هدایت شده از آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
🏴شاعرانِ ابیات مشهور عاشورایی
#شعر_آیینی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نام رقیه، فاطمه پنهان است
از این دو، یکی جان و یکی جانان است
در روی کبود آن دو، پیداست خدا
آیینه بزرگ و کوچکش یکسان است
#سیدرضا_مؤید
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
قصۀ کربوبلا را دختری تغییر داد
کاخها ویرانه شد، ویرانهاش شد بارگاه
#حسن_روحالامین
#خرابه_شام
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
🏴شاعرانِ ابیات مشهور عاشورایی
یکی از بسترهای خودجوشِ گرهخورده با فرهنگ عامه مردم، «هیأت» است. وقتی بستر هیأت را مورد بررسی قرار میدهیم، به اشعار و ابیاتی میرسیم که در یک فرآیند مردمی خاصی سر زبانها افتادهاند و تبدیل به زمزمههای عمومیِ همهگیر شدهاند. این اشعار در طی سالیان متمادی توسط مداحان و حتی خوانندگان مختلف هم خوانده شدهاند و مردم با آنها خاطرهها دارند. این مسأله برای اشعار قدیمیتر که رسانهای هم برای همهگیری در اختیارشان نبوده، بیشتر جلوه میکند. اما با وجود این همه تکرار و انس، عمده ما، شاعران این شعرها را نمیدانیم کیستند، گرچه پس از شنیدن اسم شاعر ، با خود میگوییم: «عجب! این شعر برای ایشان بود و نمیدانستیم؟»
در این فرسته، ضمن مرور برخی از این ابیات آشنا و خاطره انگیز، میخواهیم با شاعر آنها نیز آشنا شویم. یکی از نکات حائز اهمیت که میتواند محل تأمل بیشتری قرار گیرد، این است که عمده ابیاتِ سرزبانافتاده مردمی، سروده شاعرانی هستند که در حوزه تخصصی خود، جزو کاربلدها حساب میشوند، برخلاف تصور برخی که انتخاب و سلیقه عامه مردم را سطحی قلمداد میکنند.
🔺@baftar_resane
#شعر_آیینی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast