گفته می شود شیخ ابوالحسن بر سردر خانقاه خود چنین نوشته بود:
"هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد".
#ابوالحسن_خرقانی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
به یاد کودکان غزه:
تا بمب به روی چلچله میافتد
خونخوار به فکر هلهله میافتد
دنبال سفیدی گلو میگردد
تیری که به دست حرمله میافتد
#فرزانه_قربانی
#غزه
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ظرائف سلوکی
از کسانی نباش که در روز قیامت، قطره خونی به سینهات افتد و پس از پرسش از علت آن خون، پاسخت دهند: تو به ظلم ظالم راضی بودی، پس تو نیز امروز در ظلم او شریک خواهی بود!
ای دوست! لااقل جهت دفاع از حق، چند دقیقه قدم زدن را از مظلومان دریغ نکن!
اهل آخرت، همانگونه که پروردگار به بندههایش نظر میکند، به بندگان نظر می کنند.(حدیث معراج)
چه طور ممکن است که داعیهی اهل آخرت بودن را داشته باشی و کشته شدن مظلومانهی میلیونها انسان را حق آنها بدانی؟!
آری سالکین واقعی کسانی هستند که با زبان روزه، در گرما و سرما جهت دفاع از حق به راهپیمایی روز قدس مشرف میشوند.
و این را بدان! خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد لکن باید دید آن را به دست چه کسی حفظ میکند!؟
#غزه
#روز_قدس
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
«جنگ حق و باطل»
روز آزمون رسیده است
وقت اختلاف نیست
هیچکس
از مشارکت در امتحان معاف نیست
یک طرف قلمروی به وسعت جهان
یک طرف خرابهای به تنگی قفس
یک طرف هجوم بمبهای بیامان
یک طرف زنان و کودکان
یک طرف سلاح و پول و قدرت و رفاه
یک طرف بدون برق و آب و مرهم و پناهگاه
شوخی مزخرفیست
اینکه عدهای حماس را
متهم به انتقام کور میکنند
از کنار غصب سرزمین و قتلعام ملتی ولی بهراحتی عبور میکنند
بس کنید!
حالتان از این دروغها به هم نخورد؟
رَطب و یابِسی که بافتید، عاقبت
بر گلویتان طناب دار میشود
شرمتان کجاست؟
این که در خرابههای غزه تار و مار میشود
لشکر حماس نیست
حلقۀ به هم فشردۀ زنان و بچههاست
جنگ، جنگ حق و باطل است
گوهر بشر در این نبرد
آشکار میشود
تو در این میان کدام جانب ایستادهای؟
جانب حسین!
یا یزید؟
انتخاب سومی نمانده است
این چکیدۀ تمام ماجراست:
غزّه، کربلاست...
#افشین_علا
#شعر_اعتراض
#فلسطین
#غزه
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خصم ظالم باشید.
«خصم»، غیر از «دشمن» است.
یک وقت کسی دشمن ظالم است؛
یعنی از ظالم بدش میآید و دشمن اوست.
این، کافی نیست.
«خصم او باش»، یعنی «مدّعیاش باش.»
خصم یعنی «دشمنی که مدّعی است»،
دشمنی که گریبان ظالم را میگیرد
و او را رها نمیکند. بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیهالسّلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را میگرفتند، ظلم در دنیا اینقدر پیش نمیرفت؛ بلکه از بن برمیافتاد...
«و للمظلوم عوناً» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمیگوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه میتوانی و به هرنحو که میتوانی...
💬 بیانات ۱۳۷۲/۱۲/۱۳
#روز_قدس
#فلسطین
#غزه
@honare_kimiya
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخی به مهمترین شایعات میان ایران و #فلسطین درچندسال گذشته🔰
❓ ساخت مسجد ابنملجم در غزه
❓ آیا فلسطینیها زمینهایشان را به اسراییلیها فروختهاند
❓ توزیع گوشت نذری به اسم صدام در فلسطین
❓ فلسطینیها خون اهدایی شیعیان ایران را پس دادند
❓ فلسطینیها ناصبی هستند
❓ ساخت میدان صدام در فلسطین برای دشمنی باایران
❓ بازی نکردن فوتبال فلسطین با تیم ملی ایران
#غزه
#فلسطین
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
حکایتی از گلستان سعدی
تربیت
پادشاهی، پسری را به ادیبی داد و گفت: این، فرزند توست؛ تربیتش همچنان کن که یکی از فرزندان خویش. ادیب، خدمت کرد و مُتقبّل شد و چند سالی بر او سعی کرد و به جایی نرسید. و پسرانِ ادیب، در فضل و بلاغت، مُنتهی شدند.
مَلِک، دانشمند را مؤاخذت کرد و معاتبت فرمود که: وعده، خلاف کردی و وفا، به جا نیاوردی. گفت: بر رایِ خداوندِ روی زمین، پوشیده نمانَد که تربیت، یکسان است و طِباع، مختلف.
گر چه سیم و زر، ز سنگ آیدهمی
در همه سنگی، نباشد زرّ و سیم
بر همه عالَم همیتابد سُهیل
جایی اَنبان میکند، جایی اَدیم
لغات:
خدمت کرد: تعظیم کرد و احترام گذاشت
منتهی شدند: به انتها و پایان رسیدند، در تربیت کامل شدند
معاتبت: سرزنش
خداوند: مالک، صاحب. خداوند روی زمین: پادشاه
طباع: جمع طبع: سرشت، طبیعت
سیم و زر: نقره و طلا
سهیل: ستارهای در صورت فلکی کشتی یا سفینه
انبان: کیسه، کیسهای از پوست گوسفند
«یکی از باورهای عامیانه دربارة ستاره سهیل این است که از تابش این کوکب، چرم یا ادیم و کیمخت رنگ مییابد. بدینمنظور چرم را در زیر آسمان میگسترانند تا رنگ بگیرد. چرم بلغاری یا ادیم بلغاری و ادیم شامی از آن جمله است.» (مصفی، 1381: 422)
ادیم: پوست دَبّاغی شده، چرم
کلیات سعدی، گلستان، باب هفتم در تأثیر تربیت
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
🔴در قدیم، مردم با آسمان و ستارگان و صورتهای فلکی و اعتقادات و باورهایشان زندگی میکردند و وضع ستارگان را در سرنوشت و وضع زندگانی خود مؤثر میدانستند. این اعتقادات ناشی از مجهول بودن رابطة علت و معلولی موجود بین پدیدههای مختلف بوده است.
ارتباط سهیل و ادیم
ماه و کتان
ماه و اژدها
و....
که در کتابهای مختلفی به آن اشاره شده است. به ویژه کتاب اصطلاحات نجومی در ادب فارسی از دکتر ابوالفضل مصفی
برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر هم خوب است:
http://adabefarsi2.blogfa.com/post/427/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%A9-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B5%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C
#اطلاعات_ادبی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
🌄 رمضان دارد میرود...
✍🏻 عینصاد
❞ از كسانى نباشيم كه رمضان بر آنها مىگذرد، در حالى كه بدنهايشان ضايع شده و فكرهايشان عقيم مانده و قلبهايشان سرشار از بتها شده و روحهايشان هم به تنگى رسيده است!
چون اين يك اصل است كه اگر كسى از نعمتى كه در دسترس اوست بهره نگيرد، سياهى به او مىرسد. جرقههايى كه مىزنند، اگر كسى استفاده نكند و شكر نكند، سياهش مىكنند و به او مىبندند.
او براى رشد ما زمينهها، فرصتها، حادثهها، برخوردها، زمانها و مكانهايى را تأمين كرده است كه به وسيلۀ آنها حركتى بكنيم، گامى برداريم و پيشرفتى داشته باشيم.
ولى اگر ما اين همه محبت را جواب ندهيم و اين همه مايه را در راه به جريان نيندازيم، همۀ آنها را از ما مىگيرند.
📚 #بهار_رویش | ص ۴۷
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #سیر_و_سلوک
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
و گفت : هيچ بنده سير نخورد که خداوند از او نبرد چيزي که هرگز بعد از آن، آن را نتواند يافت.
و گفت: گرسنگي طعام خداي است در زمين، که تنها صادقان به آن قوت يابد.
و گفت: گرسنگي مريدان را رياضت است، تايبان را تجربت است، و زاهدان را سياست است، و عارفان را مکرمت است.
و گفت: پناه مي گيرم به خداي تعالي از زاهدي که فاسد گرداند معده خود را از بسيار خوردن طعامهاي لون به لون توانگران.
#تذکره_الاولیا
#عطار_نیشابوری
ذکر بایزید بسطامی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دوش وقتِ سَحَر از غُصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمتِ شب آبِ حیاتم دادند
بیخود از شَعْشَعِهٔ پرتوِ ذاتم کردند
باده از جامِ تَجَلّیِ صفاتم دادند
#حافظ_شیرازی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از غلط ننویسیم
هرگاه «بای زینت یا بای تأکید»، «نون نفی و نهی» یا «میم نهی» بر سر فعلهایی بیایند که با الفِ مفتوح یا مضموم آغاز میشوند (مانند انجامیدن، انداختن، انگیختن، افکندن، افتادن)، «الف» در نوشتن حذف میشود و بهجای آن صامت میانجی «ی» میآید.
#غلط_ننویسیم
#نکات_ویرایش
🖊@ghalatnanevisim