eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
699 دنبال‌کننده
34 عکس
9 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پرسش حضور و یا زیارت کردن اماکن مقدس درصورت احتمال خطراتی مانند:ابتلاء یاشیوع بیماری به چه صورت می باشد؟ ✅پاسخ: بدون تردید زیارت وحضور در اماکن مقدس مانند: مساجد وحرم های مطهر اولیاء الهی(صلوات الله علیهم) از افضل مستحبّاتی است که مورد تاکید روایات فراوان قرار گرفته است امّا تحت برخی از شرائط خاص مثل وجود واحتمال خطرات جانی ومالی که قابل اعتناء باشد مانند: ابتلاء و شیوع بیماری های واگیر دار و... عدم حضور ویا رعایت کردن احتیاطات بهداشتی در این اماکن مقدس هیچ گونه منافاتی با ارادت ومحبّت نسبت به آن ذوات الهی و مقدس ندارد بلکه با توجه به ادله شرعی حفظ جان وعدم اضرار به دیگران مانند: آیه شریفه "ولا تُلقُوا بایدیکُم الی التَّهلُکه"(بقره آیه 195) و ادله عقلی، عدم حضور و رعایت امور بهداشتی امری شرعی وپسندیده و دربرخی موارد واجب ولازم خواهدبود. به طوری که حتّی بادقّت در کتب حدیثی و فقهی معتبر، بابی را تحت عنوان کراهت ورود به مساجد در صورتی که شخص سیر وپیاز خورده است و بوی بد آن موجب اذیت نمازگزاران می شود وارده شده است مثلا: در روایتی وارد شده است: که از امام باقر (ع)در باره خوردن سیر سوال شد که امام (ع) درجواب فرمودند: «پیامبر خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله، تنها به خاطر بویش از آن نهی كرد و فرموده اند: "هر كس از این سبزیِ بدبو، خورد به مسجد ما (مسجدالنبی) نزدیك نشود؛ امّا سیر خوردن كسی كه به مسجد نیاید، اشكالی ندارد" ( تهذیب الاحکام شیخ طوسی ج9، ص97 و اصول کافی ج6 ،ص 374 و... ) پس به طریق اولی در صورت احتمال شیوع بیماری های خطرناک رعایت امور بهداشتی و حتی در مواردی عدم ورود در اماکن مقدس مانند :مساجد وحرم های مطهر لازم وبلکه واجب خواهد بود. ونکته دیگر این تصور و برداشت تحت این عنوان که در حرم های مطهر، مساجد و یا جلسات مذهبی مانند :هیئات عزاداری و...بیماری منتقل وشیوع پیدا نمی کند امری نادرست وبدون دلیل است که هیچ پشتوانه علمی و دینی ندارد بلکه با توجه به آیات و روایات، انبیاء الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام)در زندگی دنیوی ومادی خود دچار بیماری وکسالت های جسمی شده اند مانند: شهادت ائمه اطهار (ع)به وسیله زهر توسط دشمنان وهمچنین تصریح قرآن کریم به بیمارشدن سخت حضرت ایوب (ع): وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ.(سوره صاد آیه 41) ودیگراینکه زندگی وحیات دنیوی پیامبران الهی و امامان معصوم (ع)از جهت امور مادی وطبیعی مانند دیگران انسان هاتابع ومحکوم به قوانین وسنن طبیعی ومادی هستند "قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُم" (سوره ابراهیم آیه 11) نویسنده: فرهاد امرایی @pasokhtext @pasokhtext
4_5990280871591019123.mp3
1.24M
صوتی از استاد مرتضی مطهری (ره) درباره فضیلت تراشی برای شهر ها در روایات #احادیث_جعلی #فضایل #فضیلت_تراشی #نقد_روایات @pasokhvoice @pasokhvoice
4_6008138065707533910.mp3
3.59M
در شب عزاداری امیرالمؤمنین (علیه السلام) جای چه چیز مهمی در محافل و مراسم مذهبی خالی بود؟ جعلی بودن برخی از داستان های حاوی غلو و اغراق 7.5 دقیقه صوت مهم که در سال 98 در ایام شهادت امام علی (ع) ضبط شد. (ع) (ع) @shenakhtehadis @shenakhtehadis
آیا امام علی ع در انتخاب استاندارانش اشتباه کرد+ ماجرای خالد بن ولید.mp3
1.87M
آیا ممکن است امام علی (ع) در انتخاب برخی از استاندارانش اشتباه کرده باشد؟ آیا پیامبر (ص) در امور حکومتی (اعم از قضایی و سیاسی) دارای عصمت مطلق و کامل بودند؟ جایگاه علم معصومان (ع) به برخی از امور غیبی، در تصمیمات حاکمیتی و سیاسی آنان تا کجاست؟ ماجرای اعلام برائت پیامبر (ص) از اقدام خالد بن ولید و پرداخت دیه مقتولان 4 دقیقه صوت (ص) (ع) (ع) (ع) (ع) @pasokhvoice @pasokhvoice
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
کلیاتی درباره بررسی متن و سند کتاب طب الرضا ع - 1.mp3
5.44M
کلیات مهم درباره بررسی متن و سند کتاب طب الرضا علیه السلام بخش اول آیا روای رساله ذهبیه ، موثق است؟ آیا متن کامل کتابچه طبی منسوب به امام رضا (ع) تالیف خود آن حضرت است؟ 11.5 دقیقه صوت (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا علیه السلام.mp3
1.33M
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا (علیه السلام) خلاصه صوت یازده دقیقه ای پیشین در 3 دقیقه آیا " طب الرضا (ع)" را امام هشتم (ع) برای سلامتی مأمون عباسی نوشته است یا ابن جمهور آن را جعل و به امام (ع) منسوب کرده است؟ (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
بررسی کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام + طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان.mp3
6.08M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام بخش دوم - 13 دقیقه صوت آیا طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان صحت دارد؟ (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
آیا کارآمدی طب آقای تبریزیان دلیل بر اسلامی بودن انست؟.mp3
2.83M
آیا کارامد بودن برخی از نسخه های طبی که آقای تبریزیان ترویج می‌کند دلیل قاطعی بر اسلامی بودن آنست؟ آیا نشان می‌دهد این داروها و توصیه‌های پزشکی دقیقا از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) گرفته شده است؟ 6 دقیقه صوت @shenakhtehadis @pasokhvoice
آیا « بسته شدن راه حج » از علایم ظهور است و در روایات معتبر آمده؟ برای هر شیعه معتقدی اهمیت دارد که روایات معتبر درباره علایم ظهور قائم آل محمد (عج) را از روایات نامعتبر و علامات جعلی تمیز دهد تا فریب ادعاها و شایعات را نخورد و از متن غافل نشده ، به حواشی سرگرم نگردد. یکی از موضوعاتی که در سال (1395هـ ش) در هنگام مانع تراشی آل سعود بر سر تشرف ایرانیان به حج مطرح شد این بود که روایتی در فضای مجازی نشر شد که «بسته شدن راه حج» را از «علامات نزدیکی ظهور مهدی آل محمد(ص)» قلمداد می کرد. در زمستان امسال (1398) نیز وقتی به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید (کووید 19) برای مدتی طواف خانه خدا و برگزاری مراسم عُمره تعطیل شد مجددا همان تحلیل‌ها درباره قریب الوقوع بودن قیام قائم آل محمد (عج) در فضای مجازی مطرح شد. آنچه در ادامه می آید بحثی مستند در همین مورد است که در قالب یک پرسش و پاسخ ارائه می شود: پرسش: آیا روایت زیر که «بسته شدن راه کعبه » را به عنوان یکی از علایم ظهور قائم آل محمد (عج) معرفی می کند معتبر است؟ قال الإمامُ المهديُّ عليه السلام وقد سألَه عليُّ بنُ مهزيارَ : يا سيّدي! متى يكونُ هذا الأمرُ ؟ ـ" إذا حِيلَ بينَكُم و بينَ سبيلِ الكعبةِ " منبع: تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج5، ص461، روایت شماره 4 ترجمه: امام مهدى علیه السلام در پاسخ به این پرسش على بن مهزیار اهوازی که "سرورم! این امر (ظهور) کى خواهد بود؟ " فرمود :" هنگامی که راه کعبه بر شما بسته شود." پاسخ: به دلایل زیر نمی توان به این روایت اعتماد کرد : 1 - جستجوی رایانه ای در کتب قدیم حدیث شیعه نشان می دهد این روایت تنها روایتی است که «بسته شدن راه کعبه» را از «علائم ظهور قائم (عج)» قلمداد می کند بنابراین به حد استفاضه(شهرت) یا تواتر نمی رسد و مصداق «خبر واحد» است. چنین روایتی تنها در صورتی اعتبار دارد که شواهد و قرائن دیگری بر صحت آن داشته باشیم. در ادامه خواهیم دید که شواهد ، اعتماد به این روایت را تضعیف می کنند. 2- در این روایت خاص، وقتی ابن مهزیار درباره زمان ظهور پرسید امام(ع) قبل از هر سخنی به «بسته شدن راه کعبه (بر اهوازی ها یا عموم شیعیان)» اشاره کردند یعنی «بسته شدن راه کعبه بارزترین یا اصلی ترین علامت متصل به ظهور است» زیرا اگر چنین نبود از میان علامات مختلف ، به این مورد به عنوان نخستین و مهمترین علامت اشاره نمی شد. با اینهمه موضوع «بسته شدن راه کعبه» در روایات متعددی که علامتهای حتمی و بارز ظهور را بیان کرده‌اند و از شهرت بسزایی برخوردارند نیامده است.[1] بنابراین نوعی ناسازگاری میان این روایت و روایات متعدد و مشهوری که درباره علائم ظهور در اختیار داریم دیده می شود. 3- این روایت در واقع بخشی کوتاه از یک روایت طولانی است که به ماجرای «تشرف ابن مهزیار به محضر امام زمان(عج)» می پردازد. این روایت طولانی با چهار متن و سند متفاوت و به چهار شکل مختلف در کتب قرن 4 و 5 شیعه نقل شده[2] که علاوه بر اشکال محتوایی ، دستکم سه مورد از آنها، فاقد سند معتبر هستند. تفاوت فاحش میان ویرایش های مختلف آن به علاوه‌ی نقاط ضعف سندی ، متنی و محتوایی آنها ، مانع از اعتماد به آنها می شود. حداکثر شاید بتوان صرفا به مطالب مشترک میان این چهار ویرایش به شرطی که با شواهد دیگر تعارضی نداشته باشند اعتماد کرد.عبارتی که به «بسته شدن راه کعبه در آستانه ظهور» تصریح دارد تنها در دو ویرایش از این روایت که هر دو فاقد سند معتبر هستند نقل شده[3] و در ویرایشهای دیگر یافت نمی شود. ... بقیه را در لینک زیر مطالعه فرمایید. http://arabi-maleki.blogfa.com/post/527 (ص) (عج) عضویت در کانال بررسی روایات : @shenakhtehadis @shenakhtehadis
برشی از یک مقاله: ⭕️نگرشی نو به گونه شناسی وضع در حوزه حدیث ✍محمد حسین شیرافکن 🔺انگیزه های وضع (جعل حدیث) 🔸در حالت کلی می توان به اعتباری، انگیزه های وضع را به چهار دسته کلی تقسیم کرد. انگیزه های سیاسی اجتماعی، سیاسی فرهنگی، فرقه ای و خاص.... 🔸با سیری در شرح حال واضعان و جاعلان به این نکته دست می یابیم که برخی از آنان انگیزه شومی در سر نداشته بلکه به سبب کژ فهمی و ساده لوحی، قصد خیر در وضع حدیث داشته اند. 🔸آنان بر این باورند که فقط کاستن از دین بدعت است و افزودن بر دین را بدعت تلقی نمی کنند. این انگاره اشتباه اغلب در میان افرادی بود که اهل سجاده بودند ولی عقلشان در راستای عبادتشان فزونی نمی یافت. آنان به گمان خود، وضع حدیث را عبادتی در کنار عبادات خود تلقی کرده و این عمل را خدمتی برای ترویج دین می پنداشتند. 🔸ابو داود نخعی تمام شب را به نماز می گذاشت و در روز روزه می داشت اما حدیث می ساخت. 🔸به میسرة بن عبد ربّه که در فضایل قرآن حدیث فراوان داشت گفتند: این همه حدیث در فضل قرآن از کجا اخذ کردی؟ گفت:این احادیث را ساختم تا مردم را به قرائت قرآن راغب کنم. 🔸ابوزرعه رازی گوید:میسره حدیث آسان می ساخت و چهل حدیث در فضیلت قزوین ساخته بود و می گفت این کار را برای رضای خدا می کنم. 🔸ابو عصمه نوح بن ابی مریم مروزی در فضیلت قرآن حدیث بسیار می گفت و در فضل قرائت هر سوره قرآن روایتی پر اغراق داشت. گفتند:این حدیث که تو از عکرمه از ابن عباس می گویی، چیست که یاران عکرمه از آن بی خبرند؟ گفت:مردم را دیدم که به فقه ابوحنیفه و جنگنامه ابن اسحاق از قرآن مشغول اند پس این احادیث را برای رضای خدا و ترویج قرآن ساختم. 🔸لذا یحیی بن سعید قطان می گوید: من ندیده ام صالحان را به اندازه ای که درباره حدیث دروغ گفته اند، درباره چیز دیگری دروغ گفته باشند. 🔸مسلم سخن یحیی را چنین تاویل می کند و می گوید: منظور او آن است که دروغ بر زبان آنان جاری می شود ولی در دروغگویی تعمد ندارند. 🔸ابن جوزی می گوید: گروهی از واضعان حدیث کسانی هستند که برای ترغیب یا بیم دادن مردم حدیث جعل کرده اند تا به گمان خود آنان را به کار خیر وادارند و از کار ناپسند بازدارند؛ که این یک نوع معامله شخصی و خودسرانه بر سر دین است مفهوم کار این افراد این است که شریعت ناقص و نیازمند به تکمیل است و ما آن را کامل کردیم. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 📕 دو فصلنامه حدیث پژوهی؛ سال یازدهم، شماره ۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، صص ۲۰۳-۲۰۴ منبع: کانال تلگرامی @female_Interpretation
نقش غالیان در جعل روایات طبی و رسالت انبیا ع.mp3
3.73M
منشأ احادیث پزشکی کجاست؟ آیا همه روایات طبي را معصومان (ع) بیان فرموده اند؟ آیا غُلاة (غالیان = فرقه های افراطی و منحرفِ مدعی تشیع) در جعل " برخی از روایات طبی " نقش داشته اند؟ آیا پیامبران (ص) و ائمه (ع) طبابت می کردند؟ چرا آیات قرآن به طب نمی پردازند؟ آیا ذکر اسامی برخی از میوه ها در قرآن دلیل بر خواص آنها برای سلامتی و بهداشت بدن است؟ 8 دقیقه صوت #روایات_طبی #احادیث_طبی #طب_الائمه (ع) #طب_الرضا (ع) #قرآن_و_پزشکی #قرآن_و_طب #طب_قرآنی #احادیث_پزشکی #روایات_پزشکی #طب_الرضا (ع) #طب_الصادق (ع) #غلاة #غالیان #غلو #افراطیگری @shenakhtehadis @pasokhvoice
بررسی سندیت کتاب طب الرضا (ع) - بخش سوم.mp3
4.44M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام بخش سوم - 9 دقیقه صوت آیا کتب منسوب به معصومان (ع) صحت دارند یا جعلی اند؟ احادیث طبی معتبر، از نظر کمیت و کیفیت چگونه اند؟ #طب_اسلامی #طب_الرضا (علیه السلام) #بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #رساله_ذهبیه #الرسالة_الذهبية @pasokhvoice @shenakhtehadis
نقد رائفی پور و کورانی و مروجان روایات ضعیف درباره علایم ظهور و ...2.mp3
2.91M
نقدی بر آقایان رائفی پور و شیخ علی کورانی - بخش دوم روایات علائم ظهور و احادیث آخرالزمانی تا چه حد صحت دارند؟ آیا روایت مرگ عبدالله و بسته شدن راه حج و تعطیلی طواف، به عنوان یکی از نشانه های ظهور مهدی (عج) صحت دارد؟ 6 دقیقه صوت #پیشگویی #مهدویت #مهدی (عج) #ظهور #علائم_ظهور #تفسیر_باطنی #علایم_ظهور #نشانه_های_ظهور #رائفی_پور #علی_کورانی #علامه_کورانی #نقد_رائفی_پور #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #احادیث_آخرالزمانی #مرگ_عبدالله #ملک_عبدالله #فراماسونری #قائم_آل_محمد (ص) #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_ساختگی #روایات_ساختگی #واقفه #واقفیه #بررسی_سند #بررسی_متن #غیبت_کبرا #رائفی #رایفی #رایفی_پور #نقد_رایفی #نقد_رائفی #شیخ_علی_کورانی #علي_الكوراني #الشيخ_علي_الكوراني #عصر_الظهور #عصر_ظهور #احادیث_ضعیف #روایات_ضعیف #شیخ_نمر #آیة_الله_نمر #سید_حسن_نصرالله #نصر_الله #شعیب_بن_صالح #احمدی_نژاد #تحولات_شام #الفتن #الملاحم #ملاحم #فتن #سفیانی #خراسانی #یمانی #سید_حسنی #سید_خراسانی #سید_یمانی #زوراء @pasokhvoice @shenakhtehadis
فایل صوتی فیلم بالا با حجم کمتر در زیر ارائه می شود:👇
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی.mp3
1.19M
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی آیا وقتی می گویند فلان روایت در تفسیر البرهان نقل شده، همین برای معتبر دانستنِ آن روایت کفایت می کند؟ اعتبار تفسیر البرهان تا چه حد است؟ سید هاشم بحرانی که این کتاب را تألیف کرده چه رویکردهایی داشته است؟ @shenakhtehadis @pasokhvoice
تفسیر باطنی + نقد رویکرد رائفی پور به روایات تفسیری درباره تین و زیتون.mp3
4.06M
آیا روایتی که می گوید آیه "و التین و الزیتون" به امام حسین (ع) و امام حسین (ع) اشاره دارد سند صحیحی دارد؟ آیا تفسیرهای باطنی و روایاتی که تفسیرهای خلاف ظاهر برای آیات قرآن بیان می‌کنند معتبرند؟ 8 دقیقه صوت @shenakhtehadis @shenakhtehadis
نقد آقای رائفی پور درباره روایت مرگ عبدالله و تفسیر باطنی و طب اسلامی.mp3
3.86M
نقد آقای رائفی پور در چند موضوع: 1 - اعتماد بیش از حد به روایت مرگ عبدالله 2- اعتماد بیش از حد به روایات تفسیر باطنی و تأویل قرآن بر خلاف ظاهر با تکیه بر روایت ضعیف یا جعلی 3 - اعتماد بیش از حد به طب روایی که به اسم اسلام ترویج می شود 8 دقیقه صوت @shenakhtehadis @shenakhtehadis