eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
666 دنبال‌کننده
34 عکس
9 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدارهای بسیار جالب آیت الله خامنه ای درباره علایم ظهور مهدی (عج) و موضوع تشرف به محضر امام زمان (عج) و ضرورت پرهیز از بحث های عامیانه و غیرتخصصی درباره روایات آخرالزمانی و علامات ظهور مهدی (عج) و پیشگویی ها و تطبیق ها و توقیت ها عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
نگاهی به تاریخچه و سند دعای ندبه دعای ندبه در گذر تاریخ از بین کتابهایی که نسخه های آنها در دسترس است قدیمی ترین کتابی که دعای ندبه را نقل کرده است کتاب المزار تالیف یکی از علمای اواخر قرن 6 و اوایل قرن 7 به نام محمد بن جعفر مشهدی است که سال وفاتش باید بین 605 تا 630 هـ باشد. کتاب المزار او در موضوع زیارتنامه ها است. وی دعای ندبه را از کتاب ابن ابی قرة که از علما و افراد مورد وثوق در اوایل قرن 5 است گرفته است. سید علی بن طاوس (متوفای 664هـ) نیز در آثار مختلف خود دعای ندبه را نقل کرده است. ممکن است او این دعا را از کتاب مزار محمد بن جعفر مشهدی گرفته باشد. ولی این احتمال نیز هست که مستقیما به کتاب ابن ابی قرة دسترسی داشته و از آن نقل کرده باشد. بنابراین این دعا در اوایل قرن 5 در کتاب ابن ابی قرة – که متاسفانه امروزه نسخه خطی از آن در دسترس نیست- وجود داشته است. درباره ابن ابی قرة باید بدانیم که از استادان نجاشی (رجال شناس طراز اول شیعه) به شمار می رود و نجاشی درباره اش گفته است که او از استادان حدیث و روایت بسیار شنیده بود و مورد اعتماد و ثقه بود و کتابهایی تالیف کرده است از جمله کتاب «عمل الجمعة»( درباره مستحبات روز جمعه) و کتاب «عمل الشهور» ( مستحبات ماههای سال) و کتاب «التهجد». ابن ابی قرة نیز دعای ندبه را از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفری گرفته است. محمد بن حسین بن سفیان بزوفری معاصر صدوق (متوفای 381هـ) است. هیچ مطلب منفی درباره وی در کتب رجال گزارش نشده است بلکه نقاط قوتی دارد از جمله اینکه شیخ مفید و غضائری که هر دو از علمای طراز اول اواخر قرن 4 و اوایل قرن 5 هستند مستقیما از او حدیث شنیده و نقل کرده اند. طبق اسانید روایات أمالی شیخ طوسی ، شیخ مفید هنگام نقل از وی پس ذکر نامش «رحمه الله» می گفت که این می تواند حاکی از علاقه شیخ مفید به بزوفری باشد. پدر وی نیز از راویان حدیث بوده و مورد اعتماد و ثقه معرفی شده است و شیخ مفید از او نیز نقل کرده است. چون معاصر صدوق است پس به عصر غیبت صغری نزدیک است و قاعدتا از توقیعات شریفه یا با واسطه از یکی از نواب خاص نقل می کند. بنابراین دعای ندبه از مواریث قدیمی شیعه به شمار می رود زیرا در آثار حدیثی و دعایی قرن چهارم (اندکی پس از پایان غیبت صغری) وجود داشته و از جهاتی وضعیتش بسیار بهتر از برخی دعاهای دیگر است و نمی‌توان گفت کسی آن را در قرن‌های اخیر یا در عصر صفوی جعل کرده است. دعای ندبه را چه کسی إنشاء کرده است؟ شاید کسانی بگویند که دعای ندبه از معصوم نرسیده و مأثور نیست اما در پاسخ باید گفت چنین احتمالی ضعیف است زیرا بزوفری در کتب دعا هنگام نقل آن گفته است که «این دعا برای صاحب الزمان -صلوات الله علیه و عجّلَ فرجه و فرجنا بِه‏ - است و در چهار عید (جمعه ، عید فطر ، عید قربان و عید غدیر) استحباب دارد» ظاهر این جمله اینست که این دعا از سوی معصوم (ع) توصیه شده است وگرنه معنا ندارد از واژه «استحباب» استفاده کند. با توجه به عصر زندگی بزوفری باید بگوییم به احتمال قوی از ناحیه مقدسه خود امام زمان(عج) توسط یکی از نواب خاص به شیعیان توصیه شده است. دیدگاه مصحح کتاب مزار مشهدی نیز همین است ولی نقل می کند که مجلسی در زاد المعاد، این دعا را به امام صادق (ع) نسبت داده است. به نظر می رسد اینکه مجلسی گمان کرده این دعا از امام صادق (ع) است بخاطر آنست که ابن طاوس در إقبال الأعمال پس از دعای ندبه دعایی مختصر از امام صادق (ع) نقل کرده و خواندنِ آن پس از دعای ندبه را توصیه نموده است. هر یک از این دو دیدگاه صحیح باشد دعای ندبه مورد توصیه معصوم(ع) به شمار می رود. چکیده : دعای ندبه یکی از دعاهای منسوب به معصومان (ع) و از قدیمی ترین ادعیه شیعه است و عموم علما از قرن 4 تاکنون آن را معتبر دانسته اند. برخی از منابع موجود که دعای ندبه را نقل کرده اند : المزار محمد بن جعفر مشهدی متوفای حدود 610 إقبال الاعمال ابن طاوس متوفای 664 هـ جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع ابن طاوس متوفای 664هـ مصباح الزائر ابن طاوس ابن طاوس مئتوفای 664 هـ بحار الأنوار مجلسی متوفای 1110 هـ تحفة الزائر مجلسی متوفای 1110 هـ مفاتیح الجنان اثر شیخ عباس قمی مفاتیح نوین ناصر مکارم شیرازی (معاصر) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔶 اگر امام حسن(ع) صلح نمی‌کرد چه می‌شد؟🔶 اگر امام حسن صلح نمی‌کرد، معاویه می‌آمد کوفه را فتح می‌کرد، آن چه را می‌خواست قتل عام می‌کرد و می‌گفت: این‌ها قتله [قاتلان] عثمان هستند، آن‌هایی که باید بمانند، روایاتی که در فضائل حضرت امیر (ع) و اهل بیت (ع) است و تا امروز در صحاح و مسانید هست، آن‌ها قتل عام می‌شدند، در این جنگ فرهنگی، ارتش امام حسن(ع)، ارتش پیامبر (ص) کشته می‌شدند، به نام چه؟ [خونخواهی عثمان]، حجر بن عدی بعد از صلح بر امام حسن(ع) وارد شد، به قدری پریشان است، گفت... (الله اکبر [الآن] می‌گویم چه گفت) گفت: «ا‌لسلام علیک یا مُذِل المؤمنین» حضرت گفت: «چرا این حرف را زدی؟» گفت: «به خدا قسم حب شما مرا واداشت بر این حرف»، گفت: «برای حفظ تو این کار را کردم. برای حفظ شما [شیعیان]» [امام حسن] صریح [می‌گوید]. این یک حرف امام حسن است که می‌گوید من اگر صلح نمی‌کردم، [معاویه] می‌آمد، به نام این که این‌ها قاتلان عثمان هستند همه این‌ها را می‌کشت، یک خطبه نهج‌البلاغه امروز در دست ما نبود. یکی از آن روایت‌هایی که در صحاح و سنن و مسانید هست در دست ما نبود، اصل ظریف در دست ما نبود، سیره علی(ع) در دست ما نبود، سیره صحیح پیامبر در دست ما نبود، تفسیرهای صحیح قرآن در دست ما نبود، همه را این‌هایی که امام حسن(ع) نگاه داشت به ما رساندند. این یکی از اسرار صلح امام حسن(ع) است. یکی دیگر: شما لابد شنیده‌اید، قطعا شنیده‌اید. همه‌مان شنیده‌ایم. وقتی که زینب را به اسیری بردند... (الله اکبر... الله اکبر... دختر پیامبر را)، در مجلس یزید، به یزید خطاب کرد: «یابن ا‌لطلقاء» گفت: «تو پسر آزاد کرده جّد من هستی»، چون پیامبر وقتی فتح مکه را کرد گفت: «اذهبوا فانتم الطلقاء» آزاد کرده پیامبر هستند، پس حضرت زینب به یزید می‌فرماید، آزاد کرده ما هستید، حضرت [امام حسن (ع)] فرمود: اگر من صلح نمی‌کردم، [معاویه] می‌آمد مرا می‌گرفت و آزاد می‌کرد... «فأکون... (این لفظ امام حسن است، گوش کنید)... فأکون سُبّة علیٰ رقاب بنی هاشم أبد الدّهر.» تا آخر روزگار بنی امیه می‌گفتند که امام حسن و امام حسین(ع) آزاد کرده معاویه هستند. نه این که نمی‌کشت، بعد می‌کشت. ولی اول آزاد می‌کرد، این‌ها را داشته باشید هنوز هم، باز حرف داریم، [امام حسن (ع)] صلح کرد. [حضرت] در صلح نامه نوشت... یکی از چیز‌ها این بود که امام حسن و امام حسین(ع) نزد او شهادت نمی‌دادند، یعنی خلافتش را قبول نداشتند. معنایش این است. این یک، [دیگر این که] خراج داراب جرد (داراب جرد را با جنگ نگرفته بودند. لذا وارد فَیء بود) در صلح آمده که خراج داراب جرد را باید بدهد به فرزندان آن‌هایی که در رکاب حضرت امیر در جمل و صفین کشته شدند. [همان] ایتام را. این یکی از شرط‌ها بود. شرط دیگر، کسی را بعد از خودش خلیفه نکند، کار مسلمان‌ها به خود مسلمان‌ها واگذار شود. این‌ها را همه نوشته، [معاویه] همه را امضا کرد و داد. [معاویه] آمد در نُخَیله بالای منبر رفت. اولاً که حضرت امیر را لعن کرد، حضرت امام حسن(ع) گفت که «من حسنم، مادرم فاطمه است، جّده‌ام خدیجه است، جّدم رسول خداست. تو مادرت هند جگرخوار است، پدرت ابوسفیان است... «لعن الله الأمنا حسبا [خدا از میان ما آن کسی را که حسب پست‌تری دارد لعنت کند]»، همه اهل مسجد گفتند که: «آمین». هر که از ما حسبش پست‌تر باشد لعنت بر او. این یک حرفی بینشان رد و بدل شد، حالا [در این جا] امام حسن (ع) نشسته و معاویه بر بالای منبر [بود]، بعد گفت که: «ألا و إنّ الحسنَ بن علي قد اشترطَ عليّ شروطاً، كلها تحت قَدَمَيَّ هاتين» [حسن بن علی] شرط‌هایی با من کرد، همه‌اش زیر دو پای من است. خودش را معرفی کرد. این یک. بالاتر از این [هم] هست، گفت:«إنّي ما قاتَلتکم لِتُصَلّوا و لا لِتَصوموا...» من با شماها ای اهل کوفه جنگ نکردم که نماز بخوانید [و روزه بگیرید]، شما این کار را می‌کنید. «... و أنّما قاتَلتُکُم لِأتأمَّرَ عَلَيْكُم» من با شما جنگ صفین و همه این‌ها [کردم] برای این که بر شما حاکم بشوم. پس حضرت امام حسن(ع) کاری کرد معاویه خودش را لخت نشان مردم داد تا به امروز. این بعضی از آثار صلح امام حسن(ع) است. پس اگر این صلح نبود کربلا هم نبود. حضرت سیدالشهداء را هم می‌کشت، کربلا هم نمی‌شد. پس این بعضی از آثار صلح امام حسن (ع) است. ✅ جهت استماع به صوت سخنرانی علامه به آدرس زیر رجوع کنید👇 🌍 https://alaskari.org/fa/سخنرانی%e2%80%8cهای-علامه-عسکری/اگر-امام-حسن-ع-صلح-نمیکرد-چه-میشد؟/ . 🔶 @alaskari_farsi 🔶 @alaskari_farsi
فاصله گذاری با سگ محدثان شیعه با سند معتبر نقل کرده اند: امام صادق (ع) در پاسخ این پرسش که «اگر سگ با بدن انسان برخورد کند چه حکمی دارد؟»، فرمود: «يَغْسِلُ الْمَكَانَ الَّذِي أَصَابَهُ» ترجمه: «(انسان باید) مکانی که با آن برخورد کرده را بشوید» منبع: کلینی، الکافی(چاپ الاسلامیه)، ج 3، ص: 60 شیخ طوسی، الاستبصار، ج 1، ص: 90 مجلسی، مرآة العقول، ج 13، ص: 69 مجلسی، ملاذ الأخیار، ج 2، ص: 369 توضیح: 1 - فقها با قرار دادن این حدیث در کنار احادیث متعدد دیگر نتیجه گرفته اند که این حکم مربوط به مواردی است که تماس بین انسان و سگ همراه با رطوبتِ سرایت کننده باشد. 2 - نجس دانستنِ سگ به معنای آزار حیوانات نیست بلکه به معنای رعایت فاصله با این حیوان است که تأثیرات مادی، معنوی و بهداشتی دارد. 3 - فتوای نجس دانستنِ سگ منحصر به علمای شیعه نیست بلکه عموم علمای اهل سنت نیز از قدیم با استناد به احادیث پیامبر (ص) همین فتوا را بیان کرده اند. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
کوتاهترین دعا بعد از هر نماز کلینی با سند معتبر نقل کرده است که امام باقر (علیه السلام) فرمودند: كمترين دعای کافی پس از نماز واجب اينست كه بگویی: "اللَّهُمَّ اِنِّي اَسأَلُكَ مِن كُلِّ خَيرٍ اَحَاطَ بِهِ عِلمُكَ وَ اَعُوذُ بِكَ مِنْ كُلِّ شَرٍّ اَحَاطَ بِهِ عِلمُكَ اللَّهُمَّ اِنِّي اَسأَلُكَ عَافِيَتَكَ فِي أُمُورِي كُلِّهَا وَ اَعُوذُ بِكَ مِن خِزْيِ الدُّنيَا وَ عَذَابِ الآخِرَةِ" ترجمه: خدايا! براستی من از همه خيرها و خوبی‌هایی كه علم تو بر آن احاطه دارد خواستارم و از تمام بدی‌هایی كه به آن آگاهی داری به تو پناه مي برم. خدایا! براستی در تمام امورم عافيتِ تو را درخواست مي کنم و از رسوایی دنيا و عذاب آخرت به تو پناه مي برم منبع: کلینی، الکافی(چاپ الاسلامیه)، ج 3، ص: 343 مجلسی، مرآة العقول، ج 15، ص 177 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
دعایی برای رفع خطر کابوس و خواب های بد با سند صحیح از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: هر كس خواب ناگواری ديد ، از آن پهلو كه خوابيده به پهلوى ديگر بخوابد و بگويد: «إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيطانِ لِيَحزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَيسَ بِضارِّهِم شَيئاً إِلَّا بِإِذنِ اللَّهِ» (سوره مجادلة ، آیه10) ترجمه آیه: « اين نجوا تنها کار شيطان است تا مؤمنان را اندوهگین سازد در حالی که نمی تواند آسيبى برساند جز با اذن خدا » سپس بگوید: « عُذتُ بِمَا عَاذَتْ بِهِ مَلَائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنبِيَاؤُهُ الْمُرسَلُونَ وَ عِبَادُهُ الصَّالِحُونَ مِن شَرِّ مَا رَأَيتُ وَ مِن شَرِّ الشَّيطَانِ الرَّجِيم » ترجمه دعا: « از آسيب خوابی كه ديدم و از شرّ شیطانِ رانده شده ، پناه می برم به آن قدرتِ{الهی} كه فرشتگان مقرب ، پیامبرانِ مُرسَل و بندگان صالح به آن پناه می برند ». منبع: کلینی، الكافي(چاپ اسلامیه) ، ج8 ، ص142 ، حدیث شماره 106 توضیح: در ترجمه این روایت از کتاب «گزیده کافی» نوشته مرحوم استاد محمدباقر بهبودی بهره برده ایم. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
دعا برای دیگران عبدالله بن جندب می گوید : (روز عرفه) در عرفات بودم. کمی راه رفتم تا اینکه به ابراهيم بن شعيب(از اصحاب امام صادق علیه السلام) برخورد کردم. به او سلام كردم. يك چشمش آسيب ديده بود و چشم سالمش هم (از شدت گریه در هنگام دعا) مانند لَخته اى خون، قرمز شده بود. به او گفتم: يكى از چشمانت كه آسيب ديده است. به خدا سوگند، من نگران چشم ديگرت هستم. خوب است اندكى از گريه ات بكاهى! گفت : ابامحمّد! به خدا سوگند، امروز (روز عرفه)، حتّى يك دعا براى خودم نكردم. گفتم: پس براى كه دعا كردى؟! گفت: براى برادران (دینی) ام دعا كردم ؛ زيرا از امام صادق(عليه السلام) شنيدم كه فرمود: *« مَن دَعا لِأَخيهِ بِظَهرِ الغَيبِ ، وَكَّلَ الله بِهِ مَلَكا ، يَقولُ : وَ لَكَ مِثلاهُ »* هر كس در غياب برادر (دینی) اش براى او دعا كند ، خداوند ، فرشته اى بر وى مى گمارد كه بگويد: دو چندانِ آن [دعا] از آنِ خودت باد!» . بنابراین خواستم كسى باشم كه براى برادرانم دعا مى كنم تا فرشته براى من دعا كند؛ چرا كه من در [اجابتِ] دعايى كه براى خودم مى كنم ، شك دارم ؛ امّا درباره دعاى فرشته براى خودم شك ندارم . 🗂 اصول كافی ج۴ ص۴۶۵ عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
⭕️ دیدگاه آیت الله شبیری زنجانی درباره انتساب فقرات انتهایی دعای عرفه به امام حسین علیه‌السلام 🔺حضرت آیت الله شبیری زنجانی در کتاب جرعه ای از دریا می نویسد: «شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى‏‌تواند در اين ميدان اظهار نظر كند. آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذیل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (٢/١٨) تذكّر داده است. مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (٩٥/٢٢٧) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‌هاى صوفيه مسانخ است. البته علامه مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست، ولى آن را از صوفيه مى‏‌دانست.» 📚 جرعه‌ای از دریا، ج3، ص256 🔺سال ها قبل نیز مقاله ای مفصل در این زمینه در سایت بارگذاری کردیم. 📌برای مطالعه مقاله مذکور به لینک زیر مراجعه کنید: https://www.ebnearabi.com/510/ذیل-دعای-عرفه-از-امام-حسین-علیه-السلام-ی.html 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
درباره حدیث غدیر1.mp3
6.27M
آیا حدیث غدیر دارای سند معتبری است؟ آیا علمای اهل سنت معتقدند پیامبر اکرم (ص) حديث غدير را فرموده است؟ نظر علمای اهل سنت درباره اظهارنظر ابن تیمیه درباره حدیث غدیر چیست؟ چه ارتباطی بین ابن تيميه و داعش و وهابیت وجود دارد؟ آیا کلمه «مولا» یا «ولی» در حدیث غدیر به معنای «دوست» و «یار» است یا «سرپرست» یا «جانشین» و «خلیفه سیاسی»؟ صوت 17 دقیقه ای عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
_پاسخ به روایت وهابی ها برای کمرنگ کردن ماجرای غدیر خم1 c.mp3
5.45M
آیا واقعا حديث غدير واکنشی به گلایه های برخی از مسلمانان در بازگشت از مأموریت یمن بوده است؟ پاسخ یکی از شبهات وهابی ها درباره مقصود پیامبر اکرم (ص) از بیان حدیث غدیر 15 دقیقه صوت عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش: اخیرا تأکید می شود که در روزهای محرم برای هریک از شخصیتهای کربلا صلوات را مطابق محاسبات ابجد به آنان هدیه کنید. مثلا در روز اول محرم 170 صلوات به حضرت مسلم(ع) هدیه کنیم زیرا ارزش ابجدی حروف نام ایشان همین عدد است یا در روز ششم محرم 201 صلوات مطابق حساب ابجد نام حضرت قاسم (ع) هديه شود و ... آیا این شیوه در احادیث توصیه شده است؟ پاسخ: 1 - محاسبات ابجد (حساب جُمَّل) در احادیث معتبر از معصومان(علیهم السلام) نقل نشده و صرفا یک سری محاسبات ذوقی و سلیقه ای است. 2 - صلوات و ذکرها را به هر تعدادی بفرستیم سودمند است. 3 - تأکید بر عدد های ابجد برای تکرار اذکار اگر به نحوی باشد که به معصومان (ع) منسوب شود یا به عنوان مستحبات اسلامی وانمود گردد، مصداق تحریف دین یا بدعت است. 4 - اعدادی که در روایات اهل بیت (ع) برای اذكار یا صلوات توصیه شده معمولا اعداد کثرت همچون 3 ، 7 ، 10 ، 33 ، 34 ، 40 ، 100 و ... است که هیچیک از آنها با ارزش ابجدي اذکار و کلمات همسان نیستند. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔆 متاسفانه امسال در آستانه ماه محرم ، شاهد پخش یک حدیث جعلی در فضای مجازی هستیم و از آن بدتر اینکه باز هم کانال های مذهبی و حتی پر تعداد، بدون بررسی روایت، در حال پخش آن هستند! 👆 این روایت که در تصویر می بینید و تشویق به زدن پرچم مشکی بر در خانه ها میکند هیچ سندی ندارد و جعلی هست و در هیچ منبع حدیثی ای نیامده است 🏴 البته قطعا نصب پرچم سیاه ،نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب، کسی منکر این نشده یا نگفته پرچم سیاه نزنید، بلکه بحث سر این است که چرا باید برای ترغیب مردم به چنین کاری، حدیث جعل کنیم و به اهل بیت، جمله دروغ نسبت دهیم ؟؟؟ دوستان مذهبی، سخنرانان عزیز، مداحان محترم، دقت دقت دقت انشالله با نشر گسترده این پست، دیگران را متوجه این اشتباه و حدیث جعلی بکنیم تا آن را پاک کنند. ✍️ احسان عبادی 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع هم مجاز است. 🏴 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
❌موتور شبهه زا نباشیم... 👈برنامه‏ ی دینی باید نسبت به دین شبهه‏ زُدا باشد، نه شبهه‏ زا. من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش می‏کنم و می‏بینم شبهه ایجاد می‏کند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلًا بیست نفری یا پنجاه‏ نفره‏ یِ یک عده‏ مؤمنِ مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آن‏ها را زیاد می‏کند، در سطح میلیونیِ مردم به زبان آوردن، جز اینکه ایمان عده‏ ای را سست و در ذهنشان تردید ایجاد کند، هیچ فایده‏ ای دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. رهبر معظم انقلاب (1383/09/11) 🇮🇷🚥اخبار صریح و دقیق🔽 @SarihNews ✅عضویت مستقیم:🔵💎 http://eitaa.com/joinchat/1112211456C1932d2effb
ازدواج پیامبر ص با عایشه و فرهنگ غرب و کودک همسری.mp3
3.23M
پاسخ به چند پرسش مهم: پیشنهاد: تا آخر بشنوید در کشورهای پیشرفته غربی اگر کسی با دختری که سنش کمتر از 18 سال است ازدواج کند، مرتکب جرم و جنایت شده و مجازات می‌شود. چرا چنین قانونی در آیین اسلام وجود ندارد؟ آیا درست است که پیامبر اسلام (ص) با یک دختر 9 ساله ازدواج کرده اند؟ ازدواج فاطمه زهرا (س) با امام علی (ع) در چه سنی بوده است؟ آیا کودک همسری در عصر حاضر مورد تأیید مراجع شیعه است؟ 8.5 دقیقه صوت مهم عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
نکات مهم درباره دعای فرج لطفا تا آخر بخوانید تا سوءتفاهم پیش نیاید. 1- متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود. 2- در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند. 3- کتبی که این دعا را ذکر کرده اند، متن یکسانی ارائه نمی‌کنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمی ترین منبعی که این دعا را در آن می یابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء (تألیف قطب راوندی متوفای 573 هجری)، عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست. 4- خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهم السلام) نسبت داده نشود و مفسده ای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است. 5 - طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است. 5 - وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعایر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند. 6- حاجت خواستن از خود پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (ع) بخواهیم. بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (ع) می خواهیم، ناشی از توصیه معصومان (ع) نیست بلکه سلیقه شخصی خودمان است. 7 - معصومان (ع) به ما آموخته اند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجتهایمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم یا خدا را به «حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم)» سوگند بدهیم. 8 - قدیمی ترین نسخه دعای الهي عظم البلاء، که در کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است: «اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ‏» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی، ص 365) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
2_5447104754326965143.mp3
2M
💥 رساله ذهبیه(طب الرضا) و نحوه ورود آن به اسانید شیعه 🎤آیت الله سید احمد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔴 چرا اهل بیت علیهم‌السلام به طبیب مراجعه می‌کردند؟ سوالی ساده از مدعیان طب‌اسلامی برخی از مدعیان طب اسلامی می‌گویند طب مدرن را کلا باید کنار گذاشت چون تمام درمان‌ها در روایات اهل بیت وجود دارد و اصلا هیچ ارزشی برای تجربه بشری قائل نمی‌شوند. درحالیکه خود اهل بیت به تجربه‌ پزشکان زمان خود اهمیت می‌دادند و به آنها مراجعه می‌کردند 🔻 مدعیان طب اسلامی می‌گویند هزاران حدیث طبی وجود دارد که اساسا ادعای نادرستی است و بارها علمای دینی و مراجع اعلام کرده‌اند که بخش زیادی از این احادیث طبی سندیت ندارند، ضعیف السند و یا جعلی هستند، با فرض محال و بنا به ادعای این افراد، انبوه روایات صحیح السند طبی وجود دارد که می‌توان دانش طب اسلامی را بر پایه آن بنیان نهاد، یعنی ائمه بزرگوار ما علیهم السلام اجمعین، خودشان بزرگ‌ترین اطباء بوده‌اند. 🔹 سوال : با این حجم از روایات طبی که این‌ها ادعا می‌کنند، چرا پیامبر اسلام (ص) و همه ائمه معصومین (ع) هنگام بیماری به پزشک مراجعه می‌کردند؟ 🔹 احتمالات: 🔻الف. احتمال اول: آن پزشکان براساس روایات پیامبر (ص) و ائمه (ع)، خود اهل بیت (ع) را درمان می‌کردند که دیگر مراجعه ائمه به پزشکان (العیاذ بالله) کاری عبث و بیهوده بوده است چون خودشان نسخه درمان را داشتند و گفته بودند و ذات معصوم از این فعل عبث مبراست. 🔻ب. احتمال دوم: درمان پزشکان مبتنی بر روایات اهل بیت (ع) نبوده و درمان آن‌ها، بر پایه طب سنتی و مطابق با تجربیات و دانش آن روز بشر بوده است که در این صورت رجوع ائمه به پزشکان امری کاملا عقلانی و شرعی و با اعتماد به دانش و تجربه پزشکان متخصص عصر خودشان بوده است.( طبق مستندات تاریخی این صحیح است‌) 👈 اگر وجود روایات طبی (که غالبا در اسنادشان اشکال جدی وجود دارد و صحیح نیستند و صرفاً روایات معدودی دارای سند معتبر هستند) برای درمان انسان‌ها کافی بود، علت رجوع ائمه به پزشک متخصص عصرشان چه بود؟ آیا پزشکان آن عصر به ائمه نمی‌گفتند شما چرا به ما مراجعه می‌کنید در حالی که خودتان در دانش طب سرآمد همه هستید و حتی ما براساس روایات شما مردم را درمان می‌کنیم. 👈 ده‌ها نمونه از مراجعه پیامبر (ص) و ائمه (ع) به پزشکان عصرشان می‌توان نقل و بیان کرد که خود مقاله‌ای مفصل خواهد شد که در ادامه خواهیم گفت. احتمالا عزیزان طب اسلامی مي‌گويند سند ارائه کنید که بسیار جالب است. خودشان برای مباحثی که می‌گویند سند صحیح ندارند ولی از دیگران سند می‌خواهند. معروفترین اتفاق که اکثر منابع تاریخی نقل کرده اند مراجعه به طبیب یهودی برای درمان امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن است. ✳️ نتیجه: 🔻۱. سیره اهل بیت (ع) نشانگر بهره برداری کامل از عقل که موید تجربه و دانش بشر در عصر خودشان است، می‌باشد. 🔻۲. پزشکی در عصر معصومین (ع) ، پزشکی تجربی و ترکیبی از طب یونانی، ایرانی، شرقی و ... بوده است که خود معصومین هم از آن استفاده می‌کرده‌اند. 🔻۳. عقل حکم می‌کند در کنار بهره‌برداری از دانش روز پزشکی، تجربه گرانبهای بشر در حوزه طب سنتی نیز به‌کار گرفته شود. هم احترام به دانش نوین است و هم استفاده از تجربه هزاران ساله بشر. اگر اهل بیت هم اکنون بین ما زندگی می‌کردند قطعا این رویه مدعیان طب اسلامی که کلا طب مدرن را حرام و ممنوع میدانند را منکر می‌شدند و آنهارا توصیه به استفاده از این علوم می‌کردند. عضویت در کانال نویسنده:👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 نمونه‌های از رجوع ائمه(ع) به طبیبان دراین مطلب به برخی از مواردی که اهل بیت علیهم‌السلام از طبیب استفاده کردند و در منابع تاریخی آمده است اشاره میکنیم و در مطلب بعدی موارد متعددی که اهل بیت شیعیانشان را به طبیب ارجاع داده‌اند را خواهیم آورد ❇️ ۱_ بعد ازضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) ابومخنف از عطیه بن حرث از عمر بن تميم و عمرو بن ابى بكار نقل مي كند: پس از ضربت خوردن علی‌بن‌ابیطالب، خاندان نبوت به تلاش افتادند كه شايد بتوانند اين زخم هولناك را التيام بخشند. اطباى كوفه را به بالين حضرت اميرالمؤمنين (علیه السّلام) خواندند. در ميان پزشكانى كه حضور يافتند اثير بن عمرو بن هانی از قبيله‏ «سكون» جراح زبردستى بود. وي را انتخاب كردند كه به علاج بپردازد. اثير جراح دستور داد گوسفندى را سر بريدند و از ريه‏ گوسفند گرماگرم رگ باريكى در آورد و آن رگ را در شكاف زخم جا داد و پس از چند لحظه زخم را گشود و آن رگ را بیرون آورد و بر آن رگ سفيدى مغز مقدس حضرت اميرالمؤمنين نمودار بود. اثير جراح در اين هنگام به اميرالمؤمنين گفت: هنگام آن رسيده است كه اميرالمؤمنين وصاياى خود را بنگارد زيرا اين دشمن خدا شمشير خود را به مغز مبارك فرو برده است.» برخی منابع: مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی ص ۵ فرزندان ‏آل ‏ابى ‏طالب، جلد ‏۱، ص ۴۹_۵٠ خطبه ۷فروردین ١٣٧١ مقام معظم رهبری 🔻شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی این اتفاق را نقل می‌کند و درباره اثیر بن هانی بن عمرو سَلولی که در تمام منابع نام او بعنوان طبیب موجود است میگوید. ظاهراً این مرد طبیبی بوده است که در همین دانشگاه جندی شاپور که در ایران بوده است و مسیحیهای ایران آن را اداره میکرده‌اند تحصیلات طبی کرده بود و اقامتش در کوفه بود. مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 496 بعبارتی هانی بن عمرو یک تحصیل‌کرده خارجی بود😊 ❇️ ۲. اصابت خنجر به پای امام حسن علیه السلام و مداوا توسط طبیب در دوران خلافت کوتاه امام حسن در گیرودار صلح با معاویه در شهر ساباط، یکی از خوارج به حضرت نزدیک شد و گفت: ای حسن مشرک شدی همان گونه که پدرت مشرک شد؛ سپس با خنجری به ران او زد و امام که سوار بر اسب بود بر زمین افتاد. حسن بن علی(ع) را بر روی تختی به مدائن بردند و در خانه سعد بن مسعود ثقفی بستری شد و طبیب آوردند تا درمان شود. منابع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۲؛ انساب الاشراف، ج۳، ص۳۵. ❇️ ۳. احضار یک طبیب غیرمسلمان توسط امام حسن عسکری علیه السلام برای انجام فصد و حجامت منابع: الخرائج و الجرائح ج 1 صص 422-424. منتهی الامال، ص 576 و 577. البته با اندکی تفاوت در کافی، ج 1، صص 512_513 ❇️ ۴. درمان حضرت سکینه دختر امام حسین(ع) ابوالفرج اصفهانی نقل می کند در پائین چشم حضرت سکینه دختر حسین بن علی علیه السلام غده‌ای ایجاد شده بود. پزشکی به نام بدراقيس آوردند پوست صورت ایشان را شکافت غده و ریشه ها را خارج کرد و سپس زخم را بستند و فقط جای زخم باقی ماند. منابع: _الاغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج ۱۶. ص۱۶۰ _مقاله نقش شیعیان در دانش پزشکی، حسین زاده شانه چی و... فصلنامه پژوهش های علوم انسانی خرداد ۹۲، شماره ۱۷ اینها برخی موارد است که اهل بیت به طبیب مراجعه کردند و در مطلب بعدی موارد متعددی آورده خواهد شد که ائمه اطهار دیگران رو به طبیبان ارجاع میدادند اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که، چگونه خود اهل بیت به طبیب مراجعه می‌کردند و دیگران رو به پزشکان روز ارجاع می‌دادند ولی عزیزان طب اسلامی می‌گویند به هیچ پزشکی نباید مراجعه کرد و فقط باید به طب اسلامی که ما میگوییم عمل کنید؟ این تناقض نیست؟ این انحصارطلبی برای چیست؟ حتما مطالب بعد را بخوانید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 ارجاعات معصومین علیهم السلام به اطبا در پست قبلی به مراجعه معصومین علیهم السلام به اطبا اشاره کردیم که موارد متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد که می‌توان به آن پرداخت. در این پست یه ارجاع دادن مسلمانان به دیگر اطبا توسط معصومین خواهیم گفت ❇️ ۱. ارجاع مسلمین به طبیب غیرمسلمان توسط پیامبر(ص) پیامبر اکرم به مسلمانان توصیه می‌کرد هنگام بیماری نزد حارث بن کلده بروند؛ وقتی سعد بن ابی وقاص در آخرین حج پیامبر سخت بیمار شد، پیامبر پس از عیادت از وی، فرمان داد تا حارث را برای درمان وی فراخوانند حارث بن کلده از مردم طائف بود که در مدرسه ی جندی شاپور طب را آموخته بود. منابع: واقدی، کتاب المغازی، ج۳، ص۱۱۱۶، تاریخ بغداد، ج ١۴ ، ص ٣۴٨ ❇️ ۲. ارجاعات مکرر معصومین به اطبا و اجازه دادن به شیعیان به درمان در موارد متعدد شیعیان از معصومین سوال میکردند آیا اجازه است به فلان طبیب مسیحی یا یهودی و غیرمسلمان رجوع کنیم؟ آن حضرات نیز اجازه می‌دادند بعنوان مثال از امام باقر عليه السلام پرسيدند: آيا مى‌توان به دستورهاى طبّى طبيب يهودى ومسيحى عمل كرد؟ فرمود: «اشكالى ندارد، شفا به دست خداست». منابع: طب الائمه ص ۶۳ السرائر، ج ۳، ص ۵۶۹ دقت کنید امام نمیفرماید، نرو، شفا دست خداست، میفرماید برو، شفا دست خداست. یعنی به مسیحی بودن طبیب نگاه نکن، هم خالق علم اون طبیب خداست، هم اثرگذاری و شفا از بیماری دست خداست. طبق اسباب و علل باید به طبیب مراجعه کنی و تاثیر دارو و بیماری را خدا طبق قانون علیت و طبیعت برقرار خواهد کرد دلیل اینکه چرا اطباء اون زمان اغلب غیر مسلمان بودن هم بعدا خواهیم گفت نمونه‌های ارجاعات به طبیبان ادامه دارد..... 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ از شش هزار حدیث طبی ۵درصد آن دارای سند است. آن هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود به مریض سبزی میدن که دل‌دردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگه‌س... تجربه باید به تجربه یقینی برسد | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
چند روز پیش روز تولد حضرت عبدالعظیم حسنی بود. ۴ربیع الثانی در تقویم ما بعنوان سالروز ولادت ایشون ثبت شده من طبق اطلاعاتی که از تواریخ تولد قرون اولیه یادم بود خیلی برام عجیب بود که برخی فرزندان ائمه مثل حضرت علی اکبر، حضرت معصومه و دیگر فرزندان بلافصل و حتی روز ولادت برخی از خود ائمه درش اختلافه، ولی تولد حضرت عبدالعظیم با چندنسل فاصله از امام معصوم انقدر دقیق مشخصه و جشن میگیرن، که یه بررسی کردم دیدم در هیچیک از کتب تاریخی قدیمی و معتبر روز ولادت حضرت عبدالعظیم نیومده، این تاریخسازی‌ها برمیگیرده به قرن اخیر، اشکالی نداره یک روز بعنوان گرامیداشت حضرت عبدالعظیم در تقویم داشته باشیم ولی نگیم روز ولادت ایشون هستش. منبع: کانال عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
مقاله ای درباره ضعف سند و متن روایتی که می گوید " معرفت فاطمه سلام الله علیها یعنی ادراک لیلة القدر" ☘️بررسی خبر تطبیق لیلة القدر بر حضرت صدیقه زهرا علیها السلام حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا الشك من أبي القاسم وَ قَوْلُهُ وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يَعْنِي خَيْرٌ مِنْ أَلْفَ مُؤْمِنٍ وَ هِيَ أُمُّ الْمُؤْمِنِينَ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ص‏ وَ الرُّوحُ الْقُدُسُ هِيَ فَاطِمَةُ ع بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ يَعْنِي حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ ع. (تفسير فرات الكوفي، ص581/ 747) 🔸بررسی سندی: این خبر تفسیر فرات در مصادر متقدم امامیه مورد توجه نبوده، و امروزه نیز شاید بیشتر به خاطر تبلیغات ونوشته‌های آقای حسن حسن‌زاده شهرت یافته، و البته ایشان برای مطالبی صوفیانه به خبر استناد کرده است. (هزارويك كلمه، ج‏2، ص372؛ ج4، ص511؛ و نک: ج5، ص69 و 418؛ و از همو: ممد الهمم، 654؛ انسان و قرآن، ص247؛ ده رساله فارسى، ص187 و 224؛ مجموعه مقالات، ص129؛ نامه‌ها برنامه‌ها، 139؛ هزارويك نكته، ص9 و 559؛ مجلة پيام انقلاب، رسالة الثورة) سند خبر البته ضعیف است، و بخشی از آن در دست نیست. خود منبع هم چندان کتاب قوی نیست. (فرات زیدی دانسته می‌شود. و در عین حال برخی از اخبار اثر او متناسب با باطنیه است. نک‍: قبادی، تفسیر فرات) از دیگر ابهامات اسناددهی خبر این است که عبارات پس از «الشَّكُّ مِنْ أَبِي الْقَاسِم‏» به نحوی است که هم می‌توان آن را ادامه خبر قبل به حساب آورد، و هم توضیحات برخی از راویان که (نام کاملش در سند فعلی نیامده) در متن فعلی ادراج شده است. علامه مجلسی (م1110) نیز در روایت خبر فراز اخیر را نیاورده است. (بحار الأنوار، ج‏43، ص65) نمونه‌ مشابهی در ادراج در همین اخبار نیز به واسطه گزارش شرف‌الدین استرابادی (م940) اتفاق افتاده است. او عبارات بخش دوم از گزارش فرات را با تعبیر رایج خود «و اما قوله» در پی روایتی از ابن جمهور آورده است. (تأويل الآيات الظاهرة، ص791) که گاه آن را از کلام مؤلف حساب کرده‌اند؛ و گاه از متن خبر. (نک‍: بحار الأنوار، ج‏25، ص97) 🔸بررسی متنی: 1- از اشکالات متن خبر این است که در مجموعه‌ای از روایات با اسناد قوی «روح» مخلوقی بزرگتر از جبرئيل وميكائيل دانسته شده، که از آسمان نازل شده و با رسول الله ص و ائمه ع بوده و ایشان را تأیید می‌کرده، (بصائر الدرجات، ج‏1، ص455-464؛ الكافي، ج‏1، ص273) و احکامی را که ندانند به ایشان می‌آموخته است. (همان، ص451-454) بی‌تردید نمی‌توان چنین جایگاهی را در مورد حضرت زهرا س به نسبت رسول الله ص پذیرفت. 2- سیاق خبر فرات اضطراب دارد؛ از ابهامات فراز «الرُّوحُ الْقُدُسُ هي فَاطِمَةُ» این است که لازمه آن در تأویلات آیه این می‌شود: تَنَزَّلُ المؤمنون (الملائکة) و الرُّوحُ (فاطمة) فِيها (فاطمة). در ابتدای خبر گویی به معرفت حضرت فاطمه دعوت شده، اما در علت نام‌گذاری ایشان گفته شده خلق در معرفت او ناتوان‌ اند «الخلق فطموا عن معرفتها». با تکلف می‌توان احتمال داد که فراز نخست نیز در رد امکان معرفت هر دو قدر و فاطمه س است! یا تعبیر اخیر مطلق باشد، و به نحوی وجه جمعی با فراز پیشین آن ارائه داد، اما ابهام دیگر این که در برخی اخبار دیگر وجوه متفاوتی برای تسمیه حضرت زهرا آمده است. (تفسير فرات، ص321) ادامه در پیام بعدی👇 @shenakhtehadis
ادامه یادداشت پیشین درباره ارتباط بین معرفت مقام حضرت زهرا (س) با درک شب قدر👇 3- سبک خبر متناسب با مطالب باطنیه است. تأویل ملائکه به مومن نزد نصیریه و چه بسا در اسناد مشکوک دیگری نیز وجود دارد. (جلی، باطن الصلاة، 2016، ص45؛ نیز نک: کلبی، الفصل، ص3) همین تأویل لیلة القدر در منابع نصیریه نیز یافت می‌شود: - خصیبی: «وفاطمة الزهراء لیلة القدر التي یرتجى إدراكها والقدر السید محمد، وفاطر سره وجوهرته وهي هو.» (الرستباشیه، 2006م، 80 و 81؛ 2016، ص39؛ همان، تحقیق رواء جمال، ص274) - همو: «ومن لیالي شهر رمضان ست لیالي لفاطمة الزهراء لیلة أول رمضان ولیلة تسع عشر ولیلة إحدى وعشرین ولیلة سبع وعشرین التي تتوقع فیها لیلة القدر وهي لیلة النصف من شعبان لان فیها زیارة الحسین» (خصیبی، العقود، ص12) - طبرانی: «ما ذكر شیخنا قدس الله روحه في رسالته عدد لیالي شهر رمضان؟ قال: فاطر مذكور فیها قال: إنها لیلة القدر فاللیلة فاطر، والقدر المیم إلیه التسلیم.» (طبرانی، المسائل عن الجلی، ص4؛ طبرانی، المسائل، ص2؛ النعمانیه، 2006، ص306) - از مصادر غلوگرای اسماعیلیه نیز نک: زهر المعانی، ص177 خبری مفصل در این زمینه. @gholow2 غیر از مصادر نصیریه، البته حمل لیلة القدر بر حضرت زهرا را در خبر نامعتبر دیگری از يعقوب بن جعفر بن إبراهيم جعفری (؟) می‌توان یافت (الكافي، ج‏1، ص479) ولی هم سندش اشکال جدی دارد و هم خبر از بدو امر آشکارا مکتوب بوده است. یعنی در حالی وقایع و عبارات گفت‌وگو‌هایی شفاهی را گزارش می‌کند، که ادبیات نادر آن در گزارش‌های شفاهی معتبر دیده نمی‌شود. بر خلاف این خبر طولانی و حاوی غرائب و جزئیات بسیار که آن و نمونه‌ای مشابه را باز ابوسمینه روایت کرده، دیگر اخبار از يعقوب بن جعفر مختصر هستند. (برای اتهامات ابوسمینه نزد قدما: قاموس الرجال، ج‏9، ص421-423) این حجم گسترده از جزئیات نیز مؤید آن است که متن مکتوب آن صرفاً نمی‌تواند به گزارشی شفاهی، و یک واقعه متکی باشد. (برای نمونه پژوهش‌های در زمینه نحوه شکل‌گیری اخبار طوال نک: قندهاری، متون حدیثی بلند در قرن اول) ابن ابی الحدید در گزارشی که البته خاستگاه آن را روشن نکرده، روایت تأویل متفاوتی را گویی به برخی از شیعة نسبت داده، و صحتش را رد کرده است: «علي بن أبي طالب ع هو إسرافيل و الحسن ميكائيل و الحسين جبرائيل و فاطمة ملك الموت و آمنة أم النبي ص ليلة القدر» (شرح نهج البلاغة، ج‏16، ص271) البته چنین تأویلی را در روایات موجود از امامیه و غلات نیافتیم. علامه مجلسی در بحار الأنوار در موضعی ضمن روایت فراز مورد بحث از تأویل الآیات، وجوهی را در تأویل حضرت زهرا س به لیلة القدر ارائه کرده است، که البته بر خلاف برخی از کلمات صوفیان، هیچ غالیانه نیست؛ وجوهی چون مستور بودن حضرت س، و یا پوشیدگی ایشان را به عنوان احتمالی در وجه تشبیه ایشان به شب قدر شمرده‌اند. (بحار الأنوار، ج‏25، ص99) هم‌چنین باید در نظر داشت صرف اینکه علامه مجلسی ره حدیثی را در بحار الأنوار بیاورند، صحت آن را حتی در نظر خود علامه اثبات نمی‌کند. هر چند با اثبات آن باز جای بررسی‌ها باقی است. و البته از جمله انگیزه‌های مهم در تألیف بحار حفظ تراث بوده است. ایشان گاه برای حفظ نسخه‌ای مجهول، از آن نقل می‌کند، و حتی از متفردات الهداية الکبری، مناقب عتیق و نسخه های ابوالحسن بکری و... هم گزارش کرده و در مواردی به ضعف اخبار آن اشاره کرده و گاه هم مسکوت گذاشته است، و یا حتی بدون اشاره برخی از پاره‌های غریب‌تر و ضعیف‌تر اخبار را حذف کرده است. بر این اساس به نظر می‌آید نمی‌توان چنین مضمونی را به معصوم ع نسبت داد، و تا یافتن سندی محکم‌تر در این راستا سزاوار است جانب احتیاط رعایت شود. سلام الله علیها منبع: کانال تلگرامی "غلو پژوهی" @Gholow2 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9