eitaa logo
عرفان شیعی | مباحثات علمی
297 دنبال‌کننده
45 عکس
3 ویدیو
43 فایل
﷽ جامع الكليات کتابیست فشرده شامل اهم مسائل عرفان شیعی است که حاصل زحمت ١۵ ساله‌ی بانو سیده ام‌سلمه بیگم نیریزی (دختر آیت الحق قطب الدین نیریزی) می‌باشد. در این کانال، صوت مباحثات علمی، که بصورت هفتگی (دوشنبه ها ٢ظهر) برگزارشده، بارگذاری میشود 🔸 @Salehy
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ مطرب عشق می‌نوازد ساز ⚡ عاشقی کو؟ که بشنود آواز هر نفس پرده‌ای دگر ساز هر زمان زخمه‌ای کند آغاز ⚡ همه عالم صدای نغمه اوست ⚡ که شنید این چنین صدای دراز؟ راز او از جهان برون افتاد خود صدا کی نگاه دارد راز؟ سِرّ او از زبان هر ذره هم تو بشنو، که من نیم غماز چه حدیث است در جهان؟ که شنید سخن سرش از سخن پرداز خود سخن گفت و خود شنید از خود کردم اینک سخن برت ایجاز عشق مشاطه‌ای است رنگ آمیز که حقیقت کند به رنگ مجاز تا به دام آورد دل محمود بترازد به شانه زلف ایاز نه به اندازهٔ تو هست سخن عشق می‌گوید این سخن را باز که همه اوست هر چه هست یقین جان و جانان و دلبر و دل و دین ... (دیوان عراقی، ترجیعات، شماره ٢) 🌐 ganjoor.net/eraghi/divane/tarjeeate/sh2 🔸
دردم از یار است و درمان نیز هم دل فدای او شد و جان نیز هم این که می‌گویند آن خوشتر ز حُسن یار ما این دارد و آن نیز هم یاد باد آن کو به قصد خون ما عهد را بشکست و پیمان نیز هم دوستان در پرده می‌گویم سخن گفته خواهد شد به دستان نیز هم چون سر آمد دولت شب‌های وصل بگذرد ایام هجران نیز هم ⚡ هر دو عالم یک فروغ روی اوست ⚡ گفتمت پیدا و پنهان نیز هم اعتمادی نیست بر کارِ جهان بلکه بر گردون گردان نیز هم عاشق از قاضی نترسد مِیْ بیار بلکه از یَرغویِ دیوان نیز هم محتسب داند که حافظ عاشق است و آصفِ مُلکِ سلیمان نیز هم (حافظ، غزل ٣۶٣) 🌐 ganjoor.net/hafez/ghazal/sh363 🔸
⚡حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد ⚡این همه نقش در آیینه‌ی اوهام افتاد ⚡این همه عکس مِیْ و نقش نگارین که نمود ⚡یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد (حافظ، غزل ١١١) 🔸
19 جامع الکلیات - اتمام بیان دوم -در تحقق عالم جبروت - بحثی در علم حروف - بیان سرّ مرآتیت علم - تا ص۷۹ .mp3
48.98M
🔸 جلسه ١۹ 📌 شرح جامع الکلیات 🔻اتمام بیان دوم - در تحقق عالم جبروت - بحثی در علم حروف - بیان سرّ مرآتیت علم - محدوده درس: تا صفحه ٧۹ 🔸 🔸مستندات مورد اشاره جلسه ١۹👇 🌐 eitaa.com/shia_erfan/647 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 و مستندات مطالب مورد اشاره در صوت جلسه ١۹ :
🔸حقیقت و ذات وجود یگانه است، که *«صرف الوجود (و صرف الشئ) لا یتثنی و لا یتکرر»* : ⚡ *«صرف الشی‌ء لا یتثنى و لا یتکرر»* ⚡ *«وجوده سبحانه صرف لا یتثنى و لا یتکرر بذاته و حقیقته»* (المیزان فی تفسیر القرآن، ج‌1، ص263 و 409) ⚡ *«صرف الوجود الذى لا اتمّ منه کلّ ما فرضته فاذا نظرت فهو هو»* (صرف الوجود لا ثانى له) (مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج‌1، ص35؛ کتاب التلویحات اللوحیة و العرشیة، التلویح الاوّل: فى ذاته‌) ⚡ *«صرف الحقیقة لا یتکرر و لا یتثنى بحسبها أصلا لا عینا و لا ذهنا و لا مطلقا»* (الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الاربعة (ملاصدرا)، ج‌1، ص: 54) ⚡ *«الواحد الحقیقی إما ذات هی عین الوحدة- و إما ذات متصفة بالوحدة- و الأول هو صرف الشی‌ء الذی لا یتثنى و لا یتکرر- و تسمى وحدته وحدة حقة- و الواحد و الوحدة هناک شی‌ء واحد- و الثانی کالإنسان الواحد»* (نهایة الحکمة (علامه طباطبایی)، ص141 ؛ المرحلة السابعة فی الواحد و الکثیر، الفصل الثانی فی أقسام الواحد) ⚡ *«چه اگر چیزى غیر از وجود باشد باطل الذات خواهد بود. بنابراین وجود یک «حقیقتِ صرف» خواهد بود (قاعده‌ی «صِرْفَ الشی‌ء لا یَتثنّى‌ و لا یَتکرَّر»)، و هر چه را که ثانى و دومى برایش فرض کنیم، باز همان خودش خواهد بود زیرا اگر ثانى و دومى وجود، غیر از وجود باشد یا این‌که با چیزى غیر از وجود متمایز گردد، باطل و معدوم خواهد بود. پس فرض ثانى و دومى براى وجود، فرضى باطل و محال است. پس بنابر آنچه گذشت: وجود، حقیقتى است واحد، که وحدت آن «وحدت حقّه» (وحدت کامل و ذاتى) مى‌باشد. و از همین‌جا آشکار مى‌گردد که وجود مشتمل بر تمام کمالات حقیقى و راستین است و این کمالات به نحو «عینیّت» و یگانگى در ذات وجود تحقق دارند.»* (مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج‌1، ترجمه رساله توحید، ص: 58و59) ⚡ *«فحیث إنّ الوجود حقیقة أصیلة و لا غیر له فی الخارج لبطلانه، فهو صرف، فکلّ ما فرضناه ثانیا له فهو هو، إذ لو کان غیره أو إمتاز بغیره کان باطلا، فالثانی ممتنع الفرض، فهو واحد بالوحدة الحقّة على ما تقدّم. و من هنا یظهر أنّه مشتمل على کلّ کمال حقیقی فی ذاته بنحو العینیّة.»* *(مجموعة رسائل العلامة الطباطبائی، رسالة التوحید، ص27؛ الفصل الثانی: الوجود حقیقة أصیلة) 🔸
🔸 *«لا تكرار فى التّجلّى»* 🔸 *«انّ اللّٰهَ لا يتجلّىٰ فى صورةٍ مرّتين»* 🔸 🔸قاعده‌ای که در مورد صرف الوجود حاکم است که *«صرف الوجود (و صرف الشئ) لا یتثنی و لا یتکرر بذاته و حقیقته»* ، در مورد ظهور و جلوه‌ی وجود هم نظیرش حاکم است، که تجلّی وجود هم منحصر به فرد است و *«در تجلّی تکرار نیست»* ، که *«لا تكرار فى التّجلّى»* و *«انّ اللّٰهَ لا يتجلّىٰ فى صورةٍ مرّتين»* : 🔸 🔻امام خمینی (ره) پیرامونِ «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال» می‌فرمایند: ⚡ هذا سرّ قول اصحاب المعرفة ان: 💥 *«لا تكرار فى التّجلّى»* و 💥 *«انّ اللّه لا يتجلّى فى صورة مرّتين»* ⚡ فهو تعالى دائما فى التّجلّى، باسمائه الظّاهرة: كالرّحمن و المبدء، و باسمائه الباطنة: كالمالك و القاهر و المعيد، و الحقائق دائماً فى الظّهور و البطون، فكلّ يوم هو فى شأن من الجمال و الظّهور و الجلال و البطون» 🔸 ⚡ این سِرِّ سخن اهل معرفت است که: 💥 *«در تجلّی تکرار نیست»* و 💥 *«خداوند در مظهرِ یک‌صورت، دوبار تجلّی نمی‌کند»* ... (تعليقات على شرح«فصوص الحكم»و«مصباح الأنس»؛ امام خمینی؛ ص٣٠٠) 🔸 🔻 ملاهادی سبزواری: 💥 *«لا تِکرارَ فِی التّجلّی‌: فَکُلُّ شی‌ءٍ مَظهرُ اسم " لیسَ کَمِثلِهِ شَی‌ءٌ "»* (التعلیقات على الشواهد الربوبیة، المحقق السبزوارى‌، ص622) 💥 *«نوره و مشیّته و وجهه و غیر ذلک من صفاته و أفعاله بما هی أفعاله، واحد بسیط بحیث لا عود و لا تکرار فی التجلی، و لا مثل و لا ندّ فی الظّهور طول الأعوام و مدى الدّهور»* (شرح الأسماء الحسنى، ص646) 💥 *«اسمِ «احد» و اسم‏ «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ» و به فارسى اسم «یکتا» و «بى‏همتا»، مظهرشان بى‏همتایى‏ اشیاء است. و از اینجاست که عرفاء فرموده‏اند که «ان اللَّه لا یتجلّى فى صورة مرتين» . و ایضا «لا تکرار فى التّجلى» . و حکما فرموده‏اند «المعدوم لا یعاد بعینه»* (شرح مثنوى، محقق السبزوارى) ، ج‏2، ص: 258) 🔸 🔻 سیدحیدر آملی: 💥 *«أنّ التجلّی غیر متکرّر و أنّ الحقّ لا یتجلّی أبدا فی صورة مرّتین، و لا بمعنى واحد فی صورتین، و کذلک أزل الآزال و أبد الآباد، و الباقی باق فی الأزل و الفانی فإن لم یزل»* (أنوار الحقیقة و أطوار الطریقة و أسرار الشریعة، ص54) 🔸 🔻 صدر الدین القونوى‏: 💥 *«سرّ التجدّد و الخلق الجدید فی کلّ نفس، حکم بکلّ ما یخطر له، و أصاب و لا بدّ؛ فإنّه لا تکرّر عنده، کما لا تکرار فی حضرة الحقّ»* (إعجاز البیان فى تفسیر أم القرآن، ص207) 🔸 🔻شعر شیخ محمود شبستری، و شرح علما: ⚡ وجود هر یکی چون بود واحد ⚡ به وحدانیت حق گشت شاهد (گلشن راز، شیخ محمود شبستری، بخش ۴٨) 🔻 در هر عینى از اعیان خصوصیت قابلیتى‏ هست که به آن خصوصیت مظهر اسمى خاص از اسماء الهیه گشته است، که هیچ شى‏ء دیگر در آن خصوصیت با وى شریک نیست. ⚡ز هر عینى است اسم خاص ظاهر ⚡در آن نبود شریکش از مظاهر 🔻صائن الدین (ابن ترکه) در شرح این بیت نوشته است: هر موجودى را از موجودات، نظر به وجود خارجى و تعین شخصى، وحدتى است که به سبب آن وحدت، از سایر موجودات ممتاز گشته است، چنانکه هیچ شرکتى با هیچ موجودى ندارد، و این وحدت دلالت مى‏کند به وحدانیت حق سبحانه و تعالى. همین معنى را امام محمد غزالى چنین فرموده است: ⚡ ففى کلِّ شى‏ءٍ لَهُ آیـَــةٌ ⚡ تَــدُلُّ عَلَى أَنــَّــهُ وٰاحِـــــدٌ این سخن به غایت دقیق است، امّا نزد واقفان و فایزان اسرار و معانى، معنى این سخن آن است که حق سبحانه و تعالى نسبت به هر موجودى به تمام اسماء و صفات و ذات متجلى است، نه به بعضى دون بعضى، و گرنه تجرید و انقسام واحد حقیقى لازم آید. پس در حقیقت وحدت هر موجودى دال باشد بر وحدانیت حق تعالى. 🔻لاهیجى در شرح آن نوشته است: بدان که هر موجودى از موجودات، مختص به خاصیتى و تعینى است که هیچ شى‏ء دیگر در آن خاصیت با وى شریک نیست، و اگر نه ظهور آن وحدت خاص در او بودى، آن موجود، متعین نگشتى، چون تکرار در تجلى الهى واقع نیست، که «لا یتجلى فى صورة مرتین و لا فى صورة الاثنین» . و در هر موجود آن وحدت خاص، دلیل است بر وحدانیت موجود و نفى مماثل. 🔻 و چون وجود هر موجودى من حیث الحقیقة عین وجود موجودات دیگر است که‏ «ما تَرى‏ فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ» و از حیثیت اعتبار و تعین غیر دیگرى است، لذا فرموده: «وجود هر یکى چون بود واحد» ، یعنى وجود شخصى هر یکى از تعینات کثرات چون به اعتبار تعین و خصوصیت خاص واحد بود، و در آن وحدت «لا شریک له» بود، آن وجود واحد خاص، هر یکى به وحدانیت حق شاهد و گواه گشت که یگانگى ذاتى و صفاتى البته او راست. (شرح گلشن راز (دزفولیان) ، ص: 423و424) 🔸
🔸بر هر مخلوقی علامت و آیتِ یگانگی خالقش ثبت است. 🔻هر فردی از خلایق، ظهوری از یکتایی و فردانیّت الهی در هستی است. 🔻هر شیئی در صحنه‌‌ی هستی، علامت و آرم و مارک و بِرَندِ فردانیّت و یکتاییِ ربّ و مالک و خالق یگانه‌اش را بروز می‌دهد. 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/118801 شناسه حدیث : ۱۱۸۸۰۱ نشانی : الکافي ج ۸، ص ۱۳۱ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْهُمْ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: فِيمَا وَعَظَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عِيسَى (علیه السلام) : ⚡ يَا عِيسَى! أَنَا رَبُّكَ وَ رَبُّ آبَائِكَ 💥 اِسْمِي وَاحِدٌ وَ أَنَا اَلْأَحَدُ اَلْمُتَفَرِّدُ بِخَلْقِ كُلِّ شَيْءٍ ⚡ وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنْ صُنْعِي ⚡ وَ كُلٌّ إِلَيَّ رَاجِعُونَ ... 🔸 🔻از جمله پندهای خداوند به عیسی (علیه السّلام) است که: ⚡ای عیسی! منم پروردگارت و پروردگار پدرانت. 💥نام من واحد است و من یگانه ام، و من به آفریدنِ هر آفریده ای متفرّد و یکتایم (و آیتِ فردانیّت و یکتایی‌ام به هر مخلوقی ظاهر است)، ⚡و همه چیز ساخت من است (و علامت و بِرَند صانع و سازنده‌اش را دارد)، ⚡و همه به من هم باز می گردد (و رجوع به یکتایی و فردانیت من دارد). 🔸
🔸به بیان احادیث، حقیقت هستی واحد است که «لاَ ثَانِيَ لَهُ»، نه یکی (در باب اعداد)، بلکه یکتا است (و دومی اصلا برایش قابل فرض هم نیست)، که این بیانْ همان قاعده‌ی حکمیِ «صرفُ الوجود لا یتثنی و لا یتکرر» است. 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310196 شناسه حدیث : ۳۱۰۱۹۶ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۸۳ . https://hadith.inoor.ir/hadith/402618 شناسه حدیث : ۴۰۲۶۱۸ نشانی : البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۳۶۷ . معصوم : امیرالمؤمنین (علیه السلام) . 🔻 اِبْنُ بَابَوَيْهِ ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلطَّالَقَانِيُّ (رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ يَحْيَى اَلْبُزُورِيُّ ، قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ اَلْهَيْثَمِ اَلْبَلَدِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي ، عَنِ اَلْمُعَافَى بْنِ عِمْرَانَ ، عَنْ إِسْرَائِيلَ ، عَنِ اَلْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحِ بْنِ هَانِي ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ: . ⚡ إِنَّ أَعْرَابِيّاً قَامَ يَوْمَ اَلْجَمَلِ إِلَى أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، فَقَالَ: . ⚡ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ، أَ تَقُولُ: إِنَّ اَللَّهَ وَاحِدٌ؟ . قَالَ: فَحَمَلَ اَلنَّاسُ عَلَيْهِ، وَ قَالُوا: يَا أَعْرَابِيُّ، أَ مَا تَرَى مَا فِيهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تَقَسُّمِ اَلْقَلْبِ؟! . ⚡ فَقَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): دَعُوهُ، فَإِنَّ اَلَّذِي يُرِيدُهُ اَلْأَعْرَابِيُّ هُوَ اَلَّذِي نُرِيدُهُ مِنَ اَلْقَوْمِ» . ⚡ ثُمَّ قَالَ: «يَا أَعْرَابِيُّ، إِنَّ اَلْقَوْلَ فِي أَنَّ اَللَّهَ وَاحِدٌ عَلَى أَرْبَعَةِ أَقْسَامٍ: فَوَجْهَانِ مِنْهَا لاَ يَجُوزَانِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ وَجْهَانِ يَثْبُتَانِ فِيهِ؛ ⚡ فَأَمَّا اَللَّذَانِ لاَ يَجُوزَانِ عَلَيْهِ: 💥 ١. فَقَوْلُ اَلْقَائِلِ: وَاحِدٌ، يَقْصِدُ بِهِ بَابَ اَلْأَعْدَادِ، فَهَذَا مَا لاَ يَجُوزُ، لِأَنَّ مَنْ «لاَ ثَانِيَ لَهُ» لاَ يَدْخُلُ فِي بَابِ اَلْأَعْدَادِ، أَ مَا تَرَى أَنَّهُ كَفَرَ مَنْ قَالَ: ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ؟! ⚡٢. وَ قَوْلُ اَلْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ مِنَ اَلنَّاسِ، يُرِيدُ بِهِ اَلنَّوْعَ مِنَ اَلْجِنْسِ، فَهَذَا مَا لاَ يَجُوزُ عَلَيْهِ لِأَنَّهُ تَشْبِيهٌ، وَ جَلَّ رَبُّنَا عَنْ ذَلِكَ وَ تَعَالَى. ⚡٣. وَ أَمَّا اَلْوَجْهَانِ اَللَّذَانِ يَثْبُتَانِ فِيهِ: فَقَوْلُ اَلْقَائِلِ: هُوَ وَاحِدٌ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ شِبْهٌ، كَذَلِكَ رَبُّنَا، ⚡۴. وَ قَوْلُ اَلْقَائِلِ: إِنَّهُ رَبُّنَا أَحَدِيُّ اَلْمَعْنَى، يَعْنِي بِهِ أَنَّهُ لاَ يَنْقَسِمُ فِي وُجُودٍ، وَ لاَ عَقْلٍ، وَ لاَ وَهْمٍ، كَذَلِكَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ». 🔸
🔸 خطاب خداوندمتعال با بنده‌اش در نماز، که تمام توجه من (و ملائکه‌ام) به توست، تو هم تمام توجهت به من باشد (أَقْبِلْ عَلَيَّ فَإِنِّي عَلَيْكَ مُقْبِلٌ وَ مَلاَئِكَتِي عَلَيْكَ مُقْبِلُونَ) 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/274719 شناسه حدیث : ۲۷۴۷۱۹ نشانی : بحار الأنوار، ج ۸۱، ص ۲۴۴ . معصوم : امام حسن عسکری (علیه السلام) ، پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) . تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ ، قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: . 🔻فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ أَقِيمُوا اَلصَّلاٰةَ» أَيْ بِإِتْمَامِ وُضُوئِهَا وَ تَكْبِيرِهَا وَ قِيَامِهَا وَ قِرَاءَتِهَا وَ رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ حُدُودِهَا . ⚡ - وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ أَيُّمَا عَبْدٍ اِلْتَفَتَ فِي صَلاَتِهِ، قَالَ اَللَّهُ: . ⚡ يَا عَبْدِي إِلَى مَنْ تَقْصِدُ وَ مَنْ تَطْلُبُ؟ أَ رَبّاً غَيْرِي تُرِيدُ أَوْ رَقِيباً سِوَايَ تَطْلُبُ أَوْ جَوَاداً خَلاَيَ تَبْغِي؟! وَ أَنَا أَكْرَمُ اَلْأَكْرَمِينَ وَ أَجْوَدُ اَلْأَجْوَدَيْنِ وَ أَفْضَلُ اَلْمُعْطِينَ أُثِيبُكَ ثَوَاباً لاَ يُحْصَى قَدْرُهُ، . ⚡ أَقْبِلْ عَلَيَّ فَإِنِّي عَلَيْكَ مُقْبِلٌ وَ مَلاَئِكَتِي عَلَيْكَ مُقْبِلُونَ، . فَإِنْ أَقْبَلَ زَالَ عَنْهُ إِثْمُ مَا كَانَ مِنْهُ، فَإِنِ اِلْتَفَتَ ثَانِيَةً أَعَادَ اَللَّهُ لَهُ مَقَالَتَهُ، فَإِنْ أَقْبَلَ عَلَى صَلاَتِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ تَجَاوَزَ عَنْهُ مَا كَانَ مِنْهُ، فَإِنِ اِلْتَفَتَ ثَالِثَةً أَعَادَ اَللَّهُ لَهُ مَقَالَتَهُ فَإِنْ أَقْبَلَ عَلَى صَلاَتِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، فَإِنِ اِلْتَفَتَ رَابِعَةً أَعْرَضَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ أَعْرَضَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ عَنْهُ وَ يَقُولُ: ⚡ «وَلَّيْتُكَ يَا عَبْدِي إِلَى مَا تَوَلَّيْتَ». 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/274473 شناسه حدیث : ۲۷۴۴۷۳ نشانی : بحار الأنوار، ج ۸۱، ص ١١۶ . متن کاملش👇 https://hadith.inoor.ir/hadith/297823 شناسه حدیث : ٢٩٧٨٢٣ نشانی: الأمالي (للطوسی) , جلد۱ , صفحه۵۲۵ معصوم : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، حدیث قدسی . 🔻مَجَالِسُ اَلشَّيْخِ ، بِالْإِسْنَادِ اَلْمُتَقَدِّمِ فِي بَابِ فَضْلِ اَلصَّلاَةِ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ قَالَ: . ⚡ يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ رَبَّكَ لَيُبَاهِي مَلاَئِكَتَهُ بِثَلاَثَةِ نَفَرٍ: . ١. رَجُلٍ يُصْبِحُ فِي أَرْضٍ قَفْرَاءَ فَيُؤَذِّنُ ثُمَّ يُقِيمُ ثُمَّ يُصَلِّي، فَيَقُولُ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ: ⚡ اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِي يُصَلِّي وَ لاَ يَرَاهُ أَحَدٌ غَيْرِي فَيَنْزِلُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ وَرَاءَهُ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ إِلَى اَلْغَدِ مِنْ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ . ٢. وَ رَجُلٍ قَامَ مِنَ اَللَّيْلِ فَصَلَّى وَحْدَهُ فَسَجَدَ وَ نَامَ وَ هُوَ سَاجِدٌ، فَيَقُولُ (تَعَالَى): ⚡ اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِي رُوحُهُ عِنْدِي، وَ جَسَدُهُ فِي طَاعَتِي سَاجِدٌ، . ٣. وَ رَجُلٍ فِي زَحْفٍ فَرَّ أَصْحَابُهُ وَ ثَبَتَ وَ هُوَ يُقَاتِلُ حَتَّى يُقْتَلَ. ... - وَ سَاقَ اَلْحَدِيثَ إِلَى أَنْ قَالَ- : . ⚡ يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ فِي أَرْضٍ قِيٍّ يَعْنِي قَفْرَاءَ فَتَوَضَّأَ أَوْ تَيَمَّمَ ثُمَّ أَذَّنَ وَ أَقَامَ وَ صَلَّى أَمَرَ اَللَّهُ اَلْمَلاَئِكَةَ فَصَفُّوا خَلْفَهُ صَفّاً لاَ يُرَى طَرَفَاهُ يَرْكَعُونَ لِرُكُوعِهِ وَ يَسْجُدُونَ لِسُجُودِهِ وَ يُؤَمِّنُونَ عَلَى دُعَائِهِ . ⚡ يَا أَبَا ذَرٍّ مَنْ أَقَامَ وَ لَمْ يُؤَذِّنْ لَمْ يُصَلِّ مَعَهُ إِلاَّ مَلَكَاهُ اَللَّذَانِ مَعَهُ. 🔸
🔸 حقیقت هستی، واحدی است که همیشه بالحقیقه واحد است (به وحدت حقّه‌ی حقیقیه)، و در این وحدت منحصر است، وحدتی ازلی و ابدی، که هرگز هیچ چیزی با او نبوده و نیست و نخواهد بود. 🔻اَلْوَاحِدُ فَلَمْ يَزَلْ وَاحِداً كَائِناً لاَ شَيْءَ مَعَهُ ... وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ ... وَاحِداً لاَ شَيْءَ غَيْرُهُ وَ لاَ شَيْءَ مَعَهُ 🔻كَانَ وَ لاَ شَيْءَ غَيْرُهُ ... كَذَلِكَ هُوَ اَلْيَوْمَ وَ كَذَلِكَ لاَ يَزَالُ أَبَداً 🔻لَيْسَ شَيْءٌ غَيْرَهُ ... كَذَلِكَ لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ 🔻كَانَ لَمْ يَزَلْ بِلاَ زَمَانٍ وَ لاَ مَكَانٍ وَ هُوَ اَلْآنَ كَمَا كَانَ 🔸 1⃣ در بیان امام رضا (علیه السلام) خطاب به عمران صابی 🔸جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310683 شناسه حدیث : ۳۱۰۶۸۳ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۴۱۷ 🔻 فَقَالَ اَلرِّضَا (علیه السلام): يَا قَوْمِ إِنْ كَانَ فِيكُمْ أَحَدٌ يُخَالِفُ اَلْإِسْلاَمَ وَ أَرَادَ أَنْ يَسْأَلَ فَلْيَسْأَلْ غَيْرَ مُحْتَشِمٍ. 🔻فَقَامَ إِلَيْهِ عِمْرَانُ اَلصَّابِئُ وَ كَانَ وَاحِداً فِي اَلْمُتَكَلِّمِينَ، فَقَالَ: يَا عَالِمَ اَلنَّاسِ ... فَلَمْ أَقَعْ عَلَى أَحَدٍ يُثْبِتُ لِي وَاحِداً لَيْسَ غَيْرَهُ قَائِماً بِوَحْدَانِيَّتِهِ أَ فَتَأْذَنُ لِي أَنْ أَسْأَلَكَ 🔻 قَالَ اَلرِّضَا (علیه السلام) : إِنْ كَانَ فِي اَلْجَمَاعَةِ عِمْرَانُ اَلصَّابِئُ فَأَنْتَ هُوَ فَقَالَ أَنَا هُوَ 🔻فَقَالَ (علیه السلام) : سَلْ يَا عِمْرَانُ وَ عَلَيْكَ بِالنَّصَفَةِ وَ إِيَّاكَ وَ اَلْخَطَلَ وَ اَلْجَوْرَ قَالَ وَ اَللَّهِ يَا سَيِّدِي مَا أُرِيدُ إِلاَّ أَنْ تُثْبِتَ لِي شَيْئاً أَتَعَلَّقُ بِهِ فَلاَ أَجُوزَهُ ⚡قَالَ (علیه السلام) : سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ. فَازْدَحَمَ عَلَيْهِ اَلنَّاسُ وَ اِنْضَمَّ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ. 🔻فَقَالَ عِمْرَانُ اَلصَّابِئُ : ⚡أَخْبِرْنِي عَنِ اَلْكَائِنِ اَلْأَوَّلِ وَ عَمَّا خَلَقَ؟ 🔻 قَالَ اَلرِّضَا (علیه السلام) : سَأَلْتَ، فَافْهَمْ! 💥 أَمَّا *«اَلْوَاحِدُ فَلَمْ يَزَلْ وَاحِداً كَائِناً لاَ شَيْءَ مَعَهُ بِلاَ حُدُودٍ وَ لاَ أَعْرَاضٍ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ»* ... 🔻قَالَ لَهُ عِمْرَانُ: ⚡ يَا سَيِّدِي أَ لاَ تُخْبِرُنِي عَنِ اَلْخَالِقِ إِذَا كَانَ *وَاحِداً لاَ شَيْءَ غَيْرُهُ وَ لاَ شَيْءَ مَعَهُ* أَ لَيْسَ قَدْ تَغَيَّرَ بِخَلْقِهِ اَلْخَلْقَ؟ ⚡قَالَ اَلرِّضَا (علیه السلام) : لَمْ يَتَغَيَّرْ عَزَّ وَ جَلَّ بِخَلْقِ اَلْخَلْقِ وَ لَكِنَّ اَلْخَلْقَ يَتَغَيَّرُ بِتَغْيِيرِهِ... 🔸 2⃣ در بیان امام باقر (علیه السلام) جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310309 . شناسه حدیث : ۳۱۰۳۰۹ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۱۴۰ . 🔻عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: . 💥 إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَانَ وَ لاَ شَيْءَ غَيْرُهُ . ⚡نُوراً لاَ ظَلاَمَ فِيهِ وَ صَادِقاً لاَ كَذِبَ فِيهِ وَ عَالِماً لاَ جَهْلَ فِيهِ وَ حَيّاً لاَ مَوْتَ فِيهِ . 💥 وَ كَذَلِكَ هُوَ اَلْيَوْمَ وَ كَذَلِكَ لاَ يَزَالُ أَبَداً . 🔸 3⃣ در بیان امام صادق (علیه السلام) جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310279 . شناسه حدیث : ۳۱۰۲۷۹ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۱۲۸ . 🔻عن اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: . ⚡ إِنَّ اَللَّهَ تبارک و تعالی لاَ تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لاَ يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لاَ مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ . 💥 وَ لَيْسَ شَيْءٌ غَيْرَهُ . ⚡هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ، وَ صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ، وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ، وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ، . 💥 كَذَلِكَ لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ ... . 🔸 4⃣ در بیان امام کاظم (علیه السلام) جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/310382 . شناسه حدیث : ۳۱۰۳۸۲ نشانی : التوحيد ج ۱، ص ۱۷۸ . 🔻عن یعقوب بن جعفر الجعفری عَن أَبِي إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (علیهما السلام) أَنَّهُ قَالَ: . 💥 إِنَّ اللَّهَ تبارک و تعالی كَانَ لَمْ يَزَلْ بِلاَ زَمَانٍ وَ لاَ مَكَانٍ وَ هُوَ اَلْآنَ كَمَا كَانَ ⚡لاَ يَخْلُو مِنْهُ مَكَانٌ وَ لاَ يَشْغَلُ بِهِ مَكَانٌ وَ لاَ يَحُلُّ فِي مَكَانٍ «مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا» . ⚡لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ، اِحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ، وَ اِسْتَتَرَ بِغَيْرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ . ⚡ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ اَلْكَبِيرُ اَلْمُتَعٰالِ . 🔸
ظهور فردانیّت الهی درهستی - سرّی از روابط ایمانی - چهارشنبه ٢٣ آذر ١٣٩۵ .mp3
10.94M
🔸ظهور فردانیّت الهی در هستی | سرّی از روابط ایمانی 🔻 تمام ادراکات در نفس است (هیچ مخلوقی در خارج از صفحه‌ی نفس خود تحقق درکش نیست. هر چه درک میکند در صُقع نفس خود اوست که ادراکش محقق شده است)، و هر نفسی یک فرد است (هر موجودی تفرد دارد در نفسش)، در نتیجه *«تمام ادراکات (در تمام نفوس در هستی) در یک فرد است»* 🔻 همه دارند ادراکی که در نفس یک فرد است، و ابتدا از صفحه نفس آن یک فرد منعکس می‌شود، و انتها به همان نفس یک فرد می‌شود، و ظاهرش ظهور نفس آن یک فرد است، و باطنش صفحه نفس آن یک فرد است، و همه در معیت آن فردانیت حقه دارند تجلی می‌نمایند را آشکار می‌کنند 🔻آن یک فرد در نسبت با همه‌ی ادراکاتش «هو نورهم» و «هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا» و «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» و در صحنه‌ی ادراکات در صفحه نفس آن یک فرد، همه وجه فردانیت اوست که آشکار است: «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُهُ» و... 🔻یک فرد بسیار آمده، که آن ظهور فردانیت الهی است در تمام فرد فرد های موجودات هستی 🔻رابطه فردانیت الهی با وحدت و صمیمیت در روابط ایمانی و خانوادگی 🔸 📌مباحثه‌ای با رفقای طلبه، چهارشنبه ٢٣ آذر ١٣٩۵ 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی 🔸 @Shia_erfan
عرفان شیعی | مباحثات علمی
🔸ظهور فردانیّت الهی در هستی | سرّی از روابط ایمانی 🔻 تمام ادراکات در نفس است (هیچ مخلوقی در خارج ا
🔸 🔸پیرامون نکته‌ی معرفت نفسی اخیر، در ظهور فردانیّت الهی در تمام نفوس، متن رساله معرفت نفس آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی را مطالعه بفرمایید 👇 🔻 این رساله‌ی نفیس معرفت نفسی را اخیرا در ٧ جلسه مباحثه طلبگی مطرح کردیم👇 🌐 https://eitaa.com/shia_erfan/695 🔸
🔸فایل PDF رساله معرفت نفس آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (ره) 🔹بخشی از کتاب رسائل الهی 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1969 🔈 صوت ٧ جلسه مباحثه‌ی مختصر که اخیرا (آبان و آذر ١۴۰٢) با برخی طلبه‌های فاضل در مورد این رساله‌ی دقیق و عمیق داشتیم👇 🌐 eitaa.com/salehi786/1970 🔸 @Salehi786
🔸 خداوند سبحان نسبت به انسان از «اختصاص» صحبت فرموده است. اینکه تو منحصراً مختصّ من هستی، و ظهور تامّ من هم مختص توست. 🔻 یک تجلّی اعظم به اسم مختصّ و مستأثر الهی است که محفلی خصوصی و منحصر است با ذات انسان کامل (و مابقی به شأنیت او)، که در دیگری تکرار نکرده است. 💥 *«مَكَانَكَ يَا مُحَمَّدُ فَلَقَدْ وَقَفْتَ مَوْقِفاً مَا وَقَفَهُ مَلَكٌ قَطُّ وَ لاَ نَبِيٌّ»* 💥 *«فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ وَطِئْتَ مَكَاناً مَا وَطِئَهُ بَشَرٌ وَ مَا مَشَى فِيهِ بَشَرٌ قَبْلَكَ»* 💥 *«كَانَ فِي رَسُولِ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثَلاَثَةٌ لَمْ تَكُنْ فِي أَحَدٍ غَيْرِهِ: ١. لَمْ يَكُنْ لَهُ فَيْءٌ ٢. وَ كَانَ لاَ يَمُرُّ فِي طَرِيقٍ فَيُمَرُّ فِيهِ بَعْدَ يَوْمَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ عُرِفَ أَنَّهُ قَدْ مَرَّ فِيهِ لِطِيبِ عَرْفِهِ ⚡٣. وَ كَانَ لاَ يَمُرُّ بِحَجَرٍ وَ لاَ بِشَجَرٍ إِلاَّ سَجَدَ لَهُ»* (الکافي، ج۱، ص۴۴۲) hadith.inoor.ir/hadith/105101 hadith.inoor.ir/hadith/105100 من با تو منحصر و مختصّ تو ام. ⚡ تو با من منحصر و مختصّ منی. 🔸 🔻سوره طه (آیه ۴۱) ⚡ وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي (٤١) 🔻 سوره طه (آیه ۳۹) ⚡ وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَ لِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِيٓ (٣٩) 🔻سوره ص (آیه ۷۲)، و سوره الحجر (آیه ٢٩) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ 💥وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (٧٢) 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/441460 شناسه حدیث : ۴۴۱۴۶۰ نشانی : کلیات حدیث قدسی ج ۱، ص ۷۱۰ قَالَ: وَ جَاءَ فِي اَلْأَحَادِيثِ اَلْقُدْسِيَّاتِ: ⚡ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ: 💥 عَبْدِي خَلَقْتُ اَلْأَشْيَاءَ لِأَجْلِكَ 💥 وَ خَلَقْتُكَ لِأَجْلِي، ⚡ وَهَبْتُكَ اَلدُّنْيَا بِالْإِحْسَانِ وَ اَلْآخِرَةَ بِالْإِيمَانِ. 🔸 💥 لذت تخصیصِ «تو» وقت خطاب 💥 آن کند که ناید از صد خُم شراب (مولوی, مثنوی معنوی, دفتر پنجم، بخش١٧٨) 🔸 💥لذت تخصیصِ او وقت خطاب 💥آن کند که ناید از صد خم شراب هر زمان که شاه گوید: شیخنا! شیخنا مدهوش گردد، زین ندا مست و مدهوش از خطاب شه شود هر دمی در پیش شه، سجده رود (شیخ بهایی, نان و حلوا، بخش ١٧) 🔸 💥 الهى! اگر یک بار گویى «بنده‌ی من»، از عرش بگذرد خنده‌ی من. (مناجات نامه خواجه عبد الله انصارى، ص۹) 🔸
🔸 تمام اعتباریات دنیا همه تفصیل و باز شده‌ی این حقیقت معنای «اختصاص خدا با انسان» است. 🔻 انسان این حکم و معنای اختصاصِ نفس خودش به «مَنِ الهی» را سرایت داد به رابطه خودش با اشیاء، و گفت بدن من، کتاب من، بچه من، و...! 🔻 در حالی که همه اشیاء هستی اختصاص به خدا دارد، و فوق همه اشیاء «ذات انسان، اختصاصِ تام و مطلق دارد به مَنِ خدای سبحان». 🔻خداوند هیچ موجودی را به مثل «حقیقت مطلق انسان» به خودش اختصاص نداد. امانت خاص الهی را فقط انسان حمل وجودی یافت که «انا عرضنا الامانة... فحملها الانسان». و فقط انسان شرافت نسبت به ذات در «روحی»، و نسبت به جامعیت کل مراتب تمام اسماء الهی یافت در «علم آدم الاسماء کلها». 🔻این غفلت انسان است که اعتبارِ اختصاص الهی را در غیر موضعش سرایت داده است و توهم اختصاص در رابطه با غیر خدای سبحان کرده است. اختصاصی که مال خداست سرایت به غیر او داده است. مال برای خداست. 🔸 🔸اختصاص مَنِ انسان به مَنِ خدای سبحان : 🔻سوره انفال (آیه ۲۴) يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ 💥 وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (٢٤) 🔸 🔸اختصاص مالِ انسان به خدای سبحان : 🔻سوره نور (آیه ۳۳) وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا 💥 وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِيٓ آتَاكُمْ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَآءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣٣) 🔸
چون سخن در وصف این حالت رسید هم قلم بشکست و هم کاغذ درید بحر را پیمود هیچ اسکره‌ای شیر را برداشت هرگز بره‌ای گر حجابستت برون رو ز احتجاب تا ببینی پادشاهی عجاب گرچه بشکستند حامت قوم مست آنک مست از تو بود عذریش هست مستی ایشان به اقبال و به مال نه ز بادهٔ تست ای شیرین فعال ای شهنشه مست تخصیص توند عفو کن از مست خود ای عفومند 💥 لذت تخصیصِ «تو» وقت خطاب 💥 آن کند که ناید از صد خُم شراب چونک مستم کرده‌ای حدم مزن شرع مستان را نبیند حد زدن چون شوم هشیار آنگاهم بزن که نخواهم گشت خود هشیار من هرکه از جام تو خورد ای ذوالمنن تا ابد رست از هش و از حد زدن رغبت ما از تقاضای توست جذبهٔ حقست هر جا ره‌روست پیش آب زندگانی کس نمرد پیش آبت آب حیوانست درد آب عشق تو چو ما را دست داد آب حیوان شد به پیش ما کساد ز آب حیوان هست هر جان را نوی لیک آب آب حیوانی توی هفت دریا هر دم ار گردد سراب گوش گیری آوریش ای آب آب (مولوی, مثنوی معنوی, دفتر پنجم، بخش١٧٨) http://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh178 🔸
🔻جناب فردوسی گفته است: ⚡میازار موری که دانه ‌کش است ⚡که جان دارد و جان شیرین خوش است 🔻اما در بیانی بالاتر، جناب آیت الله الهی قمشه ‌ای می گویند: ⚡ هرکس که دلی دارد یک مور نیآزارد ⚡ کان مور هم از دلبر، دارد اثری بر دل 🔸
اسرار حروف در اسماءالله - گزیده ۶ کتاب علماء ربانی.pdf
27.15M
🔸 اسرار حروف در اسماءالله👆گزیده ۶ کتاب 👌برای دریافت اهمیت حقایق حروف در عرفان نظری و عملی در ارتباط با اسماءالله، برخی از کتبی را که داشتم و میشناختم اسکن کردم، صرفا برای معرفی به طلاب اهل علم. 🔸 گزیده ای از ۶ کتاب علماء ربانی: 🔻۱. بحرالغرائب (ثقة الاسلام هروی، پژوهش زهیر طبیب، نشر سفینه) 🔻 ۲. ثمرات حیات (تقریرات آیت الله سعادت پرور از جلسات عرفانی علامه طباطبایی، نشر آفتاب فطرت) 🔻 ۳. رساله معانی حروف (ابوعبدالرحمن سُلَمی مؤلف حقائق التفسیر از امام صادق -علیه السلام-، نشر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔻 ۴. دو چوب و یک سنگ (آیت الله سیدمحمدتقی معصومی اشکوری، نشر سایه) 🔻 ۵. رساله اسرار حروف (سید نورالدین شاه نعمت الله ولی، نشر علم) 🔻 ۶. مشارق انوار الیقین فی حقائق اسرار امیرالمؤمنین علیه السلام (حافظ رجب بُرسی، نشر طوبای محبت) 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
@ حروف نورانی و حروف ظلمانی .jpg
287.6K
🔸نقل از امام هادی (علیه السلام ) پیرامون هفت حرف خاصی که در سوره حمد نیست👆 🌷تمام حروف در سوره حمد هستند بجز (هفت حرف اشاره به عذاب: ث ج خ ز ش ظ ف)، برای همین سوره حمد است 🔹 eitaa.com/salehy/179 توضیح 🔸 ✅ کانال عرفان شیعی 🔸 @Shia_erfan
🔸 بیانی پیرامون اسرار حروف، از خواجه حوراء مغربی در رساله نور وحدت: 🔸 🔻اى سید اولِ سوره بقره الم واقع شده الف اشارت است به احدیت که الف اول اوست و لام اشارت است به علم که لام وسط اوست و میم اشاره است به عالم که میم آخر اوست یعنى احدیت صورت علم گرفت و علم صورت عالم. ا لـ م ا حدیت عـ لـ ـم عا لـ م (رسائل عرفانی، ص١۴٠، ای سید ٣۴) 🌐 eitaa.com/shia_erfan/624 🔸
🔸امام رضا (علیه السلام) خطاب به عمران صابی، اثر تکوینی حروف را بیان می‌کنند که معنی‌شان خودشان‌اند «و لم ترد بها غیر نفسها» (بدون دلالت لفظی بر غیرخود) 🔻چنانکه در قرآن و ادعیه، با حقیقت بسیط حروف قصد اسماء عینیه‌ی الهی را می‌نمایند، مثل بیان «یا کهیعص» و «یا حمعسق» در این👇روایات: hadith.inoor.ir/hadith/238919 hadith.inoor.ir/hadith/381278 hadith.inoor.ir/hadith/278371 hadith.inoor.ir/hadith/313491 🔸 hadith.inoor.ir/hadith/345171 عیون الاخبار، ج١ ص١۵۴ hadith.inoor.ir/hadith/398086 تفسير نور الثقلين، ج ۴، ص۳۹۷ فِي عیون الاخبار فِي بَابِ مَجْلِسِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَعَ أَهْلِ اَلْأَدْيَانِ وَ اَلْمَقَالاَتِ فِي اَلتَّوْحِيدِ كَلاَمُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَعَ عِمْرَانَ يَقُولُ فِيهِ: 🔻... وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْإِبْدَاعَ وَ اَلْمَشِيَّةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَاحِدَةٌ، وَ أَسْمَاؤُهَا ثَلاَثَةٌ، ⚡وَ كَانَ أَوَّلُ إِبْدَاعِهِ وَ إِرَادَتِهِ وَ مَشِيَّتِهِ اَلْحُرُوفَ اَلَّتِي جَعَلَهَا أَصْلاً لِكُلِّ شَيْءٍ، وَ دَلِيلاً عَلَى كُلِّ مُدْرَكٍ، وَ فَاصِلاً لِكُلِّ مُشْكِلٍ، وَ تِلْكَ اَلْحُرُوفُ تُعَرِّفُ[وَ بِتِلْكَ اَلْحُرُوفِ تَعْرِفُ] كُلَّ شَيْءٍ مِنِ اِسْمِ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ، أَوْ فِعْلٍ أَوْ مَفْعُولٍ، أَوْ مَعْنًى أَوْ غَيْرِ مَعْنًى، . ⚡وَ عَلَيْهَا اِجْتَمَعَتِ اَلْأُمُورُ كُلُّهَا، وَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْحُرُوفِ فِي إِبْدَاعِهِ لَهَا مَعْنًى غَيْرَ أَنْفُسِهَا يَتَنَاهَى وَ لاَ وُجُودَ لَهَا لِأَنَّهَا مُبْدَعَةٌ بِالْإِبْدَاعِ، . وَ اَلنُّورُ فِي هَذَا اَلْمَوْضِعِ أَوَّلُ فِعْلِ اَللَّهِ اَلَّذِي هُوَ نُورُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ، وَ اَلْحُرُوفُ هِيَ اَلْمَفْعُولُ بِذَلِكَ اَلْفِعْلِ، وَ هِيَ اَلْحُرُوفُ اَلَّتِي عَلَيْهَا اَلْكَلاَمُ وَ اَلْعِبَارَاتُ كُلُّهَا مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَّمَهَا خَلْقَهُ . وَ هِيَ ثَلاَثَةٌ وَ ثَلاَثُونَ حَرْفاً، فَمِنْهَا ثَمَانِيَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً تَدُلُّ عَلَى لُغَاتِ اَلْعَرَبِيَّةِ، وَ مِنَ اَلثَّمَانِيَةِ وَ اَلْعِشْرِينَ اِثْنَانِ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً تَدُلُّ عَلَى لُغَاتِ اَلسُّرْيَانِيَّةِ وَ اَلْعِبْرَانِيَّةِ، . وَ مِنْهَا خَمْسَةُ أَحْرُفٍ مُتَحَرِّفَةٌ فِي سَائِرِ اَللُّغَاتِ مِنَ اَلْعَجَمِ اَلْأَقَالِيمِ اَللُّغَاتِ كُلِّهَا وَ هِيَ خَمْسَةُ أَحْرُفٍ تَحَرَّفَتْ مِنَ اَلثَّمَانِيَةِ وَ اَلْعِشْرِينَ حَرْفاً مِنَ اَللُّغَاتِ، فَصَارَتِ اَلْحُرُوفُ ثَلاَثَةً وَ ثَلاَثِينَ حَرْفاً، . ⚡وَ أَمَّا اَلْخَمْسَةُ اَلْمُخْتَلِفَةُ «فتجحخ» لاَ يَجُوزُ ذِكْرُهَا أَكْثَرَ مِمَّا ذَكَرْنَاهُ، ثُمَّ جَعَلَ اَلْحُرُوفَ بَعْدَ إِحْصَائِهَا وَ إِحْكَامِ عِدَّتِهَا فِعْلاً مِنْهُ كَقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «كُنْ فَيَكُونُ» وَ كُنْ مِنْهُ صُنْعٌ وَ مَا يَكُونُ بِهِ اَلْمَصْنُوعُ، . ⚡فَالْخَلْقُ اَلْأَوَّلُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: اَلْإِبْدَاعُ، لاَ وَزْنَ لَهُ وَ لاَ حَرَكَةَ وَ لاَ سَمْعَ وَ لاَ لَوْنَ وَ لاَ حِسَّ، . ⚡وَ اَلْخَلْقُ اَلثَّانِي حُرُوفٌ لاَ وَزْنَ لَهَا وَ لاَ لَوْنَ، وَ هِيَ مَسْمُوعَةٌ مَوْصُوفَةٌ غَيْرُ مَنْظُورِ إِلَيْهَا، . ⚡وَ اَلْخَلْقُ اَلثَّالِثُ مَا كَانَ مِنَ اَلْأَنْوَاعِ كُلِّهَا مَحْسُوساً مَلْمُوساً ذَا ذَوْقٍ مَنْظُوراً إِلَيْهِ، . ⚡وَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَابِقٌ بِالْإِبْدَاعِ لِأَنَّهُ لَيْسَ قَبْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ كَانَ مَعَهُ شَيْءٌ، وَ اَلْإِبْدَاعُ سَابِقٌ لِلْحُرُوفِ وَ اَلْحُرُوفُ لاَ تَدُلُّ عَلَى غَيْرِ نَفْسِهَا، . قَالَ اَلْمَأْمُونُ: كَيْفَ لاَ تَدُلُّ عَلَى غَيْرِ نَفْسِهَا؟ . قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يَجْمَعُ مِنْهَا شَيْئاً بِغَيْرِ مَعْنًى أَبَداً فَإِذَا أَلَّفَ مِنْهَا أَحْرُفاً أَرْبَعَةً أَوْ خَمْسَةً أَوْ سِتَّةً أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ لَمْ يُؤَلِّفْهَا لِغَيْرِ مَعْنًى. وَ لَمْ يَكُ إِلاَّ لِمَعْنًى مُحْدَثٍ لَمْ يَكُنْ قَبْلَ ذَلِكَ شَيْئاً، . قَالَ عِمْرَانُ: فَكَيْفَ لَنَا بِمَعْرِفَةِ ذَلِكَ؟ . 🔻قال اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: ⚡أَمَّا اَلْمَعْرِفَةُ فَوَجْهُ ذَلِكَ وَ بَيَانُهُ أَنَّكَ تَذْكُرُ اَلْحُرُوفَ إِذَا لَمْ تُرِدْ بِهَا غَيْرَ نَفْسِهَا، ذَكَرْتَهَا فَرْداً [فَقُلْتَ] أ ب ت ث ج ح خ حَتَّى تَأْتِيَ عَلَى آخِرِهَا، فَلَمْ تَجِدْ لَهَا غَيْرَ أَنْفُسِهَا وَ إِذَا أَلَّفْتَ وَ جَمَعْتَ مِنْهَا وَ جَعَلْتَهَا اِسْماً وَ صِفَةً لِمَعْنَى مَا طَلَبْتَ وَ وَجْهِ مَا عَنَيْتَ كَانَتْ دَلِيلَةً عَلَى مَعَانِيهَا، دَاعِيَةً إِلَى اَلْمَوْصُوفِ بِهَا، أَ فَهِمْتَهُ؟ . قَالَ: نَعَم... 🔸