ظهور فردانیّت الهی درهستی - سرّی از روابط ایمانی - چهارشنبه ٢٣ آذر ١٣٩۵ .mp3
10.94M
🔸ظهور فردانیّت الهی در هستی | سرّی از روابط ایمانی
🔻 تمام ادراکات در نفس است (هیچ مخلوقی در خارج از صفحهی نفس خود تحقق درکش نیست. هر چه درک میکند در صُقع نفس خود اوست که ادراکش محقق شده است)، و هر نفسی یک فرد است (هر موجودی تفرد دارد در نفسش)، در نتیجه *«تمام ادراکات (در تمام نفوس در هستی) در یک فرد است»*
🔻 همه دارند ادراکی که در نفس یک فرد است، و ابتدا از صفحه نفس آن یک فرد منعکس میشود، و انتها به همان نفس یک فرد میشود، و ظاهرش ظهور نفس آن یک فرد است، و باطنش صفحه نفس آن یک فرد است، و همه در معیت آن فردانیت حقه دارند تجلی مینمایند را آشکار میکنند
🔻آن یک فرد در نسبت با همهی ادراکاتش «هو نورهم» و «هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا» و «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» و در صحنهی ادراکات در صفحه نفس آن یک فرد، همه وجه فردانیت اوست که آشکار است: «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُهُ» و...
🔻یک فرد بسیار آمده، که آن ظهور فردانیت الهی است در تمام فرد فرد های موجودات هستی
🔻رابطه فردانیت الهی با وحدت و صمیمیت در روابط ایمانی و خانوادگی
🔸
📌مباحثهای با رفقای طلبه، چهارشنبه ٢٣ آذر ١٣٩۵
🔸
✅ کانال عرفان شیعی | مباحثات علمی
🔸 @Shia_erfan
عرفان شیعی | مباحثات علمی
🔸ظهور فردانیّت الهی در هستی | سرّی از روابط ایمانی 🔻 تمام ادراکات در نفس است (هیچ مخلوقی در خارج ا
🔸
🔸پیرامون نکتهی معرفت نفسی اخیر، در ظهور فردانیّت الهی در تمام نفوس، متن رساله معرفت نفس آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی را مطالعه بفرمایید 👇
🔻 این رسالهی نفیس معرفت نفسی را اخیرا در ٧ جلسه مباحثه طلبگی مطرح کردیم👇
🌐 https://eitaa.com/shia_erfan/695
🔸
🔸فایل PDF رساله معرفت نفس آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (ره)
🔹بخشی از کتاب رسائل الهی 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/1969
🔈 صوت ٧ جلسه مباحثهی مختصر که اخیرا (آبان و آذر ١۴۰٢) با برخی طلبههای فاضل در مورد این رسالهی دقیق و عمیق داشتیم👇
🌐 eitaa.com/salehi786/1970
🔸
@Salehi786
🔸 خداوند سبحان نسبت به انسان از «اختصاص» صحبت فرموده است. اینکه تو منحصراً مختصّ من هستی، و ظهور تامّ من هم مختص توست.
🔻 یک تجلّی اعظم به اسم مختصّ و مستأثر الهی است که محفلی خصوصی و منحصر است با ذات انسان کامل (و مابقی به شأنیت او)، که در دیگری تکرار نکرده است.
💥 *«مَكَانَكَ يَا مُحَمَّدُ فَلَقَدْ وَقَفْتَ مَوْقِفاً مَا وَقَفَهُ مَلَكٌ قَطُّ وَ لاَ نَبِيٌّ»*
💥 *«فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ وَطِئْتَ مَكَاناً مَا وَطِئَهُ بَشَرٌ وَ مَا مَشَى فِيهِ بَشَرٌ قَبْلَكَ»*
💥 *«كَانَ فِي رَسُولِ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثَلاَثَةٌ لَمْ تَكُنْ فِي أَحَدٍ غَيْرِهِ:
١. لَمْ يَكُنْ لَهُ فَيْءٌ
٢. وَ كَانَ لاَ يَمُرُّ فِي طَرِيقٍ فَيُمَرُّ فِيهِ بَعْدَ يَوْمَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ عُرِفَ أَنَّهُ قَدْ مَرَّ فِيهِ لِطِيبِ عَرْفِهِ
⚡٣. وَ كَانَ لاَ يَمُرُّ بِحَجَرٍ وَ لاَ بِشَجَرٍ إِلاَّ سَجَدَ لَهُ»*
(الکافي، ج۱، ص۴۴۲)
hadith.inoor.ir/hadith/105101
hadith.inoor.ir/hadith/105100
⚡ من با تو منحصر و مختصّ تو ام.
⚡ تو با من منحصر و مختصّ منی.
🔸
🔻سوره طه (آیه ۴۱)
⚡ وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي (٤١)
🔻 سوره طه (آیه ۳۹)
⚡ وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَ لِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِيٓ (٣٩)
🔻سوره ص (آیه ۷۲)، و سوره الحجر (آیه ٢٩)
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ
💥وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي
فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (٧٢)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/441460
شناسه حدیث : ۴۴۱۴۶۰
نشانی : کلیات حدیث قدسی ج ۱، ص ۷۱۰
قَالَ: وَ جَاءَ فِي اَلْأَحَادِيثِ اَلْقُدْسِيَّاتِ:
⚡ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ:
💥 عَبْدِي خَلَقْتُ اَلْأَشْيَاءَ لِأَجْلِكَ
💥 وَ خَلَقْتُكَ لِأَجْلِي،
⚡ وَهَبْتُكَ اَلدُّنْيَا بِالْإِحْسَانِ وَ اَلْآخِرَةَ بِالْإِيمَانِ.
🔸
💥 لذت تخصیصِ «تو» وقت خطاب
💥 آن کند که ناید از صد خُم شراب
(مولوی, مثنوی معنوی, دفتر پنجم، بخش١٧٨)
🔸
💥لذت تخصیصِ او وقت خطاب
💥آن کند که ناید از صد خم شراب
هر زمان که شاه گوید: شیخنا!
شیخنا مدهوش گردد، زین ندا
مست و مدهوش از خطاب شه شود
هر دمی در پیش شه، سجده رود
(شیخ بهایی, نان و حلوا، بخش ١٧)
🔸
💥 الهى! اگر یک بار گویى «بندهی من»، از عرش بگذرد خندهی من.
(مناجات نامه خواجه عبد الله انصارى، ص۹)
🔸
🔸 تمام اعتباریات دنیا همه تفصیل و باز شدهی این حقیقت معنای «اختصاص خدا با انسان» است.
🔻 انسان این حکم و معنای اختصاصِ نفس خودش به «مَنِ الهی» را سرایت داد به رابطه خودش با اشیاء، و گفت بدن من، کتاب من، بچه من، و...!
🔻 در حالی که همه اشیاء هستی اختصاص به خدا دارد، و فوق همه اشیاء «ذات انسان، اختصاصِ تام و مطلق دارد به مَنِ خدای سبحان».
🔻خداوند هیچ موجودی را به مثل «حقیقت مطلق انسان» به خودش اختصاص نداد. امانت خاص الهی را فقط انسان حمل وجودی یافت که «انا عرضنا الامانة... فحملها الانسان». و فقط انسان شرافت نسبت به ذات در «روحی»، و نسبت به جامعیت کل مراتب تمام اسماء الهی یافت در «علم آدم الاسماء کلها».
🔻این غفلت انسان است که اعتبارِ اختصاص الهی را در غیر موضعش سرایت داده است و توهم اختصاص در رابطه با غیر خدای سبحان کرده است. اختصاصی که مال خداست سرایت به غیر او داده است. مال برای خداست.
🔸
🔸اختصاص مَنِ انسان به مَنِ خدای سبحان :
🔻سوره انفال (آیه ۲۴)
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ
💥 وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (٢٤)
🔸
🔸اختصاص مالِ انسان به خدای سبحان :
🔻سوره نور (آیه ۳۳)
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا
💥 وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِيٓ آتَاكُمْ
وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَآءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣٣)
🔸
چون سخن در وصف این حالت رسید
هم قلم بشکست و هم کاغذ درید
بحر را پیمود هیچ اسکرهای
شیر را برداشت هرگز برهای
گر حجابستت برون رو ز احتجاب
تا ببینی پادشاهی عجاب
گرچه بشکستند حامت قوم مست
آنک مست از تو بود عذریش هست
مستی ایشان به اقبال و به مال
نه ز بادهٔ تست ای شیرین فعال
ای شهنشه مست تخصیص توند
عفو کن از مست خود ای عفومند
💥 لذت تخصیصِ «تو» وقت خطاب
💥 آن کند که ناید از صد خُم شراب
چونک مستم کردهای حدم مزن
شرع مستان را نبیند حد زدن
چون شوم هشیار آنگاهم بزن
که نخواهم گشت خود هشیار من
هرکه از جام تو خورد ای ذوالمنن
تا ابد رست از هش و از حد زدن
رغبت ما از تقاضای توست
جذبهٔ حقست هر جا رهروست
پیش آب زندگانی کس نمرد
پیش آبت آب حیوانست درد
آب عشق تو چو ما را دست داد
آب حیوان شد به پیش ما کساد
ز آب حیوان هست هر جان را نوی
لیک آب آب حیوانی توی
هفت دریا هر دم ار گردد سراب
گوش گیری آوریش ای آب آب
(مولوی, مثنوی معنوی, دفتر پنجم، بخش١٧٨)
http://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar5/sh178
🔸
🔻جناب فردوسی گفته است:
⚡میازار موری که دانه کش است
⚡که جان دارد و جان شیرین خوش است
🔻اما در بیانی بالاتر، جناب آیت الله الهی قمشه ای می گویند:
⚡ هرکس که دلی دارد یک مور نیآزارد
⚡ کان مور هم از دلبر، دارد اثری بر دل
🔸
اسرار حروف در اسماءالله - گزیده ۶ کتاب علماء ربانی.pdf
27.15M
🔸 اسرار حروف در اسماءالله👆گزیده ۶ کتاب
#PDF
👌برای دریافت اهمیت حقایق حروف در عرفان نظری و عملی در ارتباط با اسماءالله، برخی از کتبی را که داشتم و میشناختم اسکن کردم، صرفا برای معرفی به طلاب اهل علم.
🔸 گزیده ای از ۶ کتاب علماء ربانی:
🔻۱. بحرالغرائب (ثقة الاسلام هروی، پژوهش زهیر طبیب، نشر سفینه)
🔻 ۲. ثمرات حیات (تقریرات آیت الله سعادت پرور از جلسات عرفانی علامه طباطبایی، نشر آفتاب فطرت)
🔻 ۳. رساله معانی حروف (ابوعبدالرحمن سُلَمی مؤلف حقائق التفسیر از امام صادق -علیه السلام-، نشر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🔻 ۴. دو چوب و یک سنگ (آیت الله سیدمحمدتقی معصومی اشکوری، نشر سایه)
🔻 ۵. رساله اسرار حروف (سید نورالدین شاه نعمت الله ولی، نشر علم)
🔻 ۶. مشارق انوار الیقین فی حقائق اسرار امیرالمؤمنین علیه السلام (حافظ رجب بُرسی، نشر طوبای محبت)
🔸
✅ کانال عرفان شیعی
🔸 @Shia_erfan
@ حروف نورانی و حروف ظلمانی .jpg
287.6K
🔸نقل از امام هادی (علیه السلام ) پیرامون هفت حرف خاصی که در سوره حمد نیست👆
🌷تمام حروف در سوره حمد هستند بجز #هفت_حرف (هفت حرف اشاره به عذاب: ث ج خ ز ش ظ ف)، برای همین سوره حمد #سوره_ی_شفا است
🔹 eitaa.com/salehy/179 توضیح
🔸
✅ کانال عرفان شیعی
🔸 @Shia_erfan
🔸 بیانی پیرامون اسرار حروف، از خواجه حوراء مغربی در رساله نور وحدت:
🔸
🔻اى سید
اولِ سوره بقره الم واقع شده
الف اشارت است به احدیت که الف اول اوست
و لام اشارت است به علم که لام وسط اوست
و میم اشاره است به عالم که میم آخر اوست
یعنى احدیت صورت علم گرفت و علم صورت عالم.
ا لـ م
ا حدیت
عـ لـ ـم
عا لـ م
(رسائل عرفانی، ص١۴٠، ای سید ٣۴)
🌐 eitaa.com/shia_erfan/624
🔸
🔸امام رضا (علیه السلام) خطاب به عمران صابی، اثر تکوینی حروف را بیان میکنند که معنیشان خودشاناند «و لم ترد بها غیر نفسها» (بدون دلالت لفظی بر غیرخود)
🔻چنانکه در قرآن و ادعیه، با حقیقت بسیط حروف قصد اسماء عینیهی الهی را مینمایند، مثل بیان «یا کهیعص» و «یا حمعسق» در این👇روایات:
hadith.inoor.ir/hadith/238919
hadith.inoor.ir/hadith/381278
hadith.inoor.ir/hadith/278371
hadith.inoor.ir/hadith/313491
🔸
hadith.inoor.ir/hadith/345171
عیون الاخبار، ج١ ص١۵۴
hadith.inoor.ir/hadith/398086
تفسير نور الثقلين، ج ۴، ص۳۹۷
فِي عیون الاخبار فِي بَابِ مَجْلِسِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَعَ أَهْلِ اَلْأَدْيَانِ وَ اَلْمَقَالاَتِ فِي اَلتَّوْحِيدِ كَلاَمُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَعَ عِمْرَانَ يَقُولُ فِيهِ:
🔻... وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْإِبْدَاعَ وَ اَلْمَشِيَّةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَاحِدَةٌ، وَ أَسْمَاؤُهَا ثَلاَثَةٌ،
⚡وَ كَانَ أَوَّلُ إِبْدَاعِهِ وَ إِرَادَتِهِ وَ مَشِيَّتِهِ اَلْحُرُوفَ اَلَّتِي جَعَلَهَا أَصْلاً لِكُلِّ شَيْءٍ، وَ دَلِيلاً عَلَى كُلِّ مُدْرَكٍ،
وَ فَاصِلاً لِكُلِّ مُشْكِلٍ، وَ تِلْكَ اَلْحُرُوفُ تُعَرِّفُ[وَ بِتِلْكَ اَلْحُرُوفِ تَعْرِفُ] كُلَّ شَيْءٍ مِنِ اِسْمِ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ، أَوْ فِعْلٍ أَوْ مَفْعُولٍ، أَوْ مَعْنًى أَوْ غَيْرِ مَعْنًى،
.
⚡وَ عَلَيْهَا اِجْتَمَعَتِ اَلْأُمُورُ كُلُّهَا، وَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْحُرُوفِ فِي إِبْدَاعِهِ لَهَا مَعْنًى غَيْرَ أَنْفُسِهَا يَتَنَاهَى وَ لاَ وُجُودَ لَهَا لِأَنَّهَا مُبْدَعَةٌ بِالْإِبْدَاعِ،
.
وَ اَلنُّورُ فِي هَذَا اَلْمَوْضِعِ أَوَّلُ فِعْلِ اَللَّهِ اَلَّذِي هُوَ نُورُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ، وَ اَلْحُرُوفُ هِيَ اَلْمَفْعُولُ بِذَلِكَ اَلْفِعْلِ، وَ هِيَ اَلْحُرُوفُ اَلَّتِي عَلَيْهَا اَلْكَلاَمُ وَ اَلْعِبَارَاتُ كُلُّهَا مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَّمَهَا خَلْقَهُ
.
وَ هِيَ ثَلاَثَةٌ وَ ثَلاَثُونَ حَرْفاً، فَمِنْهَا ثَمَانِيَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً تَدُلُّ عَلَى لُغَاتِ اَلْعَرَبِيَّةِ، وَ مِنَ اَلثَّمَانِيَةِ وَ اَلْعِشْرِينَ اِثْنَانِ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً تَدُلُّ عَلَى لُغَاتِ اَلسُّرْيَانِيَّةِ وَ اَلْعِبْرَانِيَّةِ،
.
وَ مِنْهَا خَمْسَةُ أَحْرُفٍ مُتَحَرِّفَةٌ فِي سَائِرِ اَللُّغَاتِ مِنَ اَلْعَجَمِ اَلْأَقَالِيمِ اَللُّغَاتِ كُلِّهَا وَ هِيَ خَمْسَةُ أَحْرُفٍ تَحَرَّفَتْ مِنَ اَلثَّمَانِيَةِ وَ اَلْعِشْرِينَ حَرْفاً مِنَ اَللُّغَاتِ، فَصَارَتِ اَلْحُرُوفُ ثَلاَثَةً وَ ثَلاَثِينَ حَرْفاً،
.
⚡وَ أَمَّا اَلْخَمْسَةُ اَلْمُخْتَلِفَةُ «فتجحخ» لاَ يَجُوزُ ذِكْرُهَا أَكْثَرَ مِمَّا ذَكَرْنَاهُ، ثُمَّ جَعَلَ اَلْحُرُوفَ بَعْدَ إِحْصَائِهَا وَ إِحْكَامِ عِدَّتِهَا فِعْلاً مِنْهُ كَقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «كُنْ فَيَكُونُ» وَ كُنْ مِنْهُ صُنْعٌ وَ مَا يَكُونُ بِهِ اَلْمَصْنُوعُ،
.
⚡فَالْخَلْقُ اَلْأَوَّلُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: اَلْإِبْدَاعُ، لاَ وَزْنَ لَهُ وَ لاَ حَرَكَةَ وَ لاَ سَمْعَ وَ لاَ لَوْنَ وَ لاَ حِسَّ،
.
⚡وَ اَلْخَلْقُ اَلثَّانِي حُرُوفٌ لاَ وَزْنَ لَهَا وَ لاَ لَوْنَ، وَ هِيَ مَسْمُوعَةٌ مَوْصُوفَةٌ غَيْرُ مَنْظُورِ إِلَيْهَا،
.
⚡وَ اَلْخَلْقُ اَلثَّالِثُ مَا كَانَ مِنَ اَلْأَنْوَاعِ كُلِّهَا مَحْسُوساً مَلْمُوساً ذَا ذَوْقٍ مَنْظُوراً إِلَيْهِ،
.
⚡وَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَابِقٌ بِالْإِبْدَاعِ لِأَنَّهُ لَيْسَ قَبْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ كَانَ مَعَهُ شَيْءٌ، وَ اَلْإِبْدَاعُ سَابِقٌ لِلْحُرُوفِ وَ اَلْحُرُوفُ لاَ تَدُلُّ عَلَى غَيْرِ نَفْسِهَا،
.
قَالَ اَلْمَأْمُونُ: كَيْفَ لاَ تَدُلُّ عَلَى غَيْرِ نَفْسِهَا؟
.
قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يَجْمَعُ مِنْهَا شَيْئاً بِغَيْرِ مَعْنًى أَبَداً فَإِذَا أَلَّفَ مِنْهَا أَحْرُفاً أَرْبَعَةً أَوْ خَمْسَةً أَوْ سِتَّةً أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ لَمْ يُؤَلِّفْهَا لِغَيْرِ مَعْنًى. وَ لَمْ يَكُ إِلاَّ لِمَعْنًى مُحْدَثٍ لَمْ يَكُنْ قَبْلَ ذَلِكَ شَيْئاً،
.
قَالَ عِمْرَانُ: فَكَيْفَ لَنَا بِمَعْرِفَةِ ذَلِكَ؟
.
🔻قال اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
⚡أَمَّا اَلْمَعْرِفَةُ فَوَجْهُ ذَلِكَ وَ بَيَانُهُ أَنَّكَ تَذْكُرُ اَلْحُرُوفَ إِذَا لَمْ تُرِدْ بِهَا غَيْرَ نَفْسِهَا، ذَكَرْتَهَا فَرْداً [فَقُلْتَ] أ ب ت ث ج ح خ حَتَّى تَأْتِيَ عَلَى آخِرِهَا، فَلَمْ تَجِدْ لَهَا غَيْرَ أَنْفُسِهَا وَ إِذَا أَلَّفْتَ وَ جَمَعْتَ مِنْهَا وَ جَعَلْتَهَا اِسْماً وَ صِفَةً لِمَعْنَى مَا طَلَبْتَ وَ وَجْهِ مَا عَنَيْتَ كَانَتْ دَلِيلَةً عَلَى مَعَانِيهَا، دَاعِيَةً إِلَى اَلْمَوْصُوفِ بِهَا،
أَ فَهِمْتَهُ؟
.
قَالَ: نَعَم...
🔸