eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
481 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🌍آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (٣) 🇵🇰پاکستان (١) 🇵🇰در این سلسله‌فرسته به آیین‌های عزاداری در پاکستان، کشوری مسلمان با جمعیت ۲۵۰ میلیونی (و حدود ۵۰ میلیون شیعه) خواهیم پرداخت. 🇵🇰اهمیت آشنایی با فرهنگ و آداب مردم پاکستان، نسبت به سایر کشورها، دوچندان است، زیرا افزون‌بر جمعیت بالای مسلمانان سنی و شیعی در این کشور، پاکستانی‌ها درصد بالایی از مسلمانان مهاجر در اروپا و آمریکا را تشکیل می‌دهند و مخاطب مبلغان در بسیاری از کشورها هستند. 📌از بزرگترین ضعف‌های مبلغان بین‌‌الملل ناآگاهی از آداب و فرهنگ و حساسیت‌های فرهنگی ملل است. 🇵🇰درادامه به برخی آیین‌های عزادرای در پاکستان می‌پردازیم: 🏴اسد عاشورا عنوان مراسم خاصی در سوگ اباعبدالله‌الحسین است که شیعیان منطقه بلتستان (در شمال پاکستان) براساس سنتی کهن، هرساله به‌مدت یک دهه در اواسط تابستان برگزار می‌کنند. ایشان بر این باورند که چون واقعه کربلا در اوج گرما رخ داده، عزاداری حسینی نیز باید در اوج گرما برگزار شود تا شدت عطش و گرمای سوزان صحرای کربلا قابل‌درک گردد. (ش.۱) مراسم عزاداری اسد عاشوار، فرصتی برای روحانیون پاکستانی ساکن در شهرهای مقدس (قم، مشهد، نجف و...) است تا به وطن بازگردند و به تبلیغ معارف دین بپردازند. (ش.۲) 🏴یکی دیگر از آیین‌های سوگواری در پاکستان، مَلَنگی نام دارد. در این آیین پُرشور، عزاداران ضمن روضه‌خوانی و سینه‌زنی، روی زغال راه می‌روند. (ش.۳) بنابر برخی گزارش‌ها، در این مراسم یک سینی پر از زغال را درمیان عزاداران می‌گردانند و آنان زغال‌ها را برمی‌دارند و می‌خورند! (ویدئو) 👈مؤسسه اطلس شيعه
💠 شیخ‌حسن شحاته؛ عالمی حنفی که مبلغ تشیع شد 🔅شیخ‌حسن شحاته از عالمان حنفی مصری بود که به تشیع تشرف یافت و سرانجام به شهادت رسید. 🔅وی در سال ۱۹۴۶ در روستای هربیط در استان شرقیه مصر به‌دنیا آمد. از کودکی به یادگیری قرآن پرداخت و در پنج‌ونیم سالگی حافظ کل قرآن شد. از پانزده‌سالگی به خطابه پرداخت و سال‌ها امامت چند مسجد را برعهده داشت. وی کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه الازهر دریافت کرد. 🔅شحاته در سال ۱۹۶۸ به سربازی رفت. در آنجا هدایت معنوی و امامت جمعه نظامیان را برعهده داشت و در جنگ اکتبر نیز حاضر بود. شحاته پس از این دوره نیز فعالیت‌های دینی گسترده‌‌ای داشت: ■امامت جمعه و جماعت ■تدریس در مساجد ■برنامه‌های دینی در رادیو قرآن کریم، رادیو صدای عرب و رادیو مردم ■سمینارهایی در قاهره و دیگر شهرهای مصر ■برنامه «اسماء الله تعالی» در شبکه یک تلوزیون مصر 🔅شحاته تشیع خود را در سال ۱۹۹۶ علنی نمود: از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ سفر تحقیقی طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشتم، و سرانجام حقیقت بر من روشن شد و من به حبل متین خداوند و صراط مستقیم، ولایت اهل‌بیت چنگ زدم. پس از آن، به اعلان این حقیقت در همه‌جا همت گماشتم. قصد من، انجام وظیفه در آشنا کردن مسلمانان با حقیقتی بود که قرن‌ها پنهان مانده بود. (منبع) 🔅شیخ‌حسن بارها به اتهامات مختلفی بازداشت و زندانی شد: ●مخالفت با وهابیت ●تبلیغ تشیع ●تحقیر ادیان ●نقد صوفیه ●مخالفت با حسنی مبارک ●مخالفت با اسرائیل ●طعن و سب برخی صحابه و جناب عایشه 🔴 وی در شب نیمه شعبان در روستای زاویه ابومسلم به‌شکل فجیعی به‌دست سلفی‌ها کشته شد. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🌍 آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (٣) 🇵🇰 پاکستان (۲) 🏴 زنجیرزنی این آیین همزمان با ورود اسلام به هند و پاکستان، به این دو کشور وارد شد. این سنت در گذشته به شیوه رایج در ایران برگزار می‌شد. بعدها پاک‌ها و هندی‌ها تغییراتی در آن ایجاد کردند و به زنجیرها تیغ و چاقو افزودند. (ش.۴) بسیاری از شیعیان پاکستان برای روا شدن حاجات، زنجیرزنی نذر می‌کنند. 🏴 سینه‌زنی از دیگر آیین‌های عزاداری در پاکستان سینه‌زنی است که در زبان محلی ماتم‌دَری نام دارد. این آیین معمولاً در امامباره‌ها (تقریباً معادل حسینه‌ در ایران و عراق) برگزار می‌شود. شیعیان مناطق جنوبی پاکستان و شهر‌هایی مانند کراچی و راولپندی، حضور پررنگ‌‌تری در این مراسم دارند. 📽 ویدئوی مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی 🏴 تعزیه‌گردانی در این آیین که در مناطق مختلف پاکستان برگزار می‌شود، ماکت‌هایی از شهدای کربلا و بارگاه امام حسین گردانده می‌شود. (ش.۵) تعزیه‌گردانی در کوچه سادات و محله مخی‌دیتا در شهر رحیم‌یارخان (ایالت پنجاب) قدمتی ۴۰۰ساله دارد. این مراسم در تاسوعا و عاشورا با حضور بسیاری از عاشقان (شیعی و سنی) اهل‌بیت برگزار می‌شود، و عزاداران با عبور از مسیر‌هایی به بازار مدرسه می‌رسند، و تمام شب را به عزاداری، پخت و توزیع غذای نذری و برپا کردن ایستگاه‌های صلواتی می‌پردازند. 👈لینک 🍲 حلیم پاکستانی از متداول‌ترین غذاهایی است که در این مراسم‌ها طبخ می‌شود. در این غذا که به‌صورت سنتی، در دیگ‌هایی بزرگ و با روشی خاص طبخ می‌شود، از گوشت، گندم، جو، لپه و انواع ادویه استفاده می‌شود.( ش.۶) 👈منبع 👈مؤسسه اطلس شیعه
🌍آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (٣)  🇵🇰پاکستان (۳) از موضوعاتی که لازم است مدیران و مبلغان بین‌الملل مورد مطالعه و مداقه قرار دهند، ملاحظات قانونی و محدودیت‌های حقوقی و فرهنگی سایر کشورهاست. ازجمله این ملاحظات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ▪️تعطیلات رسمی و زمان مناسب برای برگزاری مراسم‌ها و آیین‌ها؛ ▪️دعوت نکردن از چهره‌های برانگیزاننده حساسیت‌های امنیتی و قومیتی؛ ▪️انجام هماهنگی لازم با پلیس و دیگر نهادهای بومی مربوط؛ ▪️رعایت عرف منطقه در تنظیم محتوای مراسم و منبر. 👈درادامه به برخی از این ملاحظات در کشور پاکستان اشاره می‌کنیم: ❌تعطیلی رسمی تاسوعا و عاشورا در کشور پاکستان مردم در این دو روز به توزیع نذور در میان هیئات و فقرا می‌پردازند. ❌علمای ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الورود شیعه و سنی! هرساله دولت فدرال و ایالتی پاکستان، برای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز حوادث فرقه‌گرایانه، ورود برخی علمای شیعه و سنی را به برخی ایالات و شهرهای (مثلا اسلام‌آباد و راولپندی) ممنوع می‌کند. امسال نیز دولت فدرال ۱۱ عالم شیعه و سنی ساکن اسلام‌آباد را ممنوع‌المنبر  کرد، و از ورود ۱۹ عالم  شیعه و سنی به اسلام‌آباد ممانعت به‌عمل آورد. 👈منبعمحتوای سوگواری دهه اول محرم این محتوا در جوامع شیعی متفاوت است، و لازم است مبلغان و خطبا از این تفاوت‌ها آگاه باشند. برنامه خطبا در پاکستان از این قرار است: ● شب اول: حرکت امام حسین علیه‌السلام برای حج و ناتمام گذاشتن آن؛ ● شب دوم: حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه به سوی کربلا؛ ● شب سوم: جدا شدن حضرت فاطمه صغری (دختر امام حسین علیه‌السلام) از خانواده؛ ● شب چهارم: شهادت پسران مسلم؛ ● شب پنجم: مواجهه حر با امام حسین علیه‌السلام و شهادت حر و حضرت قاسم علیه‌السلام؛ ● شب ششم: زندگی و شهادت حضرت علی‌ اکبر علیه‌السلام؛ ● شب هفتم: زندگی و شهادت حضرت عباس علیه‌السلام؛ ● شب هشتم: زندگی و شهادت حضرت علی اصغر علیه‌السلام؛ ● شب تاسوعا: پیوستن حر به امام حسین علیه‌السلام؛ ● شب عاشورا: شهادت امام حسین علیه‌السلام. 👈مؤسسه اطلس شیعه
🕌«خانۀ واحد»؛ سه دین، زیر یک سقف! 🔰«خانۀ واحد» نخستین عبادتگاه مشترک مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، در شهر برلین در حال ساخت است؛ عبادتگاهی که کنیسه، کلیسا و مسجد را زیر یک سقف گرد هم می‌آورد. 🔰سه بخش مجزای پروژه (کنیسه، کلیسا و مسجد) توسط یک سالن مشترک در مرکز بنا به هم متصل می‌شوند؛ سالنی که در آن افراد دیندار و بی‌دین با یکدیگر دیدار می‌کنند و به تبادل آرا و اطلاعات دربارۀ ادیان و موضوعات دینی می‌پردازند. 🔰مبتکران و مسئولان این پروژه: ● انجمن کلیسای پروتستان "سنت پتری سنت مارین" ● انجمن یهودیان برلین "آبراهام گایگر کالج" ● انجمن دیالوگ مسلمانان 🔰گریگور هوبرگ، رئیس شورای خانه واحد، هدف این پروژه را ارتباط ادیان در سطح بین‌المللی می‌داند و معتقد است که این ابتکار می‌تواند تأثيری شفابخش در سطح جهانی داشته باشد و گفت‌وگوی محترمانه میان ادیان را تقویت کند. 🔰پروفسور ویلهلم اشمید، فیلسوف آلمانی، ایده سالن مرکزی این بنا را که به هیچ جامعه دینی تعلق ندارد، حادثه‌ای انقلابی می‌داند. 🔰این پروژه در محل کلیسای سنت پیتر (در جنگ جهانی دوم آسیب دید و در سال 1964 به‌دست مقامات آلمان شرقی تخریب شد) در حال ساخت است. 💰هزینه این پروژه 47.2 میلیون یورو است. دولت فدرال آلمان 20 میلیون یورو، و ایالت برلین 10 میلیون یورو از این هزینه را تقبل کرده‌اند. باقی هزینه‌ها با کمک خیرین تأمین خواهد شد. ❓از نظر شما مشارکت جامعه شیعی در چنین پروژه‌ای مطلوب است؟ ❓برخی معتقدند هدف چنین پروژه‌هایی هویت‌زدایی از ادیان و مذاهب است. نظر شما چیست؟ 🌐خانه واحد 📍فایل‌های مرتبط👇 👈مؤسسه اطلس شيعه
🖤السلام علی ولی الله و حبیبه 🖤 🌍تاریخ بشر اجتماعات بزرگی را به خود دیده است و البته انگیزه این اجتماعات لزوما مذهبی نبوده مانند جمعیت‌های میلیونی برای کنسرت خوانندگان معروف یا جمعیت پنج میلیون نفری برای تشییع چهره ای سیاسی مانند جمال عبدالناصر(ش۱). 🏴در میان تجمعات مذهبی نیز نمونه های مختلفی وجود دارد،از تشییع ده میلیونی امام خمینی ره تا تجمع شش میلیون نفری در مانیل فیلیپین برای دیدار با پاپ فرانسیس (ش۲)و یا جمعیت بیش از سه و نیم میلیونی حجاج مسلمان که هر ساله در مکه مکرمه اجتماع می نمایند. اما دو رویداد بشری بزرگترین گردهمایی انسانی در جهان هستند که علاوه بر آمار جمعیتی بالا، تکرار شونده و چند قومیتی هستند و از این جهت بی نظیرند. 🕌اولی در هند و در حاشیه رود گنگ،به نام کومبه میلا(Kumba mela)، مراسمی که هر ۳ سال یک‌بار انجام می‌شود. و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر طی یک تا سه ماه از سراسر جهان در آن حضور پیدا می‌کنند. مردم هند با تکیه بر داستان‌های اساطیری خود معتقدند در این مکان، خدایان بر اهریمنان پیروز شده‌اند و از همین رو، این پیروزی را جشن می‌گیرند. مردم همچنین معتقدند با ورود به رودخانه مقدس و شستشوی خود، گناهان‌شان پاک می‌شود.(ش۴) 🎥لینک فیلم 🏴اما دومین اجتماع به لحاظ مجموع جمعیت در طی یک موسم ، پیاده روی اربعین حسینی است. البته این واقعه به جهت تراکم جمعیت در مدت زمان کوتاه _ده تا چهار روزه_  بزرگترین اجتماع بشری به حساب می‌آید. ✔️ضرورت مطالعه و هم اندیشی پیرامون این همایش به عنوان بزرگ‌ترین رویداد دینی و اجتماعی،با ابعاد گوناگون مذهبی، اجتماعی و حتی سیاسی اش،آینده نگری درباره وضعیت پیشرو و آسیب شناسی آن بیش از پیش احساس می شود. 🌐اما ما در فرسته های بعد، در ادامه فعالیت‌های اندیشکده مطالعات راهبردی تبلیغ بین الملل ، این رویداد را از دیدگاه بین المللی مورد توجه قرار خواهیم داد : ١.معرفی اربعین حسینی در عرصه بین المللی. در مجامع جهانی و در میان غیر مسلمانان، این حرکت عبادی و اجتماعی چگونه معرفی شده و می‌شود؟ تصور دنیا از این پیاده روی و میهمان نوازی چیست؟ ۲.چگونگی بهره مندی از ظرفیت بی بدیل این گردهمایی، جهت نشر هرچه بهتر معارف اهل بیت علیهم السلام برای شرکت کنندگان در این واقعه بی بدیل. 🚩در پایان اربعین حسینی علیه السلام را به محبان آن حضرت تسلیت عرض کرده و آرزو داریم سیل خروشان عزاداران به امام و مقتدای خود حجت بن الحسن ارواحنا فداه ملحق شوند و پرچم یالثارات الحسین را در این مسیر به اهتزاز درآورند. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐معرفی اربعین در رسانه ها و مجامع بین المللی( ١) 📡پیاده روی اربعین یكی از بزرگترین تجمعات صلح آمیز در سطح جهان است كه در سال های اخیر بیش از پیش بر كمیت و كیفیت آن افزوده شده است اما به رغم این مساله، بازتاب و نمودی در خور توجه و شایسته در رسانه و صحنه های بین المللی نداشته است. در عصر ارتباطات جهانی امروز كه حتی بعضا اخبار كوچك محلی بازتابی غیرواقعی و پرتكرار در عرصه جهانی دارد جای تعجب است كه آیینی بزرگ در ابعاد پیاده روی اربعین كه چه به لحاظ كمیت و كیفیت و چه به لحاظ تنوع آدم ها و ملل مختلفی كه درگیر خود می سازد، چرا نباید بازتابی گسترده داشته باشد و در عرصه بین المللی دیده و بررسی شود؟ 🌍پیاده روی اربعین حسینی ع توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  در سال۲۰۱۹  بعنوان یک میراث معنوی ثبت جهانی شد، حتی این اقدام نیز نتوانست اثر چشمگیری بر روند معرفی این رویداد_ آنگونه که شایسته است _ داشته باشد. اصولا این رویداد و موارد مشابه در آیین های شیعی و اسلامی همچنان از جهات گوناگون مورد مطالعه قرار نگرفته و در معرفی آنها با تفسیر صحيح ضعف داشته ایم. 🔍حوزه و دانشگاه و اتاقهای فکر باید به این سوالات پاسخ دهند: ❓چرا رویداد اربعین در رسانه های بین المللی یا بازتاب ندارد و یا چهره درستی از آن شناسانده نمی شود؟ ❓اصولا ثبت و معرفی این آیین ها در مجامع بین‌المللی مانند یونسکو و همایش‌ها و فستیوال ها اقدام درستی است؟ آیا این فعالیت‌ها باید تابع چارچوب ها و محدودیت‌های ویژه ای باشد؟ در واقع باید به دو پرسش اصلی پاسخ داد، آیا حضور رسانه ای و بین المللی در نهادهای مرتبط لازم است؟ وزن اثرات و فوائد آن بر مضرات و آسیب هایش سنگینی می کند؟ اگر پاسخ مثبت است و باید حضور پر رنگ تری داشت، چرا نسبت به بزرگترین رویداد اجتماعی و مذهبی یعنی پیاده روی اربعین این حضور کم رنگ و ضعیف است؟ 📝در ادامه ضمن گزارشی از بازتاب رسانه اربعین حسینی در روزهای اخیر، به عنوان‌ نمونه یک یادداشت تحلیلی و راهبردی ارائه می دهیم و همچنین ضمن معرفی میراث ناملموس فرهنگی در یونسکو، برای نمونه ثبت پیاده روی اربعین ذیل کنوانسیون 2003 پاریس را مختصرا بررسی خواهیم کرد. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🏴اربعین حسینی در عرصه بین الملل (١) 🌐معرفی اربعین در رسانه ها و مجامع بین المللی(٢) 📡 رفتار بيست رسانه‌ مطرح دنیا بررسی‌ها در ۲۴ ساعت پس از تجمع اربعین در کربلا، نشان‌ می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته رسانه‌های بیشتری خبر این رویداد را بازتاب داده اند، ولی نوع بازنمایی متفاوت بوده است. ✅اولین نکته اینکه برخی مانند رویترز به عنوان بزرگترین پایگاه خبری دنیا، یورونیوز و العربیه، برای اولین بار انتشار خبر این رویداد پرداختند. نکردند. ✅خبرگزاری‌های دولتی راشا تودی (دولت روسیه) الجزیره (دولت قطر) و اسپا (دولت سعودی) نیز گزارشی از این تجمع بزرگ منتشر نکردند. ❌در این میان، همچنان مشاهده می‌شود که پایگاه‌هایی نظیر فاکس‌نیوز، اسکای‌نیوز و ای‌بی‌سی پس از تقریباً ده‌سال هنوز گزارشی از این رویداد منتشر نکرده‌اند. ✔️پایگاه خبری بی‌بی‌سی نیز صرفاً در صفحه بی‌بی‌سی اردو، خبری از حضور زائرین در کربلا داد. ❗در این میان متفاوت‌ترین تیتر مربوط به سی‌ان‌ان‌ است: "گردهمایی شیعیان برای پایان عاشورا!" 📈هیچ یک از این رسانه ها اشاره ای به آمار ٢٢میلیون نفری، اعلامی از سوی عتبه عباسیه نداشتند.(پیوست یک) ❓اما سوال این بود که چرا وضعیت بازتاب رسانه ای اربعین اینگونه ضعیف و بعضا تحریف آلود است؟ اندیشکده ها و محافل حوزوی و دانشگاهی باید پاسخ دهند و ما در اینجا تنها برای نمونه به یادداشتی از « دکتر جبار رحمانی» پژوهشگر حوزه آیین ها به عنوان یک نظریه اشاره می کنیم: 🔺شاید اولین پاسخ این باشد كه غرب و محافل اصلی و رسانه ای جهانی در تعمدی توطئه گونه می خواهند بر این حقیقت بزرگ سرپوش بگذارند، به گونه ای كه می توان از اداره‌ آگاهانه رسانه های جهانی برای حاشیه‌ای كردن و مسكوت گذاشتن پیاده روی زیارت اربعین صحبت كرد. 🔺مساله پیاده‌روی اربعین را باید در كنار سوژه مهمی چون تشیع در رسانه های جهان دنبال كرد. اصولا خبرهای رایج پیرامون تشیع، خبرهای سیاسی و جنگی هستند. گویا این گونه اخبار برای نظام خبرسازی جهانی ارزشمند هستند. به همین سبب وقتی پیاده روی زیارت اربعین دلالت جنگی-سیاسی ندارد، مطرح هم نمی‌شود. اندك اخبار موجود در زبان انگلیسی هم در عنوان یا محتوا، به مساله امنیت، داعش و عراق و ایران اشاره ای كرده اند. اما از سوی دیگر باید به دیگر لازمه های خبرساز شدن هم توجه كرد. 🔺باید دید برای مخاطبان رسانه‌های جهانی، شیعیان چه جایگاهی دارند؟ چه میزان وزن سیاسی و اجتماعی آنها بالاست كه این رسانه ها بخواهند اخبار مورد نظر آنها را به تصویر بكشند و درباره اش بنویسند؟ 🔺مهمتر از همه در نویسندگان، تهیه كنندگان و حامیان اصلی این رسانه های بزرگ تصویری و خبری جهان، چقدر شیعیان حضور دارند؟ قطعا تشیع به عنوان اقلیت حاشیه ای، حداقل های حضور در مراكز اصلی رسانه ای جهان را دارد. به همین سبب مدیران رسانه ای نیز میلی به خبری كه برای خودشان هم جذاب نیست، ندارند. 🔺از این منظر هم نویسندگان رسانه ای شیعی دچار این ضعف خبری هستند كه نتوانسته اند توجه جهانی به این مساله را جلب كنند. در عرصه داخلی (رسانه های داخلی ایران) اخبار پیاده روی اربعین به زبانی گفته و به تصویر كشیده می شود كه صرفا برای شیعیان باورمند معنادار است. به عبارت دیگر اصولا خبرنگارن و تحلیل گران ما ژانرهای خبری ای را بلد هستند كه صرفا برای جامعه خودشان مفهوم است. این فرم ها و ژانرهای خبری برای غیرشیعه و غیرمسلمان قابل فهم نیستند. لذا این نوشته ها حتی اگر به انگلیسی هم باشند، چندان برای مخاطب غیر شیعه جالب نیستند. 🔺فقدان حضور متفكران شیعی در عرصه جهانی نیز مزید بر علت است كه نتوانند تحلیل های دقیقی از پیاده روی اربعین تولید كنند. البته عموم نخبگان شیعی محدودی هم كه در عرصه جهانی و رسانه ها و دانشگاه ها حضور دارند، علاقه اندكی به گفت وگو و تجربه زیارت و ...دارند. در نتیجه ما با چرخه ای چند وجهی از طرد، حاشیه ای شدن و بی توجهی سیستماتیك نسبت به آیین پیاده روی اربعین مواجه هستیم. 🔺به همین سبب در كنار پاسخ ساده سازی شده اولیه به سكوت خبری نسبت به پیاده روی زیارت اربعین كه این مساله را به توطئه رسانه های جهانی نسبت به خاورمیانه و شیعیان ارجاع می داد كه تا حدی هم درست است، اما در واقع كاستی و كوتاهی شیعیان در استقرار این نوع تصویر از تشیع بی تاثیر نبوده است. 🔺این انزوای تشیع از عرصه جهانی، یك انزوای تحمیلی نیست بلكه انزوای خود ساخته است كه ما نیز در آن سهم جدی داریم. همه اینها نیازمند زیربناهایی است كه با كارهای كوتاه مدت و زود بازده در نظام سیاست گذاری فرهنگی و رسانه ای ما همخوان نیست. به همین سبب هم چند خبر محدودی كه از پیاده روی اربعین هست، به واسطه خبرنگاران آن سو و یا ساكنان شیعی غرب تالیف شده است. 👈متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. 👈مؤسسه اطلس شيعه