eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.3هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده 🔰 و بحران 🔸در این روزها که جهان و به خصوص کشورمان درگیر بیماری مسری شده است بیش از پیش ذهنم درگیر مسئله ای است که می توان آن را بحران فعلی و شاید آینده ی جامعه ی ایرانی دانست، مسئله ای که آن را می نامم. 🔸در طول تاریخ ایران، ایمان و شریعت همواره درکنارهم تشکیل دهنده ی هویت جامعه ی ایرانی بوده است. اما به نظر می رسد عوامل گسترده ای سبب شده است، تا جدایی ایمان از شریعت رخ دهد. اهمیت اجتماعی این رویداد به حدی است که شاید بتوان آن را در کنار تحول بزرگ دوران رنسانس اروپایی قرار داد. به نظر من این تحول، بسیار عمیق‌تر از تحقق سکولاریسم در اروپاست.در سکولاریسم، جدایی دین از سیاست رخ داد ولی در ایران جدایی ایمان از شریعت رخ داده است. سکولاریسم چهارصد سال به طول انجامید درحالی که جدایی ایمان از شریعت شاید معلول سی سال اخیر باشد. 🔸امروز با نسل روبه افزایشی از جوانانی مواجه هستیم که ایمان دارند، ولی مناسک دینی را انجام نمی‌دهند. خانواده‌های آنها نیز پذیرفته‌اند که جوانان آنها تنها ایمان اخلاقی داشته باشند. در سکولاریسم دین به عنوان یک امر مقدس قابل توجه است اما در جدایی ایمان و شریعت، نه تنها دینداری و رویکرد دینی در حیطه های اجتماعی کنار گذاشته می شود، بلکه در روابط فردی بشر و در خلوت اش نیز مورد غفلت قرار می گیرد. 🔸این رخداد دهشتناک عوامل متعددی دارد اما می توان مجموعه ی آنها را ذیل دو عنوان عوامل بینشی و عوامل کنشی گنجاند. عوامل بینشی متعددی زمینه ساز تحقق چنین رویدادی در جامعه ی ایرانی شده است. وجود رویکردهایی از جنس مرگ فدیه وار مسیح در ماجرای کربلا و نگرش هایی از این دست، راه را برای رخنه کردن چشم اندازهای تفکیک محورانه در دینداری مردم فراهم نموده است. استاد شهید به کرّات در مواضع متعددی به عوامل بینشی اشاره کرده و جامعه ی ایرانی را از گرفتارشدن در منجلاب ایمان بدون شریعت برحذر داشته اند. (نمونه ای از این موارد در کتاب نهضت حسینی قابل مشاهده است). 🔸مرحوم استاد در یادداشتهای خویش، در تحلیل سیر شکل گیری تفکرات جدید ِ روشنفکری دینی، تصربح می کند ایمان بدون دینداری و التزام به شریعت، زمینه ساز ریشه دواندن خرافه و بدعت در دین خواهد شد، همچنان که سبب تحقق بسیاری از جریانات شبه روشنفکری و اصلاح و تجدد فکر دینی در طول تاریخ شده است. (یادداشت های استاد مطهری، ج۱ ص۱۸۸) 🔸به نظر می رسد با وجود تاثیرگذاری فراوان عوامل بینشی که قطعا در آینده بیشتر درباره ی آنها صحبت خواهم کرد، نباید از نقش عوامل کنشی و رفتاری در تحقق جریان تفکیک ایمان از شریعت غافل شد. یکی از عوامل کنشی را می توان در جریان فراگیر شدن ویروس یافت. 🔸کرونا ضربات شاید جبران ناپذیری به اقتصاد، سلامت و روان جامعه ی ایرانی وارد ساخت، اما شروع رسانه ای آن از قم و اصرارهای فاقد عقلانیت دینی از سوی برخی متولیان امر دین و دینداری، ضربات سخت تری بر پیکره ی دینداری وارد ساخت. متاسفانه در دوره های اخیر با اظهار نظرها و عکس العمل های بیجا و عاری از عقلانیت دینی هزینه های بیشماری برای نهاد دین و دینداری تراشیده ایم. البته که اعتراض نگارنده به معنای نادیده گرفتن شیطنت های رسانه ای جریان سلطه و استکبار نیست اما بیایید برای یکبار هم که شده به جای اینکه تمام حواسمان را معطوف نماییم، تلاشمان را مصروف مراقبت از کنیم. ♻️این دوران خواهد گذشت اما ماحصل اش تشدید جریانی است که تحت عنوان جدایی ایمان و شریعت در بدنه ی جامعه ی روشنفکری جدید رویش کرده است. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست اول از مطالب کانال #بینش_مطهر_استان_قم 🔰موضوع: مجموع یادداشت های ارسالی در فراخوان یادداشت نویسی 1️⃣یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/446 2️⃣یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/449 3️⃣یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/454 4️⃣ یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/459 5️⃣یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/465 6️⃣ یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از #خوانسار https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/473 7️⃣ یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/485 ♨️ شما #مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. #شهید_مطهری #الگوی_مطهر #فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا #جدایی_ایمان_و_شریعت @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 🔷صوت مکالمه شهید #آیت_لله_مطهری با شهید #آیت_الله_صدوقی در اوج درگیری های انقلاب که توسط ساواک شنود شده بود. 🔶دلنگرانی از شدت کشتار نیروهای مردمی توسط نظامی های رژیم طاغوت #شهید_صدوقی #شهید_زنده #الگوی_همیشه_جاوید #کارآمدی #یزد #اصفهان @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام 🔶 بینش آموختگان استان قم 📌دعوت می کنم از شما مخاطبین ارجمند تا پاسخ برخی سوالات این روزهایمان _ که اذهان مشغول به است _ را از آیت الله بپرسیم و پاسخ را در میان آثار 📚 شیرین ایشان بجوییم‌. 🔴سوال اول : { وظیفه در قبال این بیماری چیست؟ } 🔵 : وسایل عمومی تربیت و باید و باشد. افراد هر مملکت سرمایه‌های اصلی آن کشورند؛ .... و از این جهت وسایل حفظ و تکمیل این سرمایه از فرهنگ و بهداشت و اخلاق، مجانی و رایگان در اختیار عموم گذاشته شود و این امور موجب و فاصله عجیب طبقاتی و استثمار افراد از یکدیگر می‌‌شود. (۱) 🔴سوال دوم : { اهمیت بهداشت در دین اسلام چه میزان است؟ } 🔵 : در موضوع بهداشت، آیا نیازی هست که انسان دستورهای اسلام به صحت و بهداشت را بیان کند؟ از نظر اسلام ، بهداشت واجب است. در زمان خود پیغمبر طبیبی بود به نام حارث بن کلده، از اطبائی که در تحصیل کرده بود. پیغمبر به اصحاب خود نوشته بود که بروید پیش این طبیب و از او استفاده کنید. علاوه بر این، کار بسیار مهمی که تمدن اسلامی کرده است و ایجاد بیمارستان‌ها بوده است. اساساً بیمارستان‌های عمومی و بزرگ برای اولین بار در جهان اسلام تأسیس شد؛ یعنی قبل از دنیای اسلام تاریخ نشان نمی‌دهد بیمارستان‌های عمومی به این صورت وجود داشته باشد. (۲) 🔴سوال سوم : { آیا دولت حق دخالت در بهداشت مردم را دارد؟ } 🔵 : بهداشت در سابق یک امر شخصی بوده، ولی اکنون در عین اینکه یک امر شخصی است، نظارت و یک نوع ارشاد و هدایت و تقسیم‌بندی کارها به عهده است.(۳) 🔴سوال چهارم : { آیا از منظر اسلام ، امور معنوی و بهداشت ، رابطه ای دارند؟ } 🔵 : امیرالمؤمنین درباره تقوا فرمود: ... [تقوا] بهبود بیماری تن شماست. شاید بخواهید بپرسید چه رابطه‌ای است بین که امری روحی و است با سلامت بدن؟ می‌گویم البته تقوا گَرد یا آمپول نیست، اما اگر تقوا نباشد بیمارستانِ خوب نیست، طبیبِ خوب نیست، پرستارِ خوب نیست، دوای خوب نیست؛ اگر تقوا نباشد آدمی حتی تن خود و سلامت تن خود را قادر نیست حفظ کند. آدم متقی که به حدّ خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن‏ تر و اعصابی آرام تر و قلبی سالم تر دارد، دائماً در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمی‌سازد، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمی‌کند، عمرش طولانی ‏تر می‌شود. سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع، همگی بستگی دارد به تقوا. (۴) 🔴سوال پنجم : { آیا وضع محدودیت های بهداشتی از طرف حاکمیت نیاز به اجازه از مردم دارد؟ } 🔵 : آیا شما هرگز این حرف را می‏زنید که اعتقاد هر مردمی راجع به بهداشت آزاد است؟! اگر مردم منطقه ‏ای دلشان می‌خواهد که تراخم(۵) داشته باشند، نود درصد آنها تراخم دارند و خودشان تراخم را انتخاب کرده‌اند، شما می‌روید از آنها اجازه می‌گیرید که آیا به ما اجازه می‌دهید که تراخم شما را معالجه کنیم؟ یا از هر طریق ممکن که بتوانید ولو آنها را اغفال کنید و گولشان بزنید، ولو دست و پایشان را ببندید، تراخمشان را معالجه می‌کنید و می‌گویید من به اینها خدمت کردم، خودشان نمی‌فهمند.(۶) 📚 منابع : ۱.یادداشت های استاد مطهری، چ۱ ، ۱۳۹۳ ، ج۱۳ ، ص۴۴ ۲.گریز از ایمان ، گریز از عمل ، چ۱ ، ۱۳۹۴ ، ص۴۶ ۳.مقدمه ای بر حکومت اسلامی ، چ ۱ ، ۱۳۹۶ ، ص۴۷ ۴.ده گفتار ، چ۳۱ ، ۱۳۹۰ ، ص۴۰ ۵.نوعی بیماری چشم ۶.آینده انقلاب اسلامی ایران ، چ۳۳، ۱۳۸۹ ، ص۳۰۶ 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
☀️ عملی برای سه شب آینده سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است: 🔺شب سیزدهم: 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰شب چهاردهم: 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰 شب پانزدهم: 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🕌 متنِ زیبای روایت: 🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه: أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 230) ⭕️ ۴ رکعت به معنای دو‌ نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است. @ofoqemobin @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش مطهر استان قم.
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊 🎙 💠از جمله کلماتی که ما زیاد درباره وجود مقدس استعمال می‌کنیم کلمه «» است. 💠این کلمه را اول بار شخص مقدس درباره علیه السلام اطلاق فرمود. 💠 مفهوم اصلی کلمه مولی، قرب و دنو است .یکی از معانی کلمه «مولا» ، «» یعنی است. 💠 در دفتر ششم ، از کلمه مولا معنی «» یعنی آزادی بخش را گرفته است. داستان قاضی خیانتکار و زن، که قاضی می‌خواهد در صندوق مخفی بشود، او را مخفی می‌کنند و به دوش حمّال می‌دهند. بعد قاضی به آن حمال التماس می‌کند که هرچه می‌خواهی به تو می‌دهم، تو برو و معاون مرا خبر کن تا بیاید این صندوق را بخرد. معاون او را خبر می‌کنند، می‌آید صندوق را می‌خرد و او را آزاد می‌کند. بعد ملا از اینجا گریز می‌زند، می‌گوید: 💠همۀ در صندوق تن زندانی هستیم ولی خودمان نمی‌دانیم، احتیاج به داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد، انبیاء و مرسلین و هستند. سپس می‌گوید: زین سبب با اجتهاد نام خود وانِ مولا نهاد گفت هرکس را منم و دوست‏ ابن عمّ من علی اوست‏ کیست ، آن که آزادت کند بند ز پایت بر کنَد 💐💐ولادت واقعی و جهان بشریت امیر المومنین علیه السلام مبارکباد.💐💐 📚کتاب آزادی انسان ، دومین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر، ص 19 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰پرسش: چرا با اینکه مکتبی زنده است و مبنای فکری پویا و فعالی دارد اما تاثیر این مکتب پویا و جاودانه در بین مسلمین و جامعه اسلامی مشاهده نمی شود؟ 📌جواب استاد: 🔶 استاد می فرمایند نقص کار در مسلمین است. یعنی فکر مسلمین و طرز تلقی مسلمین از اسلام به صورت زنده ای نیست بلکه به صورت مرده است. مثل این است که شما بذر زنده ای را به شکل برخلاف اصول کشاورزی در زیر خاک کنید که این بذر در زیر خاک بماند ولی جوانه نزند. 🔷تعبیر لطیفی دارد امیر المومنین علی(ع) که آینده اسلام ومسلمین را ذکر می فرماید:«لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا»یعنی مردم جامه ی اسلام را برتن می کنند ولی آنچنان که پوستین را وارونه به تن می کنند. ✅نتیجه این است که هست اما بی خاصیت و بی اثر ، اسلامی که دیگر نمی تواند حرارت بدهد ، نمی تواند حرکت و جنبش بدهد، نمی تواند نیرو بدهد ، نمی تواند بصیرت بدهد بلکه مثل یک درخت پژمرده ی آفت زده ای است که سر پا هست اما پژمرده و افسرده. 👈منبع:احیای تفکر اسلامی، ص19-20
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: جناب آقای رضا کریمی از 🔰عذاب در انتظار بشریت است یا رحمت!! 🔷 دست خدا با است و خدا از تفرقه نهی کرده است اما گاهی جدایی و تفرقه و خلوت ناگزیر می شود. دستور اصلی دین مصافحه و معانقه بین برادران است اما این حکم اکنون نه تنها معلق شده است بلکه نهی شده است. خاصیت اجتماعی خود را از دست داده اند. برای اولین بار نمازجمعه پس از انقلاب که زیر موشک باران هم اقامه شده بود، این بار تعطیل شد. اکنون حکومت دستور می دهد هر اجتماعی ممنوع است و همه سرجایشان بمانند، دانشمندان این دستور را تبیین می کنند و علما آن را حمایت می کنند. 🔷اکنون یکی از مهم ترین توصیه ها در خانه ماندن است. گویی خطاب قرآنی تکرار شده است که سرجایتان بمانید. راز این تنهایی و جدایی چیست؟ چه چیزی در انتظار ماست؟ 🔸جدایی در قرآن حداقل دو معنای و دارد. 1️⃣ جدایی (تزیُّل) گاهی مقدمه عذاب است. خدا به خاطر وجود مؤمنین که‌ در پیچ و خم اجتماع ناشناخته اند، عذاب بر کفار نمی فرستد ولی اگر جدایی صورت گیرد اقدام می کند: 🕋 و لَوْ لاٰ رِجٰالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسٰاءٌ مُؤْمِنٰاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اَللّٰهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشٰاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ ...(فتح٢٥). در محشر هم به مشرکین و شرکایشان خطاب می رسد سرجایتان بمانید‌‌ تا بین آنها جدایی صورت گیرد: 🕋و يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكٰانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكٰاؤُكُمْ فَزَيَّلْنٰا بَيْنَهُمْ...َ (یونس٢٨). 2️⃣از سوی دیگر جدایی و اعتزال و‌خلوت منشأ رحمت الهی است. از مردم خود فاصله گرفتند و گفته شد به‌غاری پناه ببرید تا خدا از رحمتش برایتان بپراکند و گشایشی از امر خود برایتان فراهم کند: 🕋و إِذِ اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ مٰا يَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّٰهَ فَأْوُوا إِلَى اَلْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً (کهف١٦). خلوت کردن گاهی مقدمه گشایش های تازه است. 🔹چه خبر است؟ بیماری همه را تنها و جدا کرده است. 🔹اراده الهی بر چه قرار گرفته است؟ یا ؟ تزیل یا اعتزال؟ 👌🏻شاید ما نتوانیم راز دهر را بیابیم. هر چه هست خیر است و ما باید تسلیم باشیم و فقط مراقب ایمانمان باشیم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 اسلام در كشمير 🔷 مورخين مسلمان نوشته‏اند كه تا سال 715 هجرى مردم كشمير متدين به دين اسلام نبودند. در اين قرن يك نفر ايرانى كه لباس قلندران پوشيده بود وارد كشمير شد و در اين ناحيه شروع به فعاليت كرد. از آنجا كه مردم و به قلندران و درويشان علاقه خاصى دارند دور او را گرفتند و هر روز بر اعتبار او افزوده مى‏شد. 🔷در تاريخ فرشته آمده كه: نام اين شخص بوده است. اين مرد در زمان سيه ديو كه حاكم كشمير بود وارد «سرى نگر» شد و نوكرى اين راجه را پذيرفت. شاه ميرزا اندك اندك در اين مرد نفوذ كرد و راهى براى خود باز نمود. پس از چندى سيه ديو فوت كرد و فرزندش رنجن زمامدار شد و شاه ميرزا را وزير و مشاور خود قرار داد. در اين هنگام ميرزا قدرتى به هم زد و فرزندانش ادعاى استقلال كردند. 🔷 بعد از مدتى اين راجه نيز فوت كرد و زنش حكومت را به دست گرفت و با شاه ميرزا ازدواج کرد و او را در كارهايش دخالت دهد. بعد از اين قضيه زن مسلمان شد و شاه ميرزا خود را سلطان كشمير خواند و دستور داد به نام وى خطبه بخوانند و خود را خطاب كرد. 🔷 اين مرد دين اسلام را در كشمير رواج داد و در تبليغ و ارشاد مردم كوشيد و بعد از مدتى اكثر سكنه كشمير مسلمان شدند. يكى از كسانى كه در كشمير به اسلام خدمت كرده است، ميرسيدعلى همدانى بوده. اين مرد بزرگ كه از مفاخر اسلامى است هزارها شاگرد در كشمير تربيت كرد كه هركدام براى خود استاد شدند. مقام هنوز در كشمير محترم است و مردم آنجا را زيارت مى‏كنند. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
⚫️سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.⚫️
🎙: 🔲مقام شامخ در او بروز کرد . 🔲سفر تبلیغی اصلی حضرت زینب سلام الله علیها بعد از حادثه کربلا شروع شد. دشمن به خیال خودش دارد اسیر می برد اما در حقیقت، مبلّغ می فرستد. 🔲تاریخ و حادثه یک حادثه مذکر_مونث است یعنی در این تاریخ هم مرد نقش دارد و هم زن نقش دارد. 🔲 اسلام میخواهد که هم و با شخصیت باشد و هم باشد برخلاف روش هایی که یا زن را از ارزش می اندازند و یا او را بدون نقش آفرینی می خواهند. 🔲این اسلام است که زن را در عین او ، عملی کرده است. و کبری سلام الله علیها مصداق بارز این معجزه اسلام است، زیرا را زینب کبری به عنوان یک با بعداز حادثه کربلا رقم زد. 📚برگرفته از کتاب تبلیغ ، پنجمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر ◼️وفات حضرت زینب سلام الله علیها بر همگان تسلیت باد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: جناب آقای سید یونس فاطمی از 🔰فلفل نبین چه ریزه... 🔹حال و هوای این روزها مرا به یاد ضرب المثلی می اندازد 👌🏻"فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه" 🔸، ویروسی ست کشنده ،مانندِ دیگر همنوعانش اما با این تفاوت که "تازه به دوران رسیده است" اما چیزی در این میان عجیب بنظر می رسد...🤔 📊 آمار نشان می دهد که میزان تلفات آن بسیار پایین تر از سایر ویروس ها است با رعایت چند نکته بهداشتی خطرش دفع می شود 👴🤒 بیشترین خطر برای سالمندان و بیماران خاص است 🔘سوال اینجاست⁉️ چرا دنیایی که از سد غول هایی نظیر سارس،تب ماربوگ،نیپاه ویا آنفولانزایی که جان چند هزار انسان را گرفت، گذشت خود را درمواجهه با این ویروس اینچنین به تکاپو انداخته⁉️ 🔹سایر ویروس ها با درصد بالای کشندگی ای که دارند چون که فضای مجازی خود را خرج آنان نکرد ،در جهان برای عموم مردم کانّه لم یکن بوده و هیچ اضطرابی ایجاد نکرد. 🔸وجه تمایز این ویروس با (مثلا)آنفولانزا در سرعت سرایت آن به دیگران است که اگر با یک شخص مبتلا به آنفولانزا یک نفر به علت تماس یا هر چیز دیگر مبتلا می شد با کرونا این عدد چهار تاست ولی با آنفولانزا احتمال مرگ او خیلی بیشتر از کرونا است. 🔘این جزع و فزع نه به خاطر سرعت سرایت آن به دیگری است ونه به کشنده بودن آن بلکه به سرعت شایعات ناشی از آن است📢📱 شایعاتی که نه جسم ، که روح و روان آدمی را نشانه می رود شایعاتی که خرج آن تنها زدن یک کلید ساده ست💬 💢گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صد بار از وبا و طاعون بیشتر است💢 دیدید ،" همچو فلفل کوچک است اما تیز" 🔹شایعه و ویرووس تشابه این دو در سرعت و کشنده بودنشان است اما با این تفاوت که یکی در جسم و دیگری در روح گویا، مکمل خوبی هستند... 🔸پروژه کرونا هراسی حتی به قیمت زنده کردن ایت الله بهجت جالبتر شد... جالب شد نه از این جهت که سوژه ای را برای خندیدنِ من و تو فراهم کرد🤡 یا آن که دوباره چهره برخی را نمایان کرد 🎭 از این جهت که دامن زدن به شایعات -خواه یا نا خواه- یعنی در زمین دشمن بازی کردن... این را من نمی گویم استاد شهید می فرمایند: 🔷 «یکی از نکات آموزنده علی مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشکه مقدسی است،مبارزه با نفاق است،مبارزه با جهالت است.علی "شیعه جاهل"نمیخواهد،علی شیعه ای که حقه بازها و یهودیها و جهود هابیایند شایعه درست کنند،چنین شیعه ای را علی علیه السلام نمیخواهد واز او بیزار است. چشم هایتان را باز کنید،گوشهایتان را باز کنید، هر حرفی را که می شنوید فوراً نگویید "چنین می گویند" اخر این "می گویند ها"ریشه هایش یک جا های خطرناک است.تحقیق کنید،بعد از تحقیق هر چه که می خواهید بینکم و بین الله بگویید اما بی تحقیق نگویید از خوارج نهروان نباشید...» 🔹برای جسم ،متخصصین انقلابی، مجاهدانه پا به کار شدند برای ساختن دوا و درمانی تا بار دگر حماسه ای در عالم بیافرینند... 🔸و برای روح و روانمان، تنها کافیست که توکل و توسل کنیم ،دعا و استغاثه ای داشته باشیم و بدانیم که آنچنان که ویروس رسانه ای مخرّب تر از ویروس کروناست ، همانگونه نیز دست به دعا بردن و طلب کمک کردن از منبعِ شفا از رعایت اصول بهداشتی ،تاثیرش بیشتر و عمیقتر است ✔️اگر خوردن چند دانه قرص یا نوشیدنِ شربتی برای جسم دواست ،خواندن صفحاتی از مفاتیح الجنان هم شفاست.. ⚪️در جامعه ای که میتوان به وضوح دست خدا را در آن دید، باید در مواجهه با چنین مشکلاتی، تفاوتش را هم دید... . 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
#پرسش_های_شما_و_پاسخ_های_استاد #بخش_دوم 🔰پرسش به نظر شما ریشه آسیب دیدگی تفکر اسلامی که باعث شده روح اسلامی در بین مسلمانان مرده باشد ، چیست؟ 📌جواب استاد 🔶از جمله آسیب هایی که ریشه در قرون اولیه اسلامی دارد خوار شمردن #تاثیر_عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از تفکر واقع بینانه به خیالبافانه 🔷انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اول ما است مراجعه کند و بعد از قرآن به سنت قطعی نبوی و همچنین به سنت قطعی ای که از ناحیه ی ائمه اطهار به ما رسیده است مراجعه کند، کاملا به این اصل پی می برد که #اسلام_دین_عمل است. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص34 #بینش_مطهر #مطهری_خوانی #ضعف_اسلام_شناسی @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 : 🔸 بدون شک یک و اعتقادی جدید به ایران داد . 🔸همانطور که قبلا ذکر کردیم مردم ایران به شکل بی سابقه ای نظامات و اسلام را پذیرفتند و افکار و معتقدات پیشین خود را دور ریختند و این پذیرش ، دفعی و فوری نبود ، بود . 🔸مخصوصا بیشتر در دوره و قدرت ایرانیان در مقابل اعراب صورت گرفت. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم سلیمانی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔰مجالی برای قوی شدن 🔶برخی می‌گویند زیر سر مردم بی‌دین و ایمان چینی است که هرچه دستشان می‌رسد می‌خورند، از سوپ خفاش‌شان است یا مورچه خوار... 🔸 جالب است که چینی‌ها هزاران سال است که خوراکشان همین‌هاست اما ویروس طی همه آن سالها به انسان منتقل نشد و در ۲۰سال اخیر این چهارمین شیوع این ویروس در است و جالب‌تر اینکه در اطراف مرزهای چین، ۲۵ آزمایشگاه بیولوژیک فعالند!!! کرونا، صلاح بیولوژیک آمریکاست؟!؟! 🔻و اکنون به هر دلیل ما نیز دچارش شدیم؛حال راه چاره یا بهتر بگویم، وظیفه‌مان چیست؟ آیا استیصال و اضطراب، دردی از جامعه دوا خواهد کرد؟ 📡 رسانه های معاندِ داخل و خارج، همه عوامل و اسباب را رها کرده و تمام هنرشان را در بزرگنمایی آغاز بیماری از شهر کریمه اهل بیت و نشر اکاذیب در میان مردم صرف کرده‌اند.! 🔸دست مریزاد به ماهیگیرانِ آب گل‌آلود؛ همان‌ها که در آشکارا نغمه‌ی "چو ایران نباشد تن من مباد" سر می‌دهند و در نهان تیشه به ریشه ی ایران و ایرانی می‌زنند. 🕸 آنان بمثابه‌ عنکبوتی هستند که ماحصل کردار و اعمال‌شان جز بیتی سست‌بنیاد نخواهد بود، به‌زودی ویران شدنش را به چشم سر خواهند دید. 🕋 ما مردمانی هستیم یکتاپرست؛ بانگ توحید از ذره ذره‌ی وجودمان به گوش جهانیان رسیده است. جهان بینی ما توحیدی است ؛ ما اصالت را به خدای احد و واحد داده‌ایم. 🔸مگر نه این است که آفریدگار هستی، با مخلوقاتش به واسطه‌ی آیات و آیت هایش سخن می‌گوید!؟ 🔸مگر نه این است که مخلوقات خدا، آیت و نشانه هایی هستند هر یک برایمان!؟ ✨اندکی درنگ...نیاز به چشم آیت‌بین داریم تا معنا را در خلقت رؤیت کند؛تا رمز‌گشایی کند پیغام پروردگار در بطنِ آیت‌ها را.. ✨ را دیده‌ای که چه میکند؟!چه در دل می‌پروراند و چگونه؟ ✨به راستی صدف است از جانب خدای رحمان برای اهل‌ زمین تا بیاموزند، در رویارویی با ابتلائات باید کمر همت بسته و بر سختی‌ها فایق آمد. ✨آیا صدف خواهد گذاشت ذره‌ای سخت و بی‌مقدارِ متجاوز در درونش سکنی گزیند و جانش را بستاند؟! ✨هرگز..!بلکه آن جسم بی‌ارزش و متجاوز را در دل خود به درّی گرانبهاو بی‌بدیل، مبدّل می‌سازد و هر صدفی که چُنین نکند و جز عجز و لابه نتواند،نابود گردد. 🔸بلایای وارده بر ما، بسان همان میهمان ناخوانده‌ی بی‌ارزش و زمخت در دل صدف هستند که باید با گوهر وجودی خویش آنها را به درّی نایاب مبدل سازیم همانند صدف. 🍃إنَّ هذا لَهُوَ البَلاءُ المبین (سوره صافات/۱۰۶) 🔸این است مفهوم بلای مبین. _هر بلایی زمینه‌ آزمایش است، زمینه رشد و تعالی ماست. _یک فرصت است؛ فرصتی برای گران‌بها شدن. 🔅ما همانی هستیم که تهدید نبرد هشت ساله را به فرصتی اینچنین مبدّل ساختیم که دیگر احدی جرأت و توان مقابله با این خاک مقدس را در عرصه نظامی نداشته و نخواهد‌ داشت. 🔅کور خوانده‌اند آنان که به خیال خام خود با شهادت عزیزانمان فرو می‌پاشیم؛ یک مالک اشتر ستانده‌اند لیکن هزاران حاج قاسم دیگر در راهند، زیرا ما آنیم که با مرگ زنده‌تر می‌شویم. 🔸شیوع این بیماری فراگیر ونه‌ چندان سخت در میهن عزیزمان، چه ازجانب معاندان باشد چه نباشد، نشر اکاذیب و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم قطعاً از جانب دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب است، که دمادم شاهد لجن پراکنی‌های آنان در حوادث خرد و کلان این مرز و بوم هستیم. 🔸آری؛در کشور، توطئه و دسیسه هست،نفاق و دورویی هست؛ ولیکن ایمان و عمل مخلصانه هم هست،کار جهادی و فی سبیل‌الله نیز هست. 🔸جز قدرت ایمان، چه چیز می‌تواند در این ایام پر اضطراب و عزلت نشینی، جوانان یک سرزمین را از یورش به دکان‌ها و غارت و چپاول باز داشته،وبه سوی زدودن جایْ جایِ میهن‌شان از میکرو ذرات بیماری‌زا‌ سوق دهد؟!..بدون هیچ چشم‌ داشتی و قربة الی الله.. _باید برای حفظ و رشد این روحیه در میان جوانان کوشید، زیرا مردم آینده‌ی کشور جوانها هستند. 🔸به بیان شهید مطهری در کتاب نفاق: ▫️نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه، از دو دسته برای امت آینده، بیمناک و خائف است؛ یک دسته عالم،زیرک ولی منافق،ظاهر مسلمانِ باطنْ کافر،و عده‌ای دیگر مسلمانِ عابد اما بی‌بصیرت و جاهل. ▫️قرآن در درجه اول، و بعد سخنان پیغمبر اکرم صلوات‌الله‌علیه، همواره می‌گوید که را خطر از خود تهدید می‌کند، از ناحیه یک اقلیت منافقِ زیرک و یک اکثریت جاهلِ ساده‌دل ولی متعبّد. ▫️آن زیرک‌ها اگر این جاهل‌ها نباشند کاری نمی‌توانند بکنند؛ پس جاهل‌ها دست زیرک‌ها هستند. ادامه در پست بعدی👇🏻👇🏻
🔸هرتوطئه ازجانب منافقان و مخالفان کوردل نظام، فرصتی است تابیدارتر، هوشیارتر و متحدتر شویم. 🔸بحران کنونی، یک از صدها تهدیدی است که نظام ۴۱ ساله‌مان به خود دیده و در آن فرصتی خفته است برای شناسایی کاستی‌ها و در همه عرصه‌ها: 🔅 در عرصه‌ی پزشکی با دستیابی به پیشرفتها، خود کفایی‌ها و دستاوردهای در این عرصه. 🔅 در دو بعد مادی و معنوی، با برنامه‌ریزی برای تبلیغ و پیاده‌سازی در سطوح مختلف جامعه؛ چراکه تنها این سبک از زندگی است که انسانهایی قوی در همه جهات می‌پروراند. 🔅 در عرصه فرهنگ و رسانه،حضور یافتن در میان اقشار مختلف و فعالیت جهادی برای رفع فقر معنوی و فکری و سطوح مختلف جامعه. 🔸حال این است که باید برای اعتلای دستگاه فکر و اندیشه و بصیرت افزاییِ عموم جامعه برنامه داشت تا به حول و قوه ی الهی، نسلی شکل گیرد، قوی، بصیر و مجاهد در هر عرصه، که دیگر استیصال و درماندگی در مواجهه با مسائل و مشکلات را برنتابد و با تمام قوا در جهت رسیدن به یعنی و گام بردارد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 آشنایی با محتوای کتاب «#تربیت_و_رشد_اسلامی» 🔷کتاب تربیت و رشد اسلامی #سیزدهمین کتاب از سیر کتاب های طرح مطالعاتی #بینش_مطهر می باشد. این کتاب در چهارمین مرحله از سیر بینش مطهر تدریس می شود و بینش پژوهان با بحث تربیت و رشد اسلامی از دیدگاه شهید مطهری در ضمن این کتاب آشنا می شوند. در ادامه صوت تدریس این کتاب در شهر مقدس قم توسط #استاد_میثم_قاسمی ارائه می گردد. 🔷 امید است که مورد استفاده تمام بینش پژوهان و مطهری خوانان قرار بگیرد. فایل های این جلسات در ادامه می آید👇🏻👇🏻👇🏻 #معرفی_کتاب #تربیت #رشد #شهید_مطهری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ #جلسه_اول 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم #بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی #مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ #جلسه_دوم 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم #بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی #مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🔰 معنى اسلام‏ و کیفیت مواجهه با مسلمین 🔷 اسلام، هم به معنى اسم مصدرى به كار برده مى‏شود يعنى آن دين، همين مجموع و نظام، و هم به معناى مصدرى استعمال مى‏ شود يعنى اسلام آوردن، تسليم اين نظام شدن، كه از نظر اصول ظاهرى و مقرراتى با شهادتين اعلام مى ‏شود كه من تسليم اين نظام هستم. 🔶 وقتى كه كسى با شهادتين، با گفتن دو كلمه شهادت اعلام كرد كه من تسليم اين نظام هستم، ما موظف هستيم كه مادام كه بر ما خلافش با يك اصول معين ثابت نشده، او را داخل در زمره مسلمين بدانيم و احكام مسلِم بر او جارى كنيم و حتى حق تجسس نداريم و تا هر حدى كه ممكن است بايد بپذيريم. 🔷 قرآن تصريح مى‏كند: وَ لا تَقولوا لِمَنْ الْقى‏ الَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً «بقره 154» كسى كه مى‏ گويد من مسلمانم، شهادتين مى‏ گويد، شما نگوييد نه، تو دروغ مى ‏گويى. 👌🏻خلاصه نبايد بكنيد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 فایل کتاب بسیار اثر گذار و مفید "سه دقیقه در قیامت" متناسب با مباحث (کتاب رستاخیز و کتاب خدا در زندگی انسان) چهلمین و چهارمین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ✨ تقدیم و حتما توصیه به خواندن می گردد. ❇️در ایام پیش رو توصیه می گردد اصل این کتاب را به دیگران عیدی و هدیه دهید. بدین منظور تعدادی کتاب "سه دقیقه تا قیامت" توسط بینش مطهر تهیه شده است که قابلیت ارسال پستی دارد. 📌خرید اینترنتی با مراجعه به سایت بینش مطهر bineshemotahar.ir مبلغ کتاب۹۰۰۰تومان و ارسال پستی۶هزار و ۵۰۰ تومان می باشد هزینه پست در ارسال تعداد بیشتر ثابت است. 📌 شماره تماس جهت سفارش: ⬅️ 💠٠٢١٢٢٢٣٨٠٤٩ 💠٠٢١٢٢٦٧٦٥٣٨ -------------------------------- كانال در ايتا، سروش، بله، تلگرام، آپارات، اينستاگرام 🆔 @Bineshe_Motahar
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: جناب آقای علی کشکولی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔸با نگاهی کلی به حیات و بشر می فهمیم که در متن خلقت عالم، بلا و رنج و مشقت در قالب های مختلفی از قبیل جنگ، فقر،بیماری، سیل و...پدیدار گشته است. امروزه ویرووس کرونا یکی از این رنج هایی است که نه تنها حیات فردی و اجتماعی بلکه در یک گستره جغرافیایی بلکه حیات جامعه جهانی را درگیرخودساخته است. 🔸این بیماری حواشی زیادی در فضای رسانه ای کشور هم به دنبال داشت و نگارنده در این یادداشت به کیفیت واکنش جامعه اسلامی در بلاها و ازمایش ها با پرداخته است و در خلال آن به یک پرسش مهم نیز پاسخ داده است. 🔸در اندیشه اسلامی توسل و تعقل و تجربه سه عنصر مهم در کنار سایر عناصر شناختی هستند که در زیست فردی و اجتماعی جهت مواجهه با مسائل و بلاها و بحران ها توصیه شده است و بهره گیری از آن رشد و پیشرفت را در پی دارد. 🔸توسل و دعا به عنوان انس و ارتباط مخلوق با خالق، سلاحی است که انسان آن را در بلاها و سختی ها به کار می گیرد و با توسل به مبدأ آفرینش یک آرامش حقیقی کسب می کند و از یأس و نا امیدی رهایی پیدا می کند. دعا نقش مهمی در سلامت روانی و ارامش روحی جامعه دارد، قرآن می فرماید « ألا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی آنچه موجب آرامش حقیقی بشر در بعد حیات فردی و اجتماعی می شود دعا و عبادت و انجام مناسک دینی است. دعا علاو بر آرامش روحی جمعی؛ موجبات بهبودی سلامتی جسمی را هم در پی دارد ،چرا که بلا و مصیبت گرچه اسباب و عللی مادی دارد ولی از لحاظ تکوینی باذن و اراده خدا در جامعه ایجاد می شود و تنها مانع نزول بلا و یا رافع بلا در نگاه توحیدی خداست در این میان باز دعا نقشی اساسی در رفع بلا دارد، درسوره فرقان آمده :«اگر دعای شما نبود،خداوند به شما توجه نمی‌کرد.» و یا در سوره غافر می فرماید: « ادعونی استجب لکم»یعنی شرط استجابت، استعانت و دعاست. ⁉️ و یعنی متوجه ساختن دل به ساحت قدسی و درخواست به همراه تضرع و تذلل و این امر گاه فردی است و گاهی در قالب عبادت دسته جمعی برگزار می شود، اما آنچه امروزه به عنوان چالشی مطرح شده و کنش و واکنش های فراوانی در پی داشته ممانعت ها و توصیه های بهداشتی در مناسک های دسته جمعی نظیر هیئت ها و تجمع در بقاع متبرکه بوده، این محدودیت ها و ممانعت ها باعث شده تا عده ای به ایجاد شبهه بپرازند و قدرت بر شفاعت و عظمت و قداست اهل بیت را زیر سوال ببرند که اگر شما قائل به قدرت شفاعت و شفا دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی را تعطیل کردید و یا چرا در اماکن مقدسه محدودیت ایجاد کردید؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست؟ 1️⃣ باید گفت اولا :ما در عالمی زندگی می کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست آیا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است؟ 2️⃣ ثانیا : اهل بیت علیهم السلام خود از های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای حضرت علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی آوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی و حضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند بلکه فقط به اذن خداوند و در صورت وجود مصلحت، شفاعت صورت می گیرد. 3️⃣ ثالثا: این بارگاه و حرم ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده؛ چرا که خداوند در قرآن می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانه من تقوی القلوب» حرم به اعتبار شخص مدفون در آن قداست و احترام پیدا کرده، این حرم و بارگاه نیست که شفا می دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد. بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نیست و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است. 4️⃣ رابعا: در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا می کند اگر شخص، و قابل انتقال به دیگری داشته باشد باید مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود. بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است.