eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
866 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔شیعیان برای مظلوم نمایی ادعای تخریب قبر حسین بن علی را دارند حال آنکه چنین چیزی به وقوع نپیوسته است! ✅پاسخ: 👈در طول تاریخ چندین بار قبر مطهر امام حسین (ع) توسط دشمنان تخریب شد که اجمالا به آن پرداخته می شود: 1️⃣بنا بر گزارش‌های تاریخی، اولین بنا توسط مختار بن ابی عبید ثقفی ساخته‌شد. این بنا با آجر و گچ در اواخر سال ۶۵ق به اتمام رسید که منصور دوانقی دومین خلیفه عباسی پس از تسلط بر اوضاع و کشتن سادات اقدام به تخریب بقعۀ امام حسین(ع) نمود. 2️⃣پس از تخریب بقعه توسط منصور، دوستداران اهل بیت در دوران خلافت مهدی و هادی عباسی به بازسازی بقعه اقدام نمودند. بنا به برخی از گزارش‌های تاریخی به دستور هارون الرشید درخت سدری که بر مرقد سایه افکنده بود، از ریشه کنده شد، بنای قبر تخریب گردید و زمین آن شخم زده شد. 3️⃣با روی کار آمدن مأمون (حکومت:-۱۹۸ ۲۱۸) سیاست بنی عباس تغییر کرد. وی در دوره حاکمیتش به جهت ابراز علاقه ظاهری به علویان، بر مرقد امام بنایی را احداث کرد. در زمان خلافت متوکل (حکومت: ۲۳۲- ۲۴۷) مرقد امام حسین(ع) از جانب وی مورد تجاوز قرار گرفت. بنا بر بعضی اقوال وی دو مرتبه اقدام به تخریب بقعه کرد، یکبار در سال ۲۳۳ق و یکبار در سال ۲۳۶ق و در این فاصله بقعه تعمیر شده بود، که ویرانی دوم مهمتر بوده‌است. 💠بعدها هم چندین بار قبر مطهر امام حسین (ع) مورد تجاوز دشمنان قرار گرفته که در تاریخ بیان شده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔در زمان حضرت زهرا(س)، درب‌ها میخ نداشته‌اند. درنتیجه میخِ در، باعث جراحت و فوت ایشان نشده است. آیا دلیلی تاریخی وجود دارد که وجود میخِ درب را ثابت کند‼️⁉️ ✅پاسخ: 👈در برخی منابع اهل سنت اشاره به همین مطلب شده که درب خانه حضرت زهرا(س) میخ داشته که از جمله آن "قسطلانی "و "ابن نجار" از علمای بزرگ اهل سنت می نویسند: (…و ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسمار). (المواهب اللدنیه، قسطلانی، ج ۳ ص ۴۰۹ ؛الدره الثمنیه، ابن نجار، ص ۲۰۵). … و علی بن ابی‌طالب دو لنگه درب خانه خویش را جز با استفاده از مسمار (میخ) نساخت . یعنی درب خانه حضرت علی(ع) یک درب بوده که از دو قسمت تشکیل شده و با میخ درست شده بوده است.▪️◾️◼️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔شیعیان عاملان بستن آب در کربلا را لعن می‌کنند در حالی که پیامبر اسلام در بدر همین عمل را مرتکب شده است!! ✅پاسخ: 👈چند نکته قابل ذکر است: 1️⃣اگرچه به دستور پیامبر (ص) چاه‌های دیگر از سنگ پُر و بسته شده است، امّا این به معنای منع مشرکان از بهره‌برداری از آب آن یک چاه باقی مانده و چاه‌های دیگر در اطراف نیست، بلکه مورّخان آورده‌اند که مشرکان از چاه‌های اطراف و حتی از همان چاهی که در محدوده لشکریان اسلام بود، استفاده نموده و آب برداشتند.(تاریخنامه طبری ج3 ص322) 2️⃣هدف مسلمانان از پُر کردن برخی از چاه‌های بدر عدم دسترسی به آب نبود. نظر به نکته فوق الذکر که هم در اطراف بدر و لو با فاصله دو سه فرسخی آب پیدا می‌شد و هم از آب چاه مسلمانان استفاده می‌کردند؛ بر این اساس نمی‌توان گفت هدف پیامبر (ص) از بستن چاه، دسترسی نداشتن مشرکان به آب بود. بلکه اهداف دیگری را در این کار دنبال می‌کردند که از جمله آن محدود کردن دایره جنگ بود. 3️⃣در هنگامه‌ای که پایه‌های حکومت نوپای اسلامی هنوز مستحکم نشده بود و مسلمانان تجربه جنگ این چنینی را نداشتند؛ از این‌رو نیاز به یک روحیه مضاعفی بود تا آنان را در این راه محکم‌تر و استوارتر نماید؛ لذا چنین به نظر می‌رسد این کار بیشر جنبه روانی داشت تا از این طریق روحیه مسلمانان تقویت و مشرکان نیز تضعیف شوند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔در آیه88 سوره قصص، هر چیزی غیر از ذات خداوند، هلاک و نابود شدنی معرفی شده است. پس چطور می‌گویید انسان جاودانه است؟ خود خدا هم قبول دارد موجودات به نیستی تبدیل می‌شوند.‼️ ✅پاسخ: 👈همه موجودات جهان هستى - بجز حق تعالى - ممکن الوجود بالذات هستند، یعنى، در ذات خود، شایستگى هستى و زندگانى ندارند و تنها از جانب خداوند است که شایستگى وجود پیدا مى کنند. بنابراین، اگر به چهره ذاتى آنان نگاه کنیم،تباه شده و ضایع شدنی هستند. اما اگر به چهره الهى آنها نگاه کنیم که خداوند به آنها حیات داده است، تا ابد زنده خواهند بود.⚜️ ◀️با این تقدیر معناى آیه چنین مى شود که: همه چیز ما ذاتاً تباه شدنى هستند و تنها چهره و وجه خداوند باقى است و هلاکت و تباهى در آن راه ندارد. آرى انسان در قیامت جاودانه است؛ اما این جاودانگى به فیض دائمى و همیشگى الهى است؛ وگر نه اگر به ذات خود انسان نگاه شود، او موجودى تباه شده و از بین رفتنى است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔با توجه به نامه علی بن ابی طالب به معاویه (نامه 6 نهج البلاغه) خود ایشان رای اجماع را لازم‌الاجرا دانسته است. بنابراین خودش موافق سقیفه بوده است. ✅پاسخ: 👈در نامه حضرت امیر (ع) به معاویه توجه به چند نکته ضروری است: 1️⃣در مقام احتجاج با دشمن 🔸آنچه که مسلم است، امام (ع) در این نامه در مقام بیان یک قاعده کلی کلامی نیست، بلکه در مقام احتجاج با دشمن عنودی است که معتقد به مشروعیت خلافت خلفاء از طریق بیعت مهاجرین و انصار می‌باشد، یعنی از باب استدلال به خصم از راه عقاید و افکار و اعمال خود اوست، که از آن به عنوان «و جادلهم بالتی هی احسن» تعبیر می‌شود. 🔹به عبارت دیگر، حضرت امیر (ع) به معاویه که از طرف عمر و عثمان استاندار و حاکم شام بود، و آن دو را خلیفه مشروع می‌دانست، خطاب کرده و می‌فرماید: اگر از نظر تو معیار مشروعیت خلافت آنان، اجتماع مهاجرین و انصار بود، همان معیار در خلافت من نیز وجود دارد! 2️⃣عدم نقل تمام نامه در نهج‌البلاغه 🔸از آنجا که قصد مؤلف نهج‌البلاغه، نقل بخش‌های بلیغ سخنان حضرت بوده، از این‌رو، بخشی از این نامه را نقل نکرده و دیگر مؤلفان، همانند نصر بن مزاحم و ابن‌قتیبه دینوری این نامه را به صورت مبسوط نقل کرده‌اند و نکاتی در نقل آنان هست که نشان‌دهنده حقیقت یاد شده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 طبق آیه ۲۹ سوره تکویر، انسان‌ها تنها قادر به انجام کاری هستند که خدا بخواهد و اگر فعلی را نخواهد ما نیز قادر به انجام آن نخواهیم بود. پس آنچه مؤثر است، خواست الله است و ما ابزاری بیش نیستیم.🔺‼️ ✅پاسخ: 👈 باید دانست که مشیّت، اراده، قضا و قدر خداوند در مورد انسان، به معنی نفی اختیار نیست، زمانی چنین است که اینها جانشین اختیار شوند، یعنی یک کار، یا باید به اراده‌ی ما انجام شود یا به اراده‌ی خدا، که در صورت اخیر، اراده‌ی پروردگار، اختیار ما را نفی می کند.🔰 ◀️ لذا در عین این‌که افعال صادره از انسان مستند به او است، مستند به اراده خداوند نیز هست، پس انسان مجبور نیست؛ زیرا ملاک اختیار؛ (یعنى قدرت و اراده) در او موجود است و در عین حال مختار علی ‏الاطلاق هم نیست؛ زیرا مقدمات و مبادی امور در اختیار پروردگار است و این همان معناى روایت امام صادق (ع) است که فرمودند: {لا جَبرَ و لا تَفویضَ، بَل امرُ بَین الامرَین} 🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔چرا در قرآن بیش از 40 بار تکرار شده که قرآن عربی است. مثل این است که در هر صفحه یک کتاب فارسی بنویسند: این کتاب به فارسی است‼️ ✅پاسخ: 👈 کلاً این واژه در قرآن مجید، 11 بار تکرار شده است، نه 40 بار! تکرار و تأکید عربی بودن زبان قرآن نیز زوایا و جهات متفاوتی دارد: 1️⃣در یک فراز، به طور کلی می‌فرماید: «به هر پیامبری به زبان خودش وحی می‌فرستیم. قطعاً به حضرت محمد نیز به زبان خودش [عربی] می‌فرستیم. 2️⃣ شایع کرده بودند که آن چه پیامبر به شما ابلاغ می‌نماید، وحی نیست. اما نمی‌توانستند مدعی شوند که سخنان خودش می‌باشد، چون می‌دانستند که ایشان نزد کسی درس نخوانده و تعلیم نگرفته است؛ و نمی‌توانستند مدعی شوند که یک عرب زبان به او تعلیم داده است، چرا که در میان آنها چنین دانشمند و ادیب و حکیمی نبود؛ لذا گفتند دیگری به او دیکته می‌کند و مقصودشان "سلمان فارسی" بود. خداوند پاسخ می‌دهد که اگر این آیات، دیکته‌ی دیگران بود، زبانش نیز [اعجمی = خارجی] می‌بود، ولی این قرآن، به زبان عربی فصیح و کلام بلیغ می‌باشد.🔰 در یک آیه، خداوند احتجاج می‌کند. می‌فرماید: این پیامبر اهل حجاز و عرب زبان است. اولین مخاطبان محیطی او نیز عرب زبان هستند، پس اگر وحی را به غیراز زبان عربی، به زبان دیگری نازل می‌کردیم، می‌گفتید: چرا به زبان دیگر، ما که متوجه نمی‌شویم.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔عمربن خطاب با گرفتن فدک از دختر پیغمبر ظلم به او نکرده، چون فدک از اموال وی نبوده است.‼️ ✅پاسخ: 👈 همه مفسران شیعه و گروهی از مُحَدّثان اهل سنت نقل کرده‌اند وقتی آیه «وَآتِ ذَا الْقُرْ‌بَی حَقَّهُ » نازل شد، پیامبر(ص) فدک را به حضرت زهرا (س) بخشید. از علمای اهل سنت، "جلال‌الدین سیوطی" در تفسیر الدر المنثور، "متقی هندی" در کتاب کنز العُمال، "ثعلبی" در تفسیر الکشف و البیان، "حاکم حسکانی" در شواهد التنزیل، "قُندوزی" در ینابیع المودةو بسیاری دیگر این حدیث را نقل کرده‌اند.🔻 ◽️مأمون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه (س) برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر (ص) امری آشکار و شناخته‌شده خواند. بنابراین خلیفه ثانی با غصب فدک از حضرت زهرا (س) به ایشان ظلم کرده و شامل روایت پیامبر(ص) که فرمود هرکه فاطمه را برنجاند مرا رنجانده می‌شود.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 ارزش زن در اسلام بقدری پایین است که خدا در قرآن صریحاً گفته است: مرد بالاتر از زن است (بقره آیه ۲۲۸) - زنان شما، دشمنانتان هستند (تغابن آیه ۱۴) - زن‌ها را کتک بزنید (نساء آیه ۳۴) - مردان باید بر زنان مسلط باشند (نساء آیه 34) و ...؟! ظلم و بی عدالتی تا این حد‼️ ✅پاسخ: 👈 اگر چه حقوق زن و مرد [به ویژه وقتی همسران یکدیگر می‌شوند] متفاوت است و باید هم باشد، چرا که به خاطر تفاوت خلقت و جایگاه، نقش و تکلیف هر یک در نظام خلقت و هدایت نیز فرق خواهد کرد، اما جایگاه و ارزش "زن" در اسلام، به عنوان یک "انسان" هیچ فرقی با جایگاه و ارزش "مرد" ندارد.⚜ ◀️ خداوند در آیه40 سوره غافر می‌فرماید: هر كس [اعم از زن یا مرد] بدى كند، جز به مانند آن كيفر داده نمى‌شود؛ ولى هر كس كار شايسته‌اى انجام دهد خواه مرد يا زن در حالى كه مؤمن باشد وارد بهشت مى‌شود و در آن، روزى بى‌حسابى به آنها داده خواهد شد. 🔻خداوند متعال می‌توانست بدون تأکید بر جنسیّت، این آیات را راجع به عموم مطرح نماید، اما هر دو جنس مذکر و مؤنث را مورد تأکید قرار داد، تا نگویند در منظر الهی و از نگاه اسلام، زن و مرد در ارزش و ضد ارزش فرق دارند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در تاریخ آمده است که حسین بن علی به اموال یزید دستبرد زده و کاروان او را غارت کرد، این چنین عملی چگونه قابل توجیه است؟ ✅پاسخ: 👈توجه به چند نکته لازم است: 1️⃣این اقدام امام، چنانکه سیدبن طاووس نیز اشاره کرده، از باب اختیارات امامت و ولایت حضرت بر مسلمانان و اموالشان و مجاز بودن وی در تصرف بیت المال بوده است. 2️⃣یزید اموال یادشده را در امور غیر مشروع و حتی برای ترویج فساد و فحشا و منکرات به کار می‌برد که امام با ضبط آنها، جلوی منکر دیگری را گرفت. 3️⃣در برخی منابع معتبر مانند ارشاد، بحثی از ضبط اموال به میان نیامده است بلکه فقط به اجاره کردن شتران توسط حضرت اشاره شده است. ❇️نکته قابل توجه این است که امام برای ضایع نشدن حق آنان فرمود: ما شما را مجبور نمی‌کنیم: هرکدام از شما که دوست داشته باشد تا سرزمین عراق همراه ما بیاید، با او خوشرفتاری کرده، تمام کرایه‌اش را می‌پردازیم و هر کدام از شما که بخواهد همین جا از ما جدا شود، به اندازه مسافتی که طی کرده، کرایه‌اش را می‌دهیم. سپس آنهایی که (از همان جا) امام را رها کردند، حسابشان مشخص شد و امام کرایه‌شان را به طور کامل پرداخت کرد؛ اما به آنهایی که او را همراهی کردند، علاوه بر کرایه معمولی شان، خلعتی (جامه‌ای) نیز عطا فرمود. (تاریخ طبری ج4 ص289)🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 اگر می‌گویید خدا سرچشمه همه خیرات است و از خیر محض، جز خوبی صادر نمی‌شود، پس چرا در سوره فلق آیه 2 و سوره ناس آیه 4 از شرور به خدا پناه می‌بریم⁉️ ✅پاسخ: 👈 ما از شرّ فعل انسان و جنّ، به خدا پناه می‌بریم، از شرّ موجودات و افعال‌شان به خدا پناه می‌بریم؛ نه از اصل وجود آنها. اگر بگویید: «از شرّ همسایه به خدا پناه می‌برم»، معنایش این نیست که اصل وجود همسایه شرّ است، بلکه همسایه می‌تواند خوب و خیر رسان نیز باشد. در سوره‌ "النّاس" نیز وجود انسان یا اجنّه یا هر چیز دیگری را "شرّ" نمی‌دانیم، بلکه از "شرّ" وسوسه‌های آنان به خدا پناه می‌بریم.🔰 ◀️"وسوسه" یک فعل است، چنان که دعوت به حق و صبر «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» نیز یک فعل است.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در توقیع امام زمان آمده:« هر کس که بگوید مرا دیده است دروغ گفته است». با این حال مدعیان دیدار همه دروغگو هستند؟ ✅پاسخ: 👈ما دو نوع ملاقات داريم: 1️⃣قسم اول ملاقاتي است كه با اراده امام زمان (عج) و صلاح ديد ایشان صورت ميگيرد و شخص ملاقات كننده خود اراده‌اي در ملاقات ندارد؛ به اين معنا كه زمان، مكان، مدت و تعداد دفعات ملاقات به دست امام زمان است اين نوع ملاقات صحيح است و معتبر و براي بسياري از بزرگان و عرفا و علما اتفاق افتاده است. 2️⃣اين كه ملاقات با امام زمان (عج) با اراده و اختيار شخص ملاقات كننده صورت گيرد و استمرار داشته باشد به اين معنا كه شخص هر زمان كه بخواهد مي تواند به محضر حضرت مشرف شود و حضرت را ملاقات كند، که این قسم مردود است. 💠اين عبارت حضرت هم به این خاطر بوده که: 🔅جلوي شيادان وحقه بازان و دروغگويان كه قصد سوء استفاده از عقايد و احساسات مردم دارند گرفته شود تا هر كسي نتواند ادعاي ارتباط كند و مردم را فريب دهد. 🔆حضرت با اين فرمايش خود يك قاعده كلي را براي شيعيان بيان مي كند و آن اين كه اصل اولي در ادعاي ملاقات كذب و دروغ است مگر اين كه خلاف آن ثابت شود.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 در آیه 68 سوره زمر بیان شده است که در روز قیامت اهل آسمانها و زمین می‌میرند. منظور از اهل آسمان‌ها چه کسانی‌اند؟ حتما منظور خدا پرندگان بوده است.‼️‼️ ✅پاسخ: 👈بسیاری از موجودات در آسمان‌ها زندگی می‌کنند. به عنوان مثال ارواح انسان‌هایی که از دنیا رفته‌اند و بیشتر از همه فرشتگان، که هیچ کدام اهل زمین نیستند و به تناسب طبقات و درجات‌شان و نیز مأموریت‌هایشان، در آسمان‌های هفتگانه زندگی می‌کنند و برخی نیز حاملان و طواف کنندگان عرش الهی می‌باشند. برخی بهشت را به تناسب عملکردهای گوناگون مؤمنان، برایشان می‌سازند و برخی عذاب‌های جهنم را به همین ترتیب آماده می‌سازند. ●- نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که اگر چه متأسفانه در اکثر ترجمه‌ها «فَصَعِقَ» به معنای "مرگ" آمده و "می‌میرند" ترجمه شده است، اما می‌دانیم که معادل عربی مرگ، موت است، نه "صَعَق". «فَصَعِقَ» نوعی به خواب رفتن و بیهوشی بسیار عمیق است و البته به فنا شدن در حق نیز گفته می‌شود. می‌دانیم که خواب، شباهت بسیار زیادی به مرگ دارد، لذا به خواب رفتن را همان مرگ تلقی و ترجمه کرده‌اند، اما درست نیست.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔 کانال‌های وهابی می‌گویند: یزید فرمان قتل امام حسین را نداده بود، اگر این فرمان را او صادر کرده شیعیان یک روایت بیاورند. آیا برای اثبات این مطلب سندی وجود دارد⁉️ ✅پاسخ: 👈در گزارشات تاریخی در چند مرحله به فرمان قتل امام حسین ع توسط یزید اشاره شده است: 1.صدور فرمان قبل از حرکت امام به مکه از جمله منابعی که در این زمینه سخن گفته است، کتاب الفتوح ابن‌عثم کوفی (ج3، جزء5،ص13) است وی نقل می‌کند یزید طی نامه‌ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) را صادر کرد. 2.دستور شهادت امام به والی کوفه ابن‌اثیر جزری یکی دیگر از علمای اهل سنت، پیرامون این‌که چرا عبیدالله بن زیاد دست به چنین جنایت زده، آن را فرمان یزید میداند.(الکامل فی التاری،ج4،ص140) 3.فرمان به شهادت فارغ از زمان و مکان و اشخاص در گزارش‌های تاریخی دیگر تنها به ذکر شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) به دستور یزید، اکتفا شده و پیرامون اینکه این فرمان در کجا و نسبت به چه شخصی و یا در چه مکانی صادر شد، سخنی به میان نیامده است.(تاریخ الاسلام،ج2،ص585 و تذکره الخواص ص261)🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اگر علی بن ابی طالب دنبال این بود که از ابوبکر حقّش را بگیرد پس چرا هنگامی که ابوسفیان به او درخواست جنگ با ابوبکر را کرد، آن را رد نمود⁉️ این بهترین مهلت برای پس گرفتن خلافت نبود⁉️ 👈آنچه مسلّم است این است که در قریش بنوامیه با رسول خدا (ص) دشمنی داشتند که در راس آنان ابوسفیان رئیس قریش بود، و همه می‌دانند ضربه‌ای که قریش و بنوامیه از علی (ع) خورد از کسی دیگر نخورد. ولی در این داستان می‌بینیم ابوسفیان به علی (ع) می‌گوید: اگر تو بخواهی مدینه را پر از سواره و پیاده می‌کنم!!! یعنی ابوسفیان دشمن خونی علی (ع) می‌خواست به نفع امیرمؤمنان، سرباز وارد مدینه کند؟ هیچ ساده‌لوحی هم این مطلب را باور نمی‌کند؛ لذا امیرمؤمنان با وی مخالفت کردند.🔰 ◀️اما چرا ابوسفیان نزد علی (ع) آمد؟ چرا این حرف را به طلحه یا زبیر نزد؟ مگر ایشان از بزرگان قریش نبودند؟ و چرا نزد دیگر قریشیان موجود در مدینه نرفت؟ مگر اهل سنت نمی‌گویند که علی (ع) با خلافت ابوبکر موافق بود؟ این روایت به خوبی نشان‌دهنده آن است که ابوسفیان هم می‌دانسته است که حق با امیرمؤمنان است و خواسته است از همین حربه بر ضد اسلام استفاده نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔قرآن مربوط به 1400 سال پیش است. نهایتا می‌توان حکمتش را خواند اما احکامش را باید کنار گذاشت، زیرا تاریخ مصرف آیات حقوقی در تمامی متون مقدس به پایان رسیده است‼️ ✅پاسخ: 👈 خداوند سبحان ازلی و قدیم است و هیچ تبدیلی در او راه ندارد؛ از اول بوده و تا آخر خواهد بود، هدایت بندگان‌نیز بر عهده‌ی خودش می‌باشد و علمش به اوضاع و احوال تمامی مخلوقات از جمله بندگان نیز به نسبت تحولات و اخبار جدید به روز نمی‌شود که دوره‌ی احکامش به سر آید.🔰 انسان‌ها از همان ابتدای خلقت همین‌گونه بودند که اکنون هستند؛ نه در خلقت روح آنها تغییری رخ داده و نه در خلقت جسم و بدن آنها؛ بلکه تنها چیزی که دچار تغییر شده است، "ابزاری" است که به تناسب رشد علمی ساخته است. به عنوان مثال در گذشته با سنگ و چوب و آهن تیز آدم می‌کشت، امروز با گلوله، بمب و موشک! بنابراین، منسوخ بودن احکام فردی، اجتماعی، سیاسی، کیفری، جزایی و ... در قرآن کریم به بهانه‌ی قدمت 1400 ساله، سخنی نامعقول، غیر حکیمانه و غیر علمی می‌باشد.⚜ ◀️ قرآن کریم کلام خداوند علیم و حکیم است، و خداوند حکیمی که قرآن را نازل نمود، نفرمود که بخشی از آن [مانند مباحث عقلی و حِکَمی] حکیمانه است و بخش دیگری از آن [مانند حقوق و احکام]، حکیمانه نمی‌باشند و روزگاری فرا خواهد رسید که لازم می‌شود شما مبتنی بر عقل و علم خودتان، احکام حکیمانه‌تر از احکام خداوند سبحان صادر نمایید!🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔متحصّنین در خانه علی بن ابی طالب مسلّح بودند، پس چرا از رویارویی می‌ترسیدند⁉️ ✅پاسخ: 👈این چنین نبوده که آنها حمله نداشته باشند. بلکه در برخی گزارشات تاریخی بیان شده ابوبکر و عمر مشاهده کردند که جمعی از مهاجران و انصار پیرامون علی بن ابی طالب(ع) گرد آمده‌ا‌ند و تا زمانی این افراد در کنار علی(ع) باشند، توانایی غلبه بر علی(ع) و اخذ بیعت از ایشان را نخواهند داشت. پس بدین ترتیب ابوبکر به عمر دستور داد که ابتدا اجتماع متحصّنین را پراکنده سازد و گفت اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد.🔰 طبری می نویسد: عمر بن خطاب گفت: به خدا قسم! خانه را بر شما به آتش می کشم، یا اینکه برای بیعت خارج شوید. در این هنگام زبیر بن عوام به همراه عده ای از متحصنین به بیرون خانه رفتند و به مقابله با مهاجمین پرداختند.🔱 زبیر شمشیر کشید و به آنان حمله کرد و گفت: ای فرزندان عبدالمطلب شما زنده باشید و با علی(ع) چنین برخوردی شود⁉️ ◀️ در این هنگام پای زبیر لغزید و بر زمین افتاد و خالد بن ولید از پشت سنگی به زبیر زد که منجر به افتادن شمشیرش شد. عمر شمشیر را برداشت و شکست. مهاجمین حمله بردند و او را دستگیر کرده و سایر متحصنین را همچنین یکی پس از دیگری محاصره و سپس دستگیر کردند. متحصنین دیگر به خانه حضرت فاطمه(س) بازنگشتند و مهاجمین آنان را برای بیعت اجباری نزد ابابکر بردند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 در آیه 40 از سوره توبه، پیامبر به ابوبکر می‌فرمایند: نگران نباش، خدا با ماست. در آیات دیگر نیز اینطور آمده «ان الله مع المحسنین - ان الله مع المتقین.»، پس نتیجه می‌گیریم؛ ابوبکر محسن، متقی و... بوده است. و الا میان آیات مذکور(۴۰ توبه با ان الله مع المحسنین، متقین و..) تناقض خواهد بود‼️‼️ ✅پاسخ: 👈در آیه4 سوره حدید نیز اینطور آمده است: او با شماست، هر کجا که باشید. یعنی در هر زمان، مکان، موقعیت، شرایط و هر کاری که باشید، او با شماست. ◀️ بنابراین، انبیا و اولیا خدا، ابلیس لعین، سایر شیاطین جنّ و انس، و همگان را شامل می‌گردد؛ اما آن «با شما بودن»، که به معنای حمایت و نصرت است، ویژه‌ی مؤمنان و متقیان می‌باشد. او با با ما – یا با شماست"، دلیل بر تطهیر، ایمان، تقوا و خلوص هیچ کسی نمی‌باشد، بلکه از الوهیت و ربوبیت اوست؛ مگر آن که مقصود "تأیید، حمایت و یاری باشد". پس، مهم این است که «آیا بنده نیز با اوست، یا خیر؟!»🔰 هر شخصی ممکن است که در یک لحظه، یک شرایط، یک ساعت و یک کار، انسان مؤمن و محسنی باشد، و به واسطه‌ی قرار گرفتن در کنار و تحت پوشش "محسن حقیقی"، مثل رسول اکرم (ص) در زمره‌ی محسنین قرار گرفته باشد و گستره‌ی حمایت خداوند متعال از آن بنده‌ی محسنش، او را نیز شامل گردد، اما دلیل نمی‌شود که تا آخر عمر، مؤمن، متقی و محسن، باقی بماند. لذا فرمود: ملاک حال فعلی افراد و عاقبت به خیری ایشان است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔فاطمه همسر علی بن ابی طالب به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مدرکی دال بر شهادت وی در کتب اهل سنت نیست‼️ ✅پاسخ: 👈این حقیقت تاریخى که فاطمه زهرا (س) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است، به طور زنده در کتابهاى تاریخى و حدیثى محفوظ مانده است. بزرگان اهل سنت بر این مطلب اذعان دارند که به چند مورد آن اشاره می شود: 1. بلاذی، انساب الاشراف، ج1، ص586 2. دینوری، الامامه و السیاسه، ص12 3. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج2، ص443 4. ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص582 5. ابن عبد ربه، العقد الفرید، ج4، ص93 و...🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔 بیان نعمت‌های بهشتی و توصیف فراوان لذت‌های آن، با دستور اخلاص که در آیه 29سوره اعراف و آیات 11و14 سوره زمر مطرح شده منافات دارد‌. اخلاص داشته باشیم یا نعمت‌های بهشتی را در نظر بگیریم⁉ ✅پاسخ: 👈 ترس و امید (خوف و رجا) را خداوند متعال خودش در وجود آدمی سرشته است. "امید" برای ایجاد انگیزه در حرکت است و "ترس" برای محافظت از خویش، بازدارندگی و پرهیز می‌باشد. این دو با هم، دو بال پرواز آدمی می‌شوند. عبادت نیز مانند: علم، قدرت و سایر کمالات، دارای مراتبی است؛ اما هر کسی که در این عرصه قرار گیرد، "عابد" است؛ چنان که از دانش آموز کلاس اول ابتدایی گرفته، تا اخذ کننده‌ی مدرک دکتری، و یا مجتهدین، همه محصل و طلبه هستند.🔰 بنابراین، هیچ جای تردیدی نیست که در گام‌های نخستین، آدمی به امید رسیدن بهشت و حیات جاودانه در راحت و نعمت، خداوندش را بندگی کند و از ترس عذاب الهی، از غفلت، انحراف، اعوجاج، تکبر و گناه بپرهیزد؛ آیا در این حالات می‌توان گفت چنین افرادی بندگی خداوند را انجام نداده‌اند⁉ ◀️در مراتب بالاتر، می‌گوید: «خداوندا! اگر چه بهشت تو، حتی برای انبیا و اولیایت دوست داشتنی است و همگان از جهنم، عذاب و آتش بدشان می‌آید؛ اما حقیقت این است که "من تو را دوست دارم" و امیدم به بهشت نیز برای قرار گرفتن در درجات عالی و قرب بیشتر به خودت می‌باشد🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
◀️لیست مشترک "هشتگ‌های" شبهات مربوط به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام🔰 📚 ♨️ 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ 7⃣ 8⃣ 🔷🔶🔹🔹🔶🔷🔷🔶🔹 📚 ♨️ 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در آیه 16 سوره نور آمده است: «و در آسمان‌ها ماه را مایه روشنایی قرار داد.» اما امروزه ثابت شده است که ماه از خود نوری ندارد، بلکه یک کره‌ی خاکی است مانند زمین. محتوای این آیه در تناقضی آشکار با علم روز است.‼️‼️ ✅پاسخ: 👈 فرق است بین «خلق کردن» با «قرار دادن» در آیات مذکور، ماه چیزی است که از آن نام برده، و نور چیز دیگری که از آن نیز نام برده و به ماه نسبت داده است. همچنین خورشید چیزی و روشنایی چیز دیگری است که به خورشید نسبت داده است و از هر دو جداگانه نام برده است؛ و هرگز نفرموده که «ماه را از نور یا خورشید را از روشنایی آفریده‌ام». خورشید روشن است، نه این که از چیزی به نام روشنایی خلق شده است و ماه نیز "نور" قرار داده شده است، نه این که از نور خلق شده باشد. "نور"، تابنده است؛ پس اگر چیزی روشنایی را "بتاباند"، به آن نور یا نورانی گفته می‌شود، چنان که ماه روشنایی خورشید را می‌گیرد و آن را می‌تاباند، یا به تعبیر دیگری: نور خورشید، پس از تابش به ماه، منعکس می‌گردد. لذا فرمود: «وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا»، یعنی ماه را بین زمین و آسمان، "نور" قرار دادیم، نه این که از نور آفریدیم.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اگر تعیین امامت با نصّ پیامبر ثابت شده است، پس چرا بعد قتل عثمان، علی بن ابی طالب در ابتداء بیعت مردم را برای امر امامت و خلافت نپذیرفت⁉️ ✅پاسخ: 👈این کار حضرت دلایل مختلفی داشته است: 1⃣عده‌اى از مردم که در زمان عثمان به تصرف بى رویه بیت المال عادت کرده بودند، انتظار داشتند در زمان امام علی(ع) نیز به همان منوال کار پیش برود، لذا روى این جهات، امام به مردم فرمود: اگر چنانچه منظور شما این است که حکومت من نیز به همان روش خلفاء گذشته باشد، و کتاب خدا و سنت پیامبر کنار گذاشته شود، من حاضر نیستم این چنین حکومتى را بپذیرم.🔰 2⃣مسئله امامت با مسئله حکومت متفاوت است، چراکه امامت یک منصب خداوندى است، ولى حکومت از شئونات امامت است، پس هر کسى را که خداوند به این مقام والا نصب کند، امام است، چه مردم بخواهند و چه نخواهند.⚜ 3⃣ اگر امام (ع) در همان آغاز، بیعت را مى پذیرفت دشمنان و بویژه بنى امیه و طرفداران عثمان، او را متهم مى کردند که در کشته شدن عثمان دست داشته است و مى گفتند که على (ع) شورشیان را تحریک کرد تا عثمان کشته شود و خود مقام خلافت را تصاحب نماید. 🔻 4⃣حضرت خواست که از این طریق، تعهد مردم را در برابر بیعت افزایش دهد. زیرا در آن برهه حساس، خلیفه تنها در صورتى مى توانست زمام امور را در دست گیرد و با موفقیت به پیش ببرد و بر مشکلات فایق آید که مردم به طور گسترده از حکومت اطاعت کنند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔تبریک گفتن عمر بن خطاب به علی بن ابی طالب در غدیر غلط مشهور است. منابع معتبر اهل سنت این مسئله را نقل نکرده اند. ✅پاسخ: این واقعه در برخی منابع مهم اهل سنت به صراحت بیان شده که به دو مورد آن اشاره می شود: 1️⃣پیامبر اسلام در بازگشت از حجةالوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی، دست علی بن ابی‌طالب را گرفته و خطاب به مردم فرمود: «آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟» همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند. پیامبر در ادامه فرمودند: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست» گزارش شده است که در این هنگام عمر بن خطاب از جای خود بلند شد و گفت: {بخ بخ لک یا ابن أبی‌طالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم} .( ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349، بیروت، دار الفکر، 1407ق) 2️⃣برخی دیگر از منابع اهل سنت، با کمی تغییر در عبارت، این مطلب را آورده‌اند: (ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امیر المؤمنین علی بن أبی‌طالب(ع)، ج 1، ص 46، صنعاء،‌ دار الآثار، چاپ اول، 1424ق.)🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در آیه 177 سوره بقره گفته شده؛ نیکی و عبادت فقط نماز خواندن به سمت بیت المقدس و کعبه نیست، بلکه نیکی عبارت است از؛ اخلاق خوب، انفاق و سیر کردن یتیمان. پس چرا علما نماز خواندن به جهت مکه را واجب می‌دانند⁉️ ✅پاسخ: 👈همان‌طور که مشهود است، در این آیه هیچ بحثی از "عبادت" نشده است، بلکه مساله "نیکی" مطرح است. لذا افزودن کلمه "عبادت" به آیه هنگام ترجمه، فهم صحیح را دچار اشکال می‌کند. ◀️مسیحیان، پس از انجام مناسک روزمره عبادی، روی به جانب راست می‌کردند و یهودیان به جانب چپ؛ و هر کدام انجام این حرکت را علامت نیکو بودن خود بر می‌شمردند.🔰 البته رو کردن ظاهری به ظاهر یک قبله، اختصاصی به آنان یا حتی مسلمانان ندارد، بلکه حتی بت‌پرستان نیز به سمت معابد خود روی می‌نمایند. ⚜خداوند متعال در این آیه، به بندگانش تذکر می‌دهد که سطحی‌نگر نباشند، و برای رشد و کمال نیز به حرکات ظاهری در عبادت بسنده نکنند؛ چرا که خداوند متعال، بصیر است و خریدار ظاهر نمی‌باشد. پس آیه هیچ منافاتی با حکم وجوب نماز و تعیین قبله واحد که از طرف خداوند (و نه علما) صادر شده ندارد.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e