فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عقیم سازی زنان مسلمان توسط دولت چین!
🔺 دولت چین در راستای سیاست های اسلام ستیزانه خود در پی کاهش جمعیت مسلمانان این کشور است. آسوشیتدپرس در گزارشی به آزمایشهای بارداری اجباری زنان مسلمان و خوراندن داروهای عقیم کننده به آنان پرداخته است.
🔺 سیاستهای ضدجمعیتی در قبال مسلمانان سبب شده تا نرخ رشد جمعیت در مناطق مسلمان نشین 84 درصد کاهش و نرخ زادوولد نیز 60 درصد کاهش داشته باشد.
#مسلمانان_چین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ جایگاه «پایگاه مردمی» در جنبشهای جهادی؛ مطالعه موردی القاعده و حماس
✂️ برشهایی از متن:
📌فیلسوف القاعده بر این باور است که بدون برخورداری از پایگاه مردمی هیچ انقلاب مسلحانهای به ثمر نخواهد نشست و قدرت را در دست نخواهد گرفت. علیرغم تلاشهای گسترده سازمان «قاعده الجهاد» برای کسب حمایتهای مردمی، اما این سازمان بر این باور است که بسیاری از مردم، از هوا و هوسهای نفسانی خود پیروی میکنند و غالبا هیچ تعصبی به دین و اسلام ندارند. بنابراین، اعضای این سازمان گاهی میان دو راهی «مردم» و «حقانیتِ دین» قرار گرفتهاند که بدون شک حتی به قیمت از دست دادن مردم هم حاضر بودهاند گزینه دوم را انتخاب کنند.
📌رهبران القاعده توصیه کردند تا مردم در اداره امور مناطقی که تحت سیطرهشان درآمده است، مشارکت داشته باشند. در این راستا، رهبران القاعده تأکید کردهاند: «باید نسبت به قبایل و قدرتهای مردمی اهتمام ویژهای داشت و آنها در اداره امور مناطق مشارکت داد. هیچگاه نباید خط مشیِ حذف مردم در اداره امور مناطق را در پیش گرفت. میبایست، بهترین مردم و شایستهترین آنها را برای مشارکت در پیشبرد امور به کار گرفت».
📌چالشهایی نظیر تداوم محاصره غزه و مشکلات و معضلات ناشی از آن ازجمله معضلات معیشتی موجب شد تا پایگاه مردمی حماس اندکی متزلزل شود. علت این مسأله هم آن بود که حماس نتوانست بحرانهای موجود در نوار غزه را آنگونه که شایسته است، حلوفصل نماید. به عنوان نمونه، میزان بیکاری در نوار غزه به 48 درصد رسید و موجب شد تا بخشی از پایگاه مردمی حماس بدون توجه به این گروه و رویکرد مقاومتیاش تنها به دنبال تأمین معیشت خود باشد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/S7WD
#سلفیت_جهادی
#القاعده
#حماس
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مفهوم «خودی» و «غیر» در فرهنگ مردم شبه قاره و تاثیرات سیاسی و اجتماعی آن
دکتر لیلا عبدی خجسته
🔹در فرهنگ شبه قاره از بچگی دو کلمه را که معنایی بسیار عمیق، تعیین کننده دارد و حاکم در سراسر زندگی است را یاد میدهند. یکی کلمه «اپنا» ست و دیگری «پَرایا». «اپنا» یعنی خود، پَرایا یعنی غیر. این «اپنا» که میگویند فقط در خود خلاصه نمیشود، بلکه یعنی خودی که قبولش دارند، معتبر، شایسته و مهذب است، از من است. پَرایا یعنی آنی که غیر است، از من نیست، نمیپذیرمش، شایسته و معتبر نیست. این اپنا و پَرایا در سه مولفه برایشان تعیین میشود. اول «خون» است. کسی اپنا است که از خود من است، که از خون من است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/eBkfP
#پاکستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چرا اردوغان به دنبال بازگشایی مسجد ایاصوفیه است؟
📌 تصمیم اردوغان به بازگشایی دوباره مسجد ایاصوفیه سروصدای زیادی در ترکیه به پا کرده است. مسجدی که در ابتدا کلیسا بوده، سپس مسجد شده، بعد تبدیل به موزه شده و اکنون اردوغان به دنبال تبدیل دوباره آن به مسجد است.
📌در این ویدئو به تاریخچه این مسجد و دلایل تصمیم اردوغان پرداخته شده است.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯آیا «اسلام سیاسی» و «قومیتگرایی عربی» دو روی یک سکّه هستند؟
✂️برشهایی از متن:
🔹«میشل عفلق» نظریهپرداز و مؤسس حزب «بعث» میگوید: «قدرت اسلام احیاء شد تا امروز با شکل و شمایلی جدید نمود پیدا کند و این شکل و شمایل جدید همان قومیت عربی است». او همچنین به اعراب مسیحی توصیه کرد که دین اسلام را با شکل و ظاهر جدید آن دوست داشته باشند.
🔹خیلیها نیز از نقش حیاتی و سرنوشتساز اسلام و اسلامگرایان در جنبشهای قومیتگرا ـــ درحد فاصل زمانی میان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم ـــ سخن گفتهاند. متقابلا، قومیتگرایان نیز از مفهوم شریعت اسلامی برای برپایی دولت خود بهرهبرداری کردهاند
🔹هر دو ایدئولوژی برای به دست آوردن یک چیز جنگیدهاند و آن «اصالت» است. آنها از یک سوی در راستای اصلاح جامعه و رفع نگرانیهای موجود در آن حرکت کردند و از سوی دیگر تلاش کردهاند تا به هر شکل ممکن با سلطه و هیمنه غرب مقابله کنند.
🔹هرچند که هر دو ایدئولوژی مبارزه و مواجهه با غرب را در دستور کار خود قرار دادند اما خط مشیِ هریک با دیگری متفاوت بوده است. درحالی که قومیتگرایان به مبارزه با قدرت سیاسی و نظامی غرب پرداختند اما اسلامگرایان به مقابله با نفوذ و تأثیر ایدئولوژی غرب روی آوردند.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/xqCYw
#اسلامگرایی
#قومیت_گرایی_عربی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💎 ترور هشام الهاشمی کار داعش نیست؛ این ترور به سود ایران و متحدانش نخواهد بود
مصاحبه با دکتر یاسر قزوینی
🔺 دو گروه میتوانند نامزد اصلی ترور هاشمی باشند. نخست داعش، و دیگری گروههایی که حملات کاتیوشا به سفارت آمریکا داشتند. اما در مورد این که هاشمی از سوی داعش ترور شده باشد شواهد خیلی ما را به پذیرش چنین چیزی ترغیب نمیکنند. چرا که این ترور با روند فعالیتهای داعش در این ایام تفاوتهای عمدهای دارد. داعش در این ایام بسیار ضعیف شده و برای انجام عملیاتهای خود هزینه فایده میکند و انجام چنین عملیاتی در قلب بغداد صرفاً برای کشتن یک تحلیلگر سیاسی به نظر میرسد با محافظهکاری های امنیتی داعش در این مرحله مغایر باشد...
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/3VI
#عراق
@shouba
🔵 نظرسنجی پیو: نگاه افکار عمومی دنیا به ایران بهتر شده
🔹در سال 2019 تنها 7درصد مردم آمریکا، ایران را مهمترین تهدید کشورشان پنداشتهاند. در صورتیکه در سال 2007 تقریبا 25درصد افراد به ایران به عنوان تهدید نظر داشتند. در مقابل کشورهای دیگر، سهم بیشتری به عنوان تهدید کشور آمریکا یافتهاند. در همین سال 2019، کشور چین (24%) روسیه (24%) و کره شمالی (12%) به عنوان تهدید اعلام شدهاند.
🔹در کشورهای دیگر نیز همین روند کاهشی برقرار است. در سال 2007، در لبنان 37 درصد ایران را به عنوان تهدید منطقه پنداشتند ولی در سال 2019 تنها 10درصد به تهدید بودن ایران نظر داشتند. همچنین در سال 2007 (1%) و در سال 2019 (9%) گفتهاند ایران میتواند متحد قابل اعتماد لبنان باشد...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/k1vZ
@shouba
🎯بررسی عملکرد بینالمللی حوزه علمیه؛ ضرورت فراروی از رویکرد فرهنگی به رویکرد آکادمیک
مصاحبه با حجت الاسلام یحیی جهانگیری
🔺در عرصه برونمرزی به جای آنکه رویکرد ما آکادمیک و علمی باشد رویکرد فرهنگی _ تبلیغی را انتخاب شده و این رویکرد سبب شده تا نگاه بیرونیها هم به ما بر همین اساس باشد. پس نکتهای که باید بشناسیم به حضور ما برمیگردد. ایگناس گلدزیهر (اسلام شناس مجارستانی) و رژی بلاشر (شرق شناس فرانسوی) به جهان شناسانده شدند اما فیلسوفان و متفکران ما به دنیا معرفی نشدهاند. علت این است که ماهیت فعالیت ما در عرصه بینالملل فقط فرهنگی بودهاست. وقتی رویکرد فقط فرهنگی بود دانشمندان اسلامی را فقط به عنوان روحانی و آخوند می بینند نه دانشمند و شخص آکادمیک...
✂️متن کامل:
https://rizy.ir/dZL
#تبلیغ_بین_الملل
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بحران اقتصادی در لبنان؛ 75 درصد لبنانی ها زیر خط فقر!
🔹 بحران اقتصادی که از گذشته در لبنان وجود داشت با شیوع ویروس کرونا شدت بیشتری گرفته است. این مساله باعث به وجود آمدن آشوب در شهرهایی مانند طرابلس شده است. عده ای از جوانان معتقدند که باید به جای روشن کردن شمع، کوکتل مولوتف روشن کرد!
🔹 در این ویدئو به پیامدهای این بحران اقتصادی در جامعه لبنان پرداخته شده است.
#لبنان
@shouba
🎯بازگشایی مسجد ایاصوفیه کینه مسیحیان را شعلهورتر میکند!
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹طیف اسلامگرایان طرفدار دولت مساله مسجد ایاصوفیه را مساله ای که متوجه مشروعیت حاکمیت ترکیه بر استانبول است میدانند. آنان با بیان این که مساله صرفا یک محل جدید برای عبادت نیست بلکه مساله پذیرش اسلامیت استانبول و مشروعیت موجودیت دولت ترکیه مسلمان در استانبول به عنوان مرکز مذهبی مسیحیان است، مساله را فراتر از یک مباحثه مدیریتی میدانند. از نظر آنان جهان مسییحیت مشروعیت حاکمیت ترکیه بر استانبول را پس از 500 و اندی سال هنوز نپذیرفته است و از هر امکان برای زیر سوال بردن این مشروعیت استفاده میکند.
🔹جریان مسیحیت در استانبول نیز حقیقتا دست از کینه های تاریخی خود برنداشته است و احساسات رادیکال مسیحی در مورد استانبول همچنان ادامه دارد. پاتریکخانه استانبول که مرکز مقدس ارتودوکس های جهان به شمار می آید همچنان درب اصل خود را بسته نگه داشته است و معتقد است تا روزی که یکی از سران دولتی ترکیه را در مقابل این درب به دار نکشند این درب باز نخواهد شد!
🔹تصمیمی که روز گذشته دادگاه ترکیه مبنی بر تغییر کاربری این مسجد از وضعیت موزه ای به مسجدی برای عبادت گرفته در واقع میتواند سرآغاز کینه ورزیهای مسیحی و حتی عمیلات های تروریستی های افراطی اروپایی – مسیحی و نیز تشدید موضع گیری های جریان های راست محافظه کار اروپایی علیه ترکیه شود.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/0lfR
#ترکیه
@shouba
💎 بررسی تجربه یک قرن اسلامگرایی در مصر؛ مشکل اساسی نبود «دستگاه امنیتی» است!
🔹 مشکل اصلی و اساسی تمامی جنبشهای اسلامی در مصر واضح و آشکار است و آن، این است که هیچ یک از جنبشهای مقاومتی در مصر دارای یک دستگاه امنیتی قدرتمند و نیز دارای یک دستگاه اطلاعاتی قوی که توانایی تحلیل حوادث و رویدادها را داشته باشد، نبودند. حتی «تشکیلات ویژه» وابسته به اخوانالمسلمین هم نتوانست نقش امنیتی بسزایی ایفا کند، چراکه این تشکیلات در واقع تلفیقی از یک دستگاه امنیتی و یک دستگاه نظامی بود. این درحالی است که تفکر امنیتی و تفکر نظامی در بسیاری از سطوح، با یکدیگر متفاوت هستند و نباید در هم آمیخته شوند...
🖇 متن کامل:
https://rizy.ir/CcC
#اخوان_المسلمین
#مصر
@shouba
💎بازخوردهای بازگشایی مسجد ایاصوفیه؛ خوشحالی اسلامگرایان و مخالفت الازهر!
محمدجواد حسین زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹کشور یونان و کلیسای ارتدکس روسیه، که پوتین نیز به آن تعلق خاطر داشته و از آن حمایت میکند، به شدت با این اقدام مخالفت کرده و پیش از اجرایی شدن این تصمیم هشدار داده بودند که این اقدام ممکن است احساسات مسیحیان را جریحهدار کند
🔹محمد الغزالی چشم انداز ارتدکسیان برای تبدیل کردن بخشی از ترکیه با محوریت ایاصوفیا به کانون کلیسای ارتدکس را در کنار تبدیل شدن قدس و مسجد الاقصی به عنوان کانونی برای یهودیان و تبدیل شدن رم و واتیکان به عنوان کانونی برای کلیسای کاتولیک، قرار میدهد. به هر صورت، جریانهای اسلامگرا امیدوارند که این اقدام اردوغان طلیعهای برای بازپسگیری مسجدالاقصی از دست یهودیان باشد.
🔹صفحه فیسبوک دارالافتای مصر در کنار مخالفت با اقدام اردوغان، از فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح با عنوان «اشغال» نام برد. این تعبیر خشم کاربران فضای مجازی را در پی داشت و آنها این اقدام را نشانه این دانستند که دارالافتاء به آلت دست سیاسیون تبدیل شده و اختلافات مصر و ترکیه در دیگر موضوعات از جمله در مسئله لیبی، در داستان ایاصوفیا نیز نمود پیدا کرده است. به هر روی، اعتراضها دارالإفتاء را مجبور کرد که تعبیرش درباره اشغال قسطنطنیه را اصلاح کند ولی همچنان بر مخالفت با اقدام اردوغان اصرار دارد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/PaD
#ترکیه
@shouba
❇️ بررسی تغییر و تحولات طالبان؛ امروز در طالبان والی شیعه هم داریم!
✂️برشهایی از متن:
🔹طالبان به این نتیجه رسیده اند که اگر میخواهند در افغانستان حکومت کنند باید به همه اقوام سهم بدهیم درحالی که قبلا فقط پشتون ها در طالبان حضور داشتند اما الان از اقوام مختلف در سطح فرماندهان ارشد نظامی و والی ولایت ها عضو طالبان هستند. مثلا ما الان والیِ شیعه، مولوی مهدی المجاهد در سرپل را داریم یا قاری دین محمد حنیف که تاجیک هست را در شورای رهبری طالبان میبینیم.
🔹گفتند ما امنیت شیعیان را تامین میکنیم و همین کار را هم کردند. در مناطق شیعه نشین افغانستان مثل غزنی، زابل یا جاهایی که داعش به دنبال کشتار و ناامنی شیعیان بود، در نطفه داعش را خفه کردند و حتی از برخی مناطق، شیعیان را تا مرزهای ایران اسکورت کردند. همچنین اماکن شیعه؛ امامزادهها، قبرستانها، روضههایی مثل مزارشریف را محافظت کردند.
🔹طالبان اعلام کرد که ما از برخی اقداماتی که در گذشته انجام دادیم پشیمان هستیم، اما آن سری از اَعمال را میپذیریم که در چهارچوب دین باشند یعنی با ولنگاری و بیبند و باری هم مخالفیم. به طوری که اگر در آینده ما حکومت را بدست بگیریم رادیو هست، تلویزیون و بقیه ابزارها وجود خواهند داشت اما مثلا گوینده زن بیحجاب نخواهیم داشت.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/s9kmk
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به زندگی و آرای «عبدالوهاب المسیری» متفکر برجسته جهان عرب
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 سلسله نشست های علمی چرایی دانش اجتماعی مسلمین
🔷 آشنایی با رشته دانش اجتماعی مسلمین
📆 از 24 تا 31 تیرماه 1399
لینک ورود 👇👇👇
http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام
محمدجواد محمدی مجد
✂️برشهایی از متن:
🔺امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن را نقطهعطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و بهمثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی بهغلبه خوانشهای مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آنرا در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد.
🔺جریان سومی که بهنوعی میتوان آنرا ادامهی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزههای مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزههای قرآن کریم بود و داعیهی بازخوانی یا نقد تراث را داشت.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Cmk
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️مروری بر زندگانی و آرای علی الوردی جامعه شناس شهیر عراقی
هدی بصیری
📌پرداختن به اندیشه ی انسان شناسان و جامعه شناسان مشرق زمین از اولویتهای پژوهش در حوزه ی علوم اجتماعی برای پژوهشگران و کارشناسانی است که خود از مشرق زمین اند و یا میدان مطالعه شان در این سرزمینها قرار می گیرد. زیرا علاوه بر اینکه این اندیشمندان برخاسته از جوامعی اند که دارای اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و ساختاری با آنها هستند، چشم اندازهای تازه ای را در برابر کارشناسان این حوزه فراهم آورده به آنها در تعمیق نگره های فرهنگی شان در عرصه های کلان یاری می رساند. جامعه شناسان و انسان شناسان عرب از جمله افرادی هستند که مورد کم لطفی در حیطه توجه به آثار و نظریاتشان قرار گرفته اند. زیرا هر اندازه تعداد آثار در باره همالان غربی شان از نظریه پردازان گرفته تا کارشناسان این حوزه فراوان به چشم می خورد در مورد جامعه شناسان و انسان شناسان عرب چنان کم است که می توان رأی به عدم وجودشان داد. نپرداختن به این اندیشمندان باعث محرومیت علوم اجتماعی از نظریات افرادی است که میدان مطالعه شان علی الاغلب کشورهای آسیایی به طور عام و خاورمیانه به طور خاص بوده است.
📌یکی از این افراد که نه تنها در جهان عرب شناخته شده است و از پیشگامان جامعه شناسی و انسان شناسی معاصر به حساب می آید آثار فراوانی از او نیز در مغرب زمین ترجمه شده، علی الوردی است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/Ho6
#عراق
#اندیشه_در_جهان_عرب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه
🔺 نجم الدین اربکان را باید پدر اسلامگرایی در ترکیه معاصر دانست. کسی که با پشتکار بسیار توانست در بدنه سخت نظام سیاسی لائیک ترکیه رخنه ایجاد کند و ترکیه را به سمت اسلامگرایی سوق دهد.
🔺شاگردان او مانند رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، هرچند پس از مدتی با او به اختلاف خوردند و مسیر دیگری درپیش گرفتند، اما اینها به هیچ وجه نافی جایگاه استاد و شاگردی میان آنها نیست.
🔺در این مستند که شبکه الجزیره آن را تولید کرده و توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده، با زندگانی نجم الدین اربکان و فعالیتهای سیاسی او در ترکیه آشنا خواهیم شد.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://rizy.ir/nO9vO
#مستند
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به حزب التحریر افغانستان؛ مخالف داعش، مخالف طالبان و مخالف دموکراسی!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔺هیچ یک از اعضای حزب حق ندارند تا در سمتهای بالای دادگستری، قوه مقننه و دولت منصوب بشوند. علت این است که قوانین را بر اساس شریعت نمیدانند و آنها را قوانین بشری میخوانند. همچنین وارد نیروهای امنیتی نمیشوند چرا که بودجه این سازمان نیز توسط خارجی ها تأمین میشود.
🔺این حزب از جهت مخالفت با دولت و دموکراسی شبیه طالبان و از جهت دعوت به خلافت شبیه داعش است و این باعث شده است تا مشکلات زیادی برای این گروه بوجود آید. اگر چه این گروه به لحاظ فکری زمینهساز فعالیتهای خشونت طلب هر دو گروه است اما همیشه و در اعلامیههای مختلفی از عملکرد هردو، بخصوص داعش تبری جسته است ولی این برائتها موجب نشده تا هجمههای مخالفان این گروه، به خصوص طرفداران دولت کاهش یابد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/BpC
#حزب_التحریر
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💎پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه با همکاری موسسه میراث شرقی تقدیم می کند
❇️نخستین اکران عمومی مستند باهو فرزند راستی
🔹با حضور کارگردان مستند و کارشناسان حوزه شبه قاره
🔹نمایشی از چهره واقعی کشور پاکستان بدون روتوش رسانه ای
📆 سه شنبه سی و یکم تیر ماه ساعت 17 در مشهد مقدس
🔺جهت ثبت نام (رایگان)نام خود را به شماره 50001040908000 پیامک کنید.
📌 همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵 کشتار مسلمانان هند برای تقویت جنگجویان ملیگرای هندو
✂️ برشهایی از متن:
🔹پافشاری بر این خشونتها باعث شده تا جناح راستگرای هندو، سهمهای سیاسی زیادی را به دست آورد. بیشتر برنامههای سیاسی این جناح برای تثبیت قدرت خود در کشور، معمولا با تمایلات و شعارهای ضداسلامی پیش برده میشود.
🔹حفظ تننشهای موجود بین مسلمانان و هندوها به همراه حملات مرگباری که گاهبهگاه به مناطق خاصی انجام میشود، نهتنها برای حفظ جنگجویان ملیگرای هندو لازم است بلکه برای جناحهای سیاسی، سازمانها و حتی فرمانداری ایالتها و دولت مرکزی نیز استفادههای دیگری دارد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/gHy
#مسلمانان_هند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯نگاهی به مصلحتاندیشیهای القاعده؛ از رابطه با آمریکا و سعودی تا ارتباط با ایران و سوریه
✂️برشهایی از متن:
📍از همان ابتدا، القاعده از تواناییاش برای بهرهگیری از منازعات بیندولتی آگاه بود. این گروه که در روزهای پایانی جنگ افغانستان و شوروی ایجاد شد، هیچگاه به صورت مستقیم تحت حمایت هیچ دولتی نبود با این حال القاعده به صورت غیرمستقیم، از حمایت ایالات متحده، عربستان و پاکستان برای مقابله با شوروی در افغانستان برخوردار بوده است. همین حمایتها باعث شد تا القاعده رشد کرده سرباز گیری کند و با آرمان مجاهدانه ضد شوروی خود توانست حامیهای مالی بسیاری پیدا کند.
📍 القاعده همچنین در دهه ۱۹۹۰ توانست با ایران روابطی برقرار کند. به غیر از حمایت دولتی و پناهدادن به اعضای القاعده معمولا این روابط پر تنش بوده که گاهی به دستگیری و آدمربایی میانجامیده که مجبور به تبادل زندانیان میشدند. علیرغم تفاوتهای چشمگیر بین یک حکومت دینسالار شیعی و گروه سنی جهادی بینالمللی، ایران ارتباطاتی با القاعده – هر چند ناپایدار – داشته است.
📍شواهد تاریخی اخیر نشان میدهد که تجدید جنگهای بیندولتی به توانمند شدن القاعده کمک خواهد کرد اما موضع ایدیولوژیک سازشناپذیر گروه داعش توانایی این گروه را برای ایجاد رابطه و استفاده از حمایت دولتها محدود خواهد کرد با این حال باید بدانیم که سرسختترین گروههای شبه نظامی نیز در طول زمان متحول خواهند شد. داعش ممکن است استراتژی فعلیاش را دوچندان کند و خودش را به عنوان تنها گروه جهادی نشان دهد که کمک دولتهای به زعم خودش نامشروع را رد میکند و یا اینکه با تقلید از گروه القاعده، با منعطف نشان دادن مواضعش، به دنبال بازسازی قدرتش باشد.
🖇متن کامل:
https://plink.ir/nQQcb
#القاعده
#سلفیت_جهادی
📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 بررسی تاریخی چالش اسلام سنتی و اسلام سیاسی در کویت
📍 در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بدانیم که آیا اسلام سنتی در کویت تنها متعلق به فقهایی بوده است که تمام زندگی خود را صَرف امور فقهی کردهاند و پس از آن، این اسلام سنتی به اسلامِ فرهیختگان و اسلامِ سیاستمداران تبدیل شده است؟ کمااینکه میخواهیم به واقعیت نقش و تأثیر اسلامِ فقهاء مانند علمای «الأحساء»، «الزبیر» و «بصره» پی ببریم. افزون بر آنچه که گفته شد، سؤالات بسیاری نیز در خصوص علت اصلی و اساسی احتکار اسلامی سیاسی در کویت، بحرین و شاید عربستان مطرح میشوند؛ سؤالاتی که پاسخ گفتن به آنها در سخن گفتن از هویت اسلامی و ویژگیهای آن در شبه جزیره عربی تأثیرگذار است...
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/dCGDF
#کویت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba