eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯بازگشایی مسجد ایاصوفیه کینه مسیحیان را شعله‌ورتر می‌کند! مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹طیف اسلامگرایان طرفدار دولت مساله مسجد ایاصوفیه را مساله ای که متوجه مشروعیت حاکمیت ترکیه بر استانبول است میدانند. آنان با بیان این که مساله صرفا یک محل جدید برای عبادت نیست بلکه مساله پذیرش اسلامیت استانبول و مشروعیت موجودیت دولت ترکیه مسلمان در استانبول به عنوان مرکز مذهبی مسیحیان است، مساله را فراتر از یک مباحثه مدیریتی میدانند. از نظر آنان جهان مسییحیت مشروعیت حاکمیت ترکیه بر استانبول را پس از 500 و اندی سال هنوز نپذیرفته است و از هر امکان برای زیر سوال بردن این مشروعیت استفاده میکند. 🔹جریان مسیحیت در استانبول نیز حقیقتا دست از کینه های تاریخی خود برنداشته است و احساسات رادیکال مسیحی در مورد استانبول همچنان ادامه دارد. پاتریکخانه استانبول که مرکز مقدس ارتودوکس های جهان به شمار می آید همچنان درب اصل خود را بسته نگه داشته است و معتقد است تا روزی که یکی از سران دولتی ترکیه را در مقابل این درب به دار نکشند این درب باز نخواهد شد! 🔹تصمیمی که روز گذشته دادگاه ترکیه مبنی بر تغییر کاربری این مسجد از وضعیت موزه ای به مسجدی برای عبادت گرفته در واقع میتواند سرآغاز کینه ورزیهای مسیحی و حتی عمیلات های تروریستی های افراطی اروپایی – مسیحی و نیز تشدید موضع گیری های جریان های راست محافظه کار اروپایی علیه ترکیه شود. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/0lfR @shouba
💎 بررسی تجربه یک قرن اسلامگرایی در مصر؛ مشکل اساسی نبود «دستگاه امنیتی» است! 🔹 مشکل اصلی و اساسی تمامی جنبش‌های اسلامی در مصر واضح و آشکار است و آن، این است که هیچ یک از جنبش‌های مقاومتی در مصر دارای یک دستگاه امنیتی قدرتمند و نیز دارای یک دستگاه اطلاعاتی قوی که توانایی تحلیل حوادث و رویدادها را داشته باشد، نبودند. حتی «تشکیلات ویژه» وابسته به اخوان‌المسلمین هم نتوانست نقش امنیتی بسزایی ایفا کند، چراکه این تشکیلات در واقع تلفیقی از یک دستگاه امنیتی و یک دستگاه نظامی بود. این درحالی است که تفکر امنیتی و تفکر نظامی در بسیاری از سطوح، با یکدیگر متفاوت هستند و نباید در هم آمیخته شوند... 🖇 متن کامل: https://rizy.ir/CcC @shouba
💎بازخوردهای بازگشایی مسجد ایاصوفیه؛ خوشحالی اسلام‌گرایان و مخالفت الازهر! محمدجواد حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹کشور یونان و کلیسای ارتدکس روسیه، که پوتین نیز به آن تعلق خاطر داشته و از آن حمایت می‌کند، به شدت با این اقدام مخالفت کرده و پیش از اجرایی شدن این تصمیم هشدار داده بودند که این اقدام ممکن است احساسات مسیحیان را جریحه‌دار کند 🔹محمد الغزالی چشم انداز ارتدکسیان برای تبدیل کردن بخشی از ترکیه با محوریت ایاصوفیا به کانون کلیسای ارتدکس را در کنار تبدیل شدن قدس و مسجد الاقصی به عنوان کانونی برای یهودیان و تبدیل شدن رم و واتیکان به عنوان کانونی برای کلیسای کاتولیک، قرار می‌دهد. به هر صورت، جریان‌های اسلام‌گرا امیدوارند که این اقدام اردوغان طلیعه‌ای برای باز‌پس‌گیری مسجد‌الاقصی از دست یهودیان باشد. 🔹صفحه فیسبوک دار‌الافتای مصر در کنار مخالفت با اقدام اردوغان، از فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح با عنوان «اشغال» نام برد. این تعبیر خشم کاربران فضای مجازی را در پی داشت و آنها این اقدام را نشانه این دانستند که دار‌الافتاء به آلت دست سیاسیون تبدیل شده و اختلافات مصر و ترکیه در دیگر موضوعات از جمله در مسئله لیبی، در داستان ایاصوفیا نیز نمود پیدا کرده است. به هر روی، اعتراض‌ها دارالإفتاء را مجبور کرد که تعبیرش درباره اشغال قسطنطنیه را اصلاح کند ولی همچنان بر مخالفت با اقدام اردوغان اصرار دارد. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/PaD @shouba
❇️ بررسی تغییر و تحولات طالبان؛ امروز در طالبان والی شیعه هم داریم! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹طالبان به این نتیجه رسیده اند که اگر میخواهند در افغانستان حکومت کنند باید به همه اقوام سهم بدهیم درحالی که قبلا فقط پشتون ها در طالبان حضور داشتند اما الان از اقوام مختلف در سطح فرماندهان ارشد نظامی و والی ولایت ها عضو طالبان هستند. مثلا ما الان والیِ شیعه، مولوی مهدی المجاهد در سرپل را داریم یا قاری دین محمد حنیف که تاجیک هست را در شورای رهبری طالبان میبینیم. 🔹گفتند ما امنیت شیعیان را تامین می‌کنیم و همین کار را هم کردند. در مناطق شیعه نشین افغانستان مثل غزنی، زابل یا جاهایی که داعش به دنبال کشتار و ناامنی شیعیان بود، در نطفه داعش را خفه کردند و حتی از برخی مناطق، شیعیان را تا مرزهای ایران اسکورت کردند. همچنین اماکن شیعه؛ امامزاده‌ها، قبرستان‌ها، روضه‌هایی مثل مزارشریف را محافظت کردند. 🔹طالبان اعلام کرد که ما از برخی اقداماتی که در گذشته انجام دادیم پشیمان هستیم، اما آن سری از اَعمال را می‌پذیریم که در چهارچوب دین باشند یعنی با ولنگاری و بی‌بند و باری هم مخالفیم. به طوری که اگر در آینده ما حکومت را بدست بگیریم رادیو هست، تلویزیون و بقیه ابزارها وجود خواهند داشت اما مثلا گوینده زن بی‌حجاب نخواهیم داشت. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/s9kmk ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به زندگی و آرای «عبدالوهاب المسیری» متفکر برجسته جهان عرب ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 سلسله نشست های علمی چرایی دانش اجتماعی مسلمین 🔷 آشنایی با رشته دانش اجتماعی مسلمین 📆 از 24 تا 31 تیرماه 1399 لینک ورود 👇👇👇 http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جریان شناسی مطالعات قرآنی در جهان اسلام محمدجواد محمدی مجد ✂️برش‌هایی از متن: 🔺امین الخولی که خود از شاگردان غیرمستقیم محمد عبده بود مکتبی را بنا نهاد که بعدها به «مکتب ادبی» یا «المدرسه البیانیه» معروف شد که میتوان آن ‌را نقطه‌عطفی در تاریخ مطالعات قرآنی معاصر و به‌مثابی دوران گذاری از مطالعات سنتی به‌غلبه خوانش‌های مدرن دانست. در این مکتب، خوانش فرهنگی-بلاغی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفت. بدین معنا که برای فهم بهتر معارف قرآن باید آن‌را در قالب فرهنگ و زبان عربی عصر نزول فهم کرد. 🔺جریان سومی که به‌نوعی میتوان آن‌را ادامه‌ی مکتب امین خولی دانست و از آن به «جریان روشنفکری مسلمان» تعبیر کرد در ربع آخر قرن بیستم ظهور کرد. این جریان، درصدد هماهنگی بین آموزه‌های مدرنیته مثل سکولاریسم، حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری جنسیتی و… با سنت (تراث) و مشخصا آموزه‌های قرآن کریم بود و داعیه‌ی بازخوانی یا نقد تراث را داشت. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/Cmk ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️مروری بر زندگانی و آرای علی الوردی جامعه شناس شهیر عراقی هدی بصیری 📌پرداختن به اندیشه ی انسان شناسان و جامعه شناسان مشرق زمین از اولویتهای پژوهش در حوزه ی علوم اجتماعی برای پژوهشگران و کارشناسانی است که خود از مشرق زمین اند و یا میدان مطالعه شان در این سرزمینها قرار می گیرد. زیرا علاوه بر اینکه این اندیشمندان برخاسته از جوامعی اند که دارای اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و ساختاری با آنها هستند، چشم اندازهای تازه ای را در برابر کارشناسان این حوزه فراهم آورده به آنها در تعمیق نگره های فرهنگی شان در عرصه های کلان یاری می رساند. جامعه شناسان و انسان شناسان عرب از جمله افرادی هستند که مورد کم لطفی در حیطه توجه به آثار و نظریاتشان قرار گرفته اند. زیرا هر اندازه تعداد آثار در باره همالان غربی شان از نظریه پردازان گرفته تا کارشناسان این حوزه فراوان به چشم می خورد در مورد جامعه شناسان و انسان شناسان عرب چنان کم است که می توان رأی به عدم وجودشان داد. نپرداختن به این اندیشمندان باعث محرومیت علوم اجتماعی از نظریات افرادی است که میدان مطالعه شان علی الاغلب کشورهای آسیایی به طور عام و خاورمیانه به طور خاص بوده است. 📌یکی از این افراد که نه تنها در جهان عرب شناخته شده است و از پیشگامان جامعه شناسی و انسان شناسی معاصر به حساب می آید آثار فراوانی از او نیز در مغرب زمین ترجمه شده، علی الوردی است... 🖇متن کامل: https://rizy.ir/Ho6 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه 🔺 نجم الدین اربکان را باید پدر اسلامگرایی در ترکیه معاصر دانست. کسی که با پشتکار بسیار توانست در بدنه سخت نظام سیاسی لائیک ترکیه رخنه ایجاد کند و ترکیه را به سمت اسلامگرایی سوق دهد. 🔺شاگردان او مانند رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، هرچند پس از مدتی با او به اختلاف خوردند و مسیر دیگری درپیش گرفتند، اما اینها به هیچ وجه نافی جایگاه استاد و شاگردی میان آنها نیست. 🔺در این مستند که شبکه الجزیره آن را تولید کرده و توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده، با زندگانی نجم الدین اربکان و فعالیتهای سیاسی او در ترکیه آشنا خواهیم شد. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://rizy.ir/nO9vO ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به حزب التحریر افغانستان؛ مخالف داعش، مخالف طالبان و مخالف دموکراسی! علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺هیچ یک از اعضای حزب حق ندارند تا در سمتهای بالای دادگستری، قوه مقننه و دولت منصوب بشوند. علت این است که قوانین را بر اساس شریعت نمی‌دانند و آنها را قوانین بشری می‌‌خوانند. همچنین وارد نیروهای امنیتی نمی‌شوند چرا که بودجه این سازمان نیز توسط خارجی ها تأمین می‌شود. 🔺این حزب از جهت مخالفت با دولت و دموکراسی شبیه طالبان و از جهت دعوت به خلافت شبیه داعش است و این باعث شده است تا مشکلات زیادی برای این گروه بوجود آید. اگر چه این گروه به لحاظ فکری زمینه‌ساز فعالیتهای خشونت طلب هر دو گروه است اما همیشه و در اعلامیه‌های مختلفی از عملکرد هردو، بخصوص داعش تبری جسته است ولی این برائت‌ها موجب نشده تا هجمه‌های مخالفان این گروه، به خصوص طرفداران دولت کاهش یابد. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/BpC ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 داستان عروج و سقوط محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی @shouba
💎پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه با همکاری موسسه میراث شرقی تقدیم می کند ❇️نخستین اکران عمومی مستند باهو فرزند راستی 🔹با حضور کارگردان مستند و کارشناسان حوزه شبه قاره 🔹نمایشی از چهره واقعی کشور پاکستان بدون روتوش رسانه ای 📆 سه شنبه سی و یکم تیر ماه ساعت 17 در مشهد مقدس 🔺جهت ثبت نام (رایگان)نام خود را به شماره 50001040908000 پیامک کنید. 📌 همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 کشتار مسلمانان هند برای تقویت جنگ‌جویان ملی‌گرای هندو ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹پافشاری بر این خشونت‌ها باعث شده تا جناح راست‌گرای هندو، سهم‌های سیاسی زیادی را به دست آورد. بیشتر برنامه‌های سیاسی این جناح برای تثبیت قدرت خود در کشور، معمولا با تمایلات و شعار‌های ضداسلامی پیش برده می‌شود. 🔹حفظ تننش‌های موجود بین مسلمانان و هندو‌ها به همراه حملات مرگباری که گاه‌به‌گاه به مناطق خاصی انجام می‌شود، نه‌تنها برای حفظ جنگ‌جویان ملی‌گرای هندو لازم است بلکه برای جناح‌های سیاسی، سازمان‌ها و حتی فرمانداری ایالت‌ها و دولت مرکزی نیز استفاده‌های دیگری دارد. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/gHy ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯نگاهی به مصلحت‌اندیشی‌های القاعده؛ از رابطه با آمریکا و سعودی تا ارتباط با ایران و سوریه ✂️برش‌هایی از متن: 📍از همان ابتدا، القاعده از توانایی‌اش برای بهره‌گیری از منازعات بین‌دولتی آگاه بود. این گروه که در روزهای پایانی جنگ افغانستان و شوروی ایجاد شد، هیچ‌گاه به ‌صورت مستقیم تحت حمایت هیچ دولتی نبود با این حال القاعده به ‌صورت غیرمستقیم، از حمایت ایالات متحده، عربستان و پاکستان برای مقابله با شوروی در افغانستان برخوردار بوده است. همین حمایت‌ها باعث شد تا القاعده رشد کرده سرباز گیری کند و با آرمان مجاهدانه ضد شوروی خود توانست حامی‌های مالی بسیاری پیدا کند. 📍 القاعده همچنین در دهه ۱۹۹۰ توانست با ایران روابطی برقرار کند. به غیر از حمایت دولتی و پناه‌دادن به اعضای القاعده معمولا این روابط پر تنش بوده که گاهی به دستگیری‌ و آدم‌ربایی می‌انجامیده که مجبور به تبادل زندانیان می‌شدند. علیرغم تفاوت‌های چشم‌گیر بین یک حکومت دین‌سالار شیعی و گروه‌ سنی جهادی بین‌المللی، ایران ارتباطاتی با القاعده – هر چند ناپایدار – داشته است. 📍شواهد تاریخی اخیر نشان می‌دهد که تجدید جنگ‌های بین‌دولتی به توان‌مند شدن القاعده کمک خواهد کرد اما موضع ایدیولوژیک سازش‌ناپذیر گروه داعش توانایی این گروه را برای ایجاد رابطه و استفاده از حمایت دولت‌ها محدود خواهد کرد با این حال باید بدانیم که سرسخت‌ترین گروه‌های شبه نظامی نیز در طول زمان متحول خواهند شد. داعش ممکن است استراتژی فعلی‌اش را دوچندان کند و خودش را به عنوان تنها گروه جهادی نشان دهد که کمک‌ دولت‌های به زعم خودش نامشروع را رد می‌کند و یا این‌که با تقلید از گروه القاعده، با منعطف نشان دادن مواضعش، به دنبال بازسازی قدرتش باشد. 🖇متن کامل: https://plink.ir/nQQcb 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 بررسی تاریخی چالش اسلام سنتی و اسلام سیاسی در کویت 📍 در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بدانیم که آیا اسلام سنتی در کویت تنها متعلق به فقهایی بوده است که تمام زندگی خود را صَرف امور فقهی کرده‌اند و پس از آن، این اسلام سنتی به اسلامِ فرهیختگان و اسلامِ سیاستمداران تبدیل شده است؟ کمااینکه می‌خواهیم به واقعیت نقش و تأثیر اسلامِ فقهاء مانند علمای «الأحساء»، «الزبیر» و «بصره» پی ببریم. افزون بر آنچه که گفته شد، سؤالات بسیاری نیز در خصوص علت اصلی و اساسی احتکار اسلامی سیاسی در کویت، بحرین و شاید عربستان مطرح می‌شوند؛ سؤالاتی که پاسخ گفتن به آن‌ها در سخن گفتن از هویت اسلامی و ویژگی‌های آن در شبه جزیره عربی تأثیرگذار است... 🖇متن کامل: https://rizy.ir/dCGDF ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 پرونده ای جامع درباره اخوان المسلمین 🔹سیر شکل گیری جنبش اخوان المسلمین از تشکیل تا ترور حسن البنا https://rizy.ir/1vC 🔹سیر شکل گیری جنبش اخوان المسلمین، از ترور حسن البنا تاکنون https://rizy.ir/aOQl 🔹زندگینامه حسن البنّا؛ بنیانگذار اخوان المسلمین https://rizy.ir/Vs4u 🔹آشنایی با رهبران اخوان المسلمین از ابتدا تاکنون https://rizy.ir/X0Xj 🔹بررسی تجربه یک قرن اسلامگرایی در مصر؛ مشکل اساسی نبود «دستگاه امنیتی» است! https://rizy.ir/CcC 🔹نگاهی به اندیشه سیاسی جانشین قرضاوی؛ ریسونی: خلافت در شرایط کنونی غیرممکن است https://rizy.ir/c5trr 🔹تجربه اخوان‌المسلمین در اردن؛ از ائتلاف با حکومت تا تبدیل شدن به اپوزیسیون https://rizy.ir/JGzip 🔹تاثیر سیاست‌های عربستان بر مناسبات اخوان‌المسلمین و محور مقاومت https://rizy.ir/bSG 🔹دین و سیاست در اندیشه راشدالغنوشی https://rizy.ir/9myiI 🔹پژوهشی پیرامون جوانان جداشده از اخوان‌المسلمین؛ چه چیزی جوانان را از اخوان رانده است؟ https://rizy.ir/Ijgz 🔹نگاهی به فراز و فرود اخوان المسلمین در تاجیکستان https://rizy.ir/0Md 🔹حکومت از منظر متفکرین اخوان‌المسلمین؛ اخوانی‌ها به اندیشه سیاسی حسن البنا پایبند نیستند! https://rizy.ir/CMR 🔹نگاهی به رابطه قطر و اخوان‌المسلمین؛ چرا قطر از اخوان حمایت می‌کند؟ https://rizy.ir/oSD 🔹اخوان‌المسلمین نزدیک‌ترین جریان تشکیلاتی به ایران؛ عطش نخبگان مصری برای تبادلات علمی با ایران https://rizy.ir/JB4Co 🔹نگاهی به زندگانی و اندیشه عصام العطار؛ پرچمداری اعتدال در دل اخوان سوری https://rizy.ir/A3WU 🔹مستند: جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین https://rizy.ir/BdCmc 🔹نسل دهه 90 «اخوان‌المسلمین» چگونه پرورش یافت؟/شخصی عادی نباش… https://rizy.ir/eK4 🔹نقد و بررسی اندیشه های یوسف قرضاوی https://rizy.ir/aoI 🔹فعالیتهای اخوان المسلمین در کشورهای غربی/تعدیل برای جذب مسلمانان https://rizy.ir/WA9Q 🔹قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی https://rizy.ir/mL7 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 شهرک صدر بغداد از بدو شکل‌گیری تاکنون؛ داستان حاشیه‌نشیان همواره مغضوب! 🔺 طی مدت زمان گذشته برخی از امور در شهرک صدر دستخوش تغییر شده است. ازجمله مهمترین این تغییرات ایستادن جوانان شهر صدر و جوانان دیگر مناطق در یک صف واحد در برابر موج اقدامات سرکوبگرایانه بوده است. به هر حال، واقعیت آن است که سطح پایین و نازلِ خدمات عمومی در شهر صدر و نیز اهمال‌کاری در رسیدگی به امور این شهر موجب شده است تا در این شهر یک فضای عمومی از مخالفت با تمامی احزابِ شرکت‌کننده در قدرت شکل گیرد. هیچیک از طرف‌های سیاسی در عراق نمی‌تواند ادعا کند که در کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و باریک شهر صدر دارای طرفداران و هوادارانی بیش از رقبایش است. اینجا سهم تمامی جریان‌های سیاسی نزد مردم، مخالفت است و ناسزا... 🖇متن کامل: https://rizy.ir/UrD ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ بازخوانی اندیشه محمد الطالبی 🔺 وی معتقد است که اسلام، ما را از خطابی محدود بیرون آورده و به حوزه خطاب به انسان از آن حیث که انسان است وارد نموده است. از همین روست که الطالبی می‌گوید من خود را نیازمند فهم انسان و گزینه‌های مختلفی که او پیش رو دارد می‌دانم. وی عنوان می‌کند که تاریخ در فهم انسان به من کمک می‌کند. و مراد از تاریخ هم صرفاً تاریخ اسلام نیست. بلکه صفحات تاریخ بشری من را به فهم بهتر «حال» کمک می‌کند. تاریخ گذشته این امکان را به من می‌دهد تا خود را در سطح عصر جدید قرار دهم. و این از ثمرات گفتمان قرآنی است که مرا به درک بشر دعوت می‌کند. او در تعبیری عنوان می‌کند که وقتی نصوص مقدس یا تاریخ تمدن و فرهنگ خود را می‌خوانم، هیچگاه فراموش نمی‌کنم که رسالت این تمدن فرهنگ و دین در سطح جهانی است. با این رویکرد است که الطالبی به سمت فهم از دین می‌رود... 🖇 متن کامل: https://rizy.ir/XVGHf ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جایگاه تعالیم اسلامی در نظام‌های آموزشی کشورهای اسلامی؛ چالش بی‌انتهای سنت و مدرنیته ✂️برش‌هایی از متن: 🔺آموزش در لبنان پس از دستیابی این کشور به استقلال در اختیار فرقه‌ها و طوایف قرار گرفت. بیش از دو سومِ کسانی که در لبنان تحت آموزش قرار گرفته‌اند یعنی چیزی حدود 70 درصد آن‌ها، همچنان در مدارس و دانشگاه‌های خصوصی که اغلبشان تحت نظر طوایف و مذاهب مختلف هستند، تحصیل می‌کنند. 🔺جمعیت اخوان‌المسلمین به همراه جریان السروریه که بعدها از از این جمعیت جدا شد، با تشکیل یک قدرتِ سمبلیک بر عرصه آموزشی و تربیتی در عربستان سیطره یافتند. در سایه فقدان یک گفتمان سیاسی ریشه‌دار در عربستان سعودی، اخوان‌المسلمین و السروریه بر بخش‌های مختلف جامعه نفوذ پیدا کردند. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/Mj5C ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 احمد دیدات، پیشگام مبلغان جدید اسلام 🔹پدیده نومبلغانی که روحانی نیستند ولی بعضا بسیار بیشتر از روحانیون توانسته اند مخاطب جذب کنند و حتی باعث گرویدن بسیاری از غیرمسلمانان به دین مبین اسلام شدند، ازجمله پدیده های قابل مطالعه در تغییرات اجتماعی جوامع مسلمان در سالهای اخیر است. 🔹احمد دیدات یکی از پیشگامان این نوع از دعوتگری اسلامی و شاید مهمترین آنها باشد. کسی که تعداد زیادی از غیرمسلمانان را به سمت اسلام کشاند و استاد نومبلغان معروف و موفق دیگری چون ذاکر نایک بود. 🔹در این ویدئو با فعالیت های احمد دیدات آشنا خواهیم شد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💎 نقدی بر مصاحبه تغییر و تحولات طالبان؛ خلافکاران را به اسم شیعه جا نزنید! علیرضا صالحی 🔹 اولا مولوی مهدی اصلا در سیستم امارت اسلامی طالبان والی سرپل نیست، بلکه مسئول یکی از بخشهای کوچک ولایت سرپل است. دوما که ایشان اصلا مولوی نیست و تحصیلات حوزوی ندارد. علم دین نخوانده است که الان مولوی خطاب شود. ایشان اساسا شخصی بوده که بواسطه خلافکاری‌هایش در زندانهای افغانستان بسر برده است و از قضا چندسالی در زندانهای کابل با سران طالبان حشر و نشر داشته است و پس از زندان تغییر رویکرد داده است. جرمش هم ظاهرا کودک‌ربایی بوده است. بعد از زندان به منطقه می‌رود و سر و صدایی به پا می‌کند. در منطقه وقتی با مخالفت‌های دولتی و مردمی مواجه شد، با طالبان منطقه هم‌پیمان شد. پسوند مجاهد ایشان هم بی‌اساس است، چرا که یک روز هم جهاد نکرده است... 🖇 متن کامل: https://rizy.ir/49X0b ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ جریان‌شناسی مذهبی کردها؛ اینجا قومیت و مذهب تلفیق می‌شود ✂️برش‌هایی از متن: 🔹قدرت و نفوذ اسلام در کردستان به صورت تدریجی افزایش پیدا کرد و درست به همین دلیل است که ما نوعی انسجام و هماهنگی میان مذهب شافعی طریقت‌های صوفیه و مدارس دینی مختلف از یک سوی و اسلام و فرهنگ کُردیِ ریشه‌دار از سوی دیگر، می‌بینیم. 🔹پدیده‌ای در داخل اقلیت‌های دینی در جامعه کُردی درحال ریشه‌دواندن است که نمی‌توان علوی‌های کُرد را از آن مستثنی دانست. آن پدیده چیزی نیست جز قومی‌سازی مذهب و یا دین.این بدان معناست که پیروان یک دین تلاش می‌کنند ضمن متمایز شماردن خود از دیگر ادیان و مذاهب، با بکارگیری توجیهات عقیدتی وتاریخی، قومیتِ مختصِ به خود را تشکیل دهند. ازهمین روی، می‌بینیم برخی گروه‌های علوی نظیر ایزدی‌ها و هورامی‌ها صراحتا می‌گویند که علویه یک قومیتِ کاملا مستقل جدایِ از کُردهاست. آن‌ها می‌گویند علویه نه کُردی است نه ترکیه‌ای و نه عربی. 🔹روزی دیدم آن‌ها نشستند و درحال گریستن هستند و با خود می‌گویند: برای خواهران و برادران خود متأسفیم؛ آن‌ها با نماز خواندشان به جهنم خواهند رفت و خودشان را از بهشت محروم می‌سازند. همچنین در روستای ما زنی زندگی می‌کند که یک روز زمانی که صدای قرآن به گوشش رسید ومتوجه نشد که این صدا متعلق به قرآن است، گفت: چرا این صدای عربی را قطع نمی‌کنید. او قرآن را نشناخت، زیرا اساسا قرآن در خانه‌های آنها نیست.حتی در برهه‌های از زمان، قرائت اذان در مناطق خورشیدپرستان ممنوع بود. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/DrRVL ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی گذرا به تاریخ ازبکستان، موطن علما گرفتار اسلام‌ستیزی شوروی و اختناق پسااستقلال! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی محمد ارکون 🔹محمد ارکون (Mohammed Arkoun)) از بزرگترین اندیشمندان معاصر جهان اسلام است که آثار او تاثیرات بسیاری در فضای اندیشه جهان عرب داشته است. 🔹در این ویدئو که توسط برنامه تلویزیونی سوره تولید شده است با مبانی فکری ارکون و رویکردهای نظری او در مطالعه و برداشت از قرآن آشنا خواهیم شد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba