eitaa logo
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
625 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
51 ویدیو
76 فایل
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶 📢📢 با کلیک بر روی لینک‌های زیر براحتی می‌توانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️ 🔵 🔷 🔹 #سروش: 🆔 sapp.ir/sijl.ir 🔵 🔷 🔹 #ایتا: 🆔 eitaa.com/sijlir 🔵 🔷 🔹 #تلگرام: 🆔 telegram.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
14010512-11-shab6-dars.ashura6.mp3
17.75M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ عاشورا به مثابه یک دانشگاه‌ پردرس جلسه ششم ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
187.pdf
241.3K
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ عاشورا به مثابه یک دانشگاه‌ پردرس جلسه ششم
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری نهادهای حوزوی و دانشگاهی برگزار می ‏کند: 🌀 : بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن (نشست دوم) 🎙با حضور و ارائه: 💢 آیت الله جواد حبیبی تبار 💢 حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی 💢حجت الاسلام دکتر رضایی اصفهانی 💢 حجت الاسلام دکتر محمدصادق یوسفی 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حامد معرفت 🗓 زمان: چهارشنبه 4 مرداد 1402 ساعت 17:30 🔈 نحوه اجرای برنامه: حضوری و مجازی 🕌 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔗 پخش زنده از: http://aparat.com/emamreza_ac/live
◽️ هم اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی 🔻 با حضور اساتید، اندیشمندان، اصحاب رسانه و مطبوعات 🔸 به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دیگر مراکز مرتبط بصورت حضوری و مجازی برگزار شد. ❇️ این محفل علمی در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص با حضور و سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد،‌ آیت الله احمد مبلغی، آیت الله رضا رمضانی، حجت الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور و جناب آقای دکتر محمود حکمت نیا دنبال شد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/quransoozi-2
ehanatt.mp3
28.02M
💯🔊 🔸 صوت کامل هم اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی 🎙 سخنرانی حضرات آیات،‌ حجج اسلام و آقایان: 💢 علی اکبر رشاد 💢 احمــد مبلـغـــی 💢 رضـــــا رمضــــانی 💢 حمیـــد شهریــــاری 💢 محمدمهدی ایمانی پور 💢 محمـــــــــــود حکمت نیــــا ⏰ دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ اقل مجازات برای قرآن سوزی، اشد مجازات است 🔻 آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 در همه نظامات و زمینه‌ها و مناسبات، اهانت به قرآن کریم اهانت به تمدن است اهانت به علم و معرفت و مقابله با علم و معرفت و زیست تمدنی و مواجهه با حریت و مقابله با بلوغ و کرامت انسانی و مواجهه با آزادی خواهی و مواجهه با کمالات است. 🔹 اهانت به قرآن کریم، مواجعهه با فطرت الهی و انسانی است؛ آن که به قرآن اهانت می‌کند در واقع به بالاترین ارزشها و همه ارزش‌های بلند و متعالی الهی و انسانی اهانت می‌کند. 🔹 اهانت به ساحت قرآن، فقط اهانت به کتاب مقدس متعارف نیست، بلکه اهانت به همه ارزشهاست و رفتار موهن و اهانت آمیز نسبت به ساحت نورانی و مقدس قرآن در واقع مواجهه با همه کمالات و همه خوبی‌ها و همه ارزش‌هاست. 🔹 آن که چنین جرم سنگینی را مرتکب می‌شود اشد مجازات، اقل مجازات برای اوست، چون جرمی بزرگ است و جرم در حیات بشر و مناسبات انسان‌ها فراتر و بزرگتر از ساحت قرآن متصور نیست، لذا بذیهی است که کسی بگوید فردی که مرتکب اهانت به قرآن می‌شود اقل مجازات اشد است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34211 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔸 همایش ملی شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) 🔰 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار می کند: ♦️ با پیام تصویری مرجع عالیقدر حضرت‌آیت الله العظمی جعفر سبحانی دامت برکاته 🎙با حضور و سخنرانی حضرات آیات و حجج اسلام: 💢 سیدهاشم حسینی بوشهری 💢 محمدجواد فاضل لنکرانی 💢 علـی اکبــر رشـــــاد 💢 مهدی انصاری 📆 چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🕌 قم،‌پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر و جزئیات همایش👇 🌐 iict.ac.ir/quransoozi
14010509-04-rooz2-osool.akhlagh2.mp3
13.41M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14010510-06-rooz3-osool.akhlagh3.mp3
12.16M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه سوم
14010511-08-rooz4-osool.akhlagh4.mp3
13.5M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه چهارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14010512-10-rooz5-osool.akhlagh5.mp3
11.45M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه پنجم
🔰کمیته دستگاهی مرکز پژوهشی مبنا برگزار می ‏کند: 🌀پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی: دینداری به مثابه حق مصونیت 🎙نظریه پرداز: 🔸دکتر محمدتقی دشتی (عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا) 🎙کمیته داوران: 🔸دکتر توکل حبیب زاده(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) 🔸دکتر خیراله پروین(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔸دکتر سیدمجید امامی(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری(عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🎙شورای ناقدان: 🔸دکتر احمد مومنی راد(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود راعی(عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته(عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم موسی زاده(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🎙مدیر کرسی: 🔸دکتر محمدباقرصدقی (عضو هیئت علمی و معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا) 🗓 زمان:دوشنبه 9 مردادماه1402 | ساعت 10 🕌 مکان: تهران-دانشگاه علامه طباطبائی- دانشکده مدیریت و حسابداری- سالن کنفرانس دکتر میرمحمدی 🌐لینک خبر: http://mabnarc.ir/index.php/component/k2/item/6196-event189 🌐لینک ورود به جلسه : https://vcpro.ir/mabna
💢اباحه‌گری، از دیروز تا امروز! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمی‌کردند و اگر کسی غالی بود می‌گفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی می‌شدند بی‌دین می‌شدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا می‌دیدند طرف غالی است آن روایت را کنار می‌گذاشتند. گویا می‌خواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.) به هر صورت یک نوع اباحی‌گری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحه‌گری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز می‌خواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم می‌خواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عرب‌ها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام می‌دهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمی‌کنیم. این نوع تفکرات تحت عنوان عرفان‌های جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بی‌فروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه 23 مهرماه 1401)
14010514-13-shab8-amr.va.nahy2.mp3
10.55M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه دوم
✅ حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به ذاکران و مداحان 🔻 حجت الاسلام محمد عشایری منفرد، استاد حوزه علمیه قم در مطلبی نوشت؛ 🔹 حجاب زنان اهل بیت علیهم السلام سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. 🔹 در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر ص واجب شده بود اما در خانه اهل بیت نیز رعایت می‌شد. 🔹 رعایت حجاب توسط زنان عاشورا در چنان لحظات دشوار و غیرقابل تحمّلی، درس بزرگی است برای زنان و تلنگری است برای مداحان و ذاکران که در هنگام عرض ادب، در انتخاب کلمه‌ها و جمله‌ها مواظب باشند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34300 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
14010515-14-shab9-amr.va.nahy3.mp3
12.58M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه سوم
🌷السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی 🔹 دانشگاه بین المللی امام رضا عليه السلام برای سال تحصیلی جدید، در رشته های الهیات: ۱. علوم قرآن و حدیث ۲. فقه و مبانی حقوق اسلامي 🔹 به صورت کارشناسی ارشد پیوسته(فرصت ممتاز تحصیل پیوسته مقطع کارشناسی و ارشد)، دانشجو می پذیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر: 🔹تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۱۲۰ یا ۱۱۲۰
195.pdf
208.2K
⚡️بیانیه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست دفاعی عقیم و پرهزینه باسمه تعالی دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبه‌ای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است............... 🔸مشاهده در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀دوره آموزشی: 🗓 زمان دوره: 18 الی 20 مرداد 1402 🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر: https://formafzar.com/form/1dpz5
✅ ضرورت و شیوه صحیح صیانت/حمایت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست 🔹 روحانیت در دو ساحت می‌‌تواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریه‌‌پردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است. در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیان‌‌ها و اساس‌‌ها بپردازد و محکم و فنی آن‌‌ها را اثبات کند؛ یعنی شما نمی‌‌توانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشه‌‌ای بحث کنیم؛ منتها یک وقت می‌‌آییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع می‌‌کنیم و این در واقع می‌‌شود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب. 🔹گاهی برخی‌‌ها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنه‌‌ای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز می‌‌خواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند می‌‌خواهد، کسی که سلاح بسازد می‌‌خواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریه‌‌پردازی نیز، فقه‌‌الاداره، فقه‌‌الحکومه، فقه‌‌المجتمع، فقه‌‌السیاسه و … هم باید بحث و گفت‌‌وگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفت‌‌وگو از آن اصول و ریشه‌‌هایی است که حکومت روی آن تأسیس می‌‌شود. 🔹روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید‌ هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید ‌هادی باشد برای نظام اسلامی. نمی‌‌تواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت می‌‌توانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم می‌‌زد و وساطتی هم می‌‌کرد و ارشادی هم می‌‌کرد و تمام می‌‌شد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولت‌‌ها، همانند رهبر معظم انقلاب. خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش می‌‌آید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا می‌‌شود که می‌‌شود راصد و مراقب. سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم می‌‌کند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش می‌‌آید که می‌‌شود مرشد. 🔹بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاه‌‌ها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش می‌‌آید. من نمی‌‌دانم چرا بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمی‌‌تابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شده‌‌اند و مخالفت می‌‌کنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچ‌‌گاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به این‌‌ها نیاز دارد.