eitaa logo
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
625 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
51 ویدیو
76 فایل
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶 📢📢 با کلیک بر روی لینک‌های زیر براحتی می‌توانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️ 🔵 🔷 🔹 #سروش: 🆔 sapp.ir/sijl.ir 🔵 🔷 🔹 #ایتا: 🆔 eitaa.com/sijlir 🔵 🔷 🔹 #تلگرام: 🆔 telegram.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
14010511-08-rooz4-osool.akhlagh4.mp3
13.5M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه چهارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14010512-10-rooz5-osool.akhlagh5.mp3
11.45M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه پنجم
🔰کمیته دستگاهی مرکز پژوهشی مبنا برگزار می ‏کند: 🌀پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی: دینداری به مثابه حق مصونیت 🎙نظریه پرداز: 🔸دکتر محمدتقی دشتی (عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا) 🎙کمیته داوران: 🔸دکتر توکل حبیب زاده(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) 🔸دکتر خیراله پروین(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔸دکتر سیدمجید امامی(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری(عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🎙شورای ناقدان: 🔸دکتر احمد مومنی راد(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود راعی(عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته(عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم موسی زاده(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🎙مدیر کرسی: 🔸دکتر محمدباقرصدقی (عضو هیئت علمی و معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا) 🗓 زمان:دوشنبه 9 مردادماه1402 | ساعت 10 🕌 مکان: تهران-دانشگاه علامه طباطبائی- دانشکده مدیریت و حسابداری- سالن کنفرانس دکتر میرمحمدی 🌐لینک خبر: http://mabnarc.ir/index.php/component/k2/item/6196-event189 🌐لینک ورود به جلسه : https://vcpro.ir/mabna
💢اباحه‌گری، از دیروز تا امروز! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمی‌کردند و اگر کسی غالی بود می‌گفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی می‌شدند بی‌دین می‌شدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا می‌دیدند طرف غالی است آن روایت را کنار می‌گذاشتند. گویا می‌خواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.) به هر صورت یک نوع اباحی‌گری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحه‌گری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز می‌خواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم می‌خواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عرب‌ها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام می‌دهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمی‌کنیم. این نوع تفکرات تحت عنوان عرفان‌های جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بی‌فروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه 23 مهرماه 1401)
14010514-13-shab8-amr.va.nahy2.mp3
10.55M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه دوم
✅ حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به ذاکران و مداحان 🔻 حجت الاسلام محمد عشایری منفرد، استاد حوزه علمیه قم در مطلبی نوشت؛ 🔹 حجاب زنان اهل بیت علیهم السلام سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. 🔹 در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر ص واجب شده بود اما در خانه اهل بیت نیز رعایت می‌شد. 🔹 رعایت حجاب توسط زنان عاشورا در چنان لحظات دشوار و غیرقابل تحمّلی، درس بزرگی است برای زنان و تلنگری است برای مداحان و ذاکران که در هنگام عرض ادب، در انتخاب کلمه‌ها و جمله‌ها مواظب باشند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34300 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
14010515-14-shab9-amr.va.nahy3.mp3
12.58M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه سوم
🌷السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی 🔹 دانشگاه بین المللی امام رضا عليه السلام برای سال تحصیلی جدید، در رشته های الهیات: ۱. علوم قرآن و حدیث ۲. فقه و مبانی حقوق اسلامي 🔹 به صورت کارشناسی ارشد پیوسته(فرصت ممتاز تحصیل پیوسته مقطع کارشناسی و ارشد)، دانشجو می پذیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر: 🔹تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۱۲۰ یا ۱۱۲۰
195.pdf
208.2K
⚡️بیانیه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست دفاعی عقیم و پرهزینه باسمه تعالی دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبه‌ای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است............... 🔸مشاهده در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀دوره آموزشی: 🗓 زمان دوره: 18 الی 20 مرداد 1402 🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر: https://formafzar.com/form/1dpz5
✅ ضرورت و شیوه صحیح صیانت/حمایت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست 🔹 روحانیت در دو ساحت می‌‌تواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریه‌‌پردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است. در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیان‌‌ها و اساس‌‌ها بپردازد و محکم و فنی آن‌‌ها را اثبات کند؛ یعنی شما نمی‌‌توانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشه‌‌ای بحث کنیم؛ منتها یک وقت می‌‌آییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع می‌‌کنیم و این در واقع می‌‌شود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب. 🔹گاهی برخی‌‌ها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنه‌‌ای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز می‌‌خواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند می‌‌خواهد، کسی که سلاح بسازد می‌‌خواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریه‌‌پردازی نیز، فقه‌‌الاداره، فقه‌‌الحکومه، فقه‌‌المجتمع، فقه‌‌السیاسه و … هم باید بحث و گفت‌‌وگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفت‌‌وگو از آن اصول و ریشه‌‌هایی است که حکومت روی آن تأسیس می‌‌شود. 🔹روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید‌ هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید ‌هادی باشد برای نظام اسلامی. نمی‌‌تواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت می‌‌توانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم می‌‌زد و وساطتی هم می‌‌کرد و ارشادی هم می‌‌کرد و تمام می‌‌شد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولت‌‌ها، همانند رهبر معظم انقلاب. خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش می‌‌آید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا می‌‌شود که می‌‌شود راصد و مراقب. سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم می‌‌کند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش می‌‌آید که می‌‌شود مرشد. 🔹بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاه‌‌ها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش می‌‌آید. من نمی‌‌دانم چرا بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمی‌‌تابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شده‌‌اند و مخالفت می‌‌کنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچ‌‌گاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به این‌‌ها نیاز دارد.
🔔 اطلاعیه ثبت نام رشته های فقه تربیتی سطح (4) و مدرسی فقه و اصول (سطح 3 ) 🔹پذیرش در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برای سطح ۴ فقه تربیتی و برای سطح 3 مدرسی فقه و اصول (با ارائه مدرک رسمی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه) تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید. 📎 لینک ثبت نام :👇 https://b2n.ir/h91370 🗓 مهلت ثبت‌نام: 1402/5/31 🔗 کسب اطلاعات بیشتر: 🆔 @feqhe_nezam_saz
4_5940390329617224179.mp3
10.78M
✅ مباحث روش شناسی اجتهاد (۱) 🔹استاد 🔹مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی (مرداد ۱۴۰۲) @manhajah
14010516-17-shab10-amr.va.nahy4.mp3
14.01M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه چهارم
🛑موحدی‌آزاد دادستان کل کشور شد 💥منتظری به دیوان عالی کشور رفت 🔹رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام منتظری را به‌ سمت ریاست دیوان عالی کشور و حجت الاسلام موحدی‌آزاد که پیش از این رئیس دادگاه انتظامی قضات بود، را به دادستانی کل کشور منصوب کرد.
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پاسخ های آیت الله ابوالقاسم به سوال درباره سه شخصیت فرزانه: معظم انقلاب (مدظله العالی) علامه (ره) آیت الله (ره) بارها گفته‌ام تضعیف رهبر انقلاب جایز نیست... راجع به شخصیت آیت الله مصباح در چند دقیقه نمی‌توان سخن گفت که حق ایشان ضایع می شود، من مدت طولانی شاگرد ایشان در فلسفه بودم ، ایشان تواضع بسیاری داشتند و این خیلی جالب بود، اساتیدی داشتیم که اگر مدتی طولانی خدمت ایشان بودیم حاضر نبودند یا پیش نمی‌آمد حق را به شاگرد بدهند اما ایشان در این خصوص ابایی نداشتند و تواضع بسیاری داشتند. از این نظر که ایشان صاحب دغدغه بود و اگر حوادثی می‌گذشت نمی‌گفتند به من چه ربطی دارد و غیرت دینی داشتند...
سلام علیکم. مطلبی در دفاع از استاد علیدوست، بنام شاگردان استاد منتشر شده و در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است که متاسفانه ادبیات و لحن درستی ندارد. استاد علیدوست این متن را رد کرده و انتساب آن به خودشان را نفی فرمودند و مخالف انتشار آن هستند. عنقریب متن توضیحی استاد در کانال منتشر خواهد شد.
14010517-19-shab11-amr.va.nahy5.mp3
8.57M
‍ ‍ ‍🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه پنجم
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه» باسمه تعالی اللهم صل علی محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم 🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستی‌ها و ناراستی‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمی‌آید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین می‌سازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستی‌ها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد. 🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقت‌ها و مخالفت‌ها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم. 🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد: 1️⃣ در این دو روز، بحث‌های خوبی صورت گرفت و از برخی حمله‌ها و نیت‌خوانی‌ها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاق‌سوز فضای رسانه‌ای کشور به حساب می‌آید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانه‌های عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال می‌پسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند. 2️⃣ بدون شک از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفته‌ایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد(https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439) این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد. 3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عده‌ای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخش‌هایی با و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلی‌ترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بی‌دقتی‌ها، آسیب‌های زیادی به بار می‌آورد. 4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد عملکردها و گفته‌ها را جایگزین نقد افراد نمی کنم. 5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، می‌داند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهده‌دار می‌شوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار نداده‌ام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسی‌کاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه می‌نویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف می‌بینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد. 6️⃣ واژه «» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنه‌های ضرور نفی کند، به کار برده‌ام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار برده‌اند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانه‌ای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد. 7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد. 8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حمله‌هایی به ناقدان داشتند، از دوستان می‌خواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزه‌های علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهده‌دار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم. 🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست. ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین / 16/05/1402
🔍 "وجدان اجتماعی" معیار داوری 📝 در این نوشتار صرفا به دنبال حمایت از موضع‌گیری عالمانه و دلسوزانه آیت الله علیدوست هستم. چرا که برخی از فضلا نقدهایی نوشته و کوشیده‌اند نشان دهند که شرایط و عملکرد آن شباهت زیادی به حکومت دینی حضرت امیرالمومنین(ع) دارد. باز از همه مطالب می‌گذرم و تنها بر یک نکته تمرکز می‌کنم و آن اینکه معیار داوری در این‌همانی دو حکومت چیست؟ 👈 ما چیزی داریم به نام "وجدانیات" یعنی اموری مانند گرسنگی و تشنگی که ما با همه وجود حس‌شان می‌کنیم و نیازمند هیچ استدلالی نیست و از سوی دیگر هیچ استدلالی را برخلاف ادراک وجدانی خود نمی‌پذیریم. من با قدری مسامحه این مفهوم را توسعه داده از اصطلاح "وجدان اجتماعی" استفاده می‌کنم. به این معنا که نیز وجدانیاتی دارد که حاصل تجربه‌های پرتکرار او درباره یک شخص یا شیء یا جریان یا حکومت یا هر چیز دیگری است. این‌ها چیزهایی هستند که جامعه آن را با همه وجود احساس می‌کند و هیچ استدلالی را به خلاف آن نمی‌پذیرد و حتی عصبی می‌شود. مثلا "وجدان اجتماعی"، جامعه ایرانی خود را گرفتار و بی‌عدالتی می‌داند. برای همین اگر شما ده‌ها دکتر و مهندس و آیت‌الله را ردیف کنید تا با آمار و ارقام و آیه و روایت بخواهند به ملت تفهیم کنند که شما فقیر نیستید یا حکومت‌تان عادل است یا ظلم و کم است و زیاد نیست، نمی‌پذیرد و حتی از شنیدن این تحلیل‌ها عصبی هم می‌شود. ✔️ من این "وجدان اجتماعی" را معیار داوری میان حکومت علوی و جمهوری اسلامی قرار می‌دهم. این ملت که به تصریح امام(ره) و رهبری(دام ظله) در سرد و گرم روزگار پای نظام ایستاده‌ و نجابت به خرج داده‌اند، امروز را و نه شخص خاص و یا دولت بخصوصی را عادلانه نمی‌دانند و به این وجدان عمومی دست یافته‌اند که ساختار، گرفتار فساد گسترده شده و بدون رانت و رشوه و پارتی نمی‌شود کاری را پیش برد. به باور آن‌ها، سیاست‌های کلی نظام و عملکرد کارگزاران آن باعث فقیرتر شدن آن‌ها و از هم پاشیدن خانواده‌ها و از دست رفتن منابع حیاتی مانند آب و هوا و دود شدن چاه‌های نفت بدون اینکه تبدیل به رشد پایدار شود، گردیده است. اینها وجدان جامعه ایرانی است. ▪️وجدان جامعه ایرانی به این باور رسیده است که جمهوری اسلامی فارغ از دولت‌ها یا قوه خاص، عزمی راستین برای مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری خود ندارد و راه آسان که توجیه است را بر راه سخت که اصلاح است، ترجیح داده است و به حرف‌درمانی روی آورده است و این جز افزودن بر سرعت فساد و بی‌عدالتی در طی سال‌های گذشته، آورده‌ای نداشته است. ❓حال سوال این است که آیا "وجدان جامعه" معاصر امام علی(ع) نیز همین باور را نسبت به ایشان و حکومت‌شان داشته است؟ یعنی آن‌ها نیز علی را به مسامحه در برخورد با بی‌عدالتی و کنار آمدن با مفسدان و توجیه رفتار آن‌ها و تلاش برای کمرنگ نشان دادن عمق فاجعه فساد و ظلم متهم می‌کردند یا بالعکس علی را در نوک پیکان مبارزه با می‌دیدند و اتفاقا او را گاه متهم به زیاده‌روی در این عرصه می‌کردند!!؟ 🔸علی(ع) معاویه را به خاطر فسادش کنار زد و حاضر به پذیرش او نشد حتی اگر جنگی را بر او تحمیل کند. او شرکت در مهمانی خاص حاکم خود را بر نمی‌تابد و شخصا دست به قلم شده و توبیخ می‌کند. او حکم عزل حاکم فاسدش را به دست زنی می‌سپارد که از او نزد علی شکایت آورده بود! ⬅️ وجدان جامعه علی، نه حکومت علی را به اندازه وجدان جامعه امروز ایرانی فاسد می‌دانست و نه علی و حکومتش را متهم به مسامحه در این رابطه می‌کرد. اینکه من یا شما آمار بدهیم و بخواهیم ثابت کنیم که ساختار فاسد نشده یا در خط مقدم پیکار با ظلم و بی‌عدالتی است، حرف است و باد هوا! آنچه مهم است اینکه آیا وجدان جامعه ایرانی آن را می‌پذیرد یا فحشی را چاشنی آن کرده و شبکه تلویزیون را عوض می‌کند؟! اینجاست که شما نه با یک استدلال که با یک "وجدان اجتماعی" طرف هستید و هر استدلالی در برخورد با آن از هم می‌پاشد و برای این است که شما می‌توانید با این استدلال‌ها عادلانه بودن حکومت امیر المومنین را زیر سؤال ببرید و ذهنیت جامعه را نسبت به آن مخدوش سازید اما خیال آسوده دارید که نمی‌توانید وجدان جامعه ایرانی را نسبت به باورهایش مردد سازید. 🔰نیاز به گفتن نیست که صیانت و مراقبت از جمهوری اسلامی رسالت همه ماست و در این یک قلم نباید کوتاه بیاییم. اما سخن در این است که آیا نقد عالمانه و دلسوزانه راه‌کار مراقبت از آن است یا تملق و توجیه حتی اگر از سر دلسوزی و اعتقاد بوده باشد؟ چه آقای علیدوست و چه عزیزانی که به نقد ایشان پرداختند همه دوستدار و نظام اسلامی هستند. اختلاف در روش ابراز محبت و ارادت است و این باعث دوری نیروهای انقلاب از همدیگر نخواهد شد. محمدتقی اکبرنژاد