195.pdf
208.2K
⚡️بیانیه آیتالله ابوالقاسم علیدوست
دفاعی عقیم و پرهزینه
باسمه تعالی
دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت
مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است...............
🔸مشاهده در سایت استاد :
http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/
#دوره_آموزشی
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🌀دوره آموزشی: #روش_شناسی_اجتهاد
🗓 زمان دوره: 18 الی 20 مرداد 1402
🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر:
https://formafzar.com/form/1dpz5
✅ ضرورت و شیوه صحیح صیانت/حمایت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست
🔹 روحانیت در دو ساحت میتواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریهپردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است.
در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیانها و اساسها بپردازد و محکم و فنی آنها را اثبات کند؛ یعنی شما نمیتوانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشهای بحث کنیم؛ منتها یک وقت میآییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع میکنیم و این در واقع میشود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب.
🔹گاهی برخیها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنهای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز میخواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند میخواهد، کسی که سلاح بسازد میخواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریهپردازی نیز، فقهالاداره، فقهالحکومه، فقهالمجتمع، فقهالسیاسه و … هم باید بحث و گفتوگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفتوگو از آن اصول و ریشههایی است که حکومت روی آن تأسیس میشود.
🔹روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید هادی باشد برای نظام اسلامی. نمیتواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت میتوانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم میزد و وساطتی هم میکرد و ارشادی هم میکرد و تمام میشد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولتها، همانند رهبر معظم انقلاب.
خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش میآید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا میشود که میشود راصد و مراقب.
سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم میکند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش میآید که میشود مرشد.
🔹بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاهها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش میآید. من نمیدانم چرا بعضیها فکر میکنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمیتابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شدهاند و مخالفت میکنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچگاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به اینها نیاز دارد.
#صیانت_از_نظام_اسلامی
#حمایت_از_نظام_اسلامی
#شیوه_صحیح_حمایت_از_نظام_اسلامی
🔔 اطلاعیه ثبت نام رشته های فقه تربیتی سطح (4) و مدرسی فقه و اصول (سطح 3 )
🔹پذیرش
در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برای سطح ۴ فقه تربیتی و برای سطح 3 مدرسی فقه و اصول (با ارائه مدرک رسمی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه) تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید.
📎 لینک ثبت نام :👇
https://b2n.ir/h91370
🗓 مهلت ثبتنام: 1402/5/31
🔗 کسب اطلاعات بیشتر:
🆔 @feqhe_nezam_saz
#ثبت_نام
#رشته_فقه_الحکومه
#رشته_فقه_تربیتی
4_5940390329617224179.mp3
10.78M
14010516-17-shab10-amr.va.nahy4.mp3
14.01M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه چهارم
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پاسخ های آیت الله ابوالقاسم #علیدوست به سوال درباره سه شخصیت فرزانه:
#رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)
علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
بارها گفتهام تضعیف رهبر انقلاب جایز نیست...
راجع به شخصیت آیت الله مصباح در چند دقیقه نمیتوان سخن گفت که حق ایشان ضایع می شود، من مدت طولانی شاگرد ایشان در فلسفه بودم ، ایشان تواضع بسیاری داشتند و این خیلی جالب بود، اساتیدی داشتیم که اگر مدتی طولانی خدمت ایشان بودیم حاضر نبودند یا پیش نمیآمد حق را به شاگرد بدهند اما ایشان در این خصوص ابایی نداشتند و تواضع بسیاری داشتند.
از این نظر که ایشان صاحب دغدغه بود و اگر حوادثی میگذشت نمیگفتند به من چه ربطی دارد و غیرت دینی داشتند...
سلام علیکم.
مطلبی در دفاع از استاد علیدوست، بنام شاگردان استاد منتشر شده و در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است که متاسفانه ادبیات و لحن درستی ندارد.
استاد علیدوست این متن را رد کرده و انتساب آن به خودشان را نفی فرمودند و مخالف انتشار آن هستند.
عنقریب متن توضیحی استاد در کانال منتشر خواهد شد.
14010517-19-shab11-amr.va.nahy5.mp3
8.57M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه پنجم
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_آخر
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
باسمه تعالی
اللهم صل علی محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستیها و ناراستیهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین میسازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستیها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد.
🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقتها و مخالفتها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم.
🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد:
1️⃣ در این دو روز، بحثهای خوبی صورت گرفت و از برخی حملهها و نیتخوانیها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاقسوز فضای رسانهای کشور به حساب میآید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانههای عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال میپسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند.
2️⃣ بدون شک #صیانت_از_کشور_نظام_و_رهبری از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفتهایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد(https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439) این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد.
3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عدهای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخشهایی با #فساد_اتمیک و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلیترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بیدقتیها، آسیبهای زیادی به بار میآورد.
4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را میشناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد عملکردها و گفتهها را جایگزین نقد افراد نمی کنم.
5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، میداند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهدهدار میشوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار ندادهام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسیکاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه مینویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف میبینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد.
6️⃣ واژه «#خودتحریمی» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنههای ضرور نفی کند، به کار بردهام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار بردهاند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانهای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد.
7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد.
8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حملههایی به ناقدان داشتند، از دوستان میخواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزههای علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهدهدار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم.
🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست.
ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین /
16/05/1402
#یادداشت #وجدان_اجتماعی
🔍 "وجدان اجتماعی" معیار داوری
📝 در این نوشتار صرفا به دنبال حمایت از موضعگیری عالمانه و دلسوزانه آیت الله علیدوست هستم. چرا که برخی از فضلا نقدهایی نوشته و کوشیدهاند نشان دهند که شرایط #جمهوری_اسلامی و عملکرد آن شباهت زیادی به حکومت دینی حضرت امیرالمومنین(ع) دارد. باز از همه مطالب میگذرم و تنها بر یک نکته تمرکز میکنم و آن اینکه معیار داوری در اینهمانی دو حکومت چیست؟
👈 ما چیزی داریم به نام "وجدانیات" یعنی اموری مانند گرسنگی و تشنگی که ما با همه وجود حسشان میکنیم و نیازمند هیچ استدلالی نیست و از سوی دیگر هیچ استدلالی را برخلاف ادراک وجدانی خود نمیپذیریم. من با قدری مسامحه این مفهوم را توسعه داده از اصطلاح "وجدان اجتماعی" استفاده میکنم. به این معنا که #جامعه نیز وجدانیاتی دارد که حاصل تجربههای پرتکرار او درباره یک شخص یا شیء یا جریان یا حکومت یا هر چیز دیگری است. اینها چیزهایی هستند که جامعه آن را با همه وجود احساس میکند و هیچ استدلالی را به خلاف آن نمیپذیرد و حتی عصبی میشود. مثلا "وجدان اجتماعی"، جامعه ایرانی خود را گرفتار #فقر و بیعدالتی میداند. برای همین اگر شما دهها دکتر و مهندس و آیتالله را ردیف کنید تا با آمار و ارقام و آیه و روایت بخواهند به ملت تفهیم کنند که شما فقیر نیستید یا حکومتتان عادل است یا ظلم و #فساد کم است و زیاد نیست، نمیپذیرد و حتی از شنیدن این تحلیلها عصبی هم میشود.
✔️ من این "وجدان اجتماعی" را معیار داوری میان حکومت علوی و جمهوری اسلامی قرار میدهم. این ملت که به تصریح امام(ره) و رهبری(دام ظله) در سرد و گرم روزگار پای نظام ایستاده و نجابت به خرج دادهاند، امروز #حکومت را و نه شخص خاص و یا دولت بخصوصی را عادلانه نمیدانند و به این وجدان عمومی دست یافتهاند که ساختار، گرفتار فساد گسترده شده و بدون رانت و رشوه و پارتی نمیشود کاری را پیش برد. به باور آنها، سیاستهای کلی نظام و عملکرد کارگزاران آن باعث فقیرتر شدن آنها و از هم پاشیدن خانوادهها و از دست رفتن منابع حیاتی مانند آب و هوا و دود شدن چاههای نفت بدون اینکه تبدیل به رشد پایدار شود، گردیده است. اینها وجدان جامعه ایرانی است.
▪️وجدان جامعه ایرانی به این باور رسیده است که جمهوری اسلامی فارغ از دولتها یا قوه خاص، عزمی راستین برای مبارزه با فساد و اصلاح ساختار اداری خود ندارد و راه آسان که توجیه است را بر راه سخت که اصلاح است، ترجیح داده است و به حرفدرمانی روی آورده است و این جز افزودن بر سرعت فساد و بیعدالتی در طی سالهای گذشته، آوردهای نداشته است.
❓حال سوال این است که آیا "وجدان جامعه" معاصر امام علی(ع) نیز همین باور را نسبت به ایشان و حکومتشان داشته است؟ یعنی آنها نیز علی را به مسامحه در برخورد با بیعدالتی و کنار آمدن با مفسدان و توجیه رفتار آنها و تلاش برای کمرنگ نشان دادن عمق فاجعه فساد و ظلم متهم میکردند یا بالعکس علی را در نوک پیکان مبارزه با #ظلم میدیدند و اتفاقا او را گاه متهم به زیادهروی در این عرصه میکردند!!؟
🔸علی(ع) معاویه را به خاطر فسادش کنار زد و حاضر به پذیرش او نشد حتی اگر جنگی را بر او تحمیل کند. او شرکت در مهمانی خاص حاکم خود را بر نمیتابد و شخصا دست به قلم شده و توبیخ میکند. او حکم عزل حاکم فاسدش را به دست زنی میسپارد که از او نزد علی شکایت آورده بود!
⬅️ وجدان جامعه علی، نه حکومت علی را به اندازه وجدان جامعه امروز ایرانی فاسد میدانست و نه علی و حکومتش را متهم به مسامحه در این رابطه میکرد.
اینکه من یا شما آمار بدهیم و بخواهیم ثابت کنیم که ساختار فاسد نشده یا در خط مقدم پیکار با ظلم و بیعدالتی است، حرف است و باد هوا! آنچه مهم است اینکه آیا وجدان جامعه ایرانی آن را میپذیرد یا فحشی را چاشنی آن کرده و شبکه تلویزیون را عوض میکند؟!
اینجاست که شما نه با یک استدلال که با یک "وجدان اجتماعی" طرف هستید و هر استدلالی در برخورد با آن از هم میپاشد و برای این است که شما میتوانید با این استدلالها عادلانه بودن حکومت امیر المومنین را زیر سؤال ببرید و ذهنیت جامعه را نسبت به آن مخدوش سازید اما خیال آسوده دارید که نمیتوانید وجدان جامعه ایرانی را نسبت به باورهایش مردد سازید.
🔰نیاز به گفتن نیست که صیانت و مراقبت از جمهوری اسلامی رسالت همه ماست و در این یک قلم نباید کوتاه بیاییم. اما سخن در این است که آیا نقد عالمانه و دلسوزانه راهکار مراقبت از آن است یا تملق و توجیه حتی اگر از سر دلسوزی و اعتقاد بوده باشد؟ چه آقای علیدوست و چه عزیزانی که به نقد ایشان پرداختند همه دوستدار #انقلاب و نظام اسلامی هستند. اختلاف در روش ابراز محبت و ارادت است و این باعث دوری نیروهای انقلاب از همدیگر نخواهد شد.
محمدتقی اکبرنژاد
📚 #بر_کرانه_فقه
گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام برگزار میکند:
🔹 سلسله نشستهای علمی تخصصی
💠 فلسفه شریعت - جلسه پنجم
👤 ارائه دهنده: حضرت استاد آیت الله احمد مبلغی زیدعزه
( استاد هادی حلقه تخصصی فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد علیه السلام)
📆 سهشنبه و چتارشنبه ۱۸ و ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
🕰 ساعت ۱۷:۰۰
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
14010515-15-shab9-vasf.yaran.mp3
16.21M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️وصف یاران امام حسین علیه السلام
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
کرسی علمی_ ترویجی:
الزام به تنظیم سند رسمی در اموال غیر منقول از منظر فقه و حقوق
✅ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری
ناقد اول:آیت الله علیدوست
ناقد دوم: حجتالاسلام والمسلمین ارسطا
ناقد سوم: حجتالاسلام والمسلمین فهیمی
🗓پنجشنبه ۱۹مرداد ساعت ۹:۳۰
📍حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
⚫️مراسم ختم اخوی حضرت آیت الله فقیهی دامت برکاته در قم
▫️ به مناسبت ارتحال زبدة الأخيار، شیفته خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام مرحوم آقای حاج کاظم فقیهی اخوی مکرّم حضرت آیتالله حاج شیخ محسن فقیهی مجلس بزرگداشتی روز جمعه ۱۴۰۲/۵/۲۰ مصادف با ۲۴ محرم الحرام ۱۴۴۵ از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در حسينيه شهدا (خیابان صفاییه) از سوی معظّم له برگزار میگردد.
▫️حضور مراجع عظام، علمای اعلام، اساتيد و فضلا و عموم مؤمنین موجب تسلّی خاطر بازماندگان و شادی روح آن فقید سعید خواهد بود.
14010516-16-rooz9-arzesh.aza.mp3
12.62M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ارزش عزاداری و آسیب شناسی آن
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه» #نقد #پاسخ
قیاس ناپذیری جمهوری اسلامی و دولت علوی
✍️سید محمدصدرا متولی امامی
بسمه تعالی
اخیراً یادداشتی حکیمانه از استاد کم نظیر حوزه های علمیه، حضرت آیت الله علیدوست منتشر شد که ناظر به سخنان حجه الاسلام عالی و برخی دیگر از خطبایی است که سعی می کنند با لیست کردن برخی فسادهای دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام، وجود فساد در جمهوری اسلامی را طبیعی جلوه دهند.
لینک یادداشت : https://eitaa.com/salsabeal/267
شکی نیست که در دوره حاکمیت رسول اکرم(ص)، دوران حکومت علوی(ع) و دولت امام مجتبی(ع)، برخی مسئولان و دولتمردان مرتکب مفاسدی می شده اند که اغلب با برخورد و شدت عمل حضرات معصومین مواجه بوده است؛ با این حال به نظر می رسد مقایسه آن فسادهای فردی با فسادهای امروز، نتیجه چندانی در اعتماد مردم به نظام اسلامی نداشته و مصداقی از قیاس مع الفارق است.
🔹هرچند دفاع از نظام اسلامی وظیفه همگانی است، اما هر نوع دفاعی نمی تواند روا و نتیجه بخش باشد. آن چه مانع از تشبیه فساد برخی افراد در حکومت امیرالمومنین با فساد موجود در جمهوری اسلامی می شود، توجه به زمینه ها و ساختارهای سیاسی و اجتماعی زندگی مردم است. بینش فردی، خرد و اتمیک، صرفاً وجود برخی فسادها در دوران حکومت علی (ع) را مورد استناد قرار می دهد تا وجود فساد در نظام جمهوری اسلامی را نیز طبیعی و گریزناپذیر جلوه دهد؛ اما بینش تمدنی و ناظر به ساختارهای اجتماعی، این دو را یکسان انگاری نمی کند. در ادامه، آنچه مانع از قیاس پذیری جمهوری اسلامی با دولت علوی است را در دو محور به اجمال بیان می داریم:
1️⃣ در شرایط کنونی که دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی با شعارهایی چون ریشه کنی فساد، تورم یک رقمی، حل مشکل بورس در یک هفته، ریشه کنی بیکاری در یک سال، ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و... رأی مردم را جذب می کنند و بر کرسی دولت می نشینند، انتظار مردم را در حد شعارهایی که سر داده اند بالا برده و در صورت خلف وعده های مکرر و وجود فسادهای متعدد که هر روز از یکجا شنیده می شود، اعتماد مردم به نظام، انقلاب و امید به آینده فرو ریخته و درصورت مقایسه این وضعیت با دوران امیرالمومنین، پایه های ایمان مردم به اسلام و اهل بیت نیز متزلزل می شود.
2️⃣ نکته اساسی در درک حکومت امیرالمومنین (ع)، ریل گذاری اقتصاد و سیاست بر پایه آموزه های اسلامی و سنت رسول الله (ص) بوده تا جایی که بسیاری از صحابه پیامبر و خواص ایشان، به دلیل عدالت و اصرار بر سنت رسول اکرم، دست از حمایت علی برداشتند و حتی در تعبیر ابن ابی الحدید است که «قتل علی لشده عدله». تقسیم عادلانه منابع و بیت المال، عدم تبعیض اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای تجارت حلال، از مهمترین محورهای دولت علی (ع) بود که حضرت در جمله کوتاهی موفقیت دولت خویش را این گونه بیان می کنند:
مَا أَصْبَحَ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلاَّ نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً لَيَأْكُلُ اَلْبُرَّ وَ يَجْلِسُ فِي اَلظِّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ اَلْفُرَاتِ .
در این شرایط است که مردم دوران امیرالمومنین، احساس امنیت اقتصادی کرده و در معیشت خود به تعبیر حضرت متنعم شده اند.
هرچند نظام جمهوری اسلامی، موفقیت هایی در عرصه علم، سیاست، امنیت و صنعت داشته، لکن هنوز بسیاری از ریل گذاری های نظام اسلامی ما، رنگ و بوی عدالت علوی ندارد و چون با نام اسلام و انقلاب است، روز به روز به اعتماد مردم لطمه می زند. گسترش بانک های ربوی، کاهش ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی اسف بار، مشکلات مردم در تأمین مسکن و عدم توانایی ایشان برای یک ازدواج ساده، همه نشانگر فاصله عمیق و تفاوت ماهوی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با نظام اقتصادی دولت علوی است. یکسان انگاری ماهیت نظام اقتصادی جمهوری اسلامی با ماهیت نظام اقتصادی دولت علوی، مغالطه ای آشکار و توجیه گر تداوم وضع موجود خواهد بود.
3️⃣در نهایت، جا دارد به برخی دوستان انقلابی تذکر دهم که وقتی نقدهای دلسوزانه شخصیت ارزشمندی مانند آیت الله علیدوست را تحمل نکنیم و با کلمات زشت و عبارت های ناپسند از آنها فرار کنیم، دیگر چگونه می توانیم به جذب حداکثری اقشار مختلف مردم و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در سایر جوامع فکر کنیم؟
🔹والحمدلله رب العالمین
۲۲ محرم الحرام ۱۴۴۵
#نقد
#پاسخ
🌓 نقدی که کامل شنیده نشد.
👈تحلیلی بر یادداشت استاد علیدوست و نقدهای وارد بر آن
🔹این روزها نقد بر نقد استاد علیدوست با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" در شبیه سازی عیوب حکومتی با حکومت ائمه ع؛ بازاری گرم و داغ دارد؛ اما بنظر میاد متاسفانه برخی سخن و دغدغه ایشان را یا متوجه نشدن یا نمیخوان متوجه بشن و به نحوی در صددند شکست مطابقی و استدلالی ایشان را اعلام کنند در حالی که ایشان با دلالت التزامیه و نگاه به آثار موضوع، به مساله نگریسته است.
🔹 به صورت ساده باید گفت این نوع دفاع با الگوی شبیه سازی، بدترین نوع دفاع است چرا که مردم خواهند گفت ما به امید تحقق حکومت عدل علی امدیم سمت جمهوری اسلامی؛ تازه مشخص شد حکومت علی ع هم فاسد بوده.
🔹چنانچه ایشان خود در تکمله و اصلاحیه جدید اورده است: این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی نیز بدبین میسازد.
🔹 به بیان دیگر شاید از نگاه برخی، ساده ترین راه برای مبارزه با فساد؛ توجیه آن است؛ ولو به بهای ایجاد بدبینی به حکومت امیرالمؤمنین ع باشد.
🔹نتیجه آنکه ما از برشمردن و افراط در بیان عیوب حکومت علی ع چه نتیجه ای میخواهیم بگیریم؟ جز اینکه متدینان را سرخورده تر می کنیم و بی دین ها را بی دین تر خواهیم کرد؟!
🔹سخن آخر آنکه قطعا دو طرف این قصه همه با نیت خیر و حسن فاعلی به مساله می نگرند، اما متاسفانه بنظر می رسد مشکل در چنین مواردی عدم سلیقه و حسن فعلی لازم از سوی برخی متدینان است؛ چنانچه این معضل را در موضوع امر به معروف و نهی از منکر از سوی آنان در طول دوران پس از انقلاب نیز فراوان دیده ایم؛ که به جای درست کردن ابرویی چشمی را از حدقه درآورده اند.
✍مسلم محمدی
1_6069092846.mp3
20.55M
✅ مباحث روش شناسی اجتهاد (۲)
🔹استاد #مبلغی
🔹مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی (مرداد ۱۴۰۲)