eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ یکی از دستورات سلوکی عمومی آن است که همیشه بالاترین مرتبه را از خدا بخواهیم! #آیت_الله_حسینی_طهرانی حفظه الله 📚 سیره صالحان، جلسه ۴ 🔰 @sire_salehsn | #سیره_صالحان
﷽ 📌 قاطعیت جناب امیرکبیر در برخورد با فساد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب " آموزه های معرفت، ج۱، ص ۷۳ " مے فرمایند: ✍🏻 آن طور که می گویند و آن طوری که من امیر کبیر را شناختم، آدمی بود که به مبانی خودش خیلی معتقد بود؛ آدم خیلی متدینی هم نبود، ولی برای خودش حساب و کتابی داشت و می خواست کار درست و صحیح را انجام بدهد. ما فقط تحسر و افسوس یک چنین مردانی را خوردیم! ❖ یک روز آن آخوندی که مسئول قضاوت بود نزد امیرکبیر آمد و گفت: امروز دو نفر برای محاکمه نزد من آمدند، یکی از این دو از قوم و خویش های شما است ؛ من اینها را ارجاع دادم به فردا برای اینکه اول بیایم از جناب حضرت اشرف صدراعظم استفسار کنم که مسئله از چه قرار است و هرچه ایشان نظر می دهند، فردا که اینها آمدند من طبق آن حکم کنم؛ حالا نظر شما چیست؟! ❖ امیر کبیر بلند شد و عمامه اش را برداشت و بر مغزش کوبید ، یک سیلی هم در گوشش زد و گفت: " گم شو، آن آخوندی که بیاید از من سوال کند به درد نمی خورد! " 🔰 @sire_salehan |
❖ منزلگاه حقیقی انسان منزل تقوی است؛ یعنی حالتی که در آن انسان به جمیع " شؤون انسانیت " رفتار نماید! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 انوارالملکوت، ج۱، ص ۴١ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 زيادى گفتار چه ربطى دارد با قلب؟ 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " آیین رستگاری، ص ۱۳۲ " آورده اند: ✍🏻 ببينيد! اين گفتار و كلامى كه انسان دارد يك اثر وجودى از نفس اوست كه ناشى از اراده اوست. نفس يك چيزى را مى بيند، يك تصوّرى مى كند، يك خواهشى دارد، آن وقت آن معنايى را كه مى خواهد در خارج براى ديگرى القاء كند، غير از زبان راهى ندارد كه آن معنا را القاء كند؛ پس اين گفتار، يك گفتار جداى از دل نيست، اثرى است كه از دل و نيت حكايت مى كند؛ ❖ پس گفتار نشان دهنده نفس و حقيقت انسان است، گفتار نشان دهنده شقى و سعيد است. افكار انسان و نیّات انسان و عقائد انسان و اراده انسان از آثار نفس انسان است و اين گفتار حكايت از آنها مى كند؛ ❖ پس وجودِ نازله اى از همان معانى منطوى در نفس است؛ يعنى وقتى نفس را، خواهشش را، تقاضايش را، اراده اش را بخواهيم پايين بياوريم، با همين گفتار پايين آورده ايم و ارائه و نشان داده ايم؛ پس گفتار هركس نماينده اوست، نماينده شخصيت و حركت اوست؛ چون گفتار خود او را نشان مى دهد، اين رابطه بين گفتار و قلب است. 🔰 @sire_salehan |
رساله مودت-فارسی-.pdf
12.48M
💠کتاب: ✍🏻مولف: ره 🔠زبان: فارسی 📌موضوع: 🖇گروه: 📋توضیح: تفسیر آیه مودت و شهادت حضرت زهرا س 📲 @sire_salehan
☑️ #کتاب_پیشنهادی 📚 کتاب: رساله مودت ✍ مولف: علامه طهرانی قدس سره 📌 موضوع: تفسیر آیه مودت و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 📥 دانلود فایل pdf : yon.ir/L5HMK 🎧 خرید کتاب صوتی: yon.ir/TJZSQ 💰 خرید کتاب: yon.ir/KplrB ______________ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
❖ اُسّ و مُخ دین و طیّ راه خدا، محبت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریع ترین راه برای این مقصود تحصیل محبت است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۴۳ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 شدیدترین درجات گناه، توجه و محبت به معاصی و اهل معصیت است! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " رساله مودت ،ص ۴۳ " آورده اند: ✍🏻 اُسّ و مُخّ دین و طی راه خدا ، محبت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریع ترین راه برای این مقصود تحصیل محبت است. و به عکس شدیدترین درجات گناه، توجه و محبت به اهل معاصی و دشمنان خداست؛ چون محبت به افراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت می گذارد و دل را به نقش دل آنان منقش می گرداند و بدین وسیله صفات و روحیات آنان در ظهور و به تبع آن، کردار و اعمال آنان در انسان پیدا می شود. ❖ لذا نفس محبت به دنیا و زخارف زودگذر آن گناه شمرده شده است؛ کَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ. و محبت به جمع آوری مال و ذخیره کردن آن گناه شمرده شده است؛ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا. و گذشته از آنکه منکرات یکایک گناه شمرده شده است، محبت به کارهای قبیح و انتشار آن در بین جامعه اسلامی و مومنین نیز گناه شمرده شده، بلکه چون این محبت خود مولد گناه و سرچشمه پیدایش معاصی است دارای کیفری بسیار سخت خواهد بود. 🔰 @sire_salehan |
❖ عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام انسان را به افق فکری و وجودی آنها نزدیک می کند! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۴۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 سریع ترین راه اتصال به ارواح طیبه و تاثیر گرفتن از آنها عشق است 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " رساله مودت ، ص ۳۶ " می فرمایند: ✍🏻... محبت عبارت است از جذبه نفس و کشش روحی حبیب نسبت به محبوب. این کشش به حسب افراد و شرائط دیگر مختلف است، و نیز از نقطه نظر تاثیر محبوب و درجه فعالیت آن در نفس محب نیز متفاوت است. محبوب هرچه بوده باشد خواه انسان و یا حیوان و جماد و سنگ و یا موجود دیگر، به هر مقدار که آثار جمال و محاسن او در نفس محب اثر بیشتری داشته باشد، به همان درجه این قوه کشش و جاذبه در محب شدیدتر خواهد بود و تعلق نفس محب به محبوب بیشتر خواهد شد. ❖ و چون صفات و آثار هر موجود از توابع و لوازم نفس و روح آن موجود است، بنابراین به علت این جاذبه و کشش روحی نفس محب به محبوب ، آثار و صفات محبوب در محب منعکس خواهد شد، تا به سر حدی که اگر جاذبه بین دو نفس به اندازه ای باشد که در هرحال از یکدیگر غفلت نداشته باشند، گوئی آن دو ، چنان نفسهایشان در هم آمیخته و به یکدیگر جوش خورده و متصل و یا متحد شده است که هر دو دارای نفس واحدی شده اند. ❖ در این حال تمام آثار و صفات محبوب در محب طلوع میکند ؛ چون بنابه فرض ، این آثار ، آثار محبوب است؛ و بنابر رابطه محبت و جاذبه روحی محب ، نفس محبوب در کارگاه وجودی محب حکمفرما می شود و بجای نفس او آمر و ناهی خواهد بود؛ و در این صورت به تبع نفس محبوب ، آثار و صفات آن نیز در نفس محب پیدا خواهد شد؛ و این راه سریعترین راه اتصال به ارواح طیبه است. 🔰 @sire_salehan |
❖ اسلام میزان صحت و سلامت اعمال را بر معیار محبت اندازه گیری کرده است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۳۹ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 حقیقت انسان همان قوه جاذبه و کشش روحی اوست ! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " رساله مودت ص ۳۸ " آورده اند: ✍🏻 جان و حقیقت انسان همان قوه جاذبه و کشش روحی اوست و گرنه با دیوار ساکن و قبر خراب چه تفاوتی دارد. عمل صالح که از جان زنده و روح صفا و محبت بر نخیزد چون گوشوار و دست برنجنی است که در دست مرده و در گوش او آویزند. ولی اگر با محبت توام شد، مانند زینتی که به انسان زنده آرایش دهند، موجب کمال و مزیت او خواهد بود. ❖ محب خدا بواسطه اعمال نیک، دائما محبت خدا را در دل خود شدید می کند و با مخالفت هوای نفس و موافقت رضای محبوب عشق خدا را در دلش زیاده می گرداند، تا به حدی که مورد رضای او واقع شده، از هوای خود بیرون آمده، به هوای دوست زنده است. در این حال خدا در وجود او حکومت می کند، تمام اعمال و رفتارش خود به خود به اراده خدا خواهد شد؛ کانه از خود خالی گردیده و از خدا سرشار است. از حرکت به خود دست کشیده و به خدا متحرک است! 🔰 @sire_salehan |
❖ افرادی که طالب راه خدا هستند لازم و حتم است که خود را به صفات خداوند در آورند و این معنی بدون تحصیل محبت خداوند محال است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۳۸ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 سریع ترین ، کامل ترین و آسان ترین راه وصول برای قرب الی الله 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " رساله مودت ، ص ۴۰ " آوردہ اند: ✍🏻... محبت [ به اهل بیت علیهم السلام ] مانند برقی که بر خرمن بگذرد و ناگهان آنرا تبدیل به کومه خاکستر کند، صفات رذیله از قبیل حسد، ، بخل ، قساوت قلب ، شره ، جبن و غیره را می سوزاند و در وجود محب بر باد فنا می دهد؛ و معلوم است که این است راه خدا و بس. یعنی سریع ترین راه و بهترین و کامترین و آسانترین راه وصول به مقصد است. ❖ بخلاف آنکه انسان بدون عشق و محبت آنان بخواهد این راه دور و دراز را به پای خود و با اتکاء به عمل خود طی کند؛ هیهات که به مقصد برسد. هر روز که گامی جلو گذارد شوائب نفس اماره و خواطر شیطانی، او را چند گام به عقب می برد، و دائما مانند حمارطاحونه به دور خود می چرخد؛ و کُلَّما ازْدادَ سَيرُهُ لايَزِيدُ مِنَ الله إلا بُعدًا. عاقبت امر با تلاش بسیار و زحمت فراوان با دست تهی ، غارت زده ، سرمایه از دست رفته ، با هزاران حسرت و ندامت، دنیا را ترک گفته و جان می سپارد. 🔰 @sire_salehan |
❖ سریع ترین راه برای وصول به مقام انسانیت و توحید، محبت به رسول خدا و اقارب آن حضرت است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۳۹ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🔍 | ۰۰۱۳ 📌 تفاوت میان خلقت امام و سائر بشر 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/TVjuU ☑️ سوال: ~ سلام علیکم. ميخواستم بدانم آيا خلقت ائمه عليهم السّلام با خلقت انسان به يك نحو بوده است و امام عليه السّلام فقط از باب خلعت الهي امامت با ديگران فرق دارند يا اينكه نه از جهات ديگری هم تفاوت وجود دارد ؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خلقت امام عليه السّلام از نظر ظاهر هيچ فرقي با ساير افراد ندارد و مجراي تكوّن امام عليه السّلام همانند ساير افراد مي باشد. ❖ و امّا از نظر روح و نفس امام عليه السّلام بايد گفت: طبق روايات مستفيضه نفس امام عليه السّلام واسطه فيض حضرت حقّ در عالم امكان ميباشد و طبق اصل عليّت و تجلّي در عوالم وجود نفس معصوم عليه السّلام نقطه اولي و واسطه اوّل فيض وجود است و جميع عالم وجود از نفس معصوم عليه السّلام تكوّن و تشكّل يافته است. و همچنانكه معصوم عليه السّلام علّت غائيه عالم كون است علّت فاعلي نيز ميباشد و به تعبير ديگر معصوم عليه السّلام اوّلين تجلّي حضرت حقّ از مقام احديّت و تحقّق آن در مقام واحديّت است. و اينست فرق بين معصوم عليه السّلام و ساير مخلوقات. 🔰 @sire_salehan |
❖ محبت به دشمنان خدا و رسول چنان اثری در نفس انسان می گذارد که به کلی زمینه نفس را از ایمان خالی می کند! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۴۶ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🔍 | ۰۰۱۴ 📌 آیا غیبت امام عصر موجب نقص و عدم کمال است ؟ 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: ☑️ سوال: ~ سلام علیکم. به تازگی مشکلی عجیب برایم پیش آمده این است که: به وجود خدا اعتقادم را تقریباً دارم از دست می دهم در حالی دلایلی نیز برای خود دارم از این قبیل که خداوند عادل نیست. چرا که مثلاً ما را در زمان غیبت به دنیا آورده و همین باعث گمراهی ما شده و مثل زمان امامان گذشته در دسترس نیست و نمی توانیم مشکلاتمان را حل کنیم و باید به کسانی مراجعه کنیم که اطلاعات کامل ندارند و یا چرا ما را در یک خانواده ی شیعه به دنیا آورده و یک نفر دیگر را در جمعی کافر و همین باعث گمراهی یک فرد می شود پس خدا عادل نیست که اینقدر بین بنده هاش فرق گذاشته و مشکلاتی از این قبیل. نمیدونم مشکلم را چه طوری حل کنم و همین امر باعث شده که به عنوان مثال نمازهایم را نخوانم لطفاً راهنمایی دقیق بفرمایید. ✅ جواب: ~ هوالعلیم؛ پاسخ این پرسش بسیار ساده و روشن است. مگر افرادی که در زمان ائمه علیهم السلام بودند همه به آنها دسترسی داشته اند ؟ غیر از تعدادی اندک که در شهر امام بوده اند و تازه در زمان حصر و تقیه نبودند کسی دسترسی نداشت ، افرادی که در شهرهای دور زندگی می کردند ، کی امام را می دیدند ؟ و یا مثلاً در زمان امام موسی بن جعفر علیهما السلام سالها آن حضرت در زندان بودند و کسی از ایشان اطلاع نداشت و یا در زمان امام هادی و امام حسن عسگری علیهما السلام غیر از اندکی از شیعیان کسی با آنها ملاقات نداشت زیرا آنها تحت نظر بودند ولی در تمام این موارد ولایت امام علیه السلام بر احوال همه مردم حاکم و غالب و ناظر بود، مگر بین زمان غیبت و حضور برای امام علیه السلام فرق می کند ؟ امام که مثل من و شما نیست تا جهت اطلاع بر احوال ما مجبور باشد حضور عینی و فیزیکی در مجامع و محافل داشته باشد. در این صورت او مانند ما خواهد بود نه امام. ❖ او از خود شما به شما نزدیک تر است و پیش از آنکه خطوری در ذهن شما پیدا شود او اطلاع دارد و پیش از آنکه اراده بر انجام کاری بنمائید او خبر دارد ، آنوقت چگونه تصور می کنید که وجود ما در زمان غیبت موجب نقصان کمالی ما خواهد بود ؟! ❖ و بر این اساس تولد و نشو و نمای یک فرد در اجتماع شیعی یا در بلاد کفر نیز توجیه پیدا می کند و خداوند برای او نیز پرونده خاصّ خود را قرار داده است . همینکه شما به امام علیه السلام توجه کنید مشمول نظر و لطف او خواهید بود. 🔰 @sire_salehan |
❖ مخالفت هوای نفس و موافقت رضای محبوب عشق خدا را در دل زیاد می گرداند، تا به حدی که مورد رضای او واقع شده، از هوای خود بیرون آمده، به هوای دوست زنده است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۳۸ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 | قسمت اول 📚 در کتاب شریف "رساله سرالفتوح و فقهای حکیم ، پاورقی ص ۱۳۷ " آمده است: ✍🏻... تنها دو حدیث وجود دارد که در آن لفظ " فلسفه " بکار رفته و از آن مذمت فلسفه توهم میگردد! ✅ حدیث اول: قسمتی از حدیث توحید مفصل است که می فرماید: فَتَبَّا و خَبیةً و تَعسًا لمُنتَحِلِی الفَلسفة! ( بحار الانوار ج۳، ص ۷۵ ) ❖ درباره این حدیث باید دقت کرد که " انتحال " مشترک لفظی است و یکی از معانی اصلی آن " به دروغ چیزی را به خود نسبت دادن و ادعا نمودن " است. ( "لسان العرب" ن ح ل ، ج۱۴، ص ۷۴ ) چنانکه حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نامه به معاویه می‌فرمایند : " و بانتحالک ما قد علا منک " ( نهج البلاغه، نامه ۶۵ ) بنابراین، حدیث شریف در مقام مذمت و سرزنش کسانی است که به دروغ خود را به فلسفه نسبت داده اند و از حقیقت آن بی بهره اند؛ نه در مقام مذمت فیلسوفان واقعی یا فلاسفه و حکمت و علوم عقلی. ❖ ادامه روایت این مطلب را واضح تر می‌نماید که می‌فرماید: " کَیفَ عَمِیَت قُلوبُهم عَن هذه الخلقة العَجیبةِ حَتّی انکَروا التَّدبیرَ و العَمدَ فیها " این عبارت کاملا نشان می دهد که مراد حضرت کسانی می باشند که خود را منتسب به فلسفه نموده اند ولی دست تدبیر الهی و نظم و هدایت حاکم بر عالم را مشاهده ننموده و عالم را اتفاقی پنداشته اند؛ نه حکمای عالیقدری که با براهین محکم ، وجود و علم و حکمت و قدرت الهی را اثبات نموده و از آن دفاع نموده اند. روی همین جهت است که حضرت در همین روایت را به جهت مبارزه با افکار ملحدین و اثبات تدبیر الهی مدح نموده اند! | ادامه دارد... | 🔰 @sire_salehan |
❖ محبت به اهل بیت علیهم السلام مانند برقی که بر خرمن بگذرد و ناگهان آن را تبدیل به کومه خاکستر کند ، صفات رذیله را می سوزاند و در وجود محب بر باد فنا می دهد، و این است راه خدا و بس! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۴۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 | قسمت دوم در کتاب شریف " رساله سرالفتوح و فقهای حکیم ، ص ۱۳۸ " آمده است: ✅ حدیث دوم :حدیثی است منقول از "حدیقة الشیعه" که می فرماید: "عُلَماوُهم شِرارُ خَلقِ عَلی وَجهِ الأرضِ ، لِانَّهم یَمیلونَ الی الفَلسفَة وَ التَّصوَّفِ؛ و ایمُ اللهِ إنَّهُم مِن اهل العُدول و التَّحرُّف... (حدیقة الشيعة ، ص٧٨٥) ✍🏻درباره این حدیث نکاتی قابل توجه است: ❖ این حدیث در هیچ یک از کتب حدیثی شیعه وجود ندارد، و اولین منبع آن "حدیقة الشيعة" منسوب به مرحوم مقدس اردبیلی (متوفی قرن ۱۰) میباشد ❖ انتساب "حدیقة الشیعة" به مرحوم مقدس اردبیلی ثابت نیست. نسخه های قدیمی این کتاب با نام "کاشف الحق" و منسوب به ملامعز اردستانی میباشد که در نسخه های جدیدتر اسم کتاب تغییر یافته و نام نویسنده آن مقدس اردبیلی ثبت شده است! بزرگانی که قریب العصر مقدس اردبیلی بوده اند، همچون میرزا استرابادی و علامه مجلسی و محقق سبزواری و ملا محمود خراسانی این کتاب رااز تالیفات ایشان نشمرده اند، و علامه مجلسی احادیث آن را نیز نقل ننموده است ❖ فصل "مذمت صوفیه" که این حدیث در آن قرار دارد، در نسخه های قدیمی کتاب نیست؛ و میرزای قمی از۲ تن از بزرگان نقل کرده اند که برخی از قشریین را میشناخته اند که این باب رااز خود ساخته وبه کتاب ملحق نموده اند‌.از ملامحمدباقر خراسانی و حاج زین العابدین شیروانی نیزهمین مطلب نقل شده است ❖ برخی مضامین این فصل با آراء مقدس اردبیلی در "حواشی شرح تجرید" و "رساله اصول دین" ناهماهنگ است، وادب نگارش ایشان نیز باقلم این فصل تناسب ندارد ❖ این حدیث درخود "حدیقه الشیعه" نیز به صورت مرسل نقل شده و بی اعتبار میباشد 💠 بر فرض که این حدیث جعلی نباشد، کلمه "فلسفه" را درآن باید بر طبق اصطلاح همان عصر صدور روایات تفسیر نمود. فلسفه در آن عصر به معنای مجموعه مطالب ترجمه شده از کتب یونانیان و... بوده که شامل مکاتب مادی و الحادی نیز میگشته است؛وهرگز در آن دوره به معنای"بحث عقلی از احوال موجود بما هو موجود" به کار نمیرفته 💠 اعتبار روایات به اعتبار معصومین و اعتبار معصومین به حقانیت نبوت و توحید میباشد که همگی از طریق برهان وعقل قطعی فلسفی اثبات می شود، و امکان ندارد که یک خبر واحد ظنی در برابر برهان قطعی عقلی قرار گیرد، زیرا نهایة منجر به بی اساسی خود آن خبر خواهد شد | ادامه دارد... | 🔰 @sire_salehan |
❖ انسان بدون عشق و محبت به ائمه معصومین بخواهد این راه دور و دراز را با پای خود و به اتکاء عمل خود طی کند؛ هیهات که به مقصد برسد! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۴۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 | قسمت آخر 📚 در کتاب شریف " رساله سرالفتوح و فقهای حکیم ، ص ۱۳۸ " آمده است: ✅ قاضی سعید قمی در آغاز تعلیقه خود بر اثولوجیا می فرمایند: " نَقَل اهلُ العِلمِ النوثوقُ بروایتهم: انّ نبیَّنا سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله قال فیه ارسطوطالیس: انّه کان نبیّاً جَهِلَه قَومُه. و ایضاً نقلوا عن نبی صلی الله علیه و آله و سلم انهُ سُئل عن ارسطاطالیس، فقال: لَو ادرکنی لاَستَفادَمنی و یسفتاد منه غایةُ علمه ( منتخبی از آثار حکمای الهی، ج۳، ص ۱۵۰) - از کسانی از اهل علم که به روایتشان اطمینان حاصل است نقل شده است که پیامبر اکرم سیدالمرسلین صلی الله علیه و آله درباره فرمودند: وی بود که قوم او مقامش را مجهول داشتند. و همچنین اهل علم نقل نموده اند از رسول خدا صلی الله علیه و آله که از آن حضرت درباره ارسطو سوال شد فرمودند: اگر مرا ادراک میکرد هر آینه از من استفاده می برد؛ و از این فرمایش حضرت حداعلای علم او استفاده می شود! - ❖ ُو در بحار الانوار ج۳ ص ۱۴۹ در حدیث توحید مفضل ، کلماتی را از حضرت صادق علیه السلام در مدح ارسطو و رد دهریین که حکمت و تدبیر الهی را انکار می نمودند، آورده است. و در ج۱۰ ص ۱۷۲ از آن حضرت نقل کرده است که از به " " تعبیر نموده اند؛ که " حکماء " جمع حکیم است و حکیم ( صاحب حکمت ) در لسان کتاب و سنت مقامی بس بلند دارد! ❖ و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حکایت شده است : " اذا کَمَل واحدُ مِن اهلهِ قال له: " یا ارسطوطالیس من هذه الاُمة " - هنگامی که یکی از اطرافیان آن حضرت به کمال می رسید به او می فرمود: ای ارسطو این امت - ( نزهة الارواح شهرزوری ، ج۱، ص۵ ) ❖ و سید بن طاووس در فرج المهموم ص ۱۵۱ و ۱۵۲ در مقام تایید علم نجوم از برخی نقل نموده است که: هِرمس و ابرخوس و بطلیموس و اکثر حکماء از بوده اند ولی به جهت اسامی یونانیشان امر بر مردم مشتبه شد! ❖ [ مفسر کبیر علامه طباطبایی رضوان الله علیه میفرمودند: دارای حکمت اشراق و سرسلسله رواقیین است که با ریاضیات و مجاهدات باطنی از راه تصفیه باطن ، کشف حقائق و معارف الهیه بر او می شده است ( مهرتابان ص ۴۲۸ ) ] | پایان | 🔰 @sire_salehan |
❖ مسلمانی که بدون مودت ائمه طاهرین باشد و در راه و طریق آنان وارد نشود و از مزایای روحی و اخلاقی آنان بر اساس ولایت استفاده نکند ، رابطه اش با ولایت مقطوع می گردد، چنین کسی اسلامش بلاعقب و نابسامان خواهد بود! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، ص ۲۰۴ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان