eitaa logo
سیره صالحان
653 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | جنایات عبیدالله بن زیاد لعنه الله علیه و مقدمات قیام شیعیان 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد شانزدهـم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... چون‌ عبیدالله‌ بن‌ زیاد داخل‌ کوفه‌ شد و بر مسلم‌ بن‌ عقیل‌ مظفّر آمد - مُسْلِمی‌ که‌ رسول‌ حسین‌ علیه‌ السّلام و دعوت‌ کننده‌ از جانب‌ او بود - شروع‌ کرد به‌ گرفتن‌ کسانی‌ که‌ گمان‌ وَلاء امیرالمومنین‌ علیه‌السّلام دربارۀ آنها می‌ رفت‌، و افرادی‌ را که‌ متّهم‌ به‌ تشیّع‌ بودند حبس‌ نمود تا به‌ جائی‌ که‌ جمیع‌ زندان ها از آنان‌ پر شد از ترس‌ آنکه‌ مبادا در پنهانی‌ به‌ طور آهسته‌ آهسته‌ برای‌ نصرت‌ امام‌ حسین‌ علیه‌السّلام از کوفه‌ بدر روند. و همین‌ امر موجب‌ آن‌ است‌ که‌ با وجود کثرت‌ شیعیان‌ علیّ‌ در کوفه‌، انصار سیّدالشّهداء علیه‌ السّلام در کربلا قلیل‌ بوده‌ اند. و به‌ طوری‌ که‌ گفته‌ شده‌ است‌: در محبس‌ او دوازده‌ هزار شیعه‌ بوده‌ است‌، و چه‌ بسیار از مردان‌ سرشناس‌ و رجال‌ زعیم‌ و موجَّه‌ در میانشان‌ بوده‌ است‌، امثال‌ مختار، و سلیمان‌ بن‌ صُرَد خُزاعی‌، و مُسَیِّب‌ بن‌ نَجَبَه‌، و رِفَاعَة‌ بن‌ شَدَّاد، و ابراهیم‌ بن‌ مالک‌ الاشتَر ❖ ابن‌ زیاد جماعتی‌ از شیعیان‌ را به‌ دار آویخت‌ که‌ در طلیعۀ آنان‌ عبد صالح‌ مَیْثَم‌ تَمَّار بوده‌ است‌. عبیدالله‌ امر کرد تا دو دست‌ و دو پای‌ وی‌ را قطع‌ کردند، و او به‌ همین‌ منوال‌ بر بالای‌ چوبۀ دار مشغول‌ به‌ بیان‌ فضائل‌ امیرالمومنین‌ علیه‌السّلام بود، گویا خطیبی‌ است‌ که‌ بر روی‌ چوبه‌ها سخن‌ می‌گوید. عبیدالله‌ امر کرد تا زبان‌ او را بیرون‌ آوردند و بریدند، سپس‌ شکمش‌ را دریدند تا بمرد، رحمة‌ الله‌ علیه‌. و این‌ فعل‌ پرقساوت و فظیع‌ ، کار مختصری‌ بوده‌ است‌ از آنچه‌ ابن‌ زیاد با شیعه‌ انجام‌ داده‌ است‌. اگر برای‌ او نبود مگر واقعۀ کوبنده‌ و خرد کنندۀ طفّ و کشتن‌ امام‌ حسین‌ علیه‌السّلام و خاندان‌ و اصحاب‌ او هر آینه‌ کافی‌ بود که‌ همین‌ قضیّه‌ از عظمت‌ جزع‌ و فزع‌ ، آسمان ها و زمین ها را به‌ لرزه‌ در آورد. ❖ و به‌ مجرّد آنکه‌ شیعیان پس‌ از واقعۀ کربلا از زندان‌ عبیدالله خارج‌ شدند، چهار هزار نفر از ایشان‌ به‌ ریاست‌ سلیمان‌ بن‌ صُرَد نهضت‌ کردند، و آمدند بر کنار قبر امام‌ حسین‌ علیه‌ السّلام و ندای‌ کشته‌ شدن‌ او را سر دادند، و بر او گریستند و با کمال‌ شدّت‌ با اُمَویین‌ محاربه‌ کردند تا آنکه‌ اکثرشان‌ هلاک‌ شدند، و معذلک‌ از مقاومت‌ در برابر آنها دست‌ برنداشتند تا آنکه‌ مختار در کوفه‌ ظهور نمود، و به‌ وی‌ ملحق‌ شدند. | | 🔰 @sire_salehan |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . قضيه عاشورا فاجعه تاريخ اسلام و بلكه فاجعه تاريخ بشريت است و گناه يزيد گناه كمى نيست، اما امام سجاد عليه السلام حتى به يزيد فرمودند كه: «هنوز ارتباط تو با خدا قطع نيست.» يعنى، اينكه تو امام زمان و فرزندان و اصحابش را كشتى و اهل بيت و ذرارى او را اسير كردى به جاى خود محفوظ، ولى هنوز باب توبه به سوى تو باز است! #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 سیره صالحان ، ص ۱۵۵ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | جنایات عبیدالله بن زیاد لعنه الله علیه و شهادت میثم ثمار 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد دوازدهم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... روزى اميرالمؤمنين عليه السّلام در محضر بسيارى از اصحاب خود كه درميان آنها هم شخص شاك بود و هم شخص با اخلاص، به میثم گفت:«اى ميثم،پس از من تو را میگيرند و به دار میزنند. چون روز دوم شود ازدو سوراخ بينى و از دهان تو خون جارى میشود به طورى كه محاسنت خضاب میشود. و چون روز سوم شود حربه‏ اى برتو فرود آرند كه با آن جانت گرفته شود، بنابراين در انتظار اين ايام باش و جائى كه تو را در آنجا به دار میزنند بر در خانه عَمْرُو بْنُ حَريث است. و تو دهمين از ده نفرى هستى كه به دار میزنند، و چوبه دار تو از همه كوتاه‏ تر است و به زمين از همه آن افراد نزديكتر مى‏ باشى. و من البته آن چوب نخلى كه تو را برشاخه آن به دار مى‏ زنند، به تو نشان میدهم.» ❖ ميثم ازاين به بعد به كنار نخل مى‏ آمد و نماز مى‏ گزارد و میگفت: «اى نخله مبارك باشى، من براى تو آفريده شده‏ ام و تو نيز براى من روئيده‏ اى» و پيوسته بعد از شهادت على عليه السّلام ميثم به سراغ درخت مى‏ آمد و با آن تجديد عهد مى‏ نمود تا آن درخت نخل را بريدند و ميثم مترصّد شاخه آن بود و پيوسته در كنار شاخه آن رفت و آمد داشت و آن را ديدار مى‏ كرد و مراقب آن بود و عَمْرو بن حريث را كه ملاقات مى‏ كرد، به او مى‏ گفت: من مجاور خانه تو خواهم شد، حقّ مجاورت مرا به نيكوئى بگذار. امّا عَمْرو نمى‏ دانست كه مقصود ميثم چيست و به او مى‏ گفت: آيا مى‏ خواهى خانه ابن مسعود را خريدارى كنى يا خانه ابن حكيم را؟ ❖ ميثم در سالی در آن کشته شد پس از حج به سوى كوفه روان شد و در كوفه وارد شد. او را گرفتند و به نزد عبيد الله بن زياد بردند و گفتند: اين مرد از برگزيده‏ ترين افراد نزد أبوتراب است. عبيد الله بن زياد گفت: «اى واى بر شما، اين مرد عجمى اين مقام را داشته است؟ » گفتند: آرى. عبيد الله به او گفت: خدايت كجاست؟ گفت: در كمينگاه ستمگران. عبيد الله گفت: به من اين طور رسيده است كه ابوتراب تو را از همه اصحاب خود مقدّم مى‏ داشته است و تو همنشين وحيد و يار فريد او بوده‏ اى. ميثم گفت: بعضى از اين امور بوده است، اينك تو چه قصدى دارى؟ عبيد الله گفت: گفته مى‏ شود كه أبوتراب بر آنچه بر سر تو خواهد آمد، تو را خبردار كرده است. ميثم گفت: آرى او مرا خبردار كرده است. عبيد الله گفت: من تحقيقاً با اين گفتار أبو تراب مخالفت مى‏ كنم؟ ميثم گفت: وَيحَكَ! چگونه قدرت بر مخالفت دارى؟ زيرا كه او از رسول خدا خبر داده است. ❖ عبيدالله دستور داد تا او را حبس كردند و با وى نيز مختار بن أبى عبيده ثقفى را حبس كرد. ميثم در زندان به رفيق زندانى خود مختار گفت: تو از اين محبس رهائى مى‏ يابى و براى طلب خون حسين قيام مى‏ كنى و اين مرد جبّارى را كه ما در زندان او هستيم مى‏ كشى و با گام هايت بر روى جبهه و پيشانى و گونه‏ هاى او مى‏ گذارى. چون عبيد الله بن زياد، مختار را از زندان خواست تا او را بكشد پُست از جانب يزيد آمد و نامه‏ اى براى عبيد الله آورد كه مختار را رها كند. و اين به جهت آن بود كه خواهر مختار زن عبد الله بن عمر بن خطّاب بود. خواهر مختار از شوهرش عبد الله بن عمر خواست تا نزد يزيد شفاعت كند و عبد الله شفاعت كرد و شفاعتش پذيرفته شد و يزيد نامه‏اى به توسّط قاصد پست فرستاد و عبيد الله را امر كرد تا مختار را رها كند. قاصد پست درست در وقتى به كوفه رسيد كه مختار را از زندان براى كشتن بيرون آورده بودند. بنابر اين مختار را آزاد كردند ❖ و اما ميثم را بعد از مختار از زندان بيرون آوردند تا به دار بكشند، و عبيد الله گفت: سوگند به خدا كه من حكم ابوتراب را درباره او جارى مى‏ كنم. چون ميثم را بر چوبه دار بالا بردند، مردم در اطراف ميثم در كنار خانه عمرو بن حريث جمع شدند. عمرو بن حريث گفت: ميثم به من مى‏ گفت: من مجاور خانه تو خواهم شد. فلهذا عمرو، كنيزك خود را امر كرد تا هر شب زير چوبه دار را جارو زند و آب بپاشد و با مجمره‏اى از بوى خوش آن فضا را معطّر كند. ميثم در بالاى دار شروع كرد به بيان فضائل بنى هاشم و زشتي هاى بنى اميه در حالى كه در روى چوبه دار محكم بسته شده بود. به ابن زياد گفتند: اين بنده، شما را مفتضح و رسوا ساخت. ابن زياد گفت: بر دهان او لجام بزنيد. و ميثم اوّلين خلق خدا بود كه در اسلام بر دهانش لگام زدند. چون روز دوم را رسيد از دو سوراخ بينى و از دهان او خون جارى شد. و چون روز سوم فرا رسيد با حربه‏ اى بر بدن او زدند تا جان داد. و كشته شدن ميثم ده روز قبل از آنكه حسين عليه السّلام به كربلا وارد شود،بوده است | | 🔰 @sire_saleh |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . ارزش تاریخ عاشورا به حضور یک امام معصوم در آن است نه یک فرد عادی، ولو اینکه به هر مرتبه از مراتب علم و تقوی و تقرب رسیده باشد. و به عبارت دیگر : این امام معصوم است که به حادثه عاشورا عزت و شرف و اعتبار و هویت خاص می بخشد، نه اینکه عاشورا برای امام علیه السلام شرف و عزت و ابرو آورده است! #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 اربعین در فرهنگ شیعه ، ص ۶۰ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
سیره صالحان
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 #بخش_دوم | جنایات عبیدالله بن زیاد لعنه الله علیه و
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی رحمه الله 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد شانزدهم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... در اوائل سلطنت عبدالملک بن مروان سنه ۶۵ شیعیان کوفه به حرکت در آمدند و با هم ملاقات می کردند و همدیگر را ملامت و سرزنش می کردند که چرا یاری امام حسین علیه السلام نکردید و او را اجابت ننمودید؟! و گفتند: خذلان ما آن جناب را آلایش و عاری است که به هیچ آب شسته نشود جز آنکه به انتقام خون آن حضرت کشندگان او را بکشیم یا ما نیز کشته شویم. پس پنج نفر را برگزیدند و ایشان را امیر خویش نمودند و آن پنج نفر " سلیمان بن صُرَد خُزاعی" ، و " مُسیب بن نجبه فزاری " ، و " عبدالله بن سعید بن نفیل ازدی " ، و " عبدالله بن وال تمیمی " ، و " رفاعة بن شداد بجلی " بودند. ❖ پس لشکرگاه را تخلیه کردند، و " مختار " ایشان را از این کار منع می کرد، قبول نکردند و حرکت کردند تا رسیدند به " عین وردة " که شهری است بزرگ از بلاد جزیره. از آن سوی " عبیدالله بن زیاد " که در آن هنگام در شام بود با سی هزار تن لشکر شامی به همدستی " حصین بن نمیر " ، و " شراحیل بن ذی الکلاع حمیری " به جهت قتال با شیعیان از شام حرکت کرد. در " عین وردة " به هم رسیدند و دو لشکر کارزار عظیمی نمودند و " سلیمان بن صرد " مردانگی نمود و جماعت زیادی از لشکر ابن زیاد بکشت. آخرالامر " حصین بن نمیر " او را تیری زد و شهید نمود. ❖ آن وقت " مسیب " که از وجوه لشکر امیرالمومنین در سابق بود عَلم بگرفت و بر لشکر دشمن حمله کرد و رجز خواند تا او نیز کشته شد. شیعیان که چنین دیدند یکباره دست از جان شستند و غلاف های شمشیر های خود را بشکستند و مشغول جنگ شدند و علم با " عبدالله بن سعید " بود. در این گیر و دار بود که پانصد تن از شیعیان بصره و مدائن به یاری ایشان آمدند، ایشان دل قوی شدند و پای اصطبار استوار نهادند و جنگ عظیمی نمودند و پیوسته می گفتند " أقِلنا ربنا تفريطنا فقد تُبنَا - ای پروردگار ما! از کوتاهی ما بگذر! حقا ما توبه کردیم! " ❖ بالجمله چندان جنگ کردند تا آنکه " سلیمان بن صرد " و " عبدالله بن سعید " با جمله ای از وجوه لشکر شیعه شهید شدند. ما بقی چون دیدند طاقت جدال با لشکر شام را ندارند روی به هزیمت نهادند و به بلاد خویش ملحق گشتند... | | 🔰 @sire_saleh |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . یک فرد مسلمان در نگرش دینی و اعتقادی تا به این نکتۀ اساسی نرسد و ولایت معصوم علیه السلام را بر تمامی شراشر وجود خویش تفضیل نبخشد ره به منزل مقصود نخواهد برد و نارسیده و ناپخته رخت از این سرا به آخرت خواهد برد. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 رساله مودت ، مقدمه طبع عربی ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
سیره صالحان
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 #بخش_سوم | قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | قیام مختار ثقفی و انتقام از قاتلان سیدالشهدا علیه السلام 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد شانزدهم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... هنگامى كه يزيد با شتاب به هلاك رسيد، و حكومت امويِّين پس از وى چند روزى متزلزل گرديد، شيعه در كوفه در جستجوى زعيمى بود تا ايشان را گرد آورد و سر و سامان بخشد، و خشم و غيظ دل هايشان را شفا دهد. چندى در اين انتظار بيش به سر نبردند كه مختار همچون شير ژيان بعد از كمين طويل و انتهاز فرصت مديد، بر امويان جهيد. شيعه گرداگرد او را گرفتند و تحت ركابش به راه افتادند. ❖ مختار، رياست لشكر خود را به ابراهيم بن مالك اشتر سپرد، و به سپاه شام هجوم كرد و چون ابن زياد از كار شيعيان بپرداخت از «عين وردة» به قصد محاربه با أهل عراق حركت كرد، چون به موصل رسيد ابراهيم أشتر با لشكر عراق از كوفه به امر مختار به جنگ او بيرون شدند و با لشكر عبيدالله محاربه عظيمى نمودند و در پايان كار ظفر براى اهل عراق شد و " عبيدالله بن زياد " و " حصين بن نمير " و " شرحبيل بن ذى الكلاع " و " ابن حَوْشَب ذى ظليم " و " عبدالله بن إياس سَلْمى " با جمله‏ اى از اشراف شام سير دركات جحيم شدند. ❖ ابراهيم سر ابن زياد و ديگران را براى مختار حمل كرد و مختار سر او را به جانب حجاز فرستاد. و اين واقعه در سال شصت و ششم هجرى بوده است و از اينجا معلوم مى‏ شود حال مختار كه چگونه قلب مبارك امام را شاد كرد بلكه دلجوئى و شاد نمود قلوب شكسته دلان و مظلومان و مصيبت زدگان و أرامل و أيتام آل محمد عليهم السَّلام را كه پنج سال در سوگوارى و گداز بودند و به مراسم تعزيت اقامت فرموده بودند چنانچه از حضرت صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: بعد از شهادت امام حسين عليه السلام يك زنى از بنى هاشم سرمه در چشم نكشيد و خود را خضاب نفرمود و دود از مطبخ بنى هاشم برنخاست تا پس از پنج سال كه عبيدالله بن زياد كشته شد. ❖ چون سپاه شام مغلوب و مخذول گرديد، شوكت و قدرت مختار و شيعيان تشديد يافت و به دنبال قَتَله و كشندگان سيّدالشّهداء عليه السّلام و تعقيب آنان، جِدّى بليغ نمود، و يك نفر از آنها را بر جاى خود زنده نگذاشت مگر آن كه از دست او گريخته بود.... | | 🔰 @sire_saleh |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . مسئله قیام حضرت سید الشهداء علیه السلام و شهادت آن بزرگوار در فرهنگ شیعه به عنوان حیاتی ترین شاخص حق و باطل برای انسان در جمیع مراتب و مراحل تکاملی آن قرار دارد، و هیچ فردی را در هیچ مرتبه ای گزیر و گریزی از اتباع و پیروی آن حضرت در تمام مراحل و موقعیت های مختلف این حرکت ، چه قبل از عاشورا و چه پس از آن نمی باشد. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 اربعین در فرهنگ شیعه، ص۵۲ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
🏴. 📚 کتاب: اربعین در فرهنگ شیعه ✍ تالیف: آیةالله طهرانی قدس سره 📇 انتشارات: مکتب وحی 📙 جلد : شومیز - قطع رقعی 📑 صفحه: ۱۴۳ 💿 همراه با کتاب صوتی 📊 سطح : عمومی 📌 موضوع: در این رساله مسئله اربعین از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به اثبات رسیده است این موضوع از مختصات حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد! ___________ 📚 دانلود pdf کتاب : yon.ir/MTW8F 🎧 دانلود کتاب صوتی: yon.ir/iPKpk 🛍 خرید آنلاین کتاب: yon.ir/RdudL ☑️ @sire_salehan |
سیره صالحان
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 #بخش_چهارم | قیام مختار ثقفی و انتقام از قاتلان سید
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | پاسخ به شبهاتی پیرامون مختار ثقفی رحمه الله و قیام او 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد شانزدهم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... عمل‌ مُجدّانه‌ و ریشه‌ کن‌ کنندۀ مختار با سپاه‌ امویّین‌ و غلبه‌ بر بنی‌ امیّه‌، موجب‌ شد تا آنان‌ که‌ دل هایشان‌ از محبّت‌ امویان‌ و کشندگان‌ سبط‌ شهید رسول‌ اکرم‌ خشنود و خرسند بود، بر مختار ایراد بگیرند، و بر آن‌ هدف‌ پاک‌ و غایت‌ طاهر و نیّت‌ بی‌شائبۀ او گرد و چرک‌ اشکال‌ بپاشند، آن‌ هدفی‌ که‌ مختار را بر آن‌ انتقام‌ راستین‌ برانگیخت‌، و آن‌ فقط‌ خونخواهی‌ از قاتلان‌ و شریکان‌ در دم‌ سیّدالشّهداء علیه‌ السّلام بود. ❖ پینه‌ و وصلۀ اشکال‌ آنها گهی‌ از این‌ قرار است‌ که‌: او از این‌ عمل‌ قصد داشت‌ برای‌ عرب‌ که‌ قاتلان‌ امام‌ حسین‌ بودند، ننگ‌ و عار و زشتی‌ را ثابت‌ کند. این‌ اشکال‌ غلط‌ است‌. گویا خود مختار از عرب‌ نبوده‌ است‌، تا آنکه‌ در فرصت‌ انتقام‌ از اسلام‌ و عرب‌، به‌ سر می‌برده‌ است‌؟! مختار پسر أبوعبیده‌، از طائفۀ بنی‌ثقیف‌ از أعراب‌ اصیل‌ شهر طائف‌ بوده‌ است‌. ❖ و گهی‌ اشکال‌ می‌نمایند که‌: او با این‌ نهضت‌ خویشتن‌، داعیۀ زعامت‌ و ریاست‌ داشته‌ است‌. و من‌ نمی‌ دانم‌: در این‌ صورت‌، چرا به‌ دنبال‌ قَتَله‌ رفت‌ و بیخ‌ و بنیادشان‌ را برکند؟ چرا اکتفا به‌ کشتن‌ مقداری‌ از ایشان‌ ننمود؟! و با انضمام‌ بقیّۀ قاتلین‌ به‌ سپاه‌ خود که‌ این‌ سیاست‌ حکومت‌ و امارت‌ و فرماندهی‌ است‌، تأمین‌ مقصود و هدف‌ خود را نکرد؟! زیرا! استقصاء و پی‌ گیری‌ از جمیع‌ قاتلین‌، در دل های‌ خونخواهانش‌، حِقد و کینه‌ای‌ شعله‌ور می‌ سازد تا آنکه‌ عندالفرصه‌ بر او یورش‌ برند. طالب‌ ریاست‌، همچون‌ معاویه‌ می‌ باشد که‌ نهضت‌ خود را در جنگ‌ با امیرالمومنین‌ علیه‌ السّلام در لباس‌ خونخواهی‌ از عثمان‌ مُمَوَّه‌ و مُشَوَّه‌ ساخت‌. و همین‌ که‌ ریاست‌ بدو رسید و زمام‌ امارت‌ و حکومت‌ به‌ او سپرده‌ شد، متعرّض‌ احدی‌ از قاتلین‌ عثمان‌ نگردید و برای‌ ایشان‌ بدی‌ نخواست‌، و چنان‌ چشم‌ پوشی‌ متجاهلانه‌ نمود که‌ گویا ابداً آن‌ جنگ‌ مداوم‌ و شدید خونین‌ از برای‌ طلب‌ خون‌ عثمان‌ نبوده‌ است‌! تا حدّی‌ که‌ چون‌ دختر عثمان‌ از او مطالبۀ خون‌ عثمان‌ از قاتلین‌ را نمود، وی‌ از دختر عثمان‌ اعتذار جست‌. ❖ اگر مختار در این‌ جهش‌ و هجومش‌ دارای‌ نیّت‌ درستی‌ نبود، بسیاری‌ از مورّخین‌ نهضت‌ و شعار او را طَلَبِ ثار (خونخواهی‌) محسوب‌ نمی‌داشتند. این‌ ابن‌عَبدرَبِّه‌ است‌ که‌ در «العِقد الفَرید» ج‌ ۲ ص‌ ۲۳۰ می‌گوید: چون‌ مختار، ابن‌ مرجَانَه‌ و عُمَربن‌ سَعد را کشت‌، شروع‌ کرد به‌ پی‌ گیری‌ و تعقیب‌ قتلۀ حسین‌ بن‌ علیّ‌ و کسانی‌ که‌ او را مخذول‌ گذارده‌ بودند، و همگی‌ ایشان‌ را کشت‌، و امر کرد تا حسینی‌ ها که‌ شیعیان‌ بودند در کوچه‌ های‌ شهر کوفه‌ شبانه‌ بگردند و دور بزنند و بگویند: یَا لَثَأرَاتِ الْحُسَیْنِ! «ای‌ خونخواهان‌ حسین‌، به‌ فریاد رسید!» و أبوالفداء در حوادث‌ سال‌ ۶۶ از ج‌ ۱ ص‌ ۱۹۴ گوید: در این‌ سال‌ مختار در کوفه‌ خروج‌ نمود و طلب‌ خون‌ امام‌ حسین‌ را کرد و جمع‌ کثیری‌ به‌ دور او مجتمع‌ گردیدند و بر شهر کوفه‌ استیلا یافت‌ و مردم‌ با وی‌ بر اساس‌ عمل‌ به‌ کتاب‌ خدا و سنَّت‌ رسول‌ خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ وسلّم و طلب‌ خون‌ اهل‌ البیت‌ بیعت‌ نمودند. در این‌ هنگام‌ مختار برای‌ خونخواهی‌ از قَتَلۀ امام‌ حسین‌ مُصَمَّم‌ گردید. و نظیر این‌ مطلب‌ را از مختار، بسیاری‌ از ارباب‌ تواریخ‌ ذکر کرده‌اند، و سبب‌ قیامش‌ را خونخواهی‌ شمرده‌اند. ❖ و شاید این‌ هدف‌ شریف‌ از نهضت‌ او موجب‌ بغض‌ و کینۀ او در دل‌ پیشینیان‌ گردیده‌ است‌ تا احادیثی‌ را در قَدْح‌ و ذَمِّ او جعل‌ نمایند، و در مذهب‌ و نظریّه‌، به‌ او هرگونه‌ امر شنیع‌ را نسبت‌ دهند. باری‌، مختار هیچ‌ گناهی‌ ندارد مگر آنکه‌ زمین‌ را از گروهی‌ که‌ محاربۀ آنان‌ با خدا و رسول‌ خدا و اسلام‌ به‌ واسطۀ جنگشان‌ با سبط‌ شهید بوده‌ و جرأت‌ بر ریختن‌ خون‌ او کرده‌ اند پاک‌ نموده‌ است‌، و برای‌ انتقام‌ از اهل‌ بیت‌ قیام‌ نموده‌ است‌. چگونه‌ برای‌ آنان‌ سست‌ به‌ نظر می‌ آید کسی‌ که‌ برای‌ حقّ اهل‌ البیت‌ به‌ دفاع‌ و انتقام‌ قیام‌ نماید؟! سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَ عُفْرَانَکَ! آیا این‌ معنی‌ انصاف‌ و عدل‌ انسان‌ است‌؟! | | 🔰 @sire_saleh |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . اینکه الان در دنیا تصویر ناشایستی از دین و خدا و پیغمبر در اذهان وجود دارد از کجا آمده؟ چون ما خدا را بد نشان داده ایم. خدا را آنچنان که امام سجاد علیه السلام نشان می‌ دهند نشان نداده‌ ایم. همۂ این دین گریزی و دین ستیزی ها ناشی از برداشت غلط و ارائۂ سیمایِ ناموزون و ناهمگون از پروردگار و عوالم ربوبی است. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 شرح ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۸ ، جلسه ۱۸ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
سیره صالحان
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 #بخش_پنجم | پاسخ به شبهاتی پیرامون مختار ثقفی رحمه
﷽ 🖇 بررسی قیام توابین و مختار ثقفی رحمه الله 📌 | سرانجام قیام مختار ثقفی و آل زبیر 📚 برگرفتہ از ڪتاب شریف امام شناسے جلد شانزدهم تالیف سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ: ✍🏻 ... در سنه۶۷ "مُصْعَب بن زبير" از جانب برادرش عبدالله به دفع مختار بيرون شد و در «حرورا» كه قريه‏ اى است از كوفه بين او و مختار جنگ عظيمى واقع شد و جماعت بسيارى كشته گشت و مختار منهزم شد و در قصر الإماره كوفه باجمع بسيارى متحصن گشت و لكن در هر روز به جهت محاربه با مُصْعَب بيرون می آمد و جنگ می نمود تا روزى از قصر الإمارة بيرون شد در حالتى كه بر استر اشهبى سوار بود. عبدالرحمن بن اسد حنفى بر او حمله كرد و او را بكشت و سرش را جدا كرد. و اين واقعه در چهاردهم رمضان سنه ۶۷ بوده.پس دارالاماره را محاصره كردند تا چندى كه اصحاب مختار در سختى افتادند آخرالامر در أمان آمدند. ايشان را أمان داد و چون بر ايشان مستولى شد آنها را بكشت. ❖ و بالجمله مُصْعَب كوفه را تحت تصرّف درآورد و پيوسته در صدد جمع جنود و جيوش بود تا در سنه هفتاد و دو عساكر خود را جمع نموده به دفع عبد الملك بن مروان به جانب شام حركت كرد. عبدالملك نيز با لشگرى عظيم جنگ او را آماده شده به جنگ او بيرون شد و بيامد تا در اراضى مِسْكَن كه موضعى است بر نهر دُجَيْل و قريب به بَلَد كه يك منزلى سامره است تلاقى دو لشكر شد و جنگ سختى واقع شد و ابراهيم بن اشتر كه در لشكر مُصْعَب بود در آن حرب كشته گشت و سر او را ثابت بن يزيد غلام حصين بن نمير جدا كرد و جسدش را نزد عبدالملك حمل كردند. مُصْعَب مردى صاحب جمال و هيئت و كمال بود و جناب سكينه بنت الحسين عليهما السّلام زوجه او بود و قبر او با قبر ابراهيم در مِسكن واقع است. ❖ و بالجمله عبدالملك بعد از كشتن مصعب اهل عراق را به بيعت خويش خواند مردم با او بيعت كردند آنگاه به كوفه رفت و كوفه را تسخير كرده و داخل دارالإمارة گشت و بر سرير سلطنت تكيه داد و سر مصعب را در مقابل او نهاده بودند و در كمال فرح و انبساط بود كه ناگاه يك تن از حاضرين را كه عبدالملك بن عمير مى‏ گفتند لرزه فرو گرفت و گفت: امير به سلامت باشد من قضيّه عجيبى از اين قصر الإماره به خاطر دارم و آن همچنان است كه من با عبيدالله بن زياد در اين مجلس بودم كه ديدم سر مبارك امام حسين عليه السّلام را براى او آوردند و در نزد او نهادند، پس از چندى كه مختار كوفه را تسخير كرد با او در اين مجلس نشستم و سر ابن زياد را نزد او ديدم، پس از مختار با مُصْعَب صاحب اين سر در اين مجلس بودم كه سر مختار را در نزد او نهاده بودند و اينك با امير در اين مجلس می باشم و سر مُصْعَب را در نزد او می بينم و من در پناه خدا در می آورم امير را از شرّ اين‏ مجلس! عبدالملك بن مروان تا اين قضيّه را شنيد لرزه نيز او را فرو گرفت و امر كرد تا قصر الإمارة را خراب كردند. ❖ بالجمله چون عبدالملك كوفه را تسخير نمود و اهلش را در بيعت و طاعت خود درآورد، بشر بن مروان برادر خود را با روح بن زنباع جذامى و جمعى ديگر از صاحبان رأى و مشورت از اهل شام در كوفه و حجّاج بن يوسف بن عقيل ثقفى را كه مردى بى باك و فتّاك بود براى قتل عبدالله بن زبير به مكه فرستاد و خود با بقيّه لشكر به جانب شام مراجعت كرد و حجّاج با جنود و عساكر خويش به جانب حجاز شد و چند ماهى در طائف بماند آنگاه وارد مكّه شد و او نيز مثل حصين بن نمير، ابن زبير را محاصره كرد و منجنيق بر كوه أبوقبيس نصب نمود و پنجاه روز مدت محاصره او طول كشيد تا بر عبدالله بن زبير ظفر يافتند و به ضرب سنگ او را از پا درآوردند و سرش را بريدند. حجّاج سر او را براى عبدالملك فرستاد و بدنش را واژگونه به دار كشيد و گفت: او را از دار به زير نياورم تا وقتى كه مادرش أسماء دختر ابو بكر شفاعت كند. و نقل شده است كه: مدّت يك سال بر دار آويخته بود و مرغ در سينه او آشيانه كرده بود. وقتى مادرش أسماء بر او عبور كرده و گفت: وقت آن نشده كه اين راكب را از مركوبش پياده كنند؟! پس او را از دار به زير آوردند و در مقابر يهود دفن نمودند. | | 🔰 @sire_saleh |
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖ . تفکّر در مصائب معصومین علیهم السّلام در حقیقت، ایجاد ارتباط بین نفس خود و بین نفوس مطهّره آنان است که بدینوسیله انسان خود را در راستای حرکت و منهج همان حضرات احساس کند و الّا صرف در نظر آوردن مصیبت های آنان بدون ملاحظه این جهت آن نفع و فائده لازم را ندارد. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 پرسش و پاسخ سایت متقین ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖. كسانى كه مى گويند: در واقعه عاشوراء آنچه كه حاكم بود مسأله عشق بود، اشتباه كرده اند؛ عشق منهاى تعقّل يعنى جنون، عشق جداى از مبانى شرع يعنى لاابالى گرى و خودكامگى، عشق به دور از موازين و مبانى يعنى هوس و سركشى. عشقى در مكتب امام حسين ارزش دارد كه بر اساس فهم و ادراك و تشخيص و تعقّل و درايت باشد، نه بر اساس هوى و هوس و غلبه احساسات. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 اسرار ملکوت، ج۲، ص ۱۸۶ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
4_5825598433754351861.mp3
24.37M
🔹بیانات حجة الاسلام والمسلمین حاج سید محمد رضا میری، وصیّ محترم حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه، در شب 9 صفر سال 1441 هجری قمری، در شهر مقدس قم @maktabe_vahy ▫️▪️▫️▪️
🏴. نهم صفر سالروز رحلت سیدالطائفتین عالم بالله و بامرالله حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه ! © @sire_salehan | #سیره_صالحان
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖. در زيارت اربعینِ سيّدالشّهداء عليه‏ السّلام مى‏ خوانيم‏ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِن الجَهالَةِ و حَيرَةِ الضَّلالَة» یعنی خون قلبش را در راه تو اهدا كرد، تا ما را از حیرت نجات دهد. امام حسين عليه‏ السّلام آمد راه را باز كرد؛ به طوری كه الآن شما مى‏ توانيد حركت و سلوک كنيد و می ‏توانيد خودتان را از اين دنيا دربياوريد و به آن مقامات برسيد. در این زمانۀ حیرت بايد به مبانى اوليا الهى متمسك و متوسل بشویم. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 متن جلسات متفرقه، ص ۳۰۴ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
🏴. #مکتب_سیدالشهدا_مکتب_عقلانیت ❖. سيّدالشّهداء آمد خود را فدا كرد و خونش را داد تا بندگان را از پرستش بت‏ هاى زمانه و طاغوت‏ هاى زمانه نجات دهد، اين فدا، فداى براى باطنِ ولايت است. يعنى امام ظاهر خودش را فداى باطن خودش مى‏ كند و باطنش آن حقيقت ولايت است. اسلام یزید اسلامى است كه در آن ولايت نيست و اسلام بدون ولايت صفر است. لذا امام آمد مقابلش ايستاد تا اسلام را برگرداند به اسلام ولايى، يعنى اسلامى كه در آن ولايت است. #آیت_الله_طهرانی قدس سره 📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۴، جلسه۹ ☑️ @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
4_5848469478202934772.mp3
18.07M
🔸بیانات حجة الاسلام والمسلمین حاج سید محمد رضا میری، وصیّ محترم حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه، در شب 16 صفر سال 1441 هجری قمری، در شهر مقدس قم 🔹دعوت به انس و الفت، وحدت و همبستگی - حفظ احترام و ادب -توضیح برخی ابهامات @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘