هدایت شده از سیره صالحان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پخش اینترنتی مراسم شبهای ماه مبارک رمضان
🔹قرائت دعا و سخنرانی ساعت: 21:30
🔸از شبکه های اجتماعی مکتب وحی
⬇️⬇️⬇️
🌐اینستاگرام:
https://www.instagram.com/maktabevahyorg
🌐آپارات:
https://www.aparat.com/maktabevahyorg
🌐یوتیوپ:
https://www.youtube.com/channel/UCCxtWWQVfdHlWRjJh9Ahczw
@maktabevahyorg
🌸🌸🌸🌸
💠. مقاله : #مهردرخشان
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #یادنامه #تذکره
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۲۱۲
💾. حجم: ۴.MB
🔎. #ویرایش_سوم
✅دانلود pdf در کانال:
#سیره_صالحان
📲 @sire_salehan
مهر درخشان - ویرایش سوم.pdf
4.23M
💠. مقاله : #مهردرخشان
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #یادنامه #تذکره
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۲۱۲
💾 حجم: ۳.MB
📋. توضیح: نمایی اجمالی از شخصیت علمی و اخلاقی عالم ربانی و حکیم متاله حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره
🔎. #ویرایش_سوم با اضافات
#سیره_صالحان
📲 @sire_salehan
💠. مقاله : #سیره_سالکان
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #اخلاق #عرفان
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۳۵۳
💾. حجم: ۴.MB
✅دانلود pdf در کانال:
#سیره_صالحان
📲 @sire_salehan
سیره سالکان در ماه رمضان.pdf
3.95M
💠. مقاله : #سیره_سالکان
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #اخلاق #عرفان
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۳۵۳
💾 حجم: ۴.MB
📋. توضیح: اسرار و آداب سلوک الی الله در ماه مبارک رمضان
#سیره_صالحان
📲 @sire_salehan
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. تمامی مسلمانان تا ابد مدیون فداکاری های حضرت خدیجه هستند.
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 200، دقیقه 10:48
#اسلام #سلوک #حضرت_خدیجه
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
🕯. #آداب_دعا | مقدمه |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________________
📌. عنوان: شرایط و آداب دعا
❖. « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ، وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ || پروردگارتان را از روى تضرّع و در پنهانى، چرا كه او متجاوزان را دوست نمىدارد. و در زمين فساد منمايد بعد از آنكه اصلاح شده است و او را از روى ترس و اميد بخوانيد به جهت آنكه رحمت خداوند به احسان كنندگان نزديك است || سوره الأعراف ، آيه ۵۵و۵۶ »
❖. براى دعا نمودن آداب و شرائطى است؛ چنانچه انسان دعا را با آن آداب و شرائط بجاى آورد به مراتب به مرحله قبول و استجابت نزديكتر است. حجّة الاسلام غزّالى در «إحياء العلوم» ده شرط براى دعا شمرده است و مرحوم فيض كاشانى ده شرط ديگر به آنها اضافه نموده است. در كتب ادعيه مانند «عدّة الداعى» و «فلاح السائل» شرائطى براى دعا و صفات دعا كننده ذكر نموده اند، و ما در اينجا مجموع آن شرائط و آداب را با بعضى از شرائط و آداب ديگرى كه از روايات استفاده مى شود ذكر مى نمائيم.
________________
⚠️. نکته: به علت محدودیت فقط ترجمه روایات از کتاب در پست قرار میگیرد و دوستان برای مشاهده متن عربی می توانند به فایل pdf کتاب مراجعه نمایند.
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | مقدمه | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالط
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۱ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____________
📌. عنوان: ملاحظه نمودن اوقات
❖. شرط اوّل: ملاحظه نمودن اوقات است؛ چون در بعضى از مواقع دعا مستجاب است مانند: روز عرفه و ماه رمضان و شبهاى قدر و شب و روز جمعه و شب مبعث و شب نيمه شعبان و عصر روز نيمه رجب و غير ذلك از اوقات شريفه؛ و در شبانه روز بهترين اوقات وقت سحر است، قال الله تعالى: « وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ - و در سحرها و نزديك صبحها از پروردگارشان آمرزش درخواست میكردند / الذاریات، آیه۱۸ »
❖. روايت كرده است محمّد بن مسلم از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام راجع به كلام يعقوب به فرزندانش كه گفت: بعداً از خدا براى شما طلب بخشش مى كنم، فرمودند كه: " يعقوب استغفار را تا سحرِ شب جمعه به تأخير انداخت. " | ۱ |
❖. و در ضمن خطبه اى أميرالمؤمنين عليه السّلام در روز جمعه فرمودند: " در روز جمعه ساعتى است مبارك كه هر چه را بنده مؤمن در آن ساعت از خدا تقاضا كند برآورده خواهد شد. " | ۲ |
❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت است كه: " كسى كه حاجتى دارد آن را در وقت نماز عشاء از خدا بخواهد، اين وقت زمانى است كه به هيچ يك از امّت هاى گذشته چنين فرصتى داده نشده است " | ۳ |
❖. عمر بن اذینه از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمودند: " در شب ساعتی است که اگر بنده مومن نماز بخواند و خدا را در آن ساعت بخواند خداوند اجابت خواهد نمود. " عرض کردم: خداوند سلامت بدارد شما را ، این ساعت چه موقعی است از شب؟ فرمودند : " هنگامی که شب از نیمه گذشت در همان یک ششم اول از نیمه دوم. " | ۴ |
❖. در «عدّة الداعى» فرموده است كه: شاهد و معاضد اين مطلب رواياتيست كه در ترغيب و فضل نماز شب در وقت خواب بودن مردم وارد شده است، و رواياتى كه درباره ذكر وارد شده است كه بايد در حال غفلت مردم بجاى آورده شود. چون شكّى نيست كه غالباً مردم در نصف اوّل شب بيدارند، و در آخر شب نيز چه بسا براى معايش خود و براى سفر بيدار مى شوند؛ و امّا ساعت اوّل از نيمه دوم شب وقت استيلاء خواب بر همه افراد و وقت غفلت عمومى است، و آن وقت مخّ الليل است و براى فراغت قلب براى عبادت مفيد است. و علاوه در آن وقت كه خواب بر شخص غلبه مى كند مجاهده بيشترى براى رفع نوم بايد بنمايد، و پهلو تهى نمودن از رختخواب مشكلتر است، و خلوت كردن با مالك العباد و سلطان الدنيا و المعاد بهتر است؛ و مقصود از جوف الليل كه در بعضى از روايات وارد شده، مقصود همين ساعت است.
❖. عادت حضرت فاطمه سلام الله عليها اين بود كه هميشه به ابتداى غروب اهتمام مى ورزيد و به خدمتكار مى فرمود: هرگاه خورشيد مى خواست از افق پنهان شود او را آگاه نمايد و حضرت مشغول دعاء و استغفار مى شد تا اين كه كاملًا غروب مى كرد و مى فرمود: در اين وقت، حالت انتظار مؤمن براى دعا كردن مى باشد و آن را از پدرش رسول خدا آموخته است. | ۵ |
____________
📚. منابع و مصادر:
۱. من لایحضر الفقیه، ج۱، ص ۴۲۲
۲. من لایحضر الفقیه، ج۱، ص ۴۲۰
۳. عدة الداعی، ص ۳۹
۴. الکافی، ج۲، ص ۴۷۸
۵. المحجة البیضاء ، ج۲، ص ۳۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
💠یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی
#حافظ رحمه الله #خودبینی #انانیت #مطالعه #تهذیب_نفس #هوای_نفس
@maktabe_vahy
🌺🌺🌺🌺
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۱ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۲ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________
📌. عنوان: انتخاب مکان های شریف
❖. شرط دوّم: انتخاب مكان هاى شريف است براى دعا؛ مانند: مسجد الحرام و مسجد النبّىّ و مسجد كوفه و ساير مساجد، و در حرم مطهّر حضرت أميرالمؤمنين و حضرت سيّدالشّهداء عليهما السّلام و ساير ائمّه گرام. راجع به حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام وارد است كه: " وَ إجابَة الدُّعاءِ تَحتَ قُبَّتِهِ. || و برآورده شدن دعا زير بقعه آن حضرت است. " | ۱ |
❖. و مرحوم سيّد على بن طاووس رضوان الله عليه فرموده كه: مستحبّ است پس از زيارت هر يك از ائمّه عليهم السّلام و خواندن دعائى كه نقل فرموده، ضريح را ببوسد و دو طرفِ رو را بر ضريح بگذارد و بگويد: " اللهُمَّ إنَّ هَذا مَشهَدٌ لا يَرجُو مَن فاتَتهُ فِيهِ رَحمَتُكَ أن يَنالَها فى غَيرِهِ، و لا أحَدٌ أشقَى مِنِ امرِئٍ قَصَدَهُ مُؤَمِّلًا فَآبَ عَنهُ خائِبًا! اللهُمَّ إنِّى أعُوذُ بِكَ مِن شَرِّ الإيابِ و خَيبَة المُنقَلَبِ و المُناقَشَة عِندَ الحِسابِ! و حاشاكَ يا رَبِّ أن تَقرُنَ طاعَة وَلِيِّكَ بِطاعَتِكَ و مُوالاتَهُ بِمُوالاتِكَ و مَعصِيَتَهُ بِمَعصِيَتِكَ، ثُمَّ تُؤيِسَ زائِرَهُ و المُتَحَمِّلَ مِن بُعدِ البِلادِ إلَى قَبرِهِ! و عِزَّتِكَ يا ربِّ لا يَنعَقِدُ عَلَى ذَلِكَ ضَمِيرِى إذ كانَتِ القُلُوبُ إلَيكَ بِالجَمِيلِ تُشِيرُ! || خداوندا اينجا جايگاهى است كه كسى كه از رحمت تو در اين مكان نصيبى نداشته است اميد به حصول آن را در غير از اين مكان نخواهد داشت و هيچ فردى شقى تر از آن كس نيست كه به نيّت و قصدى رو بسوى اينجا آورده وليكن سرافكنده و خسران زده با دست خالى باز گردد. خداوندا پناه مى برم به تو از شرّ بازگشت به آن دنيا و از سرشكستگى دگرگونى حيات و شروع زندگانى جديد در عالم برزخ و قيامت و از حسابرسى اعمال و كردار در روز قيامت و حساب. و منزّهى اى پروردگار از اينكه طاعت ولىّ خود را امام عليه السّلام در كنار طاعت خود و موالات او را در كنار موالات و سرسپردگى به خود و مخالفت او را در كنار مخالفت خود قرار دهى، آنگاه زائر او را و كسى كه تحمّل مشقّت و دورى سفر را از بلاد بعيده كشيده و خود را به قبر وليّت رسانیده است مایوس و ناامید گردانی. و قسم به عزت تو ای پرودگار که هیچگاه ضمیر و سویدای من این مساله را قبول نخواهد کرد که زیرا دلهای ما همگی ترا به کردار جمیل و زیبا می شناسد و به رحمت و عطوفت نسبت به بندگان اشارت می نماید " | ۲ |
❖. منظور آنست كه در حرم هاى مطهّره و قرب جوار أبدان مطهّره ائمّه هدى عليهم السّلام خداوند دعا را مستجاب مى فرمايد؛ بلكه بر سر قبور اولياى خدا و اصحاب معرفت و ارباب توحيد و علماء بالله خداوند دعا را مستجاب مى كند.
________
📚. منابع و مصادر:
۱. وسائل الشيعة، ج۱۰ ، ص۴۲۱
۲. بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۷۲ ، به نقل از مصباح الزائر، سيّد بن طاووس، ص ۲۴۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۳ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: ملاحظه حالات شریفه
❖. شرط سوّم استجابت دعا: ملاحظه حالات شريفه است، كه در آن حالات غالباً توجّه به خدا و انقطاع به حضرت او و قطع علاقه از غير او بيشتر است؛ مانند تشكيل صفوف مسلمين در ميدان حرب و وقت اقامه نماز و بعد از نماز و ما بين اذان و اقامه و در حالت روزه و هنگام نزول باران.
❖. محمّد بن يعقوب كلينى با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى كند كه: " دعاء را در چهار موقع بجاى آوريد. هنگام وزش باد و در وقت قرار گرفتن خورشيد در وسط آسمان و هنگام نزول باران و در هنگام ريختن اوّل قطره خون مؤمن بر زمين، بدرستى كه درهاى آسمان در اين چهار موقع باز خواهد شد. " و نيز روايت نموده است از أميرالمؤمنين عليه السّلام: " در چهار وقت دعاء را غنيمت بشماريد. هنگام قرائت قرآن، و در وقت اذان، و هنگام نزول باران، و در وقت برخورد و رو برو شدن لشگر اسلام با لشگر مخالفين براى شهادت. " و همچنين روايت كرده است از حضرت صادق عليه السّلام: " دعاء در چهار موقع مستجاب مىشود در نماز وَتْر ( ركعت آخر نماز شب ) و پس از طلوع فجر و بعد از ظهر و پس از مغرب. | ۱ |
❖. و در حقيقت شرافت اوقات راجع مى شود به شرافت حالات؛ چون وقت سحر وقت صفاء قلب و اخلاص دل و فراغ او از مشوّشات است، و روز عرفه و روز جمعه وقت اجتماع نفوس و همّت هاى آنان و تعاون قلوب است براى استدرار رحمت و استفاضه از خدا. اين معنى يكى از اسباب شرف اوقات است؛ غير از اسرارى كه بشر اطّلاع و احاطه به آن ندارد. و حالت سجده نيز سزاوار براى دعاست. لقوله صلّى الله عليه و آله و سلّم: " أقرَبُ ما يَكُونُ العَبدُ مِن رَبِّهِ و هُوَ ساجِدٌ؛ فَأكثِروا فيه مِن الدُّعاءِ. || نزديكترين حالت بنده به پروردگارش حالت سجده است. پس در اين حال بسيار دعا كنيد. " | ۲ |
____
📚. منابع و مصادر:
۱. کافی ، ج۲، ص ۶۷۶ و ۶۷۷
۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص ۲۸۷
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۴ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____________
📌. عنوان: صدقه دادن قبل از دعا
❖. شرط چهارم دعا آنست كه: قبل از دعا انسان قدرى تصدّق دهد؛ و بر اين معنى رواياتى وارد است،
❖. امام صادق عليه السّلام در مورد هر قضيّه اى كه طالب آن را از خدا درخواست مى كند مى فرمايند: در روزى كه قصد دعا و درخواست از خدا را دارى به شصت مسكين صدقه بده به هر نفر يك چارك (ده سير) مانند ميزانى كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم مقرّر نموده بود. سپس شب هنگام در ثلث باقيمانده از شب غسل بجاى آور درحاليكه لباس كم ارزش و غير قابل توجّهى را كه براى خدمتكاران و امثال آنان در نظر گرفته مى شود، مى پوشى مگر اينكه در بين اين لباسها ازار داشته باشى كه همان كفايت است ... الخ | ۱ |
❖. و نيز شيخ در «تهذيب» از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده، كه قال: امام صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر يكى از شما بيمار شود به دنبال طبيب مى فرستد و اجرتش را مى پردازد و اگر حاجتى به سلطان داشته باشد به دربان رشوه مى دهد تا او را راه دهد و اگر براى يكى از شما امر ناخوشايندى پيش آيد بايد بسوى خدا روى آورد، ابتداء خود را طاهر گرداند سپس صدقه اى به فقير بدهد كم يا بسيار، آنگاه داخل مسجدى رفته دو ركعت نماز بجاى آورد سپس حمد خدا را بجاى آورد و او را به نعمت هاى خود بر بندگانش ستايش نمايد و بر پيامبر و اهل بيت او صلوات بفرستد، آنگاه بگويد: خداوندا از تو مى خواهم كه مرا از بيمارى رها سازى و از سفر به سلامت باز گردانى و از آنچه در بيم و هراسم به عافيت بيرون آورى. قطعاً خداوند حاجت او را بر آورده خواهد ساخت و اين قَسَمى است كه محقّق خواهد شد و شكر آنرا بايد بجاى آورد. " | ۲ |
________________
📚. منابع و مصادر:
۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۹
۲. تهذیب الاحکام، ج۳، ص ۱۸۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۵ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________
📌. عنوان: رو به قبله بودن و دراز كردن دست ها با حال استكانت
❖. و شرط پنجم استجابت دعا آنست كه: انسان رو به قبله دعا كند، و دست هاى خود را با حال ذلّت و مسكنت به پيشگاه قادر متعال دراز كند و مانند فقيرى محتاج و گدائى سراپا احتياج كه به دربار شاهى روى آورده، دست نياز خود را به درگاه غنىّ على الاطلاق بلند كند.
❖. در «كافى» با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى كند كه: " هيچ بنده اى دستش را بسوى خداى عزيز و جبّار دراز نمیكند مگر اينكه خداوند حيا میكند دستش را خالى برگرداند تا اينكه از فضل رحمت خود آنچه را بخواهد در آن قرار میدهد. پس اگر كسى از شما دعائى كرد دستانش را پس از دعا بر صورت و سرش بمالد." | ۱ |
❖. و در «عدّة الداعى» مى فرمايد: " و رسول خدا هنگام دعا دستش را به ابتهال به پيشگاه خداوند بالا می برد چنانكه مسكين هنگام تقاضاى غذا چنين می كند. و در ضمن آنچه خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام وحى فرستاده است می فرمايد: مانند بنده اى كه با حالت التماس و تضرّع دستانش را بسوى مولاى خود دراز نموده است تو در برابر من اينچنين دستانت را به حالت ذلّت دراز كن. پس اگر چنين كردى مورد رحمت من قرار می گيرى درحاليكه من از تمامى افراد كريم با كرمتر و از همه قدرتمندان تواناترم. اى موسى! از فضل و رحمت من تقاضاى حوائج خود را بنما كه رحمت در دست من است و كسى جز من داراى آن نمی باشد. و بنگر در وقتى كه از من درخواست می كنى چگونه به الطاف و عنايت من اشتياق و رغبت دارى. هر كس به مقدار عملش پاداش می گيرد حتّى شخصى كه كفران مرا نموده به مقدار سعيش پاداش دارد. | ۲ |
❖. و أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام سؤال میكند از دعا و بالا بردن دست ها فقال: " بالا بردن دست ها بر چهار قسم مى باشد. در مورد استعاذه و پناه بردن به خداى تعالى از شرور پس رو به قبله قرار میگيرى و دستانت را به سمت آسمان قرار میدهى. و اما در مورد دعاء در رزق دستانت را باز میكنى و آنها را بسوى آسمان بالا می برى و امّا در صورت انقطاع از دنيا و توجّه به پروردگار پس با انگشت سبّابه بايد اشاره نمود. و امّا در صورت ابتهال و زارى بدرگاه خدا دستها به موازات سر بالا برود. و دعاء در وقت تضرّع به اين نحو است كه انگشت سبّابه را نزديك صورت به حركت درآورد و آن دعاء خوف و خشيت از پروردگار است."
❖. و محمّد بن يعقوب كلينى از محمّد بن مسلم با إسناد خود روايت می كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، قال: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه می فرمود: شخصى بر من گذشت درحالي كه من در نماز با دست چپ مشغول دعا بودم، آن شخص عرض كرد: اى أباعبدالله با دست راست دعا كنيد. پس من گفتم: اى بنده خدا! همانطور كه براى خداوند حقّى است بر دست راست بر دست چپ هم او حقّى دارد. سپس حضرت فرمودند: در حال رغبت دستانت را باز می كنى و كف دست را بسوى آسمان قرار می دهى و در رهبت دستانت را باز می كنى و پشت دست را بسوى آسمان قرار میدهى و در تضرّع انگشت سبّابه را به راست و چپ حركت می دهى. و در تبتّل انگشت سبّابه چپ را بسوى آسمان بالا می برى و پائين می آورى و در ابتهال دست و بازويت را بسوى آسمان بالا می برى و ابتهال در وقتى است كه آثار گريه هويدا می شود. | ۳ |
____________
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۶۱
۲. عدّة الداعى، ص۱۸۳
۳. الكافى، ج ۳، ص ۴۸۰
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۶ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: آهسته دعا نمودن
❖. شرط ششم: آهسته دعا نمودن است، نه آنقدر آهسته كه خود نشنود، و نه آنقدر بلند كه جنبه ريا و سمعه به خود گيرد، لقوله تعالى: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً || بخوانيد پروردگارتان را از روى تضرّع و در پنهانى - اعراف، آیه ۵۵ »
❖. روايت كرده است إسماعِيلَ بنِ هَمّامٍ از حضرت أبوالحَسَنِ الرِّضا عليه السّلام : " يك دعاء از بنده در حال خفاء به اندازه هفتاد دعاء در حال آشكارا است." | ۱ |
❖. و از أبوالأسود دُئلى از أبوذر غفارى روايت شده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " اى اباذرّ! نماز نافله در خفاء افضل است از آشكارا مانند فضيلت نماز واجب بر مستحبّ " تا اينكه فرمودند: " اى اباذرّ! بدرستى كه پروردگارت به سه نفر بر ملائكه افتخار می كند: مردى كه صبح در بيابان بی آب و علف براى نماز صبح اذان بگويد سپس نماز بخواند. پس خداى تعالى به ملائكه میگويد: نگاه كنيد به بنده من چگونه نماز میخواند و كسى غير از من او را نمی بيند. پس هفتاد هزار ملك از آسمان بزير می آيند و در پشت سر او به نماز می ايستند و تا بر آمدن خورشيد براى او طلب مغفرت می كنند. و مردى كه به نماز شب برمبخيزد و به تنهائى نماز میخواند و به سجده میرود و در سجده خواب بر او غلبه میكند. پس خداى تعالى میگويد: نگاه كنيد به بنده من، روح او نزد من است و بدن او در حال سجده براى من است. و نيز مردى كه در ميدان كارزار رفقايش فرار را بر قرار ترجيح داده او را تنها میگذارند و او همچنان پابرجا می ايستد تا به شهادت برسد. " | ۲ |
❖. و علاوه بر اين روايات و آيه مذكوره در سابق، كريمه مباركه: «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا || و نمازت را با صداى بلند نخوان، و با صداى آهسته نخوان؛ و ميان بلندى و آهستگى راهى ميانه را بجوى! - اسرا، آیه ۱۱۰ » بر اين معنى دلالت دارد؛ چون صلاة به معنى مطلق دعاست، بنابراين با عموميتش شامل نمازهاى مفروضه و ساير ادعيه می شود.
________
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲، ص۴۶۶
۲.مستدرك الوسائل، ج۱، ص۱۱۸، رواه عن الشيخ الطوسى فى أماليه و فى المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۱
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
🔹چون که من، من نیستم این دَم ز هُوست
پیشِ این دم هر که دَم زد کافر اوست
🔘. 12 رمضان، رحلت آیت الحقّ و العرفان حضرت حاج سید هاشم حدّاد رضوان الله علیه
#سید_هاشم_حداد رضوان الله علیه #ولایت #اولیا #باطن #عرفان #عارف
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
سیره صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۶ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدا
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۷ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: تكلّف در سجع نداشتن
❖. شرط هفتم: أن لا يَتَكَلَّفَ السَّجعَ فى الدُّعاءِ. مراد از سجع آن است كه داعى خود را به تكلّف اندازد؛ اين در دعا مذموم است، چه به تكلّف ظاهرى مثل آنكه در عبارات و قافيه و وزن كلمات خود را مقيّد كند و توجّه خود را بدان معطوف دارد بطورى كه از توجّه به خدا به توجّه محض، به عبارات نيز التفات داشته باشد، و يا تكلّف باطنى مثل آنكه خارج از سنن غير مبدّله حقّ يا خارج از حدود و سعه خود چيزى طلب كند. دعاى بدون سجع آنست كه طبق مقتضاى حال بوده و تمام توجّه به خدا بوده، و از عبارت غافل شود و عبارات را سهل و آسان طبق افاده مرام خود ادا كند.
❖. در «عدّة الداعى» مرحوم ابن فهد فرموده است: " قطعاً يكى از شروط اينست كه حاجتش حرام نباشد و نيز قطع رحم نباشد و چيزى كه در آن بى حيائى و اسائه ادب نسبت به شخصى است نباشد. مفسرون درباره اين آيه « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً » گفته اند: مقصود خشوع و حالت ذلّت و مسكنت و در خفاء بودن است و منظور از تتمه آن كه مى فرمايد: خداوند معتدين را دوست ندارد، يعنى كسى نبايد از حدودش در دعاء تجاوز كند. مثل اينكه جايگاه پيامبران را از خدا بخواهد. أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: اى كسى كه دعا مى كنى، هيچگاه چيزى را كه انجام نخواهد شد از چيزى كه جائز و حلال نيست را از خدا مخواه. و نيز فرمودند: كسى كه بيش از اندازه اش بخواهد، شايسته حِرمان و فقدان آن خواهد بود. | ۱ |
❖. غزّالى گويد: سزاوار است كه در موقع دعا از دعاهائى كه روايت شده تجاوز نكند، چون ممكن است انسان چيز ديگرى بخواهد كه مصلحت او در آن نباشد؛ و روى همين معنى در خبر يا در اثر وارد است كه به علماء حتّى در بهشت هم مردم نيازمندند. به علّت آنكه چون به مردم در بهشت گفته شود چه مى خواهيد و چه تمنّى داريد نمى دانند چه تمنّا كنند، مگر آنكه از علماء بپرسند.
رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مبادا در دعا بخواهيد به وزن و قافيه الفاظ بپردازيد و همين مقدار كه بگوئيد: خداوندا از تو درخواست مى كنم بهشت را نصيبم فرمائى و آنچه مرا از گفتار و عمل به آن مى رساند روزى نمائى و پناه مى برم به تو از آتش دوزخ و آنچه از گفتار و كردار كه مرا به آن نزديك مى سازد.
❖. تا آنجا كه مى گويد: بدان مراد از سجع همان تكلّف و زحمت سياق عبارات است؛ اين منافات با تضرّع و تخشع دارد، نه آنكه مراد كلمات متوازنه باشد. اگر انسان در دعا كلمات فصيح و بليغى متوازن و متشابه با قافيه هاى صحيح نيز بياورد ولى بدون تكلّف باشد و به خضوع و خشوع او ضررى نرسد به هيچ وجه اشكال ندارد؛ مانند كلام رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم:
" أسألُكَ الأمنَ يَومَ الوَعِيدِ و الجَنَّة يَومَ الخُلُودِ و مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ و الرُّكَّعِ السُّجُودِ و المُوفِينَ بِالعُهُودِ إنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ و أنتَ تَفعَلُ ما تُرِيدُ! || خداوندا از تو درخواست امان مى كنم در روز هول و هراس، و بهشت را تقاضا مى كنم در روز بى پايان قيامت، و مصاحبت با مقرّبين كه شاهد مراتب فضل و اكرام تو هستند، و همنشينى با ركوع كنندگان و سجده كنندگان را، و كسانى كه به عهد با پروردگار خويش ثابت و استوار باقى ماندند. بدرستى كه تو رحيم و بسيار با محبّت و لطف هستى. و تو هرچه را كه مشيّتت تعلّق بگيرد، انجام خواهى داد " و امثال اين ادعيه كه با عبارات روان و فصيحى با قافيه هاى لطيف در ادعيه مأثوره بسيار وارد است. | ۲ |
____
📚. منابع و مصادر:
۱. عدّة الداعى، ص ۱۳۹
۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯. #یادنامه_صالحان
📌. عارف کبیر و موحد عظیم حضرت سید هاشم حداد قدس الله سره در بیان بزرگان
🖋. طراحی: صفحه مکتب وحی
🔰. @Sire_salehan | #سیره_صالحان