eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
❈ احكام اسلام دَفعى است نه رَفعى. يعنى نمى ‏گذارد خطر وارد گردد؛ نه اينكه پس از ورود خطر در صدد رفع و برداشتن آن برآيد! عَلَيْكُمْ بنَظْمِ أُمُورِكُمْ سرلوحه دستورات پيامبر أكرم و أمير المؤمنين عليهما الصّلوة و السّلام مى ‏باشد. اسلام هميشه علاج واقعه را قبل از وقوع واقعه مى ‏نمايد... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. رساله نکاحیه، ص ۲۷۶ 🔰. @sire_salehan |
❈ عملی که از روی احتیاط و دو دلی انجام پذیرد فاقد جزم و یقین و استقرار نفس و ثبات قلب است، و چنین عملی از روح و جان و حقیقت عبادت خالی، و نصیبی نخواهد داشت؛ آن عملی موجب تاثیر در نفس و قلب است که از روی یقین و جزم صورت پذیرد، و انسان در هنگام انجام آن اتصال خود را با حضرت حق احساس کند، و ربط خود را وجدان کند! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۲، ص ۳۹۳ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰۱ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. خداوند به انسان عقل و شعور و ادراک داده تا با توجه به مطالبی که مطرح می شود، امهات و کلیات قضایا را گرفته و بر آن اساس ، خطی مشی زندگی خود را قرار دهد و با اتکاء به پروردگار در مسیر الی الله حرکت کند! ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمودند: " ما این کتاب ها و این مطالب را برای همه نوشته ایم. " یعنی این کتب برای افراد خاصی نیست بلکه برای همه است و منظور از سلوک و حرکت الی الله تقویت فهم و ادراک است و فقط دعا کفایت نمی کند. ۞. حافظ علیه الرحمه در مثنوی دیوان خود، که واقعا بسیار عالی و راقی است و در آنجا همه را نصیحت می کند و راه را نشان میدهد و خصوصیات طریق را بیان می کند، میفرماید: بالاخره باید یک کاری انجام بدهیم: نم اشکی ریختن، گفتگویی با خود نمودن، مطالعه ای در تذکره و احوال بزرگان داشتن، ساعات و لحاظاتی با آنها همدم شدن، تا اینکه بالاخره آن نسیم لطف و عنایت پروردگار بیاید و انسان را دریابد. ۞. ما از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] و سایر بزرگان می شنیدیم که : " حرکت به سوی خدا به حرف و زبان نمی شود و خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و باید انسان عمل کند. " عمل ، یعنی اینکه سالک حقیقت مساله را دریافته و واقعیت آن را لمس کند، و به صرف اتکاء بر نظارت و اشراف مقام ولایت بسنده نکند، و در مقام عمل اثر تکوینی گفتار و رفتار و کارش را دریابد. ۞. حضرت آقای حداد می فرمودند: " شما باید بدانید هر حرفی را که میزنید، یک اثر تکوینی در نفس ایجاد می کند و دیگر نمی توان آن را از بین ببرید! " ۞. زن و بچه انسان امانت خدا در دست او است و باید رعایت آنها را نمود، نه اینکه آنها را به فراموشی سپرد. آن سالکی که خیال می کند بیاید و شب ها " یاهو " بگوید و حافظ بخواند و ساعاتی از شب را به این اذکار بگذراند و بعد هم هیچ گونه التفاتی به خانواده نداشته باشد، این اعمال او به اندازه سر سوزنی اثر ندارد و تمام اینها " هَباء مَنثُوراً " است. ۞. استادی مثل مرحوم قاضی داشتن و در تحت ولایت او بودن و شخصیتی چون او عهده دار کارها و رفتار انسان بودن، در صورتی صحیح است که سالک به وظیفه خود عمل کند و به وضع و موقعیتی که هست دل خوش ننماید. اگر شخصی به شما بگوید که : " شما چون مولا و آقا دارید و در تحت ولایت هستید دیگر کارتان تمام است " ، بدانید که این حرف ها به حرف های مجانین و افراد ابله اشبه است! ۞. بارها از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] شنیده ام که میفرمودند: " بر هر سالکی واجب و لازم است که حداقل هفته ای دوبار حدیث عنوان بصری را مطالعه کند! " و حتی خودشان در هنگام تحصیل در نجف اشرف این روایت را نوشته بودند و در جیبشان بود. ۞. واقعا [ حدیث عنوان بصری ] روایت عجیبی است که امام صادق علیه السلام تمام حقیقت سلوک و حرکت الی الله را در این روایت و با جملات مختصر و کوتاه، بیان کرده اند. ۞. انسان عاقلی که می داند شاید تا فردا یا حداکثر ده بیست سال دیگر زنده نیست، خود را در این دنیا با قانونی که برایش حیات و سعادت را تمهید می کند، وفق می دهد! 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۱ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ فقط نيروى‏ عظيم‏ عشق‏ است كه موانع را از سر راه بر مى‏ دارد، و سنگرها را در هم مى‏ كوبد، و از عَقَبات و كَرِيوِه‏ هاى تنگ و تاريك عبور مى ‏دهد، و از درياهاى حسرت، و صحراهاى حيرت، و فضاهاى بى‏ پايانِ بُهت و سرگشتگى عبور مى‏ دهد؛ و گرنه جميع قواى غیر از خداوند را گرد آوريم نمى ‏تواند ذرّه‏ اى انسان را جلو ببرد. " عشقِ اوست كه حلّال مشكلات است و كليد رمز موفّقيّت و بس. " ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. الله شناسی، ج۱، ص ۳۶۵ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲۵ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ثلاثٌ لا يَغِلُّ عليهنّ قلبُ امريٍ مُسلمٍ: إخلاصُ العمل للهِ و النّصيحتةُ لأئمّة المسلمين و اللزوم لجماعتهم؛ فإن دعوتهم محيطهٌ مِن ورائهم " | ١ | 📜 ترجمه: " سه کار و سه خصلت است که قلب مرد مسلمان و مومن هیچ وقت از آنها کدورت پیدا نمی کند و خسته نمیشود: عمل و کارهایش برای خدا بکند. برای پیشوایان و مدبران و افرادی که حکومت مسلمین در دست آنهاست، خیرخواهی بکند و خیر خواهی را در دست آنها بگذارد، و سوم با جماعت مسلمین باشد! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. ممکن است انسان عملی انجام بدهد و عمل هم عمل خیر و خوبی باشد، ولی باز اثراتی از شوائب در انسان داشته باشد، مثل خودپسندی و ریا و اغراضی که بالاخره به خود انسان بر میگردد، یا انسان بعضی از اعمال حسنه را انجام بدهد، ولی بالمآل نتیجه اش به خود او برگردد. اما این سه تا عملی که رسول خدا می فرماید، هیچ اثر سوئی روی قلب مرد مسلم نمی گذارد؛ یعنی این سه تا عمل صد در صد عمل طاهر و مطهر است و قلبی از این سه تا عمل عبور کند، اصلا آلوده نمیشود. ❖. اول: سعی کند برای خدا کار کند و در نیت و فکرش جهاتی نباشد که به خود او برگردد یا بالمآل به او برگردد یا به متعلقات او برگردد یا به اسر و عشیره او برگردد یا به پدر و مادر و اقوام و همسایه او از نقطه نظر او برگردد... عملی که انسان انجام میدهد، غذای برای روح است و باید پاک باشد، و پاکی اش به این است که باید در آن اخلاص باشد، یعنی انسان باید سعی کند که شائبه ای در آن نباشد که بالاخره راجع به خود اوست. وقتی عمل اینطور بشود، این عمل دیگر روی قلب اثر بد نمی گذارد؛ چون اثر بد و بدی عمل، اصلا هیچ ملاکی ندارد الا منیت و اینکه انسان آن عمل را به خودش نسبت بدهد، و در دنیا هم از خدا غافل باشد و برای غرضی از اغراض غیرخدایی انجام بدهد. این عمل بد فی حدنفسه چه یک عمل چشم گیر و مستحسنی در خارج باشد یا نباشد، قلب را آزاد نمی کند؛ بلکه این عمل روی قلب یک پرده و حجاب می اندازد. علت اینکه یک مرتبه کارهای ما یک سره نمی شود، برای همین جهت است که ما اعمالمان را مشوب می کنیم و خدا را در آن دخالت میدهیم؛ اما " أَلَا لله الدّینُ الخَالِصُ " نیست! یعنی خدا را به غیر خدا ضمیمه می کنیم! ❖. دوم: اگر انسان دید که امام المسلمین در جایی اشتباه می کند، باید برود و به او گوشزد کند. هرچه از نصیحت و گفتن آنچه از فکر صحیح و اندیشه پاک به نظرش می آید، در طبق اخلاص بگذارد و برای امام بیان کند. اما از سکوت و کنارکشیدن و اینکه بگوید که کار نداشته باش تا در راحتی و در طیفی از افکار خود زندگی کنی ، اینها دیگر معنا ندارد. پس این هم " لایغِلُّ علیهنّ " است؛ چون وقتی انسان برای غیرخودش خیرخواهی می کند، چیزی برای خودش نمی خواهد و این نصیحت برای خودش نیست و برای غیر است و چه بسا برای رساندن این مصلحت و این نصیحت غیر ، خودش باید راه های صعبی را طی کند تا بتواند به او برساند، و آن صعوبت برای نفس او ناگوار است، پس خود آن موجب تزکیه قلبش می شود، چون این کار را هم برای خدا می کند. ❖. سوم: انسان باید با جماعت مسلمین باشد! نباید کنار برود، نباید تک راه برود، نباید تک زندگی کند! بلکه باید در اجتماعات مسلمین باشد و نگوید: " فایده ندارد. " وجود او در میان آنها فایده است. اگر معنای یک آیه قرآن را تشخیص داد و یا یک امر به معروف و یک نهی از منکر کرد و یا یک راهنمایی و یک دلالت خیر کرد، وجودش در میان آنها حجت و موثر است! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۱، ص ۴۰۳ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۵۲-۱۵۷ 🔰 @sire_salehan |
❈ اگر ما به مشهد برویم به این عنوان که حقیقت امام رضا در آنجاست ، این شرک است! امام رضا همه جا هست، ما امام رضا را محدود به قالب جسمانی کرده ایم، در حالی که امام در قالب نمی گنجد! امام که آن بدن نیست، گرچه آن بدن هم بدن متبرک و طاهر و مطهر است؛ ولی ولایت امام را پذیرفتن یعنی: به جای اینکه تو پیش امام رضا بروی، امام رضا و امام زمان را بیاوری در خانه ات. این سلوک است و این راه و طریق الی الله است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. نفحات انس، ص ۱۱۲ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰۲ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. حضرت صادق به عنوان می‌فرمایند: «إنّى رجلٌ مطلوبٌ؛ من مورد نظر دستگاه هستم و آنها به دنبال من هستند، و برای من جواسیس گذاشته‌اند» و باید دید كه منظور چیست؟ آیا این قضایای خارجی و اجتماعی كه برای امام پیدا می‌شود، مانع از هدایت انسان توسّط آن حضرت است؟ ۞. ائمه علیهم السّلام در تاریخ حیاتشان در اطوار و ادوار مختلفی قرار داشتند. فرضا در زمان پیغمبر اكرم و صدر اسلام، خود پیغمبر شخصا به سراغ یك‌ یك مردم میرفت، و اصلًا كسی به دنبال آن حضرت نمی‌ آمد. او میخواست با مكارم اخلاق و كردار خاص به خود، در متن اجتماع برود و یك‌ یك افراد را به دور خود جمع كند و آنها را جذب نماید ۞. این سیره و روش در زمان أمیرالمؤمنین هم با همان خصوصیت استمرار پیدا میكند. می‌ بینیم بعد از سقیفه، أمیرالمؤمنین مردم را رها نمی‌ كند؛ چرا كه اگر رها كند دیگر علی نیست، علی آن كسی است كه از روی دلسوزی و فهم و شعور خود، مردم را در حكم فرزندان خود می‌بیند و میخواهد آنها را از جهل و ضلالت نجات دهد. ۞. همین أمیرالمؤمنین وقتی كه حجّت را بر مردم تمام می‌كند، به خانه میرود و درب را به روی مردم میبندد و میگوید: حال كه به سخن من گوش نمیدهید، بدانید كه ما حجّت را بر شما تمام كردیم ولی وقتی شیطان می آید و روی حق را می پوشاند، دیگر فاطمه زهرا را هم از یاد انسان میبرد ۞. سایر ائمّه هم، همیشه در دسترس مردم نبوده‌ اند. امام سجاد و امام صادق و موسی بن جعفر و... در زمان خلفا تحت نظر بودند. ما موارد و مقاطعی را می‌ بینیم كه خیلی به ندرت، شخصی می‌ توانست با امام ارتباط داشته باشد، در اینجا این سؤال مطرح است كه: آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟ ۞. هدایتی كه منظور سالكین إلی الله است طبعا جنبه باطنی دارد، و حقیقت هدایت، به ربط بین نفوس و مبدأ اعلی برمیگردد. و از طرف دیگر آن واسطه فیض و هادی سُبل، و دستگیری كننده از راهیان مقصود و فقرای إلی اللَه و شیفتگان دیدار معبود و نیز آن كسانی كه در وادی نفس گرفتارند، نمیتواند غیر از مقام ولایت هیچ علّت و مبدأیی داشته باشد ۞. ولایت عبارت است از: احاطه نیروئی مرموز كه موجب نظام عالم تكوین است، و جریان فیض پروردگار را در جمیع عوالم بر ماسوی اللَه بر عهده دارد. این ولایت، امری ظاهری نیست؛ بلكه یك جنبه معنوی است، كه ممكن است مظهری هم در ظاهر داشته باشد ۞. آن امامی كه ارتباط خود را با نفوس مردم و تكامل آنها منوط به حضور خود بداند، و غیبت او حجاب و مانعی برای تربیت او نسبت به مردم باشد امام نیست، و اگر برای امام هیچ تفاوتی نداشته باشد و بتواند در زمان غیبت با بندگان خدا همان رابطه‌ ای را داشته باشد كه در زمان ظهور خود داشته است، در این‌صورت دیگر راه رسیدن به پروردگار برای همه میسر است. ۞. روزی شخصی از علامه طهرانی تقاضا كرد كه: آقا! دعا بفرمایید خدا مشكلات ما را كم كند؛ زیرا آن طور كه باید و شاید نمی‌ توانیم به وظائفمان رسیدگی كنیم. مرحوم آقا به او فرمودند: «آقاجان من! اگر توقّع این را دارید كه: همیشه بر كنار نهر آبی بنشینی و بر روی سریری به تشك و متكّایی لَم بدهی و در دنیا هیچ غم و غصّه‌ای به سراغ شما نیاید، و این‌طور به یاد خدا باشید، باید این آرزو را به آن دنیا ببرید؛ زیرا هیچ‌كدام از اولیاء، بزرگان، ائمّه و پیغمبران، اینگونه به خدا نرسیده‌اند!» ۞. كسی كه میخواهد راه صحیح و طریق رسیدن به پروردگار را بپیماید، باید خود را با تقدیر و قضا و مشیت او تطبیق بدهد. و اینكه انسان خود را با عالم مشیت الهی تطبیق دهد و در عُسر و یسر و در ضیق و رفاه، به وظیفه خود عمل كند، مسأله بسیار مهمّی است. ۞. خداوند متعال ظهور توحید و نزول فیض خود را در اطوار و ادوار مختلف قرار داده، و می‌ خواهد با زبان بی‌ زبانی اینطور به ما بگوید كه: دستگیری و هدایت افراد در احوال مختلف برای من یكسان است، و شما باید بدانید كه برای دستگیری من هیچ علت و سببی جز عنایت من در مرتبه اول، و اهتمام شما در مرتبه دوم وجود ندارد ۞. هدایتی كه در نظر بعضی مختصّ به زمان ظهور است اساسا هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلكه هدایتی مفید است كه منشأش اراده و مشیت حقّ باشد، و هیچ‌كدام از ظهور و غیبت در آن تأثیری نداشته باشند. پس نه ظهور در هدایت دخالت دارد و نه غیبت در عدم هدایت افراد دخیل است، بلكه این مشیت الهی است كه برای هدایت و تكامل هر فرد، او را در تمام نوسانات و جریانات و اختلافات به نحوی قرار می‌دهد كه در تمام این اطوار، او غیر از یك مبدأ و یك علت نبیند 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۲ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ ما بايد براى امام ‏شناسى و معرفت، به خصوصيات مراحل سير و سلوك امام برويم و با نهايت كنجكاوى، حقيقت و عقيده و صفات نفسيّه و افعال خارجيۀ وى را بسنجيم، و او را كَما كانَ و حَيثُ ما كان،َ اسوه و الگوى خود در جميع شئون قرار دهيم، نه آنكه در تصور و خاطره ی خود امامى درست كنيم و سپس آن را تحميل بر امام موجود در خارج بنمائيم. آن دويّمى امام خارجى و واقعى نمى‏ باشد. امامى است "پندارى و تخيّلى و وَهْمى"... و چه بسا عمرى را به نام امامت و ولايت سپرى نموده باشيم، و فى الواقع از نفس خود تجاوز ننموده و تبعيّت از غير آن نكرده باشيم. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱۵، ص ۲۹۰ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲٦ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " مَن أحبَّ شيئاً أحبَّ ذكرَه ، و مَن أبغضَ شيئًا أبغَضَ ذكره. " | ١ | 📜 ترجمه: " کسی که چیزی را دوست داشته باشد ، دوست دارد آن چیز را زیاد یاد کند؛ و کسی که از چیزی بدش بیاید ، از ذکرش هم بدش می آید. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. این فرمایش امیرالمومنین علیه السلام است و امر بدیهی و وجدانی است. شما کسی را که دوست دارید، دوست دارید با رفیقان بنشینید و مدام از او بیان کنید که این طور است ، آن طور است، و یا خودتان نشسته اید همان محبوب بدون اختیار در ذهن شما می آید، حال هرچه می خواهد باشد، اگر پول دوست دارید پول در ذهن می آید، اگر علم دوست دارید علم در ذهن می آید، اگر عبادت دوست دارید آن در ذهن می آید، اگر خدا را دوست دارید او در ذهن می آید، هر کسی یک محبوبی دارد. ❖. ذکر خدا انسان را به خدا نزدیک می کند، چون ذکر خدا حجاب را از بین می برد و هرچه ذکر قوی تر باشد حجاب بیشتری از بین میبرد. و لذا در قرآن مجید داریم : " فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا - یاد خدا کنید مثل اینکه پدارنتان را یاد می کنید، بلکه از این هم بیشتر - بقره/۲۰۰ " انسان وقتی که پدرش از دنیا رفته است، چه قسم همیشه یاد پدرش می کند و اصلا او را فراموش نمی کند و همیشه آن سیما و چهره پدر در نزد انسان است! نزدیک تر از خدا به انسان کیست؟! نزدیکی تمام نزدیکان ، در پرتو نزدیکی خداست و محبت تمام محبین در پرتو محبت خداست؛ لذا می فرماید: " یاد خدا کنید مثل اینکه یاد پدرانتان می کنید، بلکه بیشتر! " این محبت ها تراوش و شعاعی از محبت خداست، او کانون محبت است؛ این محبت در اثر جلوه محبت است و اگر آن محبت جلوه نمی کرد، محبت پدر و مادر هم پیدا نمی شد. ❖. ذکر خدا ایجاد محبت به خدا می کند و یاد دنیا ایجاد محبت به دنیا میکند. انسان به هر چه توجه داشته باشد، محبت آن چیز در قلب انسان زیاد می شود. هر یک از امور دنیا این طور است؛ هر چیزی که انسان روی آن کار کرده است، علاقه اش زیاد است و هر چیزی که روی آن کار نکرده است، علاقه اش کم است. اگر انسان روی خدا کار کند، محبت خدا زیاد می شود. مگر نمیشود روی خدا کار کرد؟! نماز هایی که ما میخوانیم برای چیست؟! اینها برای این است که مدام یاد خدا کند و یاد خدا مدام در قلب بنشیند و محبت همین طور زیاد شود تا محبت شدید شود! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. غررالحکم، آمدی، ص ۵۳۸ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۷۲ تا ۱۷۵ 🔰 @sire_salehan |
❈ علامه طهرانی قدّس سرّه اكيداً توصيه مى‏ فرمودند: براى اطلاع از اهداف و غايات سير و سلوك الى اللَه و بصيرت در راه و شناخت موانع و دوافع سير، مطالعه كتاب‏ هاى ايشان ضرورى و لازم است، و بدون اطلاع از مطالب كتب و تأليفات ايشان سالك نبايد خود را بدين ورطه بيندازد و به دنبال مقصد أعلى و افق معرفت قدم بردارد. و عجله در اين مسير را بدون اطلاع كافى از مبانى و معتقدات مكتب تشيع كه در تأليفات خويش بدان ها پرداخته بودند، مضرّ مى ‏دانستند و مى‏ فرمودند: " هيچ عجله‏ اى براى شروع سير و سلوك ضرورى نيست، بلكه آنچه مهمّ است فهم است." ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۶۹ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۷ 📌 ازدواج موقت 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/qLaaN ☑️ سوال: ~ با سلام؛ برای جوانی که در معرض گناه جنسی است و شرایط ازدواج ندارد ایا صیغه کردن درست است؟ خدا گناهانم را می بخشد⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ازدواج متعه و موقّت در اسلام جائز است و براي كساني كه قادر بر ازدواج دائم نيستند به طريق اولي مشروع مي باشد و هيچ فردي نمي تواند انسان را از عمل به تكليف شرعي منع نمايد و اول كسي كه بر خلاف دستور صريح اسلام و سنّت قطعي رسول خدا از انجام متعه و ازدواج موقّت منع نمود خليفه ي دوّم عمر بن الخطّاب بود و أمير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: " اگر عمر جلوی اين تكليف الهی و سنّت اسلامی را نمی گرفت هيچگاه زنا در ميان اجتماع واقع نمي گرديد. " ❖ بنابراين جلوگيری و ممانعت از اين تكليف و دستور الهی متابعت از خليفه ی دوّم عمر بن الخطّاب بوده و رويگرداني از آئين مقدّس اسلام تلقّی خواهد شد. 🔰 @sire_salehan |
❈ حجَر اساسی [ سلوک ] ترک معصیت است، ترک معصیت نمی گذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود، آنجا جهنم است! وقتی انسان معصیت نکرد آن وقت قابلیت ارتقاء دارد، به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبات انجام بدهد خود را بالا می کشد و بالا می رود. آن اعمال حسنه و مستحبات هنگامی مفید است که معصیت نباشد، اما وقتی معصیت باشد اعمال حسنه می سوزد و از بین می رود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. مبانی اخلاق ، ج۲، ص ۲۲۵ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲۷ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " أوّلُ ما يُسئَلُ العبدُ الصّلاةُ ؛ فإن جاء بها تامّةً و إلا زُخَّ به في النار " | ١ | 📜 ترجمه: " اولین چیزی که از بنده راجع به آن سوال می شود نماز است؛ پس اگر نمازهایش صحیح و تام بود، اهل نجات خواهد بود و اگر در نماز سستی کرده باشد در جهنم افکنده خواهد شد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. نماز بهترین چیز است و بنابر همین ، پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: " حیًّ علی خیرِ العمل - به سوی بهترین کار حرکت و بشتابید! " چون خیرالعمل و بهترین کارها نماز است. افراد مومنی که نماز می خوانند اگر نمازشان قدری دیر شود، به اضطراب می افتند و دائما می خواهند در عالم نماز و در عالم مناجات بیایند. و لذا پیغمبر فرمود : " ارحنی یابلال - ای بلال، مرا راحت کن! " یعنی زود اذان بگو تا ما بلند بشویم و نماز بخوانیم. نماز، راحتی است و بهترین عمل است و تمام اعمال صالحه به تبع نماز است. نماز ربط با خداست ، نماز اتصال باطن انسان با خداست. نماز بازشدن درهای آسمان و رحمت و اجازه تکلم بنده با خدا و ربط با خالق است. هیچ عملی نمی تواند مقابل نماز بایستد و یا در مقابل نماز مقاومت داشته باشد! پیغمبر بقیه احکام ، حتی روزه و جهاد و ... را در سایه نماز تشریع کردند. جهاد و جنگ برای این است که مردم مسلمان بشوند و نماز بخوانند. ❖. پس عُمَر خیلی اشتباه کرد که گفت: " حی علی خیر العمل " درست نیست و این را از اذان برداریم. برای اینکه " حی علی خیرالعمل " یعنی : به سوی بهترین کارها بشتابید! " و مردم اگر بدانند که نماز بهترین کارها است ، جهاد نمی کنند؛ پس این را از اذان برداریم تا مردم نماز را خیرالعمل ندانند و برای جهاد بیایند! " | ۲ | اصلا شما از همین یک جمله ، طرز تفکر این مرد را می فهمید که او اسلام را مس نکرده است و بویی از حقیقت و واقعیت به مشامش نرسیده است! او خیال کرده است که اسلام یک حکومت ظاهری و یک غلبه و جنگ و جهاد و قتل و غارت و تشکیلات ظاهری است و غیر از این نفهمیده است. اما دیگر نمی داند که تمام نماز و جهاد و انفاق و ساختن مسجد و عبادت مردم و حج و صدقه به فقرا و تشکیلات حکومت اسلامی و... ، بر اثر یک واقعیت و حقیقتی است که آن حقیقت در بطن نماز است؛ اگر این پیدا شد، تمام آنها بر اساس صحیح خواهند بود، والا همه اش غلط است. کما اینکه خودش به آن راهی که رفت، همه مردم را به دنبال خودش به غلط برد، و دیگر از آن حقائق به دست کسی نمی رسد! ❖. اما امیرالمومنین علیه السلام میداند که نماز چیست و چه قسم بر تمام افعال و اعمال، حکومت و مزیت دارد. شخصی در گیراگیر جنگ صفین از حضرت امیرالمومنین مسئله نماز را می پرسد. حضرت برای جواب دادن می ایستند. یکی از اصحاب که ظاهراً ابن عباس است می گوید: " ای مرد، تو چه کاری داری؟ حالا موقع سوال کردن این مسئله است؟! از نماز می پرسی؟! " حضرت فرمودند: " مهلا، آرام باش! ما برای چه جنگ می کنیم؟! ما داریم برای نماز جنگ می کنیم! اگر برای نماز نباشد، ما که نمی خواهیم خون مردم بریزیم، نمی خواهیم مال مردم را ببریم، نمیخواهیم بر گردن ها و رقاب مردم حکومت کنیم، کاری نداریم؛ این کارها را که می کنیم، می خواهیم مردم را نماز خوان کنیم و این شخص الآن دارد از مسئله نماز سوال می کند. " |۳| |۴| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ص ۵۳۸ ۲. دعائم الاسلام، ج۱، ص ۱۴۲؛ الموطا مالک، ج۱،ص۷۲ ۳. الخصال، ج۱،ص۲؛ ارشاد القلبوب، ج۲، ص ۲۱۷ ۴. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۶۴ 🔰 @sire_salehan |
❈ بر سالک لازم است تا حد امکان اگر می‌خواهد مطلبِ صدق و کلام حقّی بشنود، آن کلام را از بیانات عرفای بالله بشنود نه از سایر افراد...شنيدن و مطالعۂ آثار عرفا، جان را جلا می‌ بخشد و دل را پاك می‌کند و زنگار از روى قلب می‌زداید و از تعلّق انسان به دنيا و زخارف آن می‌کاهد و روزنه ‏هاى قلب را براى دريافتِ نَفَحات از عالم اُنس باز می‌کند و فكر و مغز را به انوارِ جمال‏ مستنير و منفتح می‌گرداند، و مسير سالك را در شُبهات و دائرۂ تبليغات و اشاعات و مسائل اجتماعى و سياسى روشن و هموار می‌سازد، و جلوى فريب و اغواى ديگران را می‌گیرد و او را از دستبرد شياطينِ انس و جنّ محفوظ می‌دارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۷۳ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۸ 📌 انتخاب مرجع تقلید 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/fmsrX ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مرا در انتخاب مجتهد و مرجع تقلید راهنمايی کنید ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ مرجع تقلید باید فرد اعلم و اتقی و خبیر به مسائل شرع و اقتضائات زمان باشد و نیز باید قلب و نفس او متّصل به عالم ملکوت بوده، از افاضات و عنایات خاصّه الهی برخوردار باشد؛ و مقلّد باید در انتخاب چنین مرجع و مجتهدی او را بیازماید و کورکورانه از فردی تقلید نکند و باید احراز کند که قلب او به هواهای نفسانی و دنیا متمایل نباشد که تقلید از چنین فردی باطل است و در این راه از اهل خبره استمداد نماید و به سخنان عوام و شایعه ها توجّه نکند و به تبلیغات گوش نسپارد بلکه هم خود و هم افراد بصیر و خبیر نسبت به تشخیص مصداق این ملاکات سعی کافی و بذل توجّه وافی بنمایند که خداوند متعال هیچ عذری را در کوتاهی از این امر مهم و حیاتی نخواهد بخشید. 🔰 @sire_salehan | ___________ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به کتاب " فقاهت در تشیع " تالیف عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن طهرانی قدس سره
❈ اُسّ و مُخّ دين و طىّ راه خدا ، محبّت به خدا و منسوبين به اوست و لذا بهترين و سريع‏ ترين راه براى اين مقصود «تحصيل محبّت» است. به عكس شديدترين درجات گناه ، توجّه و محبّت به اهل معاصى و دشمنان خداست ؛ چون محبّت به افراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت می گذارد و دل را به نقش دل آنان منقّش می گرداند و بدين وسيله صفات و روحيّات آنان در دل ظهور و به تبع آن، كردار و اعمال آنان در انسان پيدا می شود. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. رساله مودت، ص ۳۴ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰٣ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. كلام معصوم علیه السلام معصوم است، همان‌گونه كه امام معصوم است. معصوم یعنی كسی كه هیچ‌ گونه شائبه كثرت و گَرد عوارض توغُّل در ماده و دنیا بر دامن قدس و طهارت او نمی نشیند؛ چنین شخصی معصوم است و چون معصوم است جاوید است. و عصمت مطلق اختصاص به او دارد. امّا بقیه مردم جاوید نیستند؛ چون تا كسی به مقام طهارت مطلقه نرسد، به هر مقدار هم كه كلامش دارای علوّ و رُقاء باشد، آمیخته به كثرت است. ۞. اطوار و ادواری كه بر ائمه علیهم السلام گذشته است مختلف است. گاهی ارتباط مردم با امام در كمال سهولت و یسر انجام میگرفته است. در زمان امیرالمومنین یك برهه از زمان حضرت ۲۵ سال در اختیار همه بود و مردم دسترسی به امام خود داشته‌اند، و زمانی را هم مثل زمان امام صادق مشاهده می‌كنیم كه حضرت به عنوان بصری می‌فرماید: آمدن تو به نزد ما موجب دردسر ما میشود. ۞. مسأله هدایت و ارشاد به هیچ‌ وجه ارتباطی با حضور و غیبت ندارد؛ زیرا هدایت عبارت است از: ارتباط نفس با مبدأ خود، و نحوه اتّجاه و جهت دادن نفس از جانب پروردگار و مقام ولایت كلّیه بر حسب كیفیت و خصوصیتی كه نفس واجد آن است. ولی آنچه مهم است و در اختیار انسان است، تسلیم در برابر حق است! ۞. هدایت عبارت است از: « عبور نفس از شوائب نفسانی » و تكامل عبارت است از: « عبور از ماده و رسیدن به تجرد» و از طرف دیگر در عالم تجرد مكان و زمان راه ندارد؛ زیرا مكان و زمان مربوط به عالم دنیا است. و لذا ولی خدا در غرب عالم است، اما گوئی در كنار شما نشسته و با شما صحبت می‌كند؛ برای او تفاوتی نمی‌كند. ۞. چرا در مجلس روضه یاد سیدالشّهداء علیه‌السّلام، حال بكاء می‌آورد؟ چون حضرت در دل و جان ما حضور دارد، و اگر نداشت بكاء پیدا نمی‌شد. چرا ذكر اولیاء برای انسان رقّت می‌آورد؟ چون همین كه ذكر آن بزرگان میشود، نفس انسان در مقام تجرّد و سرّ و ملكوت خود، با سرّ و ملكوت آن ولی اتصال پیدا می‌كند، و ملكوت آن ولی در این نفس‌تأثیر میگذارد. و إلّا اگر آن اتصال ملكوتی نباشد، حتّی اگر ولی خدا در كنار شما هم بنشیند به اندازه سر سوزنی در نفس شما تأثیر نمیگذارد. ۞. در زمان ما حضرت بقیةاللَه علیه‌السّلام، از خود ما به ما نزدیكتر است؛ چون حضرت احاطه علّی بر ملكوت و بر نفوس ما دارد. و این احاطه یعنی قرب و مجانست و مصاحبت، و اصلًا ولایت یعنی احاطه. ۞. مسأله ولایت این نیست كه شما خودتان را جدای از امام ببینید؛ بلكه ولایت یعنی اشراف بر هر آنچه كه در عالم هستی می‌گذرد. ولایت یعنی اینكه: در حال حاضر امام زمان علیه‌ السّلام به همان مقداری كه بر بدن و بر اراده و فكر خودشان احاطه دارند، به همان مقدار بر تمام عالم إشراف دارند. ۞. آنچه برای انسان مهمّ است، این است كه: فرصت را غنیمت بداند، و به اینكه خدا برای او چه تقدیر كرده نگاه نكند؛ بلكه به اینكه بین خود و خدای خود چه رابطه‌ای برقرار كرده توجّه كند و فرصت را غنیمت بداند كه، وإنَّ للَّه فى أيَّامِ دَهركُم نَفَحاتٌ ألَا فَتَعَرَّضوا لَها. ۞. امام عسكری علیه‌السّلام می‌فرمایند: هر شخصی از مؤمنین و شیعیان ما، اگر واقعاً دل خود را صاف كند و مقصود او از این دنیا، صیانت دین و تعظیم ولیش باشد، یعنی در راستای اهداف ولی خود حركت كند. خداوند نمی‌گذارد او به دست متلبس كافر و عالم فاسق افتد. بلكه خدا مؤمنی را در سر راهش قرار می‌دهد که او را در راه راست قرار می‌دهد و علاوه بر اینكه این مؤمن را به سوی او می‌فرستد او را به پذیرش سخن این مؤمن موفّق می‌نماید و به سخنانش گوش می‌دهد. ۞. كیفیت راهنمائی و هدایت افراد در دست ولی خدا است كه هر طور او تشخیص دهد باید انجام گیرد. گاه ولی می‌خواهد شخصی را به خود جذب كند لذا او را در كنار خود نگه میدارد. مرحوم قاضی رضوان اللَه علیه شاگردان بسیاری داشتند كه بعضی از آنها میخواستند به ایران بروند و ایشان صلاح نمی دیدند. اما همین مرحوم قاضی به آیة اللَه مسقطی می‌فرمایند كه: تو به‌ هرجا كه می‌خواهی برو! زیرا دو كیفیت خاص و دو طریق متفاوت دارند و خداوند متعال شرائط متفاوتی را در این عالم برای افراد قرار میدهد. عمده مسأله این است كه: در هر شرائطی ما خود را در اختیار مشیت پروردگار قرار دهیم، و این نكته مهم است. ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمود: آنچه كه در این راه مهم است مسأله اطاعت است؛ زیرا اطاعت در این راه كارساز است. بنابراین، مسأله فقط به دیدن نیست جان من! و چه بسا همین دیدنها ممكن است انسان را از ولی خدا قطع كند. 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ٣ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ ما بايد بدانيم راه خدا، راهِ صداقت و صفاى باطن است، و صداقت و صفاى باطن است كه انسان را حركت می‌دهد؛ نه نماز شب و ذكر و شركت در اين مجالس! این معیار باید اصل قرار بگيرد و ستونِ اين خيمه واقع شود. اگر آن صداقت و حُريّت و عبوديّت بود... اين خيمه در وضعيت خودش برقرار می‌ماند و اگر آن ستون نبود اين خيمه پایین می‌‌‌‏آيد. حال ما هر چه تصور كنيم كه در زير خيمه هستيم فايده ‏و نتيجه ‏اى ندارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. پرسش و پاسخ، مجلس ۲۷ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۹ 📌 فیلم های مضر 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/fJJwf ☑️ سوال: ~ با سلام؛ ديدن چه فيلم هايي مورد رضايت خداوند نيست؟ لطفا كاملا توضيح دهيد. اگر فيلمي خلاف موازين شرعي باشد مثل روابط آزاد زن و مرد ولی ما بدانيم كه اين مسائل باطل است آيا اينكه ميدانيم باطل است باز هم تاثيرات سوئش را بر ما ميگذارد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ طورکلی تمام فیلم هایی که صرفاً تخیّل و توهم سازنده را منتقل می کند برای نفس انسان ضرر دارد و انسان را از حرکت بسوی کلیّت باز می دارد و روح و نفس انسان را در کثرات و جزئیّت ها محبوس و گرفتار و زمینگیر می نماید، بلی در فیلم هایی که مطالب روحانی و یا علمی بدون موسیقی مطرح می شود ایرادی ندارد. 🔰 @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼. | ۰۸ 📌. عنوان: با کریمان کار ها دشوار نیست! 🎙. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. شرح ابوحمزه ثمالی، سنه۱۴۳۰، مجلس۱۱ 🔰 @sire_salehan |
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۴۲۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan
سیری_در_تاریخ_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
5.14M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۴۲۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan
📚. دانلود مجموعه مقالات علوم و مبانی اسلام و تشیع در وبلاگ : • مقاله: مهردرخشان • مقاله: سیره سالکان در ماه رمضان • مقاله: کیمیای سعادت در پرتو رفیق • مقاله: تکامل عقول در پرتو انتظار ظهور • مقاله: سیری در تاریخ امام رضا علیه السلام • مقاله: سیری در تاریخ امام مجتبی علیه السلام ↪️. siresalehan.blogfa.com/category/1 .↩️
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۲۱۵ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: آداب و اسرار زیارت مشاهد مشرفه برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan
سیره_سالکان_در_زیارت_مشاهد_مشرفه_زیارت_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
2.54M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۲۱۵ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: آداب و اسرار زیارت مشاهد مشرفه برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan