eitaa logo
سیره صالحان
653 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️. بر امام حسین علیه السلام در کربلا چه گذشت؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، سنه 1438، جلسه 10، دقیقه 40:39 . @maktabe_vahy
هدایت شده از مکتب وحی
⚫کلام دُرَر بارِ عارف بزرگ آیه الله سید علی قاضی رضوان الله علیه، درباره توسّل به سیّد الشّهداء علیه السلام... @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
هدایت شده از مکتب وحی
🔺از سرگیری فعالیت کانال مکتب وحی در تلگرام🔺 🔹با عرض سلام خدمت همراهان گرامی! به امید خدا کانال "مکتب وحی" فعالیّت خود را در پیام رسان تلگرام - همراه با حفظِ فعالیت در پیام رسان های ایتا و سروش- از سر می‌گیرد. 🔹ان شاءالله خداوند برای همگی رهپویانِ حقیقت مسیری هموار در راستای حق جویی مهیا فرماید. بمحمّد و آله الطاهرین. 🔽🔽🔽 https://t.me/maktabevahy_pub
✅ جلد اول کتاب «سیری در تاریخ پیامبر اکرم» منتشر شد. 📚 این کتاب شامل بیانات آیةاللَه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی - حفظه الله - در بیان تاریخ اسلام با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تاثیر آن بر نگرش انسان به معارف شریعت می باشد. 📘 جلد: اول 📃 صفحه: ۴۷۰ 💵 قیمت: ۳۵ تومان 💳 خرید آنلاین: yon.ir/WR0tG ______________ 🔰 @sire_salehan
﷽ 📌 یک دم اولیاء الله جان را تغییر می دهد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " آموزه های معرفت ، ج۱ ، ص ۱۶۴ " مے فرمایند: ✍🏻 بین مرحوم حاج میرزا جعفر کبودر آهنگی و یکی از بزرگان اختلاف بر سر این بود که آیا ذاتیات تغییر پیدا می کنند یا نه ، و آیا ماهیت هرکسی قابل تغیر هست یا نه ؟! ایشان می گفتند : " قابل تغیر است! " و او میگفت: " نه، آن چیزی که از اول زده شده همان است! " خب این جای بحث دارد. و می گفت: " به من نشان بده که اینها قابل تغییر هستند! " منظور از ماهیت افراد ، یعنی همان عوارض و ذاتیاتشان، یعنی شقاوت و سعادتشان! مرحوم کبودر آهنگی گفت: " خب برو یکی را پیدا کن و بیاور ! " او هم رفت و دید یکی دارد با سگ ها بازی می کند، گفت بروم این را بردارم و ببرم، دیگر خیال نمیکنم در این مملکتمان از این آدم بدتر پیدا شود! گفت : " فلانی ، پولی به تو میدهم ، می آیی باهم جایی برویم ؟! " گفت: " باشد برویم، کاری ندارم. " آمد پیش مرحوم جعفر کبودر آهنگی که مجتهد و از علما بود و در همان کبودر آهنگ همدان مرجع تقلید بود و دیوان دارد، و ایشان یک نگاه به او کرد و او صیحه ای کشید و زمین افتاد و غش کرد و بعد بلند شد رفت و جزء رجال الغیب شد! ❖ نجات از طرف کیست؟ یک دم درویش، یک دم خدایی؛ از این است! 🔰 @sire_salehan |
❖ مبادا تحصیلتان در علم، شما را به شخصیت و تجبر و تکبر بکشاند! شما همیشه باید خود را نیست و نابود ، و مرکز تجلیات علمی پروردگار ببینید! قدس سره 📚 سالک آگاه، ج۱، ص ۵۸ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 تنها لوادار و قیم مکتب تشیع ، امام زمان علیه السلام است و بس! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " فقاهت در تشیع ، ص ۸۶ " مے فرمایند: ✍🏻 امروزه گاه انسان مشاهده می کند که بعضی ها از روی جهل و نادانی می خواهند برخی از بزرگان ازمنه سابقه را حتی بر امام معصوم علیه السلام فضیلت بخشند؛ غافل از اینکه ایشان با عمل خویش ، موجب تنزیل شخصیت و مرتبت آنان گشته اند. و یا اینکه هیچ گونه عیب و نقص و خطا و عمل ناصوابی را حاضر نیستند به آنها نسبت دهند، و در مقام انکار و پرخاش در می آیند، تو گویی انسان با این اعتقاد - نعوذ بالله - از دین خارج گشته و راه ارتداد در پیش گرفته است! ❖ روزی با یکی از فضلای مشهد راجع به مطلبی که مرحوم علامه والد [ علامه طهرانی ] قدس سره راجع به مرحوم آیةالله بروجردی رحمةالله علیه فرموده بودند، مذاکره بود. آن مرد فاضل گفت: " اگر ما نسبت به مرحوم آقای بروجردی خطائی را منتسب کنیم و اشتباهی را متوجه ایشان بنماییم، دیگر کسی برای ما در تشیع باقی نمی ماند! " من گفتم: " نماند! آیا مکتب ما قائم به مرحوم آقای بروجردی است یا قائم به امام زمان علیه السلام است؟! آقای بروجردی شاگردی از شاگردان این مکتب است، نه بیشتر! و این نکته ای است که باید سخت بدان اندیشید و بدان پرداخت! " 🔰 @sire_salehan |
❖ تمام تکالیف پیامبران به امتهایشان فقط به جهت رفع حجب نفسانیه آنان است. چون حجاب برداشته شد، بهشت است، حق است، لقاء و وصول فناء است! اگر حجاب برداشته نشد، دوزخ است، شیطان است، بطلان است ، حرمان است، بُعد است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 الله شناسی، ج۱، ص ۳۳۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 تفاوت هـاے جهـان بینے توحیدے و غیر توحیدے 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " امام شناسے ، ج۲ ص ۷۲ و ۷۴ " آوردہ اند: ✍🏻... توحید یعنی تمام موجودات را بدون استثناء در تحت علم و قدرت و تاثیر خدا دیدن و خدا را در تمام عوامل وجود موثر دانستن، و در قبال خدا برای هیچ موجودی ارزش و استقلال وجودی نیافتن است. دستورات اسلام همگی بر این اصل وضع شده است. شخص مسلمان و پابند به این قانون خود را مرتبط به تمام جهان هستی می بیند و از هیچ موجودی نمی‌گریزد، با همه انس و الفت دارد، از ملاقات و برخورد با مردم، صله رحم ، عیادت مریض ، بر آوردن حوائج نیازمندان ، و الفت با فقرا و مسکینان ، بذل مال برای آسایش دیگران، و هزاران دستوری که انسان را با تمام موجودات می پیوندد لذت می‌برد و کانه انسان‌ یک قطعه غیر قابل انفکاک از کارگاه هستی بوده است.‌... ❖ بر خلاف قوانین غیر توحیدی که خواهی نخواهی بر اساس افتراق و نفع طلبی و سودجوئی و کامیابی است.‌ آن قوانین انسان را به تفرقه دعوت می کند، پیوند انسان را با جهان می بُرد ، هرکس گمان می‌کند که از عالم جداست و برای بقاء وجود خود گرچه منافات با هستی غیر داشته باشد می کوشد. حتی در ممالک راقیه، آنها دنبال منافع خود می روند و به فقر و مسکنت و ضلالت کشور های دیگر کاری ندارند، مرام آنها کامیابی خود آنان است ، و بدین وسیله خود را از جهان هستی منقطع می دانند. "مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ • مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ " [ به او بازگرديد، و از او بترسيد، و نماز بگزاريد و از مشركان مباشيد • از آنان مباشيد كه دين خود را پاره‌ پاره كردند و فرقه‌ فرقه شدند و هر فرقه‌اى به هر چه داشت دلخوش بود. "روم / ۳۱-۳۲" ] 🔰 @sire_salehan |
❖ من به این نتیجه غیر قابل انکار رسیده ام که به هرکس به هر مقدار که مقام بدهند، به همان مقدار هم ابتلاء می دهند! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 عنوان بصری، ج۲، ص ۲۳۸ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 تاثیر شگرف بررسی تاریخ پیامبر اکرم بر نگرش انسان نسبت به معارف شریعت 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " سیری در تاریخ پیامبر اکرم ، ج۱ ، ص ۲۹ " مے فرمایند: ✍🏻 بررسی تاریخ پیامبر اسلام در دوران پیش از بعثت و پس از آن، تاثیری شگرف در نگرش انسان نسبت به معاریف شریعت علی الخصوص در تفکر علما و زعمای امور نسبت به قضایا و جریانات اجتماعی خواهد گذاشت و کیفیت دیدگاه و منظر دین را در ارتباط بندگان خدا با پروردگار آشکار خواهد ساخت؛ که در این زمینه باید گفت: مع الاسف الشدید جایگاه این نکته حیاتی در اداره امور بلاد اسلامی جداً خالی و منسی می باشد. همان قضیه ای که موجب شده است حقائق نورانی اسلام در میان سایر ادیان و ملل آن طور که باید و شاید جایگاه خویش را باز نیافته است و چه بسا حتی موجب طعن و تحقیر قرار گرفته است. 🔰 @sire_salehan |
❖ وقتی قرار است که یک نعمتی، نفحه ای، جذبه ای، بیاید، تنبلی نکنید که این نفحه و جذبه به دیگری بخورد و شما بی نصیب باشید؛ شما برای رسیدن به آن نفحه سبقت بجوئید و پیش دستی کنید ، چون راه برای شما هم باز است! #آیت_الله_حسینی_طهرانی حفظه الله 📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۵، جلسه۳ 🔰 @sire_salehsn | #سیره_صالحان
﷽ 📌 توضیحی پیرامون انجیل برنابا 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " مهرتابناک ، ج۱، ص ۳۱۳ " آوردہ اند: ✍🏻... مرحوم قاضی ، استاد علامه طباطبایی رضوان الله علیهما بدین انجیل برنابا عنایت داشته است، و خواندن آن را به شاگردان سلوکی و عرفانی خود توصیه می نموده است. ❖ انجیل برنابا در سنه ۱۷۰۹ مسیحی توسط یکی از مستشارهای پادشاه پروس به نام کریمر که در آمستردام اقامت داشت، کشف شد. اصل این نسخه به زبان و خط ایطالیایی بوده و بسیار کهنه و قدیمی است، و غیر از نسخه ایطالیایی، نسخه اسپانیایی که از روی آن نوشته شده است و آن نیز بسیار قدیمی است، به دست آمده است. نسخه ایطالیایی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده اند و اسم انجیل به عبارت انگلیسی چنین است : True Gos Pel of Jesus Called Christ ( یعنی: انجیل راست عیسی مسمی به مسیح ) در ۱۵ مارس سنه ۱۹۰۸ میلادی دکتر خلیل سعادت آن را به عربی ترجمه کرده؛ و در شهر ربیع الاول سنه ۱۴۳۱ هجری قمری ترجمه آن از انگلیسی به فارسی توسط مرحوم سردار حیدرقلی کابلی پایان یافت؛ و در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی مطابق با ۱۳۵۰ هجری قمری در مطبعه سعادت کرمانشاه طبع رسید. ❖ باری، چون این انجیل با آیات قرآن درباره بشارت حضرت عیسی به قدوم حضرت محمد علیهما الصلوه و السلام مطابقت دارد و از بهترین اناجیل است - بر خلاف اناجیل اربعه ( لوقا، منی، یوحنا، مرقس) - ظهور آن در اروپا و در کلیساها انگلیس غوغا و هیاهویی برپا کرد و چون تصدیق به آن مساوی با تصدیق به خاتمیت رسول الله بود، نخواستند آن را بپذیرند! 🔰 @sire_salehan | _______________ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • تفسیر المیزان ، ج۳، ص ۳۴۱ • نورملکوت قرآن، ج۴، ص ۲۷۷ • معادشناسی، ج۹ ، ص ۱۶۳
❖ سالک باید خود را از تشتت و پراکندگی حفظ کند، و باید به خود مشغول باشد! #سید_علی_قاضی قدس سره 📚 مهرتابناک، ج۱، ص ۲۵۲ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 چرا " تناسخ " باطل است ؟ 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲ ، ص ۱۳۱ " آوردہ اند: ✍🏻... یک عده هستند که می گویند: روح که از دار دنیا می رود، می رود در یک تن دیگری. اگر سعید باشد می آید در تن آدمی که کارهای خوب می کند و سعید است؛ اگر شقی باشد می رود در بدن اشقیاء. مثلاً روح یزید که شقی بوده است می آید در بدن یک شقی ، و روح فرعون می آید در بدن یزید؛ و روح آدمی که سعید و خوب بوده است ، می آید در بدن خوب. ❖ براهینی در بطلان این کلام وجود دارد و شکی نیست که این حرف باطل است. یکی از براهینش همین است که : روزی که او مُرد ، فعلیت پیدا کرد و دیگر محال است دو مرتبه از فعلیت خروج کند و حرکت کند به قابلیت. چون آن روحی که میخواهد بیاید در بدن ، میرود در بدن طفل ، و طفل هم قابلیت محض است. این از قابلیت دارد مدارج را طی می کند؛ از نطفه بودن می آید علقه می شود و مضغه می شود و استخوانش بسته می شود و طفل تام می شود و متولد می شود و همین طور جلو می آید. وقتی جلو آمد، این الآن در هر مرحله ای که بمیرد، یک فعلیتی دارد، و محال است انسان این فعلیت را دو مرتبه به مرحله قابلیت بیاورد. پس تناسخ محال است، و بر اساس این برهان فلسفی محال است. 🔰 @sire_salehan | _________________ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • نورملکوت قرآن ، ج۱، پاورقی ص ۲۸۳
❖ انسان باید از خدا بخواهد که قلبش را صاف و پاک کند، و وقتی که قلب صاف و پاک شد، خودش مسائل و مطالب را میگیرد و دیگر نیازی به صحبت ندارد! راه سلوک با حرف درست نمی شود! # حفظه الله 📚 آموزه های معرفت ، ج۱، ص ۳۱۵ 🔰 @sire_salehsn | #
﷽ 📌 اهمیت کنترل زبان و مداومت بر سکوت یکی از ارکان اصلی سلوک الی الله... 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " آیین رستگاری ص ۱۳۸ " می فرمایند: ✍🏻... با مردم بحث نکنید، اسرارتان را به آنها نگویید، حالتان را به آنها بیان نکنید، در خودتان باشید، آن مقداری که لازم است، برایشان بیان کنید، همین! قفل به دهان باشد و دیگر از آن مقداری که زبان راه گشای برای قلب و نیت شماست، هیچ تجاوز نکنید. و این کار مشکلی هم هست که انسان زبانش را کنترل بکند. ❖ بعضی از سلاک قدیم در احوالاتشان هست که ریگ در دهانشان می گذاشتند که هر وقت میخواهند چیزی را غفلتاً بیان کنند، بیان نکنند. شاید بخواهند بیان کنند ، خوب ریگ در دهانشان هست، متوجه می شوند که آیا این حرفی که میخواهند بزنند، درست است یا نه ؟ اگر خوب بود، ریگ را در می آورند، صحبت میکردند، دوباره سرجایش میگذاشتند؛ تا این اندازه ! کار مشکلی هم هست؛ چون کسی که عادت کرده دائماً صحبت کند، باید خویشتن داری و مجاهده ای بکند تا از این مسأله صمت عبور کند. 🔰 @sire_salehan _______ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • رساله لب اللباب ، ص ۱۲۶ • رساله بحرالعلوم ، ص ۱۷۳ • انوار الملکوت، ج۱ ، ص ۷۷ • مهرتابناک ، ج۱ ، ۱۷۹ و ۲۵۳ • نفحات انس ص ۹۹
💟 #حدیث_صالحان • شیعیان ما زبانشان بسته است! #امام_صادق علیه السلام 📚 رساله لب اللباب، ص ۱۲۷ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 حالات امام سجاد علیه السلام هنگام قرائت قرآن کریم! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " نورملکوت قرآن ، ج۳، ص ۲۸۶ " میفرمایند: ✍🏻... قرآن حضرت امام زین العابدین علیه السلام، و شرح حالات او، و بیهوشی و حال تحیر و فنائی که در وقت تلاوت قرآن به وی دست میداد عجیب است. او با چه نظری ، و با چه دیده ای تلاوت آن را می نموده است؟ و با کدام جهت از جهات آن مواجه بوده است؟ اگر کسی بخواهد کاملا اطلاع کامل پیدا کند، دعای آنحضرت را در هنگام ختم قرآن در صحیفه آنحضرت است بخواند و تدبر و تامل نماید، تا ابعاد وسیع و جهات کثیره ای که از هر جانب در حال خواندن قرآن نظر اقدس او را بدان جلب می نموده است دریابد. 🔰 @sire_salehan |
❖ هر عملی که ما انجام می دهیم ، بهره و نتیجه اش داخل در خود عمل است؛ هر " الله " که از روی اخلاص بگوییم، لبیک پروردگار درون این الله ما است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 آیین رستگاری، ص ۳۳ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 توحید قرآن افق فکری انسان را بالا میاورد! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " انوارالملکوت، ج۱، ص ۳۶ " میفرمایند: ✍🏻... چون قرآن بر اساس توحید است لذا آیات قرآن تماماً برای دعوت به توحید و کشاندن مردم از عالم تشتت و تفرق به وحدت و تجرد است. بدیهی است که در این صورت افق فکر و اندیشه مردم از سطح کوتاه ماده پرستی و شهوت رانی حرکت نموده ، و دائما رو به افق واسع ایثار و تقوی و طهارت حرکت خواهد نمود؛ و این همان معنی تزکیه است که به معنی رشد و نمو است. ❖ یعنی این پیغمبر ما بوسیله تلاوت آیات دائماً خدا را نشان می دهد و از بیان نشانها و علامتهای خدا، خدا را منظور دارد و با این آیات دست مردم را گرفته و روح و جان آنها را دائما بالا میبرد، و قوای روحی که در اثر انغمار مادیت ضعیف مانده رشد می دهد، و علفهای هرزه غفلت و شهوت را که موجب کمبود مواد غذائی به شجره طیبه روح می شود می کَند و با دست ترحم پیوند می زند و آب میدهد، و با اشراق شمس توحید این شجره دائماً بارآور شده از خمود و کسالت و ضعف بیرون می آید و بارهای مفید و فراوان می دهد، و جان و دل آنها را به علم و حکمت منور می کند؛ آن علم و حکمتی را که پایان ندارد و فیوضاتش ابدی است و میوه اش سرمدی است. 🔰 @sire_salehan |
❖ یکی از دستورات سلوکی عمومی آن است که همیشه بالاترین مرتبه را از خدا بخواهیم! #آیت_الله_حسینی_طهرانی حفظه الله 📚 سیره صالحان، جلسه ۴ 🔰 @sire_salehsn | #سیره_صالحان
﷽ 📌 قاطعیت جناب امیرکبیر در برخورد با فساد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب " آموزه های معرفت، ج۱، ص ۷۳ " مے فرمایند: ✍🏻 آن طور که می گویند و آن طوری که من امیر کبیر را شناختم، آدمی بود که به مبانی خودش خیلی معتقد بود؛ آدم خیلی متدینی هم نبود، ولی برای خودش حساب و کتابی داشت و می خواست کار درست و صحیح را انجام بدهد. ما فقط تحسر و افسوس یک چنین مردانی را خوردیم! ❖ یک روز آن آخوندی که مسئول قضاوت بود نزد امیرکبیر آمد و گفت: امروز دو نفر برای محاکمه نزد من آمدند، یکی از این دو از قوم و خویش های شما است ؛ من اینها را ارجاع دادم به فردا برای اینکه اول بیایم از جناب حضرت اشرف صدراعظم استفسار کنم که مسئله از چه قرار است و هرچه ایشان نظر می دهند، فردا که اینها آمدند من طبق آن حکم کنم؛ حالا نظر شما چیست؟! ❖ امیر کبیر بلند شد و عمامه اش را برداشت و بر مغزش کوبید ، یک سیلی هم در گوشش زد و گفت: " گم شو، آن آخوندی که بیاید از من سوال کند به درد نمی خورد! " 🔰 @sire_salehan |
❖ منزلگاه حقیقی انسان منزل تقوی است؛ یعنی حالتی که در آن انسان به جمیع " شؤون انسانیت " رفتار نماید! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 انوارالملکوت، ج۱، ص ۴١ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 زيادى گفتار چه ربطى دارد با قلب؟ 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " آیین رستگاری، ص ۱۳۲ " آورده اند: ✍🏻 ببينيد! اين گفتار و كلامى كه انسان دارد يك اثر وجودى از نفس اوست كه ناشى از اراده اوست. نفس يك چيزى را مى بيند، يك تصوّرى مى كند، يك خواهشى دارد، آن وقت آن معنايى را كه مى خواهد در خارج براى ديگرى القاء كند، غير از زبان راهى ندارد كه آن معنا را القاء كند؛ پس اين گفتار، يك گفتار جداى از دل نيست، اثرى است كه از دل و نيت حكايت مى كند؛ ❖ پس گفتار نشان دهنده نفس و حقيقت انسان است، گفتار نشان دهنده شقى و سعيد است. افكار انسان و نیّات انسان و عقائد انسان و اراده انسان از آثار نفس انسان است و اين گفتار حكايت از آنها مى كند؛ ❖ پس وجودِ نازله اى از همان معانى منطوى در نفس است؛ يعنى وقتى نفس را، خواهشش را، تقاضايش را، اراده اش را بخواهيم پايين بياوريم، با همين گفتار پايين آورده ايم و ارائه و نشان داده ايم؛ پس گفتار هركس نماينده اوست، نماينده شخصيت و حركت اوست؛ چون گفتار خود او را نشان مى دهد، اين رابطه بين گفتار و قلب است. 🔰 @sire_salehan |