eitaa logo
سیره صالحان
655 دنبال‌کننده
380 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مکتب وحی
💎. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطفِ تو ناگفتۂ ما می‌شُنود رحمه الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
📿 | ۰۲۴ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " لافضلَ لعربیٍّ علي عَجميٍّ و لا عَجميٍّ علي عَربيٍّ إلا بالتقوي " | ١ | 📜 ترجمه: " عربی یا عجمی بودن ، فخری بر هم ندارد، در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ای مردم ! من که پیغمبر شما و عرب و از قریش هستم خیال نکنید که فخری بر سایر نژاد ها دارم، من هم مثل شما هستم ! عربی یا عجمی بودن فخری بر هم ندارد! و عناوینی است که خداوند برای تمیز و شناخت قبایل و افراد قرار داده است. اینکه خداوند یکی را قد بلند کرده است و یکی را قدکوتاه ، یکی سفید شده و یکی سیاه شده است، برای شناخت است. اگر بنا بود همه مردم به یک شکل ، یک رنگ ، یک صورت و یک قد بودند، دیگر شناخته نمی شدند! در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد؛ یعنی پاک تر و صاف تر باشد و بر اساس عقل حرکت کرده و به مقصد رسیده باشد. ❖. این اختلاف نژاد در آباء و اجداد ، موجب اختلاف نسل نیست و این اختلاف نژاد ها به نسل واحد منتهی می شود و همه به آدم و حوا می رسند. اختلاف نژاد، یکی را حیوان و یکی را چیز دیگر نمی کند؛ همه انسان اند، یکی اینجا زندگی کرده است و یکی آنجا، یکی سیاه شده است و یکی قرمز. ❖. ابوسفیان مردی عرب و دانشمند بود، دنیا دیده، سفر کرده، سیاست مدار و از اشراف بود و آدم کوچکی نبود، ایران آمده بود، روم رفته بود و با پادشاهان ملاقات کرده بود؛ مرد سخی و سفره داری بود و افراد بینوا را کمک می کرد و وقتی وعده ای می داد، اگر خونش ریخته می شد، باید به وعده اش رفتار میکرد، اینطور بود ولیکن تقوا نداشت! پیغمبر می گوید: " باید زیر پای غلام حبشی بیایی ! " چون ملاکی که دست ماست این است که می گوید: " این تقوایش بیشتر است ، پس این بر او مقدم است " ❖. اگر انسان طبق منطق دنیا باشد، آن وقت همه بلال ها از بین می روند و زیر پا له می شوند، و نه تنها بلال بلکه سیل می آید و همه را می برد و دو مرتبه کاخ و بارگاه روی کار می آورند، وقتی آن منطق آمد سیاه ها از سفید ها جدا شدند، برده ها از آقا ها جدا شدند و عجم ها از عرب ها جدا شدند. اما پیغمبر یک نگاه به تمام عالم می کند و می بیند که همه افراد بشر ، بندگان خدا و همه عابد به سوی معبود واحد و همه مخلوق خالق واحد هستند و بین اینها پیش پروردگار هیچ جهت شرافتی نیست مگر تقوا! این منطق خیلی مهم است و ما قدرش را نمی دانیم! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. معدن الجواهر، کراجی، ص ۲۱ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۹۹ 🔰 @sire_salehan |
❈ یکی از دستورات سلوک این است که انسان از افرادی که به دردش نمی خورند، روحش را آلوده می کنند، صحبت های آنان موجب تزلزل و اضطراب انسان می شود، باید فاصله بگیرد. چون اینها فقط آدم را به پندار گرایش می دهند و از عالم وحدت و نور خدایی پایین می آورند.... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " آیین رستگاری ، ص۱۴۴ " 🔰. @sire_salehan |
❈ بزرگ ترین خطری که سالك راه خدا را تهدید می کند ، این است كه خود سلوك برای او تبدیل به یك حجابی بشود و او را در محدوده آن پوشش محبوس كند. آن وقت شخص حركت هم می‌ كند، ذكر و ورد هم می‌ گوید، دستوراتی كه داده می‌ شود را انجام می‌ دهد ولی این عمل كردن‌ ها كم‌ كم باعث یک اطمینان کاذب می شود و او را از مردم و رفقا و هم کیشان كنار می‌اندازد. آن ذهنیت سلوكی اشتباه خطر بزرگی است و باید برای این مسئله دوا اندیشید. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. شرح عنوان بصری، مجلس ۱۱۹ 🔰. @sire_salehan |
❈ کسی که می خواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ اما اگر گناه کند هر قدمی که طی می کند بُعد است، چون گناه تو را شیطان می کند. نفسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایه لرزانی بار می شود و یک قدم جلو نمی رود! لذا تمام‌ بزرگان این راه ، به ترک گناه دعوت می کنند! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " مبانی اخلاق، ج۲ ، ص۲۲۳ " 🔰. @sire_salehan |
❈ راه خداشناسی راهِ معرفتِ نفس، و معرفت نفس هم به تزکیه است، که انسان خودش را درست کند، تزکیه، تهذیب، اخلاق! در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند، کم کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون می رود. انسان می فهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است؛ و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد، مال خودش نیست، مال خداست. و این معنی معرفت نفس است که ملازم است با معرفت رب! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " تفسیر آیه نور، ص ۲۱۹ " 🔰. @sire_salehan |
❈ امام زمان ولایت بر نفوس دارد؛ یعنی تمام نفوس در مشت اوست! تو یک " یا بقیةالله " بگو و ببین که جواب میشنوی یا نمی شنوی! راه عرفان راه باطن است! هر وقت گفتی آن موقع لبیک ما را می شنوی! راه هم اصلا بسته نیست جانم! در خود زمان غیبت فی زماننا هذا، در عین کفر ، در عین ظلمت، بالله و الله العلی العظیم همین الآن به اندازه سرسوزنی با زمان رسول الله از نقطه نظر ورود در حریم ولایت، هیچ تفاوت نکرده و ندارد! حالا گر گدا کاهل بود دیگر آن مسئله دیگری است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. آموزه های معرفت، ج۱، ص ۳۶۴ - ۳۶۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ هزار سال انسان برود عبادت کند ولی امیرالمومنین را نشناسد، خودش را عبادت کرده، خدا را عبادت نکرده؛ خودش و منویات خودش و خواهش خودش و آرزوی خودش را عبادت کرده است، آن خدایی که خودش در دل خودش ساخته، او را عبادت کرده است! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " سالک آگاه، ج۱، ص۱۶۲ " 🔰. @sire_salehan |
❈ آن مكتبى كه با حقّ سر و كار دارد و اگر به اندازۀ ذرّه ‏اى از حقّ تجاوز شود نگران است، مكتب شيعه است كه می ‏گويد: « بايد در امور، حقّ را ميزان قرار داد. » هر كجا حقّ است بپذيريد و هر كجا انحرافى هست رها كنيد! اگر حاكم حكمى كرد و اشتباه بود بايد برگردد و إلّا مسئول است. قاضى بايد از حكم خود برگردد. مرجع تقليد اگر فتوائى داد و اشتباه بود به مجرّد اينكه فهميد بايد برگردد و إلّا در جهنّم خواهد بود. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. ولایت فقیه، ج۴، ص۱۹۷ 🔰. @sire_salehan |
❈ زشتى و كدورت دروغ به تناسب مخاطب و اختلاف رتبه او بر نمى ‏گردد؛ بلكه به خود دروغ، يعنى خلاف واقع را بيان كردن، باز مى‏ گردد. و اين كدورت و زشتى، تأثير ژرف و عميقى در نفس دروغ ‏پرداز باقى مى‏ گذارد كه نفس و قلب او را نسبت به ادراك حقايق وارونه مى‏ نمايد و ادراك او را در مواجهه با مسائل به سمت خلاف و بطلان مى‏ كشاند و قضاوت او را در حوادث پيوسته به سوى خلاف سوق مى‏ دهد؛ «و اين است خطر بزرگ دروغ‏» ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۳۲ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼. 📌. عنوان: ابر لطف 🎙. عالم ربانی آیت الله طهرانی قدس سره 💽. طرح مبانی اسلام ، سخنرانی ۱۷ شوال 🔰 @sire_salehan |
❈ احكام اسلام دَفعى است نه رَفعى. يعنى نمى ‏گذارد خطر وارد گردد؛ نه اينكه پس از ورود خطر در صدد رفع و برداشتن آن برآيد! عَلَيْكُمْ بنَظْمِ أُمُورِكُمْ سرلوحه دستورات پيامبر أكرم و أمير المؤمنين عليهما الصّلوة و السّلام مى ‏باشد. اسلام هميشه علاج واقعه را قبل از وقوع واقعه مى ‏نمايد... ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. رساله نکاحیه، ص ۲۷۶ 🔰. @sire_salehan |
❈ عملی که از روی احتیاط و دو دلی انجام پذیرد فاقد جزم و یقین و استقرار نفس و ثبات قلب است، و چنین عملی از روح و جان و حقیقت عبادت خالی، و نصیبی نخواهد داشت؛ آن عملی موجب تاثیر در نفس و قلب است که از روی یقین و جزم صورت پذیرد، و انسان در هنگام انجام آن اتصال خود را با حضرت حق احساس کند، و ربط خود را وجدان کند! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۲، ص ۳۹۳ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰۱ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. خداوند به انسان عقل و شعور و ادراک داده تا با توجه به مطالبی که مطرح می شود، امهات و کلیات قضایا را گرفته و بر آن اساس ، خطی مشی زندگی خود را قرار دهد و با اتکاء به پروردگار در مسیر الی الله حرکت کند! ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمودند: " ما این کتاب ها و این مطالب را برای همه نوشته ایم. " یعنی این کتب برای افراد خاصی نیست بلکه برای همه است و منظور از سلوک و حرکت الی الله تقویت فهم و ادراک است و فقط دعا کفایت نمی کند. ۞. حافظ علیه الرحمه در مثنوی دیوان خود، که واقعا بسیار عالی و راقی است و در آنجا همه را نصیحت می کند و راه را نشان میدهد و خصوصیات طریق را بیان می کند، میفرماید: بالاخره باید یک کاری انجام بدهیم: نم اشکی ریختن، گفتگویی با خود نمودن، مطالعه ای در تذکره و احوال بزرگان داشتن، ساعات و لحاظاتی با آنها همدم شدن، تا اینکه بالاخره آن نسیم لطف و عنایت پروردگار بیاید و انسان را دریابد. ۞. ما از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] و سایر بزرگان می شنیدیم که : " حرکت به سوی خدا به حرف و زبان نمی شود و خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و باید انسان عمل کند. " عمل ، یعنی اینکه سالک حقیقت مساله را دریافته و واقعیت آن را لمس کند، و به صرف اتکاء بر نظارت و اشراف مقام ولایت بسنده نکند، و در مقام عمل اثر تکوینی گفتار و رفتار و کارش را دریابد. ۞. حضرت آقای حداد می فرمودند: " شما باید بدانید هر حرفی را که میزنید، یک اثر تکوینی در نفس ایجاد می کند و دیگر نمی توان آن را از بین ببرید! " ۞. زن و بچه انسان امانت خدا در دست او است و باید رعایت آنها را نمود، نه اینکه آنها را به فراموشی سپرد. آن سالکی که خیال می کند بیاید و شب ها " یاهو " بگوید و حافظ بخواند و ساعاتی از شب را به این اذکار بگذراند و بعد هم هیچ گونه التفاتی به خانواده نداشته باشد، این اعمال او به اندازه سر سوزنی اثر ندارد و تمام اینها " هَباء مَنثُوراً " است. ۞. استادی مثل مرحوم قاضی داشتن و در تحت ولایت او بودن و شخصیتی چون او عهده دار کارها و رفتار انسان بودن، در صورتی صحیح است که سالک به وظیفه خود عمل کند و به وضع و موقعیتی که هست دل خوش ننماید. اگر شخصی به شما بگوید که : " شما چون مولا و آقا دارید و در تحت ولایت هستید دیگر کارتان تمام است " ، بدانید که این حرف ها به حرف های مجانین و افراد ابله اشبه است! ۞. بارها از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] شنیده ام که میفرمودند: " بر هر سالکی واجب و لازم است که حداقل هفته ای دوبار حدیث عنوان بصری را مطالعه کند! " و حتی خودشان در هنگام تحصیل در نجف اشرف این روایت را نوشته بودند و در جیبشان بود. ۞. واقعا [ حدیث عنوان بصری ] روایت عجیبی است که امام صادق علیه السلام تمام حقیقت سلوک و حرکت الی الله را در این روایت و با جملات مختصر و کوتاه، بیان کرده اند. ۞. انسان عاقلی که می داند شاید تا فردا یا حداکثر ده بیست سال دیگر زنده نیست، خود را در این دنیا با قانونی که برایش حیات و سعادت را تمهید می کند، وفق می دهد! 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۱ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ فقط نيروى‏ عظيم‏ عشق‏ است كه موانع را از سر راه بر مى‏ دارد، و سنگرها را در هم مى‏ كوبد، و از عَقَبات و كَرِيوِه‏ هاى تنگ و تاريك عبور مى ‏دهد، و از درياهاى حسرت، و صحراهاى حيرت، و فضاهاى بى‏ پايانِ بُهت و سرگشتگى عبور مى‏ دهد؛ و گرنه جميع قواى غیر از خداوند را گرد آوريم نمى ‏تواند ذرّه‏ اى انسان را جلو ببرد. " عشقِ اوست كه حلّال مشكلات است و كليد رمز موفّقيّت و بس. " ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. الله شناسی، ج۱، ص ۳۶۵ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲۵ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " ثلاثٌ لا يَغِلُّ عليهنّ قلبُ امريٍ مُسلمٍ: إخلاصُ العمل للهِ و النّصيحتةُ لأئمّة المسلمين و اللزوم لجماعتهم؛ فإن دعوتهم محيطهٌ مِن ورائهم " | ١ | 📜 ترجمه: " سه کار و سه خصلت است که قلب مرد مسلمان و مومن هیچ وقت از آنها کدورت پیدا نمی کند و خسته نمیشود: عمل و کارهایش برای خدا بکند. برای پیشوایان و مدبران و افرادی که حکومت مسلمین در دست آنهاست، خیرخواهی بکند و خیر خواهی را در دست آنها بگذارد، و سوم با جماعت مسلمین باشد! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. ممکن است انسان عملی انجام بدهد و عمل هم عمل خیر و خوبی باشد، ولی باز اثراتی از شوائب در انسان داشته باشد، مثل خودپسندی و ریا و اغراضی که بالاخره به خود انسان بر میگردد، یا انسان بعضی از اعمال حسنه را انجام بدهد، ولی بالمآل نتیجه اش به خود او برگردد. اما این سه تا عملی که رسول خدا می فرماید، هیچ اثر سوئی روی قلب مرد مسلم نمی گذارد؛ یعنی این سه تا عمل صد در صد عمل طاهر و مطهر است و قلبی از این سه تا عمل عبور کند، اصلا آلوده نمیشود. ❖. اول: سعی کند برای خدا کار کند و در نیت و فکرش جهاتی نباشد که به خود او برگردد یا بالمآل به او برگردد یا به متعلقات او برگردد یا به اسر و عشیره او برگردد یا به پدر و مادر و اقوام و همسایه او از نقطه نظر او برگردد... عملی که انسان انجام میدهد، غذای برای روح است و باید پاک باشد، و پاکی اش به این است که باید در آن اخلاص باشد، یعنی انسان باید سعی کند که شائبه ای در آن نباشد که بالاخره راجع به خود اوست. وقتی عمل اینطور بشود، این عمل دیگر روی قلب اثر بد نمی گذارد؛ چون اثر بد و بدی عمل، اصلا هیچ ملاکی ندارد الا منیت و اینکه انسان آن عمل را به خودش نسبت بدهد، و در دنیا هم از خدا غافل باشد و برای غرضی از اغراض غیرخدایی انجام بدهد. این عمل بد فی حدنفسه چه یک عمل چشم گیر و مستحسنی در خارج باشد یا نباشد، قلب را آزاد نمی کند؛ بلکه این عمل روی قلب یک پرده و حجاب می اندازد. علت اینکه یک مرتبه کارهای ما یک سره نمی شود، برای همین جهت است که ما اعمالمان را مشوب می کنیم و خدا را در آن دخالت میدهیم؛ اما " أَلَا لله الدّینُ الخَالِصُ " نیست! یعنی خدا را به غیر خدا ضمیمه می کنیم! ❖. دوم: اگر انسان دید که امام المسلمین در جایی اشتباه می کند، باید برود و به او گوشزد کند. هرچه از نصیحت و گفتن آنچه از فکر صحیح و اندیشه پاک به نظرش می آید، در طبق اخلاص بگذارد و برای امام بیان کند. اما از سکوت و کنارکشیدن و اینکه بگوید که کار نداشته باش تا در راحتی و در طیفی از افکار خود زندگی کنی ، اینها دیگر معنا ندارد. پس این هم " لایغِلُّ علیهنّ " است؛ چون وقتی انسان برای غیرخودش خیرخواهی می کند، چیزی برای خودش نمی خواهد و این نصیحت برای خودش نیست و برای غیر است و چه بسا برای رساندن این مصلحت و این نصیحت غیر ، خودش باید راه های صعبی را طی کند تا بتواند به او برساند، و آن صعوبت برای نفس او ناگوار است، پس خود آن موجب تزکیه قلبش می شود، چون این کار را هم برای خدا می کند. ❖. سوم: انسان باید با جماعت مسلمین باشد! نباید کنار برود، نباید تک راه برود، نباید تک زندگی کند! بلکه باید در اجتماعات مسلمین باشد و نگوید: " فایده ندارد. " وجود او در میان آنها فایده است. اگر معنای یک آیه قرآن را تشخیص داد و یا یک امر به معروف و یک نهی از منکر کرد و یا یک راهنمایی و یک دلالت خیر کرد، وجودش در میان آنها حجت و موثر است! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۱، ص ۴۰۳ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۵۲-۱۵۷ 🔰 @sire_salehan |
❈ اگر ما به مشهد برویم به این عنوان که حقیقت امام رضا در آنجاست ، این شرک است! امام رضا همه جا هست، ما امام رضا را محدود به قالب جسمانی کرده ایم، در حالی که امام در قالب نمی گنجد! امام که آن بدن نیست، گرچه آن بدن هم بدن متبرک و طاهر و مطهر است؛ ولی ولایت امام را پذیرفتن یعنی: به جای اینکه تو پیش امام رضا بروی، امام رضا و امام زمان را بیاوری در خانه ات. این سلوک است و این راه و طریق الی الله است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. نفحات انس، ص ۱۱۲ 🔰. @sire_salehan |
🍷. | ۰۰۲ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. حضرت صادق به عنوان می‌فرمایند: «إنّى رجلٌ مطلوبٌ؛ من مورد نظر دستگاه هستم و آنها به دنبال من هستند، و برای من جواسیس گذاشته‌اند» و باید دید كه منظور چیست؟ آیا این قضایای خارجی و اجتماعی كه برای امام پیدا می‌شود، مانع از هدایت انسان توسّط آن حضرت است؟ ۞. ائمه علیهم السّلام در تاریخ حیاتشان در اطوار و ادوار مختلفی قرار داشتند. فرضا در زمان پیغمبر اكرم و صدر اسلام، خود پیغمبر شخصا به سراغ یك‌ یك مردم میرفت، و اصلًا كسی به دنبال آن حضرت نمی‌ آمد. او میخواست با مكارم اخلاق و كردار خاص به خود، در متن اجتماع برود و یك‌ یك افراد را به دور خود جمع كند و آنها را جذب نماید ۞. این سیره و روش در زمان أمیرالمؤمنین هم با همان خصوصیت استمرار پیدا میكند. می‌ بینیم بعد از سقیفه، أمیرالمؤمنین مردم را رها نمی‌ كند؛ چرا كه اگر رها كند دیگر علی نیست، علی آن كسی است كه از روی دلسوزی و فهم و شعور خود، مردم را در حكم فرزندان خود می‌بیند و میخواهد آنها را از جهل و ضلالت نجات دهد. ۞. همین أمیرالمؤمنین وقتی كه حجّت را بر مردم تمام می‌كند، به خانه میرود و درب را به روی مردم میبندد و میگوید: حال كه به سخن من گوش نمیدهید، بدانید كه ما حجّت را بر شما تمام كردیم ولی وقتی شیطان می آید و روی حق را می پوشاند، دیگر فاطمه زهرا را هم از یاد انسان میبرد ۞. سایر ائمّه هم، همیشه در دسترس مردم نبوده‌ اند. امام سجاد و امام صادق و موسی بن جعفر و... در زمان خلفا تحت نظر بودند. ما موارد و مقاطعی را می‌ بینیم كه خیلی به ندرت، شخصی می‌ توانست با امام ارتباط داشته باشد، در اینجا این سؤال مطرح است كه: آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟ ۞. هدایتی كه منظور سالكین إلی الله است طبعا جنبه باطنی دارد، و حقیقت هدایت، به ربط بین نفوس و مبدأ اعلی برمیگردد. و از طرف دیگر آن واسطه فیض و هادی سُبل، و دستگیری كننده از راهیان مقصود و فقرای إلی اللَه و شیفتگان دیدار معبود و نیز آن كسانی كه در وادی نفس گرفتارند، نمیتواند غیر از مقام ولایت هیچ علّت و مبدأیی داشته باشد ۞. ولایت عبارت است از: احاطه نیروئی مرموز كه موجب نظام عالم تكوین است، و جریان فیض پروردگار را در جمیع عوالم بر ماسوی اللَه بر عهده دارد. این ولایت، امری ظاهری نیست؛ بلكه یك جنبه معنوی است، كه ممكن است مظهری هم در ظاهر داشته باشد ۞. آن امامی كه ارتباط خود را با نفوس مردم و تكامل آنها منوط به حضور خود بداند، و غیبت او حجاب و مانعی برای تربیت او نسبت به مردم باشد امام نیست، و اگر برای امام هیچ تفاوتی نداشته باشد و بتواند در زمان غیبت با بندگان خدا همان رابطه‌ ای را داشته باشد كه در زمان ظهور خود داشته است، در این‌صورت دیگر راه رسیدن به پروردگار برای همه میسر است. ۞. روزی شخصی از علامه طهرانی تقاضا كرد كه: آقا! دعا بفرمایید خدا مشكلات ما را كم كند؛ زیرا آن طور كه باید و شاید نمی‌ توانیم به وظائفمان رسیدگی كنیم. مرحوم آقا به او فرمودند: «آقاجان من! اگر توقّع این را دارید كه: همیشه بر كنار نهر آبی بنشینی و بر روی سریری به تشك و متكّایی لَم بدهی و در دنیا هیچ غم و غصّه‌ای به سراغ شما نیاید، و این‌طور به یاد خدا باشید، باید این آرزو را به آن دنیا ببرید؛ زیرا هیچ‌كدام از اولیاء، بزرگان، ائمّه و پیغمبران، اینگونه به خدا نرسیده‌اند!» ۞. كسی كه میخواهد راه صحیح و طریق رسیدن به پروردگار را بپیماید، باید خود را با تقدیر و قضا و مشیت او تطبیق بدهد. و اینكه انسان خود را با عالم مشیت الهی تطبیق دهد و در عُسر و یسر و در ضیق و رفاه، به وظیفه خود عمل كند، مسأله بسیار مهمّی است. ۞. خداوند متعال ظهور توحید و نزول فیض خود را در اطوار و ادوار مختلف قرار داده، و می‌ خواهد با زبان بی‌ زبانی اینطور به ما بگوید كه: دستگیری و هدایت افراد در احوال مختلف برای من یكسان است، و شما باید بدانید كه برای دستگیری من هیچ علت و سببی جز عنایت من در مرتبه اول، و اهتمام شما در مرتبه دوم وجود ندارد ۞. هدایتی كه در نظر بعضی مختصّ به زمان ظهور است اساسا هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلكه هدایتی مفید است كه منشأش اراده و مشیت حقّ باشد، و هیچ‌كدام از ظهور و غیبت در آن تأثیری نداشته باشند. پس نه ظهور در هدایت دخالت دارد و نه غیبت در عدم هدایت افراد دخیل است، بلكه این مشیت الهی است كه برای هدایت و تكامل هر فرد، او را در تمام نوسانات و جریانات و اختلافات به نحوی قرار می‌دهد كه در تمام این اطوار، او غیر از یك مبدأ و یك علت نبیند 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۲ #⃣. 🔰. @sire_salehan |
❈ ما بايد براى امام ‏شناسى و معرفت، به خصوصيات مراحل سير و سلوك امام برويم و با نهايت كنجكاوى، حقيقت و عقيده و صفات نفسيّه و افعال خارجيۀ وى را بسنجيم، و او را كَما كانَ و حَيثُ ما كان،َ اسوه و الگوى خود در جميع شئون قرار دهيم، نه آنكه در تصور و خاطره ی خود امامى درست كنيم و سپس آن را تحميل بر امام موجود در خارج بنمائيم. آن دويّمى امام خارجى و واقعى نمى‏ باشد. امامى است "پندارى و تخيّلى و وَهْمى"... و چه بسا عمرى را به نام امامت و ولايت سپرى نموده باشيم، و فى الواقع از نفس خود تجاوز ننموده و تبعيّت از غير آن نكرده باشيم. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱۵، ص ۲۹۰ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲٦ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " مَن أحبَّ شيئاً أحبَّ ذكرَه ، و مَن أبغضَ شيئًا أبغَضَ ذكره. " | ١ | 📜 ترجمه: " کسی که چیزی را دوست داشته باشد ، دوست دارد آن چیز را زیاد یاد کند؛ و کسی که از چیزی بدش بیاید ، از ذکرش هم بدش می آید. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. این فرمایش امیرالمومنین علیه السلام است و امر بدیهی و وجدانی است. شما کسی را که دوست دارید، دوست دارید با رفیقان بنشینید و مدام از او بیان کنید که این طور است ، آن طور است، و یا خودتان نشسته اید همان محبوب بدون اختیار در ذهن شما می آید، حال هرچه می خواهد باشد، اگر پول دوست دارید پول در ذهن می آید، اگر علم دوست دارید علم در ذهن می آید، اگر عبادت دوست دارید آن در ذهن می آید، اگر خدا را دوست دارید او در ذهن می آید، هر کسی یک محبوبی دارد. ❖. ذکر خدا انسان را به خدا نزدیک می کند، چون ذکر خدا حجاب را از بین می برد و هرچه ذکر قوی تر باشد حجاب بیشتری از بین میبرد. و لذا در قرآن مجید داریم : " فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا - یاد خدا کنید مثل اینکه پدارنتان را یاد می کنید، بلکه از این هم بیشتر - بقره/۲۰۰ " انسان وقتی که پدرش از دنیا رفته است، چه قسم همیشه یاد پدرش می کند و اصلا او را فراموش نمی کند و همیشه آن سیما و چهره پدر در نزد انسان است! نزدیک تر از خدا به انسان کیست؟! نزدیکی تمام نزدیکان ، در پرتو نزدیکی خداست و محبت تمام محبین در پرتو محبت خداست؛ لذا می فرماید: " یاد خدا کنید مثل اینکه یاد پدرانتان می کنید، بلکه بیشتر! " این محبت ها تراوش و شعاعی از محبت خداست، او کانون محبت است؛ این محبت در اثر جلوه محبت است و اگر آن محبت جلوه نمی کرد، محبت پدر و مادر هم پیدا نمی شد. ❖. ذکر خدا ایجاد محبت به خدا می کند و یاد دنیا ایجاد محبت به دنیا میکند. انسان به هر چه توجه داشته باشد، محبت آن چیز در قلب انسان زیاد می شود. هر یک از امور دنیا این طور است؛ هر چیزی که انسان روی آن کار کرده است، علاقه اش زیاد است و هر چیزی که روی آن کار نکرده است، علاقه اش کم است. اگر انسان روی خدا کار کند، محبت خدا زیاد می شود. مگر نمیشود روی خدا کار کرد؟! نماز هایی که ما میخوانیم برای چیست؟! اینها برای این است که مدام یاد خدا کند و یاد خدا مدام در قلب بنشیند و محبت همین طور زیاد شود تا محبت شدید شود! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. غررالحکم، آمدی، ص ۵۳۸ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۷۲ تا ۱۷۵ 🔰 @sire_salehan |
❈ علامه طهرانی قدّس سرّه اكيداً توصيه مى‏ فرمودند: براى اطلاع از اهداف و غايات سير و سلوك الى اللَه و بصيرت در راه و شناخت موانع و دوافع سير، مطالعه كتاب‏ هاى ايشان ضرورى و لازم است، و بدون اطلاع از مطالب كتب و تأليفات ايشان سالك نبايد خود را بدين ورطه بيندازد و به دنبال مقصد أعلى و افق معرفت قدم بردارد. و عجله در اين مسير را بدون اطلاع كافى از مبانى و معتقدات مكتب تشيع كه در تأليفات خويش بدان ها پرداخته بودند، مضرّ مى ‏دانستند و مى‏ فرمودند: " هيچ عجله‏ اى براى شروع سير و سلوك ضرورى نيست، بلكه آنچه مهمّ است فهم است." ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۶۹ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۴۷ 📌 ازدواج موقت 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/qLaaN ☑️ سوال: ~ با سلام؛ برای جوانی که در معرض گناه جنسی است و شرایط ازدواج ندارد ایا صیغه کردن درست است؟ خدا گناهانم را می بخشد⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ازدواج متعه و موقّت در اسلام جائز است و براي كساني كه قادر بر ازدواج دائم نيستند به طريق اولي مشروع مي باشد و هيچ فردي نمي تواند انسان را از عمل به تكليف شرعي منع نمايد و اول كسي كه بر خلاف دستور صريح اسلام و سنّت قطعي رسول خدا از انجام متعه و ازدواج موقّت منع نمود خليفه ي دوّم عمر بن الخطّاب بود و أمير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: " اگر عمر جلوی اين تكليف الهی و سنّت اسلامی را نمی گرفت هيچگاه زنا در ميان اجتماع واقع نمي گرديد. " ❖ بنابراين جلوگيری و ممانعت از اين تكليف و دستور الهی متابعت از خليفه ی دوّم عمر بن الخطّاب بوده و رويگرداني از آئين مقدّس اسلام تلقّی خواهد شد. 🔰 @sire_salehan |
❈ حجَر اساسی [ سلوک ] ترک معصیت است، ترک معصیت نمی گذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود، آنجا جهنم است! وقتی انسان معصیت نکرد آن وقت قابلیت ارتقاء دارد، به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبات انجام بدهد خود را بالا می کشد و بالا می رود. آن اعمال حسنه و مستحبات هنگامی مفید است که معصیت نباشد، اما وقتی معصیت باشد اعمال حسنه می سوزد و از بین می رود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. مبانی اخلاق ، ج۲، ص ۲۲۵ 🔰. @sire_salehan |
📿 | ۰۲۷ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " أوّلُ ما يُسئَلُ العبدُ الصّلاةُ ؛ فإن جاء بها تامّةً و إلا زُخَّ به في النار " | ١ | 📜 ترجمه: " اولین چیزی که از بنده راجع به آن سوال می شود نماز است؛ پس اگر نمازهایش صحیح و تام بود، اهل نجات خواهد بود و اگر در نماز سستی کرده باشد در جهنم افکنده خواهد شد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. نماز بهترین چیز است و بنابر همین ، پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: " حیًّ علی خیرِ العمل - به سوی بهترین کار حرکت و بشتابید! " چون خیرالعمل و بهترین کارها نماز است. افراد مومنی که نماز می خوانند اگر نمازشان قدری دیر شود، به اضطراب می افتند و دائما می خواهند در عالم نماز و در عالم مناجات بیایند. و لذا پیغمبر فرمود : " ارحنی یابلال - ای بلال، مرا راحت کن! " یعنی زود اذان بگو تا ما بلند بشویم و نماز بخوانیم. نماز، راحتی است و بهترین عمل است و تمام اعمال صالحه به تبع نماز است. نماز ربط با خداست ، نماز اتصال باطن انسان با خداست. نماز بازشدن درهای آسمان و رحمت و اجازه تکلم بنده با خدا و ربط با خالق است. هیچ عملی نمی تواند مقابل نماز بایستد و یا در مقابل نماز مقاومت داشته باشد! پیغمبر بقیه احکام ، حتی روزه و جهاد و ... را در سایه نماز تشریع کردند. جهاد و جنگ برای این است که مردم مسلمان بشوند و نماز بخوانند. ❖. پس عُمَر خیلی اشتباه کرد که گفت: " حی علی خیر العمل " درست نیست و این را از اذان برداریم. برای اینکه " حی علی خیرالعمل " یعنی : به سوی بهترین کارها بشتابید! " و مردم اگر بدانند که نماز بهترین کارها است ، جهاد نمی کنند؛ پس این را از اذان برداریم تا مردم نماز را خیرالعمل ندانند و برای جهاد بیایند! " | ۲ | اصلا شما از همین یک جمله ، طرز تفکر این مرد را می فهمید که او اسلام را مس نکرده است و بویی از حقیقت و واقعیت به مشامش نرسیده است! او خیال کرده است که اسلام یک حکومت ظاهری و یک غلبه و جنگ و جهاد و قتل و غارت و تشکیلات ظاهری است و غیر از این نفهمیده است. اما دیگر نمی داند که تمام نماز و جهاد و انفاق و ساختن مسجد و عبادت مردم و حج و صدقه به فقرا و تشکیلات حکومت اسلامی و... ، بر اثر یک واقعیت و حقیقتی است که آن حقیقت در بطن نماز است؛ اگر این پیدا شد، تمام آنها بر اساس صحیح خواهند بود، والا همه اش غلط است. کما اینکه خودش به آن راهی که رفت، همه مردم را به دنبال خودش به غلط برد، و دیگر از آن حقائق به دست کسی نمی رسد! ❖. اما امیرالمومنین علیه السلام میداند که نماز چیست و چه قسم بر تمام افعال و اعمال، حکومت و مزیت دارد. شخصی در گیراگیر جنگ صفین از حضرت امیرالمومنین مسئله نماز را می پرسد. حضرت برای جواب دادن می ایستند. یکی از اصحاب که ظاهراً ابن عباس است می گوید: " ای مرد، تو چه کاری داری؟ حالا موقع سوال کردن این مسئله است؟! از نماز می پرسی؟! " حضرت فرمودند: " مهلا، آرام باش! ما برای چه جنگ می کنیم؟! ما داریم برای نماز جنگ می کنیم! اگر برای نماز نباشد، ما که نمی خواهیم خون مردم بریزیم، نمی خواهیم مال مردم را ببریم، نمیخواهیم بر گردن ها و رقاب مردم حکومت کنیم، کاری نداریم؛ این کارها را که می کنیم، می خواهیم مردم را نماز خوان کنیم و این شخص الآن دارد از مسئله نماز سوال می کند. " |۳| |۴| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ص ۵۳۸ ۲. دعائم الاسلام، ج۱، ص ۱۴۲؛ الموطا مالک، ج۱،ص۷۲ ۳. الخصال، ج۱،ص۲؛ ارشاد القلبوب، ج۲، ص ۲۱۷ ۴. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۶۴ 🔰 @sire_salehan |
❈ بر سالک لازم است تا حد امکان اگر می‌خواهد مطلبِ صدق و کلام حقّی بشنود، آن کلام را از بیانات عرفای بالله بشنود نه از سایر افراد...شنيدن و مطالعۂ آثار عرفا، جان را جلا می‌ بخشد و دل را پاك می‌کند و زنگار از روى قلب می‌زداید و از تعلّق انسان به دنيا و زخارف آن می‌کاهد و روزنه ‏هاى قلب را براى دريافتِ نَفَحات از عالم اُنس باز می‌کند و فكر و مغز را به انوارِ جمال‏ مستنير و منفتح می‌گرداند، و مسير سالك را در شُبهات و دائرۂ تبليغات و اشاعات و مسائل اجتماعى و سياسى روشن و هموار می‌سازد، و جلوى فريب و اغواى ديگران را می‌گیرد و او را از دستبرد شياطينِ انس و جنّ محفوظ می‌دارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۷۳ 🔰. @sire_salehan |