eitaa logo
سیره صالحان
653 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️عاشورا روز تجلی و ظهور بود... @maktabe_vahy ⚫.️⚫️..⚫️.⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️. بر امام حسین علیه السلام در کربلا چه گذشت؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، سنه 1438، جلسه 10، دقیقه 40:39 . @maktabe_vahy
⚫کلام دُرَر بارِ عارف بزرگ آیه الله سید علی قاضی رضوان الله علیه، درباره توسّل به سیّد الشّهداء علیه السلام... @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔺از سرگیری فعالیت کانال مکتب وحی در تلگرام🔺 🔹با عرض سلام خدمت همراهان گرامی! به امید خدا کانال "مکتب وحی" فعالیّت خود را در پیام رسان تلگرام - همراه با حفظِ فعالیت در پیام رسان های ایتا و سروش- از سر می‌گیرد. 🔹ان شاءالله خداوند برای همگی رهپویانِ حقیقت مسیری هموار در راستای حق جویی مهیا فرماید. بمحمّد و آله الطاهرین. 🔽🔽🔽 https://t.me/maktabevahy_pub
✅ جلد اول کتاب «سیری در تاریخ پیامبر اکرم» منتشر شد. 📚 این کتاب شامل بیانات آیةاللَه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی - حفظه الله - در بیان تاریخ اسلام با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تاثیر آن بر نگرش انسان به معارف شریعت می باشد. 📘 جلد: اول 📃 صفحه: ۴۷۰ 💵 قیمت: ۳۵ تومان 💳 خرید آنلاین: yon.ir/WR0tG ______________ 🔰 @sire_salehan
﷽ 📌 یک دم اولیاء الله جان را تغییر می دهد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " آموزه های معرفت ، ج۱ ، ص ۱۶۴ " مے فرمایند: ✍🏻 بین مرحوم حاج میرزا جعفر کبودر آهنگی و یکی از بزرگان اختلاف بر سر این بود که آیا ذاتیات تغییر پیدا می کنند یا نه ، و آیا ماهیت هرکسی قابل تغیر هست یا نه ؟! ایشان می گفتند : " قابل تغیر است! " و او میگفت: " نه، آن چیزی که از اول زده شده همان است! " خب این جای بحث دارد. و می گفت: " به من نشان بده که اینها قابل تغییر هستند! " منظور از ماهیت افراد ، یعنی همان عوارض و ذاتیاتشان، یعنی شقاوت و سعادتشان! مرحوم کبودر آهنگی گفت: " خب برو یکی را پیدا کن و بیاور ! " او هم رفت و دید یکی دارد با سگ ها بازی می کند، گفت بروم این را بردارم و ببرم، دیگر خیال نمیکنم در این مملکتمان از این آدم بدتر پیدا شود! گفت : " فلانی ، پولی به تو میدهم ، می آیی باهم جایی برویم ؟! " گفت: " باشد برویم، کاری ندارم. " آمد پیش مرحوم جعفر کبودر آهنگی که مجتهد و از علما بود و در همان کبودر آهنگ همدان مرجع تقلید بود و دیوان دارد، و ایشان یک نگاه به او کرد و او صیحه ای کشید و زمین افتاد و غش کرد و بعد بلند شد رفت و جزء رجال الغیب شد! ❖ نجات از طرف کیست؟ یک دم درویش، یک دم خدایی؛ از این است! 🔰 @sire_salehan |
❖ مبادا تحصیلتان در علم، شما را به شخصیت و تجبر و تکبر بکشاند! شما همیشه باید خود را نیست و نابود ، و مرکز تجلیات علمی پروردگار ببینید! قدس سره 📚 سالک آگاه، ج۱، ص ۵۸ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 تنها لوادار و قیم مکتب تشیع ، امام زمان علیه السلام است و بس! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " فقاهت در تشیع ، ص ۸۶ " مے فرمایند: ✍🏻 امروزه گاه انسان مشاهده می کند که بعضی ها از روی جهل و نادانی می خواهند برخی از بزرگان ازمنه سابقه را حتی بر امام معصوم علیه السلام فضیلت بخشند؛ غافل از اینکه ایشان با عمل خویش ، موجب تنزیل شخصیت و مرتبت آنان گشته اند. و یا اینکه هیچ گونه عیب و نقص و خطا و عمل ناصوابی را حاضر نیستند به آنها نسبت دهند، و در مقام انکار و پرخاش در می آیند، تو گویی انسان با این اعتقاد - نعوذ بالله - از دین خارج گشته و راه ارتداد در پیش گرفته است! ❖ روزی با یکی از فضلای مشهد راجع به مطلبی که مرحوم علامه والد [ علامه طهرانی ] قدس سره راجع به مرحوم آیةالله بروجردی رحمةالله علیه فرموده بودند، مذاکره بود. آن مرد فاضل گفت: " اگر ما نسبت به مرحوم آقای بروجردی خطائی را منتسب کنیم و اشتباهی را متوجه ایشان بنماییم، دیگر کسی برای ما در تشیع باقی نمی ماند! " من گفتم: " نماند! آیا مکتب ما قائم به مرحوم آقای بروجردی است یا قائم به امام زمان علیه السلام است؟! آقای بروجردی شاگردی از شاگردان این مکتب است، نه بیشتر! و این نکته ای است که باید سخت بدان اندیشید و بدان پرداخت! " 🔰 @sire_salehan |
❖ تمام تکالیف پیامبران به امتهایشان فقط به جهت رفع حجب نفسانیه آنان است. چون حجاب برداشته شد، بهشت است، حق است، لقاء و وصول فناء است! اگر حجاب برداشته نشد، دوزخ است، شیطان است، بطلان است ، حرمان است، بُعد است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 الله شناسی، ج۱، ص ۳۳۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 تفاوت هـاے جهـان بینے توحیدے و غیر توحیدے 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " امام شناسے ، ج۲ ص ۷۲ و ۷۴ " آوردہ اند: ✍🏻... توحید یعنی تمام موجودات را بدون استثناء در تحت علم و قدرت و تاثیر خدا دیدن و خدا را در تمام عوامل وجود موثر دانستن، و در قبال خدا برای هیچ موجودی ارزش و استقلال وجودی نیافتن است. دستورات اسلام همگی بر این اصل وضع شده است. شخص مسلمان و پابند به این قانون خود را مرتبط به تمام جهان هستی می بیند و از هیچ موجودی نمی‌گریزد، با همه انس و الفت دارد، از ملاقات و برخورد با مردم، صله رحم ، عیادت مریض ، بر آوردن حوائج نیازمندان ، و الفت با فقرا و مسکینان ، بذل مال برای آسایش دیگران، و هزاران دستوری که انسان را با تمام موجودات می پیوندد لذت می‌برد و کانه انسان‌ یک قطعه غیر قابل انفکاک از کارگاه هستی بوده است.‌... ❖ بر خلاف قوانین غیر توحیدی که خواهی نخواهی بر اساس افتراق و نفع طلبی و سودجوئی و کامیابی است.‌ آن قوانین انسان را به تفرقه دعوت می کند، پیوند انسان را با جهان می بُرد ، هرکس گمان می‌کند که از عالم جداست و برای بقاء وجود خود گرچه منافات با هستی غیر داشته باشد می کوشد. حتی در ممالک راقیه، آنها دنبال منافع خود می روند و به فقر و مسکنت و ضلالت کشور های دیگر کاری ندارند، مرام آنها کامیابی خود آنان است ، و بدین وسیله خود را از جهان هستی منقطع می دانند. "مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ • مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ " [ به او بازگرديد، و از او بترسيد، و نماز بگزاريد و از مشركان مباشيد • از آنان مباشيد كه دين خود را پاره‌ پاره كردند و فرقه‌ فرقه شدند و هر فرقه‌اى به هر چه داشت دلخوش بود. "روم / ۳۱-۳۲" ] 🔰 @sire_salehan |
❖ من به این نتیجه غیر قابل انکار رسیده ام که به هرکس به هر مقدار که مقام بدهند، به همان مقدار هم ابتلاء می دهند! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 عنوان بصری، ج۲، ص ۲۳۸ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 تاثیر شگرف بررسی تاریخ پیامبر اکرم بر نگرش انسان نسبت به معارف شریعت 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " سیری در تاریخ پیامبر اکرم ، ج۱ ، ص ۲۹ " مے فرمایند: ✍🏻 بررسی تاریخ پیامبر اسلام در دوران پیش از بعثت و پس از آن، تاثیری شگرف در نگرش انسان نسبت به معاریف شریعت علی الخصوص در تفکر علما و زعمای امور نسبت به قضایا و جریانات اجتماعی خواهد گذاشت و کیفیت دیدگاه و منظر دین را در ارتباط بندگان خدا با پروردگار آشکار خواهد ساخت؛ که در این زمینه باید گفت: مع الاسف الشدید جایگاه این نکته حیاتی در اداره امور بلاد اسلامی جداً خالی و منسی می باشد. همان قضیه ای که موجب شده است حقائق نورانی اسلام در میان سایر ادیان و ملل آن طور که باید و شاید جایگاه خویش را باز نیافته است و چه بسا حتی موجب طعن و تحقیر قرار گرفته است. 🔰 @sire_salehan |
❖ وقتی قرار است که یک نعمتی، نفحه ای، جذبه ای، بیاید، تنبلی نکنید که این نفحه و جذبه به دیگری بخورد و شما بی نصیب باشید؛ شما برای رسیدن به آن نفحه سبقت بجوئید و پیش دستی کنید ، چون راه برای شما هم باز است! #آیت_الله_حسینی_طهرانی حفظه الله 📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۵، جلسه۳ 🔰 @sire_salehsn | #سیره_صالحان
﷽ 📌 توضیحی پیرامون انجیل برنابا 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " مهرتابناک ، ج۱، ص ۳۱۳ " آوردہ اند: ✍🏻... مرحوم قاضی ، استاد علامه طباطبایی رضوان الله علیهما بدین انجیل برنابا عنایت داشته است، و خواندن آن را به شاگردان سلوکی و عرفانی خود توصیه می نموده است. ❖ انجیل برنابا در سنه ۱۷۰۹ مسیحی توسط یکی از مستشارهای پادشاه پروس به نام کریمر که در آمستردام اقامت داشت، کشف شد. اصل این نسخه به زبان و خط ایطالیایی بوده و بسیار کهنه و قدیمی است، و غیر از نسخه ایطالیایی، نسخه اسپانیایی که از روی آن نوشته شده است و آن نیز بسیار قدیمی است، به دست آمده است. نسخه ایطالیایی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده اند و اسم انجیل به عبارت انگلیسی چنین است : True Gos Pel of Jesus Called Christ ( یعنی: انجیل راست عیسی مسمی به مسیح ) در ۱۵ مارس سنه ۱۹۰۸ میلادی دکتر خلیل سعادت آن را به عربی ترجمه کرده؛ و در شهر ربیع الاول سنه ۱۴۳۱ هجری قمری ترجمه آن از انگلیسی به فارسی توسط مرحوم سردار حیدرقلی کابلی پایان یافت؛ و در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی مطابق با ۱۳۵۰ هجری قمری در مطبعه سعادت کرمانشاه طبع رسید. ❖ باری، چون این انجیل با آیات قرآن درباره بشارت حضرت عیسی به قدوم حضرت محمد علیهما الصلوه و السلام مطابقت دارد و از بهترین اناجیل است - بر خلاف اناجیل اربعه ( لوقا، منی، یوحنا، مرقس) - ظهور آن در اروپا و در کلیساها انگلیس غوغا و هیاهویی برپا کرد و چون تصدیق به آن مساوی با تصدیق به خاتمیت رسول الله بود، نخواستند آن را بپذیرند! 🔰 @sire_salehan | _______________ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • تفسیر المیزان ، ج۳، ص ۳۴۱ • نورملکوت قرآن، ج۴، ص ۲۷۷ • معادشناسی، ج۹ ، ص ۱۶۳
❖ سالک باید خود را از تشتت و پراکندگی حفظ کند، و باید به خود مشغول باشد! #سید_علی_قاضی قدس سره 📚 مهرتابناک، ج۱، ص ۲۵۲ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 چرا " تناسخ " باطل است ؟ 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲ ، ص ۱۳۱ " آوردہ اند: ✍🏻... یک عده هستند که می گویند: روح که از دار دنیا می رود، می رود در یک تن دیگری. اگر سعید باشد می آید در تن آدمی که کارهای خوب می کند و سعید است؛ اگر شقی باشد می رود در بدن اشقیاء. مثلاً روح یزید که شقی بوده است می آید در بدن یک شقی ، و روح فرعون می آید در بدن یزید؛ و روح آدمی که سعید و خوب بوده است ، می آید در بدن خوب. ❖ براهینی در بطلان این کلام وجود دارد و شکی نیست که این حرف باطل است. یکی از براهینش همین است که : روزی که او مُرد ، فعلیت پیدا کرد و دیگر محال است دو مرتبه از فعلیت خروج کند و حرکت کند به قابلیت. چون آن روحی که میخواهد بیاید در بدن ، میرود در بدن طفل ، و طفل هم قابلیت محض است. این از قابلیت دارد مدارج را طی می کند؛ از نطفه بودن می آید علقه می شود و مضغه می شود و استخوانش بسته می شود و طفل تام می شود و متولد می شود و همین طور جلو می آید. وقتی جلو آمد، این الآن در هر مرحله ای که بمیرد، یک فعلیتی دارد، و محال است انسان این فعلیت را دو مرتبه به مرحله قابلیت بیاورد. پس تناسخ محال است، و بر اساس این برهان فلسفی محال است. 🔰 @sire_salehan | _________________ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • نورملکوت قرآن ، ج۱، پاورقی ص ۲۸۳
❖ انسان باید از خدا بخواهد که قلبش را صاف و پاک کند، و وقتی که قلب صاف و پاک شد، خودش مسائل و مطالب را میگیرد و دیگر نیازی به صحبت ندارد! راه سلوک با حرف درست نمی شود! # حفظه الله 📚 آموزه های معرفت ، ج۱، ص ۳۱۵ 🔰 @sire_salehsn | #
﷽ 📌 اهمیت کنترل زبان و مداومت بر سکوت یکی از ارکان اصلی سلوک الی الله... 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " آیین رستگاری ص ۱۳۸ " می فرمایند: ✍🏻... با مردم بحث نکنید، اسرارتان را به آنها نگویید، حالتان را به آنها بیان نکنید، در خودتان باشید، آن مقداری که لازم است، برایشان بیان کنید، همین! قفل به دهان باشد و دیگر از آن مقداری که زبان راه گشای برای قلب و نیت شماست، هیچ تجاوز نکنید. و این کار مشکلی هم هست که انسان زبانش را کنترل بکند. ❖ بعضی از سلاک قدیم در احوالاتشان هست که ریگ در دهانشان می گذاشتند که هر وقت میخواهند چیزی را غفلتاً بیان کنند، بیان نکنند. شاید بخواهند بیان کنند ، خوب ریگ در دهانشان هست، متوجه می شوند که آیا این حرفی که میخواهند بزنند، درست است یا نه ؟ اگر خوب بود، ریگ را در می آورند، صحبت میکردند، دوباره سرجایش میگذاشتند؛ تا این اندازه ! کار مشکلی هم هست؛ چون کسی که عادت کرده دائماً صحبت کند، باید خویشتن داری و مجاهده ای بکند تا از این مسأله صمت عبور کند. 🔰 @sire_salehan _______ 🖇 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • رساله لب اللباب ، ص ۱۲۶ • رساله بحرالعلوم ، ص ۱۷۳ • انوار الملکوت، ج۱ ، ص ۷۷ • مهرتابناک ، ج۱ ، ۱۷۹ و ۲۵۳ • نفحات انس ص ۹۹
💟 #حدیث_صالحان • شیعیان ما زبانشان بسته است! #امام_صادق علیه السلام 📚 رساله لب اللباب، ص ۱۲۷ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 حالات امام سجاد علیه السلام هنگام قرائت قرآن کریم! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " نورملکوت قرآن ، ج۳، ص ۲۸۶ " میفرمایند: ✍🏻... قرآن حضرت امام زین العابدین علیه السلام، و شرح حالات او، و بیهوشی و حال تحیر و فنائی که در وقت تلاوت قرآن به وی دست میداد عجیب است. او با چه نظری ، و با چه دیده ای تلاوت آن را می نموده است؟ و با کدام جهت از جهات آن مواجه بوده است؟ اگر کسی بخواهد کاملا اطلاع کامل پیدا کند، دعای آنحضرت را در هنگام ختم قرآن در صحیفه آنحضرت است بخواند و تدبر و تامل نماید، تا ابعاد وسیع و جهات کثیره ای که از هر جانب در حال خواندن قرآن نظر اقدس او را بدان جلب می نموده است دریابد. 🔰 @sire_salehan |
❖ هر عملی که ما انجام می دهیم ، بهره و نتیجه اش داخل در خود عمل است؛ هر " الله " که از روی اخلاص بگوییم، لبیک پروردگار درون این الله ما است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 آیین رستگاری، ص ۳۳ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 توحید قرآن افق فکری انسان را بالا میاورد! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " انوارالملکوت، ج۱، ص ۳۶ " میفرمایند: ✍🏻... چون قرآن بر اساس توحید است لذا آیات قرآن تماماً برای دعوت به توحید و کشاندن مردم از عالم تشتت و تفرق به وحدت و تجرد است. بدیهی است که در این صورت افق فکر و اندیشه مردم از سطح کوتاه ماده پرستی و شهوت رانی حرکت نموده ، و دائما رو به افق واسع ایثار و تقوی و طهارت حرکت خواهد نمود؛ و این همان معنی تزکیه است که به معنی رشد و نمو است. ❖ یعنی این پیغمبر ما بوسیله تلاوت آیات دائماً خدا را نشان می دهد و از بیان نشانها و علامتهای خدا، خدا را منظور دارد و با این آیات دست مردم را گرفته و روح و جان آنها را دائما بالا میبرد، و قوای روحی که در اثر انغمار مادیت ضعیف مانده رشد می دهد، و علفهای هرزه غفلت و شهوت را که موجب کمبود مواد غذائی به شجره طیبه روح می شود می کَند و با دست ترحم پیوند می زند و آب میدهد، و با اشراق شمس توحید این شجره دائماً بارآور شده از خمود و کسالت و ضعف بیرون می آید و بارهای مفید و فراوان می دهد، و جان و دل آنها را به علم و حکمت منور می کند؛ آن علم و حکمتی را که پایان ندارد و فیوضاتش ابدی است و میوه اش سرمدی است. 🔰 @sire_salehan |
❖ یکی از دستورات سلوکی عمومی آن است که همیشه بالاترین مرتبه را از خدا بخواهیم! #آیت_الله_حسینی_طهرانی حفظه الله 📚 سیره صالحان، جلسه ۴ 🔰 @sire_salehsn | #سیره_صالحان
﷽ 📌 قاطعیت جناب امیرکبیر در برخورد با فساد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب " آموزه های معرفت، ج۱، ص ۷۳ " مے فرمایند: ✍🏻 آن طور که می گویند و آن طوری که من امیر کبیر را شناختم، آدمی بود که به مبانی خودش خیلی معتقد بود؛ آدم خیلی متدینی هم نبود، ولی برای خودش حساب و کتابی داشت و می خواست کار درست و صحیح را انجام بدهد. ما فقط تحسر و افسوس یک چنین مردانی را خوردیم! ❖ یک روز آن آخوندی که مسئول قضاوت بود نزد امیرکبیر آمد و گفت: امروز دو نفر برای محاکمه نزد من آمدند، یکی از این دو از قوم و خویش های شما است ؛ من اینها را ارجاع دادم به فردا برای اینکه اول بیایم از جناب حضرت اشرف صدراعظم استفسار کنم که مسئله از چه قرار است و هرچه ایشان نظر می دهند، فردا که اینها آمدند من طبق آن حکم کنم؛ حالا نظر شما چیست؟! ❖ امیر کبیر بلند شد و عمامه اش را برداشت و بر مغزش کوبید ، یک سیلی هم در گوشش زد و گفت: " گم شو، آن آخوندی که بیاید از من سوال کند به درد نمی خورد! " 🔰 @sire_salehan |
❖ منزلگاه حقیقی انسان منزل تقوی است؛ یعنی حالتی که در آن انسان به جمیع " شؤون انسانیت " رفتار نماید! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 انوارالملکوت، ج۱، ص ۴١ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان