eitaa logo
سیره صالحان
650 دنبال‌کننده
375 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯. 📌. عارف کبیر و موحد عظیم حضرت سید هاشم حداد قدس الله سره در بیان بزرگان 🖋. طراحی: صفحه مکتب وحی 🔰. @Sire_salehan |
🕯. | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت‏ ❖. شرط هشتم دعا: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت است. مراد از خشوع، شكستن دل و ذلّت قلب است؛ و مراد از تضرّع، ناله و زارى كردن؛ و مراد از رغبت اميد داشتن و ميل نمودن؛ و مراد از رهبت خوف و ترس داشتن در مقابل مقام عظمت حقّ جلّ شأنه: إِنَّهُمْ «كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً || و ما را از روى رغبت و خواهان بودن ثواب و پاداش و ترس و بيم از عقاب و كيفر مى‏ خواندند، و براى ما خشوع و فروتنى مى‏ نمودند. - انبیاء / آیه ۹۰ » و همچنين می فرمايد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً.» و در ضمن دعاى چهل و هشتم از صحيفه سجاديّه عليه السّلام كه دعاى روز جمعه و أضحى است وارد است كه: " ولا يُنجِينِى مِنكَ إلّا التَّضَرُّعُ إلَيكَ! || و هيچ چيز مرا از عذاب تو نجات نمى‏ دهد، مگر تضرّع بسوى تو. " | ۱ | ❖. و خداى علىّ أعلى به حضرت موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السّلام خطاب فرمايد: " اى موسى وقتى كه مرا می خوانى خود را خائف و در بيم و هراس و مضطرب بنما و صورتت را بخاطر من بر خاك بگذار، و براى من مواضع با ارزش بدنت را سجده‏گاه قرار ده، و هنگام ايستادن دستانت را در حال قنوت قرار ده و وقتى كه با من مناجات می كنى، با حال خشيت و خوف از قلب مضطرب باش. و زندگانيت را به تورات من و عمل به دستورات آن زنده بدار و به نادانان مواقع حمد و موارد ستايش مرا تعليم نما و بخشش ها و نعمت هاى مرا بر آنان يادآور شو. و به آنها بگو: اينقدر در مسايل دنيا و هواهاى نفسانى غوطه‏ ور نشوند زيرا اين گرفتار كردن من ايشان را براى آنها گران تمام خواهد شد. | ۲ | ❖. و خداوند به حضرت عيسى بن مريم فرمايد: " اى عيسى! مانند غريق غمگين كه هيچ فريادرسى ندارد مرا بخوان. اى عيسى! اشك از ديدگانت براى من ببار و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى قلبت را به واسطه خشيت ذليل گردان و هميشه به پائين‏ تر از خود بنگر نه به بالاتر از خودت و بدان كه اصل و بالاى هر كار خطا و گناه محبّت دنيا است. پس دنيا را دوست نداشته باش، زيرا من آن را دوست ندارم. اى عيسى قلبت را براى من پاك گردان و ياد مرا در خلوت‏ هاى خودت زياد گردان و بدان كه خوشحالى من در اينست كه همچون مساكين كه با الفاظ و عبارات در صدد به دست آوردن دل مولاى خود هستند، با من اينطور باش. در اين مورد بسيار سرزنده و با جدّيت باش نه مانند مردگان. | ۳ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الصحيفة السّجاديّة، دعاى ۴۸ ۲. الكافى، ج۸ ، ص۴۴ ۳. الکافی، ج۸، ص ۱۳۸ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. وقتی انسان صادق باشد هدایت الهی برای او در هر قالبی مهیّا است 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 240، دقیقه 21:20 @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __ 📌. عنوان: اميدوارى به اجابت‏ ❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى‏ خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد. ❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم‏ هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينه‏هايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمى‏آوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ » ❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت‏ تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد. ❖. بنابراين گرچه تمام اراده‏ ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد. ❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى‏ كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون‏ درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ | ❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده‏ اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ | __ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳ ۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷ 🔰. @sire_salehan |
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد : اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾. حجم: ۵.MB ✅دانلود pdf در کانال: 📲 @sire_salehan_book
سیری_در_تاریخ_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_جلد_اول.pdf
4.68M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد: اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
✅. دوستانی که دسترسی به تلگرام و ایتا ندارند میتوانند مقالات را از وبلاگ سیره صالحان دانلود بفرمایند http://siresalehan.blogfa.com/category/1 🔰. @Sire_salehan |
🕯. | قسمت ۱۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: الحاح و اصرار در دعا ❖. شرط دهم: إلحاح و إصرار در دعاست؛ به طورى كه انسان تا مطلب خود را نگيرد دست بر ندارد، دو بار و سه بار و يا بيشتر دعا كند. ❖. الوَلِيدِ بنِ عُقبَة الهَجَرِىّ روايت مى‏ كند كه: شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه فرمود: قسم به خدا كه هيچگاه بنده مؤمن در درخواستش نسبت به خداى عزّوجلّ اصرار نمی كند مگر اينكه خداوند حاجتش را برآورده میسازد. " و أبى الصَّبّاح از حضرت صادق عليه السّلام حديث می كند كه: " به درستى كه خداوند خوش ندارد مردم براى مسايل مادّى به يكديگر اصرار كنند امّا اين اصرار را نسبت به خود روا میدارد. به تحقيق خداوند دوست دارد اينكه از او درخواست شود و از آنچه نزد اوست مردم بخواهند. " و حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: " قسم به خدا در هيچ موردى بنده در درخواست خود از خداوند اصرار نمی ورزد مگر اينكه خداوند اجابت می كند. | ۱ | ❖. و ابن قدّاح روايت مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " خداوند رحمت كند بنده‏ اى را كه از خدا حاجتى بطلبد و در دعا اصرار ورزد چه اينكه مستجاب شود يا نشود و اين آيه را تلاوت فرمودند : وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا - مریم/آیه۴۸ " | ۲ | ❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه: " إنَّ اللهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحُوحَ || خداوند سائل اصرار كننده را دوست دارد. " | ۳ | ❖. و در «محجّة البيضاء» آورده است: " در وحى براى پيامبران گذشته آمده است: هيچگاه از دعا كردن خسته نشو، زيرا من هيچگاه از اجابت خسته نمى‏ شوم. " | ۴ | ❖. و اسحاق بن عمّار حديث مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، که فرمودند: "مؤمن از خدا در حاجتى درخواست میكند، خداوند به ملائكه‏ خطاب میكند اجابت دعاى او را به تأخير اندازيد، به جهت اينكه میخواهد بيشتر صدا و درخواست او را بشنود. و هنگامى كه روز قيامت رسيد، خداوند به آن بنده خطاب میكند اى بنده من! من اجابت درخواست تو را در دنيا به تأخير انداختم و اكنون بيا و ثواب و اجر آن تأخير را مشاهده كن. و در آن مورد ديگر اجابت را به تأخير انداختم، اكنون بيا و ثواب آن را ببين، در اين هنگام مؤمن آرزو میكند اى كاش هيچ درخواست من از خداوند در دنيا اجابت نمیشد تا در عوض از اين ثواب محروم نمیشدم." | ۵ | ❖. بلكه از روايات استفاده میشود كه زود از دعا دست برداشتن و نوميد شدن حزازت و منقصت دارد و مكروه است. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه، فرمود: " بنده زمانى كه عجله كند براى درخواستش از پروردگار، خداوند تبارك و تعالى مى‏ فرمايد: آيا بنده من نمى‏ داند كه من آن خدائى هستم كه حوائج را به انجام مى‏ رسانم؟ " و همچنين أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه، قال: " پيوسته مؤمن در خير و اميد به رحمت خدا بسر میبرد تا مادامى كه عجله نكند و نااميد از اجابت دعا نشود و دعا را ترك نكند. عرض كردم: چگونه عجله میكند؟ حضرت فرمودند: با خود میگويد: مدّتى است كه دعا میكنم امّا اجابت نمیشود " | ۶ | ❖. شايد يك علّت اصرار بر دعا همان تقويت جنبه يقين باشد؛ چون در هر مرتبه كه انسان دعا مى‏ كند، روحى به او دميده میشود و نشاطى الهى پيدا مى‏ كند و اين معنى چنانچه مكرّر شود ايجاد يك يقين ثابت نموده و بر قلب او مُهر میخورد، و اين يقين داراى حسن و ثوابى است كه هيچ چيز به او نمیرسد. و لذا مؤمن در روز قيامت تمنّى میكند كه اى كاش دعاى من در دنيا مستجاب نشده بود تا دائماً دعا میكردم و به اين نتايج مهم میرسيدم! ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص۴۷۵ ۲. الكافى، ج۲، ص۴۷۵ ۳. عدّى الداعى، ص۱۸۹ ۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۶ ۵. الكافى، ج۲، ص۴۹۰ ۶. الکافی، ج۲، ص۴۷۶ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. علم در خدمت هوای نفس!!! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞.، جلسه 240، دقیقه 39:40 @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۱۱ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: تسبيح و تمجيد و تحميد خدا ❖. شرط يازدهم: تسبيح و تمجيد و تحميد و ثناء خداست؛ قبل از شروع به دعا نمودن سزاوار است كه شخصْ خدا را ثنا گويد. سلمة بن اكوع گفت: هيچگاه نديدم كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم، دعائى را شروع كند، مگر اينكه قبل از آن میفرمود: سُبحانَ رَبّى العلىّ الاعلَى الوَهّاب. «منزه است پروردگار من كه بلند و بلندمرتبه و بخشنده است.» | ۱ | ❖. ثنا گفتن به خدا و تحميد و تمجيد و تسبيح نوعى از اعتراف به قدرت و عظمت و انحصار صفات حسنى و امثال علياى اوست؛ و اين اعترافْ شخص داعى را متذكّر و متوجّه به جلال و عظمت او مینمايد. بنابراين از خدا جدّاً درخواست میكند، نه آنكه خداوند محتاج به تحميد باشد و اين ثنا گفتن و العياذ بالله به عنوان تقديم رشوه به ساحت مقدّس او واقع شود. و معلومست كه هرچه در ابتداى دعا ثنا بيشتر و بهتر گفته شود جَلَوات حضرت حقّ بيشتر شده و روح تجرّد و التماس در دعا كننده زنده‏تر و قويتر خواهد شد. ❖. ابن بكير از محمّد بن مسلم روايت میكند كه، در كتاب أميرالمؤمنين عليه السّلام نوشته شده است كه: " قبل از درخواست بايد مدح و ستايش باشد. پس وقتى خواستى دعائى بكنى، ابتدا او را تمجيد نما. عرض كردم چگونه تمجيد نمايم؟ فرمود: میگوئى: اى كسى كه او از رگ گردن به من نزديكتر است، اى كسى كه بر هرچه اراده كند قادر و توانا است، اى كسى كه بين انسان و قلب او قرار گرفته است، اى كسى كه از جايگاه بلند مرتبه به نظاره و تماشاى مخلوقات میپردازد، اى كسى كه مانند او چيزى وجود ندارد. " | ۲ | ❖. و همچنين روايت نموده است معاوية بن عمّار از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، فرمودند: " مراتب دعا عبارت است از: مدح پروردگار و ستايش او، و پس از آن اقرار و اعتراف به گناه و در مرتبه آخر درخواست حاجت. به خدا قسم هيچ بنده‏ اى از گناه خارج نمیشود مگر به واسطه اقرار. " | ٣ | ❖. و روايت نموده است عيص بن قاسم، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه يكى از شما درخواستى از خدا دارد، ابتدا او را ستايش نمايد و مدح او را بجاى آورد. زيرا كسى كه حاجتى را از سلطان تقاضا میكند، سعى میكند بهترين كلام و جملات را در برابر او بكار ببرد، پس شما هم وقتى تقاضائى از خداوند داشتيد، خدا را تمجيد كنيد، كه او عزيز و با جبروت است. و او را مدح و ستايش نمائيد، و اينطور میگوئى: " يا أجوَدَ مَن أعطَى و يا خَيرَ مَن سُئِلَ، يا أرحَمَ مَنِ استُرحِمَ، يا أحَدُ يا صَمَدُ يا مَن لَم يَلِدْ و لَم يُولَدْ و لَم يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أحَدٌ، يا مَن لَم يَتَّخِذْ صاحِبَة و لا وَلَدًا، يا مَن يَفعَلُ ما يَشاءُ و يَحكُمُ ما يُرِيدُ و يَقضِى ما أحَبَّ، يا مَن يَحُولُ بَينَ المَرءِ و قَلبِهِ، يا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأعلَى، يا مَن لَيسَ كَمِثلِهِ شَى‏ءٌ، يا سَمِيعُ يا بَصِيرُ! و أكثِرْ مِن أسماءِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَإنَّ أسماءَ اللهِ كَثِيرَة؛ و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِهِ و قُلِ: اللهُمَّ أوسِعْ عَلَىَّ مِن رِزقِكَ الحَلالِ ما أكُفُّ بِهِ وَجهِى و اؤَدِّى بِهِ عَن أمانَتِى و أصِلُ بِهِ رَحِمِى و يَكُونُ عَونًا لِى فى الحَجِّ و العُمرَة! || اى كسى كه از همه بخشندگان بخشنده‏ ترى و اى كسى كه از همه درخواست شدگان بهتر و برترى، و اى كسى كه از تمامى آنها كه طلب رحمت میشود، راحم‏ ترى، اى ذات يكتا و بی نياز، اى كسى كه نزايد و زائيده نشده است، و براى او مانندى متصوّر نيست. اى كسى كه زن و فرزند را بر نمی تابى و اى كسى كه هرچه اراده نمائى به انجام آورى و به هرچه خواستت تعلق پذيرد، حكم میرانى و آنچه را كه دوست میدارى انجام میدهى، اى كسى كه از جايگاه بلند نظاره میكنى و اى كسى كه مانند او موجودى نمی باشد، اى شنوا و اى بينا؛ و از اسماء الهى زياد بر زبان آور، زيرا اسماء پروردگار بسيار است. و بر محمّد و آل او درود فرست، و بگو: خداوندا از رزق حلال آنقدر بر من عطا كن تا آبروى خود را حفظ نمايم و آنچه را كه متكفّل می باشم رفع نياز نمايم و خويشانم را يارى رسانم و براى حج و عمره من ذخيره و توشه گردد. " | ۴ | ____ 📚. منابع و مصادر: ۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۶ ۲. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۴ ۳. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۵ ۴. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۶ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔹تو هم ای عاشق چو جُرمت گشت فاش آب و روغن ترک کن اِشکسته باش رحمه الله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🕯. | قسمت ۱۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: صلوات بر محمّد و آل محمّد ❖. شرط دوازدهم دعا: صلوات بر محمّد و آل محمّد فرستادن است. بر اهل ظاهر معلومست كه از نقطه نظر تربيت دينى آنچه عالم بشريّت مرهون آنست همان تعليم و تربيت حضرت محمّد صلوات الله عليه و خاندان اوست. مجاهدات و رنج هائى كه آن ذوات مقدّسه در اين راه متحمّل شدند عقول را حيران كرده است؛ بنابراين دعا و توجّه به خدا كه خود اين نيز از بركات آن ذوات مقدّسه و تعاليم آن نواحى مباركه است از بركت آنهاست، و شرط شكر آنست كه اعتراف به نعمت شود و الّا كفران نعمت خواهد شد. صلوات بر محمّد و آل محمّد صلوات الله عليهم أجمعين اعتراف بر اين نعمت بزرگ و اين موهبت سترگ است. ❖. و امّا از نقطه نظر واقع، بر اهل باطن و معرفت پوشيده نيست كه آن‏ ذوات مقدّسه منبع فيض و واسطه در رحمت و ايجاد موجودات‏ اند. البتّه حقائق و ارواح مباركه آنها نه مقصود اجساد آنها، چون ارواح آنها روح متّحد و انوار آنها نور واحدند و در آن عالم كثرت و تعدّدى و تفرّقى نيست؛ آن نور واحد مركز تجلّيات ذات خدا و منبع انتشار صفات و اسماى حسناى اوست. بنابراين اصل موهبت حيات و علم و قدرت از اين آيات مباركات است: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ || خداوند نور آسمان ها و زمين است. مثل نور او مانند چراغدان درونى ديوار بدون منفذ مى‏ باشد كه در آن چراغ بوده باشد. آن چراغ در داخل شيشه و حبابى است (كه بر روى آن گذارده شده است) و آن حباب آبگينه‏ اى گويا همچون ستاره‏اى درخشان است. آن چراغ برافروخته مى‏ شود از مادّه زيتونى درخت بركت داده شده زيتون، كه نه نسبت با مشرق دارد و نه با مغرب. ( بلكه در ميان بيابان در زير آسمان در حال اعتدال از خورشيد و هوا و زمين بهره مى‏ گيرد. ) به قدرى آن روغن زيتون كه مادّه برافروختگى اين چراغ مى‏ باشد، درخشنده و پر لمعان و نور افزاست كه اگر آتشگيرانه‏ اى با آن تماسّ حاصل نكند باز هم شعله‏ ور است. آن حباب نور ديگرى است افزون بر روى نور چراغ - نور، آیه ۳۵» ❖. بنابراين در ابتداى دعا و درخواست از ذات مقدّس او، استمداد نمودن از آن ذات لايزال بواسطه اين آيات مباركات و از شبكه‏ هاى اين ذوات مقدّسه و اين آئينه‏ هاى تمام نماى صفات حضرت حقّ جل جلاله چقدر صحيح و پر منفعت است! درود فرستادن و تقديم تحيّت و اهداء سلام و صلوات نه تنها تمجيد ظاهرى است بلكه اتّصال باطنى به حقائق آن ذوات مقدّسه خواهد بود، و تماشا كردن قدرت و عظمت خدا را در آن مجالى و مظاهر بى‏ حدّ و لايتناهى است، و معلوم است كه در اين حال اثر دعا تا چه حدّ افزايش خواهد يافت. ❖. غزّالى حديث مى‏ كند از رسول اکرم صلّى الله عليه و آله : وقتى از خدا حاجتى را طلب مى‏ كنيد ابتداء بر من صلوات بفرستيد زيرا كرم خداوند بالاتر از آنست كه از ميان دو حاجت يكى را برآورده نمايد و ديگرى را ردّ كند. | ۱ | ❖. و در «عدّة الداعى» از حارث بن مغيرة روايت كرده است، شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه میفرمود: وقتى كه يكى از شما حاجتى از حوائج دنيا را از خدايش طلب میكند مبادا بدون ثناء و مدح بر پروردگار و صلوات بر پيامبر از خداوند بخواهد بلكه بايد سؤال او پس از اين باشد. |۲| ❖. و حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: " شخصى وارد مسجد شد و دو ركعت نماز خواند سپس از خدا تقاضائى نمود، حضرت رسول فرمودند: عجله كرد نسبت به خداوند. و شخص ديگرى آمد و دو ركعت نماز خواند سپس ثناء بر خداوند گفت و بر پيامبر صلوات فرستاد. حضرت فرمودند: هرچه مى‏ خواهى سؤال كن كه به تو داده خواهد شد. " | ۳ | ❖. و از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام هشام بن سالم روايت مى‏ كند كه: " پيوسته دعاء در انتظار اجابت مى‏ ماند تا صلوات بر پيامبر و آل او فرستاده شود. " و سكونى از حضرت صادق عليه السّلام حديث مى‏ كند كه: " كسى كه دعا كند ولى بر پيامبر درود نفرستد اين دعا همينطور بر بالاى سر او به گردش درمى‏ آيد و اگر شخص صلوات بفرستد بالا مى‏ رود. " | ۴ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۶ ۲. عدّة الداعى، ص۱۴۷ ۳. الكافى، ج۲ ، ص۴۸۵ ۴. الكافى، ج۲ ، ص۴۹۱ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پخش اینترنتی ویژه‌برنامۀ احیای شب‌های قدر : ◾ دعای شب قدر ◾مناجات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه ◾زیارت عاشورا ◾سخنرانی: ⁦ ▪️⁩ شب نوزدهم و بیست‌ویکم: مرحوم علامه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ⁦ ▪️⁩ شب بیست‌وسوم: مرحوم آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ◾مرثیه‌خوانی ◾قرآن‌به‌سرگرفتن 🔹️ساعت آغاز مراسم: 00:30 بامداد 🔹️از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی : ▪️⁩اینستاگرام : www.instagram.com/maktabevahyorg ▪️⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live ▪️⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live ▪️⁩سایت : www.live.m‌aktabevahy.org @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
هدایت شده از مکتب وحی
💠بر شما باد به دعا کردن! @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🕯. | قسمت ۱۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _______________ 📌. عنوان: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد ❖. شرط سيزدهم دعا: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد و حقوق بندگان است. چون توبه رجوع به خداست و دعا طلب از خداست، و معلومست كه‏ طلب از خدا بدون رجوع به خدا و حركت به سمت او و انابه بسوى او اثرى ندارد. دعا هنگامى مستجاب است كه دعا كننده خود را به عالم معنى رسانيده و از رَوح و رحمت خدا استمداد كند؛ و شخص معصيت‏كار بدون توبه از رحمت خدا دور و از عالم معنى و تجرّد مهجور است. نداى او از دائره هوى و نفس تجاوز ننموده، و دعاى او به سمع موجودات مجرّده و مدبّرات عالم و فرشتگان سماوى نمیرسد؛ و در اين صورت حقّاً اين دعا با يأس و نوميدى ادا شده است. ولى چون توبه صورت گيرد رجوع به خدا صورت میگيرد، براى آنكه حقيقت توبه رجوع است. معصيت‏كار چون رجوع نمود خود را از زندان تاريك غفلت عبور داده و با توجّه به عالم معنى و اتّصال به مدبّرات امور عالم نزديك به خدا میگردد و دعاى او مستجاب میشود. ❖. و امّا ردّ مظالم و احقاق حقوق به جهت آنست كه خدائى را كه انسان بدو متوسّل میشود و از او حاجت میطلبد تنها خداى او نيست بلكه خداى تمام مردم بلكه جميع حيوانات است و همان نظر رحمتى را كه به داعى دارد به همه مخلوقات خود دارد، چگونه راضى میشود كه بر داعى نظر رحمت كند در صورتى كه اين داعى به مخلوقات ديگر او ستم نموده و حقوق آنها را ضايع كرده است! و از اين گذشته نفوس كسانى كه مورد ستم واقع شده‏ اند در عالم معنى جلوى دعاى اين داعى را میگيرد و نمیگذارد به عالم تجرّد و ملكوت عبور كند. همانطور كه در موجودات مادّى كسرى و انكسارى است همچنين در موجودات روحى و معنوى تدافع و تقابلى است؛ دعا به مرحله اجابت بالا میرود در صورتى كه در سر راه او به مانعى برخورد نكند. نفوس و گرفتگى مظلومان سدّ عجيبى است در عالم معنى براى ارتقاء دعا، و بايد اين سدّ را به توبه و ردّ مظالم آنها شكست. ❖. باید پدر و مادر را از خود خشنود نمود چون دعاى عاقّ والدين بالا نمیرود، همسايه و عالم و كل ذى حقّ را خشنود نمود، مال مغصوب و يتيم را به دست صاحبش رساند، اگر از كسى غيبت نموده يا تهمت زده و آن كس مطّلع شده حتماً از او رضايت طلبيد، و اگر مطّلع نشده است ابداً به او اظهار نكند و حلال بودى نطلبد، چون نفس اين اظهار موجب تأثّر و بدبينى آن طرف میگردد و اين يك گناهى تازه خواهد بود، بلكه براى او استغفار كند و در پشت سرش دعا كند و از خدا ارتقاء درجات و حسنات و تخفيف سيّئات را براى او بخواهد. به هرحال چون حقوق ذوى الحقوق را سپرد هم جلوى سدّ معنوى نفوس آنها را گرفته و راه را براى خود باز نموده است، و هم خداى خالق تمام مخلوقات را كه به همه آنها نظر رحمت دارد از خود خشنود نموده است. بلكه بايد حيوانى را نرنجاند و دانه‏ اى از دهان مورچه‏ اى يا برگى از دهان ملخى نگيرد، زيرا همه اينها مخلوق ذات مقدّس او هستند و ابداً پروردگار رضايت ندارد نسبت به مورى ستم شود، و چه بسا دعا را بواسطه يك غفلت كوچك محجوب مى‏ گرداند. ❖. در حديث قدسى وارد است كه: " پس از تو است دعا كردن و بر من اجابت است. پس هيچ درخواستى از من ناديده گرفته نمیشود مگر درخواست كسى كه مال حرام میخورد " و از حضرت رسول الله روايت شده است كه: " كسى كه میخواهد دعايش مستجاب شود بايد طعام و كسب خود را حلال نمايد. " | ۱ | ❖. و از حضرت رسول الله روايتست كه فرمودند: " خداوند به من وحى فرستاد اى برادر فرستاده‏شدگان و اى برادر بيم‏دهندگان! ملّت خود را بيم ده كه داخل خانه‏ هاى من (مساجد) نشوند درحاليكه ظلمى بر يكى از بندگان من روا داشته‏ اند. زيرا تا وقتى كه او مشغول نماز در پيشگاه من است من او را لعنت میكنم تا اينكه آن ظلم را از آن شخص برطرف گرداند در اين صورت من گوش او خواهم شد كه با آن میشنود و چشم او خواهم شد كه با آن میبيند و او از اولياء و برگزيدگان من خواهد شد و او همسايه من با پيامبران و صدّيقين و شهداء و صالحين در بهشت میباشد. | ۲ | ❖. و از حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام روايتست كه: " خداوند به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: به بنى‏ اسرائيل بگو: داخل خانه‏ اى از خانه‏ هاى من نشوند مگر با چشمانى حاكى از خشوع و مسكنت و دلهائى طاهر و دستانى پاك و به آنان خبر ده كه من درخواست كسى را كه بر يكى از مخلوقات من ظلمى روا داشته است برآورده نخواهم كرد. " | ۳ | _______________ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۲۸ ۲. عدّة الداعى، ص ۱۲۹ ۳. عدّة الداعى، ص ۱۳۰ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
💠. نی مشو نومید و خود را شاد کن پیش آن فریادرس فریاد کن رحمه الله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
﷽ 📌 توضیحی پیرامون شب های قدر 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره در سخنرانی شرح دعای ابوحمزه ثمالی سنه ۱۴۳۱ ، جلسه ۷ " مے فرمایند: ✍🏻 شب قدر عبارت است از يك فضا ( نه فضای مكانی ) و يك برهه از حالت معنوی و روحانی كه آن برهه بر نفس ملكوتی انسان وارد می شود، و مثال و شهادت انسان را در اختيار خودش در می آورد. نام آن حيثيّت معنوي را شب قدر می گذارند. و شروع آن، از شب نوزدهم است. يعنی از حال و هوای شب ۱۹ شروع می شود و به شب ۲۳ منتهی میشود. ❖ برخی شب ۱۹ و ۲۱ را جدای از شب قدر دانسته و به عنوان مقدّمه برای شب ۲۳ بشمار می آورند. البته قابل توجيه هست، ولی گمان ميكنم تعبير دقيق تر از شب قدر بنا به مشاهده و بیان بزرگان اين طور باشد كه: " يك حيثيت و جهت معنايی که قابل بيان نيست و عقول عادی نمی توانند اين حقيقت را دريافت كنند و آنهایی که قدری اهل دقت هستند و آشنايی بيشتری دارند، كم كم متوجّه اين قضيه می شوند كه حالتی است كه آغاز آن از شب ۱۹ شروع می شود؛ شكل می گيرد و پخته می شود، تا به شب ۲۳ برسد. " ❖ لذا باید رعايت مراقبه و توسّلات و التجاء به پروردگار و به ائمّه معصومين، خصوصاً به سيدالشّهدا عليه السلام و بالأخص وليّ حيّ امام عصر عجّل اللَه تعالي فرجه الشرّيف و ارواحنا فداه، از شب ۱۹ در نظر باشد، نه فقط شب ۲۳. ❖ يعنی بايد بدانيد از شب ۱۹ اين حالت و تشكّل معنوی كه اسمش تقدير و مشيّت و قضای الهی است كم كم شكل پيدا می كند؛ هی پخته می شود؛ هی دقيق می شود و ديگر در شب ۲۳ است كه پای آن امضای امام زمان مي آيد و حتمی می شود. بي عنايات حق و خاصان حق گر مَلَك باشد سياهستش ورق 🔰 @sire_salehan |
🕯 || از جمله وصایای امیرالمومنین علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام ❖. و اگر میتوانی بین خود و خدای خویش واسطه ای از مردم دنیا قرار ندهی، حتما به کار ببند! و نفس خود را گرامى بدار از دست يازيدن به هر كار پست و دور از شأن و شرافت انسانى، گرچه آن امر دَنى و پست، تو را به نعمت‏ها و غنائم قابل توجّه دنيوى برساند؛ زيرا تو هيچ‏گاه نخواهى توانست در قبال از دست دادن شرافت انسانى خود و زير پا گذاشتن مناعت طبع و كرامت خويش، به متاعى كه بتواند اين نقصان و فقدان را جبران نمايد، دسترسى پيدا كنى و عوض آن حيثيت و آبروى از دست رفته را به چنگ آورى. ✍🏼. ترجمه: قدس سره 📚. منبع : جنگ خطی، ج۵ ، ص ۱۲۵ || حیات جاوید، ص ۱۵۶ و ۱۶۱ 🔰 @sire_salehan |
🕯. | قسمت ۱۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ___________ 📌. عنوان: اعتراف به گناه نزد خدا ❖. شرط چهاردهم استجابت دعا: اعتراف به گناه است؛ چون در اين اعتراف مشاهده ذلّت نفس و خضوع اوست، و موجب انقطاع بسوى خداست. ❖. مرحوم فيض كاشانى فرمايد: " و مَن تَواضَعَ لِلّهِ رَفَعَهُ اللهُ «و هو عِندَ المُنكَسَرَة قُلُوبُهُم». رُوِىَ أنّ عابِدًا عَبدَ اللهَ سَبعينَ عامًا صائِمًا نَهارُهُ قائِمًا لَيلُهُ فَطَلَبَ إلى اللهِ حاجَة فَلَم تُقضَ، فَأقبَلَ عَلَى نَفسِهِ فَقالَ: مِن قِبَلِكَ اتيتَ لو كانَ عِندَكَ خَيرٌ قُضيَتْ حاجَتُكَ. فَأنزَلَ اللهُ إلَيهِ مَلَكًا فَقالَ: يا ابنَ آدَمَ ساعَتُكَ الَّتى أزرَيتَ فيها عَلَى نَفسِكَ خَيرٌ مِن عِبادَتِكَ الَّتى مَضَتْ. || و كسى كه براى خدا تواضع كند خداوند او را بالا خواهد برد و خداوند نزد دلهاى شكسته است. در خبر است كه عابدى هفتاد سال خدا را عبادت كرد درحالي كه روزها را به روزه و شبها را تا به صبح به عبادت مى‏ گذراند. آنگاه از خدا حاجتى خواست ولى برآورده نشد. پس با خود حديث نفس كرد: هر چه هست از خود تو است اگر كار تو بر خير بود خداوند تقاضايت را اجابت میكرد. در اين وقت خداوند ملكى را به سوى او فرستاد و گفت: اى آدميزاد آن ساعتى كه نفس خود را كوچك و پست شمردى نزد خداوند از عبادت هفتاد سال با فضيلت‏ تر است. " | ۱ | ❖. و از حضرت صادق عليه السّلام روايتست كه: " إذا رَقَّ أحَدُكُم فَليَدعُ، فَإنَّ القَلبَ لا يَرِقُّ حَتَّى يَخلُصَ. || وقتى كه قلب شما رقيق و لطيف گشت دعا كنيد. بدرستى كه قلب رقيق نمى‏ شود تا اينكه خالص گردد. " | ۲ | ___________ 📚. منابع و مصادر: ۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۳۰۴ ۲. الكافى، ج ۲، ص ۴۷۷ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔹...بسیار دعا می‌کرد! علیه السلام @maktabe_vahy 🏴🏴🏴🏴
🕯. | قسمت ۱۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _______ 📌. عنوان: توجّه و اقبال قلب به خدا ❖. شرط پانزدهم دعا: توجّه به خدا و اقبال به قلب است. معلومست كه چنانچه انسان به كسى اقبال نداشته باشد او نيز به انسان اقبال نخواهد داشت، و انسان نيز استحقاق اقبال او را نخواهد داشت. مثل كسى كه با انسان صحبت میكند و مذاكره و گفتگو می نمايد و انسان میداند كه دل او از انسان غافل است و توجّه اش به جاى دگر است، در اين صورت انسان از او إعراض مى‏ كند و از مخاطبه با او خوددارى نموده و از پاسخ او و برآوردن حاجات و تقاضاى او إباء و امتناع می نمايد؛ چون اين تقاضا به ظاهر است نه به قلب، و ظاهر بدون باطن قدرى و قيمتى ندارد بلكه به مسخره و استهزاء أشبه است، ولى وقتى با دل توجّه و با قلب اقبال بوده باشد مسلّماً عنايتى خواهد شد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام مرويست كه: " كسى كه مى‏ خواهد جايگاهش را نزد خداوند ببيند پس ببيند كه جايگاه خدا در نزد او چگونه است، زيرا خداوند با بنده خود همان برخورد را دارد كه بنده با خداى خود آن را دارد. " | ۱ | ❖. و حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام فرموده‏ اند: " لا يَقبَلُ اللهُ عَزّوجَلَ‏ دُعاءَ قَلبٍ لاهٍ. || خداوند دعاء قلبى كه در لهو و بيهوده طلبى است قبول نمى‏ كند. " | ۲ | ❖. و سيف بن عميرة از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه: " إذا دَعَوتَ اللهَ فَأقبِلْ بِقَلبِكَ! || وقتى كه خدا را مى‏خوانى با دل و باطنت بخواه. " | ۳ | ❖. و در «عدّة الداعى» روايت است كه: وفيما أوحى الله الى عيسى عليه السّلام: لا تَدعُنِى إلّا مُتَضَرِّعًا إلَىَّ و هَمَّكَ هَمًّا واحِدًا، فَإنَّكَ مَتَى تَدعُنِى كَذَلِكَ اجِبكَ! || از جمله وحى‏ هاى خداوند بر حضرت عيسى عليه السّلام: مرا نخوان مگر با حال تضرّع و بيچارگى و نيّت و قصدت يك نيّت باشد پس اگر اين چنين مرا خوانى اجابت مى‏ كنم. " | ۴ | _______ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۶۷ ۲. الكافى، ج۲، ص ۴۷۳ ۳. الكافى، ج۲، ص ۴۷۳ ۴. عدة الداعى، ص ۱۶۸ 🔰. @sire_salehan |
هدایت شده از مکتب وحی
🔘...انوار ملکوت منکشف می‌گردد! @maktabe_vahy ▪️▫️▪️▫️
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پخش اینترنتی ویژه‌برنامۀ احیای شب‌های قدر : ◾ دعای شب قدر ◾مناجات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مسجد کوفه ◾زیارت عاشورا ◾سخنرانی: ⁦ ▪️⁩ شب نوزدهم و بیست‌ویکم: مرحوم علامه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ⁦ ▪️⁩ شب بیست‌وسوم: مرحوم آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ◾مرثیه‌خوانی ◾قرآن‌به‌سرگرفتن 🔹️ساعت آغاز مراسم: 00:30 بامداد 🔹️از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی : ▪️⁩اینستاگرام : www.instagram.com/maktabevahyorg ▪️⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live ▪️⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live ▪️⁩سایت : www.live.m‌aktabevahy.org @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠