╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : دانشگاه و احمد.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام.
وقتی به اتباع، در مورد علم امام ایراد میگیریم که اگه این آقا علم داره چرا دانشگاه رفته، میگن ربطی نداره ائمه علیهمالسلام هم مکتب رفتند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اصلاً در مورد ادعاهای احمد بصری، کار به علم امام و این حرفها نمی رسد.
وضع اسفبار او از حیث بی سوادی و بی شخصیتی و سبک بودن ادعاهایش خیلی خرابتر از این حرفهاست.
ولی به هر حال، مکتب رفتن امام در سن طفولیت صرفاً جهت یاد گرفتن نوشتن یا روخوانی قرآن کجا، و دانشگاه رفتن در سن جوانی و تحصیل در رشته عمران که هیچ ربطی به امامت ندارد کجا؟!
بماند که حتی یک حدیث صحیح درباره مکتب رفتن امامان معصوم علیهم السلام وجود ندارد.
برای شبهه معلم داشتن ائمه اطهار علیهم السلام لینک زیر را مطالعه کنید:
https://t.me/sistanymogtahed/11500
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : همهٔ زبان ها!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم استاد، اینکه میگن اهل بیت تمامی زبان ها رو بلدن، روایت هاش صحیحه؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
بلکه متواتر هست.
خود امام کاظم علیه السلام می فرمایند اگر من بر همه زبانها عالم نباشم پس فرق من که حجت خدا هستم با پیرو من که فردی کاملا عادیست چیه؟
اینکه امام محتاج مترجم باشن و اگر مترجم نبود بگن ببخشید من متوجه نمیشم شما چی میگین برین بعدا بیان! این رو کدام عقل سالمی می تونه بپذیره؟
یا اینکه مترجم سوال رو اشتباه ترجمه کنه یا جواب امام رو اشتباه ترجمه کنه و امام به جهت جهل به زبانها متوجه این اشتباهات نشوند با کدام عقل سالمی جور در می آید؟
دستگاه خلافت الهی با این توهمات، خیلی مضحک و بی اعتبار میشود.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
کانال شکست مدعی یمانی
42.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی محتوای حدیث وصیت ٢٢
شماره ۴٨.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت نوزدهم
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
📜آیا پذیرش حدیث وصیت الزامی است؟
و بعد از همه آنچه گذشت، به این سخن ناظم العقیلی گوش دهید که میگوید: اگر حدیث وصیت را نپذیریم، لازمه آن این است که میآید پیامبر مرتکب حرام شده باشند، زیرا قرآن دستور داده که مسلمان در حال احتضار وصیت نماید: «كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ»🔻
در حالیکه درباره وصیت پیامبر هیچ نصی غیر از حدیث وصیت وجود ندارد، پس باید بپذیریم که همین توصیه به 12 مهدی، وصیت پیامبر بوده است و هر که آن را رد کند کافر است.🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . بقره: 180
🔻 . «فهذه الآیة صریحة بوجوب الوصیة عند الإحتضار و اکرر «عند الإحتضار» أی عند ما یحضر الناس الموت و لا یوجد أی نص لوصیة الرسول (ص) لیلة وفاته غیر الروایة التی نقلها الشیخ الطوسی و التی تنص علی الأئمة و المهدیین (ع) فمن رد هذه الوصیة أو شکک فیها فقد حکم علی الرسول (ص) بأنه خالف قوله تعالی ... و هذا لا یقوله به الا کافر». دفاعاً عن الوصية، ص15 – 16.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما جواب: اولاً این آیه درباره وصیت به اموال است چون مراد از خیری که باقی میگذارند مال است پس ربطی به وصیت درباره سلسله خلافت ندارد. و این معنا در روایات متعددی تصریح شده است، از جمله:👇🏾👇🏾
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
الف) امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «منظور حقی است که خدا در اموال مردم برای امام قرار داده است: «حق جعله الله في أموال الناس لصاحب هذا الأمر».🔻
ب) حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه به همین آیه استدلال نموده و میراثِ مالیِ خود از رسول خدا را مطالبه کردند: «و قال: إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ و زعمتم أن لا حق و لا إرث لي من أبي».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. تفسير العياشي، ج1، ص76، ح163.
🔻 . بلاغات النساء، ص29.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و برای همین امام باقر علیه السلام در روایتی، وصیت پیامبر را در ردیف وصیت افراد معمولی قرار داده، می فرمایند: «الْوَصِيَّةُ حَقٌّ وَ قَدْ أَوْصَى رَسُولُ اللهِ ص فَيَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يُوصِي».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . من لا يحضره الفقيه، ج4، ص181، ح5412.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ثانیاً این آیه قبل از درصد بندی میراث نازل شده، یعنی در اوائل اسلام که هنوز درصد سهم فرزندان و همسر و والدین از میراث نازل نشده بود، لذا این آیه گفت اگر مالی دارید بدون وصیت به اینکه هر کس چقدر سهم ببرد نگذارید، اما بعد از نزول آیه میراث، چنین وصیتی لزوم ندارد و برای همین در بعضی روایات تصریح شده که این آیه نسخ شده است:
«هي منسوخة نسختها آية الفرائض التي هي المواريث»🔻 و: «إنما هي منسوخة بقوله: «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» 🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . تفسير العياشي، ج1، ص77.
🔻 . تفسير القمي، ج1، ص65.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و نیز در روایات دیگری از جواز وصیت سخن گفته شده نه وجوبش و به همین آیه استدلال گشته است، که باز میرساند مراد آیه مسائل مالی میباشد:
«سألته عن الوصية يجوز للوارث قال: نعم ثم تلا هذه الآية «إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . تفسير العياشي، ج1، ص76، ح164.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ثالثاً قرآن اصل وصیت کردن را مطرح نموده نه مکتوب بودن آن را بلکه در آیه بعد از آن تصریح به شنیده شدن وصیت نموده است: «فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ».🔻
این در حالیست که در روایات متواتر بیان شده که پیامبر صلی الله علیه و آله در آخرین لحظات حیات، حضرت علی علیه السلام را نزد خود خوانده و هر چه میخواستند به ایشان گفتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . بقره: 181.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
رابعاً قرآن می فرماید: وصیت باید در لحظات پیش از وفات باشد: «إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ» در حالیکه طبق حدیث وصیت، وصیت پیامبر در شب وفاتشان رخ داده و ایشان فردایش فوت کردهاند در نتیجه طبق گفته اتباع، باز هم رسول خدا به سخن خدا گوش فرا نداده اند. در حالیکه چنین نیست و رسول خدا در آخرین لحظات حیات خود وصیت نموده و هیچ سخنی از مهدیهای دوازدهگانه نفرمودند:
«لَمَّا حَضَرَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص الْوَفَاةُ ... قَالَ يَا عَلِيُّ أَ تَقْبَلُ وَصِيَّتِي وَ تَقْضِي دَيْنِي وَ تُنْجِزُ مَوْعِدِي ... فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع نَعَمْ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ يَا بِلَالُ ائْتِ بِدِرْعِ رَسُولِ اللَّهِ فَأَتَى بِهَا ثُمَّ قَالَ يَا بِلَالُ ائْتِ بِرَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَتَى بِهَا ثُمَّ قَالَ يَا بِلَالُ ائْتِ بِبَغْلَةِ رَسُولِ اللَّهِ بِسَرْجِهَا وَ لِجَامِهَا فَأَتَى بِهَا ثُمَّ قَالَ يَا عَلِيُّ قُمْ فَاقْبِضْ هَذَا بِشَهَادَةِ مَنْ فِي الْبَيْتِ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ كَيْ لَا يُنَازِعَكَ فِيهِ أَحَدٌ مِنْ بَعْدِي قَالَ فَقَامَ عَلِيٌّ ع حَتَّى اسْتَوْدَعَ جَمِيعَ ذَلِكَ فِي مَنْزِلِهِ ثُمَّ رَجَع».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . علل الشرائع، ج1، ص168.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
خامساً در کتاب سلیم بن قیس در دو جا وصیت مکتوب را ثبت کرده که امامت را منحصر در 12 نفر دانسته، و هیچ سخنی از مهدیهای دوازدهگانه به میان نیاورده است:
الف) «... ادْعُ لِي بِصَحِيفَةٍ فَأَتَى بِهَا فَأَمْلَى عَلَيْهِ أَسْمَاءَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ بَعْدِهِ رَجُلًا رَجُلًا وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَخُطُّهُ بِيَدِهِ. وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنِّي أُشْهِدُكُمْ أَنَّ أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِمْ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص877.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص ... دَعَا بِصَحِيفَةٍ فَأَمْلَى عَلَيَّ مَا أَرَادَ أَنْ يَكْتُبَ فِي الْكَتِفِ وَ أَشْهَدَ عَلَى ذَلِكَ ثَلَاثَةَ رَهْطٍ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادَ وَ سَمَّى مَنْ يَكُونُ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى الَّذِينَ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَسَمَّانِي أَوَّلَهُمْ ثُمَّ ابْنِي [هَذَا وَ أَدْنَى بِيَدِهِ إِلَى] الْحَسَنِ ثُمَّ الْحُسَيْنِ ثُمَّ تِسْعَةً مِنْ وُلْدِ ابْنِي هَذَا يَعْنِي الْحُسَيْنَ ...».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . همان، ج2، ص658.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نیز در روایتی امام صادق علیه السلام متن وصیت را بازگو فرمودهاند که در آن اسامی تک تک ائمه علیهم السلام بیان شده، در حالیکه هیچ سخنی از مهدیین نگفته، بلکه تصریح نموده امامت با دوازدهمی کامل میشود:
«وَجَدْنَا صَحِيفَةً بِإِمْلَاءِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ خَطِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع) فِيهَا بسم الله الرحمن الرحيم هَذَا كِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ... فَضَّلْتُ وَصِيَّكَ عَلَى الْأَوْصِيَاءِ وَ أَكْرَمْتُكَ بِشِبْلَيْكَ بَعْدَهُ وَ بِسِبْطَيْكَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ... وَ ... عَلِيٌّ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ ... وَ ابْنُهُ مُحَمَّدٌ ... جَعْفَرٍ ... انْتَجَبْتُ بَعْدَهُ مُوسَى ... عَلِيٌّ ... لَأُقِرَّنَّ عَيْنَيْهِ بِمُحَمَّدٍ ابْنِهِ وَ خَلِيفَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ ... وَ أَخْتِمُ بِالسَّعَادَةِ لِابْنِهِ عَلِيٍّ ... أُخْرِجُ مِنْهُ ... الْحَسَنَ ثُمَّ أُكْمِلُ ذَلِكَ بِابْنِهِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ ... أُولَئِكَ أَوْلِيَائِي حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ كُلَّ فِتْنَةٍ ... أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص312، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص45، ح3. توضیح آنکه شیخ صدوق متن وصیت را در روایت قبلش آورده و به آن ارجاع داده است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
سادساً در روایتی، وصیت پیامبر، همان لوح آسمانی معرفی شده است: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ ص كِتَاباً قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَهُ الْمَوْتُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذَا الْكِتَابُ وَصِيَّتُكَ إِلَى النَّجِيبِ مِنْ أَهْلِكَ ...»🔻 و شما خواننده عزیز قبلاً از محتوای لوح جابر واقف شدید که هیچ نامی از دوازده مهدی نبرده بود، و شبهه سیزده وصی نیز در ضمن آن پاسخ داده شد.
و با همه اینها روشن میشود که با رد حدیث وصیت، نه مشکلی در عملکرد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پیش میآید و نه در اعتقادات ما به واسطه عدم پذیرش مهدیهای دوازدهگانه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص669، ح15، الأمالي( للصدوق)، ص 401، ح2.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
📜آیا حدیـث وصیـت متواتر است؟
پیروان احمد الحسن برای اثبات حدیث وصایت، سه گونه ادعای تواتر میکنند:
الف) شیخ طوسی در ابتدای سلسله سند میگوید: «أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ»، و این میرساند که حدیث مذکور توسط افراد متعددی نقل شده و متواتر است.
🔹 جواب: حدیث متواتر یعنی روایتی که در هر طبقه اش دارای راویان متعدد باشد نه فقط در یک طبقه. غیر از اینکه مراد شیخ از «جماعه» دو نفر از اساتیدش میباشد و دو نفر تواتر درست نمیکند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) شیخ طوسی بعد از نقل روایات تصریح میکند که آنها متواتر هستند: «إن الشيعة الإمامية يروونها على وجه التواتر».🔻
🔹جواب: ضمیر «یروونها» به مجموع روایاتی میخورد که شیخ طوسی جهت اثبات حصر تعداد ائمه علیهم السلام در 12 نفر آورده است، همچنانکه خود شیخ در ادامه میگوید: وقتی بواسطه این اخبار ثابت شد که امامت منحصر در دوازده امام است و آنها زیاد و کم نمیشوند، امامت ائمه دوازدهگانه شیعه ثابت میگردد:
«إذا ثبت بهذه الأخبار أن الإمامة محصورة في الاثني عشر إماما و أنهم لا يزيدون و لا ينقصون ثبت ما ذهبنا إليه لأن الأمة بين قائلَين قائل يعتبر العدد الذي ذكرناه ...»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص156.
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص157.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ج) حدیث وصیت دارای تواتر معنوی است.
🔹 جواب: با توضیحاتی که در ابتدای کتاب پیرامون معنای متواتر ذکر کردیم بطلان این ادعا روشن میشود. زیرا
اولاً مضمون 12 مهدی بعد از 12 امام که از فرزندان امام دوازدهم میباشند و دارای حکم وصایت و خلافت هستند و مهدی اول نامش احمد است تنها در همین روایت مطرح شده و هیچ روایت دیگری در این زمینه وجود ندارد.
بله روایاتی هست که از فرزند داشتن امام زمان علیه السلام یا مهدیهای دوازدهگانه یا ائمه بعد از امام دوازدهم یا امامان 12 گانه از نسل پیامبر یا حضرت زهرا یا حضرت علی علیهما السلام سخن گفته که با خود امیر المومنین علیه السلام میشود 13، اما هیچکدام مضمون حدیث وصیت را بیان نکردهاند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
زیرا:
💢عموم نقلهایی که از فرزند داشتن امام دوازدهم علیه السلام سخن گفته، نگفته این فرزندان قبل از ظهور به وجود میآیند یا بعد از ظهور و نیز بسیاری از آنها دارای ضعف سند یا نسخه بدل اند.
💢عموم روایاتی که از ائمه بعد از امام دوازدهم علیه السلام سخن گفته، نگفته آنها از فرزندان ایشان هستند لذا مرادشان رجعت پیامبر و یازده امام قبل میباشد.
💢عموم روایاتی که از دوازده مهدی سخن گفته اند آنها را همان امامان دوازدهگانه معروف معرفی میکنند مگر یک روایت از شیخ صدوق که در آن تصریح شده 12 مهدی امام نیستند و فقط شیعیانی هستند که به ولایت و معرفت امامان 12 گانه دعوت میکنند، و یک روایت از شیخ طوسی که گفته 11 مهدی از نسل حسین بعد از قائم است که جوابش در همین کتاب آمده است.
💢و عموم روایاتی که از امامان 12 گانه از نسل پیامبر یا حضرت زهرا یا حضرت علی علیهم السلام سخن گفته که با خود امیر المومنین علیه السلام میشود 13، با انبوه روایاتی که تعداد ائمه را منحصر در 12 می داند و همچنین با نسخه بدلهای خودش و نیز با روایاتی که همان مضمون را طوری نقل کردهاند که ائمه 13 نفر نمیشوند، در تعارض شدید قرار دارند.
لذا آنچه میماند تعداد محدودی از روایات است که احمد بصری این تعداد را متواتر معنوی میشمرد!
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و به خاطر همین حقیقت است که مرحوم حر عاملی مضمون حدیث وصیت را غریب و دارای اشکال و دارای طریق شاذ، و مخالف روایات متواتر معرفی میکند تا هر کس به دنبال هدایت می گردد ره نما شود:
«إعلم أنه قد ورد هذا المضمون فی بعض الأخبار و هو لا یخلو من غرابة و إشکال و لم یتعرض له أصحابنا إلا النادر منهم علی ما یحضرنی الآن و لا یمکن إعتقاده جزماً قطعاً لأنّ ما ورد بذلک لم یصل إلی حد الیقین بل تجویزه علی وجه الإمکان مشکل لما یأتی إن شاء الله تعالی من کثرة معارضه ... و مثل هذا المطلب الجلیل یجب تواتر الإخبار به».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الفوائد الطوسیة، 115 – 117.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥