᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب) به حدیثی از کافی تمسک میکنند که میگوید: زمانیکه مطلبی درباره مردی از خودمان گفتیم، و آن مطلب در فرزندش یا فرزند فرزندش بود اعتراض نکنید:
«إِذَا قُلْنَا فِي الرَّجُلِ مِنَّا شَيْئاً وَ كَانَ فِي وَلَدِهِ أَوْ وَلَدِ وَلَدِهِ فَلَا تُنْكِرُوا ذَلِك».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص535، ح1.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
غافل از اینکه
اولاً این حدیث متواتر یا قطعی الصدور نیست و نمیتواند مستند اعتقاد قرار گیرد و در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز هیچ بیانی در مورد امامی گفته نشده که در فرزندش یا فرزند فرزندش اتفاق افتاده باشد الا آنچه از طریق واقفیه درباره امام کاظم علیه السلام رسیده است که امام صادق علیه السلام فرمودند:
«مِنَ الْمَحْتُومِ أَنَّ ابْنِي هَذَا قَائِمُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ صَاحِبُ السَّيْفِ وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع»🔻
و: «ابْنِي هَذَا يَعْنِي أَبَا الْحَسَنِ ع هُوَ الْقَائِمُ وَ هُوَ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ هُوَ الَّذِي يَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْر»🔻
و: «وَ اللَّهِ ابْنِي هَذَا لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلَأَ اللَّهُ الْأَرْضَ بِهِ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ثَلَاثَ أَيْمَانٍ يَحْلِفُ بِهَا»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص48.
🔻 . همان، ص48.
🔻 . همان، ص50.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و همین ها مستند واقفیه قرار گرفت. اما ظاهراً گفتن چنین بیاناتی از آن جهت بوده که امام صادق علیه السلام میدانستند بعد از ایشان دو انحراف بزرگ نسبت به دو فرزندشان اسماعیل و عبد الله افطح رخ خواهد داد، لذا با این تاکیدات میخواستند تمام توجه شیعیان را به فرزندشان موسی جلب نمایند، و از آن طرف برای جلوگیری از رخداد انحراف درباره امام موسی کاظم علیه السلام و توهم اینکه ایشان همان قائم است، احادیث مورد استناد پیروان احمد را نیز بیان کردند که اگر من گفتم موسی قائم یا صاحب سیف است ممکن است منظورم نسل امام کاظم علیه السلام باشد نه خود امام موسی کاظم علیه السلام.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
لذا این احادیث مربوط به امامان دیگر و حضرت قائم موعود علیه السلام نیست بلکه منحصر به امام موسی علیه السلام و در جهت مقابله با استناد واقفیه به احادیث قائمیت ایشان صادر شده است.
ثانیاً این حدیث و شبیه آن درباره مطالبی سخن میگوید که به عنوان معیار شناخت معرفی نشده باشد چون رخداد بداء در چنین مطالبی باعث گمراهی افراد میگردد، در حالیکه خروج امام حسین علیه السلام در زمان امام دوازدهم علیه السلام معیار شناخت امام دوازدهم علیه السلام از مدعیان دروغین است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
توضیح آنکه: گاهی میشود که خدا یا حجت ایشان از رخداد چیزی درباره کسی با لفظی دو پهلو خبر میدهند در حالیکه مرادشان فرزند آن شخص یا فرزندِ فرزند اوست.
مثلاً در صدر همین روایت آمده که خدا به عمران پدر مریم وحی فرستاد که من به تو فرزند مذکری عطا میکنم و او را پیامبر قرار میدهم، و همسر او هم روی حساب همین خبر، جنین خود را نذر صومعه کرد که فقط پسرها در آن راه می یافتند. اما بعد از زایمان دید که فرزندش دختر است در حالیکه بشارت خدا در مورد فرزند مریم بود یعنی فرزندِ فرزند.
خوب در این قضیه خدا فقط به عمران چنین خبری داد و عمران هم به همسرش گفت لذا وقوع بداء موجب گمراهی کسی نشد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و اگر بپذیریم که ـ طبق نقل منفرد کتاب قصص الانبیاء🔻 ـ عمران این خبر را به عده ای گفته، باز چون تولد پسر برای عمران، معیار شناخت حق از باطل قرار داده نشده ـ زیرا نبوت عمران ثابت بوده، و حامله شدن همسر پیرش نیز به اعجاز الهی رخ داده ـ وقوع بداء در این وعده باعث گمراهی نبوده، و آن دسته نیز که با تولد مریم قائل به کذب عمران شدند کسانی بودند که از قبل گمراه بودند و به اعجاز ایمان نداشتند و الا همین که عمران خبر از حامله شدن همسر پیرش داده بود و او هم به اذن خداوند باردار شده بود برای تصدیق عمران کفایت میکرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص215.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اما اگر خدا یا حجت او مطلبی را به عنوان معیار شناخت چیز دیگر معرفی کنند ولی مرادشان چیز دیگری باشد، این باعث گمراهی تمام کسانی میشود که آن معیار را شنیدهاند، و چنین چیزی از خدای متعال معقول نیست و خدای حکیم باعث گمراهی بندگانش نمیشود.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ثالثاً همانطور که گفتیم، این مربوط به جایی است که خدا یا حجتش با لفظی دو پهلو تکلم کرده باشند مثل لفظ فرزند که شامل نوه هم میشود، نه جایی که لفظ دارای یک معنای صریح است مثل موضوع مورد بحث که فرموده: حسین علیه السلام در زمان حجة بن الحسن علیه السلام رجعت میکند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
رابعاً این حدیث درباره موضوعی سخن میگوید که ما مستقیم از خود حجت خدا بشنویم ـ مثل خود عمران 🔻ـ که چون به امامت و عصمت ایشان یقین داریم، اگر در فرزند یا نوه اتفاق افتاد میپذیریم، نه سخنانی که برای نسلهای بیش از هزار سال بعد گفته شده است.
زیرا همانطور که گفتیم، اراده خلاف ظاهر در آنها یا رخداد بداء در این سخنان موجب گمراهیِ انسانها میشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . خدا به عمران نبی خبر دادند و عمران نبی هم به همسرش یا مردم خبر داد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
خامساً تمام روایاتی که درباره بداء وارد شده، مربوط به موضوعاتی است که در زمان همان حجت یا کمی بعد از او رخ داده نه هزاران سال بعد، مثل بداء درباره ذبح اسماعیل، بداء درباره امامت اسماعیل، بداء درباره امامت محمد پسر امام هادی علیه السلام.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
سادساً بداء در اموری رخ میدهد که از حتمیات نشده باشد در حالیکه قائم موعود بودن امام دوازدهم علیه السلام از محتومات درگاه الهی است چون این حقیقت را در جاهای مختلف ثبت نموده اند، از جمله بر ساق عرش و صحیفه نازله.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٢١)
دوستان گرامی، شما بارها در فضای مجازی شاهد این بوده اید که اتباع احمد در مقابل دروغ واضحِ او که ادعا می کند شیخ طوسی نسبت به سند حدیث وصیت گفته: از طرق خاصه روایت شده، جز تمسخر و شعار، سکوت اختیار می کنند!!!
سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : چی بگیم؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
یمانی ها معتقدند طبق سوره عصر، امام علی علیه السلام در خسران هستند.
یا اینکه طبق دعای عرفه می گویند نعوذ بالله امام حسین علیهالسلام شرک خفی داشتند.
در این باره چگونه باهاشون بحث بشه؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
درباره این چیزها نیاز نیست بحث شود، چون فقط شأن اهل بیت علیهم السلام پایین می آید.
ولی به هر حال، پاسخ هر دو ادعای زشت آنها داده شده.
و آن اینکه مصداق انسان خاسر در روایات اهل بیت علیهم السلام فردی بسیار کافر معرفی شده، و آن قسمت از دعای عرفه، نگارش یک صوفی سنی است که به اشتباه جزو دعای عرفه ثبت گشته.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٢٢)
عزیزانم
شما شاهد هستید که اتباع احمد، در عین اعتقاد به اینکه شیخ طوسی به خاطر نهادینه کردن علم رجال در شیعه، بزرگترین بدعت گزار مذهب شیعه هست، تمام دینشان را از حدیثی که فقط او نقل کرده گرفته اند.
سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : مهدیین چه کسانی هستن؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام، شما مهدیین در روایات را چه کسانی میدانید؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
با توجه به دلیل قطعی و بدیهی مبنی بر حصر عدد اوصیا و خلفا و امامان و حجت ها و اولیا در دوازده امام
نیز
با توجه به ده حدیث که مهدیین را همان دوازده امام می داند
و باز نیز
با توجه به اینکه چهار حدیث از شش حدیث مهدیین، فقط گفته دوازده یا یازده مهدی بعد از قائم هستند که می تواند منطبق بر ائمه رجعت باشد
ما مهدیین را همان دوازده امام خود می دانیم.
و الحمد لله رب العالمین
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت سی ام
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نکته 25) این روایت میگوید: خلافت و وصایت به امام دوازدهم علیه السلام ختم نمیشود بلکه بعد از ایشان در 12 مهدی ادامه مییابد، ولی در روایات دیگری تصریح شده که امام دوازدهم علیه السلام خاتم الاوصیاء و کسی است که وصایت و خلافت به او ختم میشود، از جمله سه روایتی که شیخ طوسی در همان کتاب غیبت ثبت نموده است:
الف: امام دوازدهم علیه السلام فرمود: من خاتم اوصیاء هستم که خدا به واسطه من بلاء را از اهل و شیعه من بر میدارد:
«أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ وَ بِي يَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص246، كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص441، ح12.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ب: امام عسکری علیه السلام به فرزندشان فرمودند: تو فرزند منی و من پدر تو میباشم و تو محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی ... هستی ... و تو خاتم اوصیاء ائمه طاهرین میباشی:
«أَنْتَ وَلَدِي وَ وَصِيِّي وَ أَنَا وَلَدْتُكَ وَ أَنْتَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَلَدَكَ رَسُولُ اللهِ ص وَ أَنْتَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ وَ بَشَّرَ بِكَ رَسُولُ اللهِ ص وَ سَمَّاكَ وَ كَنَّاكَ وَ بِذَلِكَ عَهِدَ إِلَيَّ أَبِي عَنْ آبَائِكَ الطَّاهِرِينَ صَلَّى اللهُ عَلَى أَهْلِ الْبَيْتِ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص273.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
ج: پیامبر به امام علی علیهما السلام فرمود: ... و حسن و سپس مهدی خاتم آنها میباشد:
«مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَلْقَى اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ آمِناً مُطَهَّراً لَا يَحْزُنُهُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ فَلْيَتَوَلَّكَ وَ لْيَتَوَلَّ بَنِيكَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى وَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ ثُمَّ الْمَهْدِيَّ وَ هُوَ خَاتَمُهُمْ».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الغيبة (للطوسي) كتاب الغيبة للحجة، ص136.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و در مختصر اثبات الرجعه آمده:
«... ثمّ ابنه الحجّة القائم، خاتم أوصيائي و خلفائي و المنتقم من أعدائي الّذي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . به نقل از كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص627.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
نیز در زیارت نامه های متعدد آمده:
الف) «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتَمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَالِمِهِمْ».🔻
ب) «اللَّهُمَّ ... وَ أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِوَلِيِّكَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِالْبَقِيَّةِ الْبَاقِي الْمُقِيمِ بَيْنَ أَوْلِيَائِهِ الَّذِي رَضِيتَهُ لِنَفْسِكَ الطَّيِّبِ الطَّاهِرِ الْفَاضِلِ الْخَيِّرِ نُورِ الْأَرْضِ وَ عِمَادِهَا وَ رَجَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ سَيِّدِهَا الْآمِرِ بِالْمَعْرُوفِ النَّاهِي عَنِ الْمُنْكَرِ النَّاصِحِ الْأَمِينِ الْمُؤَدِّي عَنِ النَّبِيِّينَ وَ خَاتَمِ الْأَوْصِيَاءِ النُّجَبَاءِ الطَّاهِرِينَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ».🔻
ج) «السَّلَامُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِيَاءِ، السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْغَائِبِ الْمُشْتَهَر».🔻
د) «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ الْأَوْصِيَاءِ وَ ابْنَ خَاتَمِ الْأَنْبِيَاءِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُعِزَّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلَّ الْأَعْدَاء».🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص843.
🔻 . همان، ج1، ص328.
🔻 . المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص589 – 590، المزار (للشهيد الاول)، ص208.
🔻 . بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج99، ص85.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
همچنین در اثبات الهداة روایت شده:
خلافت و وصایت به حجت بن الحسن علیهما السلام انتهاء مییابد:
«يا علي أنا أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثم أنت يا علي أولى بالمؤمنين من أنفسهم ثم الحسن ثم الحسين ثم علي بن الحسين ثم محمد بن علي، ثم جعفر بن محمد، ثم موسى بن جعفر، ثم علي بن موسى، ثم محمد بن علي، ثم علي بن محمد، ثم الحسن بن علي، ثم الحجة بن الحسن الذي تنتهي إليه الخلافة و الوصاية و يغيب مدة طويلة، ثم يظهر و يملأ الأرض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج2 ص234 ح812
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و نیز نویسنده آن مرحوم حر عاملی تصریح میکند که احادیث معتبر و روایات صحیح متواتر صراحت دارند امام دوازدهم خاتم الأوصیاء و خاتم ائمه و خاتم خلفاء میباشد:
«إن الأحادیث المعتبرة و الروایات الصحیحة المتواترة صریحة فی حصر الأئمة فی إثنی عشر (ع) و أن الثانی عشر منهم خاتم الأوصیاء و الأئمة و الخلفاء»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الفوائد الطوسیة ص117
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله پیروان احمد بصری میگویند: امام علی نیز خاتم الأوصیاء نامیده شدهاند پس خاتم به معنای پایان دهنده نیست بلکه به معنای زینت اوصیاست.
غافل از آنکه اگر معنای پایان دهنده را از کلمه خاتم کنار بزنیم، پایان دهنده بودنِ نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه السلام آله نیز زیر سوال میرود زیرا تنها لفظ قرآنی درباره ختم نبوت، همان خاتم النبیین میباشد، لذا این سخن از بی اطلاع بودن آنها از علم لغت و اصطلاحات کلام نشأت گرفته است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اینها از علم لغت بی خبرند زیرا هر آشنا به لغتی میداند خاتم در دو معنا استفاده میشود: یکی انگشتر و یکی پایان دهنده، اما عرب، خاتم به معنای انگشتر را در معنای زینت استفاده نمیکند و الا معنای خاتم النبیین میشود انگشترِ همه انبیاء، در حالیکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تاج سر انبیاست نه انگشترشان.
بلکه خاتم از ختم به معنای پایان گرفته شده و به انگشتر هم از آن جهت خاتم میگفته اند که پایانِ نامههای خود با مهر کردن توسط انگشتر اعلام مینمودند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥