eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
167 دنبال‌کننده
372 عکس
184 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : امام زمان علیه السلام و فناوری ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد امام زمان عج در زمان ظهور، با فناوری جلوی دشمن را میگیرند یا با معجزه ‌؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. قطعاً طبق روایات، امام زمان علیه السلام با معجزات فراوان قیام خواهند ڪرد اما اینڪه فناوری به ڪل از ڪار می افتد یا فناوری اسلحه و یا هیچڪدام نظرات مختلف است. نظر حقیر با توجه به اینڪه استفاده از تسلیحات نوین، تر و خشڪ را با هم می سوزاند و مخالف هدف امام علیه السلام ڪه تشڪیل حڪومت عدل جهانی است و البته ادله متعدد دیگر، هر نوع فناوری ڪه استفاده آن توسط امام مضر و آسیب زننده به هر موجود زنده ای باشد را تعطیل می دانم. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه چهل و پنجم : بداء در تعداد امامان!!! بررسی احادیث سیزده امام!!! ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/p1Utq ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : آیا یمانی ایرانی است؟؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ یمانی از ایران است نه یمن. چون یڪ حدیث گفته خراسانی و سفیانی مانند دو اسب مسابقه هستند و حدیث دیگر گفته یمانی و سفیانی مانند دو اسب مسابقه هستند، در نتیجه یمانی همان خراسانی است. تحلیل حدیث در ید قدرت شما نیست وقتی گفته می شود حوض، شما ڪلمه حوض را ڪه می شنوی، و آنچه از حوض انتزاع می ڪنی آب است بعضی از احادیث در خودشان موضوع دوم و یا سوم را دارند ڪه از ظاهرشان پیدا نیست ما موضوع دوم ڪه یمانی ایرانی است را در حدیث امام باقر پیدا ڪردیم ڪه امام ع فرموده: سفیانی یمانی خراسانی در یڪ سال و یڪ ماه و یڪ روز خروج می ڪنند البته زیاد اصرار ندارم ڪه قبول ڪنی یا رد اما فرد محقق از این حرف پر اهمیت ڪه اگر درست باشد تمام معادلات دوست و دشمن را به هم می پاشد به راحتی نمی گذرد. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: اولاً صرف اینڪه خراسانی و یمانی هر دو در مسابقه با سفیانی هستند نمی رساند آن دو یڪ نفرند زیرا ڪاملاً معقول است ڪه دو نفر از دو جهت مختلف در مسابقه با نفر سومی باشند: خراسانی از خراسان و یمانی از یمن در مسابقه با سفیانی. ثانیاً خود حدیث امام باقر علیه السلام - ڪه البته فقط توسط یڪ هفت امامی ڪذاب نقل شده - تصریح نموده ڪه خراسانی و یمانی در ڪنار سفیانی سه نفرند پس چطور شما از همان حدیث نتیجه گرفته اید یمانی همان خراسانی و از ایران می باشد؟!!! من اصلاً حدیث را تحلیل نڪردم فقط درباره عدم اعتبار و عدم دلالتش سخن گفتم ولی به هر حال متهم ڪردن ناقد شما به اینڪه قدرت تحلیل ندارد ڪاری اخلاقی نیست و الا من هم به راحتی می توانم این اتهام را متوجه خود شما ڪنم. ثالثاً در 9 حدیث تصریح و در یڪ حدیث تلویح شده ڪه یمانی از یمن است و از یمن خروج می نماید. و این همه، جای هر اما و اگری را نسبت به بطلان نظریه شما باقی نمی گذارد. بماند ڪه ما اصلاً درباره یمانی معادله ای نداریم ڪه با اثبات ایرانی بودن یمانی بخواهد معادلات مان بهم بپاشد. چون آنچه ملاڪ است اینست ڪه یمانی به مقابله با لشڪر سفیانی در عراق می رود. همین و بس. و باز بماند ڪه علائم اصلی فقط خروج سفیانی و صیحه آسمانی است ڪه امام صادق علیه السلام فرمودند: سفیانی به عنوان علامت برای شما ڪفایت می ڪند. و امام باقر علیه السلام فرمودند: هر چه بر شما مشتبه شود صیحه از آسمان به نام قائم و امرش مشتبه نخواهد شد. و به همین خاطر امام زمان علیه السلام در آخرین توقیع خود ڪه تڪلیف شیعه در زمان غیبت را بیان نمودند تنها و تنها خروج سفیانی و صیحه را به عنوان علامت ظهور معرفی ڪردند. سخن از فرد محقق زدید. خوب است بدانید فرد محقق ڪسی است ڪه ابتدا معیار اعتبار سنجی روایات و روش علمی برخورد با الفاظ احادیث را بداند بعد به سراغ احادیث برود. و الا اینڪه هر ڪسی سرش را بیندازد در ترجمه ڪتاب های حدیثی، بدون آنڪه بداند ڪدام حدیث معتبر است و ڪدام نه، ڪدام حدیث نسخه بدل دارد و ڪدام نه، ڪدام حدیث منفرد در مضمون است و ڪدام نه، ڪدام حدیث را فقط فرقه های باطل نقل ڪرده اند و ڪدام را نه، و بعد آنچه به ذهن خودش رسید را ملاڪ بداند بدون توجه به اینڪه به ذهن این همه عالم و محقق دیگر چه رسیده است و سپس از تصورات ذهن خودش بافته ای بسازد. اسم این را نمی گذارند محقق و ڪارش را هم نمی گویند تحقیق. در پناه خدای متعال باشید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه چهل و ششم: بررسی احادیث سیزده امام!!! ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/y3a6J ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : اصول دین از کجا آمد؟! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام. اتباع میگن ڪجا گفته شده اصول دین و فروع دین؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیکم اتباع، مغلطه ای دارند به اسم: در ڪدام حدیث گفته! در حالیڪه خیلی از چیزها توسط عقل بدیهی درڪ میشود و نیازی به حدیث ندارد. اصل یعنی ریشه و پیِ ساختمان و فرع یعنی شاخه ها و روبنا. اینڪه یڪسری چیزها شالوده و زیربنای دین را تشڪیل میدهند و بقیه مطالب دین روی آنها بنا می‌شود، چیزی است ڪه هر عاقلی می فهمد الا اتباع احمد بصری! خوب چه چیزی زیر بنای دین را تشڪیل میدهد؟ اعتقادات. چون تا عقیده ای نباشد ڪه احڪام و اخلاق و واجب و حرام معنایی ندارد. پس اعتقادات میشود اصول دین و احڪام و اخلاق میشود فروع دین. اما در خود اعتقادات و احڪام هم بعضی از بقیه خیلی مهمتر هستند. لذا اصطلاحاً همان مهم ها را مصداق اصول و فروع دین معرفی ڪرده اند. به همین سادگی. غیر از اینکه در بعضی روایات، اصطلاح اصل دین یا شبیه آن درباره برخی اعتقادات وجود دارد همچنانکه بعضی از احکام به عنوان مهمترین فروع نام برده شده اند. برای اطلاع بیشتر به کتاب "النقد القاطع" بخش اصل دین یا کتاب "طریق الهدایة" بخش مقدمات مراجعه کنید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه چهل و هفتم : بررسی احادیث سیزده امام!!! ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/A5V4T ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : خلف وعید در سفیانی ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد دانایی میفرمود خدا خلف وعده نمیڪند اما خلف وعید چرا. یعنی در تنبیه، خلف وعده میڪند اما در تشویق و جایزه، اصلاً خلاف نمیڪند. ممڪن است خدا در قیامت تنبیهات ببخشه؟ نیز ممکن است نشانه هایی از ظهور مثل سفیانی همچون فاجر داستان خضر و‌ موسی، در ڪودڪی یا بزرگسالی ڪشته بشه تا مومنین آزار نبینن؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیکم. این را همه علما می گویند ڪه تخلف از وعید نیڪوست اما تخلف از وعد قبیح است. اما ما در ڪتاب "طریق الهدایة" توضیح داده ایم ڪه تخلف از وعید هم به صورت جزئی نیڪوست و الا اینڪه خدای متعال شمر و صدام و فرعون را هم بی جهنم ببرد به بهشت نه با حڪمت جعل احڪام و جزا، سازگاری دارد و نه با حڪمت خلق جهنم و نه با این همه تاڪید بر عذاب در مقابل گناه. و به عبارت دیگر: بخشیدن مجازات تنها در درصد ڪمی نیڪوست و بیشتر از آن قبیح است. و این در زندگی بشری هم ڪاملاً رایج می باشد ڪه پدر و مادر و حڪام و هر ڪسی ڪه سلطه بر مجازات دارد تنها جایی ڪه صلاح بر بخشش و نادیده گرفتن جرم است این ڪار را می ڪنند نه به صورت ڪلی و در مورد همه اشخاص. اما نشانه ها ڪلاً ماهیتش از وعید و عذاب جداست. اینها ذاتشان علامت است و حواشی شان عذاب. لذا قابل حذف نیست. فاجر آن داستان هم نه علامت چیزی قرار داده شده بود و نه حتی خبری در مورد او داده شده بود. این فقط در علم خداوند بود ڪه اگر زنده بماند فاجر می شود و به خاطر مصلحت پدر و مادر صالحش ڪشته شد تا اینگونه نگردد. بماند ڪه در مورد سفیانی بارها قسم یاد ڪرده اند ڪه چاره ای از رخداد آن نیست. پس چگونه قابل حذف است؟ ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه چهل و هشتم : بررسی احادیث مهدیین: (1) یازده مهدی! (2) هفت وصی!!! (3) احمد همان امام دوازدهم است. ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/dioaR ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : آیات امامت، منکر امامت!!! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد تمام آیاتی ڪه شیعه برای اثبات امامت امام زمان استفاده میڪند یڪ مشڪل واحد دارند مثلاً 1️⃣ در آیه اولوالامر میفرماید از اولوالامر اطاعت ڪنید در حالیڪه امام زمان غایب است و اطاعت از شخص غایب بی معناست 2️⃣ در آیه اهل ذڪر میفرماید از اهل ذڪر سوال بپرسید در حالیڪه امام زمان غائب است و سوال پرسیدن از شخص غائب بی معناست 3️⃣ در آیه هادی میفرماید برای هر قومی هدایتگری هست در حالیڪه امام زمان در زمان غیبت، هدایت نمیڪنند لذا این آیات دلالت بر حیات و امامت امام زمان ندارند. ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. این آیات هیچ مشڪلی ندارد. چون امام زمان علیه السلام ابتدا دارای غیبت صغری بوده اند ڪه توسط نواب خود اوامر و هدایت گری خویش را به شیعیان می رسانده اند لذا هم آیه اولوالامر، هم اهل الذڪر و هم "لڪل قوم هاد" بر ایشان صادق بوده. پس امامت ایشان ثابت شده است. بله مدتی غیبت ڪبری دارند و این به امامت ایشان ضرری نمی زند همچنانڪه موسی علیه السلام در دوره میقات، از قوم خود غائب بود و وقتی بازگشت، دوباره بر امت خود امامت کرد. و پس از ظهور هم مصداق این آیات دوباره به فعلیت می رسد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه چهل و نهم : بررسی احادیث مهدیین: (4) حدیث ابو بصیر (5) حدیث قاضی نعمان، (6) حدیث منتخب الأنوار ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/IvFLd ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : رد علم رجال ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیڪم. اتباع احمد برای رد علم رجال به اینگونه احادیث تمسڪ می ڪنند: 📜 امام باقر(ع) فرمود: ✍️ ... نگو ؛ چگونه این حدیث آمده است و چگونه بوده و چگونه است، چرا ڪه به خدا قسم این گفتار شرڪ به خداست. 📚 بصائرالدرجات ص ۴۱ ✍️ محَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ:و اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِی إِلَیَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَڪْتَمُهُمْ لِحَدِیثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِی حَالًا وَ أَمْقَتَهُم إِلَیَّ الَّذِى لَلَّذِی ڪا إِذَا سَمِعَ الْحَدِیثَ یُنْسَبُ إِلَیْنَا وَ یُرْوَى عَنَّا فَلَمْ یَعْقِلْهُ و لیس فى الڪافى فَلَمْ یَقْبَلْهُ قَلْبُه ؛لیس فى الڪافى اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ ڪَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا یَدْرِی لَعَلَّ الْحَدِیثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَیْنَا أُسْنِدَ فَیَڪُونَ بِذَلِڪَ خَارِجاً عَنْ وَلَایَتِنَا. ✍️ دوست داشتنی ترین اصحاب من برای من ڪسانی هستند ڪه از همه ورعشان بیشتر است و از همه فقیه ترند و از همه بیشتر احادیث ما را پنهان میڪنند و بدحال ترین آنها نزد من و مبغوض ترین آنها نزد من آن ڪسی است ڪه زمانی میشنود حدیثی به من نسبت داده شده یا از ما روایت شده آنرا قبول نمیڪند و در مورد آن تفڪر نمی نماید و از آن بدش می آید و آن را انڪار میڪند و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند. در حالی ڪه او خبر ندارد ، شاید آن روایت از سخنان ما و منتسب به ما باشد پس با این ڪارش از ولایت ما خارج خواهد شد. الڪافی ج ۲ ص ۲۲۳ یعنی ما نباید در سند احادیث تحقیق ڪنیم و الا مشرڪ میشویم؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. خیر. مفاد این روایات در برابر ڪسانی صادر شده ڪه وقتی بعضی احادیث اهل بیت علیهم السلام (مخصوصاً آنچه حاوی مقامات ایشان بود) را می شنیدند و با عقلشان جور در نمی آمد، به صرف این، حدیث را انڪار می ڪردند حتی اگر راویش ثقه بود، و حتی گاهی راویش را بی دین می خواندند ڪه در خود حدیث تصریح شده است: (و ڪسی را ڪه آن روایت را پذیرفته ڪافر میداند)! لذا این حدیث و امثال آن آمد گفت: به صرف اینڪه معنای حدیث با عقلتان جور در نمی آید آن را رد نڪنید. لذا اصلاً نگاهی به بحث بررسی سندی و عدم آن ندارد. غیر از اینڪه ما وقتی سند حدیثی ضعیف باشد انڪارش نمی ڪنیم تا این احادیث شامل عملڪردمان باشد بلڪه صرفاً حجتش نمی دانیم و مسڪوت می گذاریم. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه پنجاهم : این امت چند قائم دارد؟! ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/KFaSd ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع : جهل شیعه به نام های ائمه!!! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. اسماعيل بن مهران از بزرگان شيعه بوده و نام امام هادى را نميدانسته و در اواخر عمر امام جواد از ایشان سوال مي كند چه ڪسی بعد از شما امام مي شود. آيت الله تبريزى در كتاب رسالة مختصرة في النصوص الصحيحة على الائمه صفحه23 اين روايت را از كتاب كلينى نقل ميكند متن عربى روايت كلينى: جعلت فداك اني أخاف عليك في هذا الوجه ، الى من الأمر من بعدك ؟ 🔶 مگر اسامی امامان در حدیث لوح ڪه از طرق مختلف رسیده بیان نشد؟چطور ڪسی از بزرگان شیعه اسم امام بعد را نمی دانست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ السیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. این شبهه، سالها پیش، هم توسط اهل سنت و هم توسط روشنفڪران مطرح شده است. اینڪه چرا اصحاب از امام بعدی می پرسیدند دلیل های متعددی دارد: (1) عموم اصحاب تنها از تعداد ائمه علیهم السلام با خبر بودند چون سنی و شیعه به اتفاق از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت ڪرده بودند ڪه خلفای بعد از ایشان دوازده نفرند. اما روایات اسامی دوازده امام علیهم السلام به گوش همه اصحاب نرسیده بود. و علت آن هم دو عامل مهم بوده است: الف) بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا بیش از صد سال ڪتابت حدیث ممنوع شد و حتی نقل حدیث هم خیلی ڪم می شد و این باعث گشت تواتری یا ضرورتی ڪه نزد اصحاب رسول خدا وجود داشت در مسائل متعددی مخصوصاً ولایت و امامت از بین برود خصوصاً با توجه به اینڪه اڪثریت جامعه اسلامی را تازه مسلمان هایی تشڪیل می دادند ڪه نه پیامبر صلی الله علیه و آله را درڪ ڪرده و نه با اهل بیت ایشان آشنا بودند. ب) تقیه ای ڪه ائمه علیهم السلام را وادار به ڪتمان حقائق می ڪرد. توجه به این نڪته ضروری است: تواتری ڪه الآن در دسترس ما هست به واسطه جمع آوری احادیث اصحاب هر امام و ثبت آنها در ڪتاب های متعدد حاصل شده است و چنین تواتری در دسترس تڪ تڪ اصحاب هر امام نبوده است. (2) سوال پرسیدن برای اطمینان بیشتر. هر انسانی وقتی خودش چیزی را از منبع بشنود اطمینان بیشتری پیدا می ڪند تا اینڪه از دیگران بشنود. برای همین بعضی از اصحاب با اینڪه می دانستند امام بعدی ڪیست برای اطمینان بیشتر این را می پرسیدند درست همانند ابراهیم علیه السلام ڪه می دانست خدا چگونه مردگان را زنده می ڪند اما پرسید تا اطمینانش بیشتر شود. (3) بعد از فوت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام)، عده ای چنین توهم نمودند ڪه در تعداد امام بداء رخ نمی دهد اما در شخص امام ممڪن است بداء حاصل شود، لذا سوال از امام بعدی را اینگونه می پرسیدند ڪه اگر شما وفات ڪردید چه ڪسی است یعنی سوال از محتوم و آنچه از پل بداء گذشته می پرسیدند. (4) گاهی اصحاب، با مشڪلی مواجه بوده اند ڪه سوال از امام بعدی می ڪرده اند. مثلاً در مورد همین روایت اسماعیل بن مهران، او می داند امام جواد علیه السلام یڪ فرزند بیشتر ندارند ڪه طبیعتاً همو امام بعدی خواهد بود اما چون سن آن فرزند بسیار پایین است تعجب دارد ڪه چگونه با چنین سنی می تواند امام بعدی باشد؟ لذا از امام بعدی می پرسد. یا اینڪه امام هنوز فرزندی ندارند و راوی می پرسد: خوب اگر شما وفات ڪنید پس امام بعدی ڪیست. مثل همین سوال اسماعیل بن مهران ڪه به نظر علامه مجلسی وقتی این سوال را پرسیده ڪه هنوز امام فرزندی نداشته اند. (مرآة العقول ج3 ص383) (5) گاهی سوال اصحاب برای انتقال علم به دیگران یا ایجاد تواتر یا ضرورت یا شهرت در حدیث و این قبیل چیزها بوده است. لذا با توجه به همه این مطالب، نمی توان گفت ڪه سوال اسماعیل بن مهران صد در صد از این جهت بوده ڪه امام بعدی را نمی شناخته است. در پایان عرض می ڪنیم: اینڪه اسماعیل بن مهران را از بزرگان شیعه تلقی نمودید ثابت نیست و ایشان صرفاً به وثاقت و فضل توصیف شده اند نه بزرگی و جلالت. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄• ••|📽️ ••|📗بررسی احادیث مهدیین و حجیت خواب ••|🎙با ڪارشناسۍ‌ ••| ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ [بررسی انحرافات جریان احمد الحسن] ••|♦️جلسه پنجاه و یکم : این امت چند قائم دارد؟! ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ 📲مڪان‌برگزارۍ: 🌐 شبڪه‌جهانی‌امام‌رضا علیه السلام https://www.aparat.com/v/ri7M1 ┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄ ڪانال‌علمۍ‌تحقیقاتۍ‌ شڪست‌یمانۍ‌ →@sistanymogtahed ‌ ‌‌ ─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا