╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : آیا یمانی محتوم است؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد بعضی میگن فقط در دو روایت آمده که یمانی جزو علائم محتومه: غیبت نعمانی و کمال الدین
در حالیکه حدیث نعمانی در نسخه بحار و اثبات الهداه و نسخه رضویه کلمه محتوم ندارد، همچنانکه روایت کمال الدین نیز در کتاب کافی فاقد لفظ محتوم است حال آنکه سند و مصدر کافی قوی تر است.
به نظر شما آیا یمانی جزو محتومات نیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
۱. نسخه علامه مجلسی از غیبت نعمانی نوسان دارد، یعنی بعضی جاها نسخه علامه درست بوده و بعضی جاها غلط.
اثبات الهداة هم که اصلاً از نظر ذکر متن و سند مورد تامل است.
اما نسخه رضویه، بنده از اعتبارش بی خبرم پس اظهار نظری نمی کنم.
غیر از اینکه حتمی بودن به صرف تصریح به حتمیّت نیست. بلکه وقتی فقط چند علامت در بین تمام علامتها مورد تاکید و تکرار قرار می گیرد می تواند پرده از حتمیّت بر دارد.
۲. اولاً حدیث کافی در قسمت روضه اش آمده که اعتبارش مورد اشکال است. غیر از اینکه طبق بررسی ها کتاب روضه، در محتوا و سند، دارای متون و اسناد عجیب و غریب است. پس این مغالطه است که کل کتاب کافی را یک کاسه نشان دهیم. بلکه آنچه بسیار مورد تاکید بوده، تنها اصول کافی است و حتی فروع آن هم مورد اعتنا نبوده، و تمام فقها از زمان شیخ طوسی، طبق تهذیب یا فقیه صدوق فتوا می داده اند و توجهی به فروع کافی نداشته اند چه برسد به روضه اش.
ثانیاً اینکه سند حدیث کافی به لحاظ روات رسیده تا عمر بن حنظله از دقت بیشتری برخوردار است ادعایی تو خالی است چون در سند کافی، ابو ایوب از عمر بن حنظله نقل کرده، اما در سند کمال الدین ابن ابی عمیر از عمر بن حنظله نقل کرده که در موردش گفته شده: لا یروی و لا یرسل الا عن الثقة.
ثالثاً اصلاً معلوم نیست که حدیث کافی همان حدیث کمال الدین باشد چون حدیث کمال یک خط است ولی حدیث کافی سه خط.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : احمد یمانی؟!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام یکی گفت تمام این کتب در مورد احمد بصری گفته اند او همان یمانی موعود است:
👇👇👇
📙الغيبة للطوسي ص150.
📘غاية المرام ج2 ص241.
📗اثبات الهداة للحر العاملي ج1 ص549.
📕الايقاض من الهجعة للحر العاملي 393.
📓مختصر البصائر ص لحسن بن سليمان الحلي ص159.
📒بحار الانوار ج 53 ص147.
📔العوالم لعبد الله البحراني ح 3 ص236.
📘الانصاف لهاشم البحراني ص222.
📓نوادر الاخبار للفيض الكاشاني ص29.
📕النجم الثاقب للميرزا النوري ج2 ص71.
📙تاريخ ما بعد الظهور ص641.
📓مكاتيب الرسول للميانجي ج2 ص96.
📗معجم احاديث الامام المهدي للكوراني ص301.
وغيرها.
آیا این حرف درسته؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
خیر، این دروغ محض است.
در تمام این کتب فقط تک حدیث وصیت که تنها در کتاب غیبت شیخ طوسی نقل شده، آورده شده است.
در حالیکه بعضی برای رد این حدیث آن را آورده اند مثل ایقاظ، بعضی حمل بر رجعت ائمه دانسته اند مثل مختصر البصائر، بعضی آورده و تاویلش برده اند مثل بحار الانوار، و بعضی هم فقط جهت اثبات فرزند داشتن امام زمان ذکرش کرده اند نه اثبات امامت آنها مثل النجم الثاقب.
اما اتباع احمد بصری با شیادی و فریبکاری، همه این کتابها را به عنوان مصدر حدیث وصیت و نویسندگان آنها را نیز پذیرنده آن حدیث جلوه می دهند.
بماند که اصلا این حدیث هیچ ربطی به احمد بصری و نیز یمانی از یمن ندارد.
توضیح کامل در کتاب های "لوح و قلم"، "دوازده خورشید"، و "شکست وصیت".
📕 دانلود کتب 👇🏿👇🏿
https://t.me/sistanymogtahed/3002
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : چرا دوازده تا؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد چرا به جای ۱۲ امام یک امام نبود که هزار سال عمر کنه که همه ازش استفاده کنن؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
همین سوال را در مورد تعداد پیامبران می پرسم:
چرا خدا به جای آن همه پیامبر، یک پیامبر از ابتدای بشریت تا زمان حال نفرستاد تا فقط یک دین را تبلیغ کند و دیگر یهودی و مسیحی و غیره نباشند تا با هم اختلاف کنند؟
هر جوابی در آن مورد دادید، جواب سوال خودتان هم خواهد بود.
من این سوال را از آن جهت مطرح کردم تا روشن شود شبهه ای در سلسله امامت نیست زیرا دقیقاً همین برنامه در مورد انبیا هم اجرا شده است. پس این فقط یک شبهه است نه بیشتر، و اگر ما جواب یک شبهه باطل را ندانیم خدشه ای به اعتقاد ما وارد نمی کند.
اگر این مطلب را متوجه شوید شبهات دیگر هم برای تان روشن می گردد.
مثلاً می پرسند چرا امامت در فرزندان امام حسین علیه السلام قرار داده شد نه امام حسن علیه السلام؟ با اینکه امام دوم بزرگتر بودند.
بعد از این می گویم:
آنچه به ذهن می رسد اینست که:
اولاً خدای متعال عمر حضرت نوح علیه السلام را آنقدر طولانی قرار دادند اما تغییری در وضعیت هدایت اتفاق نیفتاد و باز هم عده زیادی به دین خدا ایمان نیاوردند خوب چرا دوباره همین کار را انجام دهند؟
ثانیاً اینکه یک چهره برای همه زمانها باشد تکراری و کسل کننده می گردد و اگر هر دوره ای برای خود امام و پیامبری جدید داشته باشد به نشاط دین و شادابی متدیّنین کمک می کند.
و اگر فکر شود چیزهای دیگری هم به ذهن می رسد.
اما از آنجا که ما اشرافی بر همه جوانب مساله نداریم نمی توانیم اظهار نظر قطعی نماییم.
این سوال مثل این هست که بپرسیم چرا پیامبران ۱۲۴۰۰۰ تا بوده اند نه ۱۲۳۰۰۰ تا، چرا ائمه ۱۲ تا بوده اند نه ۱۲۰ تا، چرا هر یک فرزند دیگری بوده اند به غیر امام دو و سوم، چرا از بین همه بشر فقط خضر آب حیات خورد و زنده ماند؟ چرا فقط پنج پیامبر اولوا العزم هستند؟
جواب اینها را هیچکس نمی داند جز خدایی که خودشان اینها را اینگونه مقدر نموده اند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع: پرسشهایی درباره رجعت
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
عرض سلام و ادب
و همچنین عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت مظلوم اهل بیت، امام حسن مجتبی ع.
۱- آیا زنده شدن اصحاب کهف
و زنده شدن عزیر نبی
و مرده زنده کردن حضرت عیسی
و زنده شدن ام فروه به دست امیر المومنین و امثال اینها مصادیقی از رجعت هستند؟
۲- آیه شریف: "مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ"
مصداقی برای رجعت است یا معاد؟
۳- آیا تناسخ میتواند نوعی رجعت قلمداد شود؟ چرا که در روایات فراوانی، به مسخ برخی دشمنان اهل بیت و انبیا، به شکل حیوانات اشاره شده است.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
❍ پاسخ سوال اول) رجعت به معنای زنده شدن پس از مرگ قطعی با همین بدن خاکی است حال چه بدن سالم مانده باشد و چه از بین رفته باشد و دوباره از همان مواد تشکیل شود و چه قسمتی از همین مواد با قسمتی از مواد جدید ترکیب شده و بدن دوباره آفریده گردد.
هر چند که مصداق اصلی رجعت، که جزء عقائد اصلی شیعه می باشد زنده شدن و برخاستن از قبر است.
حال با این توضیح، به بررسی مصادیق ذکر شده می پردازیم:
الف) اصحاب کهف: اگر آنها خواب بوده اند، بیدار شدنشان رجعت نبوده، اما دلیل محکمی بر امکان رجعت است، و اگر فوت کرده بودند و زنده شدند، مصداق بارزی از رجعت می باشند. مرحوم حر عاملی در کتاب "ایقاظ" چند قرینه بر فوت شدن اصحاب کهف ذکر کرده اند.
ب) عزیر نبی و الاغ او هر دو صد سال فوت کرده بودند و یکی بدنش نیز از بین رفته بود و دیگری نرفته بود. زنده شدن عزیر نبی مصداق بارز رجعت و تشکیل شدن بدن الاغ و زنده شدنش نیز دلیل محکمی بر امکان رجعت از قبر است.
ج) مرده زنده کردن حضرت عیسی علیه السلام بر دو گونه بوده: زنده کردن مردگانی که دفن شده بودند مانند دوستشان به نام عازر، حضرت سام علیه السلام و حضرت یحیی علیه السلام، و زنده کردن مردگانی که دفن نشده بودند. اولی مصداق قطعی رجعت است و دومی نیز با رتبهای پایین تر همینطور.
د) زنده شدن مرده به دست امیر المومنین علیه السلام نیز همین گونه است.
❍ پاسخ سوال دوم) خیر. زیرا خطاب آیه به همه انسانهاست در حالیکه طبق روایات متعدد، رجعت تنها در مورد برخی رخ خواهد داد پس منظور آیه واقعه ای است که برای تک تک آدمها اتفاق می افتد و طبق نظر عموم مفسرین مراد این آیه از اعاده در زمین، اعاده در زیر زمین یعنی قبر شدن هست و یا اعاده به اینکه جزئی از زمین شویم یعنی خاک شدن.
همچنانکه در هیچ روایتی از اهل بیت علیهم السلام این آیه درباره رجعت دانسته نشده است.
❍ پاسخ سوال سوم) تناسخ هیچ ربطی به رجعت ندارد همچنانکه ارتباطی با مسخ هم ندارد.
تناسخ از نظر لغت، کاری دو طرفه است مثل تعارض و تناقض، یعنی روح من در کالبد شخصی رود و روح او نیز در کالبد من. به این معنا که وقتی من فوت کردم روح من در جنینی دمیده شود که قبلا بدنش با همین شکل برای شخص دیگری آفریده شده و وقتی او به دنیا آمد و فوت کرد روحش در جنینی دمیده شود که به شکل بدن من به دنیا خواهد آمد، پس هم ارواح تکراری هستند و هم بدنها؛ این از نظر لغت.
و اما از نظر اصطلاح آنچه از تناسخ نزد یهود مشهور است و اهل سنت، شیعه را به خاطر عقیده به رجعت، همسان یهود تلقی می کنند این هست که فقط ارواح تکراری باشند. یعنی وقتی یکی فوت می کند روحش به برزخ نرود بلکه در جنین دیگری دمیده شود که شرایطش با زندگی قبلی فرق داشته باشد.
مثلا اگر ثروتمند بوده، حال در خانواده فقیری به دنیا آید و اگر فقیر بوده در خانواده ثروتمند، اگر زشت بوده اینبار زیبا آفریده شود و اگر زیبا بوده زشت، اگر سالم بوده این بار معلول به دنیا آید و اگر معلول بوده این بار سالم، اگر باهوش بوده این بار کم هوش و الا بر عکس، اگر از طبقه اشراف بوده این بار از طبقه پست متولد شود و الا بر عکس، اگر سفیدپوست بوده این بار سیاه پوست خلق شود، و همین طور تا هزار بار، همه حالتها را تجربه کند؛ و اینگونه عدالت تکوینی خدا در مورد تفاوت در خلقت انسانها تامین گردد.
(توضیح: بنده اطلاعی از متون کتب یهود درباره تناسخ ندارم و طبق آنچه از آنها معروف است صحبت کردم)
همانگونه که می بینید این مساله هیچ ارتباطی به رجعت ندارد که روح به برزخ برود و باز به بدن خودش که برای هیچکس دیگری نبوده باز گردد.
همچنانکه نه تناسخ و نه رجعت، هیچ ارتباطی با مسخ حیوانی ندارند چون مسخ یعنی روح در بدن باقی بماند و فقط بدن تغییر شکل داده، تبدیل به حیوان شود.⬇️⬇️
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
4_5916039381172357276.ogg
1.59M
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄
❍ موضوع:
پرسشــهایی درباره رجــعــت
🎙️ࡄܝ࡙ߺدܩܤدܨ
ܩܟ߲ࡅ߳ܤدࡄܝ࡙ߺࡄࡅ߳ߊࡅ߭ߺܨ
ߊََࡋࡋܣُܩَ ࡎَܠَّ ࡃَܠَܨ ܩُܟَܩَܒܦَآܠِ ܩُܟَܩَّܒِِﷺࡐَ عَܟ߲ܠߺ ܦَ߭رَܟَ߲ܤُܩܢ
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄
❮@sistanyⷶmogtahed❯
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : زمینه ساز.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام دوست عزیز
تا حالا از خودت پرسیدی چرا باید برای ظهور زمینه سازی وجود داشته باشه⁉️
🔥چون دزدی و فساد مالی و ظلم و ستم و فحشا بیداد می کنه و هیچکی به فکر امام زمان (ع) نیست.
💥سید #احمدالحسن_فرستاده_امام_مهدی (ع)
شخصیتی است که این امر مهم رو بر عهده دارد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّـدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
دوست عزیز. تا حالا سری به روایات اهل بیت علیهم السلام زدی تا ببینی ایشان هرگز و هرگز از کسی به عنوان زمینه ساز ظهور سخن نگفته اند؟
تا حالا از خودت پرسیدی این همه شیاد که اومدن ادعای مهدی بودن یا فرستاده بودن کردن چطور اون همه طرفدار پیدا کردن؟
در زمانی که کتاب "اقیانوس جهل" صدها غلط فاحش از احمد بصری به اثبات رسانده است دیگر کدام عاقلی فریب ادعاهای وی را خواهد خورد؟!
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹