eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
176 دنبال‌کننده
416 عکس
184 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع: راه های شناخت امام. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیکم. نشانه های شناخت امام چیست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. امام، یک علائم شناخت دارد و یک خصوصیات، و این دو در روایات گاهی به جای هم ذکر شده، و متأسفانه کسانیکه خبره فن نبودند با ورود به این مباحث، این دو را با هم خلط کرده و مثلاً گمان نمودند ختنه شده به دنیا آمدن از علائم شناخت امام هست. و باب مضحکه اهل سنت و نیز اشکال گرفتن مدعیان دروغین همچون احمدبصری را بر خود گشودند که چه کسی شرمگاه امام را دیده که بداند ختنه شده بوده یا نه. غیر از اینکه طبق تحقیق، بعضی خصوصیات معصومین، فقط برای برخی افراد قابل مشاهده بوده، برای همین، سایه نداشتن یا رشد غیرعادی ایشان را افراد اندکی نقل کرده اند. پس اشکال مدعیان دروغین بیجاست که میگویند اگر امام سایه نداشته یا رشد غیر عادی داشته، همه میدیدند و نقل میکردند و همین معجزه آشکاری بر امامت او می بود، پس چرا جز اندکی، این مساله را ندیده و نقل نکرده اند. 🔹همچنانکه علائم امام بر چند قسم است. در یک تقسیم بندی، علائم نفیی و اثباتی است. یعنی بعضی علائم نبودش علامت کذب مدعی است نه اینکه بودنش علامت صدق مدعی باشد، مثل سخن گفتن به زبان مخاطبان طبق روایت امام کاظم علیه السلام(١)، که اگر مدعی نتوانست به زبان آنها سخن بگوید روشن میشود کذاب است، نه اینکه اگر سخن گفت، روشن شود صادق است (البته همانطور که تذکر داده شد، این یک برداشت است، و برداشت دیگری آن را اثباتی میداند). 🔹در تقسیم بندی دیگر، علائم یا عام هستند و یا خاص. خاص یعنی فقط در برابر مدعیان دروغین در عصر برخی ائمه علیهم السلام صادر شده، بر خلاف عام مثل معجزه که بسیار توسط همه ائمه علیهم السلام به کار گرفته شده است. 🔹به نظر حقیر، سلاح و زره و علم به احکام و این قبیل موارد، علامت خاص است. یعنی چون مثلاً عبد الله بن حسن یا غیر او ادعا میکردند سلاح پیامبر پیش ماست(٢)پس ما امام هستیم، امام باقر و امام صادق علیهما السلام میفرمودند سلاح نزد ماست و هر کس سلاح دستش باشد علم امامت هم نزد اوست. یا چون عبد الله بن حسن یا عبد الله افطح که علم به احکام نداشتند، ادعای امامت نمودند، در روایات آمد که علم به حلال و حرام یا احکام از علائم شناخت امام است(٣). 🔹همچنین بعضی علائم درون مذهبی یا درون دینی هستند و بعضی برون دینی مثلاً علم به تورات و انجیل، برای یهودیان و مسیحیان حجت است نه مسلمانی که اصلاً خبری از محتوای آن دو ندارد، یا وصیت ظاهره امام قبل به امام بعد، فقط برای شیعه حجت است نه سنی و غیر مسلمان که امامت امام قبل را هم قبول ندارد چه برسد به وصیتش برای امام بعد. ♦️حال دو نکته بسیار مهم را متذکر می شوم تا درب این شبهه به طور کلی بسته شود و فریب هیچ فرقه و ادعایی را نخورید: 🔸نکته ۱: طبق احادیث فوق متواتر، تعداد اوصیا و خلفا و امامان این امت دوازده نفر است، که این تعداد بر امامان هیچ مذهبی جز مذهب شیعه منطبق نیست، لذا امام دوازدهم شیعه، آخرین امام هست و دیگر هیچ امامی نخواهد آمد که بخواهیم بدانیم علامت شناختش چیست. پس این سوال انحرافی که امامان قبلی را با چه چیز شناختید اصلاً جایی برای ما ندارد، چون ما در دوره ای زندگی میکنیم که اکثر فرقه های منحرف مثل هفت امامی ها و سه امامی ها از بین رفته اند و یا مثل شش امامی ها طوری به فساد کشیده شده اند که بطلانشان چون روز روشن گشته، و جز شیعه دوازده امامی هیچ فرقه ای نیست که دوازده امام داشته باشد. پس ما اینگونه امامان خود را شناخته‌ایم. 🔸نکته ۲. طبق آخرین توقیع حضرت مهدی علیه السلام و نیز روایت معتبر امام صادق علیه السلام، راه شناخت امام زمان علیه السلام به هنگام ظهور، صیحه آسمانی است(۴) که همه جهان به هر زبانی هستند آن را میشنوند و حجت بر همگان تمام میشود. لذا برای شناخت آن حضرت نیز نیازمند هیچ علامت دیگری نیستیم. ١. «يُكَلِّمُ النَّاسَ بِكُلِّ لِسَانٍ ... فَمَنْ لَمْ يَكُنْ هَذِهِ الْخِصَالُ فِيهِ فَلَيْسَ هُوَ بِإِمَامٍ» 📗الكافي ج‏١ ص٢٨۵ ح٧ ٢. «سَمِعْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ خَالِدٍ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ عَبْدَاللَّهِ بْنَ الْحَسَنِ يَزْعُمُ أَنَّ سَيْفَ رَسُولِ اللَّهِ عِنْدَهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ» 📗بصائر الدرجات ص١٨٣ ح١٣١ ٣. «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ يُعْرَفُ الْإِمَامُ قَالَ بِالسَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ قُلْتُ وَ بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ قَالَ وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ‏ وَ الْحَرَامِ ...» 📗الغيبة للنعماني ص٢۴٢ ح ۴٠ ۴. «قُلْتُ: وَ مَا الصَّوْتُ،أَ هُوَ الْمُنَادِي؟ فَقَالَ: نَعَمْ،وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ» 📗الغيبة للنعماني ص۲۶۸ ح۱۶ 👇🏿?
4_5934034280530315451.ogg
1.88M
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ 🔰پاسخ به یکی از سوالات مهم که درمواجه با جریان انحرافی یمانی پرسیده می‌شود : ⭕راه های شناخت امام چیست؟ 🎙️ࡄܝ࡙ߺدܩܤدܨ ܩܟ߲ࡅ߳ܤدࡄܝ࡙ߺࡄࡅ߳ߊ‌ࡅ߭ߺܨ ߊ‌ََࡋࡋܣُܩَ ࡎَܠَّ ࡃَܠَܨ ܩُܟَܩَܒ‌ܦ‌َآܠِ ܩُܟَܩَّܒ‌ِِﷺࡐَ عَܟ߲ܠߺ ܦَ߭رَܟَ߲ܤُܩܢ ࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ ❮@s‌i‌s‌t‌a‌n‌y‌ⷶm‌o‌g‌t‌a‌h‌e‌d‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🔴 موضوع : عقیده به تناسخ ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. فرقه رایات السود میگن تناسخ در صورتی که معاد رد نشه مشکلی نداره. همچنین، طبق روایات، عوالم دیگری قبل از ما بوده که همین امامان، ائمه آنها نیز بوده اند، پس باید قبلاً بارها متولد شده باشند، و این همان تناسخ است. بلکه میگن درباره تناسخ، حدیث داریم ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. ۱. مهم نیست که تناسخ با معاد ناسازگار باشد یا نه. چون حتی در صورت عدم ناسازگاری، اگر ثابت شود اهل بیت علیهم السلام تناسخ را رد کرده اند باز هم اعتقاد به آن کفر است. ۲. وجود ائمه علیهم السلام در عوالم دیگر که از نسل آدم نیستند، ربطی به تناسخ مورد بحث ندارد. آنچه مورد بحث ماست تناسخ در بنی آدم است. غیر از اینکه قطعاً ائمه علیهم السلام در همه عوالم، همین امامها بوده اند با همین شخصیت، بلکه حتی با همین جسم؛ و این ربطی به تناسخ در جسمها و شخصیت های متفاوت ندارد. ۳. ما عقیده اصولی را از یک حدیث نمی گیریم. و اصلاً معقول نیست عقیده ای که همه باید بدان معتقد باشند در یک حدیث آمده باشد. نیز از حدیث مبهم و مجمل عقیده نمی گیریم. چون معنا ندارد امام معصوم یک شاخه اعتقادی را با حدیثی مبهم و غیر صریح بیان کرده باشند. در نتیجه برای اثبات تناسخ باید، هم احادیث متعدد معتبر وجود داشته باشد و هم در بیان تناسخ، نص و واضح باشند که چنین چیزی وجود دارد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : قائم فرزند ندارد. ⊹━━❁ ❁━━⊹ استاد بعضی عَقِب را در حدیث ذیل، به معنای فرزند میگیرن و بعضی به معنای فرزندی که جانشینش باشد. میشه بگید کدوم معنی درسته: دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ أَنْتَ إِمَامٌ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ إِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ لاَ يَكُونُ اَلْإِمَامُ إِلاَّ وَ لَهُ عَقِبٌ فَقَالَ أَ نَسِيتَ يَا شَيْخُ أَوْ تَنَاسَيْتَ لَيْسَ هَكَذَا قَالَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَكُونُ اَلْإِمَامُ إِلاَّ وَ لَهُ عَقِبٌ إِلاَّ اَلْإِمَامُ اَلَّذِي يَخْرُجُ عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ لاَ عَقِبَ لَهُ فَقَالَ لَهُ صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ: علی بن ابی حمزه از امام رضا علیه السلام پرسید تو امام هستی؟ حضرت فرمودند بلی به حضرت گفت: من از جد شما امام صادق شنیدم: امام نیست مگر این که دارای عَقِب باشد حضرت فرمودند: فراموش کردی یا خود را به فراموشی زدی ای شیخ؟ هرگز جدم این چنین نفرمود بلکه فرمود: امام نیست مگر این که برای او عقب باشد الا آن امامی که حسین بن علی بر او خارج می شود که او عقب ندارد، علی گفت: درست فرمودی خدا مرا فدای تو کند همین طور از جدتان شنیدم فرمود. الغيبة (للطوسی) ج۱ ص۲۲۴ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. حدیثی که می فرمایید، بین علی بن ابی حمزه رئیس هفت امامی ها و امام رضا علیه السلام اتفاق افتاده. از آنجا که امام رضا علیه السلام در آن موقع فرزندی نداشتند علی بن ابی حمزه با همین مساله خواست اشکال کند که در حدیث آمده امام بدون فرزند نمی شود پس شما امام نیستید، و امام در پاسخ فرمودند: حدیث ادامه دارد که: مگر قائم که حسین بر او رجعت می نماید. لذا ظاهراً مراد، اصل فرزند داشتن است، و عموم علما هم همین را فهمیده اند. اما از آنجا که صرف فرزند، خصوصیتی برای امام ندارد، بلکه آنچه برای امام مهم است، داشتن فرزندی است که جانشین او شود، این احتمال هست که مراد، فرزند جانشین باشد. ولی این صرف احتمال است، و ظهور حدیث همان معنای اول می باشد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : رجوع به اهل سنت. ⊹━━❁ ❁━━⊹ استاد سلام. در حدیثی آمده: عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ حَادِثَةٌ لَا تَجِدُونَ حُكْمَهَا فِيمَا رَوَوْا عَنَّا فَانْظُرُوا إِلَى‏ مَا رَوَوْهُ‏ عَنْ عَلِيٍّ ع فَاعْمَلُوا بِه‏ امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که حادثه ای برای شما رخ داد که حکمش را از احادیث ما نیافتید پس نگاه کنید به روایاتی که عامه از علی نقل کرده اند و به آن عمل کنید. مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ص۸۷ اینجا گفته شده از عامی جماعت حکم بگیرید؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. این روایت کلاً هیچ سندی ندارد و تنها در یک کتاب اصولی و نه حدیثی بدون هیچ سندی ثبت شده، و البته از نظر محتوا فقط در مورد احکام شرعی سخن می گوید نه مسائل اعتقادی و نه هیچ مساله دیگری. نیز فقط ارجاع به احادیث علوی می دهد نه نبوی، و نه صحابه و نه حتی دیگر معصومین. چرا؟ چون مخاطب این حدیث، مردم کوفه بودند و در کوفه کتابی به نام آداب امیر المومنین بود که در دوره چهار ساله حکومت آن حضرت بر کوفه نوشته شده بود و حاوی احکام می بود. بعضی از مطالب آن کتاب درست بود و بعضی باطل. امام در این حدیث - که البته عرض شد هیچ سندی ندارد - فرموده اند اگر در مساله ای از ما حدیثی نداشتید به روایات آن کتاب مراجعه کنید. پس به صورت کلی به احادیث اهل سنت ارجاع نداده اند و فقط در مورد احکام و فقط به احادیث امیر المومنین علیه السلام. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : آیا دجال شخص است. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیکم. شما می گویید سند روایاتی که دجال را یک شخص معرفی کرده ضعیف است در حالیکه اولاً در مسائل اعتقادی اساساً خبر واحد حجیت ندارد. ثانیاً چه بسا در روایاتی که پیرامون مسائل بینشی هست متن حدیث از سندش مهمتر باشد. لذا سوال حقیر عقلانی است که آیا یک جریان می تواند رهبری داشته باشد که همو دجال باشد؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. ۱. دجال، مساله اعتقادی نیست، بلکه خبر دادن از رخداد حادثه ای در آینده است. ۲. متن حدیث جایی از سند آن مهمتر است یا به عبارت علمی: گواه بر صدور است، که لسانش به صدور از غیر معصوم نخورد، مثل زیارت جامعه کبیره، یا بعضی خطب نهج البلاغه، نه مطلبی مثل دجال که فقط خبر عادی به خروجش مطرح شده. ۳. اینکه هر جریانی می تواند رهبری داشته باشد مورد انکار نیست، اما امکان دلیل اثبات نیست، و با توجه به آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام به دست می آید، دجال یک جریان است نه یک شخص. و به عبارت دیگر: گاهی، رهبریت یک جریان ملاک اصلی است، و گاهی خود یک جریان؛ و آنچه در مورد دجال مورد نظر می باشد، یک جریان است نه شخص و رهبر. لذا هرگز انسانی تک چشم که چشمش وسط پیشانیش باشد که خورشید و ماه در اختیارش باشد و کوه نان و طلا با او راه بروند و مردم بر او سجده کنند و چه و چه نخواهد آمد. در پناه خدا باشید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : تغییر دین حلال است! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سخن یکی از اتباع: واضح هست که هر پیامبر و هر امامی اختیار دارد هر حکم شرعی در زمان خودشان را عوض یا منسوخ کنن، مثل حکم امام مهدی ع در مورد خمس. پس اینکه سید احمد در مورد احکام وضو و نماز چی گفتن دلیلی بر حق بودن یا نبودن ایشان نیست؛ اگر توسط قانون معرفت حجت، ثابت شد ایشان حجت خداست باید به تغییرات شرعی اش عمل کنیم. ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. ۱. اینکه هر پیامبری حق داشته هر حکمی خواست را عوض کند دروغ محض است. زیرا تمام پیغمبران تابع پیامبران اولوا العزم بوده و هیچ اختیاری در تغییر حکم شرعی نداشته اند. ۲. ائمه علیهم السلام نیز در واجباتی که فرائض نامیده می شده به تصریح امام رضا علیه السلام هیچ تغییری نمی داده اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَرَّمَ حَرَاماً وَ أَحَلَّ حَلَالًا وَ فَرَضَ فَرَائِضَ فَمَا جَاءَ فِي تَحْلِيلِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ أَوْ تَحْرِيمِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ أَوْ دَفْعِ فَرِيضَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ رَسْمُهَا بَيِّنٌ قَائِمٌ بِلَا نَاسِخٍ نَسَخَ ذَلِكَ فَذَلِكَ مِمَّا لَا يَسَعُ الْأَخْذُ بِهِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ يَكُنْ لِيُحَرِّمَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وَ لَا لِيُحَلِّلَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ لَا لِيُغَيِّرَ فَرَائِضَ اللَّهِ وَ أَحْكَامَهُ، كَانَ فِي ذَلِكَ كُلِّهِ مُتَّبِعاً مُسَلِّماً مُؤَدِّياً عَنِ اللَّهِ،... وَ كَذَلِكَ قَدْ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ أَشْيَاءَ نَهْيَ حَرَامٍ فَوَافَقَ فِي ذَلِكَ نَهْيُهُ نَهْيَ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَرَ بِأَشْيَاءَ فَصَارَ ذَلِكَ الْأَمْرُ وَاجِباً لَازِماً كَعِدْلِ‏ فَرَائِضِ اللَّهِ تَعَالَى وَ وَافَقَ فِي ذَلِكَ أَمْرُهُ أَمْرَ اللَّهِ تَعَالَى. فَمَا جَاءَ فِي النَّهْيِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص نَهْيَ حَرَامٍ ثُمَّ جَاءَ خِلَافُهُ‏ لَمْ يَسَعِ اسْتِعْمَالُ ذَلِكَ وَ كَذَلِكَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ لِأَنَّا لَا نُرَخِّصُ فِيمَا لَمْ يُرَخِّصْ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَا نَأْمُرُ بِخِلَافِ مَا أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَّا لِعِلَّةِ خَوْفِ ضَرُورَةٍ. 📕 (عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 ص20-21 ح45) ۳. حکم حضرت مهدی علیه السلام در خمس نیز همان حکم دیگر ائمه علیهم السلام بوده، برای همین مرحوم کلینی که همدوره هر چهار نائب خاص بوده و تا آخرین سال نیابت نائب چهارم را نیز درک کرده، در کتاب کافی در باب خمس، فقط روایات وجوب و موارد پرداخت خمس را ثبت نموده و کوچکترین اشاره ای به این نکرده که خمس توسط امام زمان علیه السلام حلال شده، و همین کار را شیخ صدوق و نیز شیخ مفید کرده اند. بله در توقیع اسحاق بن یعقوب کلامی بیان شده که مقصود، حلیت ازدواج با کنیزان جنگی بوده تا فرزندان شیعه حلال زاده شوند و توضیح آن در جای خود آمده است. ۴. اینکه احمد در احکام چه گفته دلیل بر حقانیت یا بطلان اوست، زیرا وی حجت مستقل نیست که بتواند از پیش خود حکم صادر کند چون نه تنها صاحب شریعت یعنی حضرت مهدی علیه السلام خودشان هنوز در قید حیات هستند و همانطور که حضرت یونس علیه السلام حق تشریع نداشت احمد هم ندارد، که خود احمد تصریح نموده سفیر و فرستاده آن امام است. غیر از اینکه در بالا عرض شد حتی امام هم نمی تواند واجباتی که به عنوان فرائض معرفی شده را تغییر دهد و نماز و وضو جزء فرائض می باشند. لذا اگر احمد سخنی بر خلاف سخن اهل بیت علیهم السلام زده باشد همین علامت باطل بودن اوست. بله احمد خود را قائم موعود می داند و عقیده دارد قائم با کتاب جدید می آید ولی در کتاب "لوح و قلم" کذب هر دو ادعای او را ثابت کرده ایم. ۵. به تصریح روایات اهل بیت، یکی از طرق شناخت حجت الهی، امتحان علم او به احکام است، و شیعه با همین روش به راحتی توانست بفهمد عبد الله بن حسن، زید و عبد الله افطح امام نیستند اما کسانیکه مثل شما به اشتباه فکر می کردند امام هر چه دلش خواست می تواند در دین خدا بگوید، گول خوردند و شدند زیدی و فطحی و چه و چه. اتفاقاً همین علم به احکام که در روایات متعدد، راه شناخت امام معرفی شده، روشن می نماید امام نمی تواند هر چه دلش خواست در دین بگوید، و الا تمام مدعیان امامت می توانستند از گیر احکامی که به اشتباه بیان می کردند به اینگونه در بروند که ما حجت خدا هستیم پس هر چه بگوییم درست است. و همین تفکر بود که علی محمد باب را واداشت ازدواج خواهر و برادر و کرایه همسر به اجنبی جهت باردار شدن را حلال اعلام کند!!! 👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿