eitaa logo
احمد الحسن باطل شد
167 دنبال‌کننده
372 عکس
184 ویدیو
106 فایل
روشنگری درباره جریان احمد الحسن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : آیا یمانی محتوم است؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد بعضی میگن فقط در دو روایت آمده که یمانی جزو علائم محتومه: غیبت نعمانی و کمال الدین در حالیکه حدیث نعمانی در نسخه بحار و اثبات الهداه و نسخه رضویه کلمه محتوم ندارد، همچنان‌که روایت کمال الدین نیز در کتاب کافی فاقد لفظ محتوم است حال آنکه سند و مصدر کافی قوی تر است. به نظر شما آیا یمانی جزو محتومات نیست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. ۱. نسخه علامه مجلسی از غیبت نعمانی نوسان دارد، یعنی بعضی جاها نسخه علامه درست بوده و بعضی جاها غلط. اثبات الهداة هم که اصلاً از نظر ذکر متن و سند مورد تامل است. اما نسخه رضویه، بنده از اعتبارش بی خبرم پس اظهار نظری نمی کنم. غیر از اینکه حتمی بودن به صرف تصریح به حتمیّت نیست. بلکه وقتی فقط چند علامت در بین تمام علامتها مورد تاکید و تکرار قرار می گیرد می تواند پرده از حتمیّت بر دارد. ۲. اولاً حدیث کافی در قسمت روضه اش آمده که اعتبارش مورد اشکال است. غیر از اینکه طبق بررسی ها کتاب روضه، در محتوا و سند، دارای متون و اسناد عجیب و غریب است. پس این مغالطه است که کل کتاب کافی را یک کاسه نشان دهیم. بلکه آنچه بسیار مورد تاکید بوده، تنها اصول کافی است و حتی فروع آن هم مورد اعتنا نبوده، و تمام فقها از زمان شیخ طوسی، طبق تهذیب یا فقیه صدوق فتوا می داده اند و توجهی به فروع کافی نداشته اند چه برسد به روضه اش. ثانیاً این‌که سند حدیث کافی به لحاظ روات رسیده تا عمر بن حنظله از دقت بیشتری برخوردار است ادعایی تو خالی است چون در سند کافی، ابو ایوب از عمر بن حنظله نقل کرده، اما در سند کمال الدین ابن ابی عمیر از عمر بن حنظله نقل کرده که در موردش گفته شده: لا یروی و لا یرسل الا عن الثقة. ثالثاً اصلاً معلوم نیست که حدیث کافی همان حدیث کمال الدین باشد چون حدیث کمال یک خط است ولی حدیث کافی سه خط. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : احمد یمانی؟! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام یکی گفت تمام این ‌کتب در مورد احمد بصری گفته اند او همان یمانی موعود است: 👇👇👇 📙الغيبة للطوسي ص150. 📘غاية المرام ج2 ص241. 📗اثبات الهداة للحر العاملي ج1 ص549. 📕الايقاض من الهجعة للحر العاملي 393. 📓مختصر البصائر ص لحسن بن سليمان الحلي ص159. 📒بحار الانوار ج 53 ص147. 📔العوالم لعبد الله البحراني ح 3 ص236. 📘الانصاف لهاشم البحراني ص222. 📓نوادر الاخبار للفيض الكاشاني ص29. 📕النجم الثاقب للميرزا النوري ج2 ص71. 📙تاريخ ما بعد الظهور ص641. 📓مكاتيب الرسول للميانجي ج2 ص96. 📗معجم احاديث الامام المهدي للكوراني ص301. وغيرها. آیا این حرف درسته؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. خیر، این دروغ محض است. در تمام این کتب فقط تک حدیث وصیت که تنها در کتاب غیبت شیخ طوسی نقل شده، آورده شده است. در حالیکه بعضی برای رد این حدیث آن را آورده اند مثل ایقاظ، بعضی حمل بر رجعت ائمه دانسته اند مثل مختصر البصائر، بعضی آورده و تاویلش برده اند مثل بحار الانوار، و بعضی هم فقط جهت اثبات فرزند داشتن امام زمان ذکرش کرده اند نه اثبات امامت آنها مثل النجم الثاقب. اما اتباع احمد بصری با شیادی و فریبکاری، همه این کتابها را به عنوان مصدر حدیث وصیت و نویسندگان آنها را نیز پذیرنده آن حدیث جلوه می دهند. بماند که اصلا این حدیث هیچ ربطی به احمد بصری و نیز یمانی از یمن ندارد. توضیح کامل در کتاب های "لوح و قلم"، "دوازده خورشید"، و "شکست وصیت". 📕 دانلود کتب 👇🏿👇🏿 https://t.me/sistanymogtahed/3002 ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : چرا دوازده تا؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد چرا به جای ۱۲ امام یک امام نبود که هزار سال عمر کنه که همه ازش استفاده کنن؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. همین سوال را در مورد تعداد پیامبران می پرسم: چرا خدا به جای آن همه پیامبر، یک پیامبر از ابتدای بشریت تا زمان حال نفرستاد تا فقط یک دین را تبلیغ کند و دیگر یهودی و مسیحی و غیره نباشند تا با هم اختلاف کنند؟ هر جوابی در آن مورد دادید، جواب سوال خودتان هم خواهد بود. من این سوال را از آن جهت مطرح کردم تا روشن شود شبهه ای در سلسله امامت نیست زیرا دقیقاً همین برنامه در مورد انبیا هم اجرا شده است. پس این فقط یک شبهه است نه بیشتر، و اگر ما جواب یک شبهه باطل را ندانیم خدشه ای به اعتقاد ما وارد نمی کند. اگر این مطلب را متوجه شوید شبهات دیگر هم برای تان روشن می گردد. مثلاً می پرسند چرا امامت در فرزندان امام حسین علیه السلام قرار داده شد نه امام حسن علیه السلام؟ با اینکه امام دوم بزرگتر بودند. بعد از این می گویم: آنچه به ذهن می رسد اینست که: اولاً خدای متعال عمر حضرت نوح علیه السلام را آنقدر طولانی قرار دادند اما تغییری در وضعیت هدایت اتفاق نیفتاد و باز هم عده زیادی به دین خدا ایمان نیاوردند خوب چرا دوباره همین کار را انجام دهند؟ ثانیاً اینکه یک چهره برای همه زمانها باشد تکراری و کسل کننده می گردد و اگر هر دوره ای برای خود امام و پیامبری جدید داشته باشد به نشاط دین و شادابی متدیّنین کمک می کند. و اگر فکر شود چیزهای دیگری هم به ذهن می رسد. اما از آنجا که ما اشرافی بر همه جوانب مساله نداریم نمی توانیم اظهار نظر قطعی نماییم. این سوال مثل این هست که بپرسیم چرا پیامبران ۱۲۴۰۰۰ تا بوده اند نه ۱۲۳۰۰۰ تا، چرا ائمه ۱۲ تا بوده اند نه ۱۲۰ تا، چرا هر یک فرزند دیگری بوده اند به غیر امام دو و سوم، چرا از بین همه بشر فقط خضر آب حیات خورد و زنده ماند؟ چرا فقط پنج پیامبر اولوا العزم هستند؟ جواب اینها را هیچکس نمی داند جز خدایی که خودشان اینها را اینگونه مقدر نموده اند. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع: پرسشهایی درباره رجعت ⊹━━❁ ❁━━⊹ عرض سلام و ادب و همچنین عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت مظلوم اهل بیت، امام حسن مجتبی ع. ۱- آیا زنده شدن اصحاب کهف و زنده شدن عزیر نبی و مرده زنده کردن حضرت عیسی و زنده شدن ام فروه به دست امیر المومنین و امثال اینها مصادیقی از رجعت هستند؟ ۲- آیه شریف: "مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ" مصداقی برای رجعت است یا معاد؟ ۳- آیا تناسخ میتواند نوعی رجعت قلمداد شود؟ چرا که در روایات فراوانی، به مسخ برخی دشمنان اهل بیت و انبیا، به شکل حیوانات اشاره شده است. ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. ❍‌ پاسخ سوال اول) رجعت به معنای زنده شدن پس از مرگ قطعی با همین بدن خاکی است حال چه بدن سالم مانده باشد و چه از بین رفته باشد و دوباره از همان مواد تشکیل شود و چه قسمتی از همین مواد با قسمتی از مواد جدید ترکیب شده و بدن دوباره آفریده گردد. هر چند که مصداق اصلی رجعت، که جزء عقائد اصلی شیعه می باشد زنده شدن و برخاستن از قبر است. حال با این توضیح، به بررسی مصادیق ذکر شده می پردازیم: الف) اصحاب کهف: اگر آنها خواب بوده اند، بیدار شدنشان رجعت نبوده، اما دلیل محکمی بر امکان رجعت است، و اگر فوت کرده بودند و زنده شدند، مصداق بارزی از رجعت می باشند. مرحوم حر عاملی در کتاب "ایقاظ" چند قرینه بر فوت شدن اصحاب کهف ذکر کرده اند. ب) عزیر نبی و الاغ او هر دو صد سال فوت کرده بودند و یکی بدنش نیز از بین رفته بود و دیگری نرفته بود. زنده شدن عزیر نبی مصداق بارز رجعت و تشکیل شدن بدن الاغ و زنده شدنش نیز دلیل محکمی بر امکان رجعت از قبر است. ج) مرده زنده کردن حضرت عیسی علیه السلام بر دو گونه بوده: زنده کردن مردگانی که دفن شده بودند مانند دوستشان به نام عازر، حضرت سام علیه السلام و حضرت یحیی علیه السلام، و زنده کردن مردگانی که دفن نشده بودند. اولی مصداق قطعی رجعت است و دومی نیز با رتبه‌ای پایین تر همینطور. د) زنده شدن مرده به دست امیر المومنین علیه السلام نیز همین گونه است. ❍‌ پاسخ سوال دوم) خیر. زیرا خطاب آیه به همه انسانهاست در حالیکه طبق روایات متعدد، رجعت تنها در مورد برخی رخ خواهد داد پس منظور آیه واقعه ای است که برای تک تک آدمها اتفاق می افتد و طبق نظر عموم مفسرین مراد این آیه از اعاده در زمین، اعاده در زیر زمین یعنی قبر شدن هست و یا اعاده به اینکه جزئی از زمین شویم یعنی خاک شدن. همچنانکه در هیچ روایتی از اهل بیت علیهم السلام این آیه درباره رجعت دانسته نشده است. ❍‌ پاسخ سوال سوم) تناسخ هیچ ربطی به رجعت ندارد همچنانکه ارتباطی با مسخ هم ندارد. تناسخ از نظر لغت، کاری دو طرفه است مثل تعارض و تناقض، یعنی روح من در کالبد شخصی رود و روح او نیز در کالبد من. به این معنا که وقتی من فوت کردم روح من در جنینی دمیده شود که قبلا بدنش با همین شکل برای شخص دیگری آفریده شده و وقتی او به دنیا آمد و فوت کرد روحش در جنینی دمیده شود که به شکل بدن من به دنیا خواهد آمد، پس هم ارواح تکراری هستند و هم بدنها؛ این از نظر لغت. و اما از نظر اصطلاح آنچه از تناسخ نزد یهود مشهور است و اهل سنت، شیعه را به خاطر عقیده به رجعت، همسان یهود تلقی می کنند این هست که فقط ارواح تکراری باشند. یعنی وقتی یکی فوت می کند روحش به برزخ نرود بلکه در جنین دیگری دمیده شود که شرایطش با زندگی قبلی فرق داشته باشد. مثلا اگر ثروتمند بوده، حال در خانواده فقیری به دنیا آید و اگر فقیر بوده در خانواده ثروتمند، اگر زشت بوده اینبار زیبا آفریده شود و اگر زیبا بوده زشت، اگر سالم بوده این بار معلول به دنیا آید و اگر معلول بوده این بار سالم، اگر باهوش بوده این بار کم هوش و الا بر عکس، اگر از طبقه اشراف بوده این بار از طبقه پست متولد شود و الا بر عکس، اگر سفیدپوست بوده این بار سیاه پوست خلق شود، و همین طور تا هزار بار، همه حالتها را تجربه کند؛ و اینگونه عدالت تکوینی خدا در مورد تفاوت در خلقت انسانها تامین گردد. (توضیح: بنده اطلاعی از متون کتب یهود درباره تناسخ ندارم و طبق آنچه از آنها معروف است صحبت کردم) همانگونه که می بینید این مساله هیچ ارتباطی به رجعت ندارد که روح به برزخ برود و باز به بدن خودش که برای هیچکس دیگری نبوده باز گردد‌. همچنانکه نه تناسخ و نه رجعت، هیچ ارتباطی با مسخ حیوانی ندارند چون مسخ یعنی روح در بدن باقی بماند و فقط بدن تغییر شکل داده، تبدیل به حیوان شود.⬇️⬇️ ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
4_5916039381172357276.ogg
1.59M
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ ❍‌ موضوع: پرسشــهایی درباره رجــعــت 🎙️ࡄܝ࡙ߺدܩܤدܨ ܩܟ߲ࡅ߳ܤدࡄܝ࡙ߺࡄࡅ߳ߊ‌ࡅ߭ߺܨ ߊ‌ََࡋࡋܣُܩَ ࡎَܠَّ ࡃَܠَܨ ܩُܟَܩَܒ‌ܦ‌َآܠِ ܩُܟَܩَّܒ‌ِِﷺࡐَ عَܟ߲ܠߺ ܦَ߭رَܟَ߲ܤُܩܢ ࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ ❮@s‌i‌s‌t‌a‌n‌y‌ⷶm‌o‌g‌t‌a‌h‌e‌d‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : زمینه ساز. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام دوست عزیز تا حالا از خودت پرسیدی چرا باید برای ظهور زمینه سازی وجود داشته باشه⁉️ 🔥چون دزدی و فساد مالی و ظلم و ستم و فحشا بیداد می کنه و هیچکی به فکر امام زمان (ع) نیست. 💥سید (ع) شخصیتی است که این امر مهم رو بر عهده دارد. ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. دوست عزیز. تا حالا سری به روایات اهل بیت علیهم السلام زدی تا ببینی ایشان هرگز و هرگز از کسی به عنوان زمینه ساز ظهور سخن نگفته اند؟ تا حالا از خودت پرسیدی این همه شیاد که اومدن ادعای مهدی بودن یا فرستاده بودن کردن چطور اون همه طرفدار پیدا کردن؟ در زمانی که کتاب "اقیانوس جهل" صدها غلط فاحش از احمد بصری به اثبات رسانده است دیگر کدام عاقلی فریب ادعاهای وی را خواهد خورد؟! ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🔴موضوع: راه های شناخت امام. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیکم. نشانه های شناخت امام چیست؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. امام، یک علائم شناخت دارد و یک خصوصیات، و این دو در روایات گاهی به جای هم ذکر شده، و متأسفانه کسانیکه خبره فن نبودند با ورود به این مباحث، این دو را با هم خلط کرده و مثلاً گمان نمودند ختنه شده به دنیا آمدن از علائم شناخت امام هست. و باب مضحکه اهل سنت و نیز اشکال گرفتن مدعیان دروغین همچون احمدبصری را بر خود گشودند که چه کسی شرمگاه امام را دیده که بداند ختنه شده بوده یا نه. غیر از اینکه طبق تحقیق، بعضی خصوصیات معصومین، فقط برای برخی افراد قابل مشاهده بوده، برای همین، سایه نداشتن یا رشد غیرعادی ایشان را افراد اندکی نقل کرده اند. پس اشکال مدعیان دروغین بیجاست که میگویند اگر امام سایه نداشته یا رشد غیر عادی داشته، همه میدیدند و نقل میکردند و همین معجزه آشکاری بر امامت او می بود، پس چرا جز اندکی، این مساله را ندیده و نقل نکرده اند. 🔹همچنانکه علائم امام بر چند قسم است. در یک تقسیم بندی، علائم نفیی و اثباتی است. یعنی بعضی علائم نبودش علامت کذب مدعی است نه اینکه بودنش علامت صدق مدعی باشد، مثل سخن گفتن به زبان مخاطبان طبق روایت امام کاظم علیه السلام(١)، که اگر مدعی نتوانست به زبان آنها سخن بگوید روشن میشود کذاب است، نه اینکه اگر سخن گفت، روشن شود صادق است (البته همانطور که تذکر داده شد، این یک برداشت است، و برداشت دیگری آن را اثباتی میداند). 🔹در تقسیم بندی دیگر، علائم یا عام هستند و یا خاص. خاص یعنی فقط در برابر مدعیان دروغین در عصر برخی ائمه علیهم السلام صادر شده، بر خلاف عام مثل معجزه که بسیار توسط همه ائمه علیهم السلام به کار گرفته شده است. 🔹به نظر حقیر، سلاح و زره و علم به احکام و این قبیل موارد، علامت خاص است. یعنی چون مثلاً عبد الله بن حسن یا غیر او ادعا میکردند سلاح پیامبر پیش ماست(٢)پس ما امام هستیم، امام باقر و امام صادق علیهما السلام میفرمودند سلاح نزد ماست و هر کس سلاح دستش باشد علم امامت هم نزد اوست. یا چون عبد الله بن حسن یا عبد الله افطح که علم به احکام نداشتند، ادعای امامت نمودند، در روایات آمد که علم به حلال و حرام یا احکام از علائم شناخت امام است(٣). 🔹همچنین بعضی علائم درون مذهبی یا درون دینی هستند و بعضی برون دینی مثلاً علم به تورات و انجیل، برای یهودیان و مسیحیان حجت است نه مسلمانی که اصلاً خبری از محتوای آن دو ندارد، یا وصیت ظاهره امام قبل به امام بعد، فقط برای شیعه حجت است نه سنی و غیر مسلمان که امامت امام قبل را هم قبول ندارد چه برسد به وصیتش برای امام بعد. ♦️حال دو نکته بسیار مهم را متذکر می شوم تا درب این شبهه به طور کلی بسته شود و فریب هیچ فرقه و ادعایی را نخورید: 🔸نکته ۱: طبق احادیث فوق متواتر، تعداد اوصیا و خلفا و امامان این امت دوازده نفر است، که این تعداد بر امامان هیچ مذهبی جز مذهب شیعه منطبق نیست، لذا امام دوازدهم شیعه، آخرین امام هست و دیگر هیچ امامی نخواهد آمد که بخواهیم بدانیم علامت شناختش چیست. پس این سوال انحرافی که امامان قبلی را با چه چیز شناختید اصلاً جایی برای ما ندارد، چون ما در دوره ای زندگی میکنیم که اکثر فرقه های منحرف مثل هفت امامی ها و سه امامی ها از بین رفته اند و یا مثل شش امامی ها طوری به فساد کشیده شده اند که بطلانشان چون روز روشن گشته، و جز شیعه دوازده امامی هیچ فرقه ای نیست که دوازده امام داشته باشد. پس ما اینگونه امامان خود را شناخته‌ایم. 🔸نکته ۲. طبق آخرین توقیع حضرت مهدی علیه السلام و نیز روایت معتبر امام صادق علیه السلام، راه شناخت امام زمان علیه السلام به هنگام ظهور، صیحه آسمانی است(۴) که همه جهان به هر زبانی هستند آن را میشنوند و حجت بر همگان تمام میشود. لذا برای شناخت آن حضرت نیز نیازمند هیچ علامت دیگری نیستیم. ١. «يُكَلِّمُ النَّاسَ بِكُلِّ لِسَانٍ ... فَمَنْ لَمْ يَكُنْ هَذِهِ الْخِصَالُ فِيهِ فَلَيْسَ هُوَ بِإِمَامٍ» 📗الكافي ج‏١ ص٢٨۵ ح٧ ٢. «سَمِعْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ خَالِدٍ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ عَبْدَاللَّهِ بْنَ الْحَسَنِ يَزْعُمُ أَنَّ سَيْفَ رَسُولِ اللَّهِ عِنْدَهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ» 📗بصائر الدرجات ص١٨٣ ح١٣١ ٣. «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ يُعْرَفُ الْإِمَامُ قَالَ بِالسَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ قُلْتُ وَ بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ قَالَ وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ‏ وَ الْحَرَامِ ...» 📗الغيبة للنعماني ص٢۴٢ ح ۴٠ ۴. «قُلْتُ: وَ مَا الصَّوْتُ،أَ هُوَ الْمُنَادِي؟ فَقَالَ: نَعَمْ،وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ» 📗الغيبة للنعماني ص۲۶۸ ح۱۶ 👇🏿?
4_5934034280530315451.ogg
1.88M
࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ 🔰پاسخ به یکی از سوالات مهم که درمواجه با جریان انحرافی یمانی پرسیده می‌شود : ⭕راه های شناخت امام چیست؟ 🎙️ࡄܝ࡙ߺدܩܤدܨ ܩܟ߲ࡅ߳ܤدࡄܝ࡙ߺࡄࡅ߳ߊ‌ࡅ߭ߺܨ ߊ‌ََࡋࡋܣُܩَ ࡎَܠَّ ࡃَܠَܨ ܩُܟَܩَܒ‌ܦ‌َآܠِ ܩُܟَܩَّܒ‌ِِﷺࡐَ عَܟ߲ܠߺ ܦَ߭رَܟَ߲ܤُܩܢ ࿇⊹━┅┄⊹━┅┄⊹━┅┄ ❮@s‌i‌s‌t‌a‌n‌y‌ⷶm‌o‌g‌t‌a‌h‌e‌d‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🔴 موضوع : عقیده به تناسخ ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام استاد. فرقه رایات السود میگن تناسخ در صورتی که معاد رد نشه مشکلی نداره. همچنین، طبق روایات، عوالم دیگری قبل از ما بوده که همین امامان، ائمه آنها نیز بوده اند، پس باید قبلاً بارها متولد شده باشند، و این همان تناسخ است. بلکه میگن درباره تناسخ، حدیث داریم ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. ۱. مهم نیست که تناسخ با معاد ناسازگار باشد یا نه. چون حتی در صورت عدم ناسازگاری، اگر ثابت شود اهل بیت علیهم السلام تناسخ را رد کرده اند باز هم اعتقاد به آن کفر است. ۲. وجود ائمه علیهم السلام در عوالم دیگر که از نسل آدم نیستند، ربطی به تناسخ مورد بحث ندارد. آنچه مورد بحث ماست تناسخ در بنی آدم است. غیر از اینکه قطعاً ائمه علیهم السلام در همه عوالم، همین امامها بوده اند با همین شخصیت، بلکه حتی با همین جسم؛ و این ربطی به تناسخ در جسمها و شخصیت های متفاوت ندارد. ۳. ما عقیده اصولی را از یک حدیث نمی گیریم. و اصلاً معقول نیست عقیده ای که همه باید بدان معتقد باشند در یک حدیث آمده باشد. نیز از حدیث مبهم و مجمل عقیده نمی گیریم. چون معنا ندارد امام معصوم یک شاخه اعتقادی را با حدیثی مبهم و غیر صریح بیان کرده باشند. در نتیجه برای اثبات تناسخ باید، هم احادیث متعدد معتبر وجود داشته باشد و هم در بیان تناسخ، نص و واضح باشند که چنین چیزی وجود دارد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : قائم فرزند ندارد. ⊹━━❁ ❁━━⊹ استاد بعضی عَقِب را در حدیث ذیل، به معنای فرزند میگیرن و بعضی به معنای فرزندی که جانشینش باشد. میشه بگید کدوم معنی درسته: دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ أَنْتَ إِمَامٌ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ إِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ لاَ يَكُونُ اَلْإِمَامُ إِلاَّ وَ لَهُ عَقِبٌ فَقَالَ أَ نَسِيتَ يَا شَيْخُ أَوْ تَنَاسَيْتَ لَيْسَ هَكَذَا قَالَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَكُونُ اَلْإِمَامُ إِلاَّ وَ لَهُ عَقِبٌ إِلاَّ اَلْإِمَامُ اَلَّذِي يَخْرُجُ عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ لاَ عَقِبَ لَهُ فَقَالَ لَهُ صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ: علی بن ابی حمزه از امام رضا علیه السلام پرسید تو امام هستی؟ حضرت فرمودند بلی به حضرت گفت: من از جد شما امام صادق شنیدم: امام نیست مگر این که دارای عَقِب باشد حضرت فرمودند: فراموش کردی یا خود را به فراموشی زدی ای شیخ؟ هرگز جدم این چنین نفرمود بلکه فرمود: امام نیست مگر این که برای او عقب باشد الا آن امامی که حسین بن علی بر او خارج می شود که او عقب ندارد، علی گفت: درست فرمودی خدا مرا فدای تو کند همین طور از جدتان شنیدم فرمود. الغيبة (للطوسی) ج۱ ص۲۲۴ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. حدیثی که می فرمایید، بین علی بن ابی حمزه رئیس هفت امامی ها و امام رضا علیه السلام اتفاق افتاده. از آنجا که امام رضا علیه السلام در آن موقع فرزندی نداشتند علی بن ابی حمزه با همین مساله خواست اشکال کند که در حدیث آمده امام بدون فرزند نمی شود پس شما امام نیستید، و امام در پاسخ فرمودند: حدیث ادامه دارد که: مگر قائم که حسین بر او رجعت می نماید. لذا ظاهراً مراد، اصل فرزند داشتن است، و عموم علما هم همین را فهمیده اند. اما از آنجا که صرف فرزند، خصوصیتی برای امام ندارد، بلکه آنچه برای امام مهم است، داشتن فرزندی است که جانشین او شود، این احتمال هست که مراد، فرزند جانشین باشد. ولی این صرف احتمال است، و ظهور حدیث همان معنای اول می باشد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : رجوع به اهل سنت. ⊹━━❁ ❁━━⊹ استاد سلام. در حدیثی آمده: عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ حَادِثَةٌ لَا تَجِدُونَ حُكْمَهَا فِيمَا رَوَوْا عَنَّا فَانْظُرُوا إِلَى‏ مَا رَوَوْهُ‏ عَنْ عَلِيٍّ ع فَاعْمَلُوا بِه‏ امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که حادثه ای برای شما رخ داد که حکمش را از احادیث ما نیافتید پس نگاه کنید به روایاتی که عامه از علی نقل کرده اند و به آن عمل کنید. مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ص۸۷ اینجا گفته شده از عامی جماعت حکم بگیرید؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. این روایت کلاً هیچ سندی ندارد و تنها در یک کتاب اصولی و نه حدیثی بدون هیچ سندی ثبت شده، و البته از نظر محتوا فقط در مورد احکام شرعی سخن می گوید نه مسائل اعتقادی و نه هیچ مساله دیگری. نیز فقط ارجاع به احادیث علوی می دهد نه نبوی، و نه صحابه و نه حتی دیگر معصومین. چرا؟ چون مخاطب این حدیث، مردم کوفه بودند و در کوفه کتابی به نام آداب امیر المومنین بود که در دوره چهار ساله حکومت آن حضرت بر کوفه نوشته شده بود و حاوی احکام می بود. بعضی از مطالب آن کتاب درست بود و بعضی باطل. امام در این حدیث - که البته عرض شد هیچ سندی ندارد - فرموده اند اگر در مساله ای از ما حدیثی نداشتید به روایات آن کتاب مراجعه کنید. پس به صورت کلی به احادیث اهل سنت ارجاع نداده اند و فقط در مورد احکام و فقط به احادیث امیر المومنین علیه السلام. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : آیا دجال شخص است. ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیکم. شما می گویید سند روایاتی که دجال را یک شخص معرفی کرده ضعیف است در حالیکه اولاً در مسائل اعتقادی اساساً خبر واحد حجیت ندارد. ثانیاً چه بسا در روایاتی که پیرامون مسائل بینشی هست متن حدیث از سندش مهمتر باشد. لذا سوال حقیر عقلانی است که آیا یک جریان می تواند رهبری داشته باشد که همو دجال باشد؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. ۱. دجال، مساله اعتقادی نیست، بلکه خبر دادن از رخداد حادثه ای در آینده است. ۲. متن حدیث جایی از سند آن مهمتر است یا به عبارت علمی: گواه بر صدور است، که لسانش به صدور از غیر معصوم نخورد، مثل زیارت جامعه کبیره، یا بعضی خطب نهج البلاغه، نه مطلبی مثل دجال که فقط خبر عادی به خروجش مطرح شده. ۳. اینکه هر جریانی می تواند رهبری داشته باشد مورد انکار نیست، اما امکان دلیل اثبات نیست، و با توجه به آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام به دست می آید، دجال یک جریان است نه یک شخص. و به عبارت دیگر: گاهی، رهبریت یک جریان ملاک اصلی است، و گاهی خود یک جریان؛ و آنچه در مورد دجال مورد نظر می باشد، یک جریان است نه شخص و رهبر. لذا هرگز انسانی تک چشم که چشمش وسط پیشانیش باشد که خورشید و ماه در اختیارش باشد و کوه نان و طلا با او راه بروند و مردم بر او سجده کنند و چه و چه نخواهد آمد. در پناه خدا باشید. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : تغییر دین حلال است! ⊹━━❁ ❁━━⊹ سخن یکی از اتباع: واضح هست که هر پیامبر و هر امامی اختیار دارد هر حکم شرعی در زمان خودشان را عوض یا منسوخ کنن، مثل حکم امام مهدی ع در مورد خمس. پس اینکه سید احمد در مورد احکام وضو و نماز چی گفتن دلیلی بر حق بودن یا نبودن ایشان نیست؛ اگر توسط قانون معرفت حجت، ثابت شد ایشان حجت خداست باید به تغییرات شرعی اش عمل کنیم. ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّــدمہــدےمجــتہـد‌سیســـتانے: سلام علیڪم. ۱. اینکه هر پیامبری حق داشته هر حکمی خواست را عوض کند دروغ محض است. زیرا تمام پیغمبران تابع پیامبران اولوا العزم بوده و هیچ اختیاری در تغییر حکم شرعی نداشته اند. ۲. ائمه علیهم السلام نیز در واجباتی که فرائض نامیده می شده به تصریح امام رضا علیه السلام هیچ تغییری نمی داده اند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَرَّمَ حَرَاماً وَ أَحَلَّ حَلَالًا وَ فَرَضَ فَرَائِضَ فَمَا جَاءَ فِي تَحْلِيلِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ أَوْ تَحْرِيمِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ أَوْ دَفْعِ فَرِيضَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ رَسْمُهَا بَيِّنٌ قَائِمٌ بِلَا نَاسِخٍ نَسَخَ ذَلِكَ فَذَلِكَ مِمَّا لَا يَسَعُ الْأَخْذُ بِهِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ يَكُنْ لِيُحَرِّمَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وَ لَا لِيُحَلِّلَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ لَا لِيُغَيِّرَ فَرَائِضَ اللَّهِ وَ أَحْكَامَهُ، كَانَ فِي ذَلِكَ كُلِّهِ مُتَّبِعاً مُسَلِّماً مُؤَدِّياً عَنِ اللَّهِ،... وَ كَذَلِكَ قَدْ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ أَشْيَاءَ نَهْيَ حَرَامٍ فَوَافَقَ فِي ذَلِكَ نَهْيُهُ نَهْيَ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَرَ بِأَشْيَاءَ فَصَارَ ذَلِكَ الْأَمْرُ وَاجِباً لَازِماً كَعِدْلِ‏ فَرَائِضِ اللَّهِ تَعَالَى وَ وَافَقَ فِي ذَلِكَ أَمْرُهُ أَمْرَ اللَّهِ تَعَالَى. فَمَا جَاءَ فِي النَّهْيِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص نَهْيَ حَرَامٍ ثُمَّ جَاءَ خِلَافُهُ‏ لَمْ يَسَعِ اسْتِعْمَالُ ذَلِكَ وَ كَذَلِكَ فِيمَا أَمَرَ بِهِ لِأَنَّا لَا نُرَخِّصُ فِيمَا لَمْ يُرَخِّصْ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَا نَأْمُرُ بِخِلَافِ مَا أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَّا لِعِلَّةِ خَوْفِ ضَرُورَةٍ. 📕 (عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 ص20-21 ح45) ۳. حکم حضرت مهدی علیه السلام در خمس نیز همان حکم دیگر ائمه علیهم السلام بوده، برای همین مرحوم کلینی که همدوره هر چهار نائب خاص بوده و تا آخرین سال نیابت نائب چهارم را نیز درک کرده، در کتاب کافی در باب خمس، فقط روایات وجوب و موارد پرداخت خمس را ثبت نموده و کوچکترین اشاره ای به این نکرده که خمس توسط امام زمان علیه السلام حلال شده، و همین کار را شیخ صدوق و نیز شیخ مفید کرده اند. بله در توقیع اسحاق بن یعقوب کلامی بیان شده که مقصود، حلیت ازدواج با کنیزان جنگی بوده تا فرزندان شیعه حلال زاده شوند و توضیح آن در جای خود آمده است. ۴. اینکه احمد در احکام چه گفته دلیل بر حقانیت یا بطلان اوست، زیرا وی حجت مستقل نیست که بتواند از پیش خود حکم صادر کند چون نه تنها صاحب شریعت یعنی حضرت مهدی علیه السلام خودشان هنوز در قید حیات هستند و همانطور که حضرت یونس علیه السلام حق تشریع نداشت احمد هم ندارد، که خود احمد تصریح نموده سفیر و فرستاده آن امام است. غیر از اینکه در بالا عرض شد حتی امام هم نمی تواند واجباتی که به عنوان فرائض معرفی شده را تغییر دهد و نماز و وضو جزء فرائض می باشند. لذا اگر احمد سخنی بر خلاف سخن اهل بیت علیهم السلام زده باشد همین علامت باطل بودن اوست. بله احمد خود را قائم موعود می داند و عقیده دارد قائم با کتاب جدید می آید ولی در کتاب "لوح و قلم" کذب هر دو ادعای او را ثابت کرده ایم. ۵. به تصریح روایات اهل بیت، یکی از طرق شناخت حجت الهی، امتحان علم او به احکام است، و شیعه با همین روش به راحتی توانست بفهمد عبد الله بن حسن، زید و عبد الله افطح امام نیستند اما کسانیکه مثل شما به اشتباه فکر می کردند امام هر چه دلش خواست می تواند در دین خدا بگوید، گول خوردند و شدند زیدی و فطحی و چه و چه. اتفاقاً همین علم به احکام که در روایات متعدد، راه شناخت امام معرفی شده، روشن می نماید امام نمی تواند هر چه دلش خواست در دین بگوید، و الا تمام مدعیان امامت می توانستند از گیر احکامی که به اشتباه بیان می کردند به اینگونه در بروند که ما حجت خدا هستیم پس هر چه بگوییم درست است. و همین تفکر بود که علی محمد باب را واداشت ازدواج خواهر و برادر و کرایه همسر به اجنبی جهت باردار شدن را حلال اعلام کند!!! 👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿👇🏿
۶. قیاس خمس به نماز و وضو غلط می باشد و اولین قیاس کننده شیطان بوده است. زیرا در مورد خمس این شبهه وجود دارد که وجوبش وجوب ولایی است لذا امام می تواند مقدارش را کم و زیاد کرده و حتی برای مدتی آن را ببخشد. چون نیمی از خمس سهم امام است و نیم دیگرش هم که سهم سادات و فقرا می باشد، امام بر آنها ولایت دارد. اما نماز و وضو، نه سهم امام است و نه سهم فقرا، بلکه سهم خود خداست که نمی توان کم و زیادش کرد. غیر از اینکه گفته شد حضرت مهدی علیه السلام خمس را حلال نکرده اند و مقصود آن توقیع چیز دیگری بوده است. ۷. راه شناخت حجت الهی چیزی به نام قانون معرفت نیست اما خدا را شکر احمد بصری نه نصی دارد، نه علمی و نه حاکمیتی. نص ندارد چون حدیث بی سند وصیتش پر از ابهام و اشکال و دارای نسخه بدل است. علم ندارد چون غلطها و اشتباهاتش سر به فلک کشیده، و در مورد حاکمیت هم تفکری جز خوارج ندارد. سعادت نصیبتان باد. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : چرا باطل است؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 3 دلیل قطعی در ردّ بهاییت چیست ؟ ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. بهائیت سر تا پا ردّیه دارد: منکر ختم نبوّت است. یک انسان را خدا می داند. قائل به نسخ قرآن است. منکر معاد می باشد. کتب رهبرانش پر از غلط های فاحش علمی و حرف های نامعقول است. مثل اینکه: ۱. لوح نماز گم شده پس نماز ندارند!!! ۲. برای نماز میت چیز بهتری به ذهن خدایشان نرسید لذا با افسوس ابراز می دارد که همان نماز عربی مسلمانها را بخوانید. ۳. خدایشان از گفتن حکم لواط خجالت کشیده!!! ۴. فقط نامادری را نامحرم معرفی کرده. ۵. مهریه دختر روستایی بسیار پایین تر از مهریه دختر شهری است. ۶. دین مدعی تساوی زن و مرد، ورود زنان به بیت العدل الهی را ممنوع می داند و و و . از نظر اجتماعی و سیاسی بعد از ۲۰۰ سال نتوانسته حتی خود را نجات دهد چه برسد به جهانی که حضرت باب، منجی عالم بشریتش بوده. امان از جهالت، افسوس بر سفاهت. ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ 🌹موضوع : حجت بودن خواب ⊹━━❁ ❁━━⊹ سلام علیکم جریان احمد اسماعیل از این روایت برای اثبات حجیت خواب در شناخت قائم استفاده می‌کند:  اِبْنُ أَبِي اَلْخَطَّابِ عَنِ اَلْبَزَنْطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ مَسْأَلَةٍ لِلرُّؤْيَا فَأَمْسَكَ ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَوْ أَعْطَيْنَاكُمْ مَا تُرِيدُونَ لَكَانَ شَرّاً لَكُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ(مختصرالبصائر، ص۲۹۳) احمد بن محمد بن ابی نصر گفت که از امام رضا(ع) در مورد رویا پرسیدم. پس جوابم را نداد و گفت: اگر ما آنچه می‌خواهید را به شما بگوییم برای شما شر می‌شود و صاحب این امر دستگیر می شود. ممنون می‌شم اگر پاسخ استدلال آنها را بفرستید!🙏 ⊹━━❁ ❁━━⊹ 🖋سیّـدمہـدےمجـتہـد‌سیســتانے: سلام علیڪم. طبق معمول، این حدیث دارای سه نسخه است که اتباع احمد بصری نسخه تحریف شده را رواج می دهند. نسخه اصلی برای "قرب الإسناد" می باشد که متن آن "مساله رؤیت" به معنای دیدن در بیداری است نه مساله رؤیا به معنای دیدن در خواب: «وَ سَأَلْتُهُ عَنْ مَسْأَلَةِ الرُّؤْيَةِ، فَأَمْسَكَ ثُمَّ قَالَ: إِنَّا لَوْ أَعْطَيْنَاكُمْ مَا تُرِيدُونَ لَكَانَ شَرّاً لَكُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ‏ هَذَا الْأَمْرِ». (قرب الإسناد ص380 ح1340) و این متن کاملاً با جواب امام علیه السلام سازگار است، چون راوی از دیدن صاحب الامر پرسیده، و امام می فرمایند اگر بخواهید او را ببینید جایش بر ملا شده و توسط دشمن دستگیر می شود: «أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ‏ هَذَا الْأَمْرِ». در حالیکه اگر سوال او از رؤیا و دیدن در خواب باشد، پاسخ امام چه ربطی به آن سوال دارد؟ نسخه دوم برای کتاب "کافی" است که تمام نسخه هایش به اتفاق، فاقد کلمه رؤیا و رؤیت هست: «سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَبَى وَ أَمْسَكَ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَعْطَيْنَاكُمْ كُلَّمَا تُرِيدُونَ كَانَ شَرّاً لَكُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ‏ هَذَا الْأَمْرِ». (الکافی ج‏2 ص224 ح10) یعنی اصلاً نگفته از چه مساله ای پرسیده، و فقط همین قدر فهمیده می شود که بیان پاسخ او، مخالف تقیه بوده است. (مرآة العقول ج9 ص192) حال از همه اینها چشم پوشی می کنیم، اما ربط این حدیث طبق نسخه "مختصر البصائر" به حجت بودن خواب برای شناخت خلیفه خدا چیست؟!!! ⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا