11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی اجمالی سند حدیث وصیت
شماره ۱۹.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : سوالاتی درباره خواب.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
1- ارزش و اهمیت خواب و استفاده از آن به عنوان یک عنصر مقوم دینی در پرتو آیات و روایات اسلامی چگونه است؟
2- مهم ترین استفاده جریان احمدالحسن از مقوله خواب و رویا چیست؟
3- این استفاده می تواند چه آثار مخربی از لحاظ اعتقادی و دینی به دنبال داشته باشد؟
4- مهمترین پیشنهاد شما برای مقابله با استفاده این جریان از خواب و رویا چیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّـدمہـدےمجـتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم.
۱. خواب در آیات و روایات از یک نظر بر دو قسم است: خوابی که حجت خدا می بیند و خوابی که مردم عادی می بینند. قسم اول از دستبرد شیطان به دور است و گونه ای از وحی تلقی می شود اما قسم دوم فراوان در معرض دستبرد شیطان و تسلط نفس می باشد و حجیت ندارد. در حدیث صحیح از امام صادق علیه السلام وارد شده: دین خدا با ارزش تر از آن است که در خواب دیده شود.
از طرفی هر فرقه ای بر اساس تفکرات خود خواب می بیند لذا به جای اینکه هدایت کننده باشد گمراه گر است.
بنا بر این خواب نمی تواند حقانیت چیزی را ثابت کند و بیشتر از یک موید کارایی ندارد.
۲. اثبات اینکه او فرزند امام زمان است، اثبات اینکه او فرستاده ایشان است، اثبات اینکه او حجت خداست، اثبات اینکه پیروی از او واجب است، اثبات اینکه مخالفت با او حرام است، اثبات اینکه منکرانش اهل جهنم هستند.
همه این موارد را ادعا می کنند در خوابها دیده اند.
۳. کاملا اعتقاد شخص را تحت الشعاع دعاوی احمد بصری قرار می دهد و کم کم فرد را خودشیفته و خودپسند میکند چون فکر میکند چقدر آدم خوب و بزرگی بوده که این خوابها را می بیند، و کم کم توهم گرا نیز می گردد و به هر چیز بیخود و بی ارزش و حتی باطلی که در خواب یا مکاشفات خیالی ببیند معتقد می شود.
۴. راه علمی و راه عملی.
راه علمی مطالعه کتاب "خوابنما" است تا کاملا برای فرد جایگاه خواب در شناخت حجت خدا روشن شود.
راهکار عملی رعایت چیزهایی است که باعث میشود خواب از دستبرد شیطان به دور باشد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی تفصیلی سند وصیت (۱)
شماره ٢٠.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : دلیل ارتباط نواب!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیڪم.
نیابت خاصه چرا پایان یافت و چطور میتوانیم ثابت کنیم نواب واقعاً با مهدی دیدار کردند نه با شخصی که فکر می کردند مهدی است؟ و به عبارتی صدق مخبر بوده ولی صدق خبر نبوده.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّـدمہـدےمجـتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم.
علت نیابت خاصه، عادت دادن مردم به غیبت کبری و زمینه سازی برای آن بود زیرا با وجود حکومت های ستمگر امکان استمرار اینگونه ارتباط روز به روز سختتر می شد تا جایی که نائب سوم چندین سال زندانی شد. لذا نیابت خاصه پایان یافت.
و اما ارتباط نواب با امام زمان و نه مدعی کذاب، دلیلهای زیادی دارد:
اول اینکه صدها روایت تصریح کرده بود ایشان دارای دو غیبت است و روایات معتبر تصریح کرده بود که در غیبت اول با شیعیان خاص خود در ارتباط است و شیعیان خاص همان نواب هستند زیرا هیچ کس دیگری مدعی ارتباط نبود.
دوم خبر دادن امام عسکری به اینکه محمد بن عثمان وکیل پسر من خواهد بود.
سوم ظهور کراماتی به دست نواب که جای هیچ اما و اگری نمی گذاشت.
چهارم اجماع عدم فصل شیعه بر اینکه نواب با خود امام در ارتباطند نه مدعی کذاب. منظور از عدم فصل یعنی در میان تمام اقوال و نظرات پیرامون نواب، هیچکس قائل به صدق مخبری و کذب خبری درباره ایشان نبوده است.
پنجم عدم وجود چنین شخصِ جایگزینی است که بتواند از سن پنج سالگی تا هفتاد سال بعد طوری مخفیانه زندگی کند که نه دستگاه حکومت جایش را کشف نماید و نه جامعه شیعه کذبش را.
ششم خبر دادن امامان به اینکه تنها فرقه ناجیه، شیعیانی هستند که در غیبت به امام زمان اعتقاد دارند در حالیکه، به جز تک و توکی، تمام شیعیان قائل به ارتباط نواب با امام واقعی بودند. خوب اگر آنها با مدعی کذاب ارتباط داشته اند همه شیعه گمراه بوده و مصداقی برای فرقه ناجیه باقی نمی ماند.
هفتم علمیت نواب می باشد که اگر آن شخص دروغگو بود از جهل و رفتار و کردار وی به راحتی می فهمیدند او امام زمان نیست.
هشتم ویژگی های توقیعات آن شخص است که توسط نواب به مردم می رسید. در این توقیعات مطالب علمی در سطحی بود که همه علمای شیعه اتفاق نظر داشتند این کلام امام است، همچنین خط این توقیعات دقیقا مانند خط امام یازدهم علیه السلام بود و در آن هفتاد سال هم تغییری نکرد، نیز گاهی مشتمل بر خبر دادن از غیب یا مستجاب شدن حاجت و غیر اینها بود که جای شک و شبهه ای باقی نمی گذاشت.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی تفصیلی سند وصیت (٢)
شماره ٢١.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : سفیانی می کشد؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام
در حدیثی آمده که سفیانی یمانی را میکشد.
درسته؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این حدیث نیست بلکه سخن خود عمار در کتاب غیبت طوسی است و در ترجمه اش اختلاف است که یمانی کشته می شود یا می کشد.
توضیح آنکه:
متن سخن وی اینگونه است:
فیسبق الیمانی فیقتل و یحوز السفیانی.
و برخی یقتل را مجهول خوانده اند لذا گفتهاند یمانی کشته می شود خوب توسط که؟ توسط سفیانی مثلاً.
اما اولاً این لفظ در بعضی نسخه های غیبت طوسی نیست و در بحارالانوار هم نیست.
ثانیاً بعضی آن را معلوم خواندهاند یعنی یمانی می کشد نه اینکه کشته می شود.
اما همانطور که گفته شد این اصلا حدیث نیست تا سر محتوایش بحث شود.
و اینکه عمار از خودش حرفی نزده پس حتما از معصوم شنیده راه به جایی نمی برد زیرا سند تا عمار نا معتبر است و اصلا معلوم نیست عمار چنین چیزی گفته باشد، غیر از اینکه اگر معصوم چنین مطلب مهمی گفته بود حتما توسط دیگران هم نقل می شد همچنانکه دیگر مسائل مربوط به سفیانی بارها توسط، معصومان متعدد بیان شده است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
بررسی تفصیلی سند وصیت (۳)
شماره ٢۲.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : عدم اعتبار روایات علائم.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
اغلب روایات علامات ظهور مجعول و ضعیف السند هستند همانطور که آصف محسنی از ۱۷۳روایتی که علامه مجلسی درباره این علامات آورده، فقط سه تایش را صحیح دانسته.
حال وظیفه ما در برابر این ضعف اسانید چه هست؟ و چرا اعم اغلب اعم اغلب اعم اغلب علامات ظهور ضعیف هستند و مجعولند. 🙏🌹
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این سخن غلط است و جناب آصف نظر شخص خودش را گفته.
او نفهمیده که خبر معتبر فقط به خبری نمی گویند که سندش صحیح رجالی باشد و همه هم بر صحت آن اتفاق نظر داشته باشند.
برای همین احادیث را به صورت تک تک بررسی می کند تا همه بشوند در حکم خبر واحدِ ضعیف یا ظنی الصدور، و این فریب آشکار است.
زیرا:
اولا بعضی اخبار تواتر معنوی یا اجمالی دارند و شما تصریح کردید علامه ۱۷۳ حدیث در باب علائم ثبت نموده و این عدد ما فوق تواتر است و احمق است کسی که در اصل وجود علائم یا صدور اجمالی آنها از معصوم تشکیک کند.
ثانیا برخی روایات متضافرند یعنی هر چند به حد تواتر نمی رسند ولی آنقدر زیادند که انسان اطمینان به صدور پیدا می کند و این را حتی محقق خوئی قبول دارند. و اخبار علائم بر فرض عدم تواتر، قطعا متضافرند.
ثالثا برخی روایات محفوف به قرائن قطعی یا اطمینان آور است، از جمله اینکه موافقش اجماع شیعه باشد یا شیعه و سنی بدون تقیه و تقلید، آن را نقل کرده اند. و وجود علائم بلکه مصداق برخی از آنها مثل سفیانی، صیحه آسمانی، و... از این قبیلند.
رابعا بعضی احادیث دارای شهرت روایی هستند که نزد عده زیادی موجب حجیت حدیث است و قطعا مصداق بعضی علائم مثل اضمحلال دولت بنی عباس و... دارای این شهرتند.
خامسا بعضی احادیث علائم طبق نظر همه رجالی ها معتبر می باشد، که به کمک دیگر روایات، زمینه اطمینان به صدور حاصل می شود.
سادسا برخی روایات تنها طبق نظر بعضی یا مشهور ضعیفند نه طبق نظر همه.
در این صورت نمی توان به طور مطلق حکم به ضعف آن داد و همه را جعلی دانست. بماند که صرف ضعف سند مساوی با جعلی بودن حدیث نیست و بسیاری از تضعیفها صرفا به خاطر مجهول بودن یا عدم تصریح به وثاقت راوی است نه کذاب بودنش.
سابعا گاهی موضوع حدیث زمینه جعل ندارد و برخی علائم مثل قتل نفس زکیه یا خسف بیداء یا خروج سفیانی از این قبیلند لذا می توان آنها را پذیرفت.
ثامنا محتوای برخی اخبار قابلیت پذیرش دارند هر چند سندشان ضعیف بوده، دارای موید هم نباشند. مثل اینکه ربا علنی شود، معروف منکر گردد و... . اینگونه احادیث نیز به صرف ضعف سند طرد نمی شوند.
در پایان عرض می کنم، وجود دو علامت حتمی صیحه و سفیانی، مورد اجماع شیعه است و سید مرتضی این اجماع را ناشی از وجود روایات با این اسناد نمی داند بلکه ناشی از این می داند که در زمان خود معصوم صادر و به شیعه رسیده و کاملا در میان آنها نهادینه شده، و این روایات فقط، مطابق اجماع شیعه است نه مستند آن.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹