╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : قابلیت جعل علائم محتوم.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
استاد امکان جعل و تکرار در حتمیات هست؟ چون بعضی از نویسندگان مهدوی می گویند ما نمیتوانیم علائم حتمی را تطبیق کنیم چه برسد به غیر حتمیات، چون احتمال دارد که جعل شده باشند. مثلا سفیانی دروغین بسازند که از شام بیاید و خراسانی دروغین بسازند و یمانی دروغین بسازند که از یمن بیاید، یک درصد امکانش هست. چون می شود روزگاری شام و خراسان و یمن در سلطه استکبار باشد و بتوانند جعل کنند ولی فقط در صیحه احتمالش نیست.
این سخن چقدر صحت دارد؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
در مورد غیر حتمیات که چون غیر حتمی هستند اصل رخدادش قابل اثبات نیست چه برسد به جعل مصداقش.
و اما حتمیات، قابلیت جعل ندارند زیرا خصوصیاتی دارند که امکان جعل منتفی است.
مثلا سفیانی صرفا از شام نمی آید تا یکی را جعل کنند بلکه شش ماه در شام میجنگد و حکومت را به دست می آورد سپس به عراق می تازد و در میانه راه جنگ قرقیسیا رخ می دهد سپس به مدینه می تازد. این سفیانی هست نه صرفا کسی که از شام می آید.
و یمانی نیز از یمن به مقابله با چنین سفیانی در عراق می رود، پس کاملا خاص هست.
خسف بیداء و صیحه هم که معجزه اند.
و قتل نفس زکیه هم قابل جعل نیست چون هیچ منافقی حاضر نیست در نقش نفس زکیه سرش را کنار کعبه ببرّند.
غیر از اینکه تمام این علائم در فاصله حدود یک سال به ظهور تا دو روز مانده به خروج رخ می دهد که شرایط دنیا کاملا به ریخته و قدرتها ضعیف شده اند، نه سالها قبل که بتوان چیزی جعل کرد.
اما اینکه یک درصد احتمال جعل هست، اولا ما در مورد احتمالات، احتمال عقلایی را در نظر می گیریم نه احتمال عقلی را و الا در مورد هر مساله ای هر چیزی احتمال دارد مثلا احتمال دارد همین فردا دهان ما کف دستمان رفته باشد پس امروز بنشینیم درباره آن برنامه ریزی کنیم که اگر چنین شد چه کنیم! این عملکرد اصلا معقول نیست.
ثانیا با توضیحاتی که داده شد یک درصد هم احتمال جعل نمی رود.
اما آنچه درباره تسلط استکبار گفتید. اگر استکبار واقعا طوری بر این مناطق سه گانه مسلط شود که بتواند حرکت سفیانی را در شام و حرکت یمانی را در یمن و حرکت خراسانی را در خراسان ایجاد و رهبری کند، که فقط علامت سازی کند، به جای صرف این همه هزینه و وقت، خود آن مناطق را با خاک یکسان می کند.
با این توضیحات روشن می شود که چرا امام صادق علیه السلام فرمودند سفیانی به عنوان علامت برای شما بس است.
و امام زمان علیه السلام در آخرین توقیع، خروج سفیانی را در کنار صیحه معیار ظهور قرار دادند.
شاید بگویید در همان فاصله یکسال، قابلیت جعل دارند.
اما در همان بازه زمانی هم با توضیحاتی که دادم قابل جعل نیست.
چون امام می فرمایند کفاکم بالسفیانی علامة.
علامتی که قابل جعل است چگونه کفاکم می شود؟
همچنین روایات معتبر و متعدد آمده که بنشینید در خانه های تان چون سفیانی خروج کرد به سمت ما بشتابید.
خوب اگر سفیانی قابل جعل بود چگونه غایت برای امر به جلوس و مبدء برای امر به حرکت قرار داده شده؟
پس سخن آن نویسنده محترم ابدا با زبان روایات سازگار نیست.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
13.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
هیچ وصیت دیگری نیست!!!!!
شماره ٢۵.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : با دل!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
امام بر حق را با تکیه بر عقلانیت و دل بشناسیم.
غیر از معجزه بر مبنای کدام صفات و دلایل آن حضرت را از سایر دیگران تشخیص دهیم؟؟؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
دل، راهزن زیاد دارد.
تمام کسانیکه گول مدعیان دروغین و شیادان را می خورند ساده دلند.
پس همان راه عقلانیت درست است.
عقلانیت هم دو راه می بیند: معجزه، معرفی امام قبلی.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
✔️ #کلیپ_روشنگر :
سه جور تواتر !!!
شماره ٢۶.
قائم این امّت کیست؟
✦۞✦۞✦۞✦۞✦۞✦
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯
🌹موضوع : فایده امام غائب.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
۱. اگر می گویید فایده غیبت آمادگی بشريت برای پذیرش دین خداست خوب سنی می تونه بگه ۱۲۴ هزار پیامبر جهت آماده کردن بشر برای ختم نبوت آمدن لذا تا قیامت نیازی به هیچ پیامبر نیست!
۲. اصلا میشه بگویید چرا بعد از ۲۳۰ سال امامت اهل بیت، هنوز ما خیلی از احکام شرعی رو از اصول عملیه و شهرت فتوایی و کلا از غیر قرآن و احادیث میگیریم؟
اگه بگویید نیاز به امام به پایان رسیده که غائب شده، خوب الآن چقدر مسائل فقهی هست که فقهای شیعه بدون رجوع به حدیث و قرآن احکامشون رو استنباط میکنن!!
اصلا طبق روایات و ادله عقلی شیعه، وظیفه امام منحصر در حفظ دین و رهبری مسلمین است که به صراحت با غیبت نمی سازد.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋سیّـدمہـدےمجـتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم.
۱. این که بشر برای ختم نبوت آماده شده مطلب صحیحی است.
اما خود همان خاتم النبیین در روایات متواتر خبر داده اند که بعد از ایشان دوازده خلیفه و وصی و امام خواهند بود. و در قرآن نیز آیات متعددی درباره ولایت وجود دارد.
۲. اگر حکومتهای ظالم مانع ترویج و تبلیغ دین توسط ائمه علیهم السلام نمی شدند وضع ما اینگونه نبود و این باعث نمی شود که وجود امام را کم فایده بدانیم، همانگونه که اکثر امتها به پیامبران ایمان نمی آوردند و از جمله حضرت نوح علیه السلام بعد از ۹۵٠ سال نبوت فقط ۸٠ پیرو یافت که با همانها سوار کشتی شد. حال آیا می توان گفت خدا در ارسال رسل کار بیهوده ای کرده؟!
غیر از اینکه نقش ائمه علیهم السلام در ترویج اعتقاد صحیح، احکام درست، تفسیر قرآن و اخلاق اسلامی بی بدیل است. اگر مطالعه ای در مطالب اهل سنت داشتید به روشنی می دیدید در چه افتضاحی از عقائد و احکام و اخلاق به سر می برند.
در پایان عرض می کنیم: اصول عملیه توسط خود اهل بیت علیهم السلام بیان شده، لذا عمل به آنها عمل به سخن معصومین علیهم السلام می باشد.
اما اینکه غیبت با وظیفه امام نمی سازد، پس چرا با وظیفه برخی پیامبران ساخت؟ غیبتی که به دستور خود خدا باشد با وظیفه امام که آن هم دستور خداست تناقض ندارد بلکه نسبتش تخصیص زمان است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : ضعف روایات تولد!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
دلیل اینکه اکثر روایات ولادت حضرت ضعیفه چیه؟
اگر به خاطر تعداد بالای آنها ادعای تواتر کنید پس نباید به اهل سنت در مسئله ی ازدواج علی بن ابی طالب با دختر ابوجهل اشکال بگیریم! چون با بیش از ۱۵۰ سند ضعیف روایت شده و تواتر دارد.
همچنین باید تحریف قرآن را بپذیرید چون احادیثش در کتب ما فراوان و مستفیض است.
با تشکر
🌷🙏
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
صرف کثرت ملازم با تواتر نیست بلکه در تواتر، قطع به صدور لازم است و کثرت فقط در حد مقتضی است نه علت تامه.
مثلا جایی که دلیل قطعی بر کذب وجود دارد مثل ازدواج با دختر ابو جهل، یا موضوع از آن دسته است که انگیزه جعل در آن بالاست مثل تحریف قرآن، کثرت چیزی را ثابت نمی کند.
اینکه از چهل روایت تولد، مثلا ۵ یا ۸ تایش صحیح اصطلاحی است بدین خاطر است که ولادت حضرت مخفی بوده و طبیعی است افراد محدودی با خبر شوند که عده ای از آنها مجهول یا ضعیفند.
لذا این موضوع قابل مقایسه با مسائل عمومی و اجتماعی مثل ازدواج که موضوعی علنی بوده و همه با خبر می شدند نیست.
توجه شود که سخن ما درباره اعتبار تمام ادله اثبات تولد نیست، بلکه فقط بر سر اعتبار روایات مصرح به تولد است.
و ما در جای خود توضیح داده ایم که اگر هیچ روایتی درباره تصریح به تولد هم نداشته باشیم، باز ولادت ایشان با دلیلهای فراوان ثابت است.
بماند که در جای خود توضیح دادیم حدیث معتبر منحصر در حدیث صحیح السند رجالی نیست و خبر موافق اجماع، موافق شهرت عملی، دارای شهرت روایی، دارای قرائن قطعی، متواتر معنوی، متواتر اجمالی و... نیز معتبر می باشند. و احادیث ولادت چند مورد از این ها دارایند هر چند که یک موردش برای اعتبار کافی است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : دلالت بر عصمت.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام
وجه استدلال به آیه «لا ینال عهدی الظالمین» برای عصمت رو میگید؟
با در نظر گرفتن این مطلب که ظالم متلبس بالمبدا هست و
به ما إنقضی عنه التلبس، ظالم نمیگن جواب بدید لطفا.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
قاعده ما إنقضی مربوط به جایی است که قرینه بر اراده اعم وجود نداشته باشد و الا همان قرینه ملاک است.
حال در مورد درخواست حضرت ابراهیم علیه السلام، ایشان چه کسانی از ذریه اش را به غیر معصومین در نظر داشته که خدای متعال رد فرموده اند؟
سه احتمال وجود دارد:
آنها که همه عمر ظالم بوده اند، آنها که آخر عمر ظالم بوده اند، آنها که اول عمر ظالم بوده اند و سپس تائب و پاک گشته اند.
قطعا پیامبر خدا برای دسته اول و دوم درخواست امامت نکرده اند، پس می ماند دسته سوم که همان را خدای متعال رد نموده اند.
لذا فقط یک فرد می ماند که همان معصوم است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹