╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : نفس زکیه کیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام خدمت شما بزرگوار
زکیه چگونه به شهادت میرسد؟ توسط چه کسی؟ آقاست یا خانم؟ مردم از کجا میفهمن که از نسل امام حسین است؟ آیا با شهادتش مردم عزاداری میکنند؟ آیا با امام زمان ارتباط دارد؟ چرا دشمنان او را ترور میکند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
نفس زکیه یعنی انسانی پاک که چون کلمه «نفس»، مونث مجازی است صفتش هم مونث آمده: «زکیه».
او بعد از ظهور امام زمان علیه السلام و ۱۵ روز قبل از خروج ایشان، توسط آن حضرت از مدینه به مکه فرستاده می شود تا مردم را دعوت به امام کند که مردم سنی اهل مکه به او مجال نداده و همان دم وی را کنار کعبه سر می برند.
او مرد است به نام سید محمد.
اینکه مردم نسبش را می دانند یا نه، چیزی در روایات گفته نشده اما در خود حدیث تصریح گشته که وی از نسل امام حسین علیه السلام است.
چیزی در مورد عزاداری برای وی گفته نشده است.
و الحمد لله رب العالمین
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٧)
وقتی کسی هیچ دلیلی برای حرفش ندارد به هر استدلال باطلی چنگ می زند!
یاران احمد بصری می گویند احمد در دعای ندبه یاد شده! چون دو بار بر محمد صلوات فرستاده:
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ"
و محمد اول یعنی پیامبر و محمد دوم یعنی امام زمان که جد احمد بصری است!!!
اما اگر به یک کلمه بعدش نگاه می کردند که در وصف «مُحَمَّدٍ جَدِّهِ» فرموده:
«رَسُولِكَ السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ»
و باز به چند خط بعدش که فرموده:
«وَ اسْقِنَا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» می فمهیدند منظور از هر دو محمد، شخص پیامبر اسلام است چون نه امام زمان رسول اکبر خدا هستند و نه حوض کوثر برای ایشان می باشد.
🖋سیّـدمہـدےمجـتہـدسیســتانے
🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀°🌀
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : در مورد صیحه.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام خدمت شما بزرگوار
آیا ندای شیطان لعنت الله علیه که از زمین فریاد میزند همه عالم صدایش را میشنوند مثل جبرئیل؟
آیا مردم گول شیطان را میخورند؟
آیا مردم نمیگن امام زمان ظهور کرده بریم از او بپرسیم که چه کسی راست است؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اینکه ندای شیطان را همه بشنوند نمی دانم ولی محتوای ندایش فقط درباره اعتقاد اهل سنت است لذا تنها آنها هستند که مورد امتحان قرار می گیرند و پر واضح است که ندای اول ندای الهی است چون ندای خدا منفعل از ندای شیطان نیست. یعنی اینطور نیست که به شیطان اجازه دهند ندای آسمانی جهانی در گمراه کردن بشر بزند بعد خداوند در قبال ندای او و برای مبارزه با آن ندای دیگری دهند.
از طرفی امام با خود صیحه شناخته می شوند لذا معنا ندارد تعیین صیحه ی درست را از خود امام بپرسیم.
بلکه در بیانات امامان قبلی صیحه ی حق همان ندای اولی معرفی شده، پس نیازی به پرسش نیست.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (۹)
رهیده از فرقه، غرق شده در فتنه
فرزندان عزیزم گمان نکنیم هر که پایش در برابر فرقه احمد بصری نلغزیده حتما ایمان و طهارتش بالا بوده.
زیرا برخی چنان گرفتار فتنه غرور و سفه اند که نیازی به گرایش به فرقه ندارند.
کسی که ناسزا و تهمت و غیبت و دروغ و خودپسندی و منیت سراپای وجودش را گرفته، چه نیازی است که شیطان گرفتار فرقه اش کند؟!
به خدا پناه می بریم از رذائل نفسانی که تا کسی از آنها نرهد به بارگاه حضرت رب بار نیابد.
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
─┅─═इई ࿇﷽࿇ईइ═─┅─
📜 #ابهام_زدایی از چند حدیث
(۱) حدیث تمدون
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبَّادُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْلَى عَنْ أَبِي مَرْيَمَ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ: ع أَخْبِرْنِي عَنِ الْقَائِمِ ع، فَقَالَ: وَ اللَّهِ مَا هُوَ أَنَا وَ لَا الَّذِي تَمُدُّونَ إِلَيْهِ أَعْنَاقَكُمْ وَ لَا يُعْرَفُ وِلَادَتُهُ. قُلْتُ: بِمَا يَسِيرُ؟ قَالَ: بِمَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص هَدَرَ مَا قَبْلَهُ وَ اسْتَقْبَلَ». (الغیبة النعمانی ص169 ح10)
ترجمه: عبد الله بن عطاء به امام باقر علیه السلام عرض کرد: مرا از قائم خبر دهید. فرمودند: به خدا قسم او نه منم و نه آن كس كه شما گردنهایتان را به سوى او مي كشيد، در حالیکه ولادت او (قائم) شناخته نمی شود. عرض كردم: او به چه رفتار خواهد کرد؟ فرمود: همان رفتار كه رسول خدا داشت، ما قبل خود را ساقط کرد و از سر گرفت.
▼↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓▼
┄┅━✵𖣐﴾پاسخ به شبهه﴿𖣐✵━┅┄
🔴 شبهه: ما شیعیان گردنهای مان را به سوی امام زمان می کشیدیم و حدیث می گوید او آنکه می خواهید نیست.
🔵پاسخ:
سند این روایت ضعیف است زیرا یحیی بن یعلی سنی مجهول و عبد الله بن عطاء مهمل می باشد، و جعفر بن محمد نیز نزد مشهور ضعیف بوده و وثاقت عباد بن یعقوب مورد اختلاف است. از طرفی این سند شاذ است چون هیچ حدیثی از یحیی بن یعلی از ابو مریم به ثبت نرسیده جز اینجا، همچنانکه حدیث عباد از یحیی و حدیث ابو مریم از عطا فقط در این سند و یک سند دیگر ثبت شده است.
ولی به هر حال از نظر محتوا به ضرر ادعای احمد است نه به نفعش زیرا تصریح می کند کسی که قائم می باشد ولادتش مخفی است و آنکه ولادتش مخفی بوده امام زمان علیه السلام اند نه احمد. لذا با توجه به اینکه امام باقر علیه السلام ابتدا قائمیت خود را نفی نموده و بعد قائمیت آن شخص را نفی می کنند منظورشان از «آن كس كه شما گردنهایتان را به سوى او مي كشيد» شخصی در همان زمان می باشد یعنی زید، که بعد از وفات امام باقر علیه السلام خروج نموده و به شهادت رسید.
اما تعبیر «ما قبل خود را ساقط کرد و از سر گرفت» در هیچ روایت دیگری وجود ندارد بلکه در نسخه دیگر همین حدیث هم موجود نمی باشد (عقد الدرر ص285) و این در حالیست که رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز هر چه ما قبلشان بود را ساقط نکردند بلکه آنچه از دین حضرت ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام صحیح مانده بود ابقا نموده و آنچه باطل بود را ساقط کردند.
در نتیجه یا این فقره از امام علیه السلام صادر نشده و یا مرادش از ساقط کردن ما قبل خود، همان کاری است که پیامبر صلی الله علیه و آله انجام داده اند.
✍⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے
اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ
▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬
کانال شکست مدعی یمانی
─┅─═इई ࿇﷽࿇ईइ═─┅─
📜 #ابهام_زدایی از چند حدیث
(۲) حدیث من وجه
«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ، عَمَّنْ ذَكَرَهُ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ، مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ تُؤَمِّلُونَ أَنْ يَجِيئَكُمُ مِنْ وَجْهٍ، ثُمَّ جَاءَكُمْ مِنْ وَجْهٍ فَلَا تُنْكِرُونَهُ».
(الإمامة و التبصرة ص94 ح85)
ترجمه: از امام باقر علیه السلام سوال کردم: این امر کی خواهد بود؟ حضرت فرمود: اگر شما امید می داشتید او از وجهی بیاید و از وجه دیگری نزد شما آمد وی را انکار نکنید.
▼↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓⇩⇩⇩↓▼
┄┅━✵𖣐﴾پاسخ به شبهه﴿𖣐✵━┅┄
🔴 شبهه: یاران احمد می گویند: از این حدیث فهمیده می شود محل ظهور قائم قابل تغییر است و مردم از مکه انتظارش را می کشند اما از جای دیگری ظهور می کند که همان بصره یا نجف می باشد!
🔵 پاسخ:
♦️اولاً این روایت نسخه بدل دارد یعنی در نقل کتاب "بحار" اصلاً فقره مورد استناد اتباع احمد وجود ندارد و نگفته اگر از جای دیگری آمد:
«كِتَابُ الْإِمَامَةِ وَ التَّبْصِرَةِ، لِعَلِيِّ بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذَا الْأَمْرِ: مَتَى يَكُونُ؟ قَالَ: إِنْ كُنْتُمْ تُؤَمِّلُونَ أَنْ يَجِيئَكُمْ مِنْ وَجْهٍ فَلَا تُنْكِرُونَهُ». (بحار الأنوار ج52 ص268)
طبق این نسخه، حدیث می گوید: اگر از همانجا که امید داشتید آمد انکارش نکنید.
♦️ثانیاً سوال راوی از زمان قیام است نه مکان قیام، لذا باید مقصود امام علیه السلام از «من وجه» نیز زمان باشد و الا هیچ ارتباطی به سوال راوی ندارد که این معقول نیست، پس معنا اینست که: اگر در زمانی امید داشتید بیاید و در زمان دیگری آمد.
همچنانکه وقتی مشابه همین سوال را از همین امام کردند پاسخ به زمان دادند نه مکان:
«قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع: مَتَى يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ؟ فَقَالَ: أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ يَا جَابِرُ؟ وَ لَمَّا يَكْثُرُ الْقَتْلُ بَيْنَ الْحِيرَةِ وَ الْكُوفَة». (الإرشاد ج2 ص374-375)
نیز همین سوال در همان مصدر از امام صادق علیه السلام شده که باز از زمان پاسخ دادند نه مکان:
«مهزم از امام صادق عليه السلام پرسيد: فدايت شوم! به ما خبر ده از امر [ظهور] كه منتظر آن هستيم؛ چه زمانى رخ خواهد داد؟ فرمود: اى مهزم! كسانى كه [براى ظهور] وقت، تعيين مىكنند، دروغگو هستند و كسانى كه شتاب مىورزند هلاك مىشوند و آنانكه تسليم باشند، نجات خواهند يافت و به سوى ما بازخواهند گشت: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَهُ، إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ مِهْزَمٌ، فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَنْتَظِرُهُ، مَتَى هُوَ؟ قَالَ: يَا مِهْزَمُ، كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ، وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ، وَ إِلَيْنَا يَصِيرُونَ». «الإمامة و التبصرة ص95)
♦️ثالثاً و از همه مهمتر، این حدیث نگفته، مخاطب امام درباره چه مکانی امید داشته و منظور امام از مکان دیگر کجاست؟ لذا هیچ بُعدی ندارد که مخاطب، امید داشته قائم از کوفه بیاید و همان زید شهید باشد و امام می گویند اگر از جای دیگر یعنی مکه آمد انکار نکنید.
غیر از اینکه اولاً سند این حدیث مرسل است، ثانیاً چنین مضمونی در هیچ حدیث دیگری یافت نشده تا مورد تایید قرار گیرد و شاید به همین جهت نویسنده کتاب آن را در باب نوادر ثبت نموده، ثالثاً این خلاف احادیث متواتری است که به اتفاق، محل ظهور قائم موعود علیه السلام را مکه معرفی می کنند نه غیر آن.
✍⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے
اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ
▬❀▬❀▬❀▬❀▬❀▬
کانال شکست مدعی یمانی