45.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗 تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه اول :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (1)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/0kNab
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
سلام علیکم استاد
روزتون بخیر
استاد مقاله ای راجع به خراسانی دارین؟
🔶 🔸 خراسانی کیست؟؟ ❓ ❓
#پاسخ_استاد
❏سلام علیکم. خراسانی اسم منسوب به منطقه خراسان است. در اینکه مراد از منطقه خراسان کجاست نمی توان دقیقاً اظهار نظر کرد زیرا در زمان صدور روایات، خراسان شامل سرزمین افغانستان میشده لذا در اصل اینکه خراسانی اهل ایران یا مشهد باشد تردید وجود دارد. همچنین اینکه خراسانی سید باشد ثابت نیست. در اینکه خراسانی یک شخص به خصوص است یا یک حرکت است که رهبرش مورد نظر نیست. دو دیدگاه به نظر می رسد که اولی ظاهرتر است. همچنین در اینکه خراسانی دارای اعتقاد درستی هست یا فردی گمراه می باشد بعضی خواسته اند از روایت اهدی الرایات بودن یمانی اثبات کنند که پس خراسانی فرد گمراهی است که نه تنها این نتیجه گیری صحیح نیست که راوی آن روایت نیز فردی کذاب می باشد.
✍️⊹سیدمهدےمجتهدےسیستانے
༻⃘⃕ ༻⃘⃕𑁍🍃⊹┅┄•⊹┅┄•
44.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗 تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه دوم :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (2)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/Yn7IP
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
🔴سلام . استاد در مورد فترت لطفا بیشتر توضیح بدید. فترت چیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
احمد بصری ادعا دارد که در دوره فترت خدا حجت می فرستد اما او مکلف به تبلیغ دین خدا نیست چون قابلی وجود نداشته است. و مثلاً اینگونه پاسخ این شبهه را می دهد که اگر تقلید باطل بوده چرا خدا تورا بعد از هزار سال فرستاده که ما را هدایت کنی و تکلیف مردم قبل از ما در این همه قرن چه می شود.
بنده جواب دادم که احمد اصلاً نفهمیده دوره فترت چیست و آن را با دوره غیبت قاطی کرده.
در دوره فترت اصلاً حجتی وجود ندارد نه اینکه حجت هست اما مامور به تبلیغ نیست چون اگر مامور نباشد و هیچگونه خودش را معرفی نکند که حجت خداست پس اصلاً چگونه حجت می باشد؟ و چطور حجت بر آن مردم تمام می شود.
و اینکه در یکی دو روایت ضعیف و بی سند بیان شده که دوره غیبت دوره فترت است، هرگز نمی تواند مطلب اعتقادی به این مهمی را ثابت کند مخصوصاً که خود احمد بصری خبر واحد را در عقائد حجت نمی داند.
کاربر: در مورد فترت ، آیا فقط همین یک حدیث هست یا به احادیثی دیگر هم استدلال شده؟
استاد: آنچه من در کتبشان دیدم همین یک روایت را پیدا کرده اند که من هم بر ضدش روایتی آوردم که فترت به دوره ای گفته شده که حجت خدا غائب شده و بعد خودش برگشته نه یکی دیگر، و در ادامه، تصریح می کند که مَثل قائم هم همینگونه است. یعنی بر فرض که بپذیریم دوره غیبت، دوره فترت حساب می شود، خود همان حجتی که غائب شده بر می گردد نه اینکه سگ مریضی را بفرستد که شتر ماده حامله بوده است.
وَ بِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: يَكُونُ فَتْرَةٌ لَا يَعْرِفُ الْمُسْلِمُونَ فِيهَا إِمَامَهُمْ؟ فَقَالَ: يُقَالُ ذَلِكَ. قُلْتُ: فَكَيْفَ نَصْنَعُ؟ قَالَ: إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَتَمَسَّكُوا بِالْأَمْرِ الْأَوَّلِ حَتَّى يُبَيَّنَ لَكُمُ الْآخِرُ.
السند: ضعیف.
أحمد بن عقدة: زیدی جارودی ثقة، القاسم بن محمد: مجهول، عبیس بن هشام: إمامی ثقة، عبد الله بن جبلة: واقفی ثقة، علی بن الحارث: مجهول، الحارث بن المغیرة: إمامی ثقة؛ و هذا السند شاذ حیث لا یوجد حدیث علی بن الحارث عن أبیه إلا هنا. غیبت نعمانی باب 10 ح2
👇👇👇
🔰ترجمه:
حارث بن مغیره گوید: به امام صادق عرض كردم:
آيا دوران فترتى پيش مى آيد كه مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند؟ فرمود: چنين گفته مى شود، عرض كردم پس ما چه بكنيم؟ فرمود: چون اين طور شود به امر نخستين تمسک جویید تا پایان کار برای شما مشخص شود.
سند روایت ضعیف است اما محتوایش نزد عقل و دین مورد قبول می باشد؛ البته سؤال راوی در یک صورت باطل است و آن اینکه مقصودش از فترت، انقطاع امامت باشد، همچنانکه جواب امام علیه السلام به همین اشعار دارد که فرمودند: «چنين گفته مى شود»، در نتیجه این جواب خبر می دهد که چنین اعتقادی رخ خواهد داد؛ شیخ طوسی در توضیح این اعتقاد نگاشته است: «کسانیکه معتقد به فترت بعد از امام عسکری علیه السلام و خالی بودن زمان از وجود امام شدند، اعتقادشان باطل است به همان دلیلهای عقلی و شرعی که بیان کردیم که زمان در هیچ حالی، خالی از امام نیست، و تمسک آنها به فترت های بین رسول ها باطل است زیرا فترت عبارت است از خلو زمان از نبی و ما در همه حال نبوت را لازم نمی دانیم و این مطلب بر خلو زمان از امام دلالت ندارد، غیر از اینکه قائلین به این عقیده کلاً منقرض شده اند لذا به خدا این عقیده نیز از بین رفته است».
همچنین در نقد این روایت نگاشته: «اینکه تمسك کرده اند به آنچه روایت شده: "به اول تمسک کنید تا پایان کار برای شما درست شود: تَمَسَّكُوا بِالْأَوَّلِ حَتَّى يَصِحَّ لَكُمُ الْآخِرُ" این خبری واحد است و تازه سعد بن عبد الله آن را به معنای قريب به ذهنی تأویل برده، و گفته: سخن امام «به اول تمسک کنید تا امام بعدی برای شما روشن شود» خود دلیل بر وجوب وجود امام زمان است چون این سخن اقتضا دارد که تمسک به امامت امام قبلی همچنان واجب باشد و از احوال امام بعدی که پنهان و غائب و در تقیه است تحقیق نشود تا خدا در ظاهر شدنش اذن دهد و همانی باشد که امر امامتش را ظاهر و شخصیتش را آشکار نماید؛ بماند که قائلین به این عقیده به حمد خدای متعال منقرض شده اند».
اما اگر مرادش از فترت، اینست که امام موجود باشد ولی چون غائب شده «مسلمانان در آن دوران امام خود را نشناسند» این مطلب صحیحی است که روایات دیگر آن را تایید می کند، از جمله:
«زمانی بر مردم بیاید که امام شان از آنها غائب شود؛ پرسیدم: مردم در آن زمان چه کنند؟ فرمود: به همانچه بر آن بودند تمسک می کنند تا برای شان روشن شود».
و مقصود از تمسک به امر اول، باقی ماندن بر اعتقاد به امامت امام قبلی است تا امر امام بعدی «برای شان روشن شود» و در احادیث بعدی مطلب واضحتر بیان شده است؛ و به گواهی تاریخ، روشن شدن امامت امام بعدی خیلی طول نمی کشیده است.
در این روایت با سند مجهول، از تعبیر فترت استفاده شده، اما همانطور که مشاهده می کنید، شیخ طوسی که جریان یمانی ایشان را سر حدیث وصیت اعلم و افقه علمای شیعه و رئیس طائفه معرفی می کنند تصریح می کنند که فترت یعنی اینکه اصلاً امامی وجود نداشته باشد نه اینکه باشد و غائب باشد لذا کسانی را قائل به فترت می شمرد که می گفتند امام عسکری فرزندی نداشته و امامت تمام شده و دیگر امامی وجود ندارد.
اما در این حدیث تصریح شده که غیبت دوره ای است پایین تر از دوره فترت. توجه کنید:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا أَبَانُ يُصِيبُ الْعَالَمَ سَبْطَةٌ يَأْرِزُ الْعِلْمُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا. قُلْتُ: فَمَا السَّبْطَةُ؟ قَالَ: دُونَ الْفَتْرَةِ، فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ طَلَعَ لَهُمْ نَجْمُهُمْ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ نَصْنَعُ وَ كَيْفَ يَكُونُ مَا بَيْنَ ذَلِكَ؟ فَقَالَ لِي: مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَكُمُ اللَّهُ بِصَاحِبِهَا.
🔰ترجمه: امام صادق علیه السلام به ابان فرمودند: ای ابان، عالَم دچار سبطه ای می شود علم از بین دو مسجد جمع می گردد مثل مار که در سوراخش جمع می شود. گفتم: سبطه چیست؟ فرمود: پایین تر از فترت، و در حالیکه مردم در این وضعند ناگهان ستاره شان برای آنها آشکار می شود. گفتم: فدایتان شوم پس ما چکار کنیم و در بین این مدت چه خواهد بود؟ فرمود: بر همانچه هستید بمانید تا خدا صاحب آن را نزد شما بیاورد.
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
37.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه سوم :
کلیاتی درباره مدعیان مهدویت (3)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/s48nW
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─