eitaa logo
سیاست نامه
85 دنبال‌کننده
258 عکس
47 ویدیو
11 فایل
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. لینک: http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076 ارسال #یادداشت: @Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد هادی سمتی
595.8K
هدایت شده از محمد هادی سمتی
406.1K
هدایت شده از محمد هادی سمتی
475.4K
هدایت شده از محمد هادی سمتی
177.4K
هدایت شده از محمد هادی سمتی
707.1K
هدایت شده از محمد هادی سمتی
تبیین و بررسی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام خمینی رضوان الله تعالی علیه http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
پخش زنده مناظره انتخاباتی هم اکنون👇 yun.ir/monazere?eitaafly
هدایت شده از نهضتِ روایت
manar_compressed.pdf
1.21M
📣 دومین پیش شماره ویژه منتشر شد. در این شماره می خوانید: 🔷 مبارزه با فساد در قلب پاستور 🔷 مثل حاج قاسم 🔷 هرکسی کار خودش 🔷 مصاحبه با حجت الاسلام سعید صلح میرزایی 🔷 راهی به سوی عدالت 🔷 ماتریس انتخاب 🔷 یادنامه ای برای مرد میدان 🔷 عدالت،آرمان اسلامی یا عنصری سوسیالیستی؟ https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
هدایت شده از نهضتِ روایت
💢 آیا استفتائات دفتر رهبری فاقد اعتبارند؟ [درباره‌ی ماجرای استفتاء «صالح مقبول» و «اصلح کمترمقبول»] ✍️ 1️⃣ اساساً «» چیزی نیست که براساس «» به‌معنای فقهی‌اش بتوان به آن انتظام داد. بلکه آنچه در رفتارهای سیاسی بدان نیاز داریم (اعم از سیاستمداران و عموم مردم) اینست که «عقلانیت و منطقِ سیاست‌ورزیِ ولیّ جامعه» خوب فهم شود و آحاد مردم و سیاستمداران با ولیّ «هم‌‌افق» بشوند و سپس بر اساس آن ، در موارد و مصادیق مختلف تشخیص دهند که در سپهر ولایی، چگونه باید رفتار کرد. 🔺 ولایتمداری محدود به «تقلید فقهی از ولیّ» نیست، بلکه آنچه مهمّ است، «ارتقاء عقلانیت فرهنگی و سیاسی» است. به تعبیر ساده‌تر، بهتر است به‌جای یکی‌یکی گرفتنِ ماهی از ولیّ، سعی کنیم از گفتارها و سیره‌ی رفتاری‌اش، را بیاموزیم. 2️⃣ همواره در همه‌ی انتخابات‌ها و بیش از همه در این انتخابات، احتراز داشته‌اند از اینکه دیدگاه سلبی یا ایجابیِ شخصی‌شان نسبت به کاندیداها مشخص شود و مردم «بر اساس شناخت و تحلیل خودشان» انتخاب کنند. این امر علاوه‌بر تأیید مطلب پیشین، نشانگر اینست که اگر آن استفتاء را قرار بود شخص ایشان مستقیماً پاسخ دهند، به‌گونه‌ای پاسخ نمی‌دادند که یک جریان سیاسی بتواند از آن بهره‌برداری کند. 🔺 این البته نیازمند یک هوشمندیِ ویژه‌ای در پاسخگویی به استفتاء است که طبعاً هر کسی (ازجمله آن روحانیِ فاضلی که بر اساس اشراف بر نظرات فقهی معظّمٌ‌له متصدّی پاسخگویی به استفتائات است) از چنان توانایی بالایی برخوردار نیست. 3️⃣ این خیلی طبیعی است که دفتر رهبر انقلاب استفتائی که در شرایط خاص مطرح شده و بدون هوشمندی لازم به آن پاسخ داده شده و بتوان از آن بهره‌برداری کرد را «فاقد اعتبار» بداند. 🔺 بنابراین، پس از انتشار فیلم استفتاء پس از بیانیه‌ی روابط‌عمومی دفتر، این امر بهیچ‌وجه باعث سلب اعتبار از دیگر دفتر نمی‌شود. 📍اما در نهایت، تجربه‌ای شد که شاید متصدّیان پاسخ به استفتاء، نیاز به آموزش‌هایی برای هوشمندی بیشتر در جواب به استفتاء داشته باشند تا انقدر ساده و سطحی و صریح پاسخ ندهند که بتوان از آن بهره‌برداری سیاسی کرد! https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
☑️دیوار نوشته عاشقانه اما انتخاباتی ....‌‌😀 -------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از نهضتِ روایت
🗒 مبارزه با فساد در قلب پاستور ✍️ ‏"انسان، گرگِ انسان است" این جمله از _فیلسوف سیاسی اهل انگلیس_ نقل‌شده ‏است. می‌خواسته بگوید آدم‌ها برای رسیدن به منافع خود مانند گرگ باهم می‌جنگند و تنها ‏عنصری که می‌تواند آن‌ها را کنترل کند تشکیل حکومت و استفاده از قدرت قهریه است.‏ با استفاده از این جمله هابز می‌خواهم بگویم رئیس دولت طراز باید در برابر ‏گرگ باشد و هیچ‌چیز و هیچ‌کسی نتواند در راه مبارزه با این غده سرطانی که از بدتر است ‏مانع او شود.‏ _هرکه باشد_ باید علاوه بر اجرای تصمیم‌های صحیح و کارگشا در آینده، ‏همین الآن و تا قبل از نسبتش را با فساد ستیزی روشن کند و باید مردم از لابه‌لای ‏سخنان و رفت آمدهای تبلیغاتی‌اش درک کنند که او برای شکستن کمر فساد قامت برافراشته ‏قصدی جدی دارد تا بلافاصله بعد از تحویل حکم تنفیذش یک‌راست سراغ لانه‌های فساد برود و تله ‏انفجاری را برای یک انهدام بزرگ به کار بیندازد.‏ شاید خواننده این یادداشت با خودش می‌گوید چرا این‌قدر شعار می‌‌دهی اما واقعیت این است که ‏سیزدهمین رئیس‌جمهور ایرانِ پا در چله دوم گذارده، نمی‌تواند جز این بیندیشد. البته اگر به مبانی ‏انقلاب باوری عمیق و صادقانه داشته باشد و مدام فریاد بزند که تا فساد و ‏‏ هست، هست؛ و تا مبارزه هست، ما هستیم.‏ کار سخت اما این است که تیغ تیز جراحی فساد را به دست ‏بگیرد و از درون خانه شروع کند. از کوچک تا بزرگ و از آبدارچی و نظافتچی تا رئیس دفتر و ‏وزیرانش هیچ‌کدام استثناء نباشند و اگر فاسد بودنشان به اثبات رسید برای کنار گذاشتنشان تردید ‏نکند و چنانچه صدای مردم و رسانه‌ها بلند شد که آقای رئیس‌جمهور دزد را از خانه بیرون کن، جای ‏تیغ را با جیغ عوض نکند و نخواهد خط قرمز فساد زدایی را دور اطرافیانش ترسیم کند.‏ ما آرزو می‌کنیم که رئیس دولت سیزدهم مدیریت ضد فساد را به‌جای مهندسی فساد بنشاند و از ‏بالا تا پایین‌دست‌ترین مدیران دولتی را از نزدیک شدن به فساد اقتصادی و اداری پرهیز بدهد و ‏خودش نیز به صاحبان ثروت و سرمایه نزدیک نشود.‏ ‏ ‏‎ باید خودش را بداند و به این حقیقت که "نمی‌شود ما در ‏زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند. بیانات ‏رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران نظام،23/05/1370" باورمند باشد.‏ حالا ما در آستانه یک تغییر هستیم، تغییری که یا جسم نیمه‌جان را جان می‌بخشد یا ‏بارقه امید و طنین شکسته شدن تدریجی استخوان‌های فساد را رقم خواهد زد.‏ مردم از و بانیان نانجیبش گله‌مندند و می‌خواهند رئیس‌جمهور آینده مثل گرگ بر سر ‏راه فساد بایستد.‏ 📣 معارف ناب امام و رهبری را اینجا پیگیری کنید: https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
هدایت شده از پویش ساعت هشت
[فوری] 🔹 با توجه به هجمه گسترده دشمنان جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی با هدف کمرنگ کردن حضور و مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، از تمامی فعالان و دلسوزان اقتدار جمهوری اسلامی ایران دعوت می نماید به پویش بپیوندند. 📌ما در این ایام با گردآوری و ارائه پست های متنوع با موضوع در انتخابات، نیاز محتوایی شما را برای فعالیت در فضای مجازی تامین می نماییم. 🇮🇷 [ قرار ما ساعت ۸ صبح جمعه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در محل شعبه های اخذ رای ] 🔰 لینک ورود به کانال پویش👇 https://eitaa.com/joinchat/3696689276Cfbff19d6b4 📡 این پیام را در کانال ها و گروه های خود بازنشر بفرمایید.
🔻 دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 💠 میزگرد: ؛ مسائل و چالش ها 🔻با حضور اساتید محترم: 1. حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 2. حجت الاسلام دکتر محسن ملک افضلی 3. حجت الاسلام دکتر روح الله شریعتی 4. حجت الاسلام دکتر احمد رهدار 5. حجت الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی 6. حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی 🔘 زمان و مکان: دوشنبه ساعت 13:30-15:30؛ دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن جلسات 🌐 لینک وبینار: https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh (با ورود به صفحه وبینار، از بخشش میهمان وارد جلسه شوید) 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🆔 @tablighnews 🌐 Tablighnews.Dte.ir
هدایت شده از محمد هادی سمتی
😳عجب تناقضی😳 ❌ هم رأی دادن را بی خاصیت جلوه بدهی ❌ و هم رأی بدهی ➕صندوق رأی بیا ما رو بخورر لطفا http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
💢 پرونده ویژه «فقه انتخابات» در «شبکه اجتهاد» به‌روزرسانی شد ✔️در آستانه سیزدهیمن انتخابات ریاست جمهوری، پرونده ویژه «فقه انتخابات» با آثار و گفتارهایی از صاحب‌نظران و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در پنج بخش (یادداشت، گفتگو، گزارش، رهنمود، پنجره) از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد. 🔻با گفتارهایی از: احمد واعظی، عبدالرضا ایزدپناه، سیداحمد حسینی خراسانی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، محمدجواد فاضل لنکرانی، عبدالحسین خسروپناه، علی‌اکبر رشاد، محسن اراکی، عباس رفعتی، رضا اسلامی، عبدالحمید واسطی، محسن فقیهی، محسن مهاجرنیا، عبدالوهاب فراتی، حبیب‌الله بابایی، سید سجاد ایزدهی، سید محمدرضا شریعتمدار، سید احمد حبیب‌نژاد، علیرضا زهیری، غلامرضا بهروزی لک، ذبیح‌الله نعیمیان، مجید رجبی؛ و نیز رهنمود و گفتارهایی از مراجع معظم تقلید 👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/e81757 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از محمد هادی سمتی
این مطلب را در یک گروه ایتایی دیدم و گویا موثق هست: پژمانفر نماینده مجلس در مشهد: به دعوت شخص و با این شرط که تا آخر بماند در حاضر شده و تا آخر هست. http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
هدایت شده از محمد هادی سمتی
درباره استدلال برای انصراف صحبت خواهم کرد. http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
هدایت شده از محمد هادی سمتی
1.17M
⁉️چند سئوال از آقای ⁉️ از کسی که برنامه خودش را از بقیه قوی تر می دانست _یعنی خود را می دانست_ می توان پذیرفت که اقبال عمومی را بر برنامه قوی ترجیح بدهد؟ قهرمان شدن به قیمت این که روند مردم را مختل کنیم؟ ➕ نقد و نظرتان را می شنوم. http://eitaa.com/joinchat/1335754752Cf57f328c85
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14000326_40593_1281k.mp3
8.66M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران در آستانه انتخابات ۲۸خرداد. ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از نهضتِ روایت
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت ایت الله العظمی خامنه ای با عنوان راه اندازی شد: https://farsi.khamenei.ir/karedorost1400/
🔰پخش تلویزیونی مستند جستجوگر از امشب 🔶29 خرداد تا 1 تیر 💠 از شبکه چهار و مستند: 📺شبکه مستند 🕖 پخش ساعت۱۹ 🕛باز پخش اول ساعت ۲۴ 🕐باز پخش دوم ساعت۱۳روزبعد 📺شبکه چهار 🕘پخش ساعت ۲۱ 📌@canoon_org
📋 انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه بفهمیم؟ ✍️،مدیر مسئول ۱۴۰۰ ایران به تعبیر اهل جبهه در میانه آتش برگزار شد. اینکه میزان مطلوب است یا خیر بدون توجه به ملاحظات و مقتضیات زمان قابل درک نیست. قطعاً رأی ریاست‌جمهوری را نباید با مجلس مقایسه کرد که اگر این بود، نسبت به ۱۳۹۸ رشد داشته‌ایم، بلکه باید با ریاست‌جمهوری قبل مقایسه کرد و کاهش حدود ۲۰ درصدی مشارکت را پذیرفت. از عوامل کاهش مشارکت عاملی مهم بود که ۲۸ درصد مردم معتقد بودند احتمالاً به خاطر آن شرکت نمی‌کنند. فشار‌های اقتصادی و معیشتی عامل مهم دیگری است. علاوه بر این دو عامل کلیدی، بسیج جهان غرب و نیز بی‌تأثیر نبود. ردصلاحیت‌ها کمترین تأثیر را داشت چراکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مرحوم هاشمی و تأیید صلاحیت نشدند، مشارکت کاهش نیافت. حال نیز امثال جهانگیری و لاریجانی بالاترین رأی منفی را در نظرسنجی‌ها داشتند (هر کدام حدود ۳۹ درصد)، بنابراین از اول رأی‌آوری آنان جدی برآورد نمی‌شد. تساهلاً اگر غیبت همه این افراد را مؤثر در رأی بدانیم، باید آن را در درون رأی باطله جست‌وجو کنیم. اما محور‌های زیر را باید در تحلیل این رأی از ذهن دور نداشت: ۱- به‌رغم فشار‌های اقتصادی، کرونا، و بخشی از باید مشارکت را مطلوب دانست که اگر این عوامل نبودند، باید برای درک کاهش مشارکت به شاخص‌های دیگری رجوع می‌شد. دشمن در تحلیل کاهش مشارکت صرفاً «عناد» را عامل اصلی می‌داند. حال آنکه عناد با نظام طبق نظرسنجی‌های خارجی ۵ درصد و طبق نظرسنجی‌های داخلی ۸ درصد است، بنابراین حد فاصل بین ۹۵ درصد تا ۵۰ درصد را باید در عوامل نارضایتی اقتصادی و بیماری کرونا تحلیل کرد. ۲- رأی به نشان می‌دهد به‌رغم تخریب گسترده در سال‌های اخیر همچنان این قشر معتمدترین نزد مردمند. از سال ۱۳۶۰ که امام اجازه ورود روحانیت را به عرصه اجرایی صادر کرد، مردم ۹ بار به رئیس‌جمهور روحانی رأی دادند و صرفاً دو بار به غیرروحانی گرایش یافتند و این در حالی بود که ابتدا او را نیز در تراز روحانیت می‌دیدند. به‌رغم حضور و وجود کت شلواری‌های متخصص، همچنان روحانیت در اولویت انتخاب مردم است و دشمنان و در تحلیل در ایران نباید این رویکرد مردم ایران را گم کنند. ۳- برخی اصلاح‌طلبان که هیچ حد و مرزی برای ابراز کنایه به ندارند، در طول انتخابات از تعابیری مانند «مهندسی انتخابات»، «تحمیل یک نفر» «نابودی جمهوریت»، «انتصابات» و «حکومت اسلامی» نام بردند. حال آنکه میزان رأی آقای رئیسی قبل از تأییدصلاحیت‌ها در مقایسه با کسانی که تأیید نشدند، موجود است. مردمی که به آقای رئیسی رأی دادند، نباید مورد توهین واقع شوند. مگر با زور سرنیزه به سوی شخص هدایت شدند؟ آنان نیز می‌توانستند مانند بقیه راه‌های دیگری را دنبال کنند. مگر فرصتی که برای دادن رأی باطله، رأی به کاندیدای دیگر و عدم مشارکت در اختیار دیگر رأی‌دهندگان بود، برای ۱۸ میلیون نفری که به رئیسی رأی دادند، فراهم نبود؟ اتقوالله یعنی همین. ۴- رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند. این نشان می‌دهد اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد، بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید. ۵- این رأی در سخت‌ترین شرایط موجود به صندوق ریخته شد که نشان از قدرت بسیج‌گری دارد. جنگ «تحریم – مشارکت» شاخص اصلی انتخابات ۱۴۰۰ بود، اما می‌توان با تجزیه کسانی که رأی ندادند، تأثیر دشمن را کم‌اثر یافت. بالاخره مردم - و حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند - می‌دانند که پول و رسانه سعودی صلاحیت نقد مردم‌سالاری را در ایران ندارند و تبلیغات آنان را توهین به هر ایرانی می‌دانند. ۶- انتخابات در کشور ما به جهت روانی – اجتماعی پرهزینه است که حاکمیت باید علل آن را احصا و لحاظ کند. جدال جمهوریخواهی عرفی با جمهوری اسلامی بخشی از این کارزار است، اما بخش دیگر آن قانع نشدن نخبگان از علل ردصلاحیت‌هاست. 📎 ادامه در مطلب بعدی👇👇👇
ممکن است اشتباه کند، اما ریگی به کفش ندارد که اگر داشت، باید یک و پنج اصلاح‌طلب را تأیید می‌کرد، اگر قانون اجازه اقناع اجتماعی را نمی‌دهد، باید برای اصلاح آن اقدام کرد. عدم‌اقناع نیرو‌های مؤمن به انقلاب و کسانی که حاضرند همه جان، مال و آبروی خود را فدای انقلاب اسلامی کنند، شاخصی است که می‌تواند به اصلاح قوانین و روند‌ها منجر شود. پذیرش تعبدی تصمیمات در دهه‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته و پذیرش علل تصمیمات به روش اقناع و استدلالی رشد کرده است. نظام سیاسی ما باید متناسب با این تغییر ذائقه قوانین و روش‌ها را اصلاح کند. ۷- آقا محسن بر شعار‌های ملموس اقتصادی - معیشتی متمرکز شد، اما نتوانست آن را در ذهن ملت معتبر کند. شاید بتوان این موضوع را به صورتی دیگر نیز درک کرد و آن اینکه صرفاً شعار‌های اقتصادی جذابیت ایجاد نمی‌کند. مردم خصایص و شعار‌های دیگر را نیز در کنار معیشت به صورت ترکیبی مدنظر قرار می‌دهند. ۸- این انتخابات و نتیجه آن، آزمون سخت نیرو‌های مؤمن است. در این چهار سال همه مدعیات آنان ورق خواهد خورد و در نمایشگاه ملت آبدیده خواهد شد، هیچ فرصتی برای خوشحالی و ماه عسل نیست، باید سریعاً اولویت‌ها را شناخت و در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به آن اقدام کرد و‌گرنه مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند. ۹- تردیدی نیست که نگرش حاکم بر دولت رئیسی، دولت «انسجام ملی» خواهد بود و رسانه‌های اصلاح‌طلب زودتر از دیگران به این مهم پی بردند. دولت جدید اگر چه فکر و نگرش اصلاح‌طلبان را در تراز انقلاب اسلامی و نمی‌داند، اما قبول نداشتن، مانع به رسمیت شناختن آنان نخواهد شد. ۱۰-تیم عمیق، منسجم، کاردان و غیراحساسی می‌تواند بار ملت را بهتر حمل کند و بارقه‌های امید را در چشمان ملت نمایان کند. تحلیل اعتقادی گرایش مردم در این شرایط سخت را نیز نباید از نظر دور داشت که تحلیل آن را به خوانندگان محترم می‌سپارم. سیاست نامه / دریچه ای به اندیشه سیاسی در اسلام
🔺نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب؛ عصر امروز 🔹نخستین نشست خبری ، ، ساعت 14 امروز دوشنبه با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار می‌شود. @irinn_channel www.irinn.ir
هدایت شده از نهضتِ روایت
📋 خطر نوخوارجی گری (2) ✍️ ... عدم فهم صحیح از جایگاه ولی‌فقیه و منظومه فکری ایشان و برطرف نشدن تناقض‌های ذهنی سبب شده است تا نو خوارجی گری در دوران کرونا جلوه بیشتری پیدا کند. اگر مولوی زنده بود به نوخوارجی ها می گفت: رهبرِ دست‌بسته و زبان‌بستهِ کانالیزه شده که دید؟ / این‌چنین رهبر خدا هم نآفرید متن کامل این را در مطلب بعدی بخوانید. 👇 https://eitaa.com/manaar_ir/1571
هدایت شده از نهضتِ روایت
🗒 حکیمِ مجاهد و تیرهای مسمومِ بینوایان ✍️ هدف این یادداشت پاسخ به فحاشی جوانکی مغرور و کم‌مایه نیست؛ اما توهین‌هایی که به ساحت نورانی یک عالم وارسته نثار گشت سبب شد تا مقام علمی و معنوی رضوان‌الله علیه را از نگاه واکاوی کنیم. طرح یک سؤال برای بررسی شخصیت ایشان ضروری است. چرا محمدتقی مستحق لعن و نفرین می‌شود؟ جرم او چیست؟ در یک‌کلام پاسخ این پرسش آن است که او هرگز حاضر نشد عبا بر سر بکشد و گوشه‌ای بنشیند و بگوید به من چه! اگر آیت‌الله مصباح در گوشه دِنج کتابخانه نشسته بود و با فلسفیدن و زیرورو کردن این کتاب و آن کتاب قطار عمر را جلو می‌برد و با انحراف‌های عقیدتی و سیاسی‌کاری نداشت فحش باران نمی‌شد. گناه او این بود و هست که تلاش کرد تا افرادی را برای خدمت صادقانه و از روی اخلاص به‌نظام تربیت کند. مصباح یزدی مجرم است چون به منطقه ممنوعه سیاست‌مداری و سیاست ورزی وارد شد و سعی کرد تا آن چیزی را که بر اساس تکلیف فهمیده است به تبدیل کند و آن‌قدر شهامت داشت که ازآنچه کاشته بود و بعداً آفت‌زده شد اعلام برائت کند و نشان بدهد که به معنای واقعی کلمه حکیم و مجاهد است. علامه مصباح به حقیقت زبانی گویا برای گسترش حق داشت و هر جا که درخت نظام به او نیازمند می‌شد بی فوت وقت حاضر بود. از میدان سیاست تا برقراری کرسی که صدالبته درس اخلاق او با چاشنی سیاست بسیار متفاوت بود با درس‌های اخلاق تخدیر کننده و رهبانیت زا. محمدتقی مصباح یزدی کاری کرده بود که امام او را برادر عزیز خطاب کند و در فراقش سوگواری کند. آن‌ها که او را چه به خاطر حقد و کینه یا از سر جهالت و کم‌مایگی با تیرهای مسموم هدف قرار داده و می‌دهند تنها و تنها عِرض خود می‌برند و زحمتِ ما می‌دارند و نمی‌توانند کلاهی برای خود ببافند. 📣با مَنار همراه باشید: 🆔https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
🔰نشست تخصصی «دولت در اندیشه آیت‌الله سید محمدباقر صدر» 🔺با حضور حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺سه شنبه ۲۲تیرماه 🔺ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔺قم، میدان مفید، خیابان بهشت، خبرگزاری رسا 📌پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر 🆔 @shahidsadr
هدایت شده از محمد هادی سمتی
🗒 چشم فتنه قلم را کور کنید، طلبه حوزه علمیه قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام فَإِنِّي فَقَأْتُ عَيْنَ اَلْفِتْنَةِ / من چشم فتنه را از حدقه در آوردم (کور کردم) / نهج البلاغه خطبه 93 این جمله حماسی و غرور انگیز درباره ماجرای و حوادث دوران خلافت حضرت امیر علیه السلام است. ما از کلمه فتنه ، حوادث میدانی و شورش و آشوب به ذهنمان می رسد ولی فتنه به معنای _ غبار آلود شدن و بهم ریختگی فضا_ می تواند با چرخش قلم رخ بدهد،حتی اگر نتیجه ای در کف میدان نداشته باشد. یعنی آن که آدم قداست مداد _ جوهر_ را فراموش می کند و حقد و کینه و جهالت و حماقت را یکسره در چند سطر خرج می کند و سفید را سیاه یا برعکس جلوه می دهد. فتنه قلم یعنی کسی که کمترین آشنایی با و و و ندارد،با سخیف ترین تعابیر،،،،صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام و مصداقی برجسته از بندگان صالح خدا را منفورترین افراد بنامد و حقد و کینه هایی در طراز اهل بدر و خیبر را با سرانگشت جهالتش انتشار بدهد. او و هرکسی که این چنین مسلکی دارد باید سزای آلوده ساختن قلم و از آن بالاتر مسموم کردن ذهن آدم ها را بدهد و برخورد شدید قضایی انتظاری نابجا نیست بلکه لازمه است و نمی تواند و نباید انتساب به شهید و شهادت یا همنشینی با مانع از اجرای قانون بشود. اما مهمتر از این ، وظیفه قلم به دستان متعهد است که فتنه قلم را با قلمی کردن جلوه های ناپیدا و ناشنیده از شخصیت های ارزشمند دینی جبران کنند. اشکال کار ما این است که در زمان زندگی دانشمندان و ، به دلیل حجاب حیات یا هر عذر دیگری ، ارزش افزوده زندگی این افراد را در مقابل چشم جامعه قرار نمی دهیم یا به سستی از کنارش عبور می کنیم. دوست و دشمن باید بدانند که زندگی یک عالم فرزانه مانند ، در موضع گیری های سیاسی _ به معنای حداقلی و جناحی اش_ خلاصه نمی شود. چقدر زشت و زننده است که یک جوان دور از آبادی و بی بهره از نَفَس و کلام مرحوم آقای مصباح، تمامی عمر هشتاد و چند ساله او را با حمایت از یک جبهه سیاسی مساوی کند و کینه های جناحی خود را بر تشخیص تکلیفی که از جانب یک صورت گرفته است غلبه بدهد و حتی این قدر متوجه نباشد که فهم تکلیف برای کسی که زندگی و جوانی اش را نه در پهنای باند مجازی بلکه در خط به خط کلمات آیه و روایت هزینه کرده است به مراتب آسان تر و البته ارزشمند تر است از فردی که تنها با غلیان احساس و هیجان تکلیفی را برای خودش تشخیص داده است. اگر یک عالم فرهیخته در حد و اندازه آیت الله مصباح هیچ کار دیگری جز تشخیص تکلیف و حمایت از یک فرد یا جریان انجام نداده باشد،باز نمی توان این را با کنش یک آدم عادی مقایسه کرد. بگذریم... جفای بزرگ در حق محمد تقی مصباح یزدی رضوان الله علیه آن است که کمتر کسی بداند لذت نشستن پای درس اخلاق او که در عین شیوایی بیان، حاوی پرمغزترین آموزه های بود هرگز از یاد نمی رود و با یادآمدن محروم شدن از هر جلسه ای که از دست رفته است آهی از نهاد برمی خیزد. پیرمردی که با تحمل رنج پیری و عوارضش اما در نهایت فروتنی هرشب خود را به محل می رساند و بی توجه به آن که عدد مخاطبانش کم است یا زیاد،بهترین دریافت هایش از را ارائه می کرد. ما جفا کرده ایم و جفا می کنیم که از آنچه دیده ایم و شنیده ایم نمی نویسیم و اجازه می دهیم تا فتنه قلم نشر پیدا کند و چهره ای ناموزون از زندگی و زمانه اسلام شناسان حقیقی به جامعه تحویل داده شود. باید آنقدر صفحه کاغذ _ حقیقی و مجازی _ را از شرح حال حقیقی امثال آیت الله مصباح پر کنیم تا کسی به خودش اجازه ندهد که از روی جهالت یا با اشاره و هدایتِ ، نورانیت ظاهر و باطن عالمان دینی را به لایک های عاری از ارزش بفروشد و بعد از آن که وانمود می کند پشیمان است همچنان نیش بزند و چنین القا کند که من عذرخواهی کردم اما شما باور نکنید! در فتنه قلم باید چشم فتنه را کور کرد و از حدقه در آورد. جنگ و جهاد قلم به این است که اجازه ندهیم محصول زندگانی سراسر برکت عالمی مجاهد همچون علامه مصباح با قلم های مسموم و کینه محور و فحش مدار به تاراج برود. حالا وقت جنگیدن است برای خشکاندن جوهر قلم هایی که زهر ترشح می کنند و چهره های ماندگار را به ثمن بخس کم فروغ می سازند. متن کامل این یادداشت در : yun.ir/hsfcab : https://eitaa.com/MHSemati/2078