eitaa logo
"پاتوق کتاب آسمان"
484 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
109 ویدیو
6 فایل
🔹معرفی‌و‌عرضه‌آثار‌برجسته‌ترین‌نویسندگان‌و‌متفکرین‌ایران‌و‌جهان 🔸تازه‌های‌نشر 🔹چاپارکتاب/ ارسال‌به‌سراسرایران https://zil.ink/asemanbook ادمین: @aseman_book آدرس: خ‌مسجد‌سید خ‌ظهیرالاسلام‌کوچه‌ش۳ بن‌بست‌اول سمت‌راست "سرای‌هنر‌و‌اندیشه" تلفن:09901183565
مشاهده در ایتا
دانلود
. درک زمانه‌ی خود، عین تربیت است. تربیت روش و آداب و رسوم ماخوذ از گذشته نیست. بلکه فهم عالم و درک حدود عالمی است که در آن آدمی به سر میبرد. آدمی با پیوند با جهان و زمانه‌ی خود راه تربیت را در پیش می‌گیرد. پس زمان ما را به این سو آن سو می‌کشد تا افتان و خیزان قدم در طلب راه بگذاریم. ما قبل از اینکه از پدر و مادر به نحو فیزیولوژی متولد شوییم زاییده‌ی زمانیم و در نسبت با زمان رخصت آمدن و رفتن در این دنیا را پیدا می‌کنیم. چرا که زمان عین وجود ماست.!!! @skybook
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❓رهبر انقلاب کدام ترجمه‌ی صحیفه سجادیه را تحسین کردند؟ 📝 بخوانيد👇🏻 💻 khl.ink/f/36368
نشستِ؛ گفتگوهایی با سایه‌ام اثر @aseman_book
. . رادیو: پادگان نظامی تاکنون متحمل صدمات سختی از ویتکونگ شده که اون نیز ۱۱۵ تن از سربازان خود را از دست داده زن: وحشتناکه، نه؟ چه‌قدر بی‌نام و نشون و الکی! مرد: چی وحشتناک و بی‌نام و نشونه؟ زن؛ میگه ۱۱۵ نفر از سربازهای پادگان مردن... اما اصلاً انگار نه انگار کی‌ان! چیکاره‌ن زنی تو زندگیشون بوده که عاشقش باشن؟ بچه مچه داشتن؟از سینما بیشتر خوششون میومده یا تئاتر.... هیچ نشونی ازشون نداریم فقط میگن ۱۱۵ نفرشون مردن در مقدمه: دیالوگی از فیلم پی‌یرو خله @skybook
. . ورودی باغ آوینی_سها آه مرتضی پس کی در باغ تو بروی من هم باز می‌شود باغ اندیشه و نگاه تو باغی که زبان محزون و غریب تو آنجا از لکنت در می‌آمد آنجا که حتی بچه‌های در گهواره هم نمی‌توانند زبان از کام برگیرند و پرده از صحنه غیب بر می‌دارند که هیچ‌چیز آموختنی نیست و همه‌چیز از آنجاست که سرچشمه می‌گیرد آه مرتضی ای شهید ای که بر کرانه‌ی ازلی و ابدی تاریخ برنشسته‌ای دستی بر آر ! باغ تو! وای می‌شود؟ من هم ببینم آنچه را که تو دیدی! آنجا که سرچشمه‌ی صوت اندوهناک تو و سرچشمه‌ی جوهر‌های قلم توست ! آنجا که دل توست و با غیر آن ناآشنا و بیگانه است! مرتضی ! مرتضای غریب ! انعکاس صدای علی از دل چاه‌های کوفه! من تنهایی نمی‌توانم با خودم نمی‌توانم و تازگی‌ها هی جا می‌مانم ... اما با تو و در باغ تو مطمئنم که من هم نهالی هستم که شاید به باغ تو بیایم راستش نهال عمر بی‌ثمر من به علف‌های هرز باغ تو هم غبطه‌ می‌خورد گرچه باور دارم در باغ تو هیچ علفی هرز نیست ! آنجا که هر چه خورشید بتازد بازهم هوا ابری است آنجا که همه‌چیز مغموم است و سبزپوشانِ سرو، در جدال مکر لیل و نهار مقاوم ایستاده‌اند و گستره‌ی خیال غریب تو، غم غربت تو، پهنای بهشت را و ولع دوزخ را از نفس می‌اندازد هوی مرتضی های مرتضی مرتضی مرتضی! چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم! یاالله یا محمد یاعلی یا فاطمه یاحسن یا حسین یاصاحب‌الزمان ادرکنی ولاتهلکنی ! @skybook
‌ [سایه‌ام] گفت: از زمان مشروطه شعار عدالت و آزادی به گوش گروهی که منورالفکر خوانده شدند خوش آمد. مردم نیز گرچه با آزادی در دموکراسی‌های غربی آشنایی نداشتند، از این شعارها و به خصوص از شعار عدالت، استقبال کردند؛ اما اهل سیاست و حتی منورالفکرها آزادی و عدالت را با شریک شدن در قدرت حکومت اشتباه کردند، گویی که اگر مدعیان آزادی‌خواهی مقام‌های حکومتی را صاحب شوند آزادی و عدالت هم خود به خود می آید. اینها از آن زمان تاکنون هرگز فکر نکرده‌اند و فکر نمیکنند که آزادی و عدالت را باید بنا کرد زیرا اینها چیزی موجود در جایی نیستند که بتوان به جای دیگر منتقلشان کرد. آزادی و عدالت دو خواسته بزرگ آدمیان اند و زمانی به وجود می آیند و حفظ میشوند که جان مردمان با آن اُنس یافته باشد. ‌📚گفت‌وگو‌هایی با سایه‌ام @skybook
زمانی که با زمانه‌ی خویش نساختی و با مسندنشینان و امربران ایشان کنار نیامدی و آنچه را که جاهلان میگویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعید ابدی روح گرفتار خواهی شد ـ حتی اگر در کنج منزلی در شهری ساکن باشی. و اگر بر نپذیرفتن پای فشردی، آواره‌ات خواهند کرد یا به زندانت خواهند انداخت و به دارت خواهند کشید... 📚مردی در تبعید ابدی
. . پرسش‌گری (به‌عنوان نظر به چشم‌اندازی که در افق حضور تاریخی ما به‌اجمال وجود دارد) برای روحیه‌ای پیش می‌آید که آمادگی روبه‌رو شدن با حقیقت را داشته باشد! زیرا هراندازه انسان تاب و تحمل روبه‌رو شدن با حقیقت را بهتر و بیشتر در خود رشد داده باشد، جرات پرسش از آنچه او را در برگرفته برایش بیشتر است! از کتابِ؛ @skybook
تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار.mp3
2.66M
🎧 💠 تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار... 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ سه دقیقه 🗓 ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ (خوانش صفحه ۱۹۴ از کتاب «گفتگوهایی با سایه‌ام» دکتر داوری اردکانی) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌
هدایت شده از نقطه‌ی جیم
. . هدیه است از طرف بهترین‌ها خب من مشکل کتاب خوندن دارم و مشکل لباس خریدن و مشکل گوشی خریدن و .... بگذرم از لباسایی که خودم می‌خرم بدم میاد و دودلم ولی امان از وقتی‌که مادرم یا خواهرم برام لباس می‌خرن ... اونوقت فکر می‌کنم هیچ‌لباسی اون اندازه برای من دوخته نشده بالاخره اونها ی تصوری از ما دارن و موقع خرید با حسن ظن به منی که از من سراغ دارن نگاه می‌کنن و انتخاب می‌کنن ولی خودم بیچاره میشم و هیچ‌وقت نمی‌دونم برای کدوم یکی از تصوراتم از خودم لباس بخرم خب کتاب ... برای چی کتاب بخریم نمی‌دونم کدومو بخونیم بازم نمی‌دونم فک می‌کنم باید رفت سراغ کتابی که بشه باهاش همدل بشیم تا بتونیم راه رو ادامه بدیم و این مورد اجالتا نیاز به بهره‌مند بودن از تفکر داره و عین تفکره کتابی که افق بودن ما باهم رو روشن کنه ولی ... خب من خوشم نمیاد کتاب‌خون یا همون خرخون یا قاطر کتاب باشم و الحمدلله یک میلیارد سال نوری هم برم به با سوادی اینترنت نمی‌رسم خوشمم نمیاد کتاب بخونم که به جایی برسم خود نویسنده ها هم اوقاتی رو لاجرم وقف نوشتن کردند بگذرم این کتاب رو می‌خواستم و دوست داشتم بخونمش ولی داشتنش کلافه‌م می‌کرد چرا که کتاب‌ها هم مثل مرده‌هان صورت دارن ولی بی‌روحند مثل خیلی از ماها نشونه‌ش هم اینکه بجای اینکه دوروبرمون پر آدم باشه پر ابزارهایی‌ن که قراره توی وجود ما و زندگی‌مون بدمن و نشاطی بهش بدن ولی خب ابزارا که روح ندارن ابزارها قراره که ما رو بازهم تنها نگه دارن تا منت و سختی باکسی بودن رو نکشیم خب هدیه یعنی همین اگه گُله خشکیده‌هم باشه موندنیه و پیک دوستی و عهد ماست
‌ در اوایل انقلاب این آرزو در دلم پدید آمده‌بود که گل‌های تفکر دوباره از خاک تاریخ ما بروید و به خصوص در علوم تفسیر و عرفان و حکمت و فلسفه تحولی بزرگ پدید آید؛ ولی این تحول روی نداد و حتی شاید بتوان گفت که ظاهر بینی بیشتر شد و به صورتی خاص غلبه پیدا کرد. چنانکه اکنون وقتی در ترجمه‌ها و بعضی تفسیرهای آیات راجع به انسان نظر می‌کنیم می‌بینیم آیات تفکر انگیز قرآنی و مثلاً آیه کریمه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ» گاهی چنان ترجمه شده است که فارسی زبان باید از خیر ترجمه بگذرد و بکوشد معنی را از همان فحوای زبان قرآنی دریابد زیرا متن چنان هیبتی دارد که معنایش را تا حدودی انتقال می‌دهد. شاعران بزرگ ما که با حکمت قدیم و مخصوصاً با قرآن انس داشته‌اند هرگز درصدد ترجمه و تفسیر نبوده‌اند اما گاهی که به آیات قرآنی نظر داشته‌اند با زبان شاعرانه پرده‌ای از اسرار آن برداشته‌اند. حافظ با نظر به آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» سروده است که: آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند او سِر را فاش نکرد بلکه آن را به زبانی که دریافته بود در گوش جان ما بازگفت. 📚 گفتگوهایی با سایه‌ام @skybook
‌ نازنین آمد و دستی به دل ما زد و رفت پرده‌ی خلوت این غمکده بالا زد و رفت کنج تنهایی ما را به خیالی خوش کرد خواب خورشید به چشم شب یلدا زد و رفت درد بی عشقی ما دید و دریغش آمد آتش شوق درین جان شکیبا زد و رفت خرمن سوخته‌ی ما به چه کارش می‌خورد که چو برق آمد و در خشک و تر ما زد و رفت رفت و از گریه‌ی طوفانی‌ام اندیشه نکرد چه دلی داشت خدایا که به دریا زد و رفت بود آیا که ز دیوانه‌ی خود یاد کند آن که زنجیر به پای دل شیدا زد و رفت سایه آن چشم سیه با تو چه می‌گفت که دوش عقل فریاد برآورد و به صحرا زد و رفت @skyboom
‌ گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن مپوشانید از باد بهار چون باد بهار، نسیم فروردین، هم فضا را طراوت می‌بخشد، به جسمها طراوت و تازگی میدهد و هم مایه‌ی رویش و شکوفایی و شکفتگی است؛ همین معنا نسبت به جان در نسیم معنویّت وجود دارد. نسیم معنویِ بهار رمضان به جان انسان روشنی و طراوت می‌بخشد و مایه‌ی رشد و تعالی انسان را فراهم می‌کند. اُنس با خدا در ماه رمضان نصیب بنده‌ای می‌شود که دچار غفلت نباشد. نسیم معنوی رمضان چیست؟ «روزه» است. روزه یکی از نسیم‌های رمضان است؛ لیلة‌القدر است، مناجات‌های شب و سحر و روز ماه رمضان است، دعای ابوحمزه است؛ اینها همه نسیم‌های معنوی است که بر جان انسانِ باعزم‌ و اراده می‌وَزد، به او رشد می‌دهد، به او طراوت میدهد، او را شکوفا میکند؛ شوق معرفت و شوق عمل را در انسان افزایش میدهد؛ انسان را از حالت کسالت معنوی، بی‌تفاوتی معنوی خارج میکند؛ از انسان، عبد صالح میسازد. ۰۳/۰۱/۰۱ @skybook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دعوت به اندیشیدن از نعمتهای بالای انبیا بر بشریت ✏️ رسانه KHAMENEI.IR در بهار معنویت -ماه مبارک رمضان- مجموعه نکات جلسات تفسیر سوره جمعه توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در قالب مجموعه منتشر میکند. 🌙 💻 Farsi.Khamenei.ir
‌ کنون اگر‌چه کویرم هنوز در سرِ من... صدای پَر زدن مرغ‌های دریایی‌ست!
‌ 📚 تکرار اولین کتابی در سال ۱۴۰۳ معرفی می‌کنیم. این رمان را به پیشنهاد یکی از دوستان که ادعا میکرد یک دوره کامل فلسفه معاصر است و شاید در عالم ادبیات کمتر کتابی پیدا می‌کنید که این گونه بتواند جهان امروز را توصیف یا تفسیر کند آماده کردیم. احتمالا در سال جاری گفتگویی بر سر این کتاب با همان دوست عزیز داریم. اولین چاپ کتاب سال ۱۴۰۱ توسط صورت گرفته و این نسخه چاپ دوم آن است. درباره نویسنده نیز باید گفت که او یک هایدگری تمام عیار است. به او لقب هایدگری را دادم چون در جای جای کتاب ردپای واژه‌ها و عبارات او را می‌بینیم و الحق که خوب توانسته از عهده بیان آن برآید... کتاب چیزی میان ادبیات و فلسفه است و خوب نقطه گفتگوی ما نیز بر سر این کتاب از همین‌جا آغاز می‌شود. @skybook
‌ برگ‌هایی زرد مدتی معلق در هوا ماندند و بعد به شکل ستونی، آرام در کشتزار به حرکت درآمدند و در پس زمینه قطاری تقریباً پنهان پشت مه، انگار بازی‌اش گرفته بود گاهی راه می‌افتاد و گاهی می‌ایستاد، حرکاتی به همان سرخوشی حرکاتِ بازیگوشانه بادی که گاهی در کنارم می‌وزید. من به سمت خانه دویدم و عجله داشتم هر چه زودتر برایشان چیزی را تعریف کنم که حتی همان دم درِ خانه هم دیگر فهمیده بودم تعریف کردنی نیست؛ حداقل نه آن موقع و نه به مدد کلمات. لحظه‌ای که در باز شد دیگر هیچ چیزی وجود نداشت جز خود خانه. گرم. بوی چوب‌های ساییده شده کف و در آن خانه آدم‌هایی بودند متفاوت از آدم‌های مدرسه علوم دینی اینها به «من» تعلق داشتند. صورت پوشیده از دوده‌ام -بابت قطار کله سحر- به قدر کافی برای اهل خانه گویای احوالم بود. مدرسه علوم دینی برایم خودِ غربت بود؛ آن قدر غریب که مهم نبود در چه جهتی از آنجا دور میشدم جنوب، غرب، شمال یا شرق؛ تنها جهت معنادار «به سوی خانه» بود. از کتابِ؛ ...تکرار... @skybook
. 📚 زبان قرآن/ اصیل ترین زبان @skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
. 📚 زبان قرآن/ اصیل ترین زبان #استاد_طاهرزاده #لب_المیزان @skybook
‌ قرآن چیست؟ و این سوال کی برای ما پدید می‌آید؟ آیا اصلا تا به حال به این سوال فکر کرده‌ایم که براستی قرآن چیست؟ در برابر این سوال این جواب به ذهن می‌آید که قرآن کتاب مقدس مسلمانان است و در آن احکام و شرایع اسلام برای پیروانش بیان می‌شود یا برنامه‌ای را که اسلام برای پیروانش دارد، روشن می‌سازد. تا به حال به این فکر کرده‌ایم که اگر قرآن همین معانی و تعریف‌هایی که ما برای آن سراغ داریم را داشته باشد؛ چرا امیرالمومنین(ع) درباره آن میفرمایند: إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ و این "زیبایی شگفت‌آور" و "باطن عمیق" جز با اُنس با آن فهم نمی‌شود. ولی ظاهرا این اُنس براحتی و با این تصور برای ما پیش نمی‌آید. در نظر ما زبان قرآن زبان پیچیده و دشواری است و خدا مطالبی را بیان کرده که ذهن بشر به آن راه ندارد و نگاه ما را در برابر فهم و اُنس با قرآن وارد مسیری می‌کند که امروز شاهد فاصله آن با زندگی‌‌مان هستیم و ای بسا همین راهی که برای فهم قرآن متصور هستیم، آن را تبدیل به امری دست نیافتنی از نوع زینت طاقچه و مجالس کرده است. به نظر همین اهمیت و تقدس صوری باعث این فاصله میان ما شده‌است. یعنی از فرط اهمیت و بزرگی قرآن نمی‌توانیم به سراغ آن برویم... کتاب زبان قرآن ما را در موقعیت این سوال قرار می‌دهد که؛ "قرآن چیست؟" و شاید با پیش آمدن این سوال است که می‌توان قدری با قرآن اُنس گرفت و در پی فهم زبان آن شد. 📚 زبان قرآن/ اصیل ترین زبان @skybook
‌ بنده معتقدم شک و تردیدی که این روزها اکثر جوانان را فرا گرفته ، نوعی تذکر الهی است به آن ها که چرا هنوز با مفاهیمی از خدا و قیامت به سر می برند که وجود آن ها را در بر نگرفته است . خدا رحمت کند شهید مطهری را که می فرمودند:(( شک ، منزلگاهی بد ولی گذرگاه خوبی است.))، از آن جهت که ما را متوجه می کند تا بدانیم باور های دیروزین برای حضور امروزینِ مان کافی نیست ، بدون آن که آن باورها غلط باشد .ولی آنچه جوانان ما می خواهند و به دنبال آن هستند نکاتی نیست که در محافل رسمیِ دین ، مقابل شان قرار داده اند و این به معنای نفی حقیقت نیست ، بلکه به معنای آن است که این نسل دارای ظرفیت بیشتری است و باید جوابی مناسب آن ظرفیت به او داده شود. برشی از کتاب "تفسیر انفسی سوره مرسلات" ناظر به بشر جدید و نوع مواجه آن با حقیقت @skybook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ اگر مکر خدا مکر است خواهی دید ای شیطان! یهودا می‌شود مصلوب و عیسی زنده می‌ماند فرو می‌پاشد آری هیبت پوشالی صهیون کماکان غیرت طوفان الاقصی زنده می‌ماند شهادت را نمی فهمند کورند و نمی بینند فلسطین دم به دم می‌میرد اما زنده می‌ماند به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را بر اوج قله‌ها «انا فتحنا» زنده می‌ماند 📹 لحظاتی از شعرخوانی شاعران در دیدار شب گذشته شعرخوانی آقای علی سلیمیان 🔸 رهبر انقلاب: باید یک نهضتی برای ترجمه انجام بگیرد. اگر همین غزل در غزه ترجمه شود یک غوغایی بر پا خواهد کرد. این لحن و بیان و احساس منتقل شود. آن مردم و مبارزین به این طور قوت قلب دادن‌ها احتیاج دارند. @skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
‌ اگر مکر خدا مکر است خواهی دید ای شیطان! یهودا می‌شود مصلوب و عیسی زنده می‌ماند فرو می‌پاشد آری هی
‌ شعر «رسانه» است. امروز در دنیا چالشها و درگیری‌ها چالشهای رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر میگذارند و دلها را تحت تأثیر قرار میدهند، ذهنها را تحت تأثیر قرار میدهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفّق‌تر خواهد بود. بنابراین، تکلیف شعر و شعرا معلوم شد. میراث شعری ما ایرانی‌ها در دنیا کم‌نظیر است. علّت اینکه نمیگویم «بی‌نظیر»، چون من از خیلی از تمدّنها و مانند اینها خبری ندارم؛ تا آن مقداری که من میدانم، من نظیری برایش نمی‌شناسم از لحاظ میراث شعری، البتّه جز شعر عربی که آن هم خیلی برجسته و دارای اوج است. بنابراین، ما با این میراث ادبی و شعری، سلاحِ رسانه‌ایِ شعری‌مان قدرتمند و قوی و اثرگذار و نافذ است. ۰۳/۰۱/۰۷ 🔸 دیدار رمضانی شاعران @skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
‌ شعر «رسانه» است. امروز در دنیا چالشها و درگیری‌ها چالشهای رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و
‌ این اثرگذاری شرط دارد؛ شرطش این است که شعر، به معنای واقعی کلمه هنر باشد، هنری ساخته شده باشد. شعرهایی داریم که اسمشان «شعر» است، لکن در آنها مایه‌ی هنر یا نیست یا خیلی کم است؛ اینها اثرگذار نیستند. شعر بایستی اثر هنری باشد. در شعر فارسی، شما ببینید مثلاً شعر حافظ که در واقع در اوج شعر هنری ما است، روی گوته(۳) اثر میگذارد، روی اقبال(۴) اثر میگذارد، روی کسانی که فارسی را بلد نیستند اثر میگذارد. اقبال فارسی بلد نبوده؛ اقبالِ معروف که دیوان شعر فارسی دارد، هیچ وقت فارسی نخوانده بوده و خانواده‌اش هم فارسی بلد نبودند؛ از طریق همین شعر حافظ و مانند اینها با فارسی آشنا شده که توانسته آن دیوان شعر مفصّل را به فارسی بسراید. این تأثیر شعر است؛ شعر هنری این‌جور اثر میگذارد. یا گوته و بقیّه‌ی کسانی که شماها کاملاً می‌شناسید. ۰۳/۰۱/۰۷ 🔸 دیدار رمضانی شاعران @skybook