eitaa logo
اسناد
66 دنبال‌کننده
75 عکس
27 ویدیو
83 فایل
💠 این کانال جهت بایگانی اسناد و به صورت مکمل کانال ملاحظات و محاکمات راه اندازی شده است. ⭕️لینک کانال اصلی: @sm_javaheri ⭕️لینک کانال مکمل: @sm_javaheri2
مشاهده در ایتا
دانلود
سه گام منطقی.pdf
1.26M
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی (مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
کتاب التحصین ابن فهد حلی.pdf
365.3K
♦️ کتاب التحصین 🔸از عارف کامل و فقیه نامدار مرحوم ابن فهد حلی دانلود #PDF 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
💠 آداب راز و نیاز به درگاه بی نیاز ✅ کتاب عدّة الداعی و نجاح الساعی را عارف کامل و فقیه نامدار مرحوم نوشتند که قسمت هایی از ترجمه آن را درباره احوال مومن تقدیم می کنم ♦️سلمان فارسی به هنگام مرگ 🔸سلمان فارسی به هنگام مرگش آه حسرتی کشید از او پرسیدند: ای ابا عبد الله! برای چه تأسف می خوری؟ فرمود: از دنیا تأسف نمی خوردم، ولی رسول خدا (ص) با ما عهد کرد و فرمود: باید زاد شما به اندازه زاد سواری باشد، می ترسم که از آن حد تجاوز کرده باشم و در کنار من این همه اثاثیه موجود است. به اثاثیه خانه اش اشاره کرد. و اثاثیه خانه وی عبارت از یک مسند (و یا جامه) و شمشیر و کاسه چوبی بود. ♦️سوال ابوذر از پیغمبر(ص): چه کسانی پیش از همه به بهشت می روند؟ 🔸ابا ذر رضی اللَّه عنه عرضه داشت: آیا ترسنده ها و خاشعها و متواضعها و یادکنندگان زیاد خدا پیش از همه به بهشت می روند؟ حضرت فرمود: نه، بلکه فقرای مؤمنین می آیند و گردنهای مردم را لگد می کنند و خزانه داران بهشت به ایشان می گویند صبر کنید تا حسابتان را بکنند، می گویند برای چه از ما حساب کشند؟ به خدا قسم ما شاه نبودیم تا ستم کنیم و یا عدالت نماییم به ما اموالی ندادند که در آن دخل و تصرف کنیم ولی خدای را عبادت کردیم تا یقین (مرگ) ما را دریافت. 🔸محمد بن یعقوب از ابی عبد الله امام صادق علیه السلام نقل کرد که فرمود: فقرای مؤمنین قبل از اغنیا به چهل پاییز در باغهای بهشت می گردند. سپس فرمود مثالی برای شما بزنم مثل آن مثل آن دو کشتی است که به باجگیری برسند او نظر در یکی می کند آن را خالی می بیند می گوید راهش دهید برود و در دیگری نگاه می کند او را پر از بار می بیند می گوید نگهش دارید. ♦️حساب و کتاب فقیر نزد خداوند 🔸داود بن نعمان از اسحاق بن عمار از امام صادق علیها السلام روایت کرد فرمود: وقتی روز قیامت برسد دو بنده مؤمن بهشتی برای حساب می ایستند یکی از آن دو در دنیا فقیر بوده و دیگری در دنیا ثروتمند. فقیر می گوید پروردگارا چرا مرا نگه داشتی؟ قسم به عزت تو! مرا در دنیا نه سلطنتی دادی که در آن عدالت و یا ستم نمایم، به من مالی ندادی که حق آن را داده و یا نداده باشم و در دنیا جز روزی کفاف به من ندادی آیا به خاطر همین که میدانی و برایم مقدر کردی مرا نگه داشتی؟ حضرت حق تعالی می فرماید: بنده ام راست می گوید رهایش کنید تا وارد بهشت گردد و آن دیگری می ماند و عرق همانند سیل از او جاری است که اگر چهل شتر از آن عرق بنوشند، سیراب می شوند. و بر می گردند پس وارد بهشت می شود فقیر می گوید چه چیزی باعث توقف تو در حساب شده است؟ می گوید: طولانی شدن حساب، پیوسته چیزی مطرح می شد و خدای تعالی مرا در بر گرفت و مرا به توبه کاران ملحق کرد سپس می پرسد: تو که هستی؟ فقیر می گوید من همان فقیری هستم که اکنون با هم وارد حساب شدیم. می گوید: نعمت ها تو را دگرگون کرده است که تو را نشناختم. فقیر با کرامت خداوندی و مهربانیش در روز قیامت برخورد می کند. ♦️عذر خواهی خداوند از بنده فقیر 🔸و امام صادق علیه السلام فرمود: خدای عز و جل از بنده مؤمن محتاج در دنیا عذر خواهی می کند چنان که برادری از برادرش عذر خواهی می کند سپس می فرماید قسم به عزت و جلالم! علت فقر تو در دنیا نه به خاطر این است که تو در نزد من بی مقدار بودی این پرده را بردار و آنچه به عوض دنیا به تو دادم نگاه کن پس پرده را بر میدارد و به عوض دنیا نگاه می کند، عرض می کند پروردگارا هر چه از مال و منال دنیوی مرا دور داشتی ضرری به من نمی زند در مقابل عوضی که به من دادی. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔅امام رضا عليه السلام: 🔸شخص بخشنده از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما شخص خسيس از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نيز از غذاى او نخورند السَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِيَأكُلُوا مِن طَعامِهِ، و البَخيلُ لا يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِئَلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ 📚ميزان الحكمه جلد5 صفحه257 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
13950829145052987925019.pdf
10.49M
♦️یک سوم کودکان متولد شده در اروپا نامشروع هستند که در دو کشور سوئد و فرانسه این آمار بالای 50 درصد است. (این سند یک پژوهشی آماری از وضعیت خانواده در جهان است) #PDF 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
💠 وَ سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِمَ أَيْتَمَ اَللَّهُ نَبِيَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ «لِئَلاَّ يَكُونَ لِأَحَدٍ عَلَيْهِ طَاعَةٌ» ♦️از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا خداوند پیامبر اکرم (ص) را یتیم کرد؟ ایشان فرمودند: به این دلیل که اطاعت هیچ کس بر گردن او نباشد. ♦️در روایت دیگری نسبت به همین پرسش می فرمایند: «لئلا یکون لمخلوق علیه حق» یعنی به این دلیل که هیچ مخلوقی حقی بر پیامبر اکرم(ص) نداشته باشد. 🔅این روایت را محدثین در باب تأدیب فرزند آورده اند. یکی از اساتید ما می فرمود احترام و ادب پدر و مادر به اندازه ای است که در این دنیا ممکن نیست حق آن را بتوان ادا کرد. ♻️ پی نوشت: 🔸روایت اول در من لایحضره الفقیه و روایت دوم در مجموع البیان نقل شده است. 🔸با وجود این حق نسبت به پدر و مادر، حق امام بر امتش قابل مقایسه نیست. اگر در زمان حضور معصومین (ع) بودیم، چگونه حق احترام و ادب به آن ها را می توان بجا آورد؟ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♨️ : چگونه درس بخوانیم؟ (ویرایش جدید به همراه اضافات) 🔰 44 قطعه صوتی از استاد علی فرحانی 📌 از کانال دانلود کنید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
♨️ : چگونه درس بخوانیم؟ (ویرایش جدید به همراه اضافات ✅یکی از مزایای تدریس ها و مشاوره های استاد علی فرحانی، بیان نکات راهگشا و واقع بینانه در مورد مهارت های تحصیلی و هدایت تحصیلی در حوزه علمیه است. ایشان در جلسات بسیاری به طور مستقل و همچنین در ضمن تدریس کتب حوزوی نکات نابی را در این موضوع تبیین کرده اند. ✅از طرفی یکی از نیازهای امروز جامعه طلاب حوزه های علمیه، دانستن روش تحصیل صحیح در حوزه است. چه بسا طلبه هایی که با انگیزه و استعداد بسیار عالی وارد حوزه شده اند اما به دلیل اینکه جایگاه هر علم و روش خواندن هر کدام از علوم حوزوی و نقشی که هر کدام از کتب درسی می تواند ایفا کند را ندانسته اند، پس از چندین سال تلاش، بار علم خود را کم و یا به هم ریخته یافته اند. ✅ ما در مدت یکسال و نیم گذشته سعی کرده ایم که صوت هایی از استاد در این موضوع را جدا کنیم و در کانال در اختیار مخاطبین قرار دهیم. اکنون مجموع این صوت ها را که 44 قطعه هستند، با هم منتشر می کنیم. ✅ عناوین صوت های این مجموعه 👇👇👇👇 💠01- چگونه اصول بخوانیم؟ 💠02- نگاهی به برخی مطالبات رهبری پیرامون تحول در حوزه 💠03- نکاتی درباره خواندن کتاب لمعه 💠04- شروع از مطلب «ما» در هر علم 💠05- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه 💠06- اهمیت علم اصول و بلاغت در پاسخ به شبهات غربی 💠07- اجتهاد مهمترین وظیفه 💠08- آینده و مسیر طلبگی 💠09- تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها 💠10- آموزشی نبودن کتاب رسائل و مکاسب 💠11- تربیت علمی(روش مباحثه، مطالعه و تقریر نویسی) 💠12- تفاوت فهم و تدریس کتاب آموزشی و غیرآموزشی 💠13- جایگاه صحیح تفکر و مطالعه 💠14- جایگاه فلسفه در اجتهاد و درس خارج 💠15- چرا فلسفه بخوانیم؟ 💠16- چه کسی باید پاسخ شبهات غربی را بدهد؟ 💠17- تحصیل علم تلاش می خواهد 💠18- مشاوره علمی 💠19- روش تحصیل در سطوح عالی و درس خارج 💠20- روش تحصیل علم اصول 💠21- شروع سیر علمی از بدیهیات 💠22-روش خواندن مکاسب و کتب فقهی 💠23- روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی 💠24- روش مشاوره علمی 💠25- روش تفکر و اوج گرفتن در مسائل علمی 💠26- شایسته ها و بایسته های نقد علمی 💠27- مشکل امروز درس های خارج 💠28- لزوم اتمام سیر آموزشی 💠29- لزوم مدرسه یابی در درس خارج 💠30- لزوم هدف داشتن در حوزه 💠31- متد صحیح مطالعه و جمع بندی علوم 💠32- مراقبت از ذهن 💠33- درباره ادبیات عرب 💠34- روش تحصیل ادبیات عرب 💠35- خودشناسی و بومی سازی قواعد کلی روش تحصیل 💠36- روش تفسیر صحیح کفایه 💠37- مشکلات آموزشی کتاب هایی مثل حلقات و آموزش فلسفه 💠38- عادت صحیح تحصیل علم 💠39- در یادگیری کتب درسی حوزوی، از کدام شروح استفاده کنیم؟ 💠40- منطق یادگیری و تولید گزاره های متسلسل 💠41- روش جبران کتب و دروس گذشته 💠42- چگونه فلسفه بخوانیم؟ 💠43- تفاوت تعقل و تفکر 💠44- محصل بمانیم. 💢💢💢💢💢💢 📌 لینک دانلود از کانال 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/842 💢💢💢💢💢💢 📌 لینک دانلود از سایت 👇 👇 👇 👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/ @almorsalat
🔵 وساطت انسان کامل در شوق و کراهت خداوند 🔻 الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حَمْزَهًْ‌بْنِ‌بَزِیع عَنْ أَبِی‌عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ (زخرف/ ۵۵) فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَأْسَفُ کَأَسَفِنَا وَ لَکِنَّهُ خَلَقَ أَوْلِیَاءَ لِنَفْسِهِ یَأْسَفُونَ وَ یَرْضَوْنَ وَ هُمْ مَخْلُوقُونَ مَرْبُوبُونَ فَجَعَلَ رِضَاهُمْ رِضَا نَفْسِهِ وَ سَخَطَهُمْ سَخَطَ نَفْسِهِ لِأَنَّهُ جَعَلَهُمُ الدُّعَاهًْ إِلَیْهِ وَ الْأَدِلَّاءَ عَلَیْهِ فَلِذَلِکَ صَارُوا کَذَلِکَ وَ لَیْسَ أَنَّ ذَلِکَ یَصِلُ إِلَی اللَّهِ کَمَا یَصِلُ إِلَی خَلْقِهِ لَکِنْ هَذَا مَعْنَی مَا قَالَ مِنْ ذَلِکَ. 🔻امام صادق (علیه السلام)- حمزهًْ‌بن‌بزیع گوید: امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: فَلمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فرمود: «خداوند مانند ما غم و غصّه نمی‌خورد؛ بلکه او اولیایی را برای خودش آفریده است که اندوهگین و شاد می‌شوند. آن‌ها آفریده و تربیت شده‌اند. خداوند، رضایت آن‌ها را به‌عنوان رضایت خودش و خشم آن‌ها را به‌عنوان خشم خودش قرار داده است. زیرا به آن‌ها دستور داده است تا مردم را به‌سوی او دعوت کنند و راهنمایانی برای مردم به‌سوی او باشند. به همین دلیل آن‌ها به چنان جایگاهی دست یافته‌اند. این بدان معنی نیست که خداوند مانند انسان‌ها شاد یا غمگین می‌شود؛ بلکه این، معنای آیه فوق است». (تفسیر اهل بیت علیهم الاسلام ج۱۴، ص۸۸ الکافی، ج۱، ص۱۴۴/ نورالثقلین/ التوحید، ص۱۶۸/ معانی الأخبار، ص۱۹/ بحارالأنوار، ج۴، ص۶۵/ البرهان) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵معجزه امام هادی (علیه السلام) می گوید: روزی مردی شعبده باز، از هندوستان نزد متوکّل آمد، او در شعبده بازی مهارت تامّی داشت که تا آن موقع نظیر او دیده نشده بود، خود متوکّل نیز شعبده بازی را دوست داشت، تصمیم گرفت توسّط آن شعبده باز امام هادیعليه‌السلام را شرمنده سازد. به همین جهت، به آن مرد گفت: اگر بتوانی او را شرمنده سازی، هزار دینار به تو جایزه می دهم. روی این تصمیم مجلسی ترتیب داده و امام هادی عليه‌السلام نیز دعوت شد، مجلس آماده شد، سفره غذا را گستردند و متوکّل نشست، من نیز کنار او نشستم، و حضّار همه نشستند، امام هادی عليه‌السلام نیز تشریف فرما شد، سمت چپ حضرت یک پشتی بود که روی آن تصویر شیری نقش شده بود، شعبده باز کنار همان پشتی نشست. در سفره نان های نازکی بود که از قبل آماده کرده بودند، وقتی حضرت دستش را دراز کرد تا نانی بردارد، شعبده باز کاری کرد که نان در هوا پرید، حضرت خواست نان دیگری بردارد باز آن مرد، همان کار را کرد، دست به نان سوّمی گذاشت باز هم نان را به هوا پراند، حاضرین خندیدند. در این موقع، امام هادی عليه‌السلام دست مبارکش را به تصویر شیری که در پشتی بود، زد و فرمود: خذیه؛ این مرد را بگیر! ناگاه شیر نمایان شده و شعبده باز را بلعید و به همان جای سابق خود برگشت و در پشتی قرار گرفت. همه حاضرین از این کار در حیرت فرو رفتند، امام هادی عليه‌السلام برخاست برود، متوکّل گفت: از شما درخواست می کنم که بنشین و این مرد را برگردان. امام هادی عليه‌السلام فرمود: 🔹واللَّه! لاتراه بعدها، [أ] تسلّط أعداء اللَّه علی أولیاء اللَّه ؟! به خدا قسم! دیگر او را نخواهی دید (آنگاه رو به متوکّل کرد و فرمود: ) آیا دشمنان خدا را بر دوستان او مسلّط می کنی؟ حضرت این بفرمود و از مجلس بیرون رفت، و آن مرد نیز پس از آن دیده نشد. (قطره ای از دریای فضائل اهل بیت جلد 2) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵 لقاء و فنای الهی 🔹وَ قَالَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ: لاَ يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ مُخْلِصاً لِي حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنِ اِسْتَعَاذَنِي أَعَذْتُهُ. 🔘 إرشاد القلوب , جلد 1 , صفحه 91 🔹رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم فرمود:خداوند تعالى مى‌فرمايد:همواره بندۀ من با خواندن نمازهاى نافله و مستحبى در صورت اخلاص به من نزديك مى‌گردد، تا محبوب من شود،و هر گاه محبوب من گشت من گوش او مى‌شوم،تا به وسيلۀ من بشنود و چشم او مى‌گردم تا به وسيلۀ من ببيند،و دست او مى‌شوم تا به وسيلۀ من كار را انجام دهد،اگر از من بخواهد به او مى‌دهم و اگر به من پناه آورد،پناهش مى‌دهم 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا نَزَلَ اَلنَّصْرُ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى كَانَ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ اَلنَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اَللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اَللَّهِ . نشانی : الکافي , جلد 1 , صفحه 465 عنوان باب : > الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > أَبْوَابُ اَلتَّارِيخِ > بَابُ مَوْلِدِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹وَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ مُتَعَلِّمَ حُرُوفِ أَبِي جَادٍ لَيَرَى فِي اَلنُّجُومِ لَيْسَ لَهُ عِنْدَ اَللَّهِ خَلاَقٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ . نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد 55 , صفحه 277 عنوان باب : > الجزء الخامس و الخمسون > تتمة كتاب السماء و العالم > تتمة أبواب كليات أحوال العالم و ما يتعلق بالسماويات > باب علم النجوم و العمل به و حال المنجمين 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔵 حقیقت حرف «نون» في كتاب معاني الأخبار ، بإسناده إلى سفيان بن سعيد الثّوريّ: عن الصّادق - عليه السّلام - حديث طويل، يقول فيه: فأمّا «نون» فهو نهر في الجنّة قال اللّه - عزّ و جلّ - له : اجمد فجمد، فصار مدادا. ثمّ قال للقلم: اكتب. فسطّر القلم في اللّوح المحفوظ [ما كان و] ما هو كائن إلى يوم القيامة، فالمداد مداد من نور، و القلم قلم من نور، و اللّوح لوح من نور. قال سفيان: فقلت: له: يا ابن رسول اللّه، بيّن لي أمر اللّوح و القلم و المداد فضل بيان، و علّمني ممّا علّمك اللّه. فقال: يا ابن سعيد، لولا أنّك أهل للجواب ما أجبتك. ف «ن» ملك يؤدّي إلى القلم و هو ملك و القلم يؤدّي إلى اللوح و هو ملك، و اللّوح يؤدّي إلى إسرافيل، و إسرافيل يؤدّي إلى ميكائيل، و ميكائيل يؤدّي إلى جبرئيل، و جبرئيل يؤدّي إلى الأنبياء و الرّسل. قال: ثمّ قال لي: قم، يا سفيان فلا آمن عليك. تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب , جلد 13 , صفحه 371 عنوان باب : > الجزء الثالث عشر > سورة القلم > 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔘 دستورات حضرت علامه طباطبایی به آیت الله طهرانی در مطلع الانوار (دستور اول) 🔹کتاب مطلع انوار جلد 2 💠 @sm_javaheri
هدایت شده از سجاد انتظار
هدایت شده از سجاد انتظار
هدایت شده از سجاد انتظار
هدایت شده از سجاد انتظار
هدایت شده از سجاد انتظار
هدایت شده از سجاد انتظار
مراقبت تخم سعادت است.mp3
5.38M
🎵بشنوید|تخم سعادت، مراقبت است 🔶 دستورالعمل سلوکی علامه طباطبایی به آیت الله حسن زاده آملی @AllameTabatabaei @almorsalat
هدایت شده از سجاد انتظار
علامه طباطبایی __ نامه ها.mp3
8.49M
#برهان_صدیقین از زبان علامه طباطبایی (قدس سره) 🔸 سوال از علامه طباطبایی درباره فرازی از دعای #ابوحمزه_ثمالی: (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ، وَلَوْ لاَ أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْتَ) و پاسخ صوتی علامه طباطبایی 🆔 @sokhanerfan
دعای وارد شده در شبهای قدر: اللهُمَّ إن كانَ الشَّكُّ في أنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فيها أوْ فِيما تَقَدَّمَها وَاقِعٌ فَإنَّهُ فيكَ وَفي وَحْدانِيّتِكَ وَتَزْكِيَتِكَ الأعْمالَ زائِلٌ وَفي أيِّ اللَّيالي تَقَرَّبَ مِنْكَ الْعَبْدُ لَمْ تُبْعِدْهُ وَقَبِلْتَهُ وَأَخْلَصَ في سُؤَالِكَ لَم تَرُدَّهُ وَأجَبْتَهُ وَعَمِلَ الصَّالحاتِ شَكَرْتَهُ وَرَفَعَ إلَيْكَ ما يُرْضيكَ ذَخَرْتَهُ اللهُمَّ فَأمِدَّني فيها بِالْعَوْنِ عَلى ما يُزْلِفُ لَدَيْكَ وَخُذْ بِناصِيَتِي إلى ما فيهِ الْقُرْبى إلَيْكَ وَأسْبِغْ مِنَ الْعَمَلِ في الدَّارَيْنِ سَعْيي وَرَقِّ لي مِنْ جُودِكَ بِخَيْراتِها عَطِيَّتي وَابْتُرْ عَيْلَتي مِنْ ذُنُوبِي بالتَّوْبَةِ وَمِنْ خَطايايَ بِسَعَةِ الرَّحْمَةِ وَاغْفِرْ لي في هذِهِ اللَّيْلَةِ وَلِوالِدَيَّ وَلِجَميعِ الْمُؤمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ غُفْرانَ مُتَنَزِّهٍ عَنْ عُقُوْبَةِ الضُّعَفاءِ رَحِيمٍ بِذَوِي الْفاقَةِ وَالْفُقَراءِ جادٍ عَلى عَبِيدِهِ شَفِيْقٍ بِخُضُوعِهِمْ وَذِلّتِهِمْ رَفِيقٍ لا تَنْقُصُهُ الصَّدَقَةُ عَلَيْهِمْ وَلا يُفْقِرُهُ ما يُغْنِيهِمْ منْ صَنيعِهِ (إليهِمْ). اللهُمَّ اقْضِ دَيْنِي وَدَيْنَ كُلِّ مَدْيُونٍ وَفَرِّجْ عَنّي وَعَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ وَأصْلِحْنِي وَأهْلِي وَوَلَدِي وَأصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ وَانْفَعْ مِنّي وَاجْعَلْ في الْحَلالِ الطَّيِّبِ الْهَنِيءِ الْكَثِيرِ السَّائِغِ مِنْ رِزْقِكَ عَيْشي وَمِنْهُ لِباسي وَفيهِ مُنْقَلَبي وَاقْبِضْ عَنِ الْمَحارِمِ يَدي مِنْ غَيْرِ قَطْعٍ وَلا شَلٍّ وَلِسانِي مِنْ غَيْرِ خَرَسٍ وَأُذُني مِنْ غَيْرِ صَمَمٍ وَعَيْني مِنْ غَيْرِ عَمىً وَرِجْلي مِنْ غَيْرِ زَمانَةٍ وَفَرْجي مِنْ غَيْرِ إِحِبَالٍ وَبَطْني مِنْ غَيْرِ وَجَعٍ وَسائِرَ أعْضائِي مِنْ غَيْرِ خَلَلٍ وَأَوْرِدْنِي عَلَيْكَ يَوْمَ وُقُوفي بَيْنَ يَدَيْكَ خالِصاً مِنَ الذّنُوبِ نَقِيّاً مِنَ الْعُيُوبِ لا أسْتَحْيي مِنْكَ بِكُفْرانِ نِعْمَةٍ وَلا إقْرارٍ بِشَرِيكٍ لَكَ في الْقُدْرَةِ وَلا بِإرْهاجٍ في فِتْنَةٍ وَلا تَوَرُّطٍ في دِماءٍ مُحَرَّمَةٍ وَلا بَيْعَةٍ أُطَوِّقُها عُنُقي لأحَدٍ مِمَّنْ فَضَّلْتَهُ بِفَضِيلَةٍ وَلا وُقُوفٍ تَحْتَ رايَةِ غَدْرَةٍ وَلاَ اسْوِداد الْوَجْهِ بِالأيْمانِ الْفاجِرَةِ وَالْعُهُودِ الخائِنَةِ وَأنِلْني مِنْ تَوْفيقِكَ وَهُداكَ ما نَسْلُكَ بِهِ سُبُلَ طاعَتِكَ وَرِضاكَ يا أرْحَمَ الرَّاحِمينَ. (المراقبات به نقل از مرحوم سیدابن طاووس قدس سره) 💠 @sm_javaheri
🔅دعای ویژه شبهای قدر يدعو بهذا الدُّعاء المروي في الاقبال: 🔹يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى اى نهان در عين آشكارى [و]اى آشكار در عين نهانى، اى نهانى كه پنهان نيستى 🔹وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفاً لَا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لَا حَدٌّ مَحْدُودٌ [و]اى آشكارى كه ديده نمى‌شوى، اى ستوده‌اى كه هيچ ستوده و حدّ مشخّصى به [حقيقت]هستى او نمى‌رسد، 🔹وَ يَا غَائِباً غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِداً غَيْرَ مَشْهُودٍ اى غايبى كه مفقود نيستى و اى حاضرى كه پيدا نيستى. 🔹يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طَرْفَةَ عَيْنٍ او را جست‌وجو مى‌كنند و به او مى‌رسند و آسمان‌ها و زمين و ميان آن دو به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن از او خالى نيست، 🔹لَا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ وَ لَا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ وَ لَا بِحَيْثٍ با چگونگى درك نمى‌شود و به مكان و ويژگى محدود نمى‌گردد. 🔹أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ تو نور نور و پروردگار پروردگاران هستى و به همه چيز احاطه دارى. 🔹سُبْحَانَ مَنْ‏ (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ)[1] سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لَا هَكَذَا غَيْرُهُ پاكا خدايى كه هيچ‌چيز همانند او نيست و شنوا و بينا است، پاكا خدايى كه چنين است و غير او چنين نيست. ▪️پس از این دعا هر دعايى خواستى، بكن. (المراقبات به نقل از مرحوم سیدابن طاووس قدس سره) 💠 @sm_javaheri