eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
722 دنبال‌کننده
343 عکس
54 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
02-گوهر جاوید-معرفی رساله انسان بعد الدنیا.mp3
14.24M
🔉(2)|معرفی رساله الانسان بعد الدنیا اثر علامه طباطبایی 🔰ارائه از: حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری 📌 برگزار شده در ۹۹/۹/۲۰ ⭕️عناوین کلی مطرح شده: ✨اهمیت بحث معاد 1️⃣اصل مشترک میان همه ادیان آسمانی (برانگیخته شدن و حیات پس از مرگ) 2️⃣کمبود داده های بشری از حیات پس از مرگ 3️⃣وجود متشابهات در ادله نقلی 4️⃣اختلافات علما در کیفیت معاد انسان پس از مرگ 5️⃣تبیین مسائل متعارض میان علم جدید و اصول معاد ✨ویژگی های مهم رساله انسان بعد الدنیا 1️⃣اهتمام اصلی به قرآن برای بررسی مسأله معاد و عدم تحمیل آموزه های غیر وحیانی بر آیات 2️⃣حل مسائل کلیدی و لاینحل در بحث معاد (فصل چهارم صفات قیامت) 3️⃣ترتیب رتبی فصول بر مراحل حیات انسان پس از مرگ 4️⃣اشاره کلی به زمینه های معقول و حکمی مدلول آیات قرآن (برزخ و عالم مثال) 5️⃣ارتباط این رساله با دو رساله انسان قبل الدنیا و انسان فی الدنیا 6️⃣رابطه این رساله با مطالب تفسیر المیزان 7️⃣توقف در امور فاقد دلیل معتبر و مبین 8️⃣تأیید مدلول آیات قرآن با احادیث و روایات در زمینه معاد 9️⃣حل تعارضات مسأله معاد با اصول پذیرفته شده علم امروز (فصل پنجم معاد جسمانی) @almorsalaat ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
⚙️ واکنش علمای اسلام به یا السّکَکُ الحَدیدي ▪️یکی از اولین و چالشی ترین مواجه علمای اسلام با مظاهر مسأله راه آهن یا السّکَکُ الحَدیدي بود. موافقین و مخالفین زیادی داشت و تحلیل های مختلفی از شخصیت های آن دوره در تاریخ به جای مانده. ▪️ یکی از اندیشه های رایج این بود که استفاده از تکنولوژی فرنگی ها به نوعی به بردگی گرفتن آن هاست. چه بهتر که آن ها برای پیشرفت جامعه اسلامی به ما خدمت کنند و برده ما باشند. ▪️آیت الله شاه آبادی این نظریه را در همان دوران مضحک می خواند. راه آهن اگرچه برای دسترسی سربازان آلمانی به شوروی در ایران ساخته شد ولی توجیه دربار گسترش در ایران بود. معتقد بودند که باید میان حامل و محمول تناسبی باشد. تا زمانی که محموله در تجارت نباشد، السّکَکُ الحَدیدي یا راه آهن چیزی جز حمالی برای تجارت دیگران نخواهد بود. ▪️ ایشان کالای تولید بیگانه را «فواحش» می خواند چون جز دردسر و وابستگی هیچ ثمره ای برای ما نخواهد داشت و این یعنی بردگی ما برای آن ها. از این رو می فرمایند: «احداث السّکَکُ الحَدیدي فعلاً مضر است» امروز که تولید داخل با آن دوران قابل مقایسه نیست، گسترش حمل و نقل به معنای اتم ضروری و مفید است. ▪️علمای اسلام با ابزار تکنولوژی مخالف نبودند بلکه نقش آن ها در اعمال سیاست های بیگانه را مخرب می دانستند. 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سید مجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
⁉️ انقلابی کیست؟ چه اعتقاداتی افراد را در زمره انقلابی ها قرار می دهد؟ 🔅سالهاست که تعریف و یا چالش هایی را برای جریانات داخلی ایجاد کرده. 💡من قصد دارم در آینده درباره مولفه های فکری فرد انقلابی با غیر انقلابی متنی را بنویسم ولی به ذهنم رسید پیش از آن دیدگاه شما را درباره مولفه های فکری و اعتقادی فرد انقلابی بدانم. 🔅آیا اعتقاد به معارف اسلامی یا شیعی برای انقلابی دانستن یک فرد کافی است؟ 🔅لطفا پاسخ این سوال را فارغ از التزامات عملی و صرفا از نظر اعتقادی و فکری بیان کنید. 🔅در ضمن پاسخ خود را ناظر بر جریانات فکری حال حاضر در ایران و منطقه ارائه بدهید. (انقلابی گری را جوری تعریف نکنید که عملا هیچ شاخصی برای تشخیص آن نداشته باشیم) 🔻🔻🔻🔻🔻 🙏 لطفا پاسخ خود را در این لینک ثبت کنید: 🌐 https://formaloo.com/zdj4v 🔺🔺🔺🔺🔺 💊 بنظرم یک بار برای همیشه این پرسش را برای خود حل کنیم تا در قضاوت نسبت به شخصیت ها و جریانات دچار سردرگمی نشویم. 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سید مجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لطفا تا آخر تماشا کنید....😔 🔴 مسائل سیاسی و اجتماعی امر پیچیده ای است. علاوه بر این که نیاز به مبادی معرفتی دارد نوعی مهارت یا قوه تشخیص می خواهد که با غور در فلسفه یا عرفان و حتی اخلاق هم حاصل نمی شود. 🔴 مسائل سیاسی و اجتماعی نبض مخصوص به خود را دارد. 🔴 البته بنظرم معنویت مرزهایی دارد که تا حدودی حتی انسان بی بصیرت سیاسی را از انحراف نجات می دهد. 🔴 حداقل این است که مانع می شود از صدور حکم قطعی در اموری که تخصص آن را ندارد. 🔴حداقل "علم به جهل" و "احتیاط" او را نجات می دهد. 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سید مجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
🔴 به جریان عدالتخواه نیاز داریم؟ 🚧 (یک نکته با برادران حزب اللهی) ▫️ در سالهای اخیر جنبشی موسوم به در عرصه سیاسی کشور فعالیت دارد. این جنبش اگرچه در آغاز به جریان 3 تیر و دکتر احمدی نژاد منسوب بود ولی به مرور زمان تصویر مستقلی از خود ارائه کرد. امروزه با نقد ساختارها و عناصر اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی، صدای آن ها بیش از پیش بلند تر و نافذتر شده است تا جایی که برای اولین بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی با لیست مشخصی حاضر شدند. ▫️در این چند خط می خواهم به موضع جریانات داخلی و انقلابی با این جنبش بپردازم. بنابراین خطاب اصلی این یادداشت به حزب اللهی هاست. ▫️جنبش عدالتخواه از نظر تئوریک هنوز مرزهای خود را با بسیاری از جریانات سیاسی کشور که در مقابل جریان حزب الله قرار دارند مشخص نکرده است. گاهی نقد های ایشان مصالح ملی را زیر سوال می برد، گاهی خط قرمزهای مهم کشور مثل قانون اساسی را نادیده می گیرند، گاهی لحن تندی در نقد رهبری جمهوری اسلامی ایران پیدا می کنند و گاهی در تصویر سازی از ایران امروز دچار سیاه نمایی و حتی شارلاتانیسم می شوند همه این موارد اگرچه با ذائقه جریان حزب الله سازگار نیست ولی حضور آن ها ضرورت دارد. ▫️یکی از مشخصه های اصلی انقلاب اسلامی ایران هضم و خلع ید از گفتمان های موازی یا نزدیک به خود است. به عبارت دیگر امام خمینی در جریان انقلاب اسلامی از شعار تا رفاه و توسعه را در داخل گفتمان خود هضم کرد و همین امر جریانات مقابل انقلاب اسلامی را خلع سلاح کرد. آغوش باز جمهوری اسلامی نسبت به فناوری های نوین و عناصر مدرن و مدارا با اخلاق سنتی، دوگانه های پوچ جریان روشنفکری ایران را منتفی کرد. ▫️با فاصله گرفتن از شور انقلابی دهه 60 و تمایل به و در مدیریت کشور، شعارهایی همچون عدالت و مردم داری کم رنگ تر شده و جای خود را به توسعه و عملگرایی داده اند. سال 84 با حضور دکتر این شعار دوباره مطرح شد و فرصت خوبی برای احیای بعضی از جنبه های مغفول انقلاب اسلامی فراهم آمد. متأسفانه این فرصت از دست رفت و جریان اعتدال توانست چهره ای افراطی از آن ها ترسیم کند. ▫️جنبش عدالتخواه با وجود ذائقه و لحن متفاوت از جریان حزب الله ولی قسمتی از بدنه نخبگان سیاسی کشور شمرده شده و درون مرزهای سیاسی ایران هستند. همانطور که ظهور جریان و دوم خرداد با شعار و ، رنگ بوی متفاوتی به انتخابات در ایران داد و رقابت سیاسی داخل نظام را قوت بخشید، ظهور جنبش عدالتخواهی نیز می تواند طیفی از شعارهای انقلاب اسلامی را مطالبه و پیگیری کند. اصلاح طلبان با همه فراز و نشیبی که داشتند بسیاری از گروه ها و سلیقه های فکری را داخل مرزهای سیاسی ایران نگه داشتند و این در بلند مدت منجر به پایداری و ثبات سیاسی کشور گردید. رهبر معظم انقلاب نیز در هیچ دوره ای اصلاح طلبان را مقابل نظام جمهوری اسلامی معرفی نکردند حتی در جریان که عمده آن ها نسبت به مصالح ملی غفلت کردند ایشان جلوی حذف آن ها را گرفتند. (خوانش ملی و فراحزبی ایشان از در همین راستا بود) ▫️به نظر می رسد جریان حزب اللهی (یا اصولگرا یا انقلابی) در این مدت به جای بازسازی رابطه خود با مردم به دنبال تقابل و تعارض با جریان اصلاحات بودند و می توان گفت در این امر نیز هیچ توفیقی نداشتند. 🔸جمهوری اسلامی با لطف خداوند قرن ها به حیات خود ادامه خواهد داد ولی ممکن است تا سالها هیچ حزب و جریان کامل و بی نقصی ظهور نکند. هر طیف و گروهی می توانند نماینده مجموعه ای از شعارهای انقلاب باشند. اصولگرایی نیز به جای تمامیت خواهی باید یک محور برای فعالیت سیاسی خود مشخص کند و همان را در کنار دیگران پیگیری کند. 🔸این که اصول گرایان و حزب اللهی ها خود را معادل نظام دانسته و همه سلایق دیگر را در مقابل خود و نظام جمهوری اسلامی تعریف کنند جز خسارت هیچ ثمره دیگری نخواهد داشت. زنگ خطر آنگاه به صدا در می آید که یک جریان سیاسی در مقابل انقلاب اسلامی، پرچمدار شعاری شود که مردم ایران هیچ نماینده ای در داخل برای آن نشناسند. 🔸جنبش عدالتخواهی حداقل تأثیری که دارد، تنگ کردن عرصه بر جریانات بیگانه مثل چپ مستقل و امواج جدید مارکسیسم در کشور است. مقام معظم رهبری نیز جنبش عدالتخواهی را به عنوان آغاز یک طیف سیاسی به رسمیت شناخته اند. این جنبش در آینده خواه ناخواه وارد معادلات قدرت خواهد شد پس بهتر است به جای حذف، تحقیر و تقابل، از ظرفیت آن ها برای جامعیت سیاسی جمهوری اسلامی بهره برداری کنیم. ✅ در آخر این که: جریان حزب الله نیاز به کمی در عرصه سیاست داخلی دارد. ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
🔴 لطفا به مرگ فکر نکنید... 🔅به بهانه انیمیشن روح ▪️به نظر می رسد روانکاوها هنوز در مساله روح و زندگی انسان پس از مرگ دچار عقب ماندگی سمبولیک هستند. زبان الکن انیمیشن روح برخلاف پشت و رو نشان می دهد یک کارگردان حتی اگر توانایی خیره کننده ای در تحلیل ذهن و احساس انسان داشته باشد نمی تواند درباره روح نیز با همین جرأت و زیبایی سخن بگوید. ▪️باید گفت که نیز محکوم به همان تناقض فلسفی در تفکر ایده آلیسم است. هیچ فیلسوف ملحدی نمی تواند حیات پس از مرگ را انکار کند ولی روح جاویدان یا ذهن مجرد را بپذیرد. ▪️جو گاردنر معلم موسیقی ناگهان میمیرد و پس از لختی ترس و وحشت از تجربه عالمی دیگر، کاملا سفارشی به یاد نوبت اجرای خود در کافه می افتد و از بازگشت او ما باید بفهمیم که انگیزه اصلی انسان زندگی در نه پیشه ها، فارغ از این که کارگردان آهسته در گوش مخاطب درخواست می کند که: لطفا این پیام را فارغ از مقوله مبهم، سنگین و بهت آور مرگ بپذیر. ▪️ از همان ابتدا که آن نور بزرگ در حال جذب روح انسان ها بود منتظر بودم مولف من را به دنیایی خیالی تر ببرد، با فرار کردن بی دلیل ، از این موهبت محروم ماندیم و به جای آن برگشتیم سراغ کافی شاپ و خود را متقاعد کردیم که این مسئله مهمتر از مرگ است. ▪️باید اعتراف کرد که و هنوز نتوانستند تصویر یا توجیهی قانع کننده درباره حیات انسان پس از ارائه دهند، پس بهتر آن که انکارش کنند و این مقوله را به دین واگذارند. ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏵 ضرورت جریان سیاسی از نظر رهبری 🔻🔻🔻🔻 🎯 رهبری خطاب به آقای خاتمی: «اگر امروز یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم می دانستم یک جریان چپ بوجود بیاورم تا برایند این دو حرکت (جریان آقای هاشمی) یک برایند باشد.» 🔺🔺🔺🔺 🔹سیره رهبری همیشه برقراری تعادل میان جریان های سیاسی داخل کشور بوده نه حذف یک جریان، حتی اگر موافق مواضع آن ها نباشند. 🔹انقلابی گری به معنای طرد جریان های سیاسی نیست. اگر روحیه انقلابی در کنار عقلانیت دینی قرار گیرد، تکثر انسان ها و اندیشه ها و سیاست ها را در عرصه اجتماع می پذیرد ولی در مسیر خود نیز دچار تساهل و تسامح نمی گردد. 🔹می شود هم در مسیر خود مقاوم بود هم به دنبال حذف دیگران نبود. می شود هم عاقل بود هم انقلابی بود. پی نوشت: 🔹 یعنی همین ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 لطفا این 8 دقیقه را تا انتها تماشا کنید ⛔️ بدون سیاست بازی ⛔️ بدون عقده گشایی ⛔️ بدون چرب زبانی ✅ علمی، دقیق و با بیانی شیوا یکی از ضروری ترین مسائل جامعه امروز را طرح کرد. ❓با میلیون ها دانش آموز چه می کنیم؟ ❓چرا تعداد دانشگاه های ما از هند و چین بیشتر است؟ ❓مشکل کجاست؟ 🔅مشکل در بودجه نیست چون این آسیب ها در مدارس لاکچری تهران بیشتر از جاهای دیگر دیده می شود 🔅مشکل در عادت هاست. 🔅مشکل آنجاست که حتی دعوت به اسلام را با حجاب یا مرجع تقلید آغاز می کنیم در حالی که پیغمبر اکرم (ص) با نفی خدایان آغاز کرد: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» تا خدایان را نفی نکنیم (لا اله) خدا را پیدا نمی کنیم. 🔅مشکل اینجاست که کتابهای شهید مطهری را در بوق و کرنا تبلیغ می کنیم ولی اولویت های اسلام را از عادت ها و آداب و رسوم خودمان استنباط می کنیم. 🔅مشکل ترسیدن از سوال است. 🔅مشکل ظرفیت پایین ماست که تحمل تنوع و کثرت افکار و اندیشه ها را نداریم و از سوال ها می ترسیم. 🔅وقتی سوال نباشد جواب های از قبل آماده شده تکرار می شود و شکل می گیرد. ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
🔹 اردوی علمی ویژه کادر موسسه سیدالشهدا علیه السلام 🔸🔸 با محوریت کتاب 🔅 با حضور حجت الاسلام و المسلمین جواهری از اساتید حوزه علمیه قم 🔰 زمان: پنج شنبه و جمعه، ۲ و ۳ بهمن ماه ✅ جزئیات این اردو توسط مدیران گروه های مطالعاتی به اطلاع خواهد رسید. @kanoon_sayyed_ashohada
🔸 اردوی علمی ویژه کادر موسسه سیدالشهدا علیه السلام 🔻🔻 با حضور حضرت حجت الاسلام والمسلمین جواهری 🔹🔹🔹 با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔰 لازم به ذکر است که در طی دو روز اردو گروه های مختلف مباحث ایمان، توحید و نبوت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را مباحثه کردند و در جلسات جمع بندی این مباحث حاضر شدند. 🔻ضمنا برخی از عزیزان کادر که کتاب آنها کتاب جاذبه و دافعه امیرالمونین علیه السلام بود، کتاب را بصورت کامل مباحثه و در جلسات جمع بندی شرکت کردند. 📆 ۲ و ۳ بهمن ✅ روستای ابرسج @kanoon_sayyed_ashohada
✏️ جلسات مشاوره تقریر نویسی دوره مشاوره برای تقریر نویسی در سه گروه برادران و یک گروه خواهران هر هفته دو جلسه برگزار می شود. 🔸منطق (جمع بندی مظفر) 🔸فلسفه (عرض ذاتی بدایه الحکمه) 🔸اصول (مقدمه اصول الموجز) 🔸خواهران 📣 جهت اطلاع از برگزاری دوره های بعدی مشاوره و تقریر نویسی در کانال زیر عضو شوید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2867200080C11c65ce224 ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
مدتی است که از قابلیت های اینستاگرام برای بیان بعضی از دغدغه هایم استفاده می کنم. مسائلی که نیاز امروز ماست و باید درباره آن بیشتر سخن بگوییم. اگر تمایل به مشارکت در مباحث استوری ها داشتید با این لینک صفحه را دنبال کنید: 👇🏻👇🏻👇🏻 🌐 https://www.instagram.com/smojtabaamin/ 👆🏻👆🏻👆🏻 ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) ⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ در پیام رسان اینستاگرام ◀️ از طریق لینک مقابل در نرم افزار اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1 ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔴 لینک جلسه در IGTV اینستاگرام 💡https://www.instagram.com/tv/CL9wDeXJilc/?utm_source=ig_web_copy_link 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه) 🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی) 🔰 صوت جلسه "معنویت در اسلام" 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻