eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁ ضربه بسیار شدید به پهلو 1️⃣ «ابوبکر بن ابی دارم» امام، حافظ و محدثی فاضل در نزد اهل سنت است. او در آخر عمرش، بارها روایت زیر را، برای شاگردانش درس می‌داده است: ♦️«...أَنَّ عُمر رفَسَ فَاطِمَة حَتَّى أَسقطتْ محسّناً...» 📚سير أعلام النبلاء، ذهبی، ج30، ص: 78 2️⃣ تمام سخن در معنی «رفس» است. «خلیل بن احمد فراهیدی» امام اعظم در علم لغت، این واژه را اینگونه معنی می‌کند: 🔸«... الصَّدْمَةُ بالرِّجْلِ في الصَّدْر» 🔹«صدمه با لگد زدن به پهلوی کسی را «رفس» می گویند» 📚كتاب العين، ج‏7، ص: 246 3️⃣ با این حساب امام بزرگ اهل سنت، ابوبکر ابن ابی دارم اعتراف کرده است: 🔸 همانا عمر بن خطاب آنچنان لگدی به پهلوی فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد کرد که از شدت آن، علیه السلام سقط شد. 🔗 پیشنهاد مطالعه (۲۲) @borrhan
(۲۱) ⁉️❔آيا درِ خانه‌های مدينه «مسمار» داشته است؟ ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ✔️ استفاده از ميخ و مسمار از ضرورياتي است كه مردم برای ساختن در خانه و موارد ديگر از آن استفاده می‌كنند؛ امیرالمومنین علي عليه السلام نيز از ميخ براي ساختن در خانه استفاده مي‌كرده است. ابن نجار متوفاي 643 در اين باره گويد: 🔹وما عمل علي بن أبي طالب رضي الله عنه مصراعي داره إلا بالمصانع توقياً لذلك 🔸علي بن ابي طالب عليه السلام دو لنگه درب خانه خويش را جز با استفاده از مسمار (ميخ) نساخت 📚نام کتاب : الدرة الثمينة في أخبار المدينة نویسنده : ابن النجار، محب الدين جلد : 1  صفحه : 140 https://lib.efatwa.ir/42362/1/140 🔹عن عائشة (...)  أنها كانت تسمع صوت←الوتد يوتد والمسمار يضرب فى بعض الدور المطيفة بمسجد النبى- صلى الله عليه وسلم- فترسل إليهم: لا تؤذوا رسول الله- صلى الله عليه وسلم-. قالوا:←وما عمل على بن أبى طالب-مصراعى داره إلا بالمصانع توقيا لذلك. نقله ابن زبالة. فيجب الأدب معه كما فى حياته. 🔸آن ملعونه می گوید مردم میخ می کوبیدند و سر و صدا می‌کردند. از طرف عایشه پیغام داده شد که رسول الله ص را آزار ندهید. به همین خاطر حضرت امیر المومنین علیه السلام دو لنگۀ در منزل خود را فقط در کارگاه های نجاری می‌ساختند تا چنین مشکلی پیش نیاید. 📚نام کتاب : المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه نویسنده : القسطلاني جلد : 3  صفحه : 594 https://lib.eshia.ir/44783/3/594 ✅← در روایات همانطور که مشاهده نمودید آمده [وتد] که ميخ چوبي قطور و سرپهني است به شكل مخروط يا هرم كه در زمين يا ديوار مي‌كوبند. [مسمار ] ميخی همانند [وتد ] ولي از جنس آهن مي‌باشد كه استفاده از آن جهت نگهداري قطعات چوبی در، ضروری بوده است. مسمار به گونه ای بوده است محكم كوبيدن آن در چوبهای در، مي‌توانسته موجبات ترك خوردن و شكاف برداشتن چوب را فراهم آورد ؛ چنانکه در روایات ذکر شده : 🔹9- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلٌ اسْتَأْجَرَ رَجُلًا لِيُصْلِحَ بَابَهُ فَضَرَبَ الْمِسْمَارَ فَانْصَدَعَ الْبَابُ فَضَمَّنَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع. 🔸مردی را نزد امیرمؤمنان علیه‌السلام آوردند که دیگری را برای تعمیر درب خانه اش آورده است ولی او میخ را کوبیده و‌ درب شکسته است. حضرت نیز او را ضامن دانستند. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 5  صفحه : 243 https://lib.eshia.ir/11005/5/243 📚نام کتاب : الإستبصار نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 3  صفحه : 132 https://lib.eshia.ir/11002/3/132 🔹(٩٥٩) ٤١ ـ عنه عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن ابى عبد الله عليه‌السلام ان أمير المؤمنين عليه‌السلام رفع إليه رجل استأجر رجلا ليصلح بابا فضرب المسمار فانصدع الباب فضمنه أمير المؤمنين عليه‌السلام. 📚نام کتاب : تهذيب الأحكام نویسنده : شيخ الطائفة    جلد : 7  صفحه : 220 https://lib.eshia.ir/10083/7/220 🔹[ ٢٤٣٢٦ ] ١٠ ـ وعنه ، عن أبيه ، عن النوفلي ، عن السكوني ، عن أبي عبد الله عليه‌السلام أنّ أمير المؤمنين عليه‌السلام رفع إليه رجل استأجر رجلاً يصلح بابه ، فضرب المسمار فانصدع الباب ، فضمّنه أمير المؤمنين عليه‌السلام. 📚نام کتاب : وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : الشيخ حرّ العاملي    جلد : 19  صفحه : 144 https://lib.eshia.ir/11025/19/144 🔚 ✅ 🔚بنابراين، پس از اصابت ضربه‌های شديد همانند: لگد زدن به در، چوبِ در توسط شكاف برداشته است ، در روایات آمده هیزمهایی که در خانه امیرالمومنین آورده بودند تا خانه را آتش بزنند چنان زیاد بود که اهالی مدینه تا مدتها هیزم خود را از پشت در خانه حضرت زهرا میبردند در که آتش گرفت و در نتيجه، مسمار سرخ میشود از جای خود بيرون آمده و با باز شدن ناگهاني در، موجبات مصدوميت صديقه طاهره عليهالسلام بين درب و ديوار فراهم گرديده است. ▪️اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها ➖➖➖➖➖ @borrhan
🔻قدمت تاریخی اعتقاد به حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن علیه السلام در بین شیعیان {قرن سوم} ✔️قاضی نعمان مغربی عالم قرن سوم اینچنین وقایع عمربن خطاب به بیت فاطمی و شهادت حضرت را بیان میکند: (یا صاحب الزمان) 🔹فكسر الباب لهم أوّلهم فاقتحموا حجابها فعوّلت فضربوها بينهم فأسقطت 🔸پس بزور به سراپرده (حجره شخصی) او وارد شدند و او صدایش را به گریه و ناله بلند کرد، پس او را در بین خود زدند و در نتیجه سقط کرد. 📚الارجوزة المختارة[نسخه خطی]،قاضی نعمان مغربی صفحه 50 (۱۵) (۱۰۹) @borrhan
🔴 خوشحالی عایشه از شهادت صدّیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها! ابن أبی‌الحدید معتزلی، ادیب و مورّخ نامی اهل تسنّن در قرن هفتم می‌نویسد: ⭕️ «پس از رحلت (شهادت) حضرت فاطمه (سلام‌‌الله‌علیها)، تمام همسران پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای عرض تسلیت، خدمت بنی‌هاشم حضور یافتند، به جز عایشه که خود را به مریضی زد! (و از عرض تسلیت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام امتناع ورزید.) همچنین عده‌ای از اُمناء، نزد حضرت علی (علیه‌السلام) حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گواهی دادند.» 💠 «ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص كلهن إلى بني هاشم في العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت و أظهرت مرضا و نقل إلى علي ع عنها كلام يدل على السرور.» 📚 شرح نهج البلاغة، ج۹، ص۱۹۸ همچنین علیه‌السلام خطاب به اهل بصره درباره (آتش‌افروز جنگ جمل) فرمودند: ♨️ «بغض ما در سینهٔ عایشه، مانند دیگ جوشان آهنگری می‌جوشد!» 💠 «وَضِغنٌ غَلا فی صَدرِها کَمِرجَلِ القَین.» 📚 نهج البلاغة، خطبه ۱۵۵ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت وابنتیهما.» علیهاالسلام @Hedayatgary
▪️امام رضا علیه السلام: كَانَتْ لَنَا أُمٌّ صَالِحَةٌ مَاتَتْ وَ هِيَ عَلَيْهِمَا سَاخِطَةٌ وَ لَمْ يَأْتِنَا بَعْدَ مَوْتِهَا خَبَرٌ أَنَّهَا رَضِيَتْ عَنْهُمَا. 💬 ما مادر خوبی داشتیم که در حالی از دنیا رفت که بر آن دو نفر خشمگین بود و بعد از شهادتش خبری به ما نرسیده که از آن دو نفر راضی شده باشد. 📚 الطرائف، ج‏1، ص 252. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖤 نشر دهیم
💠 تبعید به تهران 🔹 امیر کبیر، حاج میرزا باقر‌ آقا مجتهد (جدّ حاج میرزا عبدالله مجتهدی) را که مرجع تقلید بود، از تبریز به تهران تبعید کرد. قضيه تبعید و کیفیت نجات حاج میرزا باقـر آقا و عزل امیر کبیر در کتاب دارالسلام عراقی نقل شده که خود قضیه جالبی است. عراقی نوشته است: «من سفری به تهران رفتم ولی قصد اقامت در آنجا نداشتم. چون با مجتهد تبریز (حاج میرزا باقر آقا) ارتباط داشتم، مهمان وی شـدم. در آن وقت مجتهد به تهران تبعید شده بود و در منزل حاج مهدی آقای ملک التجار تبریز ـ محل سابق کتابخانه ملک ـ ساکن بود. چـون مـن به قصد اقامت به آنجا نرفته بودم، مجهز نبودم. از نظر خورد و خوراک چون مهمان مجتهد بودم، مشکلی نبود ولی از لحاظ مخارج دیگر تدارک ندیده بودم، مثلاً پول حمام نداشتم و خجالت می‌کشیدم از مجتهد پول بگیرم و در تهران هم با کسی آشنا نبودم که قرض بگیرم. از این‌رو ناراحت و متحیّر بودم. در همان ایّام یک وقت مشغول مطالعه ترجمه جلـد سيزدهم بحار الأنـوار بـودم. در آنجا ختمی از ابن ابی البغل كاتب دیدم که مبغوض وزیری شد و آن عمل را انجام داد و مورد عنایت وزیر قرار گرفت. من بالای شاه‌نشین منزل ملک رفتم و ختم را انجام دادم و پایـیـن آمـدم. چند دقیقه‌ای سپری شـد شـخصی آمـد و پاکتی به حاج میرزا باقر آقا داد. حاج میرزا باقر آقا پاکت را نگاه کرد و به من داد و گفت: این مربوط به شـما است. پاکت را باز کردم. در آن مبلغی پول بود. از زمان تمام شدن ختم تا رسیدن آن پاکت به مقداری که از سرای امیر آن پول را بشمارند و در پاکت بگذارند و سریع از آنجا به سمت منزل ملک بیاورند، زمان سپری شده بود. وقتی پاکت به دستم رسید، گفتم: الله اکبر و اظهار شگفتی کردم. مجتهد از علّت شگفتی من پرسید. جریان را گفتم که من چنین مشکلی داشتم و خجالت می‌کشیدم اظهار کنم و این ختم را انجام دادم و این چنین مشکلم حل شد. مجتهد گفت: پس من هم برای حل شدن مشکلم این ختم را عمل کنم. او هم رفت و ختـم را انجام داد. بعد از مدّت کمی خـبـر عـزل اميـر كـبـيـر رسـيـد و شـاه از مجتهد عذرخواهی کرد و با احترام او را به تبریز بازگرداند». 🔸 ... نقـل دارالسلام بـا بحار الأنوار مختصر تفاوتی دارد. صاحب دارالسلام می‌نویسد: «از مضمون خبر فهمیده می‌شود که تأثیر آن ختم مشروط به اضطرار است و من به هر کس که مضطر بود، این ذکر را دادم، مشکلش حل شد». 🔸 وقتـی بـرای خـود مـن هم مشکلی پیش آمد که در عمرم تاکنون چنین مشکلی پیش نیامده است و به گونه‌ای بود که به تلف شدنم منتهی می‌شد. کاملاً مضطر شده بودم. این عمل را انجام دادم همزمان با تمام شدن آن عمل مشکلم حل شـد. مشکل من به گونه‌ای بود که به حسب اسباب عادّی اصلا قابل حل نبود ولی جای شگفتی بود که با این عمل مشکل حل شد. 🔹 در کیفیت آن ختم در نقل دارالسلام عراقی اغلاطی وجود دارد که باید با نقل بحار الأنوار و دلائل الإمامة مقابلـه و تصحيح شـود. من هم در موقع انجام دستورالعمل، دعا را با هر دو کتاب مقابله کردم و هر جا نیاز بود، مطابق احتیاط عمل کردم. 🔹 کیفیت عمل مطابق نقل بحار الأنوار از این قرار است: دو رکعت نماز بگزار و بعد از آن این دعا را بخوان: «يَا مَنْ أظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى وَ يَا غَايَةَ كُلِّ شَكْوَى يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» ده مرتبه بگو: يَا رَبَّاهْ ده مرتبه بگو: يَا سَيِّدَاهْ ده مرتبه بگو: يَا مَوْلَيَاهْ [مَوْلاهُ] ده مرتبه بگو: يَا غَايَتَاهْ ده مرتبه بگو: يَا مُنْتَهَى غَايَةِ رَغْبَتَاهْ سپس بگو: «أسْألُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ (ع) إلَّا [مَا] كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ غَمِّي وَ أصْلَحْتَ حَالِي» سپس حاجت خـود را از خدا بخواه. سپس گونه راست خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ إكْفِيَانِي فَإنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإنَّكُمَا نَاصِرَاي‏»، بعـد از آن گونه چپ خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «أدرکنی» و این را بسیار تکرار کن. سپس آن قدر بگو: «الغَوثَ ، الغَوثَ» تا نفس قطع گردد. بعد از آن سر بردار که خداوند به کرم خود حاجت تو را برآورده می‌کند، ان شاء الله.(۱) _________________________ 1⃣ دارالسلام عراقی: باب دوّم ، فصل پنجم ، معجزه ۴۴ بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۳۰۵ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۹۱ @Adropfromthesea
‼️‼️‼️  حکم مرگ به جرم گفتن اشهد ان علیا ولی الله . ◀️  پنجشنبه نهم جمادی الثانیه سال هفصد و هشتاد و شش، پیش از اذان ظهر، مردی را که پنجاه و دو سال داشت با ضربات شمشیر کشتند. او از بزرگترین فقیهان تمام تاریخ # شیعه بود که کتاب فقهی او ،۸۰۰  سال است کتاب درسی حوزه شیعیان است ! شاید تو او را نشناسی ! تلویزیون چیزی درباره اش نگفته و  چیزی درباره اش نخواهد گفت ... 🔺  البته او نه فوتبالیست است و نه خواننده و نه هنرپیشه و نه هنرمند و نه شاعر و نه صوفی و نه عارفی در مسلک مولوی و یامرام  ابن عربی !  پس چرا باید تلویزیون چیزی درباره اش بگوید ؟! ◀️  عالمان سنّی اجتماع کردند و او را خطری برای « دین خدا » معرفی کردن . جرم بزرگ او دفاع از مکتب امیرالمومنین ع بود. در « حکومت ظلم و نیرنگ و فریب » همواره عالمان حقیقت گو مهجور و در بند و محصورند ! دروغگویان نامه ای برای حاکم دستگاه دمشق نوشتند و او را « اهل بدعت » نامیدند و گفتند: به « خلفای غاصب » سه گانه مومن نیست ! و گفتند اهل « نفاق » و « ضد وحدت » است ! ◀️  مدعی شدند از اسلام برگشته  است. « ابن جماعه » قاضی القضات دمشق حکم به « ارتداد » و سپس فرمان به « قتل » او داد. گفتند: «بیا و از منبر مسجدی بالا برو و توبه کن! تا تو را آزاد سازیم» گفت: «از حب اهل البیت ع توبه کنم ؟! هرگز !» ◀️  پنجشنبه نهم جمادی الثانیه سال هفصد و هشتاد و شش، پیش از اذان ظهر با ضربات شمشیر او را کشتند. پس از آن که بدنش ساعت ها بر زمین ماند و عالمان سنّی بر پیکرش لعن و نفرین سر دادند، بدن بی جان او را برداشته و از گردنش طنابی عبور داده و پیکر مُرده او را به دار آویختند. ◀️  جماعت سنی جمع شدند تا این کافر بزرگ را که جرمش «محبّت آل الله» بود نگاه کنند. به یکبار فقیهی از فقیهان سنّی حکم به سنگسار او داد. زن و مرد سنگ برداشته و پیکر بی جان این فقیه شیعه را سنگ باران کردند. ◀️  اما هنوز دل های جماعت سنّی آرام نگرفته بود. فقیهی دیگر از جماعت سنی ها فتوایی تازه صادر کرد. «بسوزانیدش!» او را از دار پایین کشیدند و جسم بی جانش را در شعله های آتش انداختند و بعد خاکستر سرد شده او را به باد سپردند. 👈  او * شیخ شمس الدین محمد بن مکی معروف به * است. گوش کنید ... هنوز صدای او در میان ناله ی باد به گوش میرسد که : « اشهد ان علیا ولی الله » شهادتت ای ناصر امام زمان عج الله فرجه الشریف، گرامی باد تقدیم به روح ملکوتی اش ، فاتحه مع الصلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین
🔸بسیار مراقب این قشر باش! ❖ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در عهدنامه خود به جناب مالک اشتر نسبت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه چنین سفارش می‌فرمایند: «ثمَّ اللهَ اللهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِينَ لاَ حِيلَةَ لَهُمْ مِنَ الْمَسَاکِينِ وَالْمُحْتَاجِينَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَالزَّمْنَى...» □ «سپس خدا را خدا را (در نظر داشته باش) دربارۀ طبقۀ پايين اجتماع؛ همان‌ها که راه چاره‌اى (حتى براى معيشت ساده) ندارند. آن‌ها مستمندان و نيازمندان و تهى‌دستان و از کار افتادگان هستند. همانا در میان آنان گروهی هستند که نیاز خود را ابراز می‌کنند و گروهی خویشتندار که روی درخواست و اظهار حاجت ندارند. حقّ آنان را كه خداوند اداى آن را از تو خواسته است، ادا كن!» 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ (۱۷۹) @borrhan
🚩 سیزدهم جمادی الثانی: سالروز رحلت شهادت‌گونۀ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻡّ‌ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ علیهاﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۶۴ هجری (سه سال پس از واقعه‌ ) ﻋﻠﻴﻬﺎالسلام، همسر مولی الموحّدین صلوات‌الله‌علیه ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰﻫﺎﺷﻢ العباس ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮد. (اسنادی هم در باب مسمومیّت و شهادت ایشان توسط بنی‌امیّۀ ملعون موجود است.) ﻧﺎﻡ ﻣﺒﺎﺭک ایشان «ﻓﺎﻃﻤﻪ» ﻭ کنیۀ ﺷﺮیفش «ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻨﻴﻪ ﻣﻌﺮﻭف است؛ ﭘﺪﺭ ایشان، ﺣﺰﺍﻡ ﺑﻦ ﺧﺎﻟﺪ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ، ﻟﻴﻠﻰ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ‌ﻋﺎﻣﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻯ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪند ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﻤﺮ ﺑﻨﻰﻫﺎﺷﻢ حضرت ﻋﺒّﺎﺱ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﻋﺒﺪالله، ﺟﻌﻔﺮ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ سلام‌الله‌علیهم، ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﭘﺴﺮ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ نموﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺧﺎنۀ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﺎالسلام ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ؛ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻧﺒﻮد، ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻧﺎﻟﻪ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ آرام و ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍشت. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺯن‌ها ایشان ﺭﺍ "ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ" ﺧﻄﺎﺏ کرده ﻭ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻣﻰﻓﺮﻣﻮد: «ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺍ ﺍﻡّ ﺍﻟﺒﻨﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ...». علیه‌السلام می‌فرمایند: «آن حضرت به بقیع می‌رفت ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺟﺎﻧﺴﻮﺯ ﻣﺮﺛﻴﻪ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﻭﺍﻥ را (ﺑﺎ ﺁﻥ ﻗﺴﺎﻭﺕ قلبی که داشت)، شنیدنش به ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰانداخت.» ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﻭ ﺯﺍﺭﻯ ایشان ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﺪﺭﻭﺩ ﺣﻴﺎﺕ ﮔﻔﺖ. علّامه مامقانی می‌نویسد: از علوّ مقام امّ‌البنین علیهاالسلام همین بس که وقتی بشیر بن جذلم (پس از واقعۀ عاشورا) خبر شهادت فرزندانش را به او داد، فرمود: «رگ‌های قلبم را بریدی! فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان است به فدای أباعبدالله الحسین علیه‌السلام باد.» 📚 تقویم شیعه، ، ص۱۶۸ @Hedayatgary
🚩 فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امّ‌البنین علیهاالسلام، همسر گرامی مولی‌الموحّدین امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه و مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. از آیت‌الله خوئی رحمة‌الله‌علیه نقل قول شده است که: 💠 «اهدای ثواب نماز شب به حضرت امّ البنین علیهاالسلام جهت برآورده شدن حاجات سخت، مفید و مجرّب است.» حاجتمندان و گرفتاران عصر غیبت، در این شب و روز شهادت از توسّل به ذیل عنایت و قمر بنی‌هاشم العباس علیهماالسلام غافل نشوند. 🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @Hedayatgary
✅پاسخ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی به مرحوم میرجلال الدین محدث در باره سند دعای ندبه.
💠 ثروت و نفوذ مردمی 🔹 گاهی فرنگی‌مآبها به ثروت حاج ملّا علی اعتراض می‌کنند و آن را منشأ نفوذ او می‌شمارند. این حرف نادرستی است. مردم طبعاً از آدم‌های ثروتمند خوششان نمی‌آید. از طرفی حاج ملّا علی فامیل و عشیره مهمّی نداشت که سبب نفوذ و قدرت وی در میان جامعه باشد. از سوی دیگر حاج ملّا علی با خارجی‌ها ارتباطی نداشت که در قدرت و نفوذ وی اثری داشته باشند. با وجود این حاج ملّا علی در نفوذ و قدرت فوق‌العاده بود. 🔸 نفوذ و قدرت حاج ملّا علی تنها یک عامل داشت و آن علم و تقوای ایشان بود. علم تنها نیز برای نفوذ معنوی در میان مردم کافی نیست و درستی و تقوای فرد نیز در این جهت نقش مهمی دارد. 🔹 حاج ملّا علی در رسیدگی به امور مردم و قضاء در مرافعات روی موازین عمل می‌کرد و اگر غیر از این بود، مردم از وی حرف‌شنوی نداشتند. مرحوم سیّد محمّد باقر حجة‌الإسلام نیز مانند حاج ملّا علی بود. به طورکلی عامل نفوذ روحانیِ غیر وابسته چیزی جز علم و تقوا نیست. 🔸 این‌که یک ثروتمند در میان مردم چنین نفوذی پیدا می‌کند، نشان می‌دهد در جهات دیگری چون علم و تقوا آن‌چنان ممتاز است که این ثروت مانع نشده است. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۰۶ @Adropfromthesea
🔴 حتی یک شب نباید بدون امام زمان سپری شود❗ 🌕 يحيى بن‌عبداللّٰه گويد: امام جعفر صادق عليه‌السّلام به من فرمود: «يَا يَحْيَى بْنَ عَبْدِاَللَّهِ مَنْ بَاتَ لَيْلَةً لاَ يَعْرِفُ فِيهَا إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «اى يحيى بن‌ عبد‌اللّٰه هرکس شبى را سپرى كند كه در آن شب امام خود را نشناسد (و بمیرد) به مرگى چون زمان جاهليّت از دنيا رفته است‌❗» 📘غيبت نعمانی، ص ۱۲۷ 📘بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۷۸ ----------------------------------------------- انسان در عصر غیبت یا بیدار است و منتظر؛ یا خواب است و گرفتار جاهلیّت؛ قِسم سومی نداریم. اگر برای ظهور امام زمانت کاری کردی، قدمی برداشتی، ولو چند کلمه در طول روز با ایشان صحبت کردی یا صلواتی فرستادی به نیت تعجیل در ظهور و حتی یک لحظه خاطر مبارکش از یادت گذشت... بدان که بیداری و سعادتمند❗وگرنه بخواب❗که دیگر بیدار نخواهی شد...❗
✅ وقتی عمار یاسر در جنگ صفین توسط سپاهیانش کشته شد، در سپاه شام ولوله افتاد و کم بود که شیرازه سپاه از هم بگسلد. 🔸️عمرو عاص با همه زیرکی‌اش ناتوان مانده بود لذا به سوی معاویه شتافت و او را از ولوله خطرناکی که در سپاه افتاده بود، خبر داد و گفت با توجه به سخنان رسول خدا که فرموده: 🔸️«عمار را گروه ستمگر می‌کشند»، قتل عمار توسط لشکریان ما سبب شده که سپاهیان، ما را همان «گروه ستمگری» بدانند که رسول خدا از آنان خبر داده است! 🔸️معاویه در جواب به عمرو گفت: در کلامت خطا کردی؛ مگر ما عمار را کشتیم؟ عمار را علی کشته است که او را به میدان صفین و مقابل ما آورد.! 🔸️وقتی سخن معاویه به گوش امام رسید، فرمود: «با این استدلال حمزه را هم نه مشرکان أُحد، که پیامبر کشته است! 📙(تفسیر منسوب به امام عسکری/46 و معانی الاخبار صدوق/35)
✧❁﷽❁✧ 🔰یوگا، عرفان یا ورزش !🔰 ☑️آیا می‌دانستید «یوگا» یکی از عرفان های فاسد هندو است که به منظور پرستش الهه شیطان یعنی ( شیوا ) صورت می‌گیرد؟ ☑️آیا می‌دانستید برای وارد کردن یوگا به کشور ایران، آن را به عنوان یک ورزشی برای تناسب اندام و یا آرامش، معرفی کردند تا کسی مانع آنها نشود؟ ☑️آیا می‌دانستید همانطور که ما مسلمان ها از ورزش دانستن ناراحت می‌شویم به همان اندازه یک شخص هندو از ورزش خواندن یوگا ناراحت می‌گردد؟ ☑️آیا می دانستید هدف نهایی یک یوگیست، رسیدن به مقام الوهیت و خدایی است؟ همچنانکه هدف تمام عرفان های کاذب همین می‌باشد . ☑️آیا می‌دانستید موسوی نسب، پدر یوگای ایران، تصوف و یوگا را یک روح در دو بدن می‌داند؟ 🟨 و با توجه به گسترش انحرافات جریان‌های انحرافی شرق (جریان‌هایی نومعنوی و بدون شریعت) مثل یوگا ، مدیتیشن و مراقبه و چاکرا ، ... و جای خالی پرداختن تخصصی به این مباحث ، بر آن شدیم تا نشر سلسله مطالبی در جریان شناسی فرق و عرفان های نوظهور و خاستگاه آنان (هندوئیسم - بودیسم) را در کانال برهان آغاز کنیم. ←با این مجموعه جذاب و کاربردی همراه باشید←و در نشر مستندات علمی آن ما را یاری بفرمایید تا به کمک شما گام مؤثری در واکسینه کردن جامعه از انحرافات این جریان‌ها برداریم. ان شاء الله.... ➖➖➖➖➖ @borrhan
🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ امّ‌الائمة النّجباء، إنسیة الحوراء، صدّیقة الکبری، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. علیه‌السلام از صدّیقۀکبری سلام‌الله‌علیها روایت فرمودند: 🍃 «هر کس عبادت خالصانۀ خود را به سوی خداوند فرستد، خدای تعالی نیز بهترین مصلحت او را به سویش نازل می‌فرماید.» 💠 «وقالت فاطمة صلوات‌الله‌عليها: من أصعد إلى الله خالص عبادته، أهبط الله إليه أفضل مصلحته.» 📚 تفسیر الإمام العسکری علیه‌السلام، ص۳۲۷ عدّة الدّاعی (ابن‌فهدحلّی)، ص۲۱۸ 🌿 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @Hedayatgary
ای بضعة پیغمبر یا فاطمة الزهرا  ای دخت پدر پرور یا فاطمة الزهرا  هم قدری و هم کوثر یا فاطمة الزهرا  حورای خدا منظر یا فاطمة الزهرا  زهرای نبی مظهر یا فاطمة الزهرا  توحید ز پا تا سر یا فاطمة الزهرا  هم دختر بابایی هم بضعة طاهایی  هم عصمت داداری هم ام ابیهایی  هم مادر دو مریم هم مام دو عیسایی  راضیه و مرضیه صدیقة کبرایی  والشمسی و واللیلی زهرایی و زهرایی  زهرای حسین آور یا فاطمة الزهرا  نازد به ملک خالق هنگام دعای تو  خورشید کند سجده بر خاک سرای تو  زینت به کتاب الله بخشیده ثنای تو  رخسار حیا گلگون از شرم و حیای تو  فرمود رسول الله بابا به فدای تو  ای بر پدرت مادر یا فاطمة الزهرا  اوصاف تو باید گفت با صوت جلی زهرا  ای گفته ثنایت را ذات ازلی زهرا  از مهر تو بالاتر نبود عملی زهرا  غیر از تو، که بر دامن آرد دو ولی زهرا  ای روح رسول الله، ای رکن علی زهرا  وابسته به تو حیدر یا فاطمة الزهرا  دستاس تو بذر نور بر چرخ بیفشاند  گهوارة طفلت را جبریل بجنباند  تو لیلة قدر استی، قدر تو علی داند  پای خرد و دانش تا حشر به گل ماند  چون وصف تو را گوید چون مدح تو را خواند  حق خوانده تو را کوثر یا فاطمة الزهرا  ای مظهر حسن حق ای صاحب سر هو  بر دایرة خلقت هم بانی و هم بانو  احمد ز دمت کرده گلزار جنان را بو  غیر از تو کدامین زن از کور گرفته رو  در عزت و قدر و جاه در خلقت و خلق و خو  یادآور پیغمبر یا فاطمة الزهرا  ای بیت گلین تو مسجود همه عالم  با یک نگهت اموات گردند مسیحا دم  آید ز کنیز تو اعجاز دو صد مریم  در قصر عفاف تو روح آمده نامحرم  تا حشر گدای تو عالم همه و من هم  جایی نروم زین در یا فاطمة الزهرا  محراب بود دائم چشمش به نماز تو  سجاده کشد فریاد از سوز و گداز تو  هر لحظه هزاران شب در لیلة راز تو  چون لاله ملک روید از خاک حجاز تو  این کوتهی عمر و این عمر دراز تو  ز اعجاز بود برتر یا فاطمة الزهرا  غلمان شده مدهوشت حورا شده سرمستت  دوزخ شده خاموش و جنت شده پا بستت  تقدیم ولایت شد یک لحظه همه هستت  تا کور شود فردا چشم عدوی پستت  در حشر بود دست عباس روی دستت  آیی به سوی محشر یا فاطمة الزهرا  ای ملک خدا یک سر بیت الحرمت زهرا  ای قلب دو صد موسی سینای غمت زهرا  ماییم و عنایات و جود و کرمت زهرا  فرداست همه محشر زیر علمت زهرا  ریزند برات عفو روی قدمت زهرا  از ایمن و از ایسر یا فاطمة الزهرا  افسوس که آتش زد دشمن به سرای تو  شد ماه رخت نیلی چون رخت عزای تو  دردا که نداد امت پاسخ به ندای تو  افسوس که شد خاموش آوای دعای تو  چون شعله به دل پیچید فریاد رسای تو  بی مونس و بی یاور یا فاطمة الزهرا  شیطان صفتان حمله بر بیت خدا کردند  با یک لگد از کوثر یک آیه جدا کردند  فرزند شهیدت را یک لحظه فدا کردند  پاداش رسالت را اینگونه ادا کردند  خون بر جگر میثم از جور و جفا کردند  کی بود چنین باور یا فاطمه الزهرا 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar 🆔 @raziolhossein
🔶 ذوالقرنین در بیان قرآن کریم : آیا قرآن درباره ذوالقرنین به ابهام گویی اکتفا کرده است؟ 💠 گاه چنین تصور می شود که قرآن کریم درباره این شخصیت ، تعمدا به صورت راز گونه سخن گفته و مشخصات بیان شده از سوی قرآن به قدری مبهم است که اساسا نمیتوان آن را بر فرد خاص تطبیق داد! اما در مباحث اخیر بیان شد که قرآن علاوه بر مشخصات روحی ، به بیان قلمرو وسیع ذوالقرنین (از شرق تا غرب) پرداخته و سیاست های مختلف دفاعی / اقتصادی / دینی / اجتماعی او را به تصویر کشیده است‌. 💠 علاوه بر آن به ابعاد مهم دیگری نیز پرداخته که در آینده تشریح خواهند شد. روایات هم باب بررسی را مسدود اعلام نکرده بلکه خصوصیات دیگری افزوده اند 💠 خود قرآن نیز این توضیحات را در پاسخ یک سوال از سوی اهل کتاب و مشرکین بیان فرموده سپس در میانه شرح ماجرا (آیه ۹۱) بر احاطه اش نسبت به واقعه تاکید میکند! بنا بوده است صاحبان سوال ، جواب را بفهمند و به احاطه علمی صاحب قرآن پی ببرند. (بلکه قصد به چالش کشیدن علم پیامبر اکرم را داشته اند.) نه اینکه فقط با پاسخی مبهم و چند پهلو رو به رو شوند 💠 وجود اختلاف و خطا بین مفسرین لزوماً دلیل بر رمزی بودن یک متن نیست. عوامل مختلفی سبب اختلاف نظر می شوند. اساسا کمتر مسئله دینی /تاریخی /قانونی /حقوقی /..../ وجود دارد که معرکه آرای مختلف قرار نگرفته باشد. و این به معنای مسدود بودن یا ابهام ذاتی مسئله نیست. از جمله اینکه گاه صاحب متن ، مقصودش را بیان میکند اما مردم زمان های بعدی در اثر عدم آشنایی با تعابیرش آن را درک نمیکنند. (چنانکه نمونه هایی را خواهیم دید.) 💠 از جهت دیگر هم : گاهی برای فهم مسئله نیاز هست که زمان بگذرد! چنانکه گفته شده : (قرآن آیاتی دارد که زمان آن را تفسیر میکند.) پس لزوما نمی توان متاخر بودن یک نگاه تفسیری را دلیل بر بطلان آن گرفت 💠 داستان ذوالقرنین دارای ابعاد مختلف ادیانی ، اخلاقی ، تاریخی ، جغرافیایی و ... است. از سوی مسلمین درباره آن ادعای اعجاز می شود و از جانب اسلام ستیران درباره اش شبهاتی مطرح می شود. پس نباید با این بیان که متن مبهم است و ... مسئله را خاتمه یافته تصور کرد 💠 قرآن هنگام شرح داستان ذوالقرنین به بیان مناطق قومی و جغرافیایی هم پرداخته است. سرزمین مطلع الشمس ، مغرب الشمس ، عین حمئه ، سرزمین بین السدین ، قوم یاجوج و ماجوج ، سرزمین دور افتاده ای که زبان دیگران را فهم نمی کردند و نمونه های مختلف دیگر ✍✍ به عنوان نمونه : هنگامی که قرآن در این ماجرا از دیده شدن صحنه غروب خورشید در ساحل سخن می گوید (کهف : ۸۶) چه مقصودی دارد؟ میدانیم که قرآن یک رمان تاریخی نیست. و از ورود به بسیاری تفاصیل خودداری میکند. اتفاقا در همین سوره از ورود به جزئیات کم فایده که راه اثبات و نفی روشن نداشته و زمینه جدال بیهوده می شوند نهی شده است. (کهف : ۲۲) ✍✍ روشن است که مقصود در اینجا انکار هر گونه جنبه رمزی در قرآن و احادیث نیست. سخن آن است که نباید بدون ملاک ، دایره اسرار را گسترده تر از واقعیت آن کرد. 💠 در ادامه به بررسی درباره مختصات جغرافیایی و تاریخی قلمرو ذوالقرنین خواهیم پرداخت ان شاء الله @Hekmatenabavi
🔶 قلمرو ذوالقرنین : مختصات جغرافیایی و تاریخی آن در قرآن کریم 1⃣ 💠 ابتدا باید ببینیم که کلمه "مطلع الشمس" و "مغرب الشمس" در داستان ذوالقرنین به چه مناطقی اشاره دارند؟ مطلع الشمس به معنای محل بر آمدن خورشید است و مغرب الشمس به معنای محل غروب آن 💠 این نام گذاری از دیرباز تا کنون رایج بوده و قرآن هم برای بیان مقصودش از این نام گذاری عرفی رایج استفاده کرده است 💠 مردم شرق از دیرباز ، یونان و روم و اروپا را مغرب نامیده اند. اما از جهت شرقی نیز خراسان بزرگ (از مرز گرگان تا بلخ و خوارزم و...) همان سرزمین مطلع الشمس یا بخش مهم آن است. چنانکه در ادامه به برخی اسناد اشاره خواهد شد : 💠 خراسان در زبان فارسی پهلوی به معنای محل بر آمدن خورشید (مطلع الشمس) بوده است. خسرو انوشیروان شاه ساسانی (قبل از بعثت رسول الله ص) ایالتی با این نام داشت و در طرف مقابل آن سرزمین هایی که در جانب روم بودند "خور بران" می نامیدند. یعنی سرزمین غروب خورشید! (دائره المعارف بزرگ اسلامی ، مدخل خراسان و همچنین مفاتیح العلوم خوارزمی ، ص ۱۳۷ به علاوه رجوع شود به فخر الدین اسعد گرگانی (شاعر قرن پنج و دانا به زبان فارسی پهلوی) (ص۱۱۹) 💠 بلکه پیش تر از اینها : هرودوت (مورخ یونانی قرن پنجم پیش از میلاد) در ضمن شرح لشکر کشی کوروش به شرق ایران اشاره میکند که او در جهت شرق و طلوع خورشید پیش رفت. (کتاب اول ، بند ۲۰۱) و هنگام توصیف قوم ماساژت که در نواحی شرق و شمال شرقی ایران بوده اند می گوید : آنان فقط خورشید را می پرستند. (کتاب اول ، بند ۲۱۶) و این نشانگر اهمیت خورشید در آن مناطق است! 💠 قرآن بیان میکند که ذوالقرنین هنگام رسیدن به مطلع الشمس ، به قومی رسید که زندگی بدوی داشتند و میان ایشان با خورشید ، ساتری نبود. (کهف : ۹۰) یعنی سرپناه درستی نداشتند. چنانکه احادیث نیز بر همین معنا تصریح دارند. از جمله اینکه آنان خانه سازی را نمی دانستند به عنوان نمونه ✍✍ اینجا گفتیم که در جهان قدیم ، از جانب شمال و شرق ایران ، اقوام بدوی و کوچ نشین حضور داشتند که شامل طیفی از قبایل سکایی و مغولی و ... میشدند. (و بار ها به ایران حمله کردند.) هرودوت مورخ در عصر هخامنشی از میان اقوام مجاور با سکا ها از قومی یاد میکند که زیر درخت زندگی میکردند و فقط هنگام زمستان پارچه های نمدی را به درخت می بستند اما هنگام تابستان چنین نمی کردند. (کتاب چهارم : بند ۲۳) دقیقا همان تعبیر قرآنی در این اسناد دیده می شود 💠 بنابر تعبیر قرآن (کهف : ۸۶) ذوالقرنین در سفر به غرب ، شاهد غروب خورشید در ساحلی تیره و گل آلود بوده است. (عین حمئه) ما میدانیم که در مرز بین اروپا و آسیا ، دریای سیاه قرار دارد. که در طول تاریخ از سوی ایرانیان و یونانیان و ... به عنوان دریای تیره یا سیاه نامگذاری شده است. به عنوان نمونه در کتاب بندهش (از کتب زرتشتیان که اصل نگارش آن مربوط به اواخر ساسانیان است و در دوران اسلامی به شکل نهایی رسیده) در کنار نام بردن از دریا های مختلف از دریای سیاه بن در روم یاد میکند. (ص۷۴) که به روشنی مربوط به دریای سیاه است که اکنون در مجاورت کشور ترکیه می باشد. اما در آن عصر ، مجاور با روم شرقی بود. رود های مختلفی به دریای سیاه میریزند و با گل و لایی که همراه آورده اند می توانند صحنه ساحلی آن را گل آلود و تیره کنند. از جمله رود هالیس (قزل ایرماق امروزی) که در مرز بین ایران و لیدی قرار داشت و شاه لیدی با عبور از آن ، جنگ ضد کوروش را شروع کرد 💠 ذوالقرنین پس از سفر به جهت غربی ، مردمی را در کنار آن ساحل می بیند و وعده میدهد که ستمگران و متجاوزین از ایشان را مجازات خواهد کرد (کهف : ۸۷) 💠 ما در اینجا توضیح دادیم که پس از به حکومت رسیدن کوروش بزرگ ، همسایگان غربی بر ضد او متحد شده و دست به قتل و غارت مردم تحت حمایت او زدند. و بنابر گزارش خود یونانیان ، کوروش از ایشان میخواهد که در این هجوم با دشمنانش همکاری نکنند که اکثر دولتشهر های یونانی تبار ، توجه نکرده و در جنگ ها شکست خوردند. نهایتا قلمرو کوروش تا مرز اروپا گسترش یافته و موفق شد مهاجمین لیدیایی و یونانی را شکست داده مجازات کند. همان طور که از جانب شرق و شمال به قلمرو او حمله شد و برای آرام کردن آن نواحی ، در این جهات نیز پیش روی کرد و در مطلب آینده به همراه جزئیات تاریخی و جغرافی ، توضیح داده می شود ✍✍ تا اینجا مشخص شد که مختصات قلمرو ذوالقرنین از جهت شرقی شامل خراسان قدیم بوده و به قدری پیش رفت که به انسان هایی با زندگی بدوی رسید. (بر مناطق متمدن آن ناحیه مسلط بود.) و از سوی غرب ، تا سواحل یونانی نشین نفوذ داشته است چنانکه در تعابیر حدیثی هم بار ها به توسعه قلمرو ذوالقرنین در جهت شرق و غرب اشاره شده است (یک نمونه) ادامه دارد ... @Hekmatenabavi
📜 آغاز علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به ( قدس سره )؛ به مرحوم آیة الله ( ۱۲۲۲ - ۱۲۹۲ ) فرزند میرزا کاظم 👉 @smbshafti
📜 آغاز علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به ( قدس سره )؛ به مرحوم آیة الله (قدس سره) 👉 @smbshafti
مرحوم آیة الله سيد ابوالقاسم بن ميرزا كاظم زنجانی
هدایت شده از امیرحسین طالقانی
🌹 سرور گرامی ، سلام و عرض ادب و تبریک و تهنیت بمناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها 🌹 چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ ، مصادف با نیمه شعبان ولادت با سعادت امام زمان عج است 🌹 از رسول گرامی اسلام (ص) تا امام عسکری (ع) ، همه معصومین ، بشارت مهدی موعود عج را داده اند 🌹 امروز ما در برابر امام مهربانمان چه وظیفه ای داریم؟ 🌹 شاید کمترین قدم ها در برابر آن پدر مهربان ، تلاش های خالصانه ما باشد : 🔷 برگزاری جشن در ایام نیمه شعبان 🔷 برگزاری مراسم دعا و احیاء شب نیمه شعبان 🔷 برگزاری مراسم چهل روز دعا برای امام زمان عج ، از شنبه ۸ بهمن تا چهارشنبه ۱۷ اسفند ( نیمه شعبان ) 🔷 آذین بندی اماکن عمومی جهت یادآوری و اطلاع رسانی عمومی 🔷 هدیه دادن کتاب و اقلام فرهنگی جهت ارتقاء معرفت دینی و مهدوی 🔷 کمک به محرومان و آبرومندان بنام امام زمان عج 🔷 و هر طرح و برنامه دیگر .... 🌹 به نظر شما ، با یاری امام زمان عج ، مادرشان حضرت فاطمه (س) چگونه شادمان شده و در حق شما ، دعا می کنند؟