eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 وقتی امدادگر اسرائیل، غارتگر نسخه خطی از آب درآمد! 👈 نسخه به سرقت رفته، دو قرن قدمت داشت! 1⃣ در پی وقوع زلزله در ترکیه (سال گذشته) سازمان خصوصی "یونایتد هاتزالا" رژیم صهیونیستی ۴۰ نفر به اصطلاح امدادگر را برای شرکت در عملیات نجات در جنوب ترکیه اعزام کرد اما در بازگشت آنان به اسرائیل، اتفاق عجیبی رخ داد و مشخص شد که یکی از اعضای این گروه یک نسخه خطی توراتی را که دو قرن قدمت دارد، از یک کنیسه ویران شده در اثر زلزله در شهر انطاکیه به سرقت برده و با خود به اراضی اشغالی برده است! 2⃣ همچنین اخبار و عکس‌های آثار تاریخی که قاچاق شدند، در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شدند. یحیی کوشکن، معاون مدیرکل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه در صفحه شخصی خود به این موضوع اعتراض کرد. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
هدایت شده از علی (ع) سراج هدایت
💠 [حدیث ۳۴] 🔔 فرق کسی که شیعه است و علی را دوست دارد با کسی که مسیحی است و علی را دوست دارد در چیست؟ شیعه یعنی پیرو یعنی محبی که محبت او به مولایش سبب می‌شود به آنچه مولای خود اعتقاد دارد معتقد باشد و آنچه عمل می‌کند را عمل کرده و آنچه ترک می‌کند را ترک کند. 🔹 عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ شِيعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ كُونُوا النُّمْرُقَةَ الْوُسْطَى‏ يَرْجِعُ إِلَيْكُمُ الْغَالِي وَ يَلْحَقُ بِكُمُ التَّالِي فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ سَعْدٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْغَالِي قَالَ قَوْمٌ يَقُولُونَ فِينَا مَا لَا نَقُولُهُ فِي أَنْفُسِنَا فَلَيْسَ أُولَئِكَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُمْ قَالَ فَمَا التَّالِي قَالَ الْمُرْتَادُ يُرِيدُ الْخَيْرَ يُبَلِّغُهُ الْخَيْرَ يُؤْجَرُ عَلَيْهِ‏ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا مَعَنَا مِنَ اللَّهِ بَرَاءَةٌ وَ لَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ قَرَابَةٌ وَ لَا لَنَا عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ وَ لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ‏ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا. 🔸 از عمرو بن خالد، از امام باقر (ع) نقل می‌کند كه حضرت فرمودند: 🔹 ای گروه شیعه، شیعیان آل محمد (ص) شما باید جایگاه ميانه باشيد تا آنکه زیاده روی کرده و در حق ما غلو می‌کند به شما برگردد و آنکه کوتاهی کرده و عقب مانده خود را به شما برساند. 🔸 يك مرد انصارى به نام سعد عرض كرد: جانم به فدایت، غالى کیست؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: مردمى که درباره ما چيزهایی می‌گويند كه ما اهل‌بیت آن سخنان را درباره خودمان نمی‌گوئيم، ما با شخص غلو کننده هیچ ارتباطی نداریم آنها از ما نیستند و ما هم از آنان نيستيم. 🔹 سعد عرض کرد: عقب مانده كيست؟ حضرت فرمودند: کسی که طالب خیر است و به آن هم می‌رسد و به مقدار عملش هم پاداش می‌گیرد 🔸 سپس امام باقر (ع) به ما رو کرده فرمودند: 🔹 به خدا سوگند؛ ما از طرف خدا برائتی از دوزخ با خود نداریم و بین ما و خدای متعال قرابت و خویشاوندی نیست و ما را بر خدا حجتى نيست، ما اهل بیت به خدا نزديك نشويم مگر با اطاعت کردن از دستورات او، پس حال که چنین است بدانید هر كدام از شما كه مطيع خدا باشد دوستی ما اهل‌بیت برای او نفعی خواهد داشت و هر كدام از شما که گنه‌كار باشد دوستی ما اهل‌بیت برای او نفعی نخواهد داشت واى بر شما فريب نخوريد، واى بر شما، فريب نخوريد. (الکافی، ج۲، ص۷۴) @Ali_SerajeHedayat
🔴 آشنایی با تصوّف (۱) ⏮ بخش بعدی 🔷 تصوّف چیست؟ واژه «تصوّف» بنابر اظهر احتمالات، از واژه «صوف» گرفته شده است و از لغات ساخته شده به معنی «پشمینه‌پوشی» به عنوان نمادی از زندگی سخت و دوری از تن‌پروری و لذّت‌پرستی می‌باشد؛ یکی از مؤلفان «تاریخ تصوّف در اسلام» پس از نقل اقوال و عقاید مسلمانان و بعضی از مستشرقین دربارۀ اصل و اشتقاق کلمه «صوفی» و «متصوّف»، نتیجه گرفته است که نزدیکترین قول‌ها به عقل و منطق و موازین لغت، این است که «صوفی» کلمه‌ای است عربی و مشتق از لغت «صوف» یعنی پشم؛ وجه تسمیۀ زهّاد و مرتاضین قرون اول اسلام به «صوفی» آن است که لباس پشمینۀ خشنی می‌پوشیدند و نیز لغت «تصوّف» مصدر باب تفعّل و به معنای پشمینه پوشیدن است، همان طور که «تقمّص» به معنی پیراهن پوشیدن است. [۱] 🔹 درباره معنی «تصوّف» و اینکه به چه کسی «صوفی» می‌گویند، باید اعتراف کرد که یک تعریف جامع که طریقه و روش صوفیه را در برگرفته و مورد قبول همگان باشد، یافت نمی‌گردد؛ گویند: «ابومنصور عبدالقادر» (متوفی ۴۲۹ ق) در بغداد بر حسب حروف ابجد و با توجه به تألیفات بزرگان صوفیه، در حدود یک هزار تعریف درباره تصوّف و صوفیه و نظریات آنان جمع‌آوری کرده است. [۲] البته مشایخ صوفیه صدها تعریف برای تصوّف و معنی «صوفی» ذکر کرده‌اند و از هر کدام از اقطاب و رؤسای این فرقه، چند تعریف درباره تصوّف نقل شده است. [۳] از این مطلب آشکار می‌گردد که تا چه اندازه تباین و اختلاف در فروع نظریۀ تصوّف وجود دارد و به قول «ابوسعید بن اعرابی صوفی» (م۳۴۰ق) صوفیه قائل به جمع بودند؛ اما صورت این جمع نزد هر دسته از آنان بر خلاف آن چه بوده که در نزد دیگری است و با این ترتیب در اسماء، متّفق و در معانی، مختلف هستند! [۴] 🔹 با وجود همۀ این تعریفات، تا به حال نتوانسته‌اند یک تعریف جامع برای «تصوّف» بیان کنند و خودِ این همه اختلاف و مغایرت که در تعاریف آنان وجود دارد، کاشف از این است که هر کدام مفهوم جداگانه‌ای برای تصوّف و صوفی قائل بوده‌اند؛ [۵] و لذا باید گفت: تصوّف یک مذهب خاص و منظم و محدود نیست، بلکه یک طریقۀ التقاطی است که از به هم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است؛ به همین جهت، حدّ و حصاری ندارد و در طی قرون و اعصار، با مقتضیّات و شرایط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است؛ برخلافِ «تشیّع» که هیچگاه از مسیر اصول اساسی خود بیرون نرفته است و همواره یک مذهب خاص و منظم با حدود و ثغور مشخصی بوده است. یکی از محققین صوفی پژوه به نام مرحوم داود الهامی در رابطه با تعریف تصوّف می‌گوید: تصوّف، مسلک و روش لغزنده و متغیّری است که نقطۀ شروع آن، و پارسایی و نقطه پایان آن، عقیدۀ است! و در بین این دو نقطۀ شروع و پایان، تنوّع و اقسام عقاید گوناگون و مسالک مخصوص فکری و تمایلات رنگارنگ پیدا شده است. [۶] 📚 منابع: [۱] تاریخ تصوّف در اسلام (قاسم‌غنی)، ص۴۵ [۲] نفحات الانس (جامی)، مقدمه مصحح، ص۱۵ [۳] عبارت سهروردی چنین است: «و اقوال المشایخ فی ماهیة التصوّف تزید علی الف قول» (سخنان مشایخ صوفیه در تعریف تصوّف، بیش از هزار قول است!) [۴] مقدمه نفحات الانس، ص۱۶ [۵] در دیار صوفیان (علی‌دشتی)، ص۹ [۶] تاریخ تصوّف (عمید‌زنجانی)، ص۱۵۹ @Hedayatgary
▫️از حضرت امام كاظم علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: بسیار در شگفتم از کسانی كه از خوردنى و آشاميدنى‌های مُضر پرهيز مى‌كنند، از ترس آنكه بیماری و درد بر آنان فرود آيد؛ که چگونه از ارتکاب گناهان  پرهيز نمى‌كنند، از بيم آتش جهنّم، آنگاه كه در بدنهايشان شعله می‌کشد؟! 📚 الأمالی ، ص۲۰۳، ح۴۹
هدایت شده از علی (ع) سراج هدایت
💠 [حدیث ۳۵] 🔔 همه ما شنیده‌ایم که اگر کسی بین الطلوعین بیدار باشد و تعقیبات به جا آورد در جذب روزی از تلاش کردن در کسب و کار مؤثرتر است آیا کاری هم هست که بسیار ساده تر از بیداری بین الطلوعین باشد در عین حال در جذب روزی هم مؤثرتر باشد؟ 🔹 قالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ لِلصَّادِقِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ يُقَالُ مَا اسْتُنْزِلَ الرِّزْقُ بِشَيْ‏ءٍ مِثْلِ التَّعْقِيبِ فِيمَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَقَالَ أَجَلْ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكَ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكَ أَخْذِ الشَّارِبِ‏ وَ تَقْلِيمِ الْأَظْفَارِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ. 🔸 عبد اللَّه بن ابي يعفور به امام صادق عليه‌السّلام عرض كرد: جانم به فدایت اینگونه مشهور است كه هيچ عملی در فرود آوردن رزق و روزى به سوى بنده همانند ذكر و دعا در تعقيب نماز صبح در فاصله طلوع فجر تا طلوع آفتاب نيست، آیا این صحیح است؟ 🔹 آن حضرت فرمود: آرى درست است اما من تو را به عملی بهتر و مؤثرتر از آن در فراخى و جذب رزق و روزى آگاه می‌كنم و آن کوتاه کردن موی پشت لب و کوتاه کردن ناخن‌ها در روز جمعه است. 📚 (من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۲۸) @Ali_SerajeHedayat
هدایت شده از زیارت
🔶️ ثواب و آثار بی نظیر صلوات از عصر روز پنجشنبه تا جمعه 🌸 از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده است: که صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار کار نیک برابر است و هزار گناه را پاک می‌کند و مقام انسان را هزار درجه بالا می‌برد و مستحب است که پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد (صلوات الله علیهم اجمعین) بسیار صلوات فرستند. 🌸 و از صادق(علیه‌السلام) روایت شده است: که به هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلم‌های طلا و صحیفه‌های نقره فرود می‌آیند و در عصر پنجشنبه و شب‌ و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزی ننویسند. 📚من‌ لایحضره‌ الفقیه ج۱ ص۴۲۴ 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
✅ مرحوم سید مصلح الدین مهدوی در کتاب ارزشمند بیان المفاخر می نویسد: 🔸حاج زین العابدین از مشایخ واقطاب ملقب به مست علیشاه نیز همچون دیگر و که عموما با علماء اسلام مخالفند، وی نیز با سید مخالفت می نموده است. 🔸وی در کتاب بستان السیاحه نام هر شهر و قریه ای را که ذکر می‌کند آنرا به بدی یاد می‌نماید می‌نویسد: مخالف ؛ واصل درخوبی وبدی را تصوف وخدمت به ویا مخالفت با آنان میداند. 🔸در زمان مرحوم سید در اصفهان نسبتا کر وفری داشتند: سید رضا فانی هندی (فوت ۱۲۲۲) وشیخ زاهد ثانی گیلانی (فوت ۱۲۲۲) و آقا محمد کاظم واله شاعر (فوت ۱۲۲۹) و از همه مهمتر حسین علیشاه اصفهانی(فوت ۱۲۳۴) وجمعی دیگر از در این زمان در اصفهان میزیسته و مردم را به میخواندند. 🔸حکیمی بزرگوار وفیلسوفی عالیقدر از اساتید سید ومریدان آن بزرگوار یعنی حاج ملا علی نوری اصفهانی با آنان مخالف بود (شرح مخالفت او با بعدا بطور اجمال گفته میشود) . 🔸مرحوم سید گر چه علنا با مخالفت نمی کرد. لکن با آنان موافق نبود و هیچ یک از آنان را بخود راه نمی داد، از این رو حاج زین العابدین با سید موافق نبوده است. 📚 بیان المفاخر ج 1 ص 51 و 52 👉 @smbshafti
📜 نامه مهم و تاریخی علامه محقق - قدس سره‏ - به : يكى از بانوان شاهزاده قاجارى 🔸 درباره  :  حاجى زين العابدين ‏ از رؤسای ✅ ( اين نامه مهم وتاريخی برای نخستین بار است که منتشر می شود  ) ✍    بسم الله الرحمن الرحيم‏ اين نوشته‏ اى است از جانب نائب امام زمان صاحب العصر والزمان - عجّل اللَّه تعالى فرجه - به مكمن عصمت و عفّت وحيا، وقاها اللَّه تعالى عن شرّ العقباء والدنيا . 🔸 ( قل اللهمّ مالك المُلك تؤتي المُلك مَنْ تشاء و تنزع المُلك مِمَّنْ تشاء و تُعِزُّ من تشاء و تذلّ من تشاء بيدك الخير إنّك على كلّ شي‏ء قدير ). 🔸 اعتقاد اين خادم شريعت مطهّره تا حال اين بوده و هست : اين امورى كه در حقّ شاه ما اتّفاق افتاده از خوارق عادات چنين می دانم، نبوده مگر به نصرت خداوند عالم - جلّ شأنه - على شاه به آن كه در تحت يد او اساس سلطنت چندين سلطان بوده : كريم خان، و آقا محمّد خان، و فتحعلى شاه، بلكه شارح شاه ونادر، و عسكر و اجزاء كلّ ايران با او معيّت داشتند، امّا شاهِ ما كه باشد، اطّلاع شما در اين باب شايد بيش از ما باشد، نه خزانه داشتند و نه اسباب سلطنتى، و نه عسكرى معتدّاً به، با كمال سهولت وآسانى فايق بر همه شدند، جميع خزاين سلاطين متعدّده همه در تحت يد ايشان داخل شد، اين نيست به اعتقادم مگر به نصرت و اعانت خلّاق ارض و سما به مقتضاى آيه شريفه مذكوره: ( تؤتي الملك من تشاء و تنزع الملك ممّن تشاء وتعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء ). 🔸 و معلوم است به برهان قاطع و دليل واضح، نصرت خداوند عالم - جلّت عظمته - در حقّ احدى ميسّر نمی شود مگر آنكه آن كس به صفاتى كه رضاى خداوند عالم - جلّ شأنه - در آن باشد، زيادتى داشته باشد بر ديگران . 🔸 انصاف اين است آنچه مطّلع شده‏ ايم فى الواقع چنين است : شاه زاده‏ هايى كه بوده‏ اند، اغلب آنها را مطّلع بوده‏ ايم مايل به فسق و فجور و هوا وهوس نفسانى، كه في الحقيقة مطيع ومنقاد شيطان و معرض از متابعت امام زمان - عجّل اللَّه تعالى فرجه - و شريعت پيغمبر آخر الزمان - عليه و على آله صلوات اللَّه الملك المنّان - به خلاف ما، به مقتضاى انصاف آنچه استنباط كرده‏ ايم از بدايت أمر إلى حال نبوده‏ اند مگر راغب به متابعت شريعت مطهّره، و مايل به ترويج محسّنات شرعيّه، و معرض از هوا و هوس نفسانيّه، همين باعث شده كه نصرت خداوند عالم شامل ايشان شده نه ديگران، و ايشان را مسلّط كرده بر ديگران. 🔸 اميدوارم كه تقدير خلّاق عالم - عزّ شأنه - مساعدت نموده، پيوسته ما متّصف به صفات مذكوره بوده، تا نصرت حقّ تعالى با ايشان بوده، و غالب بر جميع طالبين فساد، و فايق بر قاطبه اهل عناد بوده باشند، قال اللَّه تعالى : ( إن ينصركم اللَّه فلا غالب لكم و إن يخذلكم فمن ذا الّذي ينصركم من بعده ). 🔸 حاصل معنى آيه شريفه آن است: اگر نصرت خلّاق عالم در حقّ شما باشد، احدى غالب بر شما نخواهد شد، و نعوذ باللَّه سبحانه اگر خداوند عالم شما را خار و ذليل گرداند، كه می تواند شما را اعانت كند بعد از آنكه خداوند عالم شما را ذليل كرده باشد ؟ 🔸 خداوند ارض و سما، عالم و واقف می باشند، قصدى ندارم مگر آنكه را ترجيح می دهم در صفات حسنه بر جميع شاه زاده‏ ها، به اين جهت طالب اين هستم كه پيوسته نصرت و اعانت خداوند عالم با ايشان بوده تا فايق شوند بر قاطبه اهل فساد و كافه اهل ضلال، به أيمان مغلظه قسم ياد می توانم نمود كه محبّت قلبى به دارم، امرى كه منافى با عزّت و شوكت و مخالف با دوام دولت ايشان باشد، نمی توانم ديد، محافظت را به محافظت دين می دانم، بلكه محافظت دين را به محافظت می دانم، از اينكه شيطان دشمن دين است، هرگز راضى به تقويت دين مبين و به ترويج شريعت سيّد المرسلين نيست، ومی دانم سلطنت ودوام دولت ايشان موجب نصرت دين وباعث ترويج شريعت سيّد المرسلين است، شيطان طالب اخلال دوام دولت شاه خواهد بود. 🔸 اعتقادم اين است كه : امورى كه منافى با دوام دولت و مخالف با تقويت سلطنت ايشان هست، در نظر ايشان جلوه می دهد، اين سخن را شوخى ندانيد، بلكه چنين دانيد از لسان جناب صاحب الزمان - عجّل اللَّه تعالى فرجه - صادر شده، از جمله ميل به است كه امروز حاجى زين العابدين رئيس اينها می باشد، ميل مشخّص است می بايد ميل به كه مقوّم آسمان و زمين است باشد، و ميل به طريقه آن جناب كه مأخوذ از جناب رسول خدا است - صلّى اللَّه عليه و آله - باشد، قطعى هر عاقل است كه نجات دنيا و آخرت منحصر در متابعت ايشان است . 🔸 حاجى كه به فرموده ائمّه طاهرين -عليهم السلام- ضالّ ومضلّ است، و به نصّ ائمّه ما دشمن ائمّه ما می باشد، كه فرموده‏ اند : 🔺 « كلّهم أعدائنا ». 👇👇 👇
🔸كيست كسى كه ميل به او كند و در مقام ترويج او باشد، اگر اين معنى اصل دارد، كه قلباً مايل به او است و در مقام ترويج مؤمى إليه می باشند، قطعاً اين اسباب زوال دولت است، البته اجتناب واحتراز از آن خواهند نمود . 🔸عرض كردم اعتقادم اين است : حفظ دين را در حفظ می دانم، حقّ تعالى واقف است ميل به وميل به ترويج ايشان را از اسباب زوال می دانم، لهذا بر خود لازم داشتم كه اصرار در اين مرحله كرده باشم، اگر فى الحقيقة تشكيك در اين مطلب داشته باشند، اعلام فرمايند نحوى توضيحى در آن مطلب كرده باشم، كه بر همه كس حقّيّت آنچه عرض كردم، ظاهر شده باشد، والسلام عليكم . 🔸 التماس اين است كلّ اين نوشته‏ ها را  بعد از اينكه مطالب آنها را درست فهميديد، به جهت اين خادم شريعت مطهّره ارسال داريد .   📚 منبع : اسناد موجود در کتابخانه مرحوم آية الله حاج سید محمد علی    👉 @smbshafti
✅ چرا نمی‌توانیم نماز شب بخوانیم؟! شیخ صدوق رحمه‌الله به اسناد خود از حضرت علیه‌السلام روایت کرده است که فرمودند: 🍃 «مداومت بر نماز شب، چهره را نیکو، اخلاق را خوب و انسان را خوشبو مى‌كند و روزى را زياد، بدهى را پرداخت مى‌نمايد، غم و اندوه را از بين مى‌برد و دید چشم را زیاد مى‌كند.» [۱] 🌿 همچنین روایت کرده است که حضرت فرمودند: «فردی که دروغ می‌گوید، از رزق و روزیش محروم می‌شود!» راوی پرسید: چگونه محروم می‌شود؟ فرمودند: «با دروغگویی، توفیق خواندن نماز شب از او گرفته می‌شود و اگر نماز شب نخواند، از رزق (حلال) خود محروم خواهد شد!» [۲] 🔴 شیخ مفید رحمه‌الله روایت کرده است که مردی به علیه‌السلام عرض کرد: من دوست دارم نماز شب بخوانم، ولی نمی‌توانم آخر شب از خواب بیدار شوم! حضرت به او فرمودند: «تو مردی هستی که گناهانت، دست و پایت را بسته‌اند!» [۳] 📚 منابع: [۱] ثواب الاعمال (شیخ‌صدوق)، ص۴۲ [۲] همان [۳] المقنعة (شیخ‌مفید)، ص۱۴۲ اگر موفق به شب‌زنده‌داری و بیداری سَحر جمعه شدید، از دعا برای تعجیل در فرج صاحب غریب عالَم و ارتباط قلبی و عرض حاجت با حضرت در این لحظات خلوت غافل نشوید؛ که خیر دنیا و آخرت در آن است. 🍂 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.» @Hedayatgary
هدایت شده از حمید رضا قمی
🔴 امام باقر علیه السلام فرمودند : امامی که از ما اهل بیت (ع) قیام می کند 🔺 بوسیله وحشت ( دشمنان از او ) یاری می شود 🔺 با نصرت و یاری ( الهی ) پشتیبانی و تایید خواهد شد ... 🔺 قدرت او شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت 🔺 خداوند متعال بوسیله او دینش را بر همه ادیان غالب خواهد نمود ، گرچه مشرکین رضایت ندارند 🔺 او همه ویرانی ها را بر روی زمین ، آباد خواهد نمود 🔺 و حضرت عیسی بن مریم (ع) فرود خواهد آمد و پشت سر او نماز می خواند.. 📚 ( کمال الدین و تمام النعمه ، ج۱ ، ص۳۳۱ ، ح۱۶ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری ) @hamsafarehaj
🔴 آشنایی با تصوّف (۵) ⏭ بخش قبلی    ⏮ بخش بعدی 🔷 دوره‌های مختلف تصوّف ۱. مرحله تأسیس: این مرحله پس از جریان بنی‌ساعده با مقدمۀ شروع می‌شود و تا زمان ادامه دارد (قرن اول هجری)؛ از دیگر بزرگان این دورۀ صوفیه، را می‌توان نام برد و مرحلۀ رشد و دست به عصا راه رفتن تصوّف است! ۲. جوانه زدن تصوّف: از چهره‌های مشهور این دوره (قرن دوم هجری) (متوفای ۱۹۴ ق)، (م۱۸۵ق) و (م۱۹۵ق) هستند؛ در این دوره کم کم مبانی عارفانه وارد تصوّف شد، مانند که توسط رابعۀ عَدَویّه گسترش یافت؛ او اولین زن صوفی است که حکایات بسیاری از روابط او با حسن بصری و سفیان ثوری و دیگر صوفیان نقل کرده‌اند! [۱] ۳. مرحله رشد و رواج تصوّف: این مرحله تقریباً در قرن سوم جریان یافته است؛ چهره‌های معروف این دوره که تصوّف را رشد دادند: ، ، ، و بودند؛ در این مرحله مفاهیمی همچون و وارد تصوّف شد! ۴. مرحله نظم و کمال: اوایل قرن چهارم را باید شروع مرحلۀ چهارم تصوّف دانست؛ و از مشاهیر این دوره هستند؛ تصوّف در این مرحله صورت مکتوب می‌یابد و اولین کتاب‌ها در این دوره به رشتۀ تحریر در می‌آیند، مانند: «الرعایة لحقوق الله» که نویسنده‌اش مجهول است و «اللّمع» سرّاج طوسی (م۳۷۸ق). ۵. مرحله شرح و تعلیم: این مرحله مربوط به قرن‌های پنجم تا نهم است که از بهترین اعصار رشد و شکوفایی تصوّف محسوب می‌شود؛ در این دوره سیر و سلوک فرقه‌ای شروع شد و فرقه‌های بسیاری شکل گرفت؛ از چهره‌های تأثیرگذار این مرحله، ، ، ، ، ، و جلال‌الدین را می‌توان نام برد؛ در این دوره، تصوّفِ نظری مدوّن شد و در حیطۀ عمل، گسترش بسیاری یافت. ۶. ایجاد خانقاه: در قرن چهارم واقعه‌ای به وقوع پیوست که نقطۀ عطفی برای تصوّف بود و آن ایجاد است؛ خانقاه را بیشتر به معنای معبد و پرستش‌گاه و سفره دانسته‌اند؛ اولین خانقاه به شهادت خود صوفیه، در قرن چهارم هجری توسط امیری مسیحی در رملۀ شام برای صوفیان ساخته شد! اندک اندک صوفیان هر کجا رفتند خانقاهی ساختند و این گونه مساجد ترک شد و موقوفات برای خانقاه‌ها معیّن نمودند و آدابی بنا نهادند؛ حتی برای ورود به خانقاه، آداب و رسوم خاصّی ساختند و برای هر خانقاه یک متولّی به نام شیخ درست کردند. [۲] ⭕️ البته برخی فرقه‌های صوفیه، امروزه به دلیل ترس از افکار عمومی، نام خانقاه‌های خود را به حسینیه تغییر داده­‌اند؛ اما برنامه‌های همیشگی خود را (بعضاً به شکلی نوین) انجام می­‌دهند! مستر هِمفِر (جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) در کتاب خاطرات خود، برنامۀ دولت انگلستان در مورد اسلام را این گونه بیان می‌کند: 🔴 «گسترش همه جانبۀ خانقاه‌های دراویش؛ تکثیر و انتشار رساله‌ها و کتاب‌هایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها و گوشه‌گیری سوق می‌دهد، مانند مثنوی مولوی و احیاء العلوم غزالی و کتابهای ؛ و نگهداشتن مسلمین در جهل و بی‌خبری و جلوگیری از تأسیس و گشایش مراکز آموزشی و تربیتی از هر قبیل؛ ایجاد مانع در راه چاپ و انتشار و در صورت لزوم آتش زدن کتابخانه‌های عمومی؛ و برحذر داشتن مردم از فرستادن فرزندانشان به مدارس دینی با وارد ساختن اتهاماتی علیه مراجع و علمای بزرگ و ...» [۳] 📚 منابع: [۱] تذکرة الاولیاء (عطارنیشابوری)، ص۴۳ [۲] سفرنامه ابن بطوطه، ص۲۶ [۳] خاطرات مستر همفر، ص۶۵ 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» @Hedayatgary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹چون حضرت زینب «علیهاالسلام» به دنیا آمدند، مادرشان حضرت‌فاطمه«سلام‌الله‌عليها» وی را خدمت پدر آوردند و به إیشان فرمودند: این مولود را نامگذاری کنید. أمیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: من بر رسول‌خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله» سبقت نمی‌گیرم. و در آن زمان، پیغمبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله» در سفر بودند و پس از سه روز که بازگشتند، با اطلاع از ماجرا فرمودند: 🌸 من هم در این امر بر خدا سبقت نمی‌گیرم. جبرئیل نازل شد و سلام خداوند را به پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌وآله» رسانید و عرض کرد: خدا نام این مولود را زینب اختیار کرده است. سپس رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله» سلام‌الله‌علیها را طلب کرده و بوسیدند؛ سپس فرمودند: 📜 وصیت می‌کنم به حاضرین و غائبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید که همانا وی به خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها همانند است. 🌺 سکینه و وقار ایشان را به حضرت خدیجه «علیهاالسلام»، 🌺 عصمت و حیائش را به حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها»، 🌺 فصاحت و بلاغتش را به امیرالمؤمنین «علیه‌السلام»، 🌺 حلم و بردباریش را به امام مجتبی «علیه‌السلام» 🌺 و شجاعت و قوّت قلبش را به امام حسین «علیه‌السلام» تشبیه نموده‌اند. 📜ریاحین الشریعة (محلاتی)، ج۳، ص۳۸ ┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄ 🤲 أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲
🔺توسل عالم اهل تسنن، به ساحت نورانی حضرت زینب (س) 🔹 یکی از ویژگی‌های حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، گره‌گشایی از آحاد مردم حتی از غیر شیعیان است و این خصلت بر سایر مذاهب مخفی نمانده است. 🔹به عنوان نمونه، شبلنجی از مشاهیر اهل‌تسنن، از قول شیخ عبد الرحمن الاجهوری چنین می‌نویسد: «در کتاب شیخ عبدالرحمن اجهوری که نامش مشارق‌الانوار است خواندم که [نوشته بود]: در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود، به مقام سیده زینب که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است: ▫️آل طه لکم علینا الولاء ▫️لا سواکم بما لکم آلاء ▫️مدحکم فی الکتاب جاء مبینا و... یعنی ای آل طه، برای شما بر ما، ولایت است... تا پایان شعر».بدين صورت از بيماري خود به برکت حضرت زينب سلام الله عليها شفا پيدا کرد. 📚 الشبلنجي، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص382-383، تحقيق: دکتور عبد العزيز سالمان، المکتبة التوفيقية - مصر. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔴 آشنایی با تصوّف (۱۰) ⏭ بخش قبلی    ⏮ بخش بعدی (با توجه به آغاز ایام فاطمیه علیهاالسلام، سلسله مطالب نقد تصوّف را به پایان می‌رسانیم تا إن‌شاءالله در فرصتی دیگر که بررسی صوفیۀ قرون اخیر بپردازیم.) 🔷 سخنان بسیار مهم علّامه مجلسی رحمة‌الله‌علیه با شیعیانی که دنباله رو ملاعین صوفیه شده‌اند: ⚠️ «پس اگر اعتقاد به روز جزا داری، امروز حجّت خود را درست کن که چون فردا حق تعالی از تو حجّت طلبد، جواب شافی و عذر پسندیده داشته باشی! و نمی‌دانم بعد از ورود احادیث صحیحه از اهل‌بیت رسالت علیهم‌السلام و شهادت این بزرگواران از علمای شیعه رضوان‌الله‌علیهم بر بطلان این طائفه و طریقۀ ایشان، در متابعت‌شان نزد حق تعالی چه عذر خواهی داشت؟! 🔹 آیا خواهی گفت متابعت کردم که چند حدیث در لعن او وارد شده است؟! 🔹 یا متابعت کردم که با امام جعفر صادق علیه‌السلام دشمنی می‌کرده و پیوسته معارض آن حضرت می‌شده است و بعضی احوال او را در اول کتاب بیان کردیم؛ 🔹 یا متابعت را عذر خود خواهی گفت که به یقین ناصبی بوده! و می‌گوید در کتابهای خود: "به همان معنا که مرتضی علی امام است، من هم امامم!" و می‌گوید: "هر کس یزید را لعنت می‌کند گناهکار است!" و کتابها در لعن و ردّ شیعه نوشته، مانند کتاب "المنقذ من الضّلال" و غیر آن؛ 🔹 یا متابعت برادر ملعونش احمد غزّالی را حجّت خواهی کرد که می‌گوید: "شیطان از اکابر اولیاء الله است!" 🔹 یا ملّای رومی ( جلال الدین محمد بلخی) را شفیع خواهی کرد، که می‌گوید: " را حضرت علیه‌السلام شفاعت می‌کند و به بهشت خواهد رفت! و حضرت امیر به او گفت که: تو گناهی نداری! چنین مقدّر شده بود و تو در آن عمل مجبور بودی!" و در هیچ صفحه از صفحات مثنوی نیست که اشعار به یا یا سقوط عبادات یا غیر آنها از اعتقادات فاسد نکرده باشد! و چنانکه مشهور است و پیروانش قبول دارند، ساز و دف و نی () شنیدن را عبادت می‌دانسته است! 🔹 یا پناه به محی الدّین خواهی برد که هرزه‌هایش را در اول و آخر این کتاب شنیدی و می‌گوید: "جمعی از اولیاء الله هستند که رافضیان (شیعیان) را به صورت خوک می‌بینند!" و می‌گوید: "به معراج که رفتم مرتبۀ علی (علیه‌السلام) را از مرتبۀ و و پست‌تر دیدم! و ابوبکر را در عرش دیدم! چون برگشتم به علی گفتم چون بود که در دنیا دعوی می‌کردی که من از آنها بهترم؟! الحال دیدم مرتبه تو را که از همه پست‌تری!!" (العیاذ بالله) و او و غیر او از این تزریقات، بسیار دارند که متوجه آنها شدن، موجب طول سخن می‌شود.» 📚 عین الحیاة (علامه‌مجلسی)، ص۴۰۴ 🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.» @Hedayatgary
▫️خدایا قلب ما را فقط و دائما مشغول به مولایمان امام زمان قرار بده👇 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : القَلبُ ثَلاثَهُ أنواعٍ ؛ قَلبٌ مَشغولٌ بِالدُّنیا، و قَلبٌ مَشغولٌ بِالعُقبی، و قَلبٌ مَشغولٌ بِالمَولی. أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالدُّنیا فَلَهُ الشِّدَّهُ و البَلاءُ، و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالعُقبی فلَهُ الدَّرَجاتُ العُلی، و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالمَولی فلَهُ الدُّنیا و العُقبی و المَولی قلب سه گونه است ؛ قلب گرفتار دنیا ، قلب گرفتار عُقبی و قلب گرفتار مولا. قلبی که گرفتار دنیا باشد ، سختی و رنج نصیب اوست قلبی که گرفتار عقبیٰ باشد ، درجات بلند نصیبش شود و قلبی که گرفتار مولا باشد ، هم دنیا دارد ، هم عقبیٰ را و هم مولا را 📚محاسبة النفس ،ص ۳۵
👆 تصویر خادم الحسین (ع) و خدمتگزار صدیق و مورد احترام مردمی شاد روان 👉 @smbshafti
✅ خاطراتی از ✍ به قلم : آقای محمد مسجدی ، فرزند مرحوم : 🔸️حدود ۵۰ سال پیش مسجد رونق بیشتری داشت و غیر از انجام فرائض مذهبی، محل مناسبی بود برای ملاقات ها، صله رحم وحتی تفریح. بعضی ها عقیده داشتند اگر یک روز به مسجد نرویم کسل هستیم وفضای معنوی ودیدارها باعث نشاط روحی می شد. دو قهوه خانه هم داشت که با چای وقلیان ضیافتشان تکمیل می گردید. مناسبت های مذهبی ،با شکوه تر از همیشه بود و همه فامیل ودوستان را می توانستی ملاقات کنی. شب های ماه مبارک تا مناجات سحر دورهمی های مختلف با چاشنی زولبیا بامیه وتنقلات برقرار بود. نمازجماعت های باشکوه به خصوص در تابستانها برگزار می شد وپس از آن وعآظ معروفی مثل آقایان فلسفی ، مکارم ، کافی وشهیدهاشمی نژاد سخنرانی می کردند به طوری که همه جای مسجد از جمعیت پر می شد. تا اینکه سرهنگ زاهدی رئیس اوقاف اصفهان بر مسجد مسلط شد. اولین کاری که کرد دستور داد درهای مسجد به جز اوقات نماز بسته شود. همه طلاب را اخراج کرد وحجره های آنها را تبدیل به دفتر ثبت نام حج کرد. در بین آنها اساتیدی چون شیخ احمد قمی نژاد و سیدجواد مقدس بودند. برخی کسب وکارها که در زوایا وسکوها بود تعطیل کرد. چهلستون مسجد که درهای چوبی گره چینی آن توسط استادابراهیمیان ساخته شد وکاشی کاری آن به وسیله استاد ولایی و با هزینه بانیان خیر مرحومین : عسکری، میرسعیدی، شیشه بر ، جهت برگزاری نمازو مراسم آماده شد بعداز تکمیل آن به دستور سرهنگ وچیدن میز وصندلی تبدیل به سالن برگزاری مجلس ختم وفاتحه وهفته شد واسامی بانیان وسازندگان از روی کاشی ها تراشیده شد . ضریح تبدیل به محل جمع آوری نذورات گردید و از آن موقع تا به حال چندین بار دزدان به طمع پول ها خسارات زیادی به در و پیکرها وارد کرده اند. در واقع مسجد محل درآمد بود ولی خرج نمی شد وروز به روز بر آسیب های آن افزوده شدوخیرین نیز انگیزه ای نداشتند. سرهنگ برای پیشبرد اهدافش اغلب به خشونت و ضرب وشتم متوسل می شد . استفاده بهینه آب در مسجد سید برای تامین آب مورد نیاز نمازگزاران تدابیر خاصی اندیشیده شده بود که هم اسراف نشود و هم  در قسمت های مختلف بهره برداری شود .  محل اصلی تهیه وتوزیع آب ،چاه منبع وچاه گاو در دالان  مسجد قرار داشت که شامل چاه آب،گاورو،منبع وحوض آب بود.آب چاه با دلو بزرگی بوسیله گاوکشیده می شدوبه داخل منبع ریخته می شدکه یک شیر آب در دالان مسجد برای شرب داشت وسرریزآن منبع به حوضی که کمی پایین تر بود می ریخت.این حوض سه خروجی داشت یکی فواره حوض وسط مسجد ودیگری حوضخانه سرویس های بهداشتی وآخری زیراب جهت تعویض آب که به وسیله تنبوشه های سفالی به قسمت های مختلف هدایت می شد.نکته جالب اینکه آب ها هدر نمیرفت ووقتی زیراب هرکدام از حوض ها را میزدند برای آبیاری درختان اطراف مسجد استفاده می شد. برای آب آشامیدنی پنج سنگاب نصب شده بود.سه عدد در مسجد ،یکی در مقبره ودیگری بیرون مسجد سمت چپ دراصلی. سنگاب ها به شکل قله سنگی که داخل آن گود شده و روی دوعدد آنها تزیینات وکتیبه های زیبایی حکاکی شده است.  بعدها که مسجد مجهز به سیستم برق  گردید پمپ آبی تهیه شد که آب چاه  به منبع جدیدی که ساخته بودندو از سطح زمین بالاتر بود می ریخت وبوسیله لوله به شیرهای حوض وسط مسجد هدایت می شد وسرریز آن به منبع قبلی وحوض ریخته می شد. لازم به ذکر است که مسجد سید جزو اولین مکان هایی بود که دارای موتور برق بزرگی شد که تا قبل از انقلاب در اتاقی داخل یکی از برف اندازهای مسجد که به آن باغ می گفتند نصب شده بود وحتی روشنایی اطراف مسجد را هم تامین می کرد حدودا سال ۵۰ آب لوله کشی شهر به سرویس های بهداشتی مسجد وصل شد و دو سه سال بعد شیرهای حوض هم بهره بردند ولی منبع وحوض ها کماکان از آب چاه پر می شدند. روح بانیان، سازندگان وخادمانش بالاخص پدر بزرگوارم حاج علی مسجدی که همه عمرش یک تنه تمام کارهای مسجد را انجام می داد شاد و با اولیاء خدا محشور باد. 🔸️معرفی برخی از خیرین وهنرمندانی که در نیم قرن گذشته در آبادانی مسجد سید نقش داشتند: ۱- مرحوم استاد غلامرضا ابراهیمیان هنرمندی تمام عیار در زمینه های مختلف که نمونه ای از کارهای ایشان درهای مشبک چهلستون مسجد می باشد که تمام کارهای آن به دست ایشان به تنهایی وبدون وسایل برقی ساخته شد . بانیان دیگر این درها : حاج سید حسن میرسعیدی - حاج میرزا محمد عسکری( شوهرخاله ام)  وحاج مهدی آیینه بر بودند. از دیگر آثار استاد غلام، طراحی کاشی کاری های دیوارهای چهلستون و سردر وسطی شبستان شرقی (زیر مدرس) می باشد .همچنین تعمیر درهای ورودی مسجد وطراحی و نظارت دیگر کارهای عمرانی از آثار ایشان است . 👇👇👇 👉 @smbshafti
بانی کاشی کاری معرق محراب اصلی چهلستون مرحوم حاج تقی مسجدی ( عموی بزرگمان) بود. بانی کاشی کاری محراب چهلستون سمت راست مرحوم حاج ( پدر بزرگوارمان) بود. بانی کاشی کاری های مقبره و سردر وسطی شبستان شرقی مرحوم حاج میرزا آقا حاجی  آقاییان وسردر اصلی مسجد مرحوم گازر بود که نامبرده بانی مراسم سخنرانی های مرحوم فلسفی هم بود.  بانی کاشی کاری دالان مسجد مرحومان حاج مرتضی وحاج مصطفی مصری پور وحاج کاظم پورقدیری بودند.       ۲-مرحوم حاج شیخ عباس ولایی که عمده کاشی کاری های معرق بالا کار ایشان بود که به اتفاق فرزندانش حاج محمد علی و شهید حاج عبدالعلی سال ها مشغول کار در مسجد بودند . ۳- آقای مصطفی زاغیان حجاری سنگ های سردر اصلی واطراف وسکوهای مسجد را انجام داد .  ۴- مرحوم حاج سید اسدالله که بانی اکثر مراسم وعظ وخطابه در طول سال وکاشی کاری شبستان شرقی بود. روح همگیشان شاد. 👉 @smbshafti
🔴 بنیانگذاران تمام ظلم‌ها و نابسامانی‌های عالَم در کلام صدّیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها از علیهاالسلام در ایام پس از وقایع غصب خلافت و احراق البیت که برای گریه و افشاگری ظلم غاصبین ملعون به قبرستان اُحد می‌رفتند، روایت شده است که فرمودند: 🥀 «به خدا سوگند، اگر حق را به اهلش وا می‌گذاشتند و از خاندان رسولش پیروی می‌نمودند، هیچ گاه دو نفر دربارۀ (دینِ) خدا با یکدیگر اختلاف پیدا نمی‌کردند (و از صراط مستقیم، منحرف نمی‌شدند) و آن (هدایت) را نسل به نسل و پشت به پشت به ارث می‌بردند، تا زمانی که قائم ما که نهمین فرزند از نسل حسین است، قیام نماید...» 💠 «...ثم قالت: أما والله لو تركوا الحق على أهله واتبعوا عترة نبيه، لما اختلف في الله اثنان، ولورثها سلف عن سلف وخلف بعد خلف حتى يقوم قائمنا التاسع من ولد الحسين…» 📚 کفایة الأثر (خزّازقمی)، ص۱۹۹ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۳۶، ص۳۵۳ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت           بعدد ما أحاط به علمک.» عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary
🚩 «آجرک الله یا صاحب الزّمان» مهدی بیا که بی‌تو، عالَم صفا ندارد بازآ که بی‌تو خورشید، نور و ضیا ندارد مهدی بیا که بی‌تو، افسرده گشته دلها در گلشنی که گل نیست، بلبل نوا ندارد مهدی بیا که بی‌تو، روزی سیاه داریم دردِ فراقِ رویَت، جز تو دوا ندارد مهدی بیا که طی شد، ایامِ ما به حسرت صبر از فِراق تا کِی، پیمانه جا ندارد مهدی بیا که بی‌تو، زهرا به غم نشسته آن پهلوی شکسته، جز تو شفا ندارد مهدی بیا و بنگر، زهرا در آن میانه بر لب به جز نوای، "مهدی بیا" ندارد رفته ز کف قرارش، بشکسته گوشوارش طاقت، دلِ تو شرحِ این ماجرا ندارد    مهدی بیا و بنگر، این جمعِ بینوا را جز دامنِ تو حاجت، دستانِ ما ندارد... 🍂 «یا فاطرُ بحقّ فاطمة علیهاالسلام           عجّل لمولانا الغریب الفرج.» عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary