eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد از هر نماز واجب صلوات بر حضرت مادر! حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): این دعا را که از امام عسکری علیه‌السلام وارد شده، بعد از هر نماز واجب بخوانید که آثار بسیار عجیبی دارد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَاُمِّ اَحِبّآئِكَ وَاَصْفِيآئِكَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها، اَللّهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَليلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْكَريمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ» @salavatnameh @varesoon
🦂 ۱۱-۱۴۰۱: از ساعت ۷:۰۴ صبح دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۰:۴۵ صبح چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ 💠 علیه‌السلام فرمودند: «کسی که در موقع قمر در عقرب، سفر کند یا ازدواج و نکاحی انجام دهد، خیری نمی‌بیند.» (کافی، ج۸، ص۲۷۵، ح۴۱۶) ⚠️ در این بازۀ زمانی کوتاه، بهتر است از انجام کارهایی نظیر ، ، و پرهیز کنید! و در صورتی که ضرورت دارد و امکان تغییر زمان میسّر نیست، با دادن ، خواندن ، به پروردگار کائنات و به ذوات مقدّسه معصومین علیهم‌السلام، خواستار شوید. 👈 «قمر در عقرب» چیست؟ 🗓 زمان بعدی: ۲۵ دی ۱۴۰۱ @NojumiOrg @Hedayatgary
🔴 اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام در برابر غاصبین سکوت کردند و با آنان بیعت نمودند، پس چرا به زور و با دستان بسته به مسجد برده شدند؟! (به اعتراف عامه) ابن أبی الحدید (م۶۵۶ق) عالم مشهور اهل‌سنّت، از ابوبکر جوهری (م۳۲۳ق) از محدّثان عامه در قرن چهارم هجرى‏ چنین نقل می‌کند: ⭕️ «... بعد از آنکه به دستور عمر، را محکم بست، عمر داخل خانه آمد و به علی (علیه‌السلام) گفت: از جایت برخیز و با خلیفه بیعت کن! اما علی (علیه‌السلام) مقاومت می‌کرد و از جای خود تکان نمی‌خورد؛ دست او را کشید و گفت: برخیز! اما علی (علیه‌السلام) از برخاستن خودداری می‌کرد؛ آنگاه به ایشان حمله کردند و به سختی و زور، همان‌گونه که با زبیر رفتار کردند، آن حضرت را نیز بیرون آوردند؛ و اینجا بود که فاطمه (سلام‌الله‌علیها) پس از مشاهده رفتاری که با آن دو داشتند، در کنار درب خانه ایستاد و خطاب به فرمود: چه زود به خاندان پیامبرتان (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) یورش آوردید! به خدا تا زنده‌ام با عمر سخن نخواهم گفت...» [۱] بن أبی‌سفیان لعنة‌الله‌علیهما در مسیر حرکت خود برای جنگ با علیه‌السلام در منطقۀ صفین، نامه‌ای خطاب به حضرت نگاشته و این ماجرای خشونت‌آمیز و عدم بیعت حضرت را با قریب به این مضامین یادآوری کرده است: ⚫️ «تو در خانه نشسته بودی و بر علیه ابوبکر توطئه کرده و گروهی را گرد خود جمع کرده بودی تا از بیعت با او سر باز زنند! و همین رفتار را با دو خلیفۀ بعد نیز داشتی و در هر بار (معذرتاً إلیک یا امیرالمؤمنین) مانند شتری که مهار بر بینی‌اش کشیده باشند، تو را کشان‌کشان برای بیعت می‌بردند!» [۲] در منابع دیگری از اهل سنّت، همین نامه با عبارات مختلفی نقل شده و نشانگر آن است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با زور و اجبار برای با خلفای غاصبین حاضر می‌کردند. [۳] 📚 منابع عامه: [۱] شرح نهج البلاغة (ابن‌أبی‌الحدید)، ج۲، ص۵۷ [۲] همان، ج۱۵، ص۱۸۶ [۳] عقد الفرید (ابن‌عبدربه)، ج۵، ص۸۲ أنساب الأشراف (بلاذری)، ج۲، ص۲۷۸ 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.» علیهاالسلام @Hedayatgary
میتونید هر تصویری از کتاب یا مجله رو خیلی سریع به نوشته‌ی تایپی تبدیل کنید! عضو ربات متن‌یار بشید و به رایگان اون رو امتحان کنید! 👇👇👇 http://telegram.me/TexifyBot?start=90326907l
✅ علمای معاصر علامه محقق در اصفهان 🔸️اوایل عهد ریاست حاج سید اسدالله مصادف بود با اواخر عمر حاجی آباده یی [حاج محمد جعفر متوفی ۱۲۸۰] که مقام شیخوخت او ، محفوظ و نزد همگان مسلّم بود و پاس احترام او را در همه حال رعایت می کرد. 🔸️میر شارح ریاض متوفی ۱۲۸۷ هق از معاصران وی بود که جز مقام مدرّسی فقه و امامت مسجد محله نداشت و دایره ریاست و شهرتش محدود بود. 🔸️حاج ملاحسینعلی ( متوفی ۱۲۸۶ق ) نیز در ردیف شهشهانی محسوب می شد. 🔸️از خاندان پسر بزرگش آقا مهدی ( متوفی ۱۲۷۸ ) و از خانواده میر سید محمد متوفّى ۱۲۹۱ هق هم از معاصران وی بودند. 🔸️ مردی بسیار ساده و به منصب فقاهت و امامت جماعت قانع بود و اهلیت ریاست مطلقه را نداشت ، تنها امام جمعه مردی بسیار متنفذ و صاحب شوکت و جاه و جلال روحانی و دنیاوی بود، اما در مقامات علمی و زهد و تقوی و عقل و درایت نمی توانست با رقابت کند ظهور بعض وقایع نیز نشان داد که حاج در مقام ریاست روحانی مخصوصاً لایق تر از امام جمعه است. 🔸️از خاندان چارسویی و مسجد شاهی و غیره هم کسی که لایق همسری با سید باشد ، هنوز پانگرفته بود ؛ چه دوره ریاست و پیشوایی عامه چارسو و مسجد شاه بعد از سپری شدن عهد بیدآباد و مسجد جمعه و مسجد حکیم آغاز شد ؛ 🔸️وانگهی ریاستی که شالودۀ آن به دست سید بزرگ ریخته شده بود، با خاندان های روحانی دیگر اصفهان خیلی فرق داشت، نه تنها ریاست مطلقه اصفهان و توابعش را داشت ، بلکه ریاست کلیه شیعه در قبضه کفایت او درآمده، احکامش در سراسر بلاد شیعه نشین ایران و عراق عرب و هندوستان و غیره جاری و نافذ بود . 🔸️اصفهان در زمان وی همان سمتی را داشت که بعداً منتقل به نجف اشرف شد و سید دارای همان منصب و مقام بود که بعدها به دست میرزای شیرازی میرزا محمد حسن ( متولد ۱۲۳۰ متوفی ۱۳۱۲هق ) و اخیراً نصیب اصفهانی (متوفی ۱۳۶۵ هق ) گردید. 🔸️این ریاست عظیم برای هیچیک از خانواده های روحانی اصفهان در دوره های اخیر جز برای اتفاق نیفتاد ؛ بدیهی است که حفظ این مقام عرضه و لیاقتی می خواهد که اکثر طبقات روحانی از آن محروم بوده اند. 🔸️تنها حاج بود که مسند بزرگ پدرش را حفظ کرد ، بلکه آن را روحانی تر و منزه تر از آنچه بود، وانمود و جلوه گر ساخت ؛ بعد از وی کسی که شایستگی آن همه مقام را داشته باشد در این خانواده ظهور نکرد و روز به روز تحلیل رفت تا به حالت امروزی رسید. 🔸️اینکه گفتم ، نسبت به مقام سید بزرگ و کوچک بود، و گرنه در مقام و رتبه خاندان های دیگر اصفهان هنوز هم شؤون بزرگواری در این خانواده محفوظ مانده و به وجود رجال سنجیده هوشیار از قبیل آقای که از احفاد حاج است، از سایر خانواده های روحانی ممتاز است و اگر بر آنها از جهات عدیده رجحان نداشته باشد، قطعاً پست تر و کمتر از آنها نیست ؛ مال و منال و ضیاع و عقار موروثی را از دست داده، اما معنویت و اخلاق مردانه را تاکنون حفظ کرده اند ، حفظهم الله تعالى. 📙 تاریخ اصفهان ( رجال و دانشمندان )، استاد جلال الدین همایی : ج ۲ ص ۳۹۹ 👉 @smbshafti
💠 شش ماه در قم 🔹 آسیّد فرج‌الله فقیهی نواده آسیّد محمّد باقر حجة‌الاسلام شفتی بود. وی می‌گفت: جدّ ما می‌گفته: من شش ماه در قم نزد میرزای قمی درس خواندم و دوازده سال در عتبات. در این شش ماه بیش از آن دوازده سال استفاده علمی کردم.¹ 🔸 این مطلب را از آسیّد فرج‌الله شنیدم ولی طریق این نقل را نمی‌دانم. پدرش از علما بود و خودش نیز با علما محشور بود و قهراً از طریق آن‌ها به او رسیده است. 1⃣ روضات الجنات؛ ج ۲ ص ۱۰۰ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۶۷ @Adropfromthesea
🚩 تشریح واقعه‌ی احراق‌البیت در کلام صدّیقه‌کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها حضرت زهرا صلوات‌الله‌علیها فرمودند: ⭕️ انبوهی از هیزم‌های تنومند، پشت درب خانه‌ی ما جمع کردند و آتش آوردند تا خانه و اهلش را بسوزانند؛ من کنار در ایستادم و آنان را به خدا و حقّ پدرم قسم دادم که از ما چشم‌پوشی کنند و ما را یاری نمایند؛ اما ناگهان عُمَر تازیانه را از دست قُنفُذ (غلام ابوبکر) گرفت و با آن به بازوی من زد؛ ضربه‌ی تازیانه چنان بر دست من اثر گذاشت که همچون بازوبند سیاهی وَرَم کرد و با لگد، درِ خانه را به سمت من فشار داد و من حامله بودم؛ پس با صورت به زمین افتادم و در حالیکه آتش زبانه می‌کشید، صورتم سوخت؛ پس چنان با دستش سیلی به من زد که گوشواره از گوشم کنده شد؛ آنگاه دردِ مخاض مرا گرفت و محسن را بدون هیچ جُرمی، کُشته‌شده سقط کردم. 📜 طرف‌من‌الأنباء (سیدبن‌طاووس)، ص۳۹۴ ارشاد القلوب (حسن‌دیلمی)، ج۲، ص۳۶۲ 🔥 اللّهُمَّ الْعَنْ أبَا الشُّرُورِ وَ أتباعَهُ في کُلِّ لَمحَةٍ بِقَدرِ ما في عِلمِکَ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ. «اللّهُمَ عَجلْ لِوَلیِڪـ الْفَرَجْ »
هدایت شده از ممتاز
💠 مستثنیات احکام 🔹 این قضیه معروف است که: شیخ انصاری به شاگردش میرزا ابوالقاسم کلانتر می‌گوید: وقتی شما به ایران می‌روی، مایه‌ای که در این‌جا تحصیل کرده‌ای قواعدی است که آموخته‌ای و این به تنهایی برای جواب دادن به مسائل مورد نیاز کفایت نمی‌کند. اگر مسأله‌ای از شما پرسیدند که شما طبق قواعد پاسخ آن را می‌دانی، در جواب بگو: «لولا النص و الإجماع»، به مقتضای قاعده مطلب چنین است و فتوا نده، چون ممکن است روایت یا اجماعی آن را استثنا زده باشد و شما از آن غافل باشید. 🔸 مرحوم والد ما در مقدمه کتابش «مستثنيات الأحکام»¹ این مطلب را نوشته‌اند: معروف است (و من نیز در بعضی کتب این قضیه را دیده‌ام) که مرحوم آسیّد محمّد باقر حجةالاسلام با آشیخ محمّد تقى صاحب «حاشيه هداية المسترشدین» عقدی را اجرا کردند. طرف ایجاب مرحوم حجة‌الاسلام و طرف قبول هم آشیخ محمّد تقی بود. مرحوم حجةالاسلام مقیّد بود که عقد را با مهر السنة بخواند. آن‌ها عقد را با مهر السنة می‌خوانند، سپس می‌خواهند مهر السنه را با همان چیزی که طرفین می‌خواستند عقد را بر آن جاری کنند، مصالحه کنند. اما چون جنبه ربوی داشت، آشیخ محمّد تقی می‌گوید: این ربا می‌شود. آسیّد محمّد باقر می‌گوید: اجماع فقهاست که میان زوج و زوجه ربا نیست. الآن که با مهر السنة عقد را جاری کردیم، آن‌ها زن و شوهر شدند، لذا ربای زن و شوهر اشکال ندارد. این قضیه برای آشیخ محمّد تقی خیلی گران تمام شد. 🔹 ممکن است قواعد در دست فقیه باشد ولی از مستثنیات غافل باشد. مرحوم والد نوشته است: من برای این جهت مستثنیات را نوشتم که گاهی اهل فن هم به کلّیّت قواعد تمسّک کرده‌اند و از این مستثنیات غفلت کرده‌اند. 🔸 از یکی از فقهاء طراز اوّل سؤال کرده‌اند که گاهی در مسجد الحرام زن‌ها در کنار یا جلوتر از مردان قرار می‌گیرند، حکمش چیست؟ ایشان می‌فرماید: طبق نظر ما تقدّم زن بر مرد اشکال ندارد و فقط مکروه است. در حالی که جواب این است که مسجد الحرام طبق روایت صحیح مستثناست² و چون این استثنا در عروة نه در باب حجّ و نه در مکان مصلّی ذکر نشده، مورد غفلت واقع شده است. 🔹 این مسأله در حواشی عروة مغفول عنه است³ و تنها آقای میلانی متوجّه این مسأله بود و من به ایشان عرض کردم که تنها شما در این حواشی متوجه این مسأله شده‌اید و در مناسک حج‌تان ذکر کرده‌اید⁴، منتهی قاعده‌اش این بود که در صلاة در مکان مصلّی حاشیه می‌زدید. 🔸 مرحوم والد با این‌که به فقه خیلی مسلّط بود، از این استثناء غفلت کرده است، چون نه در عروة است و نه شیخ جعفر کاشف الغطاء با آن احاطه‌اش به فقه در جایی این مسأله را ذکر کرده است. 1⃣ آيةالله سیّد احمد زنجانی کتابی در شرح این کتاب خود نگاشته‌اند به نام «مستنبطات الأحكام في شرح مستثنيات الأحكام» 2⃣ رك: جمع پریشان؛ ج ۳ ص ۲۲۱، مقاله «نقد و بررسی پاره‌ای از مسائل مناسک»، مسأله ۱۳ محاذات زن و مرد هنگام نماز در مسجد الحرام. صحیحه مذکور صحیحه فضیل است که از نظر سند و دلالت تام و شیخ صدوق در علل الشرائع (ص ۳۹۷ ، باب ۱۳۷، ح ۴) نقل کرده است. 3⃣ العروة الوثقى؛ ج ۱ ص ۵۸۸، كتاب الصلاة، فصل في مكان المصلي، العاشر، مسأله ۲۹. 4⃣ مناسک حج از آیةالله میلانی؛ ص ۱۳۸ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۸۰ @Adropfromthesea
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز اولین شهیدۀ راه ولایت، صدّیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به دست خلفای غاصبین را به محضر مقدّس قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و محبّان آن حضرت تعزیت و تسلیت عرض می‌نمائیم. 🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.»
هدایت شده از مسیح
از میخِ در و سختیِ دیوار نگفتی/ از هلهله و هجمه‌ی اغیار نگفتی/ تا صبح نخوابیدی و هر بار، سَحَر شد/ از دردِ دل و دیده‌ی بیدار نگفتی/ ناموس خدا! قصّه‌ی گستاخی کفتار/ با شیرِ خدا، «حیدر کرّار» نگفتی/سیلی زدنش را «حَسَنَت» دید و تو با کس/ از سرخیِ این گونه‌ی تب‌دار نگفتی/ هر چند حَسَن دیده زمین خوردنِ مادر/ چیزی به «علی»، مَحرم ِ اسرار نگفتی/ با گریه لبت بستی و از طعنه‌ی مردم/ در هر گذرِ کوچه و بازار نگفتی/ خم کرد قدت را غمِ تنهاییِ حیدر/ یک بار زِ سنگینیِ این بار نگفتی/ صد ‌بار علی خواست بگویی غمِ خود را/ اندوه فروخوردی و یک بار نگفتی/ اندوه تو بسیار و فقط یار، علی بود/ از غصّه‌ی بسیار، تو با یار نگفتی/ مظلوم، علی بود و تو مظلومه که یک عمر/ از دردِ دلِ خویش، علیوار نگفتی/ مسیح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑ شعر از مرحوم ژولیده نیشابوری : ◼ای آن که بر صحیفه حق پشت پا زدی آتش به جان خلق و همه ما سوا زدی ◼روزی که دادگاه عدالت به پا شود آگه شوی که تیر جفا را کجا زدی ◼می پرسد از تو مهدی من با چه جرأتی آتش به درب خانه ی شیر خدا زدی ◼دستت بریده باد که با بودن حسن سیلی به روی مادر ما از جفا زدی ◼در کوچه ای که رهگذر عام وخاص بود با تازیانه مادر ما را چرا زدی؟!
💠دعای مستجاب آیت الله خویی 🔻حاج آقا نصرالله شاه آبادی: از ویژگی‌های آیت الله خویی، ارادت و محبت زائد الوصف ایشان به حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) بود. ایشان در روضه‌ها بسیار بکّاء بودند. به یاد دارم در منزل آیت الله سید نصرالله مستنبط داماد آیت الله خویی مجلس روضه برپا بود و آقای خویی هم در مجلس حضور داشت و بنده هم کنار ایشان نشسته بودم. روضه خوان مجلس آسید جواد شبر بود. ایشان در آن جلسه روضۀ تشییع و تدفین شبانه حضرت زهرا سلام الله عليها  را خواند. آقای خویی بسیار گریه کردند و با همان حال دعا کردند: «خدایا! تشییع جنازه‌ای مانند تشییع پیکر مطهر مادرم زهرا نصیب من بگردان.» عجیب آن بود که پس از گذشت سالها، این دعا محقق شد. چون رحلت آیت الله خویی مصادف شد با حکومت حزب بعث و لذا به خاطر سختگیری‌های حزب بعث، تشییع آیت الله خویی نیز غریبانه و با جمعیت بسیار اندکی صورت گرفت.  📚 حدیث نصر ⬅️ تصویر نماز بر پیکر آیت الله سید عبدالهادی شیرازی به امامت آیت الله خویی، از چپ حضرات آیات: حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی،  سید نصرالله مستنبط، حاج سید ابوالقاسم خویی @zobdatolfavaed
❁﷽❁ ضربه بسیار شدید به پهلو 1️⃣ «ابوبکر بن ابی دارم» امام، حافظ و محدثی فاضل در نزد اهل سنت است. او در آخر عمرش، بارها روایت زیر را، برای شاگردانش درس می‌داده است: ♦️«...أَنَّ عُمر رفَسَ فَاطِمَة حَتَّى أَسقطتْ محسّناً...» 📚سير أعلام النبلاء، ذهبی، ج30، ص: 78 2️⃣ تمام سخن در معنی «رفس» است. «خلیل بن احمد فراهیدی» امام اعظم در علم لغت، این واژه را اینگونه معنی می‌کند: 🔸«... الصَّدْمَةُ بالرِّجْلِ في الصَّدْر» 🔹«صدمه با لگد زدن به پهلوی کسی را «رفس» می گویند» 📚كتاب العين، ج‏7، ص: 246 3️⃣ با این حساب امام بزرگ اهل سنت، ابوبکر ابن ابی دارم اعتراف کرده است: 🔸 همانا عمر بن خطاب آنچنان لگدی به پهلوی فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد کرد که از شدت آن، علیه السلام سقط شد. 🔗 پیشنهاد مطالعه (۲۲) @borrhan
(۲۱) ⁉️❔آيا درِ خانه‌های مدينه «مسمار» داشته است؟ ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ✔️ استفاده از ميخ و مسمار از ضرورياتي است كه مردم برای ساختن در خانه و موارد ديگر از آن استفاده می‌كنند؛ امیرالمومنین علي عليه السلام نيز از ميخ براي ساختن در خانه استفاده مي‌كرده است. ابن نجار متوفاي 643 در اين باره گويد: 🔹وما عمل علي بن أبي طالب رضي الله عنه مصراعي داره إلا بالمصانع توقياً لذلك 🔸علي بن ابي طالب عليه السلام دو لنگه درب خانه خويش را جز با استفاده از مسمار (ميخ) نساخت 📚نام کتاب : الدرة الثمينة في أخبار المدينة نویسنده : ابن النجار، محب الدين جلد : 1  صفحه : 140 https://lib.efatwa.ir/42362/1/140 🔹عن عائشة (...)  أنها كانت تسمع صوت←الوتد يوتد والمسمار يضرب فى بعض الدور المطيفة بمسجد النبى- صلى الله عليه وسلم- فترسل إليهم: لا تؤذوا رسول الله- صلى الله عليه وسلم-. قالوا:←وما عمل على بن أبى طالب-مصراعى داره إلا بالمصانع توقيا لذلك. نقله ابن زبالة. فيجب الأدب معه كما فى حياته. 🔸آن ملعونه می گوید مردم میخ می کوبیدند و سر و صدا می‌کردند. از طرف عایشه پیغام داده شد که رسول الله ص را آزار ندهید. به همین خاطر حضرت امیر المومنین علیه السلام دو لنگۀ در منزل خود را فقط در کارگاه های نجاری می‌ساختند تا چنین مشکلی پیش نیاید. 📚نام کتاب : المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه نویسنده : القسطلاني جلد : 3  صفحه : 594 https://lib.eshia.ir/44783/3/594 ✅← در روایات همانطور که مشاهده نمودید آمده [وتد] که ميخ چوبي قطور و سرپهني است به شكل مخروط يا هرم كه در زمين يا ديوار مي‌كوبند. [مسمار ] ميخی همانند [وتد ] ولي از جنس آهن مي‌باشد كه استفاده از آن جهت نگهداري قطعات چوبی در، ضروری بوده است. مسمار به گونه ای بوده است محكم كوبيدن آن در چوبهای در، مي‌توانسته موجبات ترك خوردن و شكاف برداشتن چوب را فراهم آورد ؛ چنانکه در روایات ذکر شده : 🔹9- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلٌ اسْتَأْجَرَ رَجُلًا لِيُصْلِحَ بَابَهُ فَضَرَبَ الْمِسْمَارَ فَانْصَدَعَ الْبَابُ فَضَمَّنَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع. 🔸مردی را نزد امیرمؤمنان علیه‌السلام آوردند که دیگری را برای تعمیر درب خانه اش آورده است ولی او میخ را کوبیده و‌ درب شکسته است. حضرت نیز او را ضامن دانستند. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 5  صفحه : 243 https://lib.eshia.ir/11005/5/243 📚نام کتاب : الإستبصار نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 3  صفحه : 132 https://lib.eshia.ir/11002/3/132 🔹(٩٥٩) ٤١ ـ عنه عن أبيه عن النوفلي عن السكوني عن ابى عبد الله عليه‌السلام ان أمير المؤمنين عليه‌السلام رفع إليه رجل استأجر رجلا ليصلح بابا فضرب المسمار فانصدع الباب فضمنه أمير المؤمنين عليه‌السلام. 📚نام کتاب : تهذيب الأحكام نویسنده : شيخ الطائفة    جلد : 7  صفحه : 220 https://lib.eshia.ir/10083/7/220 🔹[ ٢٤٣٢٦ ] ١٠ ـ وعنه ، عن أبيه ، عن النوفلي ، عن السكوني ، عن أبي عبد الله عليه‌السلام أنّ أمير المؤمنين عليه‌السلام رفع إليه رجل استأجر رجلاً يصلح بابه ، فضرب المسمار فانصدع الباب ، فضمّنه أمير المؤمنين عليه‌السلام. 📚نام کتاب : وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : الشيخ حرّ العاملي    جلد : 19  صفحه : 144 https://lib.eshia.ir/11025/19/144 🔚 ✅ 🔚بنابراين، پس از اصابت ضربه‌های شديد همانند: لگد زدن به در، چوبِ در توسط شكاف برداشته است ، در روایات آمده هیزمهایی که در خانه امیرالمومنین آورده بودند تا خانه را آتش بزنند چنان زیاد بود که اهالی مدینه تا مدتها هیزم خود را از پشت در خانه حضرت زهرا میبردند در که آتش گرفت و در نتيجه، مسمار سرخ میشود از جای خود بيرون آمده و با باز شدن ناگهاني در، موجبات مصدوميت صديقه طاهره عليهالسلام بين درب و ديوار فراهم گرديده است. ▪️اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها ➖➖➖➖➖ @borrhan
🔻قدمت تاریخی اعتقاد به حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن علیه السلام در بین شیعیان {قرن سوم} ✔️قاضی نعمان مغربی عالم قرن سوم اینچنین وقایع عمربن خطاب به بیت فاطمی و شهادت حضرت را بیان میکند: (یا صاحب الزمان) 🔹فكسر الباب لهم أوّلهم فاقتحموا حجابها فعوّلت فضربوها بينهم فأسقطت 🔸پس بزور به سراپرده (حجره شخصی) او وارد شدند و او صدایش را به گریه و ناله بلند کرد، پس او را در بین خود زدند و در نتیجه سقط کرد. 📚الارجوزة المختارة[نسخه خطی]،قاضی نعمان مغربی صفحه 50 (۱۵) (۱۰۹) @borrhan
🔴 خوشحالی عایشه از شهادت صدّیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها! ابن أبی‌الحدید معتزلی، ادیب و مورّخ نامی اهل تسنّن در قرن هفتم می‌نویسد: ⭕️ «پس از رحلت (شهادت) حضرت فاطمه (سلام‌‌الله‌علیها)، تمام همسران پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای عرض تسلیت، خدمت بنی‌هاشم حضور یافتند، به جز عایشه که خود را به مریضی زد! (و از عرض تسلیت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام امتناع ورزید.) همچنین عده‌ای از اُمناء، نزد حضرت علی (علیه‌السلام) حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) گواهی دادند.» 💠 «ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص كلهن إلى بني هاشم في العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت و أظهرت مرضا و نقل إلى علي ع عنها كلام يدل على السرور.» 📚 شرح نهج البلاغة، ج۹، ص۱۹۸ همچنین علیه‌السلام خطاب به اهل بصره درباره (آتش‌افروز جنگ جمل) فرمودند: ♨️ «بغض ما در سینهٔ عایشه، مانند دیگ جوشان آهنگری می‌جوشد!» 💠 «وَضِغنٌ غَلا فی صَدرِها کَمِرجَلِ القَین.» 📚 نهج البلاغة، خطبه ۱۵۵ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت وابنتیهما.» علیهاالسلام @Hedayatgary
▪️امام رضا علیه السلام: كَانَتْ لَنَا أُمٌّ صَالِحَةٌ مَاتَتْ وَ هِيَ عَلَيْهِمَا سَاخِطَةٌ وَ لَمْ يَأْتِنَا بَعْدَ مَوْتِهَا خَبَرٌ أَنَّهَا رَضِيَتْ عَنْهُمَا. 💬 ما مادر خوبی داشتیم که در حالی از دنیا رفت که بر آن دو نفر خشمگین بود و بعد از شهادتش خبری به ما نرسیده که از آن دو نفر راضی شده باشد. 📚 الطرائف، ج‏1، ص 252. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖤 نشر دهیم
💠 تبعید به تهران 🔹 امیر کبیر، حاج میرزا باقر‌ آقا مجتهد (جدّ حاج میرزا عبدالله مجتهدی) را که مرجع تقلید بود، از تبریز به تهران تبعید کرد. قضيه تبعید و کیفیت نجات حاج میرزا باقـر آقا و عزل امیر کبیر در کتاب دارالسلام عراقی نقل شده که خود قضیه جالبی است. عراقی نوشته است: «من سفری به تهران رفتم ولی قصد اقامت در آنجا نداشتم. چون با مجتهد تبریز (حاج میرزا باقر آقا) ارتباط داشتم، مهمان وی شـدم. در آن وقت مجتهد به تهران تبعید شده بود و در منزل حاج مهدی آقای ملک التجار تبریز ـ محل سابق کتابخانه ملک ـ ساکن بود. چـون مـن به قصد اقامت به آنجا نرفته بودم، مجهز نبودم. از نظر خورد و خوراک چون مهمان مجتهد بودم، مشکلی نبود ولی از لحاظ مخارج دیگر تدارک ندیده بودم، مثلاً پول حمام نداشتم و خجالت می‌کشیدم از مجتهد پول بگیرم و در تهران هم با کسی آشنا نبودم که قرض بگیرم. از این‌رو ناراحت و متحیّر بودم. در همان ایّام یک وقت مشغول مطالعه ترجمه جلـد سيزدهم بحار الأنـوار بـودم. در آنجا ختمی از ابن ابی البغل كاتب دیدم که مبغوض وزیری شد و آن عمل را انجام داد و مورد عنایت وزیر قرار گرفت. من بالای شاه‌نشین منزل ملک رفتم و ختم را انجام دادم و پایـیـن آمـدم. چند دقیقه‌ای سپری شـد شـخصی آمـد و پاکتی به حاج میرزا باقر آقا داد. حاج میرزا باقر آقا پاکت را نگاه کرد و به من داد و گفت: این مربوط به شـما است. پاکت را باز کردم. در آن مبلغی پول بود. از زمان تمام شدن ختم تا رسیدن آن پاکت به مقداری که از سرای امیر آن پول را بشمارند و در پاکت بگذارند و سریع از آنجا به سمت منزل ملک بیاورند، زمان سپری شده بود. وقتی پاکت به دستم رسید، گفتم: الله اکبر و اظهار شگفتی کردم. مجتهد از علّت شگفتی من پرسید. جریان را گفتم که من چنین مشکلی داشتم و خجالت می‌کشیدم اظهار کنم و این ختم را انجام دادم و این چنین مشکلم حل شد. مجتهد گفت: پس من هم برای حل شدن مشکلم این ختم را عمل کنم. او هم رفت و ختـم را انجام داد. بعد از مدّت کمی خـبـر عـزل اميـر كـبـيـر رسـيـد و شـاه از مجتهد عذرخواهی کرد و با احترام او را به تبریز بازگرداند». 🔸 ... نقـل دارالسلام بـا بحار الأنوار مختصر تفاوتی دارد. صاحب دارالسلام می‌نویسد: «از مضمون خبر فهمیده می‌شود که تأثیر آن ختم مشروط به اضطرار است و من به هر کس که مضطر بود، این ذکر را دادم، مشکلش حل شد». 🔸 وقتـی بـرای خـود مـن هم مشکلی پیش آمد که در عمرم تاکنون چنین مشکلی پیش نیامده است و به گونه‌ای بود که به تلف شدنم منتهی می‌شد. کاملاً مضطر شده بودم. این عمل را انجام دادم همزمان با تمام شدن آن عمل مشکلم حل شـد. مشکل من به گونه‌ای بود که به حسب اسباب عادّی اصلا قابل حل نبود ولی جای شگفتی بود که با این عمل مشکل حل شد. 🔹 در کیفیت آن ختم در نقل دارالسلام عراقی اغلاطی وجود دارد که باید با نقل بحار الأنوار و دلائل الإمامة مقابلـه و تصحيح شـود. من هم در موقع انجام دستورالعمل، دعا را با هر دو کتاب مقابله کردم و هر جا نیاز بود، مطابق احتیاط عمل کردم. 🔹 کیفیت عمل مطابق نقل بحار الأنوار از این قرار است: دو رکعت نماز بگزار و بعد از آن این دعا را بخوان: «يَا مَنْ أظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى وَ يَا غَايَةَ كُلِّ شَكْوَى يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» ده مرتبه بگو: يَا رَبَّاهْ ده مرتبه بگو: يَا سَيِّدَاهْ ده مرتبه بگو: يَا مَوْلَيَاهْ [مَوْلاهُ] ده مرتبه بگو: يَا غَايَتَاهْ ده مرتبه بگو: يَا مُنْتَهَى غَايَةِ رَغْبَتَاهْ سپس بگو: «أسْألُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ (ع) إلَّا [مَا] كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ غَمِّي وَ أصْلَحْتَ حَالِي» سپس حاجت خـود را از خدا بخواه. سپس گونه راست خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ إكْفِيَانِي فَإنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإنَّكُمَا نَاصِرَاي‏»، بعـد از آن گونه چپ خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو: «أدرکنی» و این را بسیار تکرار کن. سپس آن قدر بگو: «الغَوثَ ، الغَوثَ» تا نفس قطع گردد. بعد از آن سر بردار که خداوند به کرم خود حاجت تو را برآورده می‌کند، ان شاء الله.(۱) _________________________ 1⃣ دارالسلام عراقی: باب دوّم ، فصل پنجم ، معجزه ۴۴ بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۳۰۵ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۹۱ @Adropfromthesea
‼️‼️‼️  حکم مرگ به جرم گفتن اشهد ان علیا ولی الله . ◀️  پنجشنبه نهم جمادی الثانیه سال هفصد و هشتاد و شش، پیش از اذان ظهر، مردی را که پنجاه و دو سال داشت با ضربات شمشیر کشتند. او از بزرگترین فقیهان تمام تاریخ # شیعه بود که کتاب فقهی او ،۸۰۰  سال است کتاب درسی حوزه شیعیان است ! شاید تو او را نشناسی ! تلویزیون چیزی درباره اش نگفته و  چیزی درباره اش نخواهد گفت ... 🔺  البته او نه فوتبالیست است و نه خواننده و نه هنرپیشه و نه هنرمند و نه شاعر و نه صوفی و نه عارفی در مسلک مولوی و یامرام  ابن عربی !  پس چرا باید تلویزیون چیزی درباره اش بگوید ؟! ◀️  عالمان سنّی اجتماع کردند و او را خطری برای « دین خدا » معرفی کردن . جرم بزرگ او دفاع از مکتب امیرالمومنین ع بود. در « حکومت ظلم و نیرنگ و فریب » همواره عالمان حقیقت گو مهجور و در بند و محصورند ! دروغگویان نامه ای برای حاکم دستگاه دمشق نوشتند و او را « اهل بدعت » نامیدند و گفتند: به « خلفای غاصب » سه گانه مومن نیست ! و گفتند اهل « نفاق » و « ضد وحدت » است ! ◀️  مدعی شدند از اسلام برگشته  است. « ابن جماعه » قاضی القضات دمشق حکم به « ارتداد » و سپس فرمان به « قتل » او داد. گفتند: «بیا و از منبر مسجدی بالا برو و توبه کن! تا تو را آزاد سازیم» گفت: «از حب اهل البیت ع توبه کنم ؟! هرگز !» ◀️  پنجشنبه نهم جمادی الثانیه سال هفصد و هشتاد و شش، پیش از اذان ظهر با ضربات شمشیر او را کشتند. پس از آن که بدنش ساعت ها بر زمین ماند و عالمان سنّی بر پیکرش لعن و نفرین سر دادند، بدن بی جان او را برداشته و از گردنش طنابی عبور داده و پیکر مُرده او را به دار آویختند. ◀️  جماعت سنی جمع شدند تا این کافر بزرگ را که جرمش «محبّت آل الله» بود نگاه کنند. به یکبار فقیهی از فقیهان سنّی حکم به سنگسار او داد. زن و مرد سنگ برداشته و پیکر بی جان این فقیه شیعه را سنگ باران کردند. ◀️  اما هنوز دل های جماعت سنّی آرام نگرفته بود. فقیهی دیگر از جماعت سنی ها فتوایی تازه صادر کرد. «بسوزانیدش!» او را از دار پایین کشیدند و جسم بی جانش را در شعله های آتش انداختند و بعد خاکستر سرد شده او را به باد سپردند. 👈  او * شیخ شمس الدین محمد بن مکی معروف به * است. گوش کنید ... هنوز صدای او در میان ناله ی باد به گوش میرسد که : « اشهد ان علیا ولی الله » شهادتت ای ناصر امام زمان عج الله فرجه الشریف، گرامی باد تقدیم به روح ملکوتی اش ، فاتحه مع الصلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین
🔸بسیار مراقب این قشر باش! ❖ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در عهدنامه خود به جناب مالک اشتر نسبت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه چنین سفارش می‌فرمایند: «ثمَّ اللهَ اللهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِينَ لاَ حِيلَةَ لَهُمْ مِنَ الْمَسَاکِينِ وَالْمُحْتَاجِينَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَالزَّمْنَى...» □ «سپس خدا را خدا را (در نظر داشته باش) دربارۀ طبقۀ پايين اجتماع؛ همان‌ها که راه چاره‌اى (حتى براى معيشت ساده) ندارند. آن‌ها مستمندان و نيازمندان و تهى‌دستان و از کار افتادگان هستند. همانا در میان آنان گروهی هستند که نیاز خود را ابراز می‌کنند و گروهی خویشتندار که روی درخواست و اظهار حاجت ندارند. حقّ آنان را كه خداوند اداى آن را از تو خواسته است، ادا كن!» 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ (۱۷۹) @borrhan