eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
320 عکس
69 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
جمله‌هایی که روایت نیستند چند جمله هست که ما آنها را بسیار شنیده‌ایم و در پندار برخی اینها روایت‌اند؛ اما روایت نیستند؛ یعنی هیچ دلیلی نداریم که عین اینها را معصوم(ع) گفته باشد. در زیر نمونه‌هایی را می‌آورم. 1️⃣ هل من ناصر ینصرنی؛ آیا یاوری هست که مرا یاری دهد؟ 2️⃣ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا؛ هر روزی عاشورا و هر زمینی کربلا است. 3️⃣ إن کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی و یا سیوف خذینی؛ اگر دین محمد[ص] جز با کشته‌شدن من برپا نمی‌ماند پس ای شمشیرها مرا در بر بگیرید. 4️⃣ کُلنا سُفُن النجاة لکن سفینة جدی الحسین(ع) أوسع و فی لُجج البحار أسرع؛ همۀ ما اهل‌بیت کشتی نجاتیم؛ ولی کشتی جدم حسین(ع) گنجایشش بیشتر و در گذر از امواج سهمگین دریاها، شتابان‌تر است. و یا مانند آن: کلنا سفن النجاة و لکن سفینة الحسین أوسع و أسرع. چهارمی چکیده و مضمون سخن مرحوم شیخ شوشتری در کتاب الخصائص الحسینیة است. او نوشته است: فرأیتُ فی الحسین علیه‌السلام خصوصیةً فی الوسیلة إلی الله به ... فالنبی و الأئمة علیهم‌السلام کلهم ابواب الجنان، لکن باب الحسین مسلکه أوسع و کلهم سفن النجاة لکن سفینة الحسین مجراها علی اللجج الغامرة أسرع (مقدمۀ کتاب، ص10). (ع)
دربارۀ «کهیعص» «کهیعص» اولین آیۀ سورۀ مریم(س) و از حروف مقطعۀ قرآن است که حروف آن به شکل تک‌تک خوانده می‌شود. مفسران، در چیستی معنا و تفسیر این حروف، هم‌صدا نیستند و در نهایت با اقرار به روشن‌نبودن معنای آن به ذکر احتمالاتی بسنده کرده‌اند. کوتاه‌‌سخن این که در دنیای تفسیر، معنایی روشن و قطعی از این حروف در دست نیست. اما در روایات، دو معنا برای «کهیعص» دیده می‌شود: 1️⃣ هر حرف، اشاره به یکی از اسمای الهی دارد: ک (کافی)، ه‍ (هادی)، ی (ولیّ)، ع (عالم)، ص(صادق الوعد). 📖 معانی الأخبار، ص22، ح1؛ نیز ص28، ح6. 2️⃣ هر حرف، این گونه معنا شده‌ است: ک (كربلا)، ه‍ (هلاک عترت)، ی (یزید، ستم‌کنندۀ بر حسین علیه‌السلام)، ع (عطش او)، ص (صبر او). 📖 کمال الدین، ج2، ص454، ح21. می‌گویم: سند تمام این روایات ضعیف است. با چشم‌پوشی از این ضعف سندی اگر بتوان برای محتوای آنها مؤیدی در آیات یا روایاتِ معتبر یافت، راهِ پذیرش آنها هموار می‌شود؛ اما چه کنیم که چنین مؤیدی وجود ندارد. بر این پایه نمی‌توان به صدور این روایات از معصوم(ع) اطمینان یافت و محتوای آنها را پذیرفت.
دربارۀ «ذبح عظیم» در داستان به قربانگاه رفتن اسماعیل(ع) قرآن‌کریم با این آیه از چگونگی نجات او خبر می‌دهد: «و فدیناه بذبحٍ عظیمٍ ؛ ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم.» (صافات:107) «فِدیٰ، فَدیٰ، فِداء» یعنی نجات‌دادن کسی و رهایی بخشیدن به او از آنچه بدان گرفتار است با دادن جان یا مال (معجم اللغة العربیة المعاصرة، 3/1681) . پرسش این است: منظور از آن ذبح عظیمی که جان اسماعیل(ع) را نجات داد چیست؟ برخی پنداشته‌اند: «در روایت آمده است که آن، امام حسین(ع) است»؛ اما در هیچ روایتی «ذبح عظیم» بر امام حسین(ع) تفسیر (تطبیق) نشده است. سرچشمۀ این خطا، فهم نادرستِ روایتی است که مرحوم شیخ صدوق از امام رضا(ع) نقل می‌کند. در آن روایت آمده است که خدا در آن صحنه، خبر شهادت مظلومانۀ امام حسین(ع) را به ابراهیم(ع) داد. او از این سخن، بی‌تاب شد و دلش به درد آمد و اشک به دیدگان آورد. خداوند بار دیگر به او وحی کرد که ای ابراهیم، جزعِ تو را بر فرزندت ـ اگر او را کشته بودی ـ با جزعت برحسین و قتل او، فدیه و معاوضه می‌کنم، و برای تو رفیع‌ترین درجاتی که ثوابِ صبرِ بر مصائب است، قرار می‌دهم (ر.ک خصال، 1/58). پیداست که در این روایت، سخن از فداشدن امام حسین(ع) برای اسماعیل(ع) نیست و تنها بر جابجایی ثوابِ این دو اندوه، یکی بر مصیبت حسین(ع) و دیگری بر مصیبت اسماعیل(ع) تأکید شده است (ر.ک به توضیح مرحوم علی‌اکبر غفاری، ترجمه عیون، 1/428، پاورقی). غالب مفسّران همسو با روایت (خصال، 1/55) در اینجا گفته‌اند که مراد از «ذبح عظیم»، همان قوچی است که برای قربانی به ابراهیم(ع) داده شد و به گفته مرحوم علاّمه طباطبایی چون این ذِبح، به امر الهی بوده «عظیم» نامیده شده است (تفسیر المیزان، 17/153). چهرۀ دیگر عظمت در این آیه می‌تواند بزرگی شمار قربانی‌هایی باشد که تا قیامت در روز عیدقربان انجام می‌شود. امام رضا(ع) فرمود: تا روز قيامت، هر آنچه مردم براى تقرّب به خدا قربانى كنند، فداء و جايگزين اسماعيل خواهد بود (خصال، 1/55).
📚 شرکت در تجمعات با احتمال مبتلا شدن به کرونا 💠 سوال: حکم رفت و آمد خانوادگی و نیز حضور در که در آن احتمال مبتلا شدن به وجود دارد، چیست؟ جواب: از وارد شدن به محلی که مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با ، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد. 🆔 @leader_ahkam 🆔@smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دختری خردسال شهیدمطهری در یادداشتی برجامانده از او، داستان حضرت رقیه را یکی از تحریفات عاشورا می‌داند. او در شمار تحریفات لظی نوشته است: و. داستان طفلى از ابى عبداللَّه كه در شام از دنيا رفت و بهانه پدر می‌گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات كرد(مجموعه آثار، 17/586)؛ اما دانشمندان دیگری هستند که با این دیدگاه هم‌نظر نیستند که سخن ایشان را می‌توانید در اینجا بخوانید؛ مانند حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره) که در کنار قبر آن بانو می‌گوید: برای ما به شهرت ثابت است که اینجا محل دفن دختری خردسال از امام حسین(ع) است که پس از تحمل درد و رنجِ فراوان، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد (فارس، آپارات). 🔸 در کتاب دانش‌نامۀ امام حسین(ع) پژوهش شایسته‌ای در این باره با عنوان «پژوهشى دربارۀ انتساب رُقَيّه به امام حسين‏» آمده است(ح1، ص382). بُرش‌هایی از دو کتاب پس از بازگشت ذوالجناح با زینِ واژگون و یالِ غرقِ در خون، دخترک یا ندانست که چه شد یا اگر دانست باور نکرد برای همین مدام بهانۀ پدر را می‌گرفت؛ این را همسران شهداء که فرزند خردسال دارند خوب می‌دانند. این راز که چرا پدر نمی‌آید تا او را نوازشی کند و در آغوش گیرد برای این دختر کوچک، سربه‌مُهر ماند تا کُنج خرابه. آنجا بود که اسرار هویدا شد. دخترک را خواب در رُبود و چون با عشقِ پدر خوابید خواب او را دید. پدر او را در آغوش گرفته و می‌بوسد از شدت شعف از خواب پرید. دید همان خرابه و همان خاک و همان تنهایی و همان غربت و پدری که نیست. بناکرد به گریه کردن. به گریۀ او و چرایی آن، خرابه غرق شیون و ناله شد (فضَجّوا بالبُکاء و جَدَّدوا الأحزان و لَطَموا الخُدود و حَثّوا علي رُؤُوسِهِمُ التُراب). گفتند دختر حسین(ع) بهانۀ پدر را گرفته است. طَبق را آوردند. دخترک آرام شد. آرامِ آرام. دیگر نبودِ پدر، برایش سوال نبود. سرِ پاک پدر را از طشت برداشت و در آغوش کشید و شروع کرد با پدر سخن گفتن: يا ابتاه مَن ذَاالذي خَضَبَکَ بدمائک‏؛ چه کسی موی سروصورتت را به خون رنگین کرده است؟ یا ابتاه مَن ذَالذي قَطَعَ وَريدَکَ؛ چه کسی رگ تو را بریده است؟ يا ابتاه مَن ذاالذي أيتَمَني عَلَی صِغَرِ سِنِّي‏؛ چه کسی مرا در کودکی يتيم کرد؟ يا ابتاه مِن بعدِکَ وا غُربَتَناه‏؛ پس از تو وای بر غريبی ما! يا ابتاه ليتني لَکَ الفِداء؛ کاش من فدای تو می‏شدم! آنگاه لبانش را بر لبان مطهر پدر گذاشت؛ ناله‌ای بلند سر داد و از هوش رفت. وقتی خواستند او را به هوش بیاورند دیدند روح از بدن مفارقت کرده است ؛ ثُمَّ إنَّها وَضَعَت فَمَها عَلَی فَمِهِ الشَّريف وَ بَکَت بُکاءً شَديداً حتی غُشِیَ عليها. فَلَمَّا حَرَّکوها فاذاً بِها قد فارَقَت روحُها الدنيا 📖 ر.ک به المنتخب، طریحی (م1085ق)، ج1، ص136-137. نیز کامل بهایی، طبری (م‌ح700ق)، ج2، ص179. (س)
برای ثبت در تاریخ برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، پرهیز از گردهمایی و تشکیل اجتماعات فشرده به ویژه در مکانهای سرپوشیده ممنوع شد (محرم 1399 خورشیدی). برای همین مذهبی‌ها به همین شکلی که در تصویر مشاهده می‌شود جلسات روضه و عزای حسینی را به کوچه و خیابان آوردند و این چنین خردمندی و قانون‌مداری خود را نشان دادند. درست در همین روزها برخی که در ترافیک جادۀ شمال یا مراکزِ بزرگِ خرید، به سختی از میان هم رد می‌شدند در شبکه‌های اجتماعی، خواستار تعطیلی جلسات محرم شدند و برگزاری آن را مخالف عقل و قانون دانسته نگران سلامتی مردم شدند.
1.mp3
8.94M
می‌ارزد که انسان، برای آموختن زبان تُرکی عُمر بگذارد تا مرثیه‌هایی اینچنینی را بدون ترجمه و تنها با شنیدن، بفهمد.
سخنی دربارۀ حضور و شهادت فرزندان حضرت زینب(س) در کربلا عبداللّه‌بن‌جعفربن‌ابی‌طالب كه كنيه‏‌اش ابوجعفر است از صحابه بود. پدرش مشهور به ذوالجناحين (صاحب دو بال) از نخستين مهاجران به حبشه و مادرش، اسماء بنت عُمَيس بود. او در حبشه به دنيا آمد و وقتى به مدينه هجرت كرد هفت ساله بود. چون پيامبر(ص) به وى نظر افكند، لبخند زد و دستش را دراز كرد و او با پيامبر(ص) بيعت كرد. پس از شهادت پدرش در جنگ موته، پيامبر خدا(ص) تربيت وى را بر عهده گرفت. او با زينب دختر اميرمؤمنان(ع) ازدواج كرد و در جنگ صفّين، حضور داشت؛ ولى به وى اجازۀ جنگ نداده شد. وى بلندقامت، خوش‌‏سخن و از سخاوتمندانِ بنامِ عرب بود. او پس از شهادت اميرمؤمنان(ع) همراه امام حسن(ع) و امام حسين(ع) بود و صادقانه از آنان پيروى می‌كرد. وى از عدم حضورش در كربلا بسيار افسوس می‌خورد؛ ولى افتخار می‌كرد كه فرزندانش به همراه حسين(ع) به شهادت رسيده‌‏اند. او در سال 80 هجرى در هشتاد سالگى در مدينه درگذشت(دانشنامه امام حسين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏4، ص431). دو تن از فرزندان او در کربلا به شهادت رسیدند یکی «محمد» که مادر او خَوصا، دختر خَصَفة بن ثقيف است و دیگری «عون» که مادرش جُمانه است (ر.ک به همان، 7/147). بر این پایه شایسته است در شب چهارم محرم که بنابر رسم دیرین، مصیبت فرزندان حضرت زینب(س) یاد می‌شود؛ مصائب خود آن بانو، بازگو شود که از شماره بیرون است. (س)
حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بانویی حدوداً 56 ساله با کوهی از مصیبت‌ و درد که دیده و کشیده و آمده تا به کربلا رسیده است. آن زمان که دختری خردسال بود جدش رسول خدا(ص) را از دست داد و به سوگ او نشست. خیلی طول نکشید که مادرش را آزردند و آن شب با بغضی حبس‌کرده در گلو و اشکی که از گوشۀ چشم روان بود و جگری که می‌سوخت غسل‌دادن مادر جوانش را نظاره می‌کرد. سالها بعد فرق شکافتۀ پدر، قلبش را دوتا کرد و بعد شاهد لخته‌های خونی بود که از گلوی برادرش امام مجتبی(ع) در طشت می‌ریخت و او حالا در کربلاست. 🔸 در این میان، چند صحنه است که آتش به خرمن هستی می‌زند: 1️⃣ عصر تاسوعا بود. عمربن‌سعد فرمان حمله را صادر کرد. حسين(ع) جلوى خيمه نشسته شمشيرش را بر گِرد پاهايش حلقه كرده سر بر روى زانوانش گذارده بود. خواهرش زينب(س) صداى حركت لشكر را شنيد. به برادر نزديک شد و گفت: برادر جان! صداها را نمی‌‏شنوى كه نزديک شده‏‌اند؟ حسین(ع) سرش را بلند کرد و گفت: رسول خدا(ص) را در خواب دیدم که به من گفت: تو به سوی ما می‌آیی؛ فَرَفَعَ الحُسَينُ(ع) رَأسَهُ فَقالَ: إنّي رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ(ص) فِي المَنامِ فَقالَ لي: إنَّكَ تَروحُ إلَينا. خواهرش به صورت خود زد و گفت: واویلا؛ فَلَطَمَت اختُهُ وَجهَها و قالَت: يا وَيلَتا. 2️⃣ آن زمان که ذوالجناح با یال غرق به خون به خیام برگشت. با دیدن این صحنه چه گذشت بر خواهران حسین(ع) خدا می‎داند. هنگامى كه خواهران حسين(ع) و دختران و خانواده‌‏اش، كسى را روى اسب نديدند صدا به ناله و ضجّه بلند كردند؛ فَلَمّا نَظَرَت أخَواتُ الحُسَينِ(ع) و بَناتُهُ و أهلُهُ إلَى الفَرَسِ لَيسَ عَلَيهِ أحَدٌ، رَفَعنَ أصواتَهُنَّ بِالصُّراخِ وَ العَويلِ. 3️⃣ و آن لحظۀ آخر که دید گروهی به دور حسینش جمع‌اند و ... کاری از او ساخته نیست. شیخ مفید می‌نویسد: خواهر امام، زينب(س) به درگاه خيمه آمد و عمربن‌سعد را ندا داد: واى بر تو، اى عمر! آيا ابا عبد اللّه را می‌‏كُشند و تو نگاه می‌‏كنى؟! أ يُقتَلُ أبوعَبدِاللّهِ و أنتَ تَنظُرُ إلَيهِ؟! عُمَر، پاسخش را نداد. زينب(س) بانگ زد: واى بر شما! آيا مسلمانى ميان شما نيست؟! هيچ كس، پاسخى به او نداد. وَيحَكُم، أما فيكُم مُسلِمٌ؟! فَلَم يُجِبْها أحَدٌ بِشَي‏ءٍ. (س)
‍ ️ آیت الله شهید دستغیب (ره) : ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ ﯾﺎ ﻧﻪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﮔﻢ ﺭﺳﯿﺪ ﻣﺆﻣﻨﻢ ﯾﺎ ﻧﻪ؟ ﺳﺨﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ‏(علیه السلام) ﻣﺤﮏ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﺎ ﻧﻪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : «ﻫﺮﮐﺲ ﮔﻨﺎﻫﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻧﯿﮑﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ ، ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ.» ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﻋﻘﺎﺏ ﺭﺍ اصول کافی، ج 2، ص 232، ح 6. قلب قرآن، آیت الله دستغیب، ص 4 🖤 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✿﷽✿ 🌹رهبر معظم انقلاب: امت مسلمان سعی کنند اندرزگو را بهتر بشناسند ♦️شهید سیّدعلى اندرزگو، چریک مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. ♦️من لازم مى‌دانم به امت مسلمان سفارش بکنم سعى کنید این چهره‌هاى عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید. این مرد مسلمان مبارز در طول چهارده سال که مشغول مبارزه بود، چهارده سال زندگى مخفى با نهایت شدّت، دستگاه جهنّمى ساواکِ شاه بدبخت را آنچنان حیران و سرگشته کرده بود که کارش معجزآسا مى‌نمود. ♦️براى خدا مبارزه کرد، براى خدا از پیوستن به گروه‌هاى مدّعى سر باز زد، براى خدا خطر ساواک و خطر بعضى از گروه‌هایى که مایل بودند او را به طرف خود جذب کنند و حاضر نمى‌شد به آن‌ها جذب بشود، این خطرها را براى خدا تحمل کرد و براى خدا هم شهید شد. 📝گزیده‌ای از خطبه‌های نمازجمعه تهران ۵۹/۰۵/۱۰ ⤵️خوشا به سعادت مردانی که امامشان اینچنین از آنها یاد میکند: امیرالمومنین در حکمت43در ياد يكی از ياران، خبّاب بن أرت فرمود: خدا خبّاب بن أرت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روی فرمانبرداری هجرت كرد، و با قناعت زندگی گذراند، و از خدا راضی بود، و مجاهد زندگی كرد. ⤵️ چه خوب اموختند از ولی شان که: «همانا جهاد در راه خدا، دَری از درهای بهشت است، که خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است. جهاد، لباس تقوا، و زره محکم، و سپر مطمئن خداوند است،» ⤵️ ومجاهدانه حق ولایت را به جا آوردند: «حقِّ من بر شما اين است که به بيعت با من وفادار باشيد، و در آشکار و نهان برايم خيرخواهی کنيد، هرگاه شما را فرا خواندم اجابت نماييد و هرگاه فرمان دادم، اطاعت کنيد.» 🗓۲، سالروز شهادت حجت الاسلام اندرزگو
💠💠 ✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱) ✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲) ✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند. از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳) ----------------------------- پی نوشت ها: ۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴. ۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵ ۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
📝 فی الکافی عن الکاظم (علیه السلام ) : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ‏ بِرُوحٍ‏ مِنْهُ‏ تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِي ... ( الشافی ، ص 604 )  روایت بسیار خوبی است . می فرماید : خداوند متعال مومن را به روح خود تأیید می کند. یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد ، که او را کمک و تایید می کند . امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست . چه موقع حاضر می شود و حضور دارد ؟ آن وقتی که انسان کار نیک انجام می دهد و تقوی پیشه می کند. 🔍 این روح الهی ، این احساس الهی که مایه کمک اوست، در او حضور پیدا می کند. امّا آن وقتی که گناهی انجام می دهد ، به کسی تعدّی می کند ، از حدّ الهی و شرعی عبور می کند،این روح از او غایب می شود . این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می کند . 🔍 وقتی کار بدی انجام می دهد ، این نورانیّتی که در دل انـسان به خـاطر عبادت ، به خـاطر توجّه و تقوا پدید می آید، این روح الهی ، ایـن تـوجّه الهی از انسان دور می شود و فاصله می گیـرد، کانّه چراغـی در درون انـسان روشـن بود (که) بر اثـر گناه خاموش می شود. 📜بنـدگان خدا ! نعمت های خدا را به یاد بیاورید ! به وسیله اصلاح نفس خودتان آنها را حفظ کنید ! اگر این کار را کردید ، یقین شما افزایش پیدا می کند ، و با این کار نیکی که انجام می دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می آورید. ( شرح حدیث از حضرت آیت الله امام خامنه ای (مد ظله العالی) مورخ 88/12/18 ) ❤️ ❤️
✅ *حق الناس در منزل*✅ استادفاطمےنیا میگویند:👇 علت خیلی ازمشکلاتی که مادرخانه هایمان داریم ازقبیل:درگیریها،بداخلاقیها، عصبانیتها،بیحوصلگی ها،غرغرها،دلشکستنهاو ... این است که فرشته هادرخانه مانیستند درخانه مان پرنمیزنند وذکرنمیگویند👼👼 خانه ای که درآن پرازفرشته باشد میشودخودخودبهشت. پرازلطف وصفاوشادی ویادخدا حالاچیکارکنیم که فرشته هامهمون خانه مابشوند؟وچه کارهایی نکنیم که فرشته هارا پرندهیم؟👇 1-حدیث کسا زیادبخوانیم. 2-سعی کنیم نمازها تا جای ممکن اول وقت باشد 3-نمازقضاداشتن اثرخیلی بدی دارد 4-چیزنجس درخانه نگه نداریم. همه جای خانه همیشه پاک باشد 5-درخانه دادوفریادنزنیم.حتی باصدای بلندهم حرف نزنیم فرشته هاازخانه ایی که درآن باصدای بلندصحبت بشه میروند 6-حرف زشت وغیبت ودروغ وتمسخرواینهاهم که مشخصه 7-سعی کنیم طهارت چشم وگوش وزبان وشکم خودراتاجای ممکن درخانه حفظ کنیم. 8-وقتی واردخونه میشیم باصدای واضح سلام کنیم. حتی اگرهیچکس نیست. چهارذکرقرآنی آرامشبخش که درزندگیت معجزه هامیکند:👇 1- *حسبناالله ونعم الوکیل* (برای وقتهایی که ترس واضطراب داری) 2- *لاإله إلاأنت سبحانک إنی کنت من الظالمین* (وقتی خیلی ناراحتی ودلت گرفته) 3- *افوض أمری إلی الله إن ألله بصیربالعباد*(برای وقتهایی که میخوای خدا مکروحیله دیگران رادرحق توخنثی کند) 4- *ماشاالله لاحول ولاقوه إلابالله* (برای وقتهایی که طالب زیبایی دردنیاهستی)
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۱) ✍ بهترين و مطمئن‎ترين سند براي شناخت فلسفه و اهداف نهضت سيدالشهدا(ع)، كلمات خود آن حضرت و يا امامان ديگر در اين باره است، مجموع خطبه‎ها، سخنان، نامه‎ها و وصيت‎نامه امام حسين(ع) كه در باره اهداف و انگيزه‎هاي قيام عاشورا است و نيز برخي از تعابير زيارت‎ نامه‎هاي متعدّد و مختلف كه از امامان ديگر در باره حضرت رسيده است، می باشد. ✅ امام حسين(ع) در جمع گروهی از عالمان و نخبگان مكه با ايراد خطبه‎اي شور‎انگيز و كوبند‎‎ه، ضمن يادآوري وظيفه سنگين و تكليف خطير علما و بزرگان شهرها در باره پاسداري از كيان دين و اعتقادات مسلمانان و پيامدهاي سكوت در برابر جنايات امويان، از خاموشي آنان در برابر سياست‎هاي دين‌ستيزانه حاكمان اُموي انتقاد كرده و هرگونه همراهي و سازش با آنان را گناه نابخشودني دانستند. ✅ حضرت در پايان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعاليت‎هايش برضدّ نظام ستم‎گر حاكم را چنين اعلام فرمودند‎: 🌷خدايا تو مي‎داني آنچه از طرف ما انجام گرفته است (از سخنان و اقدامات برضدّ حاكمان اُمَوِي) به خاطر رقابت و سبقت جويي در فرمانروايي و افزون‌خواهي در متاع ناچيز دنيا نبوده است، بلكه براي اين است كه نشانه‎هاي دينت را (به مردم) نشان دهيم ( برپاگردانيم) و اصلاح در سرزمين‎هايت را آشكار كنيم‎. مي‎خواهيم بندگان ستمد‎يده‎ات در امان باشند و به واجبات و سنّت‎ها و احكا‎مت عمل شود‎. 🌺«اللهم إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یکُنْ مِنَّا تَنافُساً فی سُلطانٍ، و لا التِماساً مِنْ فُضُولِ الحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَی المَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، و نُظْهِرَ الإصْلاحَ فی بِلادِکَ و یأمَنَ الْمَظْلوُمُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یعْمَلَ بِفَرائِضِِکَ و سُنَّتِکَ وَ أحْکامِکَ؛ 📗 تحف العقول، ص 239
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۲) ✍ امام حسين(ع) ضمن وصيّت‌نامه‎اي كه هنگام خروج از مدينه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفيّه براي وي نوشت، هدف از حركت خويش را چنين بازگو كرد: 🌷من نه از روي سرمستي و گستاخي و نه براي فساد و ستم‎گري حرکت کردم‎. بلكه تنها براي طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. مي‎خواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيره جدم و پدرم علي بن‌ابي‌طالب عمل كنم‎. 🌹 «....إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب....»(۱) و در جاى ديگر مى فرمايند: 🌷اَلّلهُمِّ اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَكْرَهُ الْمُنْكَرَ(۲) خدايا من به معروف اشتياق و از منكر تنفر دارم. (۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۹ (۲) مقتل الحسين خوارزمی، ج۱، ص ۲۷۳
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام 1- عشق وافر به امام حسين(ع) ✍ يكى از مهم ترين ويژگى ياران اباعبدالله(ع)، عشق فزاينده ايشان به آن بزرگوار است. بسيارى از مسلمانان عصر امام حسين(ع) به آن بزرگوار ارادت مى ورزيدند، ولى ارادت اصحاب اباعبدالله(ع) به آن حضرت، از مرز محبت هاى معمولى به مراتب فراتر رفته بود، به گونه اى كه براى يارى ايشان از جان و مال و آبروى خويش مى گذشتند. براى خشنودى ايشان بزرگ ترين ايثارها را به آسانى انجام مى دادند. در جملات آنان در شب عاشورا، آن گاه كه امام(ع) از آنان خواست، تاريكى شب را مركب قرار داده، او را با سپاه كوفه تنها بگذارند، دقت كنيد: 🔹سعيد بن عبدالله حنفى: «والله اگر بدانم كشته مى شوم سپس زنده گرديده و [زنده] زنده سوزانده مى شوم و سپس تكه تكه مى گردم و اين عمل هفتاد بار با من انجام مى شود، از شما جدا نمى شوم تا در كنار شما با مرگم خدا را ملاقات كنم.»(1) 🔸زهير: «والله دوست داشتم كشته مى شدم، سپس دوباره زنده شده، بعد كشته مى شدم تا جايى كه هزار بار اين چنين كشته مى شدم، تا خداوند بدين وسيله، كشته شدن را از شما و جوانان اهل بيت شما دور مى گردانيد!»(2) 🔹آن گاه جمعى از ياران حضرت گفتند: «به خدا قسم از شما جدا نمى شويم، جان هايمان به فدايت با گلوها و پيشانى ها و دست هايمان شما را حفظ مى كنيم، اگر كشته شويم [به عهدمان] وفا كرده ايم.»(3) ✅ بى ترديد اين سخنان، سخن عقل حسابگر و عاقبت انديش و معامله گر نيست، كلماتى است از زبان دل هايى آكنده از عشق به سيدالشهد(ع). تا كسى شيداى امام خود نباشد، هرگز نمى تواند چنين عاشقانه نسبت به او اظهار وفادارى كند. (1) الارشاد، ج 2، ص 92 و 93 (2) همان، ج 2، ص 92 و 93 (3) همان، ج 2، ص 92 و 93
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۳) ✍ حضرت در نامه‎اي كه در زمان اقامت خويش در مكّه در پاسخ دعوت به نامه‎هاي اشراف و بزرگان كوفه مبني بر آمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قيام خود را چنين بيان فرمودند: 🌹به جان خودم سوگند، امام و پيشوا نيست، مگر كسى كه به قرآن عمل كند و راه قسط و عدل را در پيش گيرد و تابع حقّ باشد و خود را در راه رضاى خدا وقف سازد. 🌷«فَلَعَمْرى مَا الاِْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْكِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ» 📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص 35 ✅ امام(ع) در اين نامه، هدف از قيام را، تلاش در جهت برپايي حكومتي مي‎داند كه رهبر و پيشواي آن، صفات و امتيازات ذيل را دارا باشد: 1⃣ به كتاب خدا حكم كند‎. 2⃣ عدالت را در جامعه حاكم كند‎. 3⃣ متديّن ومعتقد به دين خدا باشد‎. 4⃣ خود را وقف خدا و اهداف الهي كند‎.
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام ۲- خداجویی و معنویت گرایی ✍ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.(1) ✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی‌ اللهِ رضانا أهَلَ البیت‌، »(2) فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (ع) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».(3) ✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (س) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (ع) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر»(4).در زیارت نامة هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».(5) 🌷 امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است: « [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».(6) (1) پیام عاشورا، جواد محدثی، ص121. (2) لهوف، سیدبن طاووس، ص60. (3) سخنان حسین بن علی، محمدصادق نجمی،ص332. (4) حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج2، ص301. (5) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت مسلم، ص403. (6) بحارالانوار، ج52، ص308.
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام ۳- ايمان راسخ به آينده اى روشن و سعادت بخش ✍ اطمينان به وعده های الهى به صالحان و مجاهدان راه حق و اعتقاد راسخ به پاداش الهى، از ديگر امتيازات اصحاب و ياران سيدالشهدا(ع) به شمار مى آيد. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگارى نايل آمده، جايگاه رفيعى در انتظارشان است؛ چيزى كه در بسيارى از مردمان آن عصر يافت نمى شد. مسلمانان آن روزگار، همچون عمر بن سعد و.... بيش از آن كه به آخرت بينديشند، به دنيا فكر مى كردند و پيش از آن كه درصدد تضمين سعادت اخروى باشند، در تكاپوى تأمين معاش دنيوى بودند. ✅ در چنين فضايى، كه همه چيز با معيارهاى مادى سنجيده مى شد، اصحاب و ياران اباعبدالله(ع)اعمال خود را با مقياس هاى اخروى مى سنجيدند. همين امر، آنان را بر مسلمانان معاصر خود، برترى و امتياز بخشيد. اين معنا به طور مكرر در اشعار و سخنان آنان در روز عاشورا مطرح شده است. ✅ به عنوان نمونه عمرو بن خالد هنگام جنگ، زندگى راحت اخروى را به خود بشارت مى داد و بدين وسيله، سختى جهاد را بر خود آسان كرده و مى گفت: 🔹«اليك يانفس الى الرحمان 🔸فأبشرى بالروح و الريحان 🔹اليوم تُجزين على الاحسان» 🔸اى نفس بر تو باد حركت به سوى خداى رحمان، 🔹تو را به راحتى و زندگى آسان بشارت باد، 🔸آن روز (رستاخيز) به نيكى پاداش داده خواهى شد.(1) 📚 (1) ابن شهرآشوب، ج4، ص101 باكمى تغيير / بحارالانوار، ج 45،ص18.
💠وقایع روز چهارم محرم💠 ✍ در روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد، با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، مردم كوفه را در مسجد جمع كرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود. به دنبال آن ۱۳ هزار نفر در قالب ۴ گروه كه عبارت بودند از: 1⃣ شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ 2⃣ یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر؛ 3⃣ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ 4⃣ مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛به سپاه عمر بن سعد پیوستند. بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.   ------------------------ پی نوشت: ۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی، ۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۴) ✍ حسين بن‌علي(ع) در نامه‎اي كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياري و همراهي با وي كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان مي‎كند: 🌷من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش مي‎خوانم.‎ همانا سنّت پيامبر(ص) از بين رفته است و بدعت زنده شده است‎. 🌹و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛(1) ✅ و در جواب عبدالله بن‌مُطيع مي‏ فرمايد‎: 🌷كوفيان به من نامه نوشته و از من خواسته‎اند به نزدشان بروم‎، چون اميدوارند (كه با رهبري من) نشانه‌‎هاي حقّ زنده و بد‎عت‎ها نابود شود‎. 🌹«إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلیَّ یَسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وَ اِماتَة البِدَعِ؛(2) ✅ و نيز در نامه‎اي كه به شيعيان بصره نوشتند، فرمودند: 🌷«…‌‌شما را برای احیای نشانه‌های حق و از بین بردن بدعت‌ها به یاری می‌طلبم؛ اگر دعوتم را بپذیرید، به سرمنزل مقصود خواهید رسید». 🌹فَاِنِّی اَدْعُوکُم اِلی اِحْیآءِ مَعالِمَ الْحَقَّ وَ اِماتَة البِدَعِ، فَاِنْ تُجیبُوا تَهْتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ»(3) (1) تاریخ طبری، ج5، ص357؛ (3) اخبار الطوال دینوری، ص 245 (3) تاریخ طبری، ج4، ص 357 و مقتل الحسین، ص 164.
🔸 مردم كوفه و نفرين سالار شهیدان به عكس موارد ديگر كه دعاهاى امام حسين(علیه السلام) ناظر به اشخاص بود، در يك مورد بسيار عبرت آموز امام در مواجهه با درنده خويى هاى كوفيان همه آنان را مورد نفرين خود قرار داد. هنگامی كه ابوالحتوف تيرى بر پيشانى امام زد امام تير را بيرون كشيد و خون بر چهره ايشان جارى شد و چنين فرمود: خدايا! حالِ مرا ميان اين بندگان معصيت كارت میبينى، خدايا همه آنان را بیكم و كاست بكش و هيچ يك از آنان را بر زمين باقى نگذار و هرگز آنان را نبخش! آنگاه با صداى بلند فرمود: اى امت بدكار، چه بد با عترت محمد پس از او معامله كرديد... سوگند به خدا من اميدوارم كه خداوند مرا به شهادت گرامی دارد، آنگاه به خاطر من از شما از جايى كه در نمی يابيد، انتقام گيرد. شخصى به نام حصين گفت: اى پسر فاطمه به چه چيز خداوند به خاطرت از ما انتقام بكشد؟ امام فرمود: شما را به جان هم اندازد و خون شما را بريزد و از هر طرف عذاب را بر شما فرو بارد. اين نفرين كه به گواهى تاريخ به چيره شدن حجّاج بن يوسف ثقفى به عنوان والى كوفه از سوى وليد بن عبدالملك اشاره دارد، به صورت صريح ترى در پيش گويى هاى حضرت امير(علیه السلام) نسبت به مردم كوفه نيز آمده است. آن حضرت در اين باره چنين فرمود: أما والله ليسلطنّ عليكم غلام ثقيف الذيّال الميّال يأكل خضرتكم و يذيب شحمتكم؛ به خداى به زودى مردى از ثقيف بر شما چيره شود. مردى سبك سر، گردنكش و ستمگر كه مالتان را ببرد و گوشت تان را آب كند. مقصود از «غلام ثقيف» حجّاج است كه از قبيله ثقيف بود. دوران سلطه حجّاج كه نماد سفّاكى در تاريخ است تلخ ترين دوران قابل تصور براى مردم كوفه بود و هزاران تن در اين دوران قتل عام شدند و عذاب و نقمت از هر سو بر مردم باريد. در زندان حجاج 50 هزار مرد و 30 هزار زن بسر میبردند كه 16 هزار تن از آنها بی لباس بودند. زندان حجّاج سقف نداشت و زندانيان اجازه نداشتند براى گريز از آفتاب سوزان به سايه ديوار پناه برند. 📚 برگرفته از کتاب «پیشوای روشنایی» اثر استاد علی نصیری eitaa.com/alinasirigilani
راز عاقبت به خیر شدن جناب حرّ 1.. سپری به نام «ادب» جناب حرّ هر چند خطاهای بزرگی داشت - به عنوان مثال قصد داشت که حضرت سید الشهدا علیه السلام را به دشمن تحویل دهد یا اینکه راه را بر حضرت بست- اما این خطاها را جبران کرد. ایشان در عین این که با امام مخالفت می کرد ولی ادب را هم رعایت می کرد. بخصوص در احترام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها ادب خود را به شکل برجسته‌ای نشان داد. آن چنان که وقتی حضرت خطاب به او فرمودند: «سَکَلَتکَ اَمُّک؛ مادرت به عزایت بنشیند» جناب حرّ گفت: «اگر در میان عرب کسی جز شما مادرم را یاد می کرد من نیز مادر او را یاد می کردم اما عظمت مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها مانع از این کار است.» به عبارت دیگر نقطه برجسته ی ادب حّر در برابر امام، مسئله ادب او نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها است. امروز در جامعه ما این مسئله بسیار مورد نیاز است و ما بسیار به این سپر بزرگ (ادب) نیاز داریم. برای منتظران امام عصر علیه السلام نیز این مسئله درس بزرگی است که حتی با دشمن خود «ادب» را مراعات کنند. 2.. تفکر و تعقل روایت داریم که یک ساعت تفکر از عبادت 70 سال بهتر است. از شیخ مرتضی انصاری سوال کردند که چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا می شود کسی یک ساعت تفکر کند و این تفکر او از عبادت 70 ساله یک عابد برتر باشد؟ شیخ انصاری فرمودند: «بله، فکری مانند فکر جناب حرّ در روز عاشورا؛ او یک ساعت تفکر و تأمّل کرد و بهشت و جهنم را تشخیص داد؛ اما عمر سعد سالها عبادت کرد و در پایان نتوانست راه درست را تشخیص دهد» بنابراین برتری یک لحظه تفکر از 70 سال عبادت را می توان از جناب حر آموخت.
🔺 مهلت دادن خدا 🔅 : 🔸 «اَلاستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أن يُسبِغَ عَلَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ .» 🔹 «خدعه (و مهلت دادن) خدا به بنده آن است كه نعمت فراوان ومستمر به او رساند و سپاسگزارى را از او بگيرد .» 📚 گزیده تحف العقول، ص ۳۸
4goftar_kamel_992.pdf
3.41M
💝 دانلود کتاب | چهار گفتار 🏴 تبیین زمینه‌ها، علل، و آثار حادثه‌ی عاشورا در بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🌸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیست و سه سال قبل و در شهریور سال ۷۵ در اجتماع زنان شهر ارومیه، خطاب به حاضرین فرمودند: 📗 «توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهی‌هایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّم شماست.» 🔸 به همین علت، «ریحانه» در ایام محرم کتاب‌هایی را معرفی خواهد کرد که در آن به بررسی زوایای قیام حضرت اباعبدالله الحسین از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است. 👆 در اولین قدم، شما بانوان گرامی می‌توانید کتاب «چهار گفتار» را از همین مطلب دریافت کنید. 📕 خرید نسخه کاغذی https://b2n.ir/609911 زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب👇 🏴 @Khamenei_Reyhaneh
•┈┈••✾❀✾••┈┈• ▪️ : 🔸 لا يَزالُ الشَّيطانُ ذَعِرا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَى الصَّلَواتِ الخَمسِ ، فَإِذا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيهِ وأوقَعَهُ فِي العَظائِمِ . 🔹 تا هر زمان كه مؤمن بر نمازهاى پنجگانه خود مواظبت كند، شيطان از او هراسان است و چون آنها را تباه كند ، بر او جرئت مى يابد و او را در گناهان بزرگ مى اندازد . 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج 2 ص 28 ح 21