فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این قطعه صوت شنیدنی از استاد میرباقری درباره آزادی را حتما گوش دهیم. در این گفتار انگار استاد میرباقری آزادی اجتماعی را ساختارگرایانه توضیح می دهد و آن را تولید کردنی می دانند. یعنی آزادی چیزی نیست که موجود باشد و یک حکومتی جلوی آن را گرفته باشد و یک حکومت دیگری بیاید و جلوی آن را باز کند، بلکه باید ان را مدام خلق کرد و دست به دست کرد تا به دست انسانها برسد.
میدانم که آزادی اجتماعی در اندیشه استاد میرباقری و استاد فقید ایشان به معنی «امکان مشارکت در بهینه کردن شرایط» است. آزادی امکان مصرف و هرزه کاری و هوس بارگی نیست اما از انهم برای انسان مطلوبتر است. یعنی لذت مشارکت در بهینه کردن شرایط بیشتر از هرزه کاری است.
استاد میرباقری معتقدند که انقلاب اسلامی واقعا در آغاز راه، قدم در راه تولید موقعیت هایی که امکان مشارکت اجتماعی بر اساس ایده جدید انقلاب گذاشت، اما انگار فرآیند تولید آزادی کند شد و موقعیت های تولید شده هم در میان نسلهای اول انقلاب تل انبار شد و شاید در بعضی عرصه ها و برای بعضی از اشخاص هم اصلا چیری به دستشان نرسید.
این کلیپ صوتی را دو سال قبل، با کیفیت فنی بسیار ضعیف با متن های توضیحی که خودم نوشته بودم آماده کردم و در این دو سال هیچ وقت ارزش مساله مطرح شده در این قطعه صوتی برایم کم نشد.
من امروز معتقدم، این معنای از آزادی بر عدالت هم مقدم است و جزء مبانی نظریه عدالت است، نه نتایج آن
@social_theory
هدایت شده از اندیشکده "امتداد"
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضور: حجتالاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات)
🔸مهمان نشست سوم: حجت الاسلام حسین مهدی زاده (مسئول میز مطالعات اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم)
🔸زمان و مکان:۲۱مهرساعت ۱۵؛چهارراه ولیعصر خانه اندیشه ورزان
🆔 @emtedad_iri
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
این قطعه صوت شنیدنی از استاد میرباقری درباره آزادی را حتما گوش دهیم. در این گفتار انگار استاد میرباق
پیام یکی از دوستان بعد از مشاهده کلیپ:
خیلی راجع به این تفاوت نسلی حرف زده شده، بعضی شون کاملا غلط و برخی درست اما سطحی!
اما این تحلیل برپایه آزادی نسل جوان گذشته در مشارکت معنا دار در کلیت انقلاب و عدم این آزادی و اختیار در نسل امروز حقیقتا ام الاختلاف نسل های انقلابه...
مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می کند:
درس گفتار درآمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی
⚡️مکان:
قم.بلوارالغدیر.کوچه10.ساختمان مفید.فرهنگستان علوم اسلامی
به صورت حضوری
📅 مهلت ثبت نام: 14 الی 24 مهرماه
🔸شرایط ثبت نام:
حداقل مدرک:
طلاب سطح 3
دانشجویان کارشناسی و رشته مرتبط با علوم اجتماعی
قبولی در مصاحبه
نکته خیلی مهم: دوره فقط به صورت حضوری برای برادران برگزار می شود
زمان کلاس ها:
شنبه و سه شنبه ها ساعت 15/30 الی 17
🔸آیدی ثبت نام :
مشخصات فردی-شماره موبایل و شماره شبکه مجازی- مدرک تحصیلی
@Amozeshfarhangestan
🔸آیدی کسب اطلاعات بیشتر :
@farhangestan_edu
#درس گفتار
#نظریه اجتماعی
@farhangestan1 @farhangestan_edu
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می کند: درس گفتار درآمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی ⚡️مکان: قم
ممنون میشوم که این بنر را به دست اهلش برسانید
38.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اعتراض در بنبست؟
🎥مستندی کوتاه درباره مذاکرات اصل ۲۷ قانون اساسی
🔹«تشکیل اجتماعات و راهپیماییها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» این جملهای است که در اصل ۲۷ قانون اساسی ذکر شده است. عبارتی که محصول گفتگوهای چالشی زیادی بود.
🔹برخی ناظران، این اصل را تنها یک نمایش برای مترقی بودن اصول قانون اساسی تلقی میکنند و معتقدند متن این اصل باعث شده تا دست دولت در برخورد با هرگونه تجمعی باز باشد.
🔹در مقابل، عدهای با ارجاع به مذاکرات قانون اساسی، غرض مقنن (قانونگذار) را ملاک در تفسیر میدانند و انسدادِ اعتراض را ناشی از غلبه قوانین عادی بر اصول قانون اساسی تحلیل میکنند؛ چرا که بدون مجوز وزارت کشور، هرگونه تجمعی، غیر قانونی اعلام میشود.
🔹در این مستند تلاش شده تا با گزارشی از مجلس خبرگان قانون اساسی، «معمای اعتراض مجاز» در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی، با دقت بیشتری پیگیری شود تا فضای بهتری برای داوری این نزاع مهم فراهم باشد.
هدایت شده از سید مجید
درباره دهه هشتادیها
من از ٨٧ تدریس میکنم. در مدارس طبقه متوسط تهران. آن موقع، دانش آموزانم، متولد ١٣٧٠ بودند. تابستان امسال به متولدین ٨٩ که الان پایه هفتم هستند درس دادم. ٢٠ سال را دیدم. نسل ٧٠ و ٨٠. مشاهداتم را از این نسل میگویم. لزوما درست نیست، صرفا مشاهده من است:
مهمترین ویژگی این نسل "بی تفاوتی" است. حتی شجاعتش هم ناشی از بیتفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما میفهمیم. ناشی از "به حساب نیاوردن" است. زیست آزادانه جنسیاش هم لزوما در منطق "آزادی جنسی" نمیگنجد. ناشی از همان بیتفاوتی است.
ویژگیهای دیگر این نسل به نظر من این پنج مورد است:
١-کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. (روایت را بلد است)
٢-مطالعه تئوریک ندارد ولی زبان بلد است.
٣-در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با همسالانش زیست میکند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمیشود چه رسد به نظارت.
به خاطر همین هم وقتی مشاهده پذیر میشود، حاکمیت را متعجب میکند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف میزند و مینویسد، زبانش را نمیفهمیم.
این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریمهای گیم است)
در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سالهای ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با همسالان است.
۴-احساساتی است که البته کاملا مطابق سن است و در سایر نسلها هم مشاهده میشود.
۵- نظام ارزشی همگون ندارد. مثلا پسرهایشان در مورد حجاب پارتنرهایشان تقیدی ندارند ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل من دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است.
تقریبا همه اینها خاصیت تربیت این نسل با شبکههای اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیکتاک، لحظهای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق، غور نمیکند و بیتفاوت میگذرد. غواصی نمیکند. مثل یک قایق فقط عبور میکند.
و یک چیز دیگر. برای این نسل بی تفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست چه رسد به بقیه چیزها. این نسل حتی "سلام فرمانده" را ریمیکس میکند و در پارتیاش میخواند و با آن میرقصد.
من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال (نام این روزهای پاساژ)". نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترینهایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ١۴٠۴، با آنها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم میگویم! عجب کار سختی!
هدایت شده از a_sabzi
49.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اهمیت روایت صحیح در جهاد تبیین.
🔸انسان پیشرو؛ انسان حماسه ساز،
سازنده تصویر انسان مطلوب.
🔸تصویرسازی از وضعیت موجود
#جهاد_تبیین
#روایت_صحیح_و_نظریهٔ_تصویر
#حجت_الاسلام_مهدیزاده
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#معاونت_راهبردی_سازمان_تبلیغات_اسلامی
@farhang_markaz_baressi
🆔️https://ble.ir/1400
هدایت شده از عصر زنان
پذیرش اجتماعی نهاد حجاب.m4a
19.68M
#لایو
فایل صوتی (کمحجم)
باموضوع
«پذیرش اجتماعی نهاد حجاب در دنیای مدرن»
مهمان: حجت الاسلام حسین مهدیزاده
(پژوهشگر نظریه اجتماعی)
(بخش اول)
میزبان: مهدی تکلو
|رسانه نخبگانی #عصرزنان|
|@asrezanan_ir|
هدایت شده از عصر زنان
پذیرش نهاد اجتماعی حجاب در دنیای مدرن ۲.m4a
14.14M
#لایو
فایل صوتی (کمحجم)
باموضوع
«پذیرش اجتماعی نهاد حجاب در دنیای مدرن»
مهمان: حجت الاسلام حسین مهدیزاده
(پژوهشگر نظریه اجتماعی)
(بخش دوم)
میزبان: مهدی تکلو
┄┅┅┄┅✽💎✽┅┄┅┅┄
|رسانه نخبگانی عصر زنان|
|@asrezanan_ir |
🔊مرحوم علامه فقید سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
🔆بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
✅جلسه با موضوع جایگاه هنر در نظام ولایت 15/6/73
از اين رو يك نويسنده متعهد كسي است كه كلمات اهل بيت (صلوات الله عليهم اجمعين) را به عنوان معبدي براي مناسك عبادتي مردم فرض كند و كلمات و تعابيري را كه خود ميآورد به عنوان زائرسرایی متناسب با اين معبد ميداند، نه اينكه مهمانخانه و هتلي باشد براي فزون طلبي و جمع كردن اموال. به عبارت بهتر زائرسرايي باشد كه تجهيزات متناسب با اين زائر را براي زيارت فراهم ميكند. لذا ضروري است كه تمامي اعمال مردم را به عنوان زيارت ائمه طاهرين(ع) و زيارت حقايق بگيرد، نه اينكه فقط رفتن آنها به اماكن مقدسه را به عنوان زيارت قلمداد كنيد. با اين وصف بايد شما در تمام آن اعمال سعي كنيد كه تسهيل كننده اعمال مردم، به طرف خيرات بوده و بتوانيد علاوه بر ياري پرچم توحيد، با همه شئوون پرچم كفر نيز مقابله كنيد.
❇️نشست علمی «چالش های فرارو»
1⃣ارائه اول: حجة الاسلام سیدحمید رفیعی طبباطبائی
(مدیر میز نظریه تربیت فرهنگستان علوم اسلامی)
موضوع ارائه: چالش تربیتی «مدرسه»
2⃣ارائه دوم: حجة الاسلام حسین مهدیزاده
(مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
موضوع ارائه: جنگ «تصاویر آینده» در آشوبهای پسا88
🔹دبیر علمی: دکتر حمید ابدی
(مدیر دفتر مطالعات پیشرفت)
📆زمان: پنج شنبه، ۲۸/ ۷/ ۱۴۰۱- ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، فرهنگستان علوم اسلامی قوم، سالن جلسات
لینک مجازی جلسه:
https://gharar.ir/r/057ba157
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#7239
📹کی باور میکند که یک مهندس ایرانی یک صد سال پیش توانسته، یک سنگ سه هزار کیلویی را روی آب شناور سازد..👌
🔹یکی از شاهکارهای معماری ایران:گوی ۳ تنی متحرک باغ سپهسالار، تهران
مصاحبه با صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وضعیت کنونی ایران
سه شنبه 26 مهرماه
لینک فایل pdf مصاحبه
https://eitaa.com/social_theory/1129
@social_theory
Page 14-15.pdf
605.6K
مصاحبه با صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وضعیت کنونی ایران
@social_theory
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸 صاحب نظریه «پولپاشی»؛ یکی از برندگان جایزه نوبل ۲۰۲۲
🔰 بن برنانکی، دایموند و دیبویگ به صورت مشترک جایزه نوبل اقتصادی سال ۲۰۲۲ را دریافت کردند که نشان دهنده تلاش آکادمی نوبل برای یافتن راهی از مسیر بانکداری دولتی برای حل بحرانهای مالی جهان است.
🔹 بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو، اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی است که در رزومهاش علاوه بر فعالیتهای گسترده آموزشی و دانشگاهی، ریاست فدرال رزرو در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ به چشم میخورد.
✳️ بن برنانکی فارغالتحصیل دانشگاه هاروارد بوده و دکترای خود را از دانشگاه امایتی و در رشته اقتصاد گرفته است. او یکی از چهرههای برجسته اقتصادی جهان در حل بحرانهای مالی دهه ۲۰۰۰ میلادی است و نشانهای فراوانی در حوزه اقتصاد دارد که نشان شخصیت سال ۲۰۰۹ در حوزه اقتصاد یکی از آنهاست.
✅ برنانکی در ایران با کتاب «شجاعت عمل» شناخته میشود؛ روایتی از چالشهای سیاستگذاری پولی و مالی آمریکا در بحرانهای مالی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹٫ او در مقام ریاست فدرال رزرو توانست با انتخاب یک واکنش متفاوت نسبت به سیاستهای پولی دولت آمریکا، در مسیر مهار این بحران قدم بردارد، اگرچه این سیاست به عنوان «پولپاشی» دولتی تعبیر شد و مورد انتقاد نیز قرار گرفت. بن برنانکی با نوشتن این کتاب سعی در پاسخ به انتقادها دارد.
💠 اندیشکده قصد در پژوهشها و کرسیهای نظریهپردازیهای مختلف به این مقوله به ویژه در دوران کرونا بر خلاف جریان لیبرال و متعارف پرداخت. مطلب آقای احسان ولدان در سال ۱۳۹۹ نمونهای از آن است:
📌http://public.qasd.ir/articles/516
#پولپاشی
🆔 @QasdWay
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
برنامۀ جهانآرا .mp3
41.07M
🎧 آیتالله میرباقری | تحلیل ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر
(در برنامۀ جهانآرا)
#صوت_برنامه
💥 برخی اصحاب علوم انسانی در تحلیل اغتشاشات اخیر دچار شتابزدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی قضاوت نکردند؛ ایدئولوژیک قضاوت کردند.
💥 آنهایی که اسلامِ حداقلی را پیاده کردهاند عامل مشکلات امروزی هستند. بسیاری از افرادی که در سه دهه اخیر جزو تصمیمسازان بودهاند، حالا نشستهاند و ایراد میگیرند و حاضر نیستند مسئولیت تصمیمسازیهایشان را بر عهده بگیرند!
💥 فقری که در نظام سرمایهداری رخ داده، ضلع فرهنگیاش همین نوع پوشش غربی است.
آنها نیروی انسانی اکثریت را مصرف میکنند تا به سود اقلیت برسند؛ جاذبههای زنانه را هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد، به نفع سرمایهداری مصرف میکنند.
💥 حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیرانقلابی بودن نیست ولی جزو واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبههای درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است.
اصلاح بیحجابی باید اصلاح ریشههای آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بیحجابی.
💥 طواغیت، شعارهای خوب را از انبیا میگیرند و بد معنا میکنند! پیامبر اکرم(ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد و آزادی آنها بوده است؛ ولی مستکبرین، آزادی را به گونهای معنا میکنند که به توسعه غربی منجر شود!
☑️ @mirbaqeri_ir
«منظومۀ معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعۀ مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّۀ عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیم انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبۀ عملیّاتی و ترجمۀ عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود. هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبۀ فکریِ تغذیهکنندۀ نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبۀ فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار ـ پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارۀ اینها ـ کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بیصلاحیّت و نیمهسواد و التقاطی وارد استنباطهای جدید از آیات الهی بشود، از آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئلۀ دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّتهای برجسته وارد کار بشوند» (4/12/1399).
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مصاحبه با صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وضعیت کنونی ایران سه شنبه 26 مهرماه لینک فایل pdf مص
🔰تشکیک در ماهیت بیجنسیت مدرنیته
نقدی بر مصاحبهی آقای مهدیزاده
🔰آقای مهدیزاده در بخشی از مصاحبه با فرهیختگان در تحلیل رفتار و منطق مدرنیته چنین اذعان میکنند: «بهنظر من غرب در سالهای اخیر اساسا بهدنبال بیجنسیت کردن جهان بشری است. بهتعبیری سعی میکند انسانها را بیجنسیت وارد عرصه اجتماعی کند و همه حمایتهای اجتماعی از جنسیت مرد و زن را بهکل پاک میکند. من هنوز برآورد دقیقی از این ندارم که چرا غرب چنین کاری میکند و چرا چنین طرحی به ذهنش رسیده است؟ اما آنچه که میفهمم این است که امر اجتماعی زنانه و مردانه به یکاندازه درحال ازبین رفتن است. اگر سابق بر این زنان اسیر جهان مردان بودند امروز انسانها بهکل بدون جنسیت فرض میشوند و جنسیت به حوزه انتخاب واگذار میشود، درحالیکه از لحاظ بیولوژیک و از لحاظ روانی اینطور نیست که ما بتوانیم به این سادگیها بگوییم جنسیت ما به حوزه انتخاب ما درآمده و میشود به این زودیها آن را به حوزه انتخاب درآورد.»
⚠️منطق غربی در تعامل با جنسیت مطابق ایدهی بیجنسیت یا فراجنسیت عمل کرده و یا دستکم در ظاهر مدعی چنین الگوی رفتاری بوده است. دستاورد جدید منطق غربی هم جدا کردن جنسیت از انسان و منوط کردن آن به انتخاب فردی است. فمینیسم کلاسیک نیز از قضا با چنین تصمیمی همراهی کرده و این جریان را به سود زنان انگاشته تا از این رهگذر به بازیابی برخی عرصههای فتح نشده نایل شوند. اما پرسش اصلی این است که آیا واقعاً چنین مقصود و مقصدی امکان وقوعی دارد؟ یعنی آیا میشود روی زمین از تحقق جامعهای بیجنسیت بحث کرد؟ لازمهی این امر، تحقق انسان بیجنسیت و عاری از سائقهای جنسیتی به نحو فلسفی است. یعنی ما باید بتوانیم در واقعیتِ واقع، انسانی را ببینیم که در منتهیالیه خالی بودن از جوهرهای جنسیتی است. اگر چنین امری در فضای واقع امکان تحقق نداشته باشد و نتوانیم به هیچ وجه در عالم ماده انسان را بریده از صورتهای جنسیتی مشاهده کنیم، در حقیقت باید بپذیریم که ایدهی بیجنسیتی اساساً مبنا و امکان تحقق ندارد. که بهنظر ایدهی بیجنسیت با هیچکدام از مبانی فلسفی و کلامی سازگاری ندارد.
آنچه که میبینیم در حقیقت، جامعهی تکجنسیتی است. در وضعیت تکجنسیتی چون یک جنسیت است که در همه جا حضور دارد این طور بهنظر میرسد که اصلاً چیزی به اسم جنسیت فاقد معناست. مانند هوایی که چون همهجا دیگر احساس نمیشود. لذا باید محتوای جامعه و ساختارهای اجتماعی تکجنسیتی را با جنسیتی بازشناسی کنیم که بر اریکهی تاریخ و قدرت نشسته است. تحلیل من این است که مدرنیته نهتنها بیجنسیت نیست بلکه کاملاً مردانه است اما با نوع خاصی از مردانگی. (این مردانگی با مردانگی پدرسالاری شرقی متفاوت است). حاصل چیست؟ حاصل آن که در نظم تکجنسیتی یک جنس (زن) کاملاً از دلالتهای جنسیتی تخلیه میشود و به اکسسوری جامعهی مردانه مبدل میگردد. جنس دیگر (مرد) اگر چه مرد مدرن است اما مسلماً بهدلیل هماهنگی ذاتی طبیعت جامعه با طبع او، با موونهی کمتری مواجه است. به تعبیر دیگر، ساختارهای مدرن به مرد مدرن نیرو میبخشد و در برابر زن (حتی زن مدرن) شیرهی جان او را میمکد. اگر چنین نیست نباید صنعتی مانند صنعت پورن به سمت مردان غش کند. لذا مساله را باید در سطح تطابق ذات با طبع جامعه جستجو کرد. این طبع در جامعه خلقالساعه نیست و از گذار زندگی اجتماعی انسانهای جنسیتمند ساخته و پرداخته شده است. از این منظر آنچیزی که رو به تنگنا میرود امر اجتماعی زنانه است اما در عین حال امر مردانهی خاص مدرنیتهی پرقدرتتر و گستردهدامنتر میشود. تناقض این سیستم این است که هم انسان را بیجنسیت میخواهد و هم بدن زنانه را به عنوان سرمایهی بازار. لذا از کل گسترهی امر زنانه بدن زنانه میماند. بنابراین حتی در سطح مدعیات هم بیجنسیت شدن جامعهی بازار میسر نیست.
@Mahdi_Takallou
دوستی از من خواسته بود که نظرم را راجع به این نوع نگاه بنویسم.
متن ذیل خلاصه ای از جوابی است که به این دوست دادم:
👇👇
رایج ترین نظریه ی ضد اتوپیایی در دوران معاصر نظریه نیچه است و بعد از آن این نظریه .
نظریه نیچه معتقده که کلان ما باید برای اکنون زندگی کنیم و نه آینده. آینده گرایی کلا ابزار برده کردن توده ها توسط آینده گراهاست. راس همه آینده گراها هم از نظر او همین دنیای مدرن است.
بعد از نظریه او، این نظریه از همه معروف تر است و برعکس کاملا طرفدار طرح مدرن است.
این نظریه همان فردگرایی ایندیویژوال است. خب فردگراها هم نظریه اجتماعی دارند، نظریه اجتماعی اونها در دنیای مدرن فقط و فقط نظریه جامعه بازار است. نظریه جامعه بازار می گوید انسان باید فردگرا و دارای صفت منفعت گرایی فردی باشد چون انسان ذاتا شر است و هیچ چاره ای برای آرام کردن او و خروجش از گرگ صفتی وجود ندارد الا اینکه این صفت در او به رسمیت شناخته شود و در جامعه به تعادل جدیدی دست پیدا کند.
ادوارد منویل یک رمان کوتاه دارد به اسم افسانه زنبورها که تقریبا آغازگر این حرف در جهان علم است و بعدا آدام اسمیت نظریه اقتصادی آن را تولید کرد و کانت در تاریخ کلی در غایت جهان وطنی، و بیانیه روشنگری چیست و... آن را ادامه داد و از نظری بعضی، تبدیل شد به بزرگترین دستاورد عصر روشنگری.
بنابراین این حرف، یک حرف شناخته شده و اصلی در اندیشه اجتماع مدرن است، اگرچ در ایران چندان شناخته شده نیست.
اما کمی نقد...
@social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
دوستی از من خواسته بود که نظرم را راجع به این نوع نگاه بنویسم. متن ذیل خلاصه ای از جوابی است که به ا
دوستی از من خواسته بود که نظرم را راجع به این نگاه که آرمان گرایی اجتماعی بد است و آزادی خواهی فردگرایانه و به دور از اتوپیاسازی، راه درستی برای بشر است بنویسم.
متن ذیل خلاصه ای از جوابی است که به این دوست دادم:
👇👇
رایج ترین نظریه ی ضد اتوپیایی در دوران معاصر نظریه نیچه است و بعد از آن این نظریه .
نظریه نیچه معتقده که کلان ما باید برای اکنون زندگی کنیم و نه آینده. آینده گرایی کلا ابزار برده کردن توده ها توسط آینده گراهاست. راس همه آینده گراها هم از نظر او همین دنیای مدرن است.
بعد از نظریه او، این نظریه از همه معروف تر است و برعکس کاملا طرفدار طرح مدرن است.
این نظریه همان فردگرایی ایندیویژوال است. خب فردگراها هم نظریه اجتماعی دارند، نظریه اجتماعی اونها در دنیای مدرن فقط و فقط نظریه جامعه بازار است. نظریه جامعه بازار می گوید انسان باید فردگرا و دارای صفت منفعت گرایی فردی باشد چون انسان ذاتا شر است و هیچ چاره ای برای آرام کردن او و خروجش از گرگ صفتی وجود ندارد الا اینکه این صفت در او به رسمیت شناخته شود و در جامعه به تعادل جدیدی دست پیدا کند(نه در سلوک اخلاقی).
ادوارد منویل یک رمان کوتاه دارد به اسم افسانه زنبورها که تقریبا آغازگر این حرف در جهان علم است و بعدا آدام اسمیت نظریه اقتصادی آن را تولید کرد و کانت در تاریخ کلی در غایت جهان وطنی، و بیانیه روشنگری چیست و... آن را ادامه داد و از نظری بعضی، تبدیل شد به بزرگترین دستاورد عصر روشنگری.
بنابراین این حرف، یک حرف شناخته شده و اصلی در اندیشه اجتماع مدرن است، اگرچ در ایران چندان شناخته شده نیست.
اما کمی نقد...
اما مشکل این حرف چیست؟ آیا واقعا آزادی چنین ظرفیتی ندارد؟ مشکل این حرف این است که هرچقدر روی کاغذ قوی به نظر می رسد، روی زمین اصلا و هیچ وقت خوب از آب در نیامده است. هیچ وقت انسان مدرن نتوانست گرگ صفتی انسانها را کاملا کنترل کند و مثلا خود ما ایرانی ها و تمام ممالک استعمار شده، دقیقا داریم از همین باگ این نظریه رنج می بریم و این رنج هم ظاهرا پایانی ندارد. یعنی این گرگ صفتی اگر در جایی کنترل شود، اما در جاهایی غیر قابل کنترل است که اصلا به فکر ما خطور هم نمی کند. در دنیایی که شمال و جنوب دارد و ما در دنیای جنوب زندگی می کنیم، این نظریه برای ما هیچ خاصیتی ندارد و همه سودش در جیب دنیای شمال می رود.
در کشورهایی که زنان وضعیت جنوب را دارند و مردان شمال، باز هم پذیرش این نظریه به نفع مردان است نه زنان و....
فراموش نکنیم که کشورهای غربی بیش از سه قرن است که با این رویا زندگی می کنند و هنوز نتوانسته اند آزادی فردگرایانه و منتکی بر خودخواهی را به این مقام والا و با فضیلت برسانند. ما ایرانی ها اگر امروز این حرف را قبول کنیم، هم باید فراموش نکنیم که ثمره این تفکر حداقل در نسل ما چیده نخواهد شد!
نکته آخر اینکه این نظریه آزادی را به همه انسانها نمی دهد، آزادی را به کسی می دهد که صفات منفعت خواهانه را چنانچه هابز توضیح داده است داشته باشند.
کانت در اصل چهارم رساله معنای تاریخ کلی در غایت جهان وطنی هم این نکته که آزادی فقط برای این انسان است و بقیه انسانها بهینه نیستند را موکدا طرح می کند.
@social_theory
فلسفه_برنارد_مندویل-دکترعلی_حقی.pdf
543.2K
رمان منظوم «افسانه زنبورها»
اثر ادوارد مندویل
این روزها که سخن از آزادی به مثابه یک ایدئولوژِی و جایگزینی برای رویاپردازی اتوپیایی و برنامه ریزی برای پیشرفت و انتخاب هدف و غایت برای زندگی بسیار رایج است، خواندن این رمان منظوم از مندویل که غالب متفکرین عصر روشنگری را تحت تاثیر خود قرار داده بود یک کار مهم باشد.
خط اصلی جهان مدرن، هیچگاه از رویای مندویل که صفات رذیله فردی همان فضائل اجتماعی هستند فاصله نگرفت و هنوز هم این اصل فلسفه اخلاقی بیش از بقیه رقبایش طرفدار دارد. اما واقعیت این است که غرب هرچقدر بیشتر به این کندوی زنبوران خودخواه شبیه میشود، اما به ثمراتی که کندوی افسانه ای مندویل رسیده بود نمی رسد.
@social_theory
دوست فاضل و دانشمندم آقای تکلو، نقدی به بخشی از مصاحبه اخیر بنده با روزنامه فرهیختگان مرقوم فرموده بودند، آنجایی که گفته بودم که «بهنظر من غرب در سالهای اخیر اساساً بهدنبال بیجنسیت کردن جهان بشری است.»
اما نظر ایشان این بود که مدرنیته به دنبال رسیدن به جامعه تکجنسیتی مردانه است و عملاً فقط این زن است که از جنسیتش خالی میشود.
بله این حرف درست است و تاکنون همین بوده است که ایشان میفرمایند. اما برداشت بنده این است که این رویه در حال تغییر است.
در سالهای اخیر می بینیم سعی می شود که جنسیت فرد به یک حق انتخاب شخصی او تبدیل شود، به نوعی که ما هر کسی را که می بینیم اول از او بپرسیم که تو خودت دوست داری خودت را مرد معرفی کنی یا زن یا بیجنسیت یا دارای گرایش دوگانه؟!
فارغ از اینکه از لحاظ بیولوژیک میتوان این حد از اختیار را برای انسان تولید کرد یا نه! اما خاصیت این کار برای غرب مدرن چیست؟
گمان بنده این است که بعد از مفهوم «طبقه اقتصادی» در علوم اجتماعی، هیچ مفهومی مثل جنسیت بر علم اجتماعی اثر نگذاشته و به هسته مرکزی این علوم سرایت نکرده است.
همانطور که طبقه را در ابتدا اقتصاددانان سیاسی پذیرفتند و بر اساس آن، رسالههایی مثل رساله جمعیت مالتوس نوشته شد اما بعد از مدتی به عنوان یک انتقاد بزرگ از مدرنیته قد علم کرد، طرح غرب درباره جنسیت نیز در آغاز به عنوان نقطهٔ مزیت مدرنیته شناخته میشد، اما به مرور به یک دستگاه برای انتقاد از مدرنیته بدل شده و بسیاری از نابرابریها و ناراستیهای مدرن، در قامت نقد بر نظریهٔ جنسیت آن رونمایی شده است.
امروز صحبت از نقد تنازعاتی است که مدرنیته بین زن و مرد برقرار کرده، یا انتقاد از اختلاط بیدلیلی که در جامعه زنان و مردان ایجاد شده و نهادهای مردانه و زنانه را نابود کرده است. یا صحبت از این است که زنانگی و مردانگی برای مدرنیته اصالتی ندارد و از هر دو برای رشد سود و سرمایه و اخلاق سرمایهداری استفاده میشود و در عین حال نظام سرمایهداری ذاتا تمایلی به حذف نابرابری بین زن و مرد ندارد و این اختلاف پتانسیل را به عنوان منبع نیروی جنبشی مینگرد، لذا همه عرصههای اجتماعی را به عرصههای شیشهای و مختلط بدل میکند و محدودیت شدید برای عرصههای زنانه و مردانه جامعه به نفع عرصههای سرتاسر مختلط ایجاد میکند. فمنیستها چند صد نقد ریز و درشت دیگر را ،چه ما قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، بر اساس همین نظریه جنسیت بر مدرنیته وارد میدانند و این یعنی مدرنیته باید یک فکری به حال این مورد هم بکند تا دیگر نتوان بر اساس آن نقد تولید کرد!
به تعبیر دیگر، نظریه جنسیت غربی، در حال تبدیل شدن از مزیت غرب به پاشنه آشیل جدید غرب است و اینجاست که غرب میخواهد همان کاری را که قبلا (مثلا) با مفهوم فقر و طبقه و اختلاف طبقات اقتصادی کرده بود، و با آوردن مفهوم «util» و مطلوبیت به مرکز علم اقتصاد سیاسی، صحبت از اثرات منفی طبقات را غیرعلمی معرفی کرد و آنها را به تصورات ذهنیِ عدهای بیمار تقلیل داد، این بار هم مفهوم جنسیت را به یک مفهوم ذهنی و غیر اصیل و خیالی معرفی کند تا گفتگو از تاثیرات بد تمدن مدرن و نظامهای اجتماعی برآمده از آن بر حقوق و ارزشهای جنسی، غیر علمی و غیر اصیل معرفی شود.
اما اینکه اخلاق خشن و تک جنسیتی سرمایه داری هم مردانه است را هم قبول ندارم. خشونت اخلاق سرمایه داری با زنان استعاره ای از یک مرد نیست، بلکه استعاره ای از یک موجود دارای سبعیت ویژه است که گاها در زنان هم وجود داشته است. این صفات رذیله فراجنسیتی هستند، پس غرب انسانی را می خواهد که فراتر از جنستیش، یک اخلاق خاص را داشته باشد و به هیچ دلیلی، از جمله عدالت خواهی، تمایلات جنسیتی، یا غیر آن، تمایل به خروج از این صفات را نداشته باشد.
این صفات هم مردانه نیست، یک گرگ است، فارغ از اینکه جنسیت آن چیست، اما اگر بگویید، گرگ بصورت طبیعی مرد است، دیگر اینجا بحث ادبی و هنری می شود نه علمی!
@social_theory