eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
286 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴در ایام انتخابات؛ فصل بهار سیاست ایران چکار کنیم؟ 📝 حسین مهدی زاده 1️⃣ از 2️⃣ واضح است که ایام انتخابات برای باشگاه مشاغل وابسته به رای مردم، فصل کار و کوشش و فصل درو کردن محصول است. اما بارها دیده ایم که بزرگترها می گویند که انتخابات روز مردم است. همین دو سال پیش، وقتی رهبر انقلاب پای صندوق رای آمدند، فرمودند که «روز انتخابات، روز ملّت ایران است. امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردمند.» ❓یادم هست که در آن ایام فکر می کردم که آیا در ایام انتخابات من چه میدان داری جدیدی را تجربه می کنم؟من که شغلم از جنس قدرت سیاسی نیست و در نظام اداری کشور کار نمی کنم، چنین تصوری از بودن در انتخابات دارم؟به عنوان یک انسان تحصیل کرده حوزه و متعلق به دانش های انسانی و فرهنگی، آیا واقعا در این روز و ایام بیشتر احساس میدان داری می کنم؟ ✅ ایام انتخابات، ما یک دستگاه عظیم مشارکت اجتماعی شکل میگیرد برای تعیین تکیف آن بخش از نظام مدیریت و دیوان کشور که باید با تفاهم ملت انتخاب شوند. از این جهت یک انسان روستایی هم مجبور است به پست ریاست جمهوری و نماینده مجلس و خبرگان رهبری و... فکر کند. به این ترتیب، در این ایام مردم آگاهی های اجتماعی و سیاسی و کلان خود را انبارگردانی کنند و از آنها یک گردگیری مختصر می کنند چرا که این ایام هوا برای فکر سیاسی و اجتماعی بهاری و مساعد است! اما با خودم حساب می کردم که واقعا کسی مثل من در طول سال، از طریق حسابهای کاربری فضای مجازی، از طریق جلسات کارشناسی که دعوت می شوم، از طریق نظراتی که از من دیده می شود، بر نهاد حکمرانی بیشتر اثر می گذارد تا این یک ماه فشرده و پر استرس و پر شعار؟ اگر حال شما هم در این یک ماه مثل من است، پس اشتغال شما هم از جنس فرهنگ و دانش های انسانی و اجتماعی است و این یک مشکل طبیعی در میان ماست! فرهنگ و علم، اموری آرام و کند هستند و انتخابات، پدیده ای تند و پرسرعت و دفعی؛ و ما را چکار با این پدیده شلوغ! البته بخشی از علوم انسانی مدرن که تکنیک های برندسازی سیاسی و بازاریابی رای و جنگ های روانی و مدیریت ناخودآگاه مردم را آموخته اند، در این ایام سرشان خیلی هم شلوغ است. اما بقیه ما در ایام انتخابات احساس غریبی می کنیم! جامعه عجله دارد و حوصله شنیدن ندارد و باید با یک توییت و یک شعار و یک هیجان، کار را تمام کرد و ما اینکاره نیستیم! ⁉️ پس در ایام انتخابات هیچ ماهی خاصی نیست که ما برای خودمان آن را بگیریم؟ یعنی کاری باشد که کارآیی و ثمره اصلی اش هم برای خود ما و ماموریت فرهنگی و طلبگی و علمی ما باشد؟ ✅ پاسخ من همان چیزی است که در بالا نوشتم: این فصل، به اندازه ای که مجبور می شوند چند کلمه با هم درباره سیاست صحبت کنند، به همین اندازه مجبور می شوند به آن فکر کنند و این یعنی هوای اندیشه سیاسی صاف و مساعد است و اگر پروازی بخواهد رخ بدهد، در همین روزها باید باشد. من در انتخابات خبرگان 94 که چند نفر از اساتیدم کاندیدای خبرگان بودند، برای اولین بار و به سختی دست از غریبی کردن برداشتم و در صحنه رقابت، همراه یکی از اساتیدم یک ماه حاضر شدم. خیلی سخت بود و روزی دوباره خسته می شدم و تصمیم می گرفتم که برگردم به کتابخانه، اما مقاومت کردم تا آخر این صحنه را ببینم. انتخابات آرام و کم حاشیه خبرگان، صحنه آشتی من با این فناوری اجتماعی بود و ترسم از آن ریخت! اینگونه بود که به مرور سوال بالا در من متولد شد که من هم می خواهم از این یک ماه سودی ببرم و برای کارهای خودم چیزی جمع کنم. من نیاز به رای و شهرت و رابطه بازی که ابزار دست سیاست مدار است ندارم، پس این یک ماه چه فایده ای برای من دارد؟ اولین بار در انتخابات 1400 به این موضوع، با جرات فکر کردم که من چه نقشی می توانم در انتخابات داشته باشم، در حالی که این دفعه دیگر من هیچ کاره هستم؟ 🔆 توجه به در همین ایام برایم جلب توجه کرد، چارچوب مفهومی که در این دو سال و اندی پس از انتخابات 1400 در باره اش بسیار خوانده ام و سر صبر چیزهایی پیدا کردم که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردم! اصلا فکرش را نمی کردم که این کلمه ساده و ظاهرا غیر علمی تا این حد در حکمت عملی و علوم اجتماعی ریشه و عقبه و بنیان داشته باشد! به نحوی که از سپیده دمان شکل گیری حکمت عملی بر سر اهیمت آن، منازعات جدی و بنیادینی در جریان بوده و هنوز هم هست! لینک قسمت دوم یادداشت: https://eitaa.com/social_theory/2138 🆔 @social_theory
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ از 3⃣ این ویدئو ساده، اولین ارائه من از مساله رویای اجتماعی ذیل جایگاه آن در بازاریابی سیاسی بود که سال 1400 در حساب اینستاگرام منتشر کردم. 🆔 @social_theory
1- آوردن نام سه اراکی، اعرافی، میرباقری، در حرکت جامعه، برای بازگشت سرمایه انسانی حوزه، به سکان داری کشور چقدر درست و خوب انتخاب شده بود و به واقع علماء قم را بخوبی دسته بندی کرده بود. 2- اما خیلی خلاصه، جمع بندی من این است که نقطه تعادل واقعی بین این سه جریان، است و تعادل قابل دفاع و کارآمدی هم هست! 3- سالهای پیشرو، سالهای ساختن چیزهای جدید، با تکیه بر دارایی های گذشته است. دهه 1400 مثل دهه 1390، برای همه دهه آزمون و خطاست. چون نسخه های قبلی مندرس شده اند. در این شرایط هیچ کس بر دیگری برتری ویژه ای ندارد. پس این جمله که حوزه بی تجربه است و دیگران با تجربه، حرف بی پایه ای است. همه به یک اندازه برای آینده، آماده|ناآماده هستند! 4- حوزه اگر نمیخواهد به سکان داری اداره کشور بازگردد، باید دلیل دیگری داشته باشد. 🆔 @social_theory
آقا و خانم جمهوری اسلامی.pdf
388.7K
🔷 چو کُحلِ بینشِ ما خاکِ آستان شماست کجا رویم؟ بفرما، ازین جناب، کجا؟ 📌 سالها قبل وقتی از استادی پرسیدم، در سخن گفتن باید از چه گفت، بیان داشت از بدیهیّات. این حدود شش هزار و چهارصد کلمه از بدیهیّات گفته است. 📌 برای آخرین بار تقریر خودم را از و بنیانگذار عظیم الشّأن آن به این صورت بیان کردم. به امید حق برای نوبت‌های بعدی سراغ تاریخ، گزارش و نقد خواهم رفت. 📌 برای اوّلین بار سعی کردم در کنار تکرار چندمین بار بدیهیّات، نمایی بسیار اجمالی و شاید مبهم از طرح کلان نیز ارائه کنم. امیدوارم به توفیق یار با بیان این طرحِ کلان، افقی برای حرکت روشن شود. 📌 با این متن تخاطب خودم با آقا و خانم جمهوری اسلامی به صورت رسمی آغاز شد. آقا و خانمی که زنده هستند و بیدار و حیّ، زیرا پدری داشتند که زنده بود و بیدار و حیّ. به امید اینکه این همنشینی و تخاطب، اسباب زنده بودن و بیداری و احیای ما را نیز فراهم آورد. این تخاطب است که مارهای خوش خط و خال از شاخه‌های مختلف را رسوا خواهد ساخت. 📌 نمی‌کند دل من میل زهد و توبه ولی به نام خواجه بکوشیم و فرّ دولت او https://ble.ir/esmaeil851
اگر به من نخندید، من باز هم هوایی این شده ام که بهترین و موفق ترین انتخابات، در جامعه ای است که رویای آینده خود را می شناسند! تنها جامعه ای که منتخبش مجبور است قطب نمای خود را بر روی خواست مردم تنظیم کند و مردم را سودا زده امواج متلاطم درون خودش نکند، جامعه ای است که می داند در چند سال آینده به کجا می خواهد برود! در یک فرصت انتخاباتی، مهم این نیست که نامزدهای انتخاباتی چه برنامه ای دارند! مهم این است که مردم چه برنامه ای دارند! مهم این است که مردم در چند سال آینده می خواهند چه کنند! قبلا زیاد نوشته ام که مردم ایران در شرایط هستند و به همین دلیل هم جامعه دچار پاشیدگی و بی اعتماد به نفسی شده و معلول این پاشیدگی، انتخاباتهای شدیدا قطبی شده و پر از است. وقتی مردم زبان بسته باشند، نامزدهای انتخاباتی اینقدر وراج و هرزه گو می شوند! این ماموریت ما طلبه ها، روشنفکرها، فرهیختگان اجتماعی و... است که ذهن تصویرگر و رویاپردازی اجتماعی مردم مان برای آینده های محتمل پیش رو را فعال کنیم. آن قدر که این گفتگوها و زمزمه های بین مردم، بر نامزدها اثر دارد، حرفهای بی سر و ته نامزدها بر مردم اثر ندارد. 🆔 @social_theory
آقای آینده ساز اقای سید علی خامنه ای2.mp3
4.9M
ادای دینی به لنگر آرامش این روزهای ایران و آقایی که با آرامش -مثل همان شبهای نیمه رمضان که می نشیند و با شاعران همآوایی می کند- آینده ای بسیار متمایز را به روی همه جهان اسلام گشوده است. برای آیت الله خامنه ای ... ⚠️این فایل صوتی، بخش پایانی پادکست صوتی است که در رویداد معلم تمدن ساز، به مناسبت روز معلم از اینجانب منتشر شده بود. 🆔 @social_theory
کانال روایت کفایت 🔰 روایت کفایت؛ حلقه‌ی گمشده‌ی رئیس‌جمهور انقلاب ♻️ کانال روایتِ کفایت، مشتمل بر روایت‌های تولید شده درمورد کارآمدی دولت انقلابی آقای رئیسی است. ما می‌خواهیم تجربه این الگوی موفق و کارآمد در هیاهوی روایت‌های شخصیتی او گم نشود و از دست نرود. 🔖 تاریخ را به حافظ‌هـ بسپارید: 🆔️ @revayate_kefayat
هدایت شده از تلک الایام
پدرم برنگشت و فهمیدم بعد از این، انتظار یعنی تو... دیشب به یاد خنده هایت گریه کردم دلتنگ بودم در هوایت گریه کردم «پاشو حسن! پاشو حسن!» پاشو اذن است... یعنی تو بودی؟... با صدایت گریه کردم سجاده ات را باز کردم؛ بو کشیدم قدری دعا خواندم؛ به جایت گریه کردم بغضم شکست اما خجالت می کشیدم قایم شدم زیر عبایت گریه کردم این جمعه هم رفتم سر قبرت... نبودی... هم ندبه خواندم هم برایت گریه کردم شانزدهم خرداد سی امین سالگرد... فاتحه ای... @telkalayyam
یک دستگاه عظیم مشارکت اجتماعی، برای تعیین تکلیف آن بخش از نظام مدیریت و دیوان کشور است که باید با ملت انتخاب شود. لذا روستایی ها هم مجبور هستند به پست ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری و... فکر کنند. به این ترتیب، در این ایام مردم آگاهی های اجتماعی و سیاسی و کلان خود را می کنند و از آنها یک مختصر می کنند چرا که این ایام و اجتماعی مساعد است! 🆔 @social_theory
هدایت شده از استاد یزدان‌پناه
🔰 انا لله و انا الیه راجعون ▪️درگذشت والده مکرمه حضرت استاد عابدینی را تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️این مصیبت را خدمت‌ حضرت استاد عابدینی - که یقینا ثمره دعا و اخلاص و تربیت چنین مادری بوده‌اند - و همچنین سایر بازماندگان و اعضای خانواده محترم تسلیت می‌گوییم و برای آن مرحومه از درگاه الهی رحمت و غفران الهی را مسئلت می‌نمایم. @abedini 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
گفتگوی مجدد با سید جواد نقوی عزیز درباره نسبت حکمرانی و رویای جمعی یک جامعه گزارشی است از اینکه چرا کسی که به دنبال تبیین تمایز نظریه اجتماعی اسلام از جامعه بازار مدرن است، باید به دنبال زبان و هنر و فرهنگ و تصویر برود و اجالتا، از زبان مفهومیِ دانش، آبی برایش گرم نمیشود https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4157/14/ https://farhikhtegandaily.com/page/252910/ 🆔 @social_theory
تصویر یکی از 4 اسیر اسرائیلی پس از 8 ماه اسارت و مقایسه با یکی از اسرای فلسطینی که بعد 3 ماه آزاد شد @Thirdintifada
هدایت شده از آرمان|صنعتی اصفهان
| سلسله نشست‌های مجازی"راهِ جمهور" 🔻گفت‌وگو پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ 🔸نشست سوم: 🎙حجت‌الاسلام حسین مهدی‌‌زاده - مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓 دوشنبه ٢١ خرداد ماه - ساعت ۱٨ 🖥 بستر مجازی قرار تشکل آرمان @ArmanIUT
هدایت شده از حسینیه هدایت
🎙 امامت و انتخاب گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدی‌زاده درباره امامت و انتخاب: 🔹چگونه می‌تواند یک جامعه امامت امت شود؟ 🔹 چرا انقدر اصل انتخاب در اسلام مهم است؟ 🔹 حکومت چه وظیفه‌ای دارد و شورای نگهبان تا کجا اجازه دارد جلوی انتخاب غلط را بگیرد؟ 🔹کنشگران مسجدی و امامان محله چه نقشی در انتخابات ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های انتخاب مردم دارند و چطور باید شرایط را برای اصل انتخاب آزادانه و انتخاب آگاهانه فراهم کنند؟ 🌐جهت شنیدن این بسته کلیک کنید | | || 🔻 | اینجا انقلاب جریان دارد... @hoseinie_hedayat
هدایت شده از حسینیه هدایت
۵. نقش مسجدی ها در انتخابات.mp3
45.4M
🎙 امامت و انتخاب شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مسئله ایران و جهان اسلام تبیین الگوی امامت است؛ به تعبیر رهبر انقلاب تا آخر دنیا اگر مسلمان‌ها بخواهند جامعه اسلامی را تحقق ببخشند، باید امامت را احیا کنند. حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدی زاده به مناسبت انتخابات ۱۴۰۳ به یکی از اصلی‌ترین ارکان الگوی امامت؛ یعنی مسئله انتخاب در عرصه سیاسی پرداخته است: 🔹 چرا انقدر اصل انتخاب در اسلام مهم است؟ 🔹 حکومت چه وظیفه‌ای دارد و شورای نگهبان تا کجا اجازه دارد جلوی انتخاب غلط را بگیرد؟ 🔹کنشگران مسجدی و امامان محله چه نقشی در انتخابات ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های انتخاب مردم دارند و چطور باید شرایط را برای اصل انتخاب آزادانه و انتخاب آگاهانه فراهم کنند؟ | | || 🔻 | اینجا انقلاب جریان دارد... @hoseinie_hedayat
|سلسله گردهمایی های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود "شهدای پرواز اردیبهشت" ◀️ گردهمایی در فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔰 با ارائه اساتید گرامی: "محمدجعفرحسینیان، سیــــــــدداود ساجـــدی، مـــصطفـــی جـمــــــالی، عـلـــــی محــمـــــــــــــدی، سیــد پیـمان غنـــایــــی، حسیــــن مـهدیــــــــزاده، ابــراهیـم نیـــــک منش، محـمد رضا کتـابــــــــــی، محمـدمتـقیان تبـریزی، حــمـیــــــــــــــد ابـــــــــدی، احــــمــــــــــد زنـــــگنــــــه، حــمــیـــــد ســاجـــدیـان، اشکــــان شاه محمدی. ▪️زمان: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳|ساعت ۹ تا ۱۲ ▪️مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید|فرهنگستان علوم اسلامی قم| طبقه دوم 🔻لینک حضور مجازی 🔗B2n.ir/melate_ebrahim فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
یکی از اتفاقات جالب درباره شهادت ایت الله رئیسی این است که از این به بعد انتخابات ریاست جمهور ی ایران قبل از انتخابات آمریکاست! خواهید دید که نتیجه این انتخاب، در انتخابات آمریکا اثر خواهد گذاشت! پ. ن: غربگراها یک ابزار پر قدرت ساخت پویش انتخاباتی شان را از دست دادند! 🆔 @social_theory
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 کربلای جدید! به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یحیی السنوار در نامه‌هایش از آمادگی‌اش «برای مرگ در میدان نبرد» می‌نویسد. در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین(ع) در کربلای معلی در قرن هفتم میلادی و شهادت ایشان تشبیه می‌کند و می‌نویسد: «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم. یا بگذار باشد». پ.ن: ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ذیل خطبه۵۱ (جلد۳ص۲۴۹)، سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم (ظلم همراه با ننگ) می شمارد که به مردم مرگ زیر شمشیر را در مقابل پذیرش پستی و خفت آموخت. * مرتبط: حسین(ع) آنجاست که "عاشورا" آنجاست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان