eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
287 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش یکی از دوستان: سلام امروز فایننشیال تایمز در لینکدین یک مباحثه زنده درباره اقتصاد چین در مواجهه با شرایط نامساعد جهانی گذاشته بود که چند نکته جالب داشت اول اینکه هیچ یک از پنلیست ها فکر نمیکرد با آمدن بایدن شرایط بهبود اساسی یابد بلکه بایدن میتواند حتی خصمانه تر عمل کند با این تفاوت که شکل رفتار ترامپ بسیار غیرقابل پیش بینی و نابهنجار و درنتیجه پرمخاطره بود اما بایدن چندجانبه گرایانه ، نهادگرایانه و قاعده مند و هوشمند فشار میآورد. اما راه حل پیشنهادی برای چین توجه به داخل از طریق افزایش تقاضای مصرف داخلی از طریق خانوارها، پایدارسازی زنجیره ارزش داخلی بخصوص در حوزه فناوری و ایجاد یک اتحاد ملی در بخش عمومی و خصوصی در برابر تخاصم خارجی بود. @teghtesadi
خانه‌داری در ایران، به‌طور سنتی از وظایف زنان بوده‌است. شاید کمتر کسی می‌داند، ۶۱ سال پیش وزارت فرهنگ ایران، زیر مجموعه‌ای داشته به‌نام «اداره‌ی خانه‌داری» با مدیریت «ناهید میرفخرائی» و در این اداره تموم کارها فقط بر عهده زنان بوده و هیچ مردی در اون اداره کار نمیکرده! شماره اول مجله‌ی اطلاعات بانوان دوازدهم فروردین ۱۳۶۶ 🗞 @Ancients
سامانه سنا (سامانه نشریات ایران)، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی و در دسترس است که در آن متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تاکنون بطور تمام متن در دسترس کاربران میباشد. این پروژه بخشی از پروژه کتابخانه ملی با عنوان «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است. پژوهشگران، دانشجویان و هر ایرانی علاقمند به گذشته و تاریخ این کشور می‌تواند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده کند. این سامانه حاوی ۱) نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۰۴ ق.) ۲) نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) ۳) نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) ۴) نشریات پس از انقلاب (۱۳۵۷ش) و ۵) نشریات لاتین است https://sana.nlai.ir
⭕️ نظریه مقاومت ؛ سخنی با مخالفان مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و‌ گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد. پارادایم در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و‌ خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند. پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیب‌ها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت. پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد. این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی) این مبانی در اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و‌ همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم می‌سازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند. در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند. غلبه طبیعت گرایی و‌ تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و‌ تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد. نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد. ⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از و‌ حتی ، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند. یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی) سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و‌ بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد. 💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد. میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و‌ مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو‌ بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد. خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و‌ محتاجیم. ✍ عبدالحسین خسروپناه اول آذر ۱۳۹۹ @khosropanah_ir
دوستان در حوزه‌ کرونا،‌ کتابچه‌ای نوشتم،رایگان گذاشتم این‌جا برای دانلود. https://drhamidqaderi.ir/ فقط لطفا برای اینکه بتونم ببینم آمار دانلود رو، اصل کتاب رو برای کسی نفرستید. فقط لینک رو‌ بفرستید. خوشحال میشم نظراتتون رو بگید. امیدوارم به کارتون بیاد.
15_1912.pdf
496.1K
آبان 99 به دعوت و و میهمان برادران خوبم، اخوان بودم برای تقریری از و توضیح اینکه ایشان خود چه کنشی متناسب با این نظریه شان دارند. آقای از دانشگاه رضوی مشهد هم زحمت کشیدند و مسئولیت نقد جلسه را بر عهده داشتند. حضرت آقای ، شاگرد خوب استاد فلاح و آقای ، دوست مخلص و انقلابی مان نیز در این جلسه حضور داشتند و نکاتی را برای بهتر شدن کاری که انجام دادم، فرمودند. دوستان همان شب تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند که متن جلسه را در صفحه اندیشه روزنامه پوشش دهند. اما دقیقا نمی دانم به چه دلیلی این اتفاق مقدور نشد و در نهایت آقای و دوستم آقای در روزنامه فرهیختگان زحمت انتشار متن تنظیم شده آن جلسه را بر عهده گرفتند که از هر دو روزنامه و همکارانشان تشکر می کنم. ⚠️فقط یک نقد کوچک! آن هم اینکه این تیتر واقعا خودشکن است. یعنی اگر فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند، خب پس چطور خود را یک پروژه علمی می داند؟ من در متن از بیان اینکه اهل علم جذب فرهنگستان نشدهاند، اهل ساینس و علوم تجربی و اجتماعی و کاربردی بود. منظورم این بود که بیشتر اهل فلسفه و علوم نقلی جذب شده اند. http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4992/15/&page=189032 @teghtesadi
seyed_javad_naghavi_۲۰۲۰۱۱۲۱_۰۹۴۶۴۷_0 (2).mp3
30.07M
# صوت لایو 29 آبان 99 حسین مهدیزاده و آقای سید جواد نقوی با موضوع «انسان ادیان در عرف جامعه بازار» @teghtesadi
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دکتر محسنی در این گفتگوها، شهید فخری زاده است. @teghtesadi بخشی از پیام استاد خسروپناه رئیس وقت انجمن حکمت و فلسفه ایران در شهادت شهید فخری زاده👇 🔴این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. 🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. @teghtesadi
مقصودی: بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ◾️آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم. حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند. وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد. 🔻 شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد. موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند. این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. 🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود. 🌷 حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم هفتم آذر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
اولین شهید علوم انسانی ایرانی-اسلامی 🖍حسین مهدیزاده چند ماهی هست که با سپند وزارت دفاع آشنا شده ام. یک معاونت در وزارت دفاع نبوده، سپند خود بود که آنقدر بزرگ و منظم شده بود، تا به جایی رسیده بوده که اندازه یک معاونت وزارت رسیده بود. شاید اگر می ماند چنان بزرگ می شد که... از دیشب متوجه شدم که ظرف این سالهای اخیر، چقدر پروژه مشترک بین علوم پایه و علوم انسانی را شناسایی کرده بوده و بدون پول پاشی و سر و صدا، با همه شان ارتباط موثر برقرار کرده و البته بجایش هم پول خرج کرده. بعد هم که استاد خسروپناه پیام تسلیت داد و فایل «گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک» در موسسه حکمت و فلسفه ایران بیرون آمد و معلوم شد که دکتر محسنی در این گفتگوها شهید فخری زاده است. اسم بقیه را تا وقتی خودشان اعلام نکنند نمی گویم، اما فکر کنم اگر خدا بخواهد کم کم ما علوم انسانی ها هم می توانیم به امیدوار باشیم. مسیر و ، برای ما علوم انسانی ها هم دارد معنا دار می شود. حاج محسن، به دنبال فهم مومنانه از ماده و حیات بوده. مساله اش آنطور که نتانیاهو می گوید، کشتن نبوده. حتی انرژِی هم نبوده، مساله اش دارو هم نبود. مساله اش اساس ماده و حیات و انرژی و... بوده. باورش نمی شده که خدا این همه راهنمایی برای بشر فرستاده، اما نسبت خودش و طرحش برای عالم(دین) را با ماده و حیات و سیستم های مکانیکی و اورگانیک عالم را قطع کرده باشد و شده باشد ساعت ساز لاهوتی و بعد از خلقت خودش را بازنشست کرده باشد. به همین دلیل در حکمت خودمان دنبال بارقه هایی می گشته. این راه هم با خون سرخ شد. خدا را شکر! ما علوم دینی ها و فلسفه و عرفان خوانده ها و علوم انسانی و اجتماعی خوان ها هم باور کنیم! @teghtesadi
🌷تصاويری از شهيد محسن فخری‌زاده @TasnimNews
💢لزوم تغییر در استراتژی انتقام💢 خدا لعنت‌شان کند. داغ شهید سلیمانی هنوز آرام نگرفته، داغ بر داغمان گذاشتند... 🔹بارها عرض کرده‌ام که از آمران و عاملان ترور سرداران مقاومت و دانشمندان اقتدار انقلاب اسلامی باید تغییر کند. 🔹بر اساس تحلیل جامعه‌شناسانه‌ی قرآن از جریان باطل، جامعه کفار و منافقین، از وحدت قلوب حقیقی برخوردار نیست و است و اگر در کنار یکدیگر ایستاده‌اند، به خاطر تأمین منافع بالاتری است که از کنار هم بودن، نصیبشان می‌شود. 🔹 به تعبیر دیگر اساس جامعه‌پذیری در جوامع غیرایمانی بر غیرِ آخرت‌خواهی و اخوت و ایثار مبتنی است و همین موجب شکننده بودن این جوامع در حوادث پیش بینی نشده و اتفاقات هزینه‌آفرین است. 🔹از اینرو غلط‌ترین استراتژی انتقام، اتخاذ مسیری است که منافع ذاتاٌ گسسته و خودخواهانه‌ی کفار و منافقین را به یکدیگر گره بزند و عملاً به عنوان عاملی بیرونی، موجبات پیوستگی و انسجامِ بیشترِ جریان باطل را فراهم آورد. 🔹بر این اساس، استراتژی انتقام می بایست منافع شخصی ـ و نه منافع جمعی ـ آمران و عاملان ترورهای ناجوانمردانه سرداران و دانشمندان جبهه مقاومت را نشانه رود و جان و مال و آبروی شخصی آنها را هدفگذاری نماید. باید جان و اموال و منافع شخص و و و مورد تهدید قرار گیرد؛ نه منافع رییس جمهوری آمریکا و رییس جمهوی رژیم صهیونیستی و یا وزیر دفاع آمریکا و یا فرمانده سنتکام. 🔹در یک جمله باید بگویم، وقت برگشت به استراتژی حضرت امام ره در مواجهه با است؛ من از پیام حضرت آقا در تسلیت شهادت شهید محسن فخری‌زاده این برداشت را دارم؛ جایی که فرمودند: 👇 «عاملان و آمران این جنایت را به صورت قطعی مجازات کنید!» ❇️تاریخ انتشار: 1399/9/8 https://eitaa.com/alimohammadi1389/259
فتاوای مذهبی واکسن در حال صدور است ببینیم اولین چراغش رو در شیعه کدام عالم روشن میکند 😊
انسانی که کنترل می شود، انسانی که حکمرانی میشود و انسانی که ولایت را می پذیرد. چندی است که نیروهای دغدغه مند انقلاب، ایده هایی را ناظر به حکمرانی مطرح می کنند و تلاش دارند تا حوزه های مختلف حیات اجتماعی را ناظر به این ایده، سیاستگذاری نمایند. اگرچه در این باره نیاز به نوشتن کتاب و کتاب هاست، اما «نقد را به نسیه فروختن» در فضای موجود خطاست. در حیطه ی سیاستی و حاکمیتی، مبتنی بر نگاه های موجود، سه رویکرد قابل تحلیل است. رویکرد اول، با نگرشی کنترلی، سعی در مهار انسان، به عنوان انسانی که ساحت های موجود در او، باید با سرکوب و از بین بردن برخی به نفع برخی دیگر پیش رود، منطق پیشرفتی را رقم می زند که در آن این انسان، اگرچه در یک نظم پایدار و با ثبات قرار دارد، اما این سرکوب، او را در قفس آهنینی گرفتار می نماید که برای خروج از این قفس، تلاش می کند. در این وجه، قدرت، حاکمیت بنیاد پیش می رود و چهره ی آن، همان چهره ی هابزی قدرت است. در این رویکرد، تکنیک های عام مطیع سازی و شرایط حبس دائم به کار گرفته می شود . منطق سرمایه داری اولیه، که وبر آن را برگرفته از اخلاق پروتستان می داند، و زهد پروتستانی در آن بیداد می کند، بر طبق این نگرش است. در نگاه سیاستی ماخوذ از این نگرش، مکررا تلاش می شود تا ساختارهای بوروکراتیکِ منسجم و منظمی ایجاد شود. به نظر می¬رسد، چله ی اول انقلاب اسلامی، در بسیاری از ساختارها، فارغ از دسته بندی های سیاسی، دأب این مساله، در حاکمیت، بسیار جدی بود. این که ساختارهای منظم و منسجم، بتواند نقش کنترل گرانه ی خود را به خوبی ایجاد کند.( سال های ابتدایی انقلاب و حضور چشمگیر و مسئولیت مدارانه ی مردم را فاکتور بگیرید، چرا که مساله، رویکرد سیاستی و مدیریتی حاکمان است.) اما در اوان چله ی دوم انقلاب اسلامی، بحران ناکارآمدی، موجب شد تا شاهد یک چرخش نظری به سمت مفهوم حکمرانی باشیم که شاید اگر بنیادهای این نگاه، دقیق و عمیق فهم شود، فارغ از نگاه انسان انقلابی دغدغه مند و حتی انسان مسلمان ایرانی، هر آزاد و آزاده ای از آن روی خواهد برگرداند. در منطق حکمرانی، دعوا بر سر قدرت را تک تک سلولهای اصحاب آن، که اهل علوم انسانی اند، فریاد می زنند. چون انسانی که در این نگرش بر او حکمرانی می شود، انسانی است که در حیات گیاهی و حد اکثر حیات ضعیف حیوانی، توصیف شده است و رو به سوی انفعال دارد و ابرانسانی، با تمنای قدرت -که شرط اصلی حضور و ظهور اوست- بر مسند بالاتری تکیه می کند تا آن موجود منفعل درگیر امیال و غرایز و رانه ها، لحظه به لحظه، سیاستگذاری شود. در اینجا، نظام دانش علوم انسانی ، والاترین جایگاه را خواهد یافت، چون تنها اوست که توان پیاده سازی میکروفیزیک قدرت و نشاندن قدرت، در خردترین و ریزترین عرصه های حیات انسانی را داراست. تعریف انسان در نگرشی که نه اراده و اختیار دارد، نه مسئول است و نه آگاهی و خودآگاهی ویژه¬ای برای او قلمداد می شود، حکمرانی خانواده، حکمرانی عرصه ی تعلیم و تربیت، حکمرانی فضای مجازی و ...را ممکن می سازد. ایده¬ی دولت حداکثری نیز در این رویکرد، محور قرار می گیرد. این چرخش نظری، به شدت برای انقلاب اسلامی مخاطره آمیز است، چرا که انقلاب را از ذات خود، یعنی شعار آزادی و استقلال و حفظ کرامت انسانی و شوون مختلف «انسان ولایتمدار مسئول» تهی می سازد. تاکید مکرر امامین انقلاب اسلامی، بر مردم و تشریح رسالت مردم و حفظ جایگاه «تکلیف و مسئولیت» برای مردم، به طرز کاملا مشهودی، مقابل نگرش حکمرانی است. حاکم، خادم و مقامی است که مورد سوال و بازخواست قرار می گیرد تا مشخص شود آیا حقیقت را محور قرار داده است یا خیر ! این انسان زنده ی مختار و آزاد است که به میزان پذیرش انسانی و اجتماعی ولایت است که حیات اجتماعی به سمت حقیقت را رقم می زند و عرصه برای «ولایت دین» گسترده تر یا مضیق و محدودتر می گردد. اگرچه نگرش حق-تکلیفی، جایگاه حاکم را نیز مشخص می سازد، اما وظیفه ی حاکمیت و دولت اسلامی، اجرای احکام اسلامی در ساحت کلان و از میان برداشتن موانع کسب فضایل انسانی و اسلامی است و بیش از این، تنها نقش یاریگری مردم در مسیر نیل به سعادت را ایفا خواهد نمود و نه تفتیش و فرم دهی به تمام ساحات وجودی انسان ها را. لذا دولت، با حمایت از موجوداتی«مسئول» به نحو تشکیکی، نظم را ایجاد می نمایند. @azmanegasht
💠هفتمین کارگاه آموزشی: «عصر فضای مجازی و آینده جامعه اسلامی» 📌مدرس کارگاه: حجت الاسلام حسین مهدیزاده کارشناس فرهنگستان علوم اسلامی 🕖 زمان: پنج‌شنبه20 آذر 1399 از ساعت8 الی 12 📝سرفصل های کارگاه: ◀مدرنیته اول(عصر روشنگری) و تمایز آن با دوران قدیم ◀مدرنیته دوم (قرن نوزدهم) و افول آرمانها ◀مدرنیته سوم و تولد ماشین الکترونیک و هوش مصنوعی ◀آینده پژوهی جامعه اسلامی ☑ همراه با اعطای مدرک معتبر ⭕ با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا، این کارگاه به صورت برخط(آنلاین) برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و دریافت لینک کارگاه به شناسه@oisc_rooydad در شبکه پیام‌رسان ایتا مراجعه کنند. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از مجتبی غفاری
«ماتیاس هورکس» آینده‌پژوه آلمانی، با همکارانش در «انستیتو تحقیقات آینده» به تازگی با انتشار کتاب «جهان پس از کرونا»و دیدگاه‌هائی را مطرح کرده‌اند که در رسانه‌های آلمان بازتاب گسترده داشته است. وی می‌نویسد: «این روزها اغلب از من پرسیده می‌شود که “دوران کرونا کی به پایان می‌رسد و ما به شرایط عادی برمی‌گردیم؟” من می‌گویم هرگز. برخی مقاطع تاریخی وجود دارند که مسیر آینده را تغییر می‌دهند. ما از این مقاطع به عنوان “بحران عمیق” نام می‌بریم. ما اکنون در این بزنگاه قرار گرفته ایم». ماتیاس هورکس معتقد است در دوران کرونا دنیایی که خیال می‌کردیم آن را می‌شناسیم فرو ریخته است. این دیدگاه بی شباهت به حرف یورگن هابرماس سرشناس ترین فیلسوف در قید حیات آلمان نیست. او گفته: «کرونا باعث شد ما بفهمیم چقدر نمی فهمیم». هورکس می‌افزاید: « پشت ریزش جهانی که خیال می‌کردیم می‌شناسیم، جهان دیگری در حال جوش خوردن است». ما در جهان پساکرونا تعجب خواهیم کرد که محدودیت‌های اجتماعی که ناگزیر به رعایت آنها شدیم، کمتر باعث تنهایی ما شدند، بلکه برعکس بعد از نخستین شوک، خیلی‌ها حتی احساس راحتی می‌کردند که بسیاری از دوندگی‌ها، حرافی‌ها ناگهان متوقف شد. احترام اجتماعی که تا پیش از کرونا کاهش یافته بود، باز گشت. ماتیاس هورکس می‌افزاید: ما تعجب خواهیم کرد که چگونه تکنولوژی فرهنگ دیجیتال در عمل جا باز کرده است، اغلب همکارانی که پیش از کرونا نسبت به کنفرانس‌های ویدیویی از راه دور دافعه داشتند و پروازهای ماموریتی را ترجیح می‌دادند، حالا متوجه می‌شوند که آن روش عملی تر و سازنده تر است. آموزگاران درباره آموزش از طریق اینترنت بسیار آموخته اند، کار از خانه برای بسیاری یک امر طبیعی شده است. در مقابل تکنیک‌های فرهنگی کهنه شده دستخوش رنسانس شده‌اند، انسان‌ها وقتی تلفن می‌زنند، به جای پیام گیر صدای اصلی صاحب خانه را می‌شنوند. ویروس کرونا، فرهنگ مکالمات طولانی تلفنی را همراه آورد. پیام‌ها، ناگهان معنایی تازه یافتند. انسان بار دیگر ارتباط با یکدیگر را جدی گرفت. فرهنگ تازه “در دسترس بودن و تعهدات متقابل” دوباره زنده شد. جوانانی که معمولا از چنگال شتاب و اضطراب رهایی نداشتند، ناگهان قدم زدن‌های طولانی را آغاز کردند. کاری که پیش تر بیگانه بود. کتاب خواندن ناگهان به فرهنگ روز تبدیل شد». رابطه تکنیک و فرهنگ تنگاتنگ‌تر شد. پیش از بحران به نظر می‌رسید که تکنولوژی درمان همه دردها باشد اما اکنون دوران عظمت تکنیک سپری شده است. ما بیش از پیش توجه خود را بار دیگر به پرسش‌های انسانی معطوف می‌کنیم: انسان چیست؟ ما برای یکدیگر چه معنایی داریم؟ پس از کرونا، ما به پشت سر نگاه می‌کنیم و به یاد می‌آوریم که در روزهای ویروس واقعا چقدر انسانیت وجود داشت.
در این سامانه، طرحها و لوایح مجلس را ببینید و نظرات خود درباره آنچه در دستور کار مجلس یازدهم است را با نمایندگان خود در میان بگذارند. ir-vp.ir @teghtesadi
هدایت شده از سید مصطفی مدرس
♦️ فلسفه ریاضیات و علوم اجتماعی ♦️ 🔹 سه نوع متفاوت از کاربرد ریاضیات از هم، یکی کاربردی که می‌توان آن را مستقیم و بدون دخالت یک نظریۀ شکل گرفته نامید؛ دوم کاربردی که از خلال یک نظریۀ شکل گرفته صورت می‌گیرد؛ و سوم کاربردی که از راه دخالت یک نظام ثالث علمی تحقق می‌یابد. 🔹وقتی نظریه‌ای به بلوغ نسبی می‌رسد، نوعی ایدئولوژی از آن بیرون می‌تراود که به مدد این ایدئولوژی می‌توان گامهای دیگری برداشت و پدیده‌های دیگری را زیر یک عنوان با هم متحد کرد. دکتر رشدی راشد بخش دوم ▫️میراث مکتوب- رشدی راشد ریاضیدان و تاریخ‌نگار ریاضیات، در ۱۹۳۶ در قاهره به دنیا آمد. به تحصیل فلسفه پرداخت و در تاریخ فلسفه ریاضیات، درجه دکتری گرفت و تا به حال آثار متعددی در زمینه علم و فلسفه علم، به‌ویژه تاریخ علم در میان مسلمانان نوشته است. ▫️او در این حوزه تا حدی از نقش ایرانیان در پیشرفت علوم ریاضی می‌گوید و نشان می‌دهد که علم نه از یونان شروع می‌شود و نه غربیان پیشگامان همه عرصه‌ها بوده‌اند. آنچه در پی می‌آید، تلخیصی از فصل اول کتاب «تاریخ و فلسفه علم» با ترجمۀ حسین معصومی همدانی است که به همت انتشارات هرمس به چاپ رسیده است . 🔸من همۀ کاربردهای ریاضیات در روان‌شناسی اجتماعی را بررسی کردم و در این زمان کتابم را راجع به کندرسه نوشتم. جالب‌ترین چیز در این ماجرا، این پرسش بود: آیا شرایط تاریخی مشابهی وجود دارد؟ کافی نبود که مسأله را از دیدگاه تطبیقی صرف بررسی کنم، یعنی مثال‌هایی از اینجا و آنجا انتخاب کنم و تحلیلشان کنم، بلکه باید تمامی سنتی را که در این حوزه وجود داشت، بازسازی می‌کردم؛ یعنی تمامی سنت کاربرد ریاضیات در واقعیات اجتماعی را؛ به این دلیل بود که به قرن هجدهم و نویسندگانی چون کندرسه و دیگران برگشتم. 🔸در عین حال کار من به تاریخ حساب احتمالات هم مربوط می‌شد و من این نوع کار را بر مبنای آثار برنولی‌ها (به‌خصوص ژاک و نیکولا برنولی) انجام دادم. در این باره حدود ۶۰۰ صفحه نوشته‌ام که هیچ وقت چاپ نشد. با این حال، دریافتم که در این حوزه، ریاضیات همیشه به صورت چیزی خارجی باقی می‌ماند؛ یعنی ریاضیات، با اینکه تا اندازه‌ای کارایی دارد و امکان می‌دهد که به برخی از پدیده‌ها روی بیاوریم و برای برخی از آنها مدلهایی بسازیم و از این قبیل کارها، به هر حال به صورت چیزی خارجی باقی می‌ماند و توانایی پیش‌بینی واقعی پیدا نمی‌کند. در این زمان بود که دیگر از این حوزه رویگردان شدم، چون می‌دانستم که کارم از آن پس جز تکرار نخواهد بود. ▫️پس از آن، اندیشۀ ضرورت دخالت یک نظام علمی ثالث را در مورد نورشناسی به کار بردید. آیا این اندیشه از بررسی ریاضی کردن علوم اجتماعی به ذهنتان راه یافت؟ 🔸فکر می‌کنم سه نوع متفاوت از کاربرد ریاضیات را از هم تمییز داده‌ام: یکی کاربردی که می‌توان آن را مستقیم و بدون دخالت یک نظریۀ شکل گرفته نامید؛ دیگری کاربردی که از خلال یک نظریۀ شکل گرفته صورت می‌گیرد؛ و سوم کاربردی که از راه دخالت یک نظام ثالث علمی تحقق می‌یابد. این نوع سوم در مورد کاربرد حساب احتمالات در علوم اجتماعی به نظر من اساسی می‌آمد؛ زیرا این کاربرد از خلال برخی نظریه‌ها یا برخی از تعبیرهای حساب احتمالات صورت می‌گیرد. 🔸بر بنیاد این فکر، جستجو کردم که ببینم آیا در نورشناسی یا در مکانیک، یا حتی در الکتریسیته، وضعیت‌های مشابهی یافت نمی‌شود، و گمان می‌کنم که به این پرسش پاسخ مثبت داده باشم. تحلیل این‌گونه وضعیت‌ها مستلزم بررسی رابطۀ دیالکتیکی میان نظریۀ مورد بحث و ریاضیات بود؛ یعنی میان ایدئولوژی به معنای شریف این کلمه و معرفت علمی. 🔸سعی کرده‌ام این رابطۀ دیالکتیکی را شرح بدهم. به این طریق، می‌بینیم که وقتی نظریه‌ای به بلوغ نسبی می‌رسد، نوعی ایدئولوژی از آن بیرون می‌تراود که به مدد این ایدئولوژی می‌توان گامهای دیگری برداشت و پدیده‌های دیگری را زیر یک عنوان با هم متحد کرد؛ مثلا وقتی نورشناسی هندسی قوام می‌یابد، یعنی وقتی یک نظام علمی واقعی می‌شود، در این زمان است که نورشناسی فیزیکی به صورت نظریه‌ای علمی که می‌توان نورشناسی هندسی، یا بخشی از نورشناسی هندسی، را به صورت یک نظام ثالث علمی در آن به کار برد، مشتق می‌شود. این مسأله بود که توجهم را به ابن هیثم معطوف کرد. ▫️با این حال بعد از علاقه به مسألۀ «ریاضی شدن نظریه‌های شکل نگرفته در علوم انسانی»، از سال ۱۹۷۶ چرخشی در مسیر کاری شما به سمت تحقیق در علم دوران اسلامی به وجود می‌آید. 🔸در جستجوی وضعیت‌های مشابه، نخست با مکانیک مواجه شدم. در این زمان بود که تحلیل‌های پیردوئم و آنه‌لیزه مایر و الکساندر کویره را خواندم و حتی مدتی در درس کویره شرکت کردم و رفتم او را دیدم و با او بحث کردم. ادامه دارد ... https://b2n.ir/246718 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
کشوری.pdf
5.47M
🔺 نظرسنجی در مورد وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران 🔺 ارائه شده در سال۱۳۹۴ 🔺با همکاری وزارت ارشاد، وزارت کشور و دانشگاه تهران @teghtesadi
🔹امروز فرصتی شد و با دوستان قریب به 2/5 ساعت، فیلم مصاحبه دکتر را با سایت تسنیم در خصوص «اصلاح ساختار بودجه» مشاهده و مباحثه کردیم. 🔹، یکی از مطالبات چندین ساله مقام معظم رهبری است که ظاهراً جامه عمل پوشیدن آن را می بایست از انتظار داشت! 🔹دکتر عادل آذر از سال 1389 تا 1395، حدود 6 سال رئیس سازمان آمار ایران و از سال 1395 تا 1399، حدود 4 سال رئیس دیوان محاسبات کشور بوده است. ایشان رساله دکتری خود را با عنوان «طراحي مدل رياضي بودجه دستگاههاي دولتي با رويكرد فازي» در سال 1374 دفاع کرده و بیش از 300 مقاله که عمدتاً در موضوع برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدیریت دولتی و سازمانی است، در کارنامه خود دارد. 🔹بی تردید ایشان یکی از در کشور است. 🔹مصاحبه بسیار خوب ایشان با سایت تسنیم را می توانید در لینک‌های زیر مشاهده کنید تا با ابعاد و برخی جزییاتِ «اصلاح ساختار بودجه» آشنا شوید. لینک قسمت اول مصاحبه:👇 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/07/29/2373298/ لینک قسمت دوم مصاحبه:👇 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/07/29/2373324/
هدایت شده از مرتضی رجائی
هوش مصنوعی و اجتهاد.pdf
305.1K
🔅 پژوهش تأمل برانگیز منتشر شده توسط پژوهشگاه وابسته به مرکز ملی فضای مجازی 1⃣ این امکان به وضوح وجود دارد که یک ماشین مجهز به فناوری هوش مصنوعی، کارکردی شبیه مجتهد در استنباط احکام داشته باشد 2⃣ «باید» زمینه های همکاری تنگاتنگ حوزه علمیه با نخبگان علوم رایانه ای، فراهم و نهادینه شود 3⃣ هوش مصنوعی می تواند در سه مرحله کلی فرآیند استنباط(تهیه عناصر مشترکه، تحلیل عناصر مشترکه و تطبیق حکم شرعی با شرایط زمان و مکان) عملکردی شبیه عملکرد مجتهد داشته باشد 4⃣ امکان انجام تمام مراحل اجتهاد به وسیله هوش مصنوعی در حالی است که فرآیند اجتهاد و استنباط از سوی فقیه ممکن است با اختلال های همراه باشد که در هوش مصنوعی متصوّر نیست! 5⃣ استنباط هوش مصنوعی واجد مزیت هایی بر اجتهاد مجتهدان است: - دقت بالا - سرعت بالاتر - دامنه وسیع تر منابع - در نظر گرفتن همه جانبه زوایای اجتماعی و سیاسی و حقوق مسائل - عدم وقوع اختلاف فتوا - قدرت پیشبینی مسائل آینده 6⃣ مزایای مجتهد انسانی: - عدم امکان نفوذ و مدیریت توسط عوامل خارجی - احتمال وقوع خطا ناشی از اختلالات در هوش مصنوعی - هوش مصنوعی «هنوز» امکان تولید فکر جدید ندارد - بسیار سخت بودن حصول اطمینان به اصالت، صحت و تمامیت داده ها و منابع در هوش مصنوعی @Qabasat 💠 طیب الله انفاسکم.😲 خب، الحمدلله با این حساب برای رسیدن به تمدن اسلامی، حوزه علمیه دیگر نیازی به تحقق فقه حکومتی و فقه تمدنی ندارد؛ تمدن غرب خودش زحمتش را برایمان کشیده و ابزار دستیابی به آن را در اختیارمان گذاشته است. https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7 . . . 🔬کشف میکروب 📚 درسگفتار《فلسفه‌ی طب》 👤 دکتر علی‌رضا منجمی ✔شنبه‌ها می‌توانید گزیده‌هایی از این کلاس را در صفحه‌ی اینستاگرام مدرسه عالی علوم انسانی روزگارنو دنبال کنید. 🔼ارتباط با ما 02166174081 @roozegareno_ac