eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
297 ویدیو
116 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️جزوه ی منتشر شد ❇️ ارائه حجت الاسلام و المسلمین در دوره ی کشف الاسرار 🔻سرفصل ها ۱.اقتصاد مردمی در نگاه امام خمینی ۲.اقتصاد تعاونی در نگاه مقام معظم رهبری ۳.ظرفیت قانون اساسی در اقتصاد مردمی ۴.سخنرانی شهید بهشتی با موضوع تعاونی ها ۵.سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش تعاونی ها ۶.مقاله حجت الاسلام قنبریان پیرامون تعاونی ها 📄۸۰ صفحه A4 ↙️لینک دانلود https://b2n.ir/j99359 🔸حجم : ۱۳ مگ با تشکر از تشکل طلبگی ربیون ☑️ @m_ghanbarian
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج 💠 کتاب شذرات المعارف 🔸شذره اول و دوم —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج 💠 کتاب شذرات المعارف 🔸شذره سوم —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج 💠 کتاب شذرات المعارف 🔸شذره چهارم —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
نهایی.pdf
7.42M
هیات، عقلانیت، جهان پیش رو حسین مهدیزاده @social_theory
https://satra.ir/fa/%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C/ 🔴 هم‌اندیشی دستورالعمل تبلیغات رسانه‌‌های صوت و تصویر 🔹 ساترا دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم‌ها را تدوین و برای هم‌اندیشی و نظرخواهی از نخبگان روی سایت خود قرار داده است. 🔹این دستورالعمل تلاش می‌کند چالش‌های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن رده‌بندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل کند. 🔗 برای شرکت در این هم‌اندیشی و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص این دستورالعمل اینجا کلیک کنید. 🆔@social_theory
⚡️ حسین مهدی‌زاده و تدریس انتقادی کتاب «پسااسلامیزم» میلاد دخانچی ✏️ محمد لیاقت 🔹 با آقای مهدی‌زاده در یک مدرسه مشغول تدریس بودیم؛ من ادبیات عرب و ایشان کلام و عقاید. کلاس ادبیاتم مقارن با کلاس او بود. گاهی در سکوت بچه های کلاسم برای تامل در پرسش کلاسی، صداهایی از کلاس آقای مهدی‌زاده به گوش می‌رسید. پیدا بود که سطح نشاط و فعالیت بچه‌ها در کلاس بالاست. 🔹 اتفاقا چند بار شنوای تمجید بچه‌ها از روش تدریس مهدی‌زاده بودم. برای منی که از بیرون نظاره‌گر بودم، گویی روش تدریسی که در این کلاس اتخاذ شده بود، بیش از حتی یک دیالوگ فعال بود چه برسد به مونولوگ کم فایده‌ی یک طرفه. آن‌طور که بچه‌های کلاس نقل می‌کردند کار استاد در کلاس طرح جدی مسائل_شبهات و وظیفه‌ی بچه‌ها حل آن‌هاست؛ در واقع اصل فرآیند شکل‌گیری دانش بر عهده‌ی خود بچه‌هاست و استاد نقش ناظر و مدیر را دارد. 🔹 هرچند حسین مهدی‌زاده متعلق به سنت فکری است که شخصا آن را در برخی از بنیادهای نظری معرفت و همچنین بخشی از پازل معرفت عام دینی مورد نقد می‌دانم، امّا آنچه که لازم است مورد تمجید و توجه قرار بگیرد، اقدام عالمانه و مترقیانه‌ی او در این روزهاست؛ اقدامی که از نظرگاه من در راستای ترویج و توسعه‌ی فرهنگ ناب علمی قابل تحلیل و تعریف است. 🔹 من به عنوان فردی که مدت‌هاست دغدغه‌ی فرهنگیِ ارتقاء بسترهای نرم پیشرفت(ترقی و تعالی)در فضای فرهیختگانی ایران را در سر می‌پرورانم، شاید بیش از هر کسی باید تلاش کنم تا اهمیت این فعالیت را بدانم و آن را به فعالین این حوزه گوشزد کنم. 🔹 او مشغول تدریس انتقادی کتاب پسااسلامیزم، نوشته ی دکتر میلاد دخانجی است. فارغ از اصل اشکالات و چالش های مربوط به ایده و پروژه‌ی این کتاب و جریان فکری که به زعم حقیر، در بستر ناکارآمدی های وضعیت فعلی حکمرانی در ایران، پروپاگاندای سمی رسانه ای علیه جامعه‌ی ایران و البته جذابیت فرمی این جریان از ایده تا صاحب ایده، در بین جوانان در حال توسعه و شکل‌گیری است، آنچه که امیدبخش و نویدآفرین است، نوع تعامل فرهنگی جناب مهدی‌زاده به عنوان یک فاضل حوزوی، نسبت به این جریان است. 🔹 این فعالیت مهدی‌زاده به مثابه‌ی یک پیش‌ران فرهنگی در عرصه‌ی برقراری دیالوگ بین حوزه و افکار رقیبش است؛ حوزه‌ای که روزگار مدیدی با خاستگاه کاملا دینی، سردمدار تعامل و گفتگوی علمی با سایر تفکرات و جریانات بوده است. برای منی که از بیرون این اقدام حسین عزیز را مورد تحلیل قرار میدهم، به روشنی عیان است که در وضعیت نابسمان فرهنگی نقد و نظر در جامعه فرهیختگانی در ایران، این تلاش، عمق استراتژیک صدور معارف اسلامی و انقلاب فرهنگی را چندین پله ارتقاء خواهد داد. 🔹 تصور کنید که اگر تنها درصدی از ظرفیت فلسفه‌ی اسلامی با این رویکرد با مخالفین یا رقبای آن، به اشتراک گذاشته می‌شد، چه پیشرفتی در توسعه‌ی عرضی اولا و ثانیا به انضمام و امتداد عملی_طولی آن (همچون فلسفه‌ی غرب)، صورت می‌گرفت! مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23517 🔻🔻🔻 @mobahesat
در سال 1395 به دعوت از مرکز اسلامی مشکات در بروکسل 24 جلسه مبحث ولایت الهیه را با رویکرد استاد میرباقری بصورت مجازی تدریس کردم. این درسگفتار در ادرس تلگرامی ذیل ذخیره شد و همان زمان منتشر شد. شاید گوش دادن ان برای کسانی که دنبال فهرست کلامی استاد میرباقری هستند، خالی از لطف نباشد. 👇 https://t.me/jameevelaee @social_theory
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
یانیس واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد: دلیل من برای نوشتن این کتاب، این اعتقاد راسخ بود که: اقتصاد خیلی مهمتر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم... هر چه الگوهای اقتصادی علمی‌تر می‌شوند، رابطه کمتری با اقتصاد واقعی و موجود جهان پیدا می‌کنند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
یانیس واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد: دلیل من برای نوشتن این کت
خلاصه ای از کتاب حرف های با دخترم درباره اقتصاد را از لینک زیر در کست باکس بشنوید. https://castbox.fm/vb/425212878 این پادکست که با اجرای سروش صحت و است در نوع خودش واقعا شنیدنی است. موارد همراهی و عدم همراهی سوش صحت با معرفی کننده کتاب که واقعا تحت تاثیر کتاب قرار گرفته واقعا جالب است. یکجاهایی بیش از تدقع ما سروش صحت- به عنوان یک نویسنده و بازیگر و کارگردانی که همین وضعیت فعلی درام تلویزیونی به اینها برمیگردد- با محتوای کتاب همراه میشود و از قضا نقطه مقابلی هم برای ان میفهمد که از فرهنگ بومی ما برای ان مثالهایی هم میاورد مخصوصا اقتصاد خوانده ها و علوم اجتماعی دانها گوش دهند. @social_theory
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 فراخوان مقاله همایش ملی 💠 محورهای همایش: 🔸مبانی فکری و فلسفه تمدن 🔹وضعیت تمدنی غرب و انقلاب اسلامی ایران 🔸نظام سازی و دولت سازی تمدنی 🔹تربیت زمامدار و حکمرانی تمدنی 🔸فرهنگ و رسانه در افق تمدنی انقلاب اسلامی 🔹معماری و شهرسازی اسلامی _ ایرانی 🔸جامعه سازی مسجد محور توسط شبکه بسیج 🔹آموزش و پرورش در افق تمدنی انقلاب اسلامی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ❇️ سایت همایش: 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ ❇️ کانال همایش در ایتا: 🆔 @irhfcconf
مدتی قبل به همت سید جواد نقوی خبرنگار پرکار حوزه اندیشه و به میانداری روزنامه فرهیختگان، گفتگو مفصلی با حجه الاسلام مجتبی نامخواه، دانش آموخته دکتری علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم و کنشگر فعال عدالتخواهی داشتم. هر دو در افول نماز جمعه اتفاق نظر داشتیم و از اینکه تجمع نماز جمعه و خطبه ان نمی‌تواند، در فضای سرگشتگی و بی عدالتی موجود نمیتواند مفید واقع بشود متاسف بودیم، اما در اینکه علت این افول چیست، اختلاف بزرگی بین ما شکل گرفت که خیلی زودخودش را نشان داد. قسمت اول این گفتگو ۶ آبان ١۴٠٠ در صفحه ١۴ و ١۵ روزنامه فرهیختگان منتشر شد. https://farhikhtegandaily.com/news/62577 @social_theory
📌 *تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبه‌های سخت و نرم* *[بخش اول: جنبه‌های سخت (بُعد نهادی)]* 🖋علیرضا قربانی 1⃣از 2⃣ 🔹مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم، بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. در دو یادداشت پیش‌رو از الزامات این رویکرد گفتگو خواهیم کرد؛ ابتدا به جنبه‌های سخت (وجوه عینی‌تر و بُعد نهادی) و سپس به جنبه‌های نرم (وجوه ذهنی‌تر و بُعد فرهنگ و عقلانیت حکمرانی) این تحول خواهیم پرداخت. یادداشت حاضر به بخش اول (جنبه‌های سخت) اختصاص دارد. 🔹جنبه‌های سخت (بُعد نهادی): سه کلان‌مساله در این حیطه وجود دارد که سبب شده ظرفیت‌های حکمرانی معطل بماند و ابزارهای سیاستی، کارایی و اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد: 1⃣ *استفاده بیش از حد از سازوکار شورایی* : این سازوکار با اهدافی همچون بالابردن ضریب اطمینان تصمیم‌گیری، دخیل کردن همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات، تاکنون در طراحی ساختارها مورد اقبال بوده است، اما تجربه نشان داده که کارآمدی و اثربخشی این سازوکار پایین است. کثرت اعضاء، مشغله‌های متعدد اعضاء، ناپایداری اعضاء، عدم تخصص اکثر اعضاء در مورد موضوعات شورا، عدم اعتناء به ماهیت میان‌رشته‌ای مسائل و ناممکن بودن تقلیل آن به تخصص‌های محض، بازه طولانی تشکیل جلسات، غلبه رویکرد سیاسی بحث‌ها بر رویکرد سیاستی آن، مسئولیت‌ناپذیری اعضاء به علت تاثیر اندک هر رای در نتیجه نهایی، عدم شفافیت رای، وجود شوراهای متعدد با ترکیب جمعیتی نسبتا یکسان و انتقال تنش‌های یکی به دیگری، از علل عمده‌ای است که سبب فشل شدن این سازوکار شده است. سازوکار شورایی از عالی‌ترین سطوح حکمرانی تا پایین‌ترین آن، به کار گرفته می‌شود؛ از شورای عالی فضای مجازی با ۲۷ عضو تا شورای درجه‌بندی سنی فیلم  وزارت ارشاد با ۳۵ عضو! هرچند به علت اهمیت داشتن اجماع در سطح تصمیمات ملی می‌توان این سازوکار را پذیرفت، اما امتداد دادن آن به همه سطوح پایین‌تر، خطایی راهبردی است. سازوکار شورایی (خصوصا در مدل چندنهادی آن) بیش از آنکه سازوکاری برای "حل مساله واقعی" باشد، سازوکاری برای "آشتی دادن و حل نزاع ذی‌نفعان حاکمیتی" است؛ هرجا نزاعی درون حاکمیت رخ می‌دهد، شورایی برای آشتی تشکیل می‌شود، که هرچند مساله روی زمین را حل نمی‌کند، اما لااقل به دعوا خاتمه می‌دهد. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که کشمکش فیمابین وزارت ارشاد و ساترا بر سر مرجعیت صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی، در نهایت به تشکیل شورای چندنهادی دیگری منتهی شد. 2⃣ *تعارض و تشتت نهادی* : وجود نهادهای موازی با ماموریت‌های یکسان، در مواردی (مانند وجود چند نهاد تنظیم‌گر) به تعارض نهادی و در موارد دیگر (مانند وجود چند نهاد تسهیل‌گر) به تشتت نهادی و هدررفت منابع می‌انجامد‌. مشکل دوم با ابزارهای نرم سیاستی همچون همگرایی، توافق در تفکیک ماموریت، یا تنوع در رویکرد حل مساله قابل رفع است، اما مشکل اول جز با بازطراحی نهادی حل نمی‌شود‌. به عنوان نمونه بارز این مساله می‌توان به شباهت ماموریت‌های کمیسیون عالی تنظیم مقررات (یکی از سه کمیسیون عالی مصوب ذیل شورای عالی فضای مجازی) و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (ذیل وزارت ICT) اشاره کرد. البته تاکنون به علت کنترل آشکار و نهان دولت بر شورای عالی فضای مجازی و نهادهای وابسته به آن، ظرفیت‌های نهادی شورا فعال نشده و لذا این تعارض، چندان بروز و ظهور پیدا نکرده است. یکی از علل تشدید تعارض نهادی، مقاومت دولت در برابر محدود شدن قدرت خود است. تجربه دولت‌های اخیر نشان داده که دولت سعی می‌کند با ابزارهای آشکار و نهان خود، شوراهای عالی را در جهت اهداف خود به کار بگیرد و اگر نتواند چنین کند، شورا را زمین‌گیر و فشل می‌کند. در بسیاری از کشورها تلاش شده تا تسلط دولت بر نهادهای تنظیم‌گر فرهنگ و ارتباطات، کاهش یابد که به عنوان نمونه می‌توان به ساختار حقوقی آفکام بریتانیا و FCC ایالات متحده اشاره کرد. اما متاسفانه قوه مجریه در ایران تاکنون به شدت در مقابل این رویکرد، مقاومت کرده است و این مساله به تعارض نهادی بین نهادهای دولتی و نهادهای چندقوه‌ای خارج از دولت، دامن زده است. https://ble.ir/dinrasaneh
📌 *تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبه‌های سخت و نرم* *[بخش اول: جنبه‌های سخت (بُعد نهادی)]* 🖋علیرضا قربانی 2⃣از 2⃣ 3⃣ *تجمیع کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی در نهاد واحد* : کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی، اقتضائات نهادی متفاوتی را می‌طلبند و تجمیع آنها در نهاد واحد می‌تواند آسیب‌زا باشد. به عنوان نمونه، اقتضاء کارکرد "تنظیم‌گری" نظام حکمرانی، پدری کردن حاکمیت برای بخش خصوصی و رفاقت با آنان است، اما در کارکرد "ارائه خدمت"، حاکمیت در عرض بخش خصوصی قرار می‌گیرد و به نوعی برادر و رقیب آن محسوب می‌شود. تجمیع این دو در نهاد واحد، می‌تواند به سردرگمی، اتخاذ سیاست‌های متناقص و متهم شدن حاکمیت منجر شود. به عنوان نمونه دیگر، کارکرد "تنظیم‌گری" حاکمیت، تا حد زیادی مقتضی نگاه توام با مساوات حاکمیت به همه بخش خصوصی است، اما اقتضاء کارکرد "تسهیل‌گری و حمایتی" نظام حکمرانی، نوعی تبعیض هوشمند غیرتوام با مساوات (البته به شکلی عادلانه) و حمایت از قسمتی از بخش خصوصی است که با اهداف حاکمیت همسویی بیشتری دارد‌. تجمیع این دو کارکرد می‌تواند آسیب‌های متعددی که ذکر شد، را به همراه داشته باشد. در طرح صیانت، این آسیب به شدت پررنگ است و کارکردهای سیاست‌گذاری، اَبَرتنظیم‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در یک نهاد، تجمیع شده است. https://ble.ir/dinrasaneh
مدتی قبل به همت سید جواد نقوی خبرنگار پرکار حوزه اندیشه و به میانداری روزنامه فرهیختگان، گفتگو مفصلی با حجه الاسلام مجتبی نامخواه، دانش آموخته دکتری علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم و کنشگر فعال عدالتخواهی داشتم. هر دو در افول نماز جمعه اتفاق نظر داشتیم و از اینکه تجمع نماز جمعه و خطبه ان نمی‌تواند، در فضای سرگشتگی و بی عدالتی موجود نمیتواند مفید واقع بشود متاسف بودیم، اما در اینکه علت این افول چیست، اختلاف بزرگی بین ما شکل گرفت که خیلی زودخودش را نشان داد. قسمت دوم این گفتگو 9 آبان ١۴٠٠ در صفحه ١۵ روزنامه فرهیختگان منتشر شد. https://farhikhtegandaily.com/news/62721 @social_theory
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ایران در طول تاریخ همیشه تجار بسیار ثروتمندی داشته. تا حالا فکر کردید که چرا هیچ کدوم از این تجار در طول تاریخ سعی نکرده یک بازار مخصوص با حجره‌های متعدد و با حسابداری متمرکز برای خودش بسازه و همیشه خود این تاجرها نهایتا یکی دوتا حجره توی یکی از بازارها و در کنار سایر بازاری ها داشتن؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت و شناخت بازار از نابازار یک مثال نهادی... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از مبشرصبح
به مناسبت روز ۱۳ ابان ♻️ پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار روز۱۲ آبان سال ۹۶ با دانش‌آموزان و دانشجویان بر مطالعه‌ درس آموز اسناد لانه‌ جاسوسی آمریکا، دانلود رایگان همه این اسناد از لینک‌های زیر امکان پذیر است: 🔻 | دانلود مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه‌ جاسوسی 📂 | جلد اول: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf 📂 | جلد دوم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/2.pdf 📂 | جلد سوم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/3.pdf 📂 | جلد چهارم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/4.pdf 📂 | جلد پنجم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/5.pdf 📂 | جلد ششم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/6.pdf 📂 | جلد هفتم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/7.pdf 📂 | جلد هشتم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/8.pdf 📂 | جلد نهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/9.pdf 📂 | جلد دهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/10.pdf 📂 | جلد یازدهم: basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/11.pdf @h_shafiei
نشست تخصصی تحلیل و بررسی ابعاد مختلف مسئله زمین و مسکن در ایران زمان : پنجشنبه ۴ آذرماه ساعت ۱۲ ظهر مکان : قم-بلوار جمهوری-اداره کل تبلیغات اسلامی ثبت نام جهت حضور در نشست از طریق : http://www.tavasi.ir/masjed/?page_id=942#toggle-id-1
مدینه فاضله مجازی؛ چارچوب نظری حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی https://rc.journals.isu.ac.ir/article_75821_c2a9174641200ccad2ac62881c05a92a.pdf از هرگونه نظرات اصلاحی و تکمیلی اساتید و پژوهشگران محترم استقبال میکنم
🔺 مهاجرت بیش از یک‌سوم جوانان سودان به مهاجرت فکر می‌کنند. این میزان در مغرب ۵۶٪ در لبنان، اردن، سوریه، الجزایر و فلسطین نزدیک به ۵۰ درصد است. نتایج نشان می‌دهد تمایل به مهاجرت در بین جوانان عرب نسبت به سال گذشته کم‌تر شده، به نحوی که حدود یک‌سوم مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند به مهاجرت فکر می‌کنند. @social_theory