eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.2هزار دنبال‌کننده
916 عکس
253 ویدیو
113 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امسال اربعین راوی جزئیاتی باشید که اربعینی ها، بوسیله آنها، اربعینی میشوند. فقط به دنبال زیبایی های ظاهر شده نباشیم. جزئیاتی هست که عراقی ها و زائر ها با رعایت انها، این عرصه را متمایز میکنند. عجیب است که عراقیها خود متوجه نیستند که میتوانند این مدت از سال را به مرور تبدیل به کلیت خرد و کلان زندگی کنند! و شاید این وظیفه ما ایرانی ها باشد، چنانچه همیشه تاریخ، ما نرم افزار دیوان و دولت را با جهان عرضه میکردیم. شاید این وظیفه را به ما سپرده اند در این یک دقیقه شما را به روایت اربعین دعوت کرده ام https://eitaa.com/safiranTV 🆔 @social_theory
پخش اولین قسمت از پرونده تمدن نوین اسلامی، با حضور حجت الاسلام حسین مهدیزاده، مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم امشب ساعت ۲۲ سیمای آبادان لینک کانال حاصل جمع @haselejam_tv لینک کانال استاد مهدیزاده @social_theory لینک پخش زنده شبکه آبادان https://sepehrtv.ir/frame/t/abadan لینک کانال شبکه آبادان @abadan_irib
ان شاءالله نیمه شب و فردا در کربلا نایب الزیاره همه اهالی کانال خصوصا جاماندگان عزیزی هستم که واقعا دل و جانشان زائر کربلا بود. باور کنید این باب زیارت و توسلی که در زمان ما باز شده است در گذشته فقط مخصوص انبیاء و اولیای خاص بوده است و مردم معمولی امکان این توفیق عظیم را نداشتند این منتی است که اهل بیت برما نهاده اند و تا ابد شرمنده آنها هستیم 🙏 ابد ولله ما ننسی حسینا
ذیل این پیام دقیق بود واقعا👌
اربعین؛ فناوری پیشرفت عراق 🔺 عراق در ابتدای دوره سازندگی خود قرار دارد. این کشور هرچند به اندازه ما کارخانه و بزرگراه و سد و پل ندارد، اما یک فناوری اجتماعی خارق‌العاده در دسترس دارد که می‌تواند همان را زیربنای سازندگی خود قرار دهد: مردمی‌شدن اداره امور! 🔺اگر این حجم از زائر (به اصطلاح گردشگر) می‌خواست در یک بازه زمانی کم و در یک جغرافیای محدود، در هر کشور توسعه‌یافته‌ای وارد شود، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و صدها هتل و ده ها شرکت مدیریت تور لازم داشت. اما این حماسه جهانی را مردم عراق با همان چادرها و موکب‌های دست‌ساز خودشان دارند به بهترین نحو انجام می‌دهند. این پیشرفت نیست؟! 🔺اگر این مهندسی خودبنیاد عظیم مردمی که حول بنیادی‌ترین ارزش‌ها شکل گرفته، به عرصه‌های اجتماعی دیگر و بویژه سازندگی سرریز کند، فتح‌الفتوح تشیع رخ خواهد داد. عراق باید پیشرفت خود را از همین زیربنای محقق بدست بگیرد؛ و مبادا این سازه اجتماعی ناب را با سازه بتنی(!) سازمان‌های دیوانسالار و شرکت‌های رانت‌مدار جابجا کند‌. 🔺سازه اجتماعی اربعین، برخاسته از هرچه باشد، چه عشیره چه هیئات و چه مواکب، قابلیت تعمیم و تعمیق و تسری به سایر امور اجتماعی که نیازمند تحقق فرمول همه‌باهم هست را دارد. 🔺فناوری اربعین، بسیط نخواهد ماند؛ و همچون ذات هر فناوری، چرخه رشد خود را طی خواهد کرد. و بیش از پیش، شاهد نوآوری‌های پیاپی، چه تدریجی و چه رادیکال، چه از میدان و چه از ستاد، خواهیم بود. 🔺نقش ایران و ایرانی‌ها در مواجهه حکمرانانه با این فناوری اجتماعی نوظهور، نیز قابل اغماض نیست که بعدا خواهم پرداخت. @dr_izadkhah
از دیروز در طریق هستم و از قضا بیش از هر چیز ذهنم درگیر مفهوم ترقی و پروگرِس است. دوست دارم وقتی برگشتم، از یک پروگرس جدید بنویسم. کوفه پایتخت آینده جهان است و بطور واضحی و با سرعتی عجیب در حال طی کردن راه به سوی آینده خود است. نکته مهم این است که مردمی که باید ام القرای همه جهان آینده باشند، یک گام از همه ما دنبال کنندگان جهان آینده جلوتر هستند: آنها در حال تجربه وجه طبیعی پیشرفت هستند و ما که هنوز طبیعتِ پیشرفت را پیدا نکرده ایم، در نفرین صناعتِ بی طبیعت دست و پا میزنیم و انها بدون نگرانی از آغاز نشدن وجه صناعی پیشرفت، با دردی بسیار کمتر از ما، روزگار میگذرانند! ما ایرانی ها، همه تاریخ تمدن بشر، بزرگترین و معروف ترین نظریه پردازان دولت و سیاست و تدبیر و دیوان بوده ایم، الان شاید تکلیف ما این است که نقش خودمان را ایفا کنیم و این پروگرس و ترقی جدید راصورت بندی و قابل تعمیم به دیگر قُراء کنیم.... ان شا الله برگشتم خواهم نوشت... 🆔 @social_theory
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه :( تمدن اسلامی) اولین قسمت 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB
یا نفس من بعد الحسین هونی... حقیقتا با قتل تو ما را کشتند و به حب تو در حال حیات مجدد هستیم... 🆔 @social_theory
📌نگاه عمیق و راهبردی پنجاه سال پیش رهبر انقلاب دربارۀ کنگره جهانی اربعین 🔰رهبر اربعینی 🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند... اما یک روح در این کالبد متفرق...در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح... یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود... فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند... اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه علیهم السلام. 🔹...وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است...اینها شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔹بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است... 🗓بیانات مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام | مشهد ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ با " " همراه باشید: | @khaneMoslehan |
🌀 قبله‌شدن کربلا! 🖋 🔸 خدا آسید کاظم قزوینی را رحمت کند، از منبری‌های خوب و محقق و فاضل بود. یک وقتی با هم نشسته بودیم، فرمود: من از شیخ اسد حیدر _صاحب کتاب الامام الصادق و المذاهب الاربعه_ شنیدم که می‌گفت: من روایتش را دیده‌ام که در آخرالزمان، کربلا قبله می‌شود. من نمی‌دانم این روایت یعنی چه؟ ✅ امروز در فکرش بودم که خدا رحمت کند مرحوم سید کاظم قزوینی را، بلند شود و ببیند که چگونه واقعا کربلا قبله شده است. ✅ کجای عالم این جمعیت، این قلوب و این نفوس، متوجه یک مکان، یک فضا و یک منظومه فکری می‌شود؟ 💠 فصل اربعین است. خدا نصیب کند -ان شاء الله- همه‌مان بتوانیم به زیارت آقایمان مشرف شویم و پای ما بنویسند. ═✧❁🏴❁✧═ ═✧❁🏴❁✧═
یک زهیر چهل و چهار ساله است. نوجوان که بوده با پدرش شبانه مشعل به دست و مخفیانه از راه نخلستان راه می افتادند، به طرف مخفی گاهی که میزبان قبلی، زوار اربعین را تا آنجا رسانده بود. زوار را همان شبانه تا منزل خودشان می آوردند و پذیرایی می کردند تا دوباره شب بشود. شب که می شد زوار را دوباره از راه نخلستان تا شط می بردند. آنجا زوار را سوار قایق می کردند و در تاریکی به آن طرف شط می رساندند و تحویل میزبان بعدی می دادند. بعد از چند سال حالا به قدری که بتوانیم برای هم خاطره تعریف کنیم زبان هم را یاد گرفته ایم. حالا زهیر از خاطراتش می گوید. از اینکه توی همان سالها دو بار گیر بعثی ها افتادند. یک بار بعثی ها او و پدرش را تا حد مرگ کتک می زنند. یک بار هم دستگیر می شوند و وسط راه مدد امام حسین فراری شان می دهد. زهیر می گوید خانه ی ما فقط همین ساختمان پشتی بود که الان محل پذیرایی خانم هاست. می گوید این زمین لب جاده را با زحمت زیادی توانستیم بخریم که زائرهای بیشتری را به خانه بیاوریم. :: دلم می خواهد زودتر صبح بشود که اینها را برای خانمم تعریف کنم. هنوز یکی دو ساعت به اذان صبح مانده که خانم پیامک می دهد بیداری؟ می گویم بله می گوید می توانی یک دقیقه بیایی پشت در؟ از کوچه کناری به طرف ساختمان پشتی می روم. از لای در منتظر رسیدن من است. می گوید خواب دیدم... گوشه ی همین حیاط یک حوض پر آب بود حوض انگار به یک چشمه یا آبراه وصل بود. چشمه ای که می رسید به کربلا زائر ها یکی یکی لب حوض می آمدند و می پریدند توی آب. همین که می پریدند انگار ماهی می شدند و شناکنان می رفتند تا حرم امام حسین
ناسرکوبگری تمدن، زندگی و اربعین ✍مریم منصوری نوربرت الیاس آن‌گاه که "فرآیند متمدن‌شدن" را می‌نگاشت، کوشید تا نشان دهد در چه سیری، انسان، تحت فرآیندهای منضبط و با رویکردی سرکوبگرانه به بدن و با درونی‌شدن آداب این انضباط، متمدن شد. یکی از سلوک‌های ویژه‌ی این فرآیند، در غذاست. مقوله‌ی غذا در اربعین، جای پژوهش‌های مفصل تمدنی دارد. این‌که اربعین، نه تنها در ابعاد مجرد و روحمندش، کشش تمدنی‌ دارد، که ابعاد بدنمندش ازجمله مقوله "غذا" نیز محلی از الگویابی تمدنی متفاوت با آن‌چه تا کنون بوده، را داراست. با وجودیکه مناسک پیاده‌روی اربعین به مناسبت بزرگترین سوگ جهان اسلام انجام می‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود تا در طعام و اطعام زهد مسیحی‌گونه ترویج شود. اکرام و اعزاز عزادارن، گوی سبقتی است که ملیت‌های مختلف،با تکثر فرهنگی خود ذیل تمدن حسینی، بخشی از آن را در اطعام عزادارن به نمایش می‌گذارند. جای الیاس خالیست تا ببیند، امکان تحقق تمدنی هم هست که انسانی بسازد که فردی‌شدن را در عین تمایز، تا حد ممکن کمرنگ ساخته و ناسرکوبگرانه، به بدن نیز زندگی می‌بخشد! @azmanegasht
1⃣ همه می دانستند که با دنیا میانه خوبی ندارد، اما در این دنیا تجدید دیدار با سرور زنان بهشتی را بسیار دوست می داشت: -السلام علیک یا بنت رسول الله -و علیک السلام یا ابالحسن و یا امیرالمؤمنین -فاطمه! بوی خوشی از نزد تو می آید؛ مثل اینکه بوی برادر من است. کمی بعد در کنار صاحب آن رایحه و دو ریحانه اش، لحظات خوش عمرش را تحت الکساء می گذراند... 2⃣ امروز صاحب آن بوی خوش را بر سینه خود تکیه داده است؛ فرصتی ست که دیگر تکرار نمی شود؛ آرام غسل می دهد و به قربان برادرش می رود و آن بوی خوش را تا همیشه به یاد می سپارد: لما غسل النبيّ «صلى اللّه عليه و آله» عليّ «عليه السلام» أسنده على صدره، و عليه قمصيه يدلكه به من ورائه، و لا يفضي بيده إلى رسول اللّه «صلى اللّه عليه و آله»، و يقول: بأبي و أمي، ما أطيبك حيا و ميتا. 3⃣ روز های خوش خانه وحی گذشته است و اهل این دنیای بی وفا، با بی وفایی خود خوشند و جواب سلام آن آقای بهشتی را نمی دهند؛ اما هنوز صدای آن یار باوفا شنیده می شود: - وعلیک السلام یا ابالحسن و یا امیرالمومنین ما هیئتی ها چند ماه دیگر باز مشکی می پوشیم؛ اینبار برای زائر نیمه شب قبرستانی بی نشان که با گریه زمزمه می کند: ما لی وقفت علی القبور مسلماً قبر الحبیب فلم یرد جوابی 📝 احمد بیاتانی https://eitaa.com/joojesheykh 🆔 @social_theory
💠 (علیه‌السلام) «اَلْإِعْطَاءُ قَبْلَ السُّؤَالِ، مِنْ أَكْبَرِ السُّؤْدَدِ» بخشش قبل از تقاضا، از بزرگ‌ترین آقایی‌هاست. 📗 نزهة الناظر، ص۷۱؛ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۱۳ 🔹بزرگ‌ترین آقایی‌ها🔹 می‌جویی اگر رسم جوانمردان را بشنو ز امام، سیرت آنان را بی‌خواهش و دست‌طلبی بخشش کن تقدیم زمین تشنه کن باران را 📝 @ShereHeyat
خورشید به قدر غم تو سوزان نیست این قصّۀ جانگداز را پایان نیست پای تو دو ماه، عاشقی کرده دلم دل کندن از این کتیبه‌ها آسان نیست 📝 @ShereHeyat
طرح فوق تصور خانه طراحان انقلاب اسلامی در نقد رژیم سفاک بانکی دیوار نگاره میدان ولیعصر (عج) تهران بیش باد! این طرح به نام خانه طراحان می آید. تشکر صمیمانه از خانه طراحان و آرزوی ثبات قدم و عدم عقب نشینی. @aghaeimohsen
🔸دوره‌ی آموزشی- کارگاهی مدرسه فکرت 🔰با موضوع «آشنایی با ژورنالیسم علوم انسانی» - پائیز ۱۴۰۲ حضوری- همراه با تخفیف‌های ویژه 🔸سرفصل‌های آموزشی: آشنایی با علوم اجتماعی - آشنایی با تمدن و فلسفه‌ی غرب و اسلامی- روش‌شناسی علوم اسلامی 🔸سرفصل‌های کارگاهی ژورنالیسم آشنایی با مبانی ژورنالیسم- بررسی مجلات ژورنالیستی حوزه اندیشه و علوم انسانی- کارگاه و گعده‌ی یادداشت نویسی تخصصی - بررسی فیلم‌های سینمایی ترند جهانی 🔖قیمت دوره: 400 هزارتومان 🔺توجه: محتوای آفلاین دوره پس از اتمام دوره، در فروشگاه مدرسه فکرت اختیار عموم قرار می‌گیرد. ↙️ برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید: @madrese_fekrat جهت استفاده از تخفیف دوره ژورنالیسم علوم انسانی کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
... در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطه‌ای است عمیق‌تر از و حتی عمیق‌تر از جامعه؛ یعنی یا همان لایه‌های عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی. وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ می‌آفرینند، کمتر در خطر اند چون فرهنگ و حوادث فرهنگی، هستند و تحریف از ترین رفتارهاست. و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر می‌گذارند، کمتر در خطر هستند، چون فراموشی آسیب است. ⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در آشکار می‌شود و هرچه می‌گذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود می‌کند. ، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، کرده و نه تحریف و نه فراموش می‌شود، بلکه بیشتر و دقیق‌تر دیده می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 🗓 به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثه‌ای که اغتشاش‌گران برای موج‌سواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگ‌ساز تاریخی؟ متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/42
12.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند ماه قبل به مرکز سیمای آبادان، برای چند جلسه گفتگو دعوت شدم که هم اکنون از سیمای آبادان در حال پخش است. در کانال برنامه «حاصل جمع» کلیپهایی از این گفتگو منتشر شده که این کلیپ یکی از انهاست. در این قطعه، یکی از شرکت کنندگان از من سوال کرد که «آیا شعار زن زندگی آزادی می تواند پشتیبان تمدن اسلامی باشد؟!» 🎙 اجرا ؛حسن هربان 🆔 @haselejam_tv 🆔 @social_theory
عمه فرزندی نداشت اما بابا را از 6 سالگی بزرگ کرده بود و یک به یک همه ما برادرزاده ها و خواهرزاده ها، او را مادربزرگ میدانستیم. بعد فوت بابا هم بار ما را مضاف به دوش کشیده بود. و دیروز به قول ما لُرها، ناغافل رفت و امروز در منزل جدید جا گرفت. منت میگذارید امشب نماز لیله الدفن برایش بخوانید: زهرا فرزند محمد علی @social_theory
✅🔆نکته ای درباره مرحله بعد از فروکش کردن اغتشاشات 🖌حسین مهدیزاده 1️⃣ از 2️⃣ سال گذشته و در ایام اغتشاشات این سخنرانی از استاد میرباقری را باز نشر کردم و توضیح دادم که چطور ایشان معتقد است که هیات های مذهبی، فعلا تنها نهادی است که ظرفیت میزبانی توامان اعتراض و امید به نفع دین و انقلاب اسلامی را با دارد. ما باید به فکر پایان دادن به گسل هایی که غربگراها مدام تولید و بازتولید می کنند هم باشیم و هیات ها می توانند با پذیرش این مسئولیت، یک ماموریت جدید و بزرگ و متفاوت را به نفع مکتب اهلبیت بر عهده بگیرند. واضح است که این تغییر، نیاز به افزایش دانش و کمی تغییر و تحول در هیاتها خواهد داشت (چنانچه در دهه 70 و 80 که هیات ها به کمک سیاست ورزی نیروهای انقلابی آمدند، هیات ها را کمی تغییر دادند تا بتوانند سیاست را در ساختار هیات جا بدهند) اما این مساله مهم است و باید به سمت آن حرکت کرد و نباید از این حرکت ترسید. اما امسال محرم و صفر، عده ای که اهمیت وحدت کلمه در ساخت یک جامعه را نمی فهمند، موفق شدند که خلاف این طرح را جا بیندازند، به نحوی که گویی هیات های حسینی نمی خواهند میزبان ضعیف الایمانهای علاقه مند به امام حسین(ع) باشند. یادم هست که من همیشه وقتی بحث نظریه اجتماعی را در کلاسها مطرح می کردم، وقتی به نظریه اجتماعی امت اسلامی می رسیدم، وقتی می خواستم از قدرت این نظریه بگویم، از مخاطبین سوال می کردم که کدام نهاد همین الان در جامعه ما هست که اگر آدم بی دین، سگ باز و عرق خور و بی حجاب وارد آن بشود، شما نگران نمی شوید که نهاد شما متلاشی شود، بلکه مطمئن هستید که آن نهاد، اجازه نمی دهد که آن انسان بی دین، با مناسبات و قدرتهای اجتماعی اش وارد شود، بلکه پیچ و مهره های اجتماعی او را باز می کند و به درون خود می برد و به مرور هضم می کند؟ بعد با آنها یک به یک این ساختارهایی که می شناختیم را بررسی می کردیم: خانه مسکونی ویلایی یا آپارتمانی که کاربری آن زندگی خانوادگی است، اداره های دولتی، بسیج ادارات، مدارس آموزش و پرورش، مساجد و بسیج آنها، یک فروشگاه هایپرمارکت، یک فروشگاه لباس سبک زندگی ایرانی اسلامی، یک مال، یک مجتمع آپارتمانی مثل اکباتان و بهجت آباد تهران و.... انگاه از هیات(چه در حسینه باشد و چه در یک سوله باشد و چه خانگی) و مشایه اربعین می گفتیم. گویی این ساختارها، جذابیتشان اصلا در نقطه مقابل روابط انسان عرق خور و بی دین است. اخلاق هیات، در درون آن جذاب است و نداشتن آن بی کلاسی است، اگر درونش بیایی افت دارد که اخلاق بازاری و اخلاق تند و عصبی و... داشته باشی. افت دارد که اختلاط داشته باشی. افت دارد که به نامحرم نگاه کنی. و جالب اینکه مخاطبین هم این را درک میکردند و تایید می کرد و به وجد می آمدند که ما برای ساخت نهادی برای نظریه اجتماعی امت، چیزهایی داریم که می توانند الگوی ما باشند. در پستی که به بهانه شعر اقای سهرابی درباره لاک سیاه دختران پشت دسته عزاداری (اینجا) هم نوشتم که ما قرار نیست طرفدار ضعیف الایمانها باشیم، قرار است مشفقانه، نوعی از میزبانی را تدبیر کنیم که زمینه تغییر و تحول در آنها را ایجاد کند. هیات پارکینگ مذهبی ها نیست! فضایی برای زندگی آرام و فرقه ای نیست! هیات نهاد باظرفیت ما برای تربیت انسانها از طریق سبک زندگی و محتوای دینی است! موضع گیری که امسال درباره آمدن و نیامدن مذهبی ها به هیات ها رخ داد، از ترس این بود که آیا هیات ها می توانند تغییر ایجاد کنند یا اینکه خودشان در این تغییر هضم خواهند شد؟! مثل این که فکر کنیم این بیماری آنقدر خطرناک است که بیمارستان را هم آلوده می کند، لذا بیمار را به بیمارستان راه ندهیم! و عدم اعتماد به توان هیات حتما غلط بود. 📍لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/social_theory/1922 🆔 @social_theory
✅🔆نکته ای درباره مرحله بعد از فروکش کردن اغتشاشات 🖌حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ گذاشتم محرم و صفر تمام شود، 25 شهریور بگذرد و حالا که دیگر التهابی وجود ندارد، یکبار دیگر این سوال را مطرح کنم که خب حالا مرحله بعد چیست؟ مگر مرحله بعد باز ترکیب جامعه بعد از هر گسست نیست؟ چه کسی می تواند این جوشکاری جدید را انجام بدهد؟ مسئولان؟ سلبریتی های مذهبی یا مدرن؟ یا .... کدام نهاد اجتماعی ظرفیت این را دارد که میزبان این جوشکاری بعد از گسست باشد؟ پارک؟ دانشگاه؟ مدارس علمیه حوزه؟ خیابان؟ تلویزیون؟ قد و قواره یک سوال جامعه شناسانه واقعی حدودا این چنین است! جامعه شناسی یعنی دانش مطالعه چیزی به اسم جامعه. جامعه هم تشکیل شده از نهادهایش. جامعه شناس باید بتواند به این سوال جواب بدهد که این نهادها از طریق تجزیه و ترکیب با همدیگر، چگونه اتفاقات و رویدادها را خلق میکنند و الا پرداختن به این که جامعه اصل است یا فرد و کدام اصیل است که نقطه صفر است! دشمن ما از این طریق حادثه خلق می کند اما ما فقط تکنولوژی راهپیمایی و شعار و جدل را بلد هستیم و کنشگری از طریق کسر و انکسار نهادها و ضرب و تقسیم آنها در همدیگر را اصلا بلد نیستم. جامعه شناس، با بلد بودن این ابزارها به رهبر و مصلح و یا طراح اجتماعی بدل می شود. بدون ورود علم به این ساحت، سخن از علوم اجتماعی اسلامی و تمدنی، اصلا چه ضرورتی دارد؟ اگر قبل از این بایستیم و یا بعد از وقایع، فقط برای تحلیل پسینی پیدایمان شود، این علم را بگذاریم در کوزه، آبش را بخوریم بهتر نیست؟! 📍 لینک قسمت اول: https://eitaa.com/social_theory/1921 🆔@social_theory
سال ۹۶ بود شب، خیابان کنار ریل قم ماشینم خاموش شد حیرون ، کاپوت بالا ،کنار ریل ایستاده بودم یه سمند نوک مدادی مدل پایین ایستاد یه طلبه خوشرو با دختر چهار پنج ساله اش ، پیاده شد یه نیم ساعتی ور رفت روشن نشد گفتم زنگ بزنیم امداد خودرو گفت نه خودم بوکسل میکنم بوکسل کرد برد یم تعمیرگاه اول دید مکانیک وارد نیست داره الکی تو موتور ماشین می پلکه با یه ارامشی گفت حاج اقا بریم جای دیگه گفتم ممنون شما برید من خودم انجام میدم با ته لهجه اهوازی گفت مگه میشه شیخنا؟ با ادب هر چه تمام از مکانیک عذرخواهی کرد باز بکسل کرد بردیم مکانیک دوم... حسابی سفارش کرد و تا مطمین نشد مکانیک عیب خودرو رو درست تشخیص داده یا نه اجازه نداد شروع کنه معلوم بود خودشم خیلی به ماشین و خودرو وارد بود داشت خیلی دیر میشد حدودا ساعت ۱۰ شب شده بود مغازه های کناری داشتن یکی یکی می بستن هر چی گفتم حاج اقا شما برید منزل با یه متانتی می گفت نه حالا که هستم خدمتتون. خیلی داشتم خجالت زده میشدم معذب بودم دو ساعتی بود معطل من بود اهوازی بود مشغول صحبت بودیم از تبلیغ هاش برام گفت.... از خانوادشون ... خیلی کم حرف بود تا اینکه یه مرتبه صدای مهیبی اومد دخترش که اگه اشتباه نکنم اسمش ریحانه بود از عقب افتاد داخل چال سرویس صورتش خورد توی پله های چال پرید پایین دخترشو بغل کرد خدا روشکر آسیب جدی ندید فقط گونه اش کبود شد و بیشتر ترسیده بود طفل معصوم اون لحظه ای که بچه توی بغلش داشت از پله های چال بالا می اومد هیچ وقت یادم نمیره و هنوز جلو چشممه من بالای چال پر پر میزدم و میپرسیدم چی شد نه بهم نگاه میکرد نه جواب میداد اول گفتم حق داره حسابی از دستم عصبی شده داشتم از خجالت و شرمندگی دیوونه میشدم ولی بعد از دقایقی همه چیز عادی شد و رفتارش مثل قبل شد فهمیدم نمیخواسته بروم بیاد و نخواسته نکنه من خجالت زده بشم نمیدونم چرا اینقدر جزییات رفتارش توی ذهنم نقش بستن و نشستن تا مدتها برای همه تعریف میکردم این کارشو دیگه داشتم از دستش ناراحت می شدم که چرا ول نمیکنه بره بچه دستاشو دور گردن باباش حلقه کرده بود و پایین نمی اومد و آروم نمیگرفت بالاخره اومد جلو عذرخواهی کرد و اجازه خواست که بره عجیب ادب موج میزد توی رفتارش نمیدونم شما حال من رو تو اون لحظه می فهمید؟ گفتم حاج اقا شرمنده کردید من لطفتون رو فراموش نمیکنم گفت شمارمو سیو کنید من نمیخوابم به محض اینکه ماشین استارت خورد به من خبر بدید شمارشو زدم گفتم اسم شریفتون گفت: حجت اعتبار 😭 فامیل منو پرسید گفتم دردمند یه خوش و بشی هم سر فامیلهامون باهم کردیم بعد از اون روز دوبار دیگه با هم ملاقات داشتیم ولی متاسفانه شمارشون از دستم رفت اما اسمشون همیشه تو ذهنم بود و از طلاب اهوازی هم سراغشون رو میگرفتم اما پیداشون نکردم . همیشه دوست داشتم یکبار دیگه ببینمشون چه مفت و مجانی توفیق ارتباط با چنین انسانی از دستم رفت واحسرتا چهره شون از یادم رفته خدایا یعنی این حجت اعتبار توی این اعلامیه ها، همون طلبه پاک و مودبه ؟ اگر آری انی لا اعلم منه الا خیرا حقا حقا