صحنه بیزبان و مدعیان تغییر
«اراده تغییر» در صورتِ «فقدان روایت» بیبنیاد، بیخاصیت و تباه میشود
حمید ابدی
بخش 3⃣ از 3⃣
ما چه روایتی از روند مجالس در جمهوری اسلامی داریم که تغییر و تحوّل موردنظرمان را با نظر به این روایت و در پیوستگیِ با امکانهای آن تمنّا کنیم؟ این روزها با هدفِ دستیابی به روایتی از وضعیت مجلس در سه دهه اخیر، سی سال بیانات رهبری در گفتگو با مجالس چهارم تا یازدهم را با دقّت مطالعه کردم. از محتوا و سبک و سیاق و لحن بیانات میشود فهمید که اتّفاقی که در مجلس یازدهم رخ داد، قابل مقایسه با مجالس قبلی نیست. از منظر رهبری ـ که از نظر حقیر، از محدود شخصیتهایی است که گزارشی از «روند» مجالس جمهوری اسلامی دارد ـ مجلس یازدهم اوّلین مجلس در تاریخ انقلاب بوده که امکان فکر کردن به مسائل کشور را یافته است. ما شناسایی و پرداختن به مسئلهها را امری عادی میانگاریم، امّا واقعیت این است که این اتّفاق از استثنائات تاریخ مجالس ما بوده است. به تاریخ مجالس که بنگریم، مجلس همواره به عنوان کانون رقابت با دولت مستقر شناخته میشده و مجالس، همواره ترمز دولتها بودند. آیا این وضعیت و این روایت در دستگاه محاسباتیِ نیروی طالب تغییر و تحوّل، وزنی دارد؟
این روزها که سخن از چالشهای مجلس شورای اسلامی در میان است، عبارتهای پرطنطنهای ـ مانند «بحران مشارکت سیاسی»، «بحران نمایندگی سیاسی» و ... ـ را گوشه و کنار زیاد میشنویم. کلمه «بحران» که این سالها سهلانگارانه به عنوان مضافِ هر مضافٌالیهی به کار گرفته میشود، علیالقاعده میبایست با نظر به یک روایت تاریخی مطرح شود؛ احتمالاً چیزی باید در یک نظمی بوده باشد و الان آن چیز در نظم کنونی نباشد و از نبودن آن بحرانی خلق شده باشد. نمایندگی سیاسی در تجربه تاریخی مجالسِ یازدهگانه، کِی و در چه مقطع تاریخی و به چه معنایی بوده و طی چه روندی ما فاقد آن شدیم که امروز در بحران نمایندگی قرار گرفته باشیم؟ وقتی روایتی از این روند تاریخی نداریم، چگونه از «بحران» سخن میگوییم و نیروی تغییر را به چه سمتی سوق خواهیم داد؟ این بیروایتی و پرادّعایی حاصلی جز کنش کور و انسداد در پی خواهد داشت؟
سیاست در جمهوری اسلامی «راوی» ندارد و چون روایتی از روند سیاست در جمهوری اسلامی نیست، کنشهای سیاسی معطوف به تغییر، دوام و قوام ندارند. صحنه بیزبان و بیراوی است و مدعیان تغییر، فراوان! نیروهای انقلابی، بعد از سالهای دفاع مقدّس، از دهه هفتاد تا کنون همواره ساختار رسمی جمهوری اسلامی ـ اعم از مجلس، دولت و قوّه قضائیه و ... ـ را «دیگری» خود دانستهاند و همواره فاصله و مرز خود را با آن حفظ کردهاند. این غیریتانگاری با ساختار رسمی جمهوری اسلامی باعث شده، دنبال کردن روند معادلات و موازنههایی که در درون ساختار رسمی کشور در جریان است، چندان مورد اعتنایشان نباشد. ما میتوانیم نسبت به روند تاریخی تحوّلاتی که در ساختار رسمی جمهوری اسلامی رخ داده است، بیاعتنا و بیتفاوت باشیم و آرزوهای خود را فریاد بزنیم، امّا بدانیم که صخرههای واقعیت جمهوری اسلامی ما را سر جایمان خواهد نشاند، بلکه سر عقل بیاییم.
#پیشنهاد
#انتخابات
✍تعدد نامزدها و مشغله های روزانه اساسا اجازه تحقیق کامل به مردم برای انتخاب نامزدهای اصلح را نمی دهد. نظریه ای در ارتباطات هست به نام "الگوی جریان دو مرحله ای ارتباطی" از پل لازارسفلد نظریه پرداز بلژیکی. طبق این الگو، پیام در یک مرحله به رهبران فکری می رسد و بعد توسط آن ها به مردم. پیشنهاد می شود نخبگان (نه مسئولین و لیست بندها) در دانشگاه و حوزه هر کدام به مثابه رهبر فکری، وارد مصادیق شده و نامزدهای اصلح را معرفی کنند. مردم دیگر به لیست بندها اعتماد ندارند اما به دوستان فهیم اطراف خود به عنوان یک مرجع فکری حداقل در یک بازه زمانی اعتماد خواهند کرد.
منظور از نخبگان، تحصیل کرده ها و افراد مطلع فامیل، محل کار و یا محل تحصیل است. این وظیفه، بنظر به اندازهی دعوت خنثی به مشارکت، دارای اهمیت است.
https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1709021803829413441
@ahmad_olyaei
من در فرآیند شکل گیری هر دو لیست فوق بوده ام و واقعا در هر دو لیست تفکر و عقلانیت هست و قبیله گرایی نیست و دلسوزی باعث شکل گیری هر دو شده است.
اما در مرحله پایانی بسته شدن هیچکدام از این دو لیست نبودم چرا که اساسا من آدم #تصمیم_نگیری هستم و به همین دلیل لحظات آخر سعی میکنم پیدام نشه تا تصمیم گرفته بشه.
اما یکی از لیست ها زودتر از دیگری، اسم من را در میان حامیان معرفی کرد و از آنجایی که واقعا هیچ دلیلی برای مخالفت نداشتم و از سوی دیگر هم همیشه فکر میکردم به دعای گربه سیاهه (یعنی خود حقیر و ناچیزم) بارون نمیاد، و نظر من چندان مهم نیست، لذا تصمیمی بر هیچ عکس العملی نسبت به این ماجرا نشان ندادم.
به گمانم این دور اینقدر فضا جدید و جذاب است که نیاز به قیم مابی امثال من برای دوستانم نیست و هر کسی، هر تصمیمی بگیرد سودمند است.
میدانم که این روزها و بر سر تصمیم نهایی، عملا بین دو لیست رقابت خواهد شد و خب بنده هم که شخصیتم #نابازار😂 است و اهل رقابت با هیچ کس نیستم و تصمیمهای متمایز هیچ کس را دوست ندارم به این سادگی تغییر دهم. مخصوصا این دوره که اصلا خطری انتخابات را تهدید نمیکند الا قلت مشارکت...
دست همه دوستان پشت سر هر دو لیست که با چشم خود تلاش مخلصانه آنها را دیده ام و میشناسم میبوسم و خاضعانه تقاضا میکنم که ناتوانی بنده در تصمیم گیری بین دو طیف از دوستانم را باور کنید و من را از این قضاوت نهایی سخت معاف کنید. آنچه من سواد تصمیم گیری اش را داشتم و در اختیار قرار دادم، حد مشترک هر دو لیست است و دیگه دردی ندارم که براش بدوم☺️🙏
حسین مهدیزاده
🆔 @social_theory
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این چند دقیقه، تشکر و برآورد حقیر از چند هفته همراهی با دوستان مجمع هم افزایی است.
این تجربه برای کسی چون من که سیاست گریز و ناآشنا با آن بوده و هست بسیار مغتنم و ذی قیمت بود. تجربه ای که اساتید و دوستان بزرگوار و بسیار با تجربه ای در خلق آن حضور داشتند که بدون آنها چنین صحنه اتفاق آينده داری شکل نمیگرفت و من قدردان آن هستم...
و البته تشکر ویژه از آقا رضا تراب که بدون برادری او، این صحنه هیچ وقت یک معنای واقعی برای من پیدا نمیکرد. ☺️
____________
👇
🆔 @hamafzaii
____________
🆔 @social_theory
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
19.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برایدیدن|
💠اصلاح مسئلهی پوشش مردم بدون اصلاح معماری شهری امکان پذیر نیست!
‼️سند محرمانهی ساواک دربارهی دستور آمریکا و انگلیس برای تغییر همزمان مدل معماری و پوشش زنان در ایران
برشے از جلسهی سوم درسگفتــار #رنسانسشهریدرایران
استاد #محمدمنانرئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#برایدیدن| 💠اصلاح مسئلهی پوشش مردم بدون اصلاح معماری شهری امکان پذیر نیست! ‼️سند محرمانهی ساواک
بی دلیل نیست که از ابتدای شکل گیری حکمت عملی، فیلسوفان، #شهر را در کنار انسان، تنها موضوعات این علم قرار دادند و همه چیز را در بستر انسان و شهر می خواندند، نه #نظامات_بریده اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و... .
در نیم قرن اخیر، اشتباه کردیم که اصلاح جامعه را از دریچه «نظامات» اقتصادی و سیاسی و... میخواستیم. کسی که نتوانسته منظری کلان برای ایده اصلاحی خود پیدا کند، چطور میتواند نظامات بریده از دیگر نظامات، را مبنای #تصور یک #ایده_تحولی قرار دهد؟!
من به احیاء #ادبیات_شهر در افق علمی و سیاسی قم بسیار امید بسته ام و فتوحات علمی بزرگ برای علوم انسانیِ انقلاب اسلامی را از آن انتظار میکشم!
طبیعی است که ورود این چارچوب مفهومی به سیاست ورزی میدانی قم (که بزرگترین جامعه علمی اکنون شیعه است) برایم بسیار نویدبخش باشد و اگرچه در تحولات امروز یک گوشه کوچکی از این تحول بزرگ را پیش ببرد، اما در مجموع و در یک پازل بزرگ و کشدار در بستر زمان، نقش ارزشمندی را ایفا خواهد کرد.
از این ظرفیت نباید به سادگی گذشت...
🆔 @social_theory
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقدامی برای حل مشکل مسکن فقط توسط یک #نماینده_مجلس در دو سال اخیر
♨️ این یک دقیقه دست شما را در توضیح اهمیت تک تک نمایندگان پر میکند!
❌ حتی یک نماینده میتواند مشکلات را کاهش دهد، چه رسد به ۲۹۰ نماینده!
دکتر مهدی عسگری که کار بزرگش درباره زمین، توسط همه جریان حزب اللهی داره دست به دست میشه و به عنوان مثال بزرگ موفقیت ازش یاد میشه، این دور با بی مهری از البرز کنار گذاشته شد و تنهایی داره در تهران تلاش میکنه که رای بیاره! فقط توی بعضی از لیست های کوچک پاجوش(😉) اسمش هست!
___________
دوستان تهرانی! مهدی عسگری فراموش نشه!
مهدی عسگری
از حوزه انتخابیه تهران
با کد ۶۱۷۲
____________
🆔 @social_theory
در پی متنی که از اینجانب درباره دفاع استاد میرباقری از یکی از کاندیداهای انتخابات این دوره قم منتشر شد چند نکته را متذکر می شوم:
1- استاد میرباقری همانطور که همیشه از مشورت دادن ابایی ندارند، قصدی هم برای دخالت ویژه در میدان رقابت انتخاباتی نیز نداشته و ندارند.
2- استاد میرباقری معتقدند بحمدلله در این دوره از انتخابات، تعداد قابل توجهی از نیروهای انقلابی، با گفتمانهای ارزنده و اندیشیده شده ای در انتخابات حضور دارند. اما نامزد مورد اشاره به یکی از شناخته شده ترین اندیشه های سالهای اخیر حوزه علمیه، یعنی ضرورت اصلاح شهرسازی و معماری توجه دارد و لذا به حمایت از این اندیشه آشنای امروز در حوزه تاکید شد.
3- استاد تاکید دارند که تاکید بر اهمیت این گفتمان نباید باعث تنگ شدن فضای رقابت، و نقد غیر منصفانه دیگر کاندیداهای گفتمان انقلاب باشد و یا شبهه تک رای به کاندیدای مذکور بشود. لذا سوء تفاهم های رخ داده به علت ضعف قلم اینجانب بوده و مسئولیت آن با بنده است و استاد، کوچکترین تعریضی به دیگر کاندیداها نداشتند.
حسین مهدیزاده
9 اسفند 1402
🆔 @social_theory
😳
ما با بچه های قصد همفکریم و همکار و همراه! اصلا این حرفها از کجا در میاد؟!!!
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ فعلا با اختلاف، به عنوان بهترین استدلال برای حضور در پای صندوقهای رای، در صدر کلیپهای جهاد تبیین قرار دارد😂
هدایت شده از جوجه شیخ
بی بی سی گفت: اگر خری رأی بده
گُل خورد! شما تاج سری، رأی بده
با نامزد سابق اگر خوش نگذشت
این بار به کِیس بهتری رأی بده
.