seyed_javad_naghavi_۲۰۲۰۱۱۲۱_۰۹۴۶۴۷_0 (2).mp3
30.07M
# صوت لایو 29 آبان 99 حسین مهدیزاده و آقای سید جواد نقوی با موضوع «انسان ادیان در عرف جامعه بازار»
@teghtesadi
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران
دکتر محسنی در این گفتگوها، شهید فخری زاده است.
@teghtesadi
بخشی از پیام استاد خسروپناه رئیس وقت انجمن حکمت و فلسفه ایران در شهادت شهید فخری زاده👇
🔴این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد.
🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزههای دانش فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصهی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند.
شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید.
دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند.
@teghtesadi
مقصودی:
بسم الله الرحمن الرحیم
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
◾️آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج #محسن_فخری_زاده را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم.
حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند.
وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد.
🔻 شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد.
موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیستها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.
این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد.
🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزههای دانش فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصهی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند.
شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید.
دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند.
هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم.
امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.
🌷 حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب
حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
هفتم آذر ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
اولین شهید علوم انسانی ایرانی-اسلامی
🖍حسین مهدیزاده
چند ماهی هست که با سپند وزارت دفاع آشنا شده ام. #سپند یک معاونت در وزارت دفاع نبوده، سپند خود #فخری_زاده بود که آنقدر بزرگ و منظم شده بود، تا به جایی رسیده بوده که اندازه یک معاونت وزارت رسیده بود. شاید اگر می ماند چنان بزرگ می شد که...
از دیشب متوجه شدم که ظرف این سالهای اخیر، چقدر پروژه مشترک بین علوم پایه و علوم انسانی را شناسایی کرده بوده و بدون پول پاشی و سر و صدا، با همه شان ارتباط موثر برقرار کرده و البته بجایش هم پول خرج کرده.
بعد هم که استاد خسروپناه پیام تسلیت داد و فایل «گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک» در موسسه حکمت و فلسفه ایران بیرون آمد و معلوم شد که دکتر محسنی در این گفتگوها شهید فخری زاده است.
اسم بقیه را تا وقتی خودشان اعلام نکنند نمی گویم، اما فکر کنم اگر خدا بخواهد کم کم ما علوم انسانی ها هم می توانیم به #شهید_شدن امیدوار باشیم. مسیر #بومی_شدن و #ایرانی_و_مسلمان_شدن، برای ما علوم انسانی ها هم دارد معنا دار می شود.
حاج محسن، به دنبال فهم مومنانه از ماده و حیات بوده. مساله اش آنطور که نتانیاهو می گوید، کشتن نبوده. حتی انرژِی هم نبوده، مساله اش دارو هم نبود. مساله اش اساس ماده و حیات و انرژی و... بوده.
باورش نمی شده که خدا این همه راهنمایی برای بشر فرستاده، اما نسبت خودش و طرحش برای عالم(دین) را با ماده و حیات و سیستم های مکانیکی و اورگانیک عالم را قطع کرده باشد و شده باشد ساعت ساز لاهوتی و بعد از خلقت خودش را بازنشست کرده باشد. به همین دلیل در حکمت خودمان دنبال بارقه هایی می گشته.
این راه هم با خون #شهید_فخری_زاده سرخ شد. خدا را شکر!
ما علوم دینی ها و فلسفه و عرفان خوانده ها و علوم انسانی و اجتماعی خوان ها هم #اگر_شهید_نشویم_میمیریم
باور کنیم!
#شهید_علمِ_ایرانی_اسلامی
#شهید_علم_دینی
@teghtesadi
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢لزوم تغییر در استراتژی انتقام💢
خدا لعنتشان کند.
داغ شهید سلیمانی هنوز آرام نگرفته، داغ بر داغمان گذاشتند...
🔹بارها عرض کردهام که #استراتژی_انتقامِ از آمران و عاملان ترور سرداران مقاومت و دانشمندان اقتدار انقلاب اسلامی باید تغییر کند.
🔹بر اساس تحلیل جامعهشناسانهی قرآن از جریان باطل، جامعه کفار و منافقین، از وحدت قلوب حقیقی برخوردار نیست و #قلوبهم_شتّی است و اگر در کنار یکدیگر ایستادهاند، به خاطر تأمین منافع بالاتری است که از کنار هم بودن، نصیبشان میشود.
🔹 به تعبیر دیگر اساس جامعهپذیری در جوامع غیرایمانی بر غیرِ آخرتخواهی و اخوت و ایثار مبتنی است و همین موجب شکننده بودن این جوامع در حوادث پیش بینی نشده و اتفاقات هزینهآفرین است.
🔹از اینرو غلطترین استراتژی انتقام، اتخاذ مسیری است که منافع ذاتاٌ گسسته و خودخواهانهی کفار و منافقین را به یکدیگر گره بزند و عملاً به عنوان عاملی بیرونی، موجبات پیوستگی و انسجامِ بیشترِ جریان باطل را فراهم آورد.
🔹بر این اساس، استراتژی انتقام می بایست منافع شخصی ـ و نه منافع جمعی ـ آمران و عاملان ترورهای ناجوانمردانه سرداران و دانشمندان جبهه مقاومت را نشانه رود و جان و مال و آبروی شخصی آنها را هدفگذاری نماید. باید جان و اموال و منافع شخص #ترامپ و #نتانیاهو و #مارک_اسپر و #کنت_فرانک_مکنزی مورد تهدید قرار گیرد؛ نه منافع رییس جمهوری آمریکا و رییس جمهوی رژیم صهیونیستی و یا وزیر دفاع آمریکا و یا فرمانده سنتکام.
🔹در یک جمله باید بگویم، وقت برگشت به استراتژی حضرت امام ره در مواجهه با #سلمان_رشدی است؛ من از پیام حضرت آقا در تسلیت شهادت شهید محسن فخریزاده این برداشت را دارم؛ جایی که فرمودند: 👇
«عاملان و آمران این جنایت را به صورت قطعی مجازات کنید!»
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#استراتژی_انتقام
#شهید_سلیمانی
#شهید_فخریزاده
❇️تاریخ انتشار: 1399/9/8
https://eitaa.com/alimohammadi1389/259
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
انسانی که کنترل می شود، انسانی که حکمرانی میشود و انسانی که ولایت را می پذیرد.
چندی است که نیروهای دغدغه مند انقلاب، ایده هایی را ناظر به حکمرانی مطرح می کنند و تلاش دارند تا حوزه های مختلف حیات اجتماعی را ناظر به این ایده، سیاستگذاری نمایند. اگرچه در این باره نیاز به نوشتن کتاب و کتاب هاست، اما «نقد را به نسیه فروختن» در فضای موجود خطاست.
در حیطه ی سیاستی و حاکمیتی، مبتنی بر نگاه های موجود، سه رویکرد قابل تحلیل است.
رویکرد اول، با نگرشی کنترلی، سعی در مهار انسان، به عنوان انسانی که ساحت های موجود در او، باید با سرکوب و از بین بردن برخی به نفع برخی دیگر پیش رود، منطق پیشرفتی را رقم می زند که در آن این انسان، اگرچه در یک نظم پایدار و با ثبات قرار دارد، اما این سرکوب، او را در قفس آهنینی گرفتار می نماید که برای خروج از این قفس، تلاش می کند. در این وجه، قدرت، حاکمیت بنیاد پیش می رود و چهره ی آن، همان چهره ی هابزی قدرت است. در این رویکرد، تکنیک های عام مطیع سازی و شرایط حبس دائم به کار گرفته می شود . منطق سرمایه داری اولیه، که وبر آن را برگرفته از اخلاق پروتستان می داند، و زهد پروتستانی در آن بیداد می کند، بر طبق این نگرش است. در نگاه سیاستی ماخوذ از این نگرش، مکررا تلاش می شود تا ساختارهای بوروکراتیکِ منسجم و منظمی ایجاد شود. به نظر می¬رسد، چله ی اول انقلاب اسلامی، در بسیاری از ساختارها، فارغ از دسته بندی های سیاسی، دأب این مساله، در حاکمیت، بسیار جدی بود. این که ساختارهای منظم و منسجم، بتواند نقش کنترل گرانه ی خود را به خوبی ایجاد کند.( سال های ابتدایی انقلاب و حضور چشمگیر و مسئولیت مدارانه ی مردم را فاکتور بگیرید، چرا که مساله، رویکرد سیاستی و مدیریتی حاکمان است.)
اما در اوان چله ی دوم انقلاب اسلامی، بحران ناکارآمدی، موجب شد تا شاهد یک چرخش نظری به سمت مفهوم حکمرانی باشیم که شاید اگر بنیادهای این نگاه، دقیق و عمیق فهم شود، فارغ از نگاه انسان انقلابی دغدغه مند و حتی انسان مسلمان ایرانی، هر آزاد و آزاده ای از آن روی خواهد برگرداند.
در منطق حکمرانی، دعوا بر سر قدرت را تک تک سلولهای اصحاب آن، که اهل علوم انسانی اند، فریاد می زنند. چون انسانی که در این نگرش بر او حکمرانی می شود، انسانی است که در حیات گیاهی و حد اکثر حیات ضعیف حیوانی، توصیف شده است و رو به سوی انفعال دارد و ابرانسانی، با تمنای قدرت -که شرط اصلی حضور و ظهور اوست- بر مسند بالاتری تکیه می کند تا آن موجود منفعل درگیر امیال و غرایز و رانه ها، لحظه به لحظه، سیاستگذاری شود. در اینجا، نظام دانش علوم انسانی ، والاترین جایگاه را خواهد یافت، چون تنها اوست که توان پیاده سازی میکروفیزیک قدرت و نشاندن قدرت، در خردترین و ریزترین عرصه های حیات انسانی را داراست. تعریف انسان در نگرشی که نه اراده و اختیار دارد، نه مسئول است و نه آگاهی و خودآگاهی ویژه¬ای برای او قلمداد می شود، حکمرانی خانواده، حکمرانی عرصه ی تعلیم و تربیت، حکمرانی فضای مجازی و ...را ممکن می سازد. ایده¬ی دولت حداکثری نیز در این رویکرد، محور قرار می گیرد. این چرخش نظری، به شدت برای انقلاب اسلامی مخاطره آمیز است، چرا که انقلاب را از ذات خود، یعنی شعار آزادی و استقلال و حفظ کرامت انسانی و شوون مختلف «انسان ولایتمدار مسئول» تهی می سازد.
تاکید مکرر امامین انقلاب اسلامی، بر مردم و تشریح رسالت مردم و حفظ جایگاه «تکلیف و مسئولیت» برای مردم، به طرز کاملا مشهودی، مقابل نگرش حکمرانی است. حاکم، خادم و مقامی است که مورد سوال و بازخواست قرار می گیرد تا مشخص شود آیا حقیقت را محور قرار داده است یا خیر !
این انسان زنده ی مختار و آزاد است که به میزان پذیرش انسانی و اجتماعی ولایت است که حیات اجتماعی به سمت حقیقت را رقم می زند و عرصه برای «ولایت دین» گسترده تر یا مضیق و محدودتر می گردد. اگرچه نگرش حق-تکلیفی، جایگاه حاکم را نیز مشخص می سازد، اما وظیفه ی حاکمیت و دولت اسلامی، اجرای احکام اسلامی در ساحت کلان و از میان برداشتن موانع کسب فضایل انسانی و اسلامی است و بیش از این، تنها نقش یاریگری مردم در مسیر نیل به سعادت را ایفا خواهد نمود و نه تفتیش و فرم دهی به تمام ساحات وجودی انسان ها را. لذا دولت، با حمایت از موجوداتی«مسئول» به نحو تشکیکی، نظم را ایجاد می نمایند.
@azmanegasht
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💠هفتمین کارگاه آموزشی:
«عصر فضای مجازی و آینده جامعه اسلامی»
📌مدرس کارگاه: حجت الاسلام حسین مهدیزاده کارشناس فرهنگستان علوم اسلامی
🕖 زمان: پنجشنبه20 آذر 1399 از ساعت8 الی 12
📝سرفصل های کارگاه:
◀مدرنیته اول(عصر روشنگری) و تمایز آن با دوران قدیم
◀مدرنیته دوم (قرن نوزدهم) و افول آرمانها
◀مدرنیته سوم و تولد ماشین الکترونیک و هوش مصنوعی
◀آینده پژوهی جامعه اسلامی
☑ همراه با اعطای مدرک معتبر
⭕ با توجه به محدودیتهای ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا، این کارگاه به صورت برخط(آنلاین) برگزار میشود؛ علاقهمندان جهت ثبتنام و دریافت لینک کارگاه به شناسه@oisc_rooydad در شبکه پیامرسان ایتا مراجعه کنند.
#کارگاه_آموزشی
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از مجتبی غفاری
«ماتیاس هورکس» آیندهپژوه آلمانی، با همکارانش در «انستیتو تحقیقات آینده» به تازگی با انتشار کتاب «جهان پس از کرونا»و دیدگاههائی را مطرح کردهاند که در رسانههای آلمان بازتاب گسترده داشته است.
وی مینویسد: «این روزها اغلب از من پرسیده میشود که “دوران کرونا کی به پایان میرسد و ما به شرایط عادی برمیگردیم؟” من میگویم هرگز. برخی مقاطع تاریخی وجود دارند که مسیر آینده را تغییر میدهند. ما از این مقاطع به عنوان “بحران عمیق” نام میبریم. ما اکنون در این بزنگاه قرار گرفته ایم».
ماتیاس هورکس معتقد است در دوران کرونا دنیایی که خیال میکردیم آن را میشناسیم فرو ریخته است. این دیدگاه بی شباهت به حرف یورگن هابرماس سرشناس ترین فیلسوف در قید حیات آلمان نیست. او گفته: «کرونا باعث شد ما بفهمیم چقدر نمی فهمیم». هورکس میافزاید: « پشت ریزش جهانی که خیال میکردیم میشناسیم، جهان دیگری در حال جوش خوردن است». ما در جهان پساکرونا تعجب خواهیم کرد که محدودیتهای اجتماعی که ناگزیر به رعایت آنها شدیم، کمتر باعث تنهایی ما شدند، بلکه برعکس بعد از نخستین شوک، خیلیها حتی احساس راحتی میکردند که بسیاری از دوندگیها، حرافیها ناگهان متوقف شد. احترام اجتماعی که تا پیش از کرونا کاهش یافته بود، باز گشت.
ماتیاس هورکس میافزاید: ما تعجب خواهیم کرد که چگونه تکنولوژی فرهنگ دیجیتال در عمل جا باز کرده است، اغلب همکارانی که پیش از کرونا نسبت به کنفرانسهای ویدیویی از راه دور دافعه داشتند و پروازهای ماموریتی را ترجیح میدادند، حالا متوجه میشوند که آن روش عملی تر و سازنده تر است. آموزگاران درباره آموزش از طریق اینترنت بسیار آموخته اند، کار از خانه برای بسیاری یک امر طبیعی شده است. در مقابل تکنیکهای فرهنگی کهنه شده دستخوش رنسانس شدهاند، انسانها وقتی تلفن میزنند، به جای پیام گیر صدای اصلی صاحب خانه را میشنوند. ویروس کرونا، فرهنگ مکالمات طولانی تلفنی را همراه آورد. پیامها، ناگهان معنایی تازه یافتند. انسان بار دیگر ارتباط با یکدیگر را جدی گرفت. فرهنگ تازه “در دسترس بودن و تعهدات متقابل” دوباره زنده شد. جوانانی که معمولا از چنگال شتاب و اضطراب رهایی نداشتند، ناگهان قدم زدنهای طولانی را آغاز کردند. کاری که پیش تر بیگانه بود. کتاب خواندن ناگهان به فرهنگ روز تبدیل شد».
رابطه تکنیک و فرهنگ تنگاتنگتر شد. پیش از بحران به نظر میرسید که تکنولوژی درمان همه دردها باشد اما اکنون دوران عظمت تکنیک سپری شده است.
ما بیش از پیش توجه خود را بار دیگر به پرسشهای انسانی معطوف میکنیم: انسان چیست؟ ما برای یکدیگر چه معنایی داریم؟ پس از کرونا، ما به پشت سر نگاه میکنیم و به یاد میآوریم که در روزهای ویروس واقعا چقدر انسانیت وجود داشت.
#پارلمان_مجازی_ایران
در این سامانه، طرحها و لوایح مجلس را ببینید و نظرات خود درباره آنچه در دستور کار مجلس یازدهم است را با نمایندگان خود در میان بگذارند.
ir-vp.ir
@teghtesadi