🔻موقعیت کارخانجات فولاد و پتروشیمی کشور و وضعیت دشت های کشور از نظر ممنوعیت برداشت از آبخوان که توسط یک موسسه پژوهشی چاپ شده.
🔸آبخوان هم یعنی همان سفره های زیر زمینی.
🔹تقریبا هفتاد هشتاد درصد کارخانجات فولاد و پتروشیمی کشور در مناطق ممنوع و ممنوعه بحرانی احداث شده اند.
🔻نتیجه اش چیست؟
🔸یا به صورت غیرقانونی از آبهای زیرزمینی برای اهداف صنعتی خود استخراج می کنند یا مجبورند آب را از استانهای مجاور و از سرشاخه های رودخانه ها به دل مناطق کویری ممنوعه منتقل کنند.
🔹میلیاردها دلار در این چند سال هزینه طرح های انتقال آب شده، رودها از سرشاخه خشک شده اند، اقلیم ها بر هم خورده، شرایط اجتماعی میلیون ها انسان که هزاران سال در حاشیه این رودها زندگی کرده اند تغییر کرده و حالا با یک سال خشکسالی و کم آبی، آشوبها بالا گرفته و مساله امنیتی شده است.
🔸دقیقا همین نقشه را می شود برای مصارف کشاورزی هم کشید.
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
صوت جلسه ١٢.mp3
34.25M
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست دوازدهم:
♦️نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردمداری؟!
ارائه دهنده:
✅ حجتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان
🆔 @harekate_qarn
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
♦️کشور در ماه های آینده با کمبود شدید دام و گوشت مواجه می شود
🔹مجتبی عالی ( مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور ) با اشاره به کشتار گسترده برهها و دامهای مولد در کشور، گفت: در سه تا شش ماه آینده ما در این زمینه به مشکل برمیخوریم و با کمبود شدید مواجه خواهیم شد.
🔹خشکسالی منجر به فقر شدید مراتع و کمبود علوفه شده و این مسأله در کنار گرانی نهادههای دامی، تأمین خوراک برای دامها را بسیار دشوار کرده است
🔹قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده برای دامداران ٨٠ هزار تومان است. در حال حاضر حداکثر قیمتی که گوسفند را از دامداران می خرند، کیلویی ۵٠ هزار تومان تمام می شود
✅کانال اخبار 20:30👇
http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
مدتی است هر از چندگاهی این متن در نقد مرحوم سیدمنیرالدین الهاشمی موسس فقید فرهنگستان علوم اسلامی قم بازنشر میشود و دوباره فروکش میکند
👇👇👇
درگذشت آیتالله طالقانی، خوشموقع یا بدموقع؟
روایتی عجیب از برکات یک مرگ!
مرحوم سيد منیرالدین حسینی از اعضای تاثیرگذار مجلس خبرگان قانون اساسی در کتاب خاطراتش با اشاره به درگذشت آیتالله طالقانی گفته است: «رحلت ایشان برای این کشور و قانون اساسی و نیز خود آن بزرگمرد، برکاتی به همراه داشت.»
19 شهریور 58 آیتالله طالقانی درگذشت و 21 شهریور اصل 5 یکی از چالشيترین اصلهای قانون اساسی پیرامون ولایت فقیه در جلسهي پانزدهم مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد.
در خاطرات سيد منیرالدین حسینی که از اعضای فعال مجلس خبرگان قانون اساسی بهویژه در بحثهای مربوط به ولایت فقیه بود به مخالفتهای کسانی مانند حجتی کرمانی، بنیصدر و دیگران با اصل ولایت فقیه اشاره شده. به روايت او حجتی کرمانی خطاب به منیرالدین گفته است: «تو میخواهی استبداد سیاه را بار دیگر بر این کشور حاکم کنی.» در ادامه منیرالدین ميگويد: «از دیگر مخالفان صاحبنام میتوان به مرحوم طالقانی اشاره کرد.» منیرالدین معتقد بود اگر آیتالله طالقانی تا تصویب قانون اساسی و در تمام بحثهای آن؛ «در قید حیات بودند، شاید به سختی میشد کار را پیش برد.» او معتقد بود شیوه کار آیتالله طالقانی با سایر مخالفان متفاوت بود؛ «ایشان سعی میکرد هیجانهاي مجلس را وارد جامعه کند و به سطح تودهي مردم بکشاند.»
در ادامه به سخنانی از آیتالله طالقانی علیه مجلس خبرگان در آخرین خطبه نماز جمعه پیش از درگذشتش اشاره کرده است و نوشته که آیتالله طالقانی گفته: «حضرات در حال دوختن قبایی هستند که برازندهی قد و قامت خودشان باشد.» البته این جمله در خطبهی آخر آيتالله طالقانی نیست و احتمالا منيرالدين در جای دیگري این جمله را شنیده است.
آيتالله طالقاني روي فعاليت شورايي و حضور مردم در قدرت تاكيد داشت و در آخرين خطبهاش در ١٦ شهريور ٥٨ نيز روي همين موضوع دست گذاشت:
«صدها بار من گفتم که مسئله شورا از اساسیترین مسئله[مسائل] اسلامی است، حتی به پیغمبرش با آن عظمت میگوید با این مردم مشورت کن، به اینها شخصیت بده، بدانند که مسئولیت دارند، متکی به شخص رهبر نباشند، ولی نه اینکه نکردند، میدانم که چرا نکردند، هنوز هم در مجلس خبرگان بحث میکنند، در این اصل اساسی قرآن، که به چه صورت پیاده بشود: باید، شاید، یا اینکه میتوانند؟ نه، این اصل اسلامیه. یعنی همه مردم از خانه و زندگی و واحدها باید با هم مشورت کنند در کارشان... شاید بعضی از دوستان ما بگویند آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح میکنید؟ بیائید در مجلس خبرگان! میگویم بین موکلین شما من مطرح میکنم، اینها هستند که ما را وکیل کردند... باید دردها، اندیشهها، بدبختیها، ناراحتیها، عقبماندگیهای این مردم را جبران کنیم. با قوانین نجاتبخش و حیاتبخش اسلامی. امیدواریم که همه ما هشیار بشویم. فرد، فرد، مسئولیت قبول بکنیم و این مسائل عظیم اسلامی را پیاده بکنیم، خودرأیی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروهخواهی، فرصتطلبی و تحمیل عقیده یا خدای نخواسته استبداد زیر پردهي دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم، با دردمندها، با رنجکشیدهها، با محرومها همصدا بشویم.»
منیرالدین نگران بود كه طالقاني ساير بحثها را نيز به ميان مردم بكشد و پس از اشاره به حملهي طالقاني به مجلس خبرگان در آخرين خطبه او گفته است: «برداشت من این است که اگر رشته حیات ایشان نمیگسست، به احتمال بسیار زیاد، مردم را به صحنه میکشاند و آنان را علیه مصوبات خبرگان و اصول قانون اساسی میشوراند.»
مقصود اين يادداشت بررسي اصل ولايت فقيه در مجلس خبرگان قانون اساسي و ديدگاه آيتالله طالقاني در اين باره نيست كه در يادداشت ديگري به اين موضوع خواهم پرداخت.
نوع نگاه مرحوم منيرالدين برايم جالب بود. نگاه او یک نوع برداشت از مرگ آیتالله طالقانی است. از سوی دیگر آقای بهشتی وقتی خبر درگذشت طالقانی را شنید بسیار غمگین شد و به روایت بادامچیان چند دقیقهای نتوانست سخن بگوید و بعد گفت: «عجب! عجب! خیلی بد شد! کارهایی به عهدهی ایشان بود که فعلا کس دیگری نمیتواند آنها را برای انقلاب انجام دهد.»
البته تحلیل منیرالدین حسيني به معنای خوشحالی ایشان از درگذشت آیتالله طالقانی نیست اما نگاه او و بهشتي دقیقا با هم متفاوت است. يك نگاه بر ويژگيهای خوب افراد و تاثیرگذاریشان در جهت مثبت تمركز دارد، پس بيشتر براي حفظ آنها ميكوشد و نگاهي ديگر نگران تاثيرگذاري منفي كساني است که با مردم پیوند دارند و نگران است گفتگوهاي آنها با مردم به روند كارها آسيب بزند. چنين نگاهي ممكن است چندان به حفظ افراد اهميت ندهد.
- خاطرات سيد منيرالدين حسيني شيرازي توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.
https://t.me/jafarshiralinia
مجموعه استوری هایی در تحلیل و دفاع از موضع مرحوم سیدمنیرالدین کار کردم که در ادرس ذیل قابل دستیابی است
👇👇👇👇
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3ODU2NTk1ODM1MjgwMjc2?story_media_id=2624749898220713360_600402026&utm_medium=copy_link
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش صلوات و استفاده از نام پیامبر برای اعلام پانصد میلیون پاداش هیات مدیره بانک تجارت .
(برای مالیات ندادن، در عرض چند ثانیه پاداش ۴۰۰ میلیونی خودشون را کردن ۵۰۰ میلیون 😂)
😢
ان شا الله و به شرط حیات، از شنبه 9 مرداد کتاب پسااسلامیسم دوستم اقای دکتر میلاد دخانچی را در 8 جلسه تقریر و تدریس انتقادی خواهم کرد.
هدف از این دوره:
1⃣رسیدن به یک تقریر روان و کلان از اجزاء گسترده این پروژه
2⃣برخی نقاط انتقادی و همینطور تکمیلی بر آن
3⃣معرفی برخی پسااسلامیسم های بدیل پسااسلامیسم دخانچی
لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/b36992
@social_theory
یک گمانه که قابل دفاع تر از آسیب شناسی مرحوم شریعتی از گرفتاری های شیعه در قالب شیعه علومی و صفوی است.
@social_theory
پسا اسلامیسم ج 1.mp3
25.83M
💢تدریس انتقادی کتاب پسااسلامیسم
نوشته دکتر میلاد دخانچی
📣مدرس: حسین مهدیزاده
هدف از این دوره:
1️⃣رسیدن به یک تقریر روان و کلان از اجزاء گسترده این پروژه
2️⃣برخی نقاط انتقادی و همینطور تکمیلی بر آن
3️⃣معرفی برخی پسااسلامیسم های بدیل پسااسلامیسمِ دخانچی
لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/b36992
⚠️این دوره به میزبانی پلتفرم کالک برگزار می شود و با اجازه برگزار کنندگان دوره، جلسه اول از هشت جلسه ای که مقرر شده است برای کلاس را در کانال ایتا، تلگرام و اینستاگرام بارگزاری شد
@social_theory
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨ببینید | پاسخ مرحوم هاشمی رفسنجانی به استدلالهای رهبر انقلاب درباره رابطه با آمریکا چه بود؟
☝️ ویدیوی منتشرشده در حساب اینستاگرام KHAMENEI.IR
📥 نسخه کامل را ببینید:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48384
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🚨ببینید | پاسخ مرحوم هاشمی رفسنجانی به استدلالهای رهبر انقلاب درباره رابطه با آمریکا چه بود؟ ☝️ وی
شاید این دفعه اول است که تندی لحن رهبر انقلاب با مسئولین عالیرتبه نظام، در موضوعات کلان اداره برای مردم منتشر میشود.
اما کاش قبل از اینکه این تندی در موضوع مذاکره که گاهی یک مساله خاص و مد نظر انقلابی ها جلوه داده شده، برای مردم منتشر شود، دفتر و بیت ایشون تدبیری میکرد و ابتدا در موضوعاتی که مردم ملموس ان را درک میکنند و به زندگی مردم بیشتر مربوط است این تندی را میدیدند. مثل ماجرای مظالم سیستان یا خوزستان
بعد تندی درباره مذاکرات پخش میشد.
4_5958340642919679537.pdf
17.08M
♨️ #اختصاصی
📚 «سياستهاي توسعه و تکامل جمهوري اسلامي ايران: اقتصادي-مالي، اجتماعي-فرهنگي، فضايي-کالبدي»
🔖 نخستوزیری: دفتر طرحهای انقلاب
📆 انتشار: اردیبهشت 1359
📍 تعداد صفحات: 256
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️ دفتر نخستوزيری در فروردين 1358 سمت «وزير مشاور در طرحهاي انقلاب» را ايجاد ميکند و اساسنامه شوراي عالي طرحهاي انقلاب هم به تصويب هيئت دولت ميرسد. اين شوراي عالي قرار است طرح کلي نظامهاي تشکيلدهنده جامعه ايران براي رسيدن به اهداف جمهوري اسلامي را ارائه کند. شوراهايي ذيل شوراي عالي طرحهاي انقلاب تشکيل ميشود و 195 نفر از متخصصان کشور با صرف 4000 ساعت وقت این گزارش را تنظیم کردهاند.
♻️ این متن یکی از میراثهای گرانبهای انقلاب 67 است.
🆔 @social_theory
هدایت شده از رمزنگارانه
در انجیل متی باب ۳ (موعظۀ یحیای تعمید دهنده) آیه ۱۱ به نقل از حضرت یحیی گفته میشود: من شما را در آب تعمید می دهم و این تعمید نشانۀ توبه شماست ولی کسی که بعد از من می آید از من تواناتر است و من لایق آن نیستم که حتی نعلین او را بردارم. او شما را با روح القدس و آتش تعمید خواهد داد. منبع: https://b2n.ir/f08155
حال به سراغ منبع سریانی انجیل متی میرویم که دقیقتر این آیه را موشکافی کنیم. برای مشاهده متن سریانی در سایت http://www.peshitta.org/ روی Interlinear NT کلیک کنید و سپس با انتخاب Mattai و باب سوم از انجیل متی به متن سریانی انجیل دسترسی داریم. در این سایت متن سریانی به همراه ترجمه کلمه به کلمه نوشته شده است. در متن سریانی میبینیم که عبارت «تواناتر است» یا "is stronger" بالای کلمه «ܚܣܝܢ» نوشته شده. (جالب که این کلمه شبیه به کلمه شهید در عربی است).
میخواهیم تلفظ کلمه «ܚܣܝܢ» را استخراج کنیم. دو راه داریم، از همان سایت پشیتتا، کلمه «ܚܣܝܢ» را انتخاب کنید و کپی کنید. تقریبا تلفظ آن کلمه کپی خواهد شد که Nysx است، البته چون سریانی از راست به چپ نوشته میشد، تلفظ آن کلمه Xsyn است (x به عنوان خ یا ح نوشته میشود.). راه دوم که دقت بهتری هم دارد استفاده از جدول حروف زبان سریانی در ویکیپدیاست https://b2n.ir/f21751
ܚ: ح
ܣ: س
ܝ: ی
ܢ: ن
حضرت یحیی میگوید: من شما را در آب تعمید می دهم و این تعمید نشانۀ توبه شماست ولی کسی که بعد از من می آید -حسین من است- و من لایق آن نیستم که حتی نعلین او را بردارم. او شما را با روح القدس و آتش تعمید خواهد داد.
#محرم
#پسر_انسان
التماس دعا
هدایت شده از راوی
🌐در جستجوی بدیل سرمایهداری در دنیای باستان
راوی #اقتصاد، محمدحسین مصلایی: نظام سرمایهداری به رغم همه ناکارآمدیها و پیامدهای فاجعهباری که به لحاظ اخلاقی و اقتصادی به بار آورده است، همچنان گزینه بدیل کارآمدی در مقابل خود ندارد و عمده کوششهای عملی نیز یا شکست خوردهاند یا در مواقع کمی که فرصت گسترش پیدا کردهاند به تجربههای تلخ تاریخی منجر شدهاند. اما یافتن جایگزین برای این نظام اقتصادی، با اهمیتتر از آن است که این ناکامیها و پیچیدگیها باعث ناامیدی از جستجوی یک بدیل و کوشش برای تحقق آن بشود.
رساله پیشکش (The Gift) اثر مارسل موس (۱۹۵۰-۱۸۷۲) از خلال بررسی تطبیقی پدیده پیشکش در جوامع باستانی در پی ارائه خوانشی تام از پدیده مبادله و دلالتهای معنایی و پیامدهای عملی آن در این جوامع است تا علاوهبر درک این نهادهای باستانی نشان بدهد که چگونه درک این نهادها میتواند به ما در فهم بهتر جامعه خود و اصلاح آن کمک کند. پیش از این رساله، پنداشت کلی این بود که اقتصادهای ماقبل بازار به وسیله تهاتر عمل میکردهاند و سعی داشتهاند مطابق با منطق بازار عمل کنند، اما فاقد تکنولوژیهای لازم برای صورت بخشیدن به آن بودهاند. اما موس در این رساله نشان میهد که هرگز اقتصادی مبتنی بر تهاتر وجود نداشته است و آن جوامعی که در آنها از پول استفاده نمیشده، دارای اقتصادهای هدیه بودند؛ اقتصادی که نه بر اساس حساب و کتاب، بلکه مبتنی بر امتناع از حساب و کتاب سامان گرفته بودند.
اقتصاد هدیه که ریشه در نظامی اخلاقی داشت، آنچه را که ما اصول بنیادین علم اقتصاد میدانیم به صراحت رد میکرد. مارسل موس نشان میدهد که قضیه، ناتوانی آنها از به کار گرفتن وسایلی کارآمد برای دستیابی به سود نبود، بلکه آنها به کنه این قضیه پی برده بودند که در تراکنش اقتصادی طلب بیشترین سود از هر طریق ممکن تا چه اندازه نفرتانگیز است.
این اثر همزمان با بحران سوسیالیسم و ورود مجدد بازار در اتحاد شوروی در دهه ۱۹۲۰ توسط لنین نوشته شده و بدون شک مارسل موس هم این موضوع را در نظر داشته است. دیوید گریبر؛ انسانشناس آنارشیست در این باره مینویسد: «اگر ناممکن بود که بتوان اقتصاد پولی را حتی در روسیه، جامعهای که در اروپا کمتر از هر کشور دیگری پولی شده بود، به سادگی با قوانین از دور خارج کرد، شاید لازم باشد انقلابیون یادداشتهای مردمنگارانه را مد نظر قرار دهند تا ببینند بازار به واقع چه نوع موجودی است و بدیلهای بادوام برای سرمایهداری ممکن است چه شکلی باشند». به نظر میرسد رساله «پیشکش» موس در سال ۱۹۲۵ نیز به همین قصد نوشته شده باشد. او معتقد است که فعالیتهای مردمی موجود، شالودهای را هم برای نقد اخلاقی سرمایهداری و هم برای نگاه اجمالی به شکل جامعه آتی فراهم میکند.
📸طرحی از مارسل موس و داییاش امیل دورکیم؛ دو جامعهشناس فرانسوی
@rawinews
4_806708773606392331.pdf
2.02M
لیست بروزشده 3500 پایان نامه فقهی با فرمت PDF با ذکر محل نگهداری خدمت اعضاء محترم تقدیم می گردد.
👈 منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
📕بازارهای رادیکال؛ ریشهکن کردن سرمایهداری و دموکراسی برای تحقق جامعهای عادلانه
نویسندگان: اریک پوزنر-گلن ویل
مترجم: علی خرمشاهی
نشر هورمزد
#نظام_های_اقتصادی
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️جزوه ی #اقتصاد_مردمی منتشر شد
❇️#پیوست ارائه حجت الاسلام و المسلمین #محسن_قنبریان در دوره ی کشف الاسرار
🔻سرفصل ها
۱.اقتصاد مردمی در نگاه امام خمینی
۲.اقتصاد تعاونی در نگاه مقام معظم رهبری
۳.ظرفیت قانون اساسی در اقتصاد مردمی
۴.سخنرانی شهید بهشتی با موضوع تعاونی ها
۵.سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش تعاونی ها
۶.مقاله حجت الاسلام قنبریان پیرامون تعاونی ها
📄۸۰ صفحه A4
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/j99359
🔸حجم : ۱۳ مگ
با تشکر از تشکل طلبگی ربیون
☑️ @m_ghanbarian
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج
💠#اینفوگرافی کتاب شذرات المعارف
🔸شذره اول و دوم
#شذرات_خانه
#شذرات_المعارف
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج
💠#اینفوگرافی کتاب شذرات المعارف
🔸شذره سوم
#شذرات_خانه
#شذرات_المعارف
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
🔰اقدامی فاخر و شایسته تقدیر از مرکز مطالعات راهبردی حضرت بقیة الله عج
💠#اینفوگرافی کتاب شذرات المعارف
🔸شذره چهارم
#شذرات_خانه
#شذرات_المعارف
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
نهایی.pdf
7.42M
هیات، عقلانیت، جهان پیش رو
حسین مهدیزاده
@social_theory
https://satra.ir/fa/%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C/
🔴 هماندیشی دستورالعمل تبلیغات رسانههای صوت و تصویر
🔹 ساترا دستورالعمل تبلیغات در پلتفرمها را تدوین و برای هماندیشی و نظرخواهی از نخبگان روی سایت خود قرار داده است.
🔹این دستورالعمل تلاش میکند چالشهای حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراهکننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن ردهبندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل کند.
🔗 برای شرکت در این هماندیشی و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص این دستورالعمل اینجا کلیک کنید.
🆔@social_theory
⚡️ حسین مهدیزاده و تدریس انتقادی کتاب «پسااسلامیزم» میلاد دخانچی
✏️ محمد لیاقت
🔹 با آقای مهدیزاده در یک مدرسه مشغول تدریس بودیم؛ من ادبیات عرب و ایشان کلام و عقاید.
کلاس ادبیاتم مقارن با کلاس او بود.
گاهی در سکوت بچه های کلاسم برای تامل در پرسش کلاسی، صداهایی از کلاس آقای مهدیزاده به گوش میرسید. پیدا بود که سطح نشاط و فعالیت بچهها در کلاس بالاست.
🔹 اتفاقا چند بار شنوای تمجید بچهها از روش تدریس مهدیزاده بودم.
برای منی که از بیرون نظارهگر بودم، گویی روش تدریسی که در این کلاس اتخاذ شده بود، بیش از حتی یک دیالوگ فعال بود چه برسد به مونولوگ کم فایدهی یک طرفه. آنطور که بچههای کلاس نقل میکردند کار استاد در کلاس طرح جدی مسائل_شبهات و وظیفهی بچهها حل آنهاست؛ در واقع اصل فرآیند شکلگیری دانش بر عهدهی خود بچههاست و استاد نقش ناظر و مدیر را دارد.
🔹 هرچند حسین مهدیزاده متعلق به سنت فکری است که شخصا آن را در برخی از بنیادهای نظری معرفت و همچنین بخشی از پازل معرفت عام دینی مورد نقد میدانم، امّا آنچه که لازم است مورد تمجید و توجه قرار بگیرد، اقدام عالمانه و مترقیانهی او در این روزهاست؛ اقدامی که از نظرگاه من در راستای ترویج و توسعهی فرهنگ ناب علمی قابل تحلیل و تعریف است.
🔹 من به عنوان فردی که مدتهاست دغدغهی فرهنگیِ ارتقاء بسترهای نرم پیشرفت(ترقی و تعالی)در فضای فرهیختگانی ایران را در سر میپرورانم، شاید بیش از هر کسی باید تلاش کنم تا اهمیت این فعالیت را بدانم و آن را به فعالین این حوزه گوشزد کنم.
🔹 او مشغول تدریس انتقادی کتاب پسااسلامیزم، نوشته ی دکتر میلاد دخانجی است. فارغ از اصل اشکالات و چالش های مربوط به ایده و پروژهی این کتاب و جریان فکری که به زعم حقیر، در بستر ناکارآمدی های وضعیت فعلی حکمرانی در ایران، پروپاگاندای سمی رسانه ای علیه جامعهی ایران و البته جذابیت فرمی این جریان از ایده تا صاحب ایده، در بین جوانان در حال توسعه و شکلگیری است، آنچه که امیدبخش و نویدآفرین است، نوع تعامل فرهنگی جناب مهدیزاده به عنوان یک فاضل حوزوی، نسبت به این جریان است.
🔹 این فعالیت مهدیزاده به مثابهی یک پیشران فرهنگی در عرصهی برقراری دیالوگ بین حوزه و افکار رقیبش است؛ حوزهای که روزگار مدیدی با خاستگاه کاملا دینی، سردمدار تعامل و گفتگوی علمی با سایر تفکرات و جریانات بوده است. برای منی که از بیرون این اقدام حسین عزیز را مورد تحلیل قرار میدهم، به روشنی عیان است که در وضعیت نابسمان فرهنگی نقد و نظر در جامعه فرهیختگانی در ایران، این تلاش، عمق استراتژیک صدور معارف اسلامی و انقلاب فرهنگی را چندین پله ارتقاء خواهد داد.
🔹 تصور کنید که اگر تنها درصدی از ظرفیت فلسفهی اسلامی با این رویکرد با مخالفین یا رقبای آن، به اشتراک گذاشته میشد، چه پیشرفتی در توسعهی عرضی اولا و ثانیا به انضمام و امتداد عملی_طولی آن (همچون فلسفهی غرب)، صورت میگرفت!
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23517
🔻🔻🔻
@mobahesat