eitaa logo
یادداشتهای شبانه
110 دنبال‌کننده
72 عکس
27 ویدیو
48 فایل
یادداشتهای حجت الاسلام دکتر سلیمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به مناسبت روز 📌 🔹سالروز ولادت حضرت علی اکبر روز جوان نام گذاری شده است. رفتار حضرت علی اکبر علیه السلام  نشان از  الگو برداری ایشان، از قرآن کریم دارد. هنگامی که حضرت ابراهیم به اسماعیل" گفت: فرزندم من در خواب دیدم که باید تو را ذبح کنم! بنگر نظر تو چیست؟"حضرت اسماعیل با ایمان و طیب خاطر  "گفت: پدرم هر چه دستور داری اجرا کن" این رفتار نشان از خودگذشتگی حضرت اسماعیل و تسلیم در برابر حق بودن است. 🔸حضرت علی اکبر نیز از چنین آزمونی با سربلندی بیرون آمدند.  امام حسین علیه السلام در منزل ثعلبیه به فرزند خود خبر از شهادت کاروانش داد . علی اکبر از پدر گرامیشان سوال کرد آیا ما در مسیر حق هستیم ((یا ابت افلسناعلی الحق))؟ امام در جواب فرمود بله ما برحقیم، علی اکبر علیه السلام گفتند: "اذا لا نبالی بالموت؛ حالا که برحقیم از مرگ باکی ندارم". 🔹حضرت علی اکبر نه فقط در حرف بلکه در عمل هم با پیشتازی در میدان نبرد و شهادت، صداقت خود را اثبات کرد. @soleimani59
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت نیمه شعبان 🎤
مهدویت و قرآن 📌مرابطه با امام زمان ع 🔸 از آیات تطبیق شده به حضرت ولی عصر آيه شريفه ۲۰۰ آل عمران است يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏. در این یادداشت ترجمه، تفسیر، تطبیق و نکاتی درباره مرابطه اشاره می شود ترجمه و تفسیر ای اهل ایمان! در زندگی شخصی (یعنی در انجام واجبات، دوری از گناهان و تحمل مشکلات و مصیبت‌ها)، صبور باشید و در زندگی اجتماعی، صبرهایتان را یک‌کاسه کنید. هم‌چنین در برابر فتنه‌ها، هم‌بستگی‌تان را تقویت کنید و در حضور خدا مراقب رفتارتان باشید تا خوشبخت شوید. 🔸این آیه، صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصیه مى‌كند؛ در مرحله‌ى اوّل در برابر ناگوارى‌هاى شخصى و هوس‌ها صبر كنید: «اصبروا». در مرحله‌ى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بیشتر كنید: «صابروا». در مرحله‌ى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافیایى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طریق مباحثات علمى و حفظ مرز دل‌ها، از هجوم وسوسه‌ها بكوشید: «رابطوا». ️صبر و مصابره و مرابطه باید جهت‌دار باشد و در مسیر تقوى و رضاى الهى قرار گیرد، وگرنه كفّار هم این صبر و مصابره را دارند."اتقوا" روايات تطبیق امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه مي‏فرمايند: «إِصْبِرُوا عَلي أَداءِ الْفَرائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ [الْمُنْتَظَرُ]؛ بر انجام واجبات صبر كنيد و با دشمنانتان پايداري كنيد، و پيوند خود را با امام منتظرتان مستحكم نماييد». همچنين امام ‏صادق عليه السلام در روايت ديگري كه در تفسير آيه مزبور وارد شده مي‏فرمايد: «إِصْبِرُوا عَلَي الْفَرائِضِ وَ صابِرُوا عَلَي الْمَصائِبِ وَ رابِطُوا عَلَي الْأَئِمَّةِ؛ بر واجبات صبر كنيد و يكديگر را بر مصايب به صبر واداريد و خود را بر پيوند با امامان [و ياري آن‏ها] ملتزم سازيد». نکاتی درباره مرابطه ۱. آیت الله جوادی آملی در تبیین مرابطه می فرمایند: دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه عدل و احسان حكومت بكند، خیلی‌ ها در انتظار این به سر می ‌برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود (سلام الله علیه) موعودیم، غیر از انتظار و امید یك مسئله‌ای است به نام مراقبت كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است و ما با او باید تعهد بسپاریم ولی ما و زنده است، پس باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است، هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بینند، ائمه می ‌بینند و وجود مبارك حضرت می ‌بیند، پس باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان سیره و سنتمان باشیم؛ غیر از مراقبه مسئله است. مراقبت این است كه خلاف نكنیم؛ اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و فیض بگیریم، نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم، بلكه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد. ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا﴾آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر علیه السلام» مرابطه داشته باشیم ۲. در گستره زمانی مرابطه مرحوم كلینی در كافی از «ابوعبداللّه جعفی» روایتی را نقل می كند ؛ «قال لی أبوجعفر محمد بن علی، كم الرباط عندكم؟ قلت: أربعون. قال علیه السلام، لكن رباطنا الدهر» 🍃حضرت امام باقر سلام الله علیه، به من فرمودند: منتهای زمان مرابطه (مرزداری) نزد شما چند روز است؟ عرضه داشتم: چهل روز. فرمودند: ولی مرابطه ما مرابطه‌ای است كه همیشه هست. علامه مجلسی در شرح این فرمایش امام سلام الله علیه می فرماید:«أی یجب علی الشّیعة أن یربطوا أنفسهم علی طاعة إمام الحقّ، و إنتظار فرجه و یتهیاؤا دائماً لنصرته»بر شیعیان واجب است كه خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و همیشه برای یاری نمودنش مهیا باشند. ( مرآة العقول، ج۲۶، ص ۵۸۲) ۳. یکی از طرق مرابطه شناساندن امام زمان به دیگران است. آیت الله وحید خراسانی در این با با اشاره به داستانی از قرآن کریم درباره حضرت موسی علیه السلام می فرمایند: قرآن درباره موسی بن عمران می‌فرماید؛ «و نادیناه من جانب الطور الایمن و قربناه نجیا». به چنین کسی خدا فرمود که یا موسی اگر دو کار کنی برای تو بهتر است از این که صد سال هر روز روزه بگیری و هر شب نیز تا به صبح به نماز بایستی. موسی متحیر شد که این چه کاری است که افضل از صد سال قیام به ایام و لیالی است کلیم الله پرسید آن دو کار چیست؛ خطاب آمد؛ ان ترد آبقا ان ترشد ضالا " یعنی این⬇️
⬆️ که بنده گناه کاری که از درگاه ما گریخته به درگاه ما رد کنی تا توبه بدهی و دوم کسی که امام زمانش را نشناخته او را به امام زمانش آشنا کنی. ۴. یکی از راه‌های مرابطه خواندن دعای عهد است. دعاي عهد، يكي از مشهورترين دعاهايي است كه مرحوم سيد بن طاووس آن را در كتاب ارزشمند مصباح‏ الزائر به نقل از امام صادق عليه السلام روايت كرده و در ابتداي آن آمده است: مَنْ دَعا إِلَي اللّهِ تَعالي أَرْبَعينَ صَباحا بِهذَا الْعَهْدِ كانَ مِنْ أَنْصارِ قائِمِنا، فَإِنْ ماتَ قَبْلَهُ أَخْرَجَهُ اللّهُ تَعالي مِنْ قَبْرِهِ، وَ أَعْطاهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ، وَ مَحا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ. هر كس چهل بامداد خدا را با اين عهد بخواند، از ياوران قائم ما خواهد بود، پس اگر پيش از [ ظهور] قائم از دنيا برود، خداوند تعالي او را از قبرش خارج مي‏سازد [ تا قائم را ياري دهد]. و خداوند به شماره هر كلمه [از آن] هزار حسنه به او عطا كند و هزار بدي را از او برطرف مي‏سازد. در بخشي از این دعا شیوه مرابطه بیان می شود: أَللّهُمَّ إِنّي أُجَدِّدُ لَهُ في صَبيحَةِ يَوْمي هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ أَيّامِ حَياتي عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَيْعَةً لَهُ في عُنُقي لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَدا، أَللّهُمَّ اجْعَلْني مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعْوانِهِ وَ الذّابّينَ عَنْهُ وَ الْمُسارِعينَ إِلَيْهِ في قَضاءِ حَوائِجِهِ وَ الْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ وَ نِواهيهِ وَ الُْمحامينَ عَنْهُ وَ السّابِقينَ إِلي إِرادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ. بار خدايا! من در بامداد اين روز و تمام دوران زندگانيم، عهد و عقد و بيعتي را كه از آن حضرت بر گردن دارم با او تجديد مي‏كنم، كه هرگز از آن عهد و بيعت برنگردم و بر آن پايدار بمانم. بار خدايا! مرا از انصار و ياران آن حضرت و از مدافعان [حريم مقدس] او، و شتابندگان در پي انجام مقاصد او و اطاعت‏كنندگان ‏از دستورات‏ و نواهي او و حمايت‏كنندگان از [وجود شريف] او و سبقت‏جويان به سوي خواسته او و شهيدشدگان در حضور او قرار ده. 🔺در این فقرات معرفت، حرکت، سرعت و سبقت به اراده و امتثال اوامر امام از الزامات عهد و مرابطه دانسته شده است. ۵. نکته دیگر درباره مرابطه همدلی و همراهی شیعیان با یکدیگر است اين نكته مسلّم است كه اگر همه شيعيان با همدلي و همراهي دست بيعت و ياري به سوي مولا و سرور خود دراز كنند و بر نصرت او متفق شوند، ديري نخواهد پاييد كه فرج مولايشان را درك خواهند كرد و براي هميشه از ظلم‏ها و ذلت‏ها رهايي‏ خواهند يافت. چنانكه در توقيع شريف حضرت به آن اشاره شد آمده است: لَوْ أَنَّ أَشْياعَنا، وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ، عَلي إِجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْيمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا. اگر شيعيان ما، كه خداوند آنان را در اطاعتش ياري دهد، در وفاي پيماني كه از ايشان گرفته شده يكدل و مصمم باشند، نعمت لقاي ما از آنان به تأخير نمي‏افتد و سعادت ديدار ما براي آنها با معرفت كامل و راستين نسبت به ما تعجيل مي‏گردد. به تعبير استاد پناهیان عامل اصلی تأخیر ظهور عدم مرابطه جمعی است. ایشان می گویند: قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» اول می‌فرماید تک تک صبر کنید، بعد می‌فرماید: «صابِرُوا رابِطُوا» یعنی با هم صبر کنید و هم‌افزایی کنید. ما در اینجا گیر کرده‌ایم؛ یعنی با همدیگر نمی‌توانیم! هر کدام از ما «تکی» ممکن است برای خودمان بچه‌های خوبی باشیم، اما دسته‌جمعی نه! بنابراین وظیفه هر منتظری افزون بر امت واحده بودن برای ولی عصر عج تلاش برای امت سازی جمعی برای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. حتی اگر که حق/ حتی اگر که نور/ چشمی نبیندت/ محروم می‌شود حتی اگر امام/ حتی اگر علی/ امت جفا کند/ مظلوم می شود علی آری، علی حتی، علی تنهاست بی مردم ولی در خواب گمراهی بماند بی علی مردم @soleimani59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌درس ها و عبرت های انتخابات۱۴۰۲ 🔸انتخابات ۱۴۰۲ پس از کش و قوس های فراوان به ایستگاه پایانی رسید. با شمارش شدن آرا مردم تا حدود زیادی نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی را شناختند. انتخابات مجلس شورای اسلامی پیام های زیادی دارد. ۱. مشارکت حدود ۴۲ درصد مردم پس از پویش های تحریم انتخابات موفقیت و پیروزی خوبی برای دست اندرکاران است. ۲. از راهبردهای دشمنان اخلال در امنیت انتخابات بود. برگزاری انتخابات در امنیت کامل، اقتدار نظام و سیستم امنیتی را به نمایش گذاشت. ۲. در این انتخابات، دولت که مجری انتخابات بود هیچ حزبی را معرفی یا طرفداری نکرد. این امر سلامت انتخابات را اطمینان بخش تر کرد. ۳. بر اساس نظر سنجی ها، سی درصد مردم(گروه سفید) در هر حال در انتخابات شرکت می کردند بنابراین همه اقدامات مجریان، مبلغان و هادیان فقط باعث افزایش ۱۲ درصد مشارکت شده است. برای انتخابات آینده، شیوه ها و رویکردها باید عوض شود. ۴. انتخاب شده ها بر اساس لیستها این پیام را دارد که در این دوره مردم از احزاب و اشخاص شناسنامه دار اصول گرا و اصلاح طلب عبور کردند. مردم به دنبال جوانان و ایده های بکر و تازه هستند. این امر نوید رویش برای انقلاب است. هر چند مخاطره حذف ریش سفیدها و تندروی جوانان را نیز دارد. بزرگان چنانچه کار را به جوانان واگذار نکنند به بد حذف خواهند شد. ۵. پیروزی برخی لیست ها با افشاگری های ثابت نشده دقیقه نودی، بد اخلاقی این دوره از انتخابات بود. این افشاگری ها، سلامت رقابت نامزدها و لیست ها را تحت الشعاع قرار داد. @soleimani59
📌دست مریزاد به سیستم امنیتی 🔸مقام معظم رهبری رهبری چهار راهبرد مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت برای انتخابات ۱۴۰۲ تعیین کردند. سنگ آسیاب این چهار راهبرد امنیت بود. چنانچه احساس امنیت خدشه دار می شد سه راهبرد دیگر نیز آسیب می دید. 🔸دشمنان تلاش زیادی را برای تخریب سنگ آسیاب راهبرد ها متمرکز کرده بودند. حملات سایبری، خرابکاری در لوله های انتقال گاز، آتش سوزی های کور از جمله این اقدامات پیش از انتخابات بود . 🔹هوشیاری و تلاش سیستم امنیتی در برقراری امنیت راهپیمایی ۲۲ بهمن و تقدیر فرماندهی معظم کل قوا و پس از آن برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ماه در امنیت کامل نشان از احاطه سیستم امنیتی کشور دارد. با این تلاش ها راهبرد امنیت بالاترین امتیاز را در میان راهبردهای انتخابات ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد‌ه است. @soleimani59
📌سفر امنیت آفرین سفر امروز ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به مناطق سیل زده برای دوستان امید بخش و برای دشمنان زجرآور بود. پس از دستور مقام معظم رهبری برای کمک به مناطق سیل زده سيستان و بلوچستان، حضور مقام اول اجرایی کشور در این مناطق، نشان از ولایت مداری عملی دولت سیزدهم دارد. نفس حضور مقامات در این مناطق، تسلی و آرامش بخش به مردم گرفتار در سیلاب است. بزرگترین رهاورد حضور در این مناطق، انتقال احساس امنیت و همدلی و همراهی مسئولان با عموم مردم است. 🔸 مغرضان، از آب گل آلود سیلاب، می خواستند ماهی تفرقه، دوقطبی شیعه و سنی و ناامنی را صید کنند. حضور رئیس جمهور در این سطح و در میان مردم، نقشه مغرضان را برآب کرد. @soleimani59
🔸خاطره ای از مقام شهید 🔸امروز ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در دعای ندبه ای که به یادبود شهید حقدادی برگزار شده بود درباره مقام شهید و شهادت مطالبی عرض کردم. پس از اتمام سخنرانی پدر شهید هنرور آمدند و گفتند: یکی از پسرانم شهید شد. پسر دیگرم در تصادف جان خودش را از دست داد. پسر دومم شبی به خواب خواهرش می آید. خواهرش جویای حالش می شود. می گوید: حالم خوب است. می پرسد برادر شهیدمان را هم می بینی؟. می گوید: بله به دیدنش می رویم. ولی جایگاه هش به حدی بالاست که اجازه ماندن در آنجا را به ما نمی دهند. @soleimani59
📌اهداف روزه داری 🔸موضوع آیات ۱۸۳ تا ۱۸۷ سوره بقره روزه داری است. در این آیات خواسته ها، ثمرات و دستاوردهای روزه داری آمده است. برخی از آنها عبارت است از: ۱. تقوا تقواپیشگی از مهمترین اهداف روز داری است.( کتب علیکم الصیام... لعلکم تتقون) تقوا مصادیق متعددی دارد. حضرت سجاد علیه السلام، ۲۱ مصداق برای تقوا در دعای مکارم الاخلاق ذکر کرده اند. تلاش برای بسط عدل، فرونشاندن خشم، خاموش کردن آتش آختلافات، جذب جداشدگان و ... از آن جمله است ۲. هدایت از امتیازات دیگر ماه رمضان نزول قرآن برای هدایت است. "شهر رمضان الذی انزل علیه القرآن هدی للناس" هدایت بدون بهره گیری از قرآن ممکن نیست. جامعیت، جاودانگی و بروز بودن از ویژگی های قرآن است. مهم فهم و تطبیق آن بر نیازهای روز است. نزول قرآن در ماه رمضان و بهار قرآن بودن رمضان، فرصت مناسبی برای دست یابی به بعد هدایتی قرآن برای روزه داران است. ۳. شکر مقام شکر از مقامات پرارزش است. سالكان راه حقیقت براى رسيدن به آن اصرار دارند. بلندى و برترى آن در حدّى است که افراد شکور در ميان انسان‌ها بسیار اندك‌ هستند."وَقَلِيلٌ مِن عِبادِىَ الشَّكورُ" در آیه ۱۸۵ شکر گزاری و تکریم و تعظیم از اهداف وضع احکام روزه دانسته شده است. "وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ" شکرگزاری با نگاه تشریفی و لطفی به روزه داری به جای نگاه تکلیفی، سهل الوصول تر است. روزه در نگاه اولیاء الله لطف و تشریف است. حضرت سجاد علیه السلام در دعای ورود به ماه مبارک رمضان این نگاه را به روزه داران منتقل می کند: "وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ ، شَهْرَ الصِّيَامِ ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ." میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بر این اساس می گویند: :الصوم لیس تکلیفا بل تشریف" ؛روزه تكلیف نیست بلكه خداوند به وسیله‌ی آن تو را بزرگ داشته و به‌خاطر واجب‌نمودن آن بر ما منت دارد. و به‌همین جهت شكر آن واجب است. ۴. رشد در آیه ۱۸۶ با مطالبه دعا،اجابت و ایمان از بندگان، وعده رشد به آنان داده می شود. وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ" ماه مبارک بهشت دعا، ذکر و انس با خداست. افزون بر آن روزه داری خود پاسخی به مطالبه اجابت و ایمان است. ادای تکلیف و ذکر و تهجد عامل مهمی در تکامل، رشد و رستگاری می باشد. حضرت علی علیه السلام در نامه ۴۵ به این امر توجه دادند. "خوشا به حال کسی‌ که واجبات پروردگارش را به جا آورده، و مشکلات را تحمل نموده و در شب از خواب خوش دوری‌ کرده، تا وقتی‌ که خواب بر او چیره شود زمین را فرش خود گرفته و دست را بالش زیر سر کند، در میان جمعیتی‌ که ترس از قیامت دیده هایشان را بیدار گذاشته، و پهلوهاشان از بستر استراحت جدا شده، و لبهاشان به ذکر پرودگارشان آهسته و آرام گویاست و گناهانشان به کثرت استغفار از بین رفته، اینان حـزب خـدایند، و بدانید که حـزب خـدا رستگارانند». حضرت علی علیه السلام در نامه اش به مالک اشتر نیز این موضوع را یادآور می شوند. "بهترين وقت‌ها و بيشترين ساعات عمرت را براي آنچه ميان تو و خداست، قرار ده اگر چه در همه وقت‌ها، كار تو براي خداست، هرگاه نيتت صادق باشد و رعيت را در آن آسايش رسد." ۵.اعتدال در آیه ۱۸۷ اجازه همبستری با همسر در شب روزه داده می شود. "أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ " پیام آیه این است که عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانه‌ى جامعيّت دين است. و اسلام همانند نیازهای روحی به نيازهاى طبيعى توجّه كامل دارد. مطالبه آیه، اعتدال روزه داران در امور معنوی و طبیعی است. @soleimani59
📌مواجهه با مسئله زمین های وقفی ازگل 🔸نامه و توضیحات آیت الله صدیقی تا حدود زیادی ابهام‌های مطرح شده را در مورد زمین های وقفی بر طرف کرد. ایشان با تمام بزرگواری گفتند: آماده پاسخگویی قضایی هستند. به توجیه و انکار و جدل در موضوع نیز رو نیاوردند. در این مسئله عده ای فرصت را غنیمت شمرده و کینه های درونی خود را آشکار کردند. از این گروه جز این انتظاری نبود. تعجب از برخی متدینان و علاقه مندان است که پیش از محکومیت، قضاوت می کنند. بر فرض محکومیت وظیفه مؤمنان قضاوت رفتار است نه قضاوت شخصیت. این نوع قضاوت بزرگترین منکر است. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در بحث چند نمونه از امر به معروف های غلط، داستانی را نقل می کند. این داستان تا حدود زیادی حکایت ما مؤمنان در این گونه مسائل است. "یك داستان دیگر هم برایتان عرض می كنم: مرد محترمی از طلبه های بسیار فاضل بود. مرد بسیار روشنفكر و متدینی است. اول باری كه این آدم كلاهی می شود، وقتی كه وارد یكی از مجامع می شود، تمام دوستان و رفقایش او را كه می بینند شروع می كنند به حمله كردن و تحقیر كردن. آنچنان او را ناراحت و عصبانی می كنند كه با اینكه طبعاً آدم حلیمی است، برمی گردد یك حرف بسیار منطقی به آنها می زند. می گوید رفقا! من یك حرفی با شما دارم: شما دوست دشمنانتان هستید و دشمن دوستانتان. برایتان توضیح می دهم: من فردی هستم مثل شما؛ مثل شما فكر می كنم، مثل شما به خدا و قرآن و پیغمبر و ائمّه معتقدم، مثل شما درس خوانده ام، مثل شما تربیت شده ام. من با شما در هزار چیز اشتراك دارم. حد اكثر به قول شما یك گناه مرتكب شده ام- اگر این گناه باشد- لباسم را عجالتاً تغییر داده ام، رفته ام دنبال كاری، كسبی، زندگی ای. فرض می كنیم این گناه باشد. شما با من آنچنان رفتار می كنید كه مرا مجبور می كنید كه با شما قطع رابطه كنم. و یك انسان هم كه بی ارتباط نمی تواند باشد، مجبورم بعد از این با صنف مخالف و دشمن شما دوست باشم چون شما دارید به زور مرا از خودتان طرد می كنید. پس به این دلیل، شما دشمن دوست خودتان هستید كه من باشم. ولی شما دوست دشمنانتان هستید. بعد مثال می زند، می گوید: فلان شخص در همه ی عمرش هیچ وقت اساساً تظاهری هم به اسلام نداشته است، علامتی از اسلام در او نبوده، به قرآن و اسلام اظهار اعتقاد نكرده است، معروف است به اینكه ظالم و ستمگر و فاسق و شراب خوار است. همین آدم كه شما از او انتظار ندارید، یك دفعه می بینید آمد به زیارت حضرت رضا. همه تان می گویید معلوم می شود آدم مسلمانی است. این دفعه وقتی او را می بینید، با او خوش وبش می كنید. یعنی از هزار خصلت او نهصد و نود و نه تای آن بر ضد شما و دین شماست. چون از او انتظار ندارید، همینقدر كه یك زیارت حضرت رضا آمد می گویید نه، معلوم شد مسلمان است. اما در مورد آن كسی كه از هزار خصلت، نهصد و نود و نه خصلتش مسلمانی است، یك خصلتش به قول شما خلاف است، به خاطر این خصلت ±می گویید این دیگر مسلمان نیست و از حوزه ی اسلام خارج شد. پس شما دوست دشمنانتان هستید یعنی كمك به دشمنانتان می كنید، و دشمن دوستانتان هستید یعنی در واقع دشمن خودتان هستید. @soleimani59