eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
227 عکس
107 ویدیو
17 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
رفیق روزهای بندگی قسمت چهارم.mp3
5.25M
📻 : : قرآن، عهد الهی 🔸 .. فَاِنَّه عَهد مِنَ اللهِ تَعالی اِلی خَلقِه فَهُوَ واجِبُ عَلی کُلِّ مُسلِم اَن یَنظُرَ کُلَّ یَومِ فی عَهدِه وَلَو خَمسینَ آیَة 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن تُطِيعُوا۟ فَرِيقًا مِّنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَٰنِكُمْ كَٰفِرِينَ" اگر از منحرفان غیر مسلمان تبعیت کنید شما را از به می کشند. روشن است این تبعیت انواع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود. غربی نمونه ای از این تشبه به کفار و تبعیت از آنها است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_چهارم، سوره مبارکه آل عمران ✍ خداوند متعال می فرماید: "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِين
🔸 در آیه بعد می فرماید چطور شما بعد از ایمان خود کافر می شوید در حالی که تلاوت آیات الهی و رهبری رسول الله (ص) در میان شما هست و با این دو می توانید اعتصام به خداوند داشته باشید و به صراط مستقیم هدایت شوید ؛ "وَ مَن يَعْتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ". 🔸 در آیه شریفه ۱۰۳ می فرماید؛ "وَ ٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُوا۟ۚ" به ریسمان الهی که عامل شما است چنگ زنید و تفرقه نکنید بعد این عامل وحدت بخش را تبیین می کند که؛ "وَ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوَٰنًا" به یاد بیاورید نعمت الهی را آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید و با آن نعمت بین قلوب شما الفت ایجاد کرد و به این نعمت، شما شدید. 🔸 نعمت مطلق در قرآن، نعمت است و لذا بیان این است: با ولایت پدرانه پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) که ابوا هذه الامه هستند، مومنین با هم برادر شدند. در حالی که؛ "وَ كُنتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَاۗ" شما قبل از این ولایت در پرتگاه آتش جهنم که باطن همین عداوت و تفرقه است بودید و خداوند با نعمت حول ولایت شما را با این ریسمان الهی از این جهنم بیرون کشید و به بهشت ولایت وارد نمود. 🔸 به شکرانه این نعمت ولایت و رهبری برای حفظ این برادری تکلیفی تشکیلاتی به ابلاغ می شود که؛ "وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَی ٱلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِۚ وَ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ" این یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه و کنید نه از باب عداوت و بغض به یکدیگر تا به فلاح و رستگاری برسید و از کسانی نباشید که اختلاف و تفرقه کردند؛ "وَ لاَ تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُوا۟ وَ ٱخْتَلَفُوا۟" 🔸 پس به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) معلوم می شود امر به معروف از واجبات و لوازم جامعه ای است که اعتصام به حبل الله دارد یعنی از باب دلسوزی و محبت برادرانه برای حفظ ولایی خود امر به معروف می کند نه از باب بغض و عداوت و تفرقه افکنی. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت پنجم.mp3
5.12M
📻 : : زمان‌ها، ظرف ارتباط با قرآن 🔸 سیره علما این بوده که برای تلاوت قرآن زمان‌های متعددی را اختصاص می‌دادند و کارهای دیگر خود را با خواندن قرآن تنظیم می‌نمودند، نه اینکه هرزمان بیکاری برای آنها حاصل می‌شد، قرآن بخوانند. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نساء ✍ آیه شریفه ابتدایی سوره نساء می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَ نِسَآءًۚ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ٱلَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَ ٱلْأَرْحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا"
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_پنجم، سوره مبارکه نساء ✍ آیه شریفه ابتدایی سوره نساء می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَ
🔸 خداوند مردم را از نفس واحده و یک حقیقت مشترک آفرید و آدم و حوا بعنوان اولین زوج از نسل بشر در با هم مشترک هستند و همه بنی آدم فرزندان این زوج هستند. در واقع اجتماع بشری، خانواده بنیان بوده و اولین واحد اجتماع بشری زوج و خانواده بوده است نه فرد! 🔸 توجه به آیه شریفه ۳۴ همین سوره که می فرماید؛ "ٱلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا۟ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْۚ" در بسیار مهم است. مردان باید به گونه ای در تشکیلات حضور یابند که قوّام بودن آنها برای زنان در خانواده حفظ شود و تکیه گاه خانواده باقی بمانند. کمااینکه "قَوَّامُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ" دلالت بر پشتیبانی و حمایت زن از مرد و زمینه سازی قوام مرد در بستر خانواده را دارد. 🔸 پس در حیات اجتماعی توجه به این زوجیت و نسبت بسیار مهم است. خانواده واحد اجتماع بوده و نقش اجتماعی برای این واحد تعریف می شود. یکی از مهمترین وجوه تمایز حیات اجتماعی دینی با رویکردهای بشری توجه به همین نکته است که مرد و زن در خانواده نقش ایفا می کنند و خانواده بعنوان یک ترکیب حقیقی نقش اجتماعی می پذیرد. این به معنی نقش ایفا نکردن زن در جامعه نیست بلکه به معنای حضور زن در اجتماع با پشتوانه خانواده است. 🔸 پس در و در ، هم در تعریف نقش برای رجال یا مردان و هم تعریف نقش برای نساء یا زنان باید به و اثر این نقش آفرینی و نسبت آن با خانواده توجه کرد. 🔸 شان نزول روایت "جِهَادَ اَلمَرْأَةِ حُسْنُ اَلتَّبَعُّلِ" زنانی بودند که شوهرانشان به جهاد می رفتند و به ثواب جهاد فی سبیل الله و شهادت می رسیدند ولی آنها در خانه می ماندند و به زعم سختی و رنج دوری که می کشیدند، خودشان بهره ای از ثواب جهاد نداشتند. پیامبر (ص) فرمودند: همین خانواده داری و زمینه سازی جهاد مردان برای شما اجر جهاد آنان را دارد چرا که مَرد نماینده خانواده خویش در جهاد است. امروزه که خانواده مورد هجمه دشمن است اساس خانواده داری و فرزند آوری و تربیت فرزندان آینده ساز انقلاب، جهاد اصلی زنان است. اگر چه و بر همگان واجب است و حضور ایشان در عرصه فرهنگی بعد از اولویت قراردادن خانواده مانعی نخواهد داشت. 🔸 اصل خانواده محوری به تشکیلات این توان تحلیل و طراحی را می دهد که به گونه ای برنامه ریزی کند که ایفای نقش اجتماعی موکد و موید خانواده باشد و نه مخل آن. حضور در حیات اجتماعی باید منجر به تقویت خانواده شود و نه تضعیف آن و حضور در تشکیلات اسلامی یک مرتبه از این حیات اجتماعی است. 🔸 نکته دیگر این آیه شریفه (آیه ۱) که در امتداد نکته اول است این است که در واقع جامعه بسط و توسعه خانواده است. خانواده، عشیره، قبیله، قوم و ... مراتب توسعه خانواده به جامعه در نظام طبیعی خویش بوده است و جامعه مدرن با بر هم زدن بنیان خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماع و قراردادن فرد به عنوان واحد اجتماع عملا جامعه را در مقابل خانواده و تقویت حضور در جامعه را عامل تضعیف خانواده قرار داده است. 🔸 در تشکیلات ایمانی و اسلامی باید تلاش کنیم با طراحی ویژه برای خانواده بنیانی و خانواده محوری تشکیلات، طرح جدیدی از حیات اجتماعی که منطبق با مبانی اسلامی است را تجربه کنیم. 🔸 در این سوره آیات شریفه مهم ۵۸ تا ۶۵ درباره حکومت اسلامی و اطاعت از اوامر حکومتی پیامبر و اولی الامر ایشان نیز آمده است که علاوه بر دلالت در مباحث تشکیلاتی حکومت اسلامی -که مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه و ذیل روایت مقبوله عمربن حنظله بوده است و قابل رجوع است- دلالت های جدی و بسیار مهمی در تشکیلات ولایی نیز دارد که تدبر و دلالت گیری از آن را به عهده مخاطب عزیز می گذاریم. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت ششم.mp3
5.35M
📻 : : قرائت قرآن و صعود انسان 🔸 درجات و مقامات انسان با درجات و مراتب قرآن تناسب و تناظر دارد و کمال انسان به میزانی محقق می‌شود که قرآن را در وجود خویش پیاده کرده باشد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست حواریون برای نزول مائده و رزق آسمانی است که به موجب آن بر یقینشان افزوده شده و بر آنها عید (ظهور ولایت و توحید) باشد.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_ششم، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست ح
🔸 حواریون به حسب آیات قرآن خواص مومنین حضرت عیسی (ع) برای دعوت جامعه به توحید بودند. خواصی که به دعوت حضرت عیسی که فرمود؛ "مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ " پاسخ دادند که؛ "نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَ ٱشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ". الگوی تشکیلاتی و تربیتی این حواریون برای درس آموز است. خداوند در سوره صف در یکی از این "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" ها این درس آموزی را توصیه می کند؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوٓا۟ أَنصَارَ ٱللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَی ٱبْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّـۧنَ مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ قَالَ ٱلْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِۖ" که ان شاء الله در تدبر در سوره صف به آن خواهیم پرداخت. 🔸 سوره مائده در بر دارنده مائده حقیقی آسمانی است که عید حقیقی را رقم می زند و امتداد استجابت دعای حضرت عیسی (ع) در امت ختمی، یعنی آیات غدیر و جعل ولایت امیر المومنین (ع) است که ظهور معنایی در شکل گیری جامعه ایمانی بر محور ولایت دارد. 🔸 نعمت ولایت الهی که از آن تعبیر اتمام نعمت و اکمال دین شده است؛ "ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِيتُ لَكُمُ ٱلْإِسْلَٰمَ دِينًاۚ" در مقابل تکالیفی را بعهده مومنین می گذارد که خطاب های "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟" در قرآن به آن اشاره دارد. چرا که معنای دقیق مومن در ادبیات دینی و قرآنی با پذیرش ولایت عجین است. لذا با توجه به اینکه جعل ولایت و اتمام نعمت در این سوره آمده، بیشترین خطاب "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" (۱۶ مرتبه) در این سوره است. 🔸 اولین آن در آیه ابتدایی سوره امر به وفای به عهد و قرار است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَوْفُوا۟ بِٱلْعُقُودِ" که در عامل قوام روابط و تعاملات مومنین است و اولین عقد و عهد انسان ها در عالم ذر و میقاق عهد بر توحید، نبوت و ولایت است. 🔸 دومین آن در آیه دوم، امر به تعظیم شعائر الهی است که این امر برای تشکیلات فرهنگی دلالت خاص دارد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لاَ تُحِلُّوا۟ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ" و مجددا از مصادیق آن ایام الله است که در تعبیر قرانی آن به روزهایی اطلاق شده است که ظهور ولایت حتی به معنای ولایت ظاهری تشریعی و تشکیلات حکومتی در آن ها بیشتر است. 🔸 یکی از تدبرهای تشکیلاتی قابل توصیه به تشکیلات ایمانی دنبال کردن آیات "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" در قرآن در یک برنامه مستمر قرآنی است. این خطاب بیش از ۸۰ بار در قرآن آمده است که عمده در همین سوره های طویل بقره تا مائده است. خطاب این آیات تشکیلات ایمانی(جمع مومنین) است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |